Středa 15. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi. Teraz prosím spravodajcov, aby uviedli jednotlivé pozmeňovacie návrhy. Myslím, že boli predložené troma poslancami. Dávajte, prosím, pozor! Slovo má poslanec Šamalík.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík: Návrhy, které se týkají článku 12, bych rozdělil tak, aby tvořily určitý samostatný celek.

Poslanec Senjuk i poslanec Měrák se shodují v návrhu, který vkládá do článku 12 odst. 2 za písmeno b) nová písmena c) a d), která zní: "c) daň z přidané hodnoty, d) spotřební daně".

Myslím, že bychom to měli schválit samostatně. Zaujal jsem k tomu již stanovisko, protože je to shodné s návrhem výboru pro plán a rozpočet. Také jsem vycházel z toho, že funkcí tohoto zákona je umožnit legislativní průchod ostatním zákonům. Když to bereme z tohoto hlediska, měli bychom vycházet pouze z této legislativní úpravy, a nikoli z určitých představ, jak příští zákony budou vypadat, aby se určitá obava z nich nestala důvodem k torpedování této novely. Měli bychom to brát jako záležitost, která se nedotýká ekonomických obsahů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme teda hlasovať o doplnení článku 12, písmeno c) a d), podľa návrhu, ktorý predložil pán poslanec Měrák a pán poslanec Senjuk.

Súhlasí pán podpredseda vlády s takýmto doplnením? (Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Ano.)

Pokiaľ to nepredkladá vláda, vyjadril sa v tom zmysle, pretože to nechcela rozširovať, v záujme dosiahnutia dohody. Vecné námietky proti takému doplneniu neboli ani zo strany predkladateľa.

Hlasujeme teda o doplnení článku 12, podľa návrhu pána poslanca Měráka a Senjuka. Obidvaja spravodajcovia tiež odporúčajú.

Kto z poslancov obidvoch snemovní je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasování: 11.18)

(SN-ČR 64, SN-SR 58, SL 115)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 0, SN-SR 2, SL 4)

Jeden poslanec zo Snemovne ľudu nehlasoval. Konštatujem, že poslanci Federálneho zhromaždenia tento návrh prijali.

Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík: Důsledek toho je: § 12 nový odst. 5, jehož znění máte před sebou, v bodě a) v odst. 2 za písm. b) se vloží písmena c) a d), to je text, který jsme právě nyní schválili. Je to důsledek... (Výklad poslance Šamalíka byl poněkud nejasný.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: To sú legislatívno-technické zmeny, o tom hlasovať nemusíme. Má niekto iný názor? (Nikdo.) Berieme to teda ako legislatívno-technickú zmenu.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík: Další návrh je návrh kolegy Měráka, který říká: Dosavadní písmena c) a d) se označí jako písmena e) a f), přičemž písmeno e) zní takto - to je nový dodatek: "U daně z příjmů fyzických osob a daně z příjmů právnických osob okruh poplatníků, předmět a výchozí daňovou sazbu včetně rozsahu možných odchylek v konstrukci uvedených daní v obou republikách." To je text, který je shodný se stanovisky, která byla přijata ve výboru pro plán a rozpočet Sněmovny národů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím, aby ste ešte raz zopakovali, ako to bude presne znieť, kde sa to doplní a aké to bude mať písmeno, aby sme to mohli v zápise presne zachytiť.

Společný zpravodaj výborů SN. F. Šamalík: Je to stále článek 12... (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to článok 12, kde sa podľa návrhu poslanca Měráka upraví písmeno...), kde se označí c) a d) jako e) a f) v důsledku přesunů. Máme zde písmeno e), které zní:

"U daně z příjmů fyzických osob a daně z příjmů právnických osob okruh poplatníků, předmět a výchozí daňovou sazbu včetně rozsahu možných odchylek v konstrukci uvedených daní v obou republikách."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Obidvaja spravodajcovia odporúčajú, je to návrh výborov pre plán a rozpočet, pán poslanec Konečný hovorí, že to ponecháva na zváženie snemovniam. Chce sa k tomu vyjadriť pán minister Klaus? (Nikoli.) Ďakujem, nechce.

Budeme hlasovať o takomto doplnení článku 12, ako ho navrhuje pán poslanec Měrák.

Opäť sa pýtam poslancov v snemovniach, kto súhlasí s týmto doplnením, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 11.21)

(SN-ČR 41, SN-SR 27, SL 91)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 22, SN-SR 32, SL 29)

V českej časti Snemovne národov štyridsaťjeden pre, nikto proti, dvadsaťdva sa zdržalo hlasovania. V slovenskej časti Snemovne národov dvadsaťsedem pre, nikto proti, tridsaťdva sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu deväťdesiatjeden pre, nikto proti, dvadsaťdeväť sa zdržalo hlasovania.

V každej časti Snemovne národov nehlasoval jeden poslanec a tiež jeden poslanec zo Snemovne ľudu.

Návrh nebol prijatý, pretože nezískal potrebnú kvalifikovanú väčšinu u poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku a v Českej republike.

Společený zpravodaj SL P. Konečný: Posledním pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh pana poslance Tichého, který navrhuje změnit text článku 12, a to odstavec 3. Původní znění je: "Ostatní daně a poplatky stanoví zákony národních rad." Tento text navrhuje změnit takto: "Ostatní daně a poplatky stanoví zákony národních rad, včetně daně z nemovitostí, daně z převodu nemovitostí, daně k ochraně životního prostředí a daně silniční (s výjimkou daně vybírané na hranicích) i tehdy, pokud jsou placeny podniky a společnostmi."

Zpravodajové tento pozměňovací návrh nedoporučují.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Spravodajcovia neodporúčajú. Aký má názor pán minister za navrhovateľa? Pán minister Klaus neodporúča. Pán poslanec Tichý trvá na hlasovaní?

Poslanec SN B. Tichý: Jsem na rozpacích, protože rozpor mezi textem je evidentní, ale protože by zřejmě tento návrh neprošel, beru ho zpět. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Tichý sťahuje svoj návrh.

Sú ešte nejaké pozmeňujúce návrhy? (Nebyly.)

Tým sme vyčerpali všetky návrhy, ktoré boli

v rozprave prednesené ako pozmeňujúce návrhy.

Budeme hlasovať o celej novele ústavného zákona. Pripomínam, že na schválenie treba trojpätinovú väčšinu všetkých poslancov v Snemovni národov zvolených v Českej republike a trojpätinovú väčšinu všetkých poslancov zvolených v Slovenskej republike, ako aj trojpätinovú väčšinu všetkých poslancov Snemovne ľudu.

Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné, pretože v Snemovni národov je 124 poslancov, z toho 64 zvolených v Českej republike a 60 zvolených v Slovenskej republike. Je tiež prítomných 122 poslancov Snemovne ľudu.

Pýtam sa, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, kto je pre tento vládny návrh zákona v znení uznesenia 1491 a pozmeňujúcich a doplňujú cich návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 11.26)

(SN-ČR 62, SN-SR 44, SL 118)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 2, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 2, SN-SR 13, SL 4)

V českej časti Snemovne národov šesťdesiatdva pre, nikto proti, dvaja sa zdržali hlasovania. V slovenskej časti Snemovne národov štyridsaťštyri pre, dvaja proti, trinásť sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu stoosemnásť pre, nikto proti, štyria sa zdržali hlasovania.

Jeden poslanec zvolený v Slovenskej republike nehlasoval. (Hlas z pléna: Kdo?)

Konštatujem, že poslancov Snemovne ľudu návrh prijali, rovnako poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike. V slovenskej časti Snemovne národov chýbal jeden hlas na dosiahnutie trojpätinovej väčšiny.

Konštatujem teda, že Snemovňa národov tento ústavný zákon neprijala. Je to jasný prípad pre rokovanie snemovne, ale o tom musí rozhodnúť snemovňa alebo Federálne zhromaždenie podľa návrhu, ktorý vám bude predložený.

Myslím, že aj napriek výsledok môžme pokračovať v ďalšom programe prerokúvaním ďalších zákonov.

Pán poslanec Soukup má faktickú poznámku.

Poslanec SL J. Soukup: Nezlobte se, pane předsedající, domnívám se, že byste se měl zeptat poslance ze Slovenské republiky, který nehlasoval, zda to byla jeho vůle a zda se eventuálně nejednalo o chybu technického zařízení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že táto otázka by bola celkom zbytočná, ale hlási sa pán poslanec Moric, ktorý to zrejme vysvetlí.

Poslanec SN V. Moric: Nehlasoval som ja, priznávam sa, a nehlasoval som preto, že si myslím, že dane nepatria do kompetencií Federálneho zhromaždenia, ale do kompetencií národných rád. (Veselost.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže je to jasné. Ešte pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, je mi velmi líto, ale musím vás upozornit, že jste pravděpodobně udělal jistou chybu při projednávání tohoto návrhu ústavního zákona.

Včera, při projednávání pořadu jednání 22. společné schůze pan první místopředseda akceptoval můj návrh, že součástí jednání o tomto zákoně bude i verze výborů pro plán a rozpočet, o které se jednalo na minulé schůzi a kteréžto jednání se přerušilo. Ta verze je v tisku 1390 a je tam návrh ústavního zákona v jiné variantě, než předložila vláda. Čili to je samostatný návrh, který měl být předmětem tohoto jednání. Mám za to, že jste udělal chybu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Musím konštatovať, že podľa zákonného Rokovacieho poriadku som neurobil chybu, a to z toho dôvodu, že všetky návrhy, ktoré by bolo možné predložiť, alebo ktorými by poslanci chceli obohatiť alebo upraviť vládny návrh, tu mohli byť predložené a mnohé z nich tiež boli, veď sme o nich predsa hlasovali. To je celkom jednoznačné. Takže sa teda premietli stanoviská a závery výborov pre plán a rozpočet do tohto návrhu. To je jedno konštatovanie.

Druhá vec - pokiaľ ide o ústavný zákon, o novelu ústavného zákona, konštatujem, že normálnou cestou, ako to určuje zákon, bol predložený len jeden, a to vládny návrh. To, čo predložili výbory pre plán a rozpočet, nebolo predložené tou cestou, ktorú predpisuje Zákon o rokovacom poriadku.

Pán poslanec Zeman má zrejme námietky proti tomu. Prosím.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, netrval jsem na tom, aby byla projednána verze výborů pro plán a rozpočet, pokud projde vládní verze.

Za této situace, jak už zde bylo řečeno včera, má každý poslanec právo předložit procedurální návrh na zařazení dalšího bodu do programu.

Předkládám tedy v tomto smyslu návrh, aby tisk výborů pro plán a rozpočet, který byl řádně a včas již na minulém zasedání předložen, byl zařazen do programu našeho jednání, a to právě teď a právě nyní.

Chtěl bych poprosit všechny kolegy ze všech různých politických stran, levých i pravých, slovenských i českých, aby si uvědomili, že každý, kdo vyhraje volby, bude potřebovat normální daňovou soustavu a že zablokováním tohoto zákona torpédujeme i svoji vlastní politickou a ekonomickou budoucnost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec, riešenie je len v dohodovacom konaní alebo v samotnom rokovaní snemovne, pretože tento návrh, o ktorom hovoríte, nebol ani riadne, ani včas predložený. Keď sa predkladá ústavný zákon, tak sa musí dodržať podľa zákona taký postup, že sa tento návrh ústavného zákona, podpísaný skupinou poslancov, predloží predsedovi Federálneho zhromaždenia, ten ho dá iniciatívnemu a petičnému výboru, národným radám a podobne. Tento postup sa podľa zákona neabsolvoval s návrhom, ktorý predložili výbory pre plán a rozpočet. Z toho dôvodu nebol v programe a nemohol byť takým spôsobom tiež prerokovaný.

Prosím, pán poslanec Moric, máte slovo.

Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda! Neviem, prečo sa moji kolegovia smiali. Iste, názory sa dajú meniť podľa potreby. Ja tieto názory nemením. Približne pred rokom a tri štvrte, keď sme vystupovali k programovému prehláseniu vlády, SNS bola toho názoru, že aby sme dobre fungovali, tak potrebuje Slovenská republika vlastnú emisnú banku, vlastné dane a musíme zrušiť Ministerstvo zahraničného obchodu. Vtedy ste sa tomu smiali. Pred troma dňami asi... prepáčte, neprerušujte ma, dali ste mi slovo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Musím vás prerušiť. Chcem upozorniť všetkých poslancov, aby neodchádzali v súvislosti s vystúpením pána kolegu Morica, pretože hneď po jeho vystúpení budeme v tejto veci hlasovať o ďalšom postupe.

Poslanec SN V. Moric: Vtedy tu bolo tiež počuť smiech, keď som navrhol zrušiť Ministerstvo zahraničného obchodu. Pokiaľ viem, tak na tlačovej konferencii ODS sa toto teraz ozvalo. Myslím, že na naše názory, ktoré sme pred rokom a pol vyslovili, sa nájde čas, bohužiaľ to niekomu trvá dlhšie. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán kolega Zeman chce ešte vystúpiť. Potom pán poslanec Wagner.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, nemohu bohužel souhlasit s vaším vysvětlením, neboť jsem podal procedurální návrh, o kterém je třeba hlasovat. Tvrzení, že předložený text zákona nebyl řádně projednán, odporuje skutečnosti, neboť jsme ho předložili plénu už minule, což se možná pozapomnělo. Samozřejmě, že jsme absolvovali i příslušnou proceduru, kterou jste nám nyní doporučil. Není naší vinou, že tento text uvázl v černé díře parlamentu, která se jmenuje petiční a iniciativní výbor a jeho předseda kolega Stome, ale v každém případě se domnívám, že jsou-li zde předkládány jiné návrhy na jiné zákony, např. zákon živnostenský, které se zde schvalují do pořadu, není důvod, abychom stejně nepostupovali i s tímto naším návrhem.

Doporučuji tedy znovu jeho okamžité projednání a zdvořile opakuji, že je prakticky totožný s vládním návrhem zákona včetně přijatých doplňovacích návrhů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Skôr ako budeme pokračovať vo faktických poznámkach, dovoľte mi, aby som vám oznámil, že predseda Snemovne národov po dohode s členmi predsedníctva navrhuje Snemovni národov, aby sa zhodla na tom, že opäť prerokuje túto problematiku, tento návrh, a to dnes o 14.00 hodine. O tom samozrejme snemovňa musí rozhodnúť hlasovaním, takže akonáhle skončia vaše faktické poznámky, budeme o tom hlasovať a samozrejme môžeme potom o ďalších procedurálnych návrhoch hlasovať tiež. Prosím, pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, opakuji, že jste zcela průkazně nerespektoval rozhodnutí sněmoven ze včerejška. Já jsem včera předložil procedurální návrh, který předsedající včerejší schůze akceptoval. Tisk 1390 včetně návrhu změny ústavního zákona o čs. federaci podle návrhu výborů pro plán a rozpočet byl zatím zařazen na tuto schůzi a do bodu, který jsme právě projednávali. Žádám, aby se přečetl příslušný text protokolu ze včerejška a též žádám, aby se přečetl příslušný text protokolu z minulé schůze, kde jednání o tomto návrhu změny ústavního zákona bylo zařazeno, o něm se jednalo a jednání bylo přerušeno a odloženo na 22. společnou schůzi. Po přečtení obou protokolů bude naprosto jasné, že moje argumentace je relevantní a že vaše rozhodnutí nebylo správné. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nemáte pravdu. Prečítame to a oboznámime Federálne zhromaždenie s výsledkom. Pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Chtěl bych poněkud opravit něčí černé díry. Petiční a iniciativní výbor to projednal. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem.

Pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Podávam procedurálny návrh, vážený pán predsedajúci, aby vznikol dohodovací výbor, ako býva zvykom v tejto snemovni, na riešenie tohto problému.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Predsedníctvo navrhlo riešiť tento problém nie dohodovacím výborom, ale opätovným prerokúvaním snemovne, a to v Snemovni národov. Budeme v Snemovni národov o tomto návrhu hlasovať. Potom môžeme hlasovať o inom návrhu a inom riešení. Tieto návrhy boli predložené v tomto poradí.

Budeme hlasovať v Snemovni národov o návrhu predsedníctva tejto snemovne, aby podľa § 31 Zákona o rokovacom poriadku bola táto problematika opäť prerokovaná v Snemovni národov, a to ešte dnes po poludňajšej prestávke.

Kto je pre toto riešenie zo Snemovne národov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 11.39)

(93)

Kto je proti?

(6)

Kto sa zdržal hlasovania?

(10)

Deväťdesiattri pre, šesť proti, desať sa zdržalo hlasovania, štyria poslanci nehlasovali.

Návrh bol prijatý.

Chcete, pán kolega, aby sa hlasovalo ešte o vašom návrhu?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP