Středa 15. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Dáte to písomne, pán poslanec? Áno, spravodajcovia to už majú. Ďalej sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Kopřiva za ODS, pripraví sa pán poslanec Fišera.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající, dámy - ano jsou tady dámy - a pánové. Mé vystoupení se možná bude někomu z vás zdát nadbytečné, protože jako zástupce předkladatele vystoupil člen klubu Občanské demokratické strany a místopředseda vlády poslanec ministr Klaus, ale přesto bych chtěl zdůraznit svým vystoupením stanovisko klubu Občanské demokratické strany k návrhu, který je vládním návrhem.

Náš klub se domnívá, že navrhovaná právní úprava v předloženém znění je zákonným opatřením praktickým a pragmatickým a po jejím přijetí bude v prospěch jakékoliv vlády, která nastoupí po červnových volbách. Proto se domníváme, že projednávání těchto zákonů by nemělo být spojováno (a o tomto zákoně to platí dvojnásob) s jakýmikoliv politickými postoji, a proto klub Občanské demokratické strany bude předložené daňové návrhy podporovat a hlasovat pro ně. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kopřivovi, teraz v rozprave vystúpi pán poslanec Fišera za klub poslancov sociálnodemokratickej orientácie.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové. I Klub sociálně demokratických poslanců zcela jednoznačně podporuje přijetí tohoto zákona, této novely a to z důvodů, které jsou zcela zřetelné. Bylo zde hovořeno o racionalitě. Je třeba zdůraznit nejenom úspory, ale i to, jak budeme vypadat navenek jako stát, jak budeme přitažliví pro zahraniční kapitál a to všechno musíme posuzovat z hlediska sociálních dopadů, které na obě části našeho státu bude mít jakákoliv složitost, jakákoliv zbytečná komplikace a jakékoliv projevy nedůvěry.

Já jsem si vědom, že hovořím v tuto chvíli k velmi vyprázdněným lavicím, a to bohužel na straně řady slovenských poslanců. (Děkuji vám, ale já jsem teď nechtěl hovořit k české části obou sněmoven.) Já jsem chtěl apelovat na slovenské poslance. A to mimo jiné proto, že se domnívám, že na to máme určité právo právě proto, že jsme zastávali při projednávání jiných zákonů stanoviska, která spíše vycházela z toho, že federace je budována zdola, že je třeba respektovat stanoviska občanů obou dvou republik. Právě proto si myslím, že máme plné právo připomenout, že nedůvěra, která by dnes se projevila při přijímání daňových zákonů, že by mohla mít velmi vážné a zcela zbytečné důsledky.

Je přirozené, že tento apel je spíše emocionální, protože jinak bychom se dostali do dlouhé debaty ekonomické, ale budeme-li stavět rozhodování v této chvíli na vzájemné nedůvěře, vytvoříme si rizika, která se projeví v ekonomice a to tak, že tato nedůvěra pak poroste nejen proto, že my si to budeme přát, ale protože to bude důsledek špatných ekonomických poměrů v této zemi. Já vám děkuji, že snad přece jenom se nad mými slovy zamyslíte, a to i ti, kteří by nechtěli být pro návrh tohoto zákona. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem Ivanovi Fišerovi. Teraz prosím pána poslanca Mariána Farkaša, aby nás zoznámil so stanoviskom poslaneckého klubu Občianskej demokratickej únie.

Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Jedným z bezpodmienečne nutných krokov transformácie ekonomiky je nesporne daňová reforma. Tá však nie je dosť dobre možná za daného ústavného stavu. Nepresná formulácia

ústavného zákona číslo 143/1968 Zb., o čs. federácii v znení neskorších zmien a doplnkov si nutne vyžaduje zmenu, ktorú vládny návrh ústavného zákona vhodným spôsobom legislatívne a vecne rieši. Zriadenie zbytočných 300 daňových úradov alebo neefektívny, zdĺhavý, vysoko náročný administratívny systém istotne pre podnikateľské aktivity nebude lákavý. Nehovoriac o značných a zbytočných nákladoch, ktoré si spomenuté riešenie vyžaduje. Ale aj ďalšie problémy a nedostatky vedú poslanecký klub Občianskej demokratickej únie k jednoznačnej podpore vládneho návrhu zákona. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Za klub Hnutia za demokratické Slovensko teraz vystúpi pán poslanec Kočtúch.

Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Návrh ústavného zákona je právne veľmi lakonický, stručný, lenže jeho ekonomický obsah je nesmierne závažný. My skôr pri legislatívnej príprave a pri riešení preferujeme japonský štýl, známy z projekcie. Japonci dlho projektujú, dlho zvažujú za a proti, ale potom päťkrát rýchlejšie stavajú. Keď sa rozhodnú realizovať, tak to ide plynule a veľmi rýchlo.

Pán podpredseda vlády a federálny minister financií nám povedal, že sa zamedzí daňovým únikom. Podľa výpočtu Ústredného ústavu národohospodárskeho daňové úniky minulý rok (a to sa len zhruba hovorilo) predstavovali 12 miliárd korún. Podľa navrhovanej účinnosti daňovej sústavy hovorí sa o efektívnosti zhruba 80 %, daňové úniky sa odhadujú na 26 až 30 mld. Kčs. Teda, keď uvažujeme (a tam nie sme v rozpore), že nová daňová sústava by mohla byť zdravým semienkom, chceme, aby toto zdravé semienko bolo zasiate do kultivovaného prostredia, do kultivovanej pôdy. Keď si zoberieme príklady z Európskych spoločenstiev, harmonizácia daní je rozpočítaná na deväť rokov, na roky 1987 - 1996. Keď si vezmeme príklad zo Spojených štátov pre a proti pri zavádzaní alebo nerealizovania daní z pridanej hodnoty, trvalo to tiež niekoľko rokov. Teda veľmi presne, precízne vo veľkých veciach, a dane sú nervovou sústavou, nám chýba kvantifikácia. Nechceme hovoriť, že chceme požadovať meranie pomocou lekárnických váh, váženie šafránu, ale istá kvantifikácia nám chýba.

Ústredný ústav národohospodárskeho výskumu ako federálny ústav urobil určitú kvantifikáciu za Českú republiku a za Českú a Slovenskú Federatívnu Republiku. Dosah a dopad, ekonomický dopad sústavy daní ako celku za Slovenskú republiku chýbajú.

Bol by som rád, keby to bola zlatá trefa, ako svojho času hovoril pri istej príležitosti pán federálny minister financií. Obávame sa však, že práve to základné gros chýba, a preto radšej navrhujeme lepšie pripraviť, kultivovať prostredie, aby to zdravé semienko, reformné daňové zdravé semienko padlo do úrodnej pôdy a ozaj prinieslo súčinnostný efekt. Sústava daní, to je celok, ako jednotlivé dane, ako jednotlivé sadzby jednotlivých daní multiplikujú, aký je daňový multiplikátor, ako podmieňuje tento daňový multiplikátor výdajov atď., atď.

Skrátka, hovoríme: predkladaný ústavný zákon priorizuje len právnu formu a fiškálnu príležitosť, ale ekonomický obsah, ktorý by nám povedal, áno, daňová sústava bude mať tento efekt, tento daňový efekt proti starej sústave tu chýba. Preto nemôžeme v tejto forme tento predkladaný návrh podporiť. Chýba nám práve ekonomický obsah, ktorý nemôže byť záležitosťou niekoľkých viet, ale precíznej kalkulácie, pri ktorej nejde o detaily, ale o základnú stratégiu. Toto zázemie ústavnému zákonu chýba.

Opakujem: Keď je daňový systém nervovým systémom a keď sú peniaze krvou trhovej ekonomiky, musíme rozvažovať aj z hľadiska Slovenska, či navrhovaný federálny systém, navrhovaná federálna úprava pomôže obidvom národným organizmom, Českej a Slovenskej republike. Keď na túto otázku, ktorá je kľúčová, sme nedostali odpoveď, prepáčte, sme na pochybách a nemôžeme s čistým svedomím a vedomím tento zákon podporiť. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kočtúchovi. Ďalej sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Jan Vild za klub Občianskeho hnutia. Po ňom v rozprave vystúpi pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, klub Občanského hnutí podpoří tuto novelu ústavního zákona č. 143/1968 Sb. My se domníváme, že správa daní musí být co nejjednodušší a nejlevnější. Samozřejmě se nám zdá, že je zcela absurdní, aby stát vyhazoval peníze zrovna tam, kde peníze má získávat, to znamená v oblasti daní. My se snažíme mít daně co nejnižší a přitom získat prostředky, ale musíme na druhé straně snažit o snižování výdajů státního rozpočtu, o snižování výdajů na státní správu a zde Federální shromáždění stojí před jednoduchým rozhodnutím: Jestli zcela zbytečně, jenom z nějakých politických důvodů, podle našeho názoru, vyhodí z okna peníze daňových poplatníků.

Z tohoto důvodu klub Občanského hnutí bude podporovat tento návrh. My se domníváme, že je důležité, jek budou rozděleny výnosy z těchto daní, ale to vůbec tento návrh zákona neřeší.

Takže bych se skutečně obrátil k poslancům Hnutí za demokratické Slovensko, k panu poslanci Kočtúchovi, aby ještě jednou zvážili své rozhodnutí a s ohledem na daňové poplatníky podpořili tento vládní návrh zákona. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vildovi a pozývam do rozpravy pána poslanca Senjuka. Ten je posledným z písomne prihlásených.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jak je mým zvykem, nehodlám dlouho zdržovat zasedání tohoto pléna. Domnívám se, že je nám všem jasné, že je potřeba přistoupit k novele ústavního zákona č. 143/1968 Sb. Nicméně se domnívám, že tak, jak byl předložen návrh novely vládou, není dostatečný. Je bezesporu, že je

potřeba ústavním zákonem řešit problematiku celnic a vybírání poplatků, které je potřeba vybírat při přechodu zboží přes hranice.

Nicméně dále pro odborníky ekonomy je bezesporné, že nástupnické daně po dani z obratu a dani dovozní jsou daň z přidané hodnoty a spotřební daně. Jak už tady zaznělo, koncepce článku 12 tento výklad, upřímně řečeno, zamlžuje, protože jsou tam zcela přesně vymezovány druhy daní, které přísluší do kompetence federace.

Přestože odborníci se mohou dohodnout, že tyto daně jsou nástupnickými - a po odborné stránce bezesporu jsou - může vyvstat problém a námitka ze strany práva, že takto koncipovaný článek 12 zákona č. 143/1968 Sb., tento výklad nepřipouští. Proto mi dovolte, abych podal dva pozměňovací návrhy.

První se týká právě článku 12, a to, aby v článku 12 odst. 3 se za písm. b) vložila nová písmena c) a d), která zní: c) daň z přidané hodnoty, d) spotřební daně. Ostatní písmena zůstávají stejná, pouze se přečíslují.

Druhý můj pozměňovací návrh, který se týká právě zmíněné problematiky celnic, přesně dodržuje dohody, na kterých jsem se zúčastnil v Bratislavě, a protože jsem dal slovo, že budu hájit tyto dohody, také tak činím.

To znamená v čl. 12 se doplňuje nový odst. 5, který zní: Orgánům celní správy přísluší správa, výkon a kontrola a) daní uvedených v odst.2 písm.b), c) a d) vybíraných při dovozu, písm. b) poplatků spojených s dovozem nebo vývozem, písm. c) silniční daně u plátců této daně se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí.

To je vše, děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Senjukovi. Ďalej je do rozpravy prihlásený pán poslanec Vojtech Filip. Prosím, aby sa ujal slova. Po ňom sa hlási pán poslanec Tichý.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vzhledem k tomu, že to zde již dvakrát zaznělo, nebudu opakovat zdůvodnění, která mne vedou k tomu, abych krátce vystoupil k návrhu ústavního zákona.

Jedinou věcí, kterou je třeba řešit - a myslím, že řešit racionálně - je, aby nebylo žádných pochyb o tom, že nová daňová soustava bude odpovídat ve všech ohledech československému právnímu řádu. Proto doporučuji, aby - jak to přede mnou řekl i kolega Senjuk - byly v článku 12 ústavy vyjmenovány nové daně, které považujeme z ekonomického hlediska za nástupnické. Jde o znění článku 12 písmeno c) daň z přidané hodnoty a písmeno d) spotřební daň. Odůvodnění zde zaznělo. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Filipovi. Prosím pána poslanca Tichého.

Pokiaľ nebudú ďalší prihlásení, po ňom ukončíme rozpravu.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, bylo zde už hovořeno, o písmenu c) odstavec 2, článku 12 z různých hledisek. Leč jedno bylo zanedbáno. Je zajímavé, že všichni právní konzultanti se o článku 12 vyjadřují jako o článku nesrozumitelném a nekonzistentním. Hlavní potíž v interpretaci totiž přináší věta, kterou si dřívější judikatura pomáhala v rozdělení vlastnictví. Stanovala totiž daně a odvody zvlášť pro podniky a společnosti a zvlášť pro ostatní případy. A toto rozdělení tam přetrvává.

Pro zajímavost to ocituji, neboť je to krátké a nezdržuje to. V písmenu c) odst. 2 článek 12 se tvrdí, že u daní a odvodů placených podniky a společnostmi a u daní z příjmů obyvatelstva má federace možnost stanovit základ daně, sazbu daně atd. Když se ovšem podíváme na naši novou daňovou soustavu, vidíme, že do působnosti republik budou patřit i daně placené podniky a společnostmi, které by jinak podle tohoto textu měly spadat do pravomoci federace. Bylo by třeba odstranit toto dřívější socialistické dělení a učinit text článku 12 konzistentní.

Lze to řešit tak, že do odstavce 3 čl.12 zařadíme pasáž, která by text sjednotila. Já ho přečtu celý: "Ostatní daně a poplatky" - samozřejmě kromě těch, co stanoví federace - "stanoví zákony národních rad včetně daně z nemovitostí, daně z převodu nemovitostí, daně na ochranu životního prostředí a daně silniční, pokud jsou placeny podniky a společnostmi." Tímto způsobem se text stane souvislým a srozumitelným.

Na závěr tohoto krátkého příspěvku připomínám, že nejen že si federace chce vzít dva body správy daně na hranicích, což je zcela nepatrná a logická nutnost, takže dává republikám v těchto vyjmenovaných daních pravomoc, kterou dříve neměly. A to je - myslím - pozitivum, které by měli ohodnotit všichni, zejména kolegové, kteří jsou nacionálně nebo národně zaměření. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tichému. Kto sa chce ďalej zúčastniť rozpravy k tomuto vládnemu návrhu? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Udeľujem záverečné slová. Podpredseda vlády minister Klaus má záujem o záverečné slovo, prosím.

Místopředseda vlády ČSFR V. Klaus: Velmi stručně bych zopakoval, že bych doporučoval k přijetí vládní návrh v té podobě, v jaké je formulován. Nemám nic proti rozšiřujícím argumentům. Nicméně rozšiřující argumenty překračují něco, co bychom označili za nejvyšší společný jmenovatel, tedy za únosnou míru jednotlivých návrhů. Řada z věcí není proti vládnímu návrhu a není proti našemu názoru, nicméně se domníváme, že extenzívní rozšiřování návrhu by spíše zkomplikovalo přijetí této novely ústavního zákona. Proto nepovažuji za nutné toto extenzívně rozšiřovat, i když proti většině připomínek nemám nijak negativistické stanovisko. To se týká všech návrhů na úpravu §12.

Chtěl bych říci, že jsem s překvapením poslouchal vystoupení pana poslance Kočtúcha. V tomto návrhu zákona se přece nemluvilo o daňové soustavě jako takové. Nemluvilo se a nemluví se o její kvalitativní stránce, nemluví se o její kvantitativní stránce, která je řešena v důvodových zprávách jiných daňových zákonů. Vystoupení, které uvedl, by mohlo být spíš vystoupení k jiným daňovým zákonům, než k této "technické" doplňkové změně postavení celnic. Doufejme, že nebude odmítavé stanovisko klubu k tomuto zákonu. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Žiadajú o slovo spravodajcovia? Odporúčal by som, aby sme nechali pozmeňovacie návrhy napísať, rozdať všetkým poslancom, vzhľadom na to, že ide o zmenu ústavného zákona. Pokračovali by sme ďalšími bodmi programu a o pozmeňovacích návrhoch a o tomto zákone budeme hlasovať potom, keď ich budeme mať pred sebou. Súhlasíte? Je to tiež stanovisko spravodajcov.

Poslanec SL M. Téra: Myslím, že všichni víme, o co jde. Ústavní zákon a zákon o soustavě daní jsou natolik klíčové, jestliže neprojdou, tak nemá cenu jednat o dalších zákonech.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to váš názor. Môj názor ako predsedajúceho je, že by bolo dobré, aby boli prerokované ostatné zákony a hlasovalo sa, až keď budeme mať na stole všetky dokumenty, napr. znenie pozmeňovacích návrhov k ústavnému zákonu. Aj kluby a eventuálne ostatní poslanci, ktorí tu v danej chvíli nie sú, to budú môcť posúdiť. Traja poslanci podali pozmeňovacie návrhy. Myslím, že tento postup prospeje veci. Slovo má poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, obávám se, že poslanec Téra má pravdu, protože pozměňovacích návrhů nebylo mnoho. Kdybychom opravdu udělali krátkou přestávku a potom hlasovali, mohli bychom vést opravdu věcnou diskusi k dalším návrhům, které jsou komplikovanější a složitější. Jinak to bude zbytečná práce. Myslím, že řada lidí to pochopila a že by to bylo účelné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Keď je taký všeobecný názor, samozrejme môžeme odhlasovať aj tento zákon. Stačí len, aby zaň hlasovalo dvakrát štyridsaťpäť poslancov v Snemovni národov a deväťdesiat poslancov v Snemovni ľudu. Pokiaľ je vaša vôľa taká, môžeme takto postupovať.

Domnieval som sa, že by prijatiu prospelo, keby sme prerokovali vecne ostatné zákony. Ale spravodajcovia sú pripravení ústne predložiť to, čo bolo navrhnuté zo strany jednotlivých poslancov, ktorí vystúpili v rozprave. Prestávka na to nie je nutná. Spravodajcovia to nepotrebujú. Hlási sa poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Neviem, pán predsedajúci, či som správne rozumel vašim slovám, že sa môžeme rozhodnúť, akým spôsobom budeme hlasovať. Ide o ústavný zákon. Sú dané pravidlá hry! Som za to, aby sme ho prijali, ale musíme ho prijať takýmto spôsobom, aby nás nikto nenapadol, že sme sa dohodli na iných pravidlách hry.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nerozumiem. Pravidlá hry sú jasné. Išlo len o to, či budeme hlasovať po prestávke alebo hneď. Pokiaľ sa zídeme v dostatočnom počte, môžeme odhlasovať všetky pozmeňovacie návrhy hneď.

Vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili na hlasovanie o vládnom návrhu novely ústavného zákona.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Konštatujem, že snemovne sú uznášaniaschopné, môžme teda hlasovať. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Pán predsedajúci, neviem, na čo čakáme. Všetci sa už dohodli, aj Strana demokratickej ľavice i VPN. Myslím, že by sme už mohli začať rokovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Čakali sme na to, až poslanci zaujmú svoje miesta.

Záverečné slovo pána ministra Klausa, podpredsedu federálnej vlády, tu už zaznelo. Pán podpredseda však požiadal o to, aby mohol svoje záverečné slovo ešte doplniť. Jeho žiadosti vyhovujem. Prosím pána ministra, aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Děkuji panu předsedajícímu, že mi to umožnil. V průběhu přestávky jsem dostal několik dotazů. Rád bych alespoň na jeden z nich zareagoval. Dotaz byl spojen s prosbou, abych to vysvětlil veřejně. Sice jsem to ve svém úvodním slově řekl, možná že to však zapadlo, anebo jsem to neřekl dostatečně jasně.

Tato změna ústavního zákona, znamenající převod správy daní tohoto typu do celnic a tudíž do federace, nemá absolutně žádný vztah k použití těchto prostředků a tedy k tomu, kdo tyto výnosy bude dostávat. Žádnou, absolutně žádnou souvislost; to je součástí jiného zákona, vámi také schvalovaného, zákona o rozpočtových pravidlech. K této otázce se znovu vrátí nový parlament před schvalováním státního rozpočtu letošního roku.

Je evidentní, že místo, kudy prochází dovážené zboží do Československa, nemá žádný vztah k tomu, kde se toto zboží v Československu spotřebovává, zpracovává a podobně. Může technicky nefungovat jeden přechod a kamion jede o dvacet kilometrů vedle atd. Nemá to vzájemně vůbec žádný vztah. To v žádném případě neznamená, že výnosy těchto daní jdou do federálního rozpočtu. Prosím, aby při hlasování to bylo vztato v úvahu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP