Středa 15. dubna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Treba to oznámiť predsedovi snemovne, nie plénu. Má niekto technickú poznámku? Poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Dovoluji si k této právní kvalifikaci podotknout, že toto Federální shromáždění přijalo zákon, kterým uvozuje Listinu lidských práv, kde se říká, že do určitého data je třeba atd., atd. Také tam nebyl přesný výčet těchto norem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Po tejto glose poslanca Stomeho budeme hlasovať.

Kto súhlasí s predloženým návrhom pána poslanca Szöcsa, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasování: 10.09)

(SN-ČR 10, SN-SR 26, SL 19)

Kto je proti?

(SN-ČR 20, SN-SR 9, SL 18)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 19, SN-SR 9, SL 63)

Ďakujem. Snemovňa národov - ČR: desať, dvadsať,

devätnásť, Snemovňa národov - SR: dvadsaťšesť, deväť, deväť, Snemovňa ľudu: devätnásť, osemnásť, šesťdesiattri.

Návrh neprijala ani jedna snemovňa. Návrh nebol prijatý. Pokračujeme.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Posledním pozměňovacím návrhem je návrh poslance Batty, který je obsahově zcela totožný. Osobně ho nedoporučuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Batta, trváte na hlasovaní aj za týchto okolností? (Ano.) Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu poslanca Battu, ktorý je posledným pozmeňovacím návrhom.

Kto s ním súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 10.10)

(SN-ČR 12, SN-SR 26, SL 21)

Kto je proti?

(SN-ČR 18, SN-SR 8, SL 17)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 23, SN-SR 10, SL 65)

V českej časti Snemovne národov: dvanásť pre, osemnásť proti, dvadsaťtri sa zdržalo hlasovania, v slovenskej časti Snemovne národov: dvadsaťšesť pre, osem proti, desať sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu: dvadsaťjeden za, sedemnásť proti, šesťdesiatpäť sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni. Ešte sa hlási pán poslanec Patočka.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Tím jsme vyčerpali pozměňovací návrhy, které máte napsané. Zcela posledním hlasováním by bylo hlasování o bodu tři z tisku 1392, kde ústavně právní výbory navrhly nové znění. Je to na straně 2 tisku 1392, bod 3. Tam je navrženo nové znění odstavce 5: "Zmírnění křivd spáchaných židovským náboženským obcím..." atd., bude řešeno samostatnými zákony.

Já osobně do doporučuji, protože to řeší situaci.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Chce sa k tomu vyjadriť pán navrhovateľ?

Poslanec SN L. Motyčka: My jsme odmítli toto znění tak, jak ho nabídly ústavně právní výbory, protože tím způsobem by došlo k diskriminaci vyjmenovaných církví, a to proto, že tímto ustanovením by nebyly řešeny ani křivdy u těchto církví po 25. únoru 1948. Záměr ústavně právních výborů, jak jsem ho pochopil při jeho projednávání, byl ten, aby byly řešeny samostatnými zákony křivdy, které byly spáchány před 25. únorem, ale touto dikcí bychom vlastně neřešili křivdy ani po 25. únoru. Proto jsme požadovali jako jediný bod, aby se o tom hlasovalo samostatně a v tomto znění to za navrhovatele nemohu doporučit.

Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar: Stotožňujem sa s názorom pána navrhovateľa. Keby sme boli prijali pozmeňovací návrh pána Tahyho, mohlo by to tam ostať, ale takto by to celkom vylúčilo malé cirkvi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je tu návrh ústavnoprávnych výborov, stanovisko jedného spravodajcu je kladné, stanovisko druhého spravodajcu je záporné, stanovisko predkladateľa je tiež záporné. Rozhodneme hlasovaním.

Hlasujeme o novom texte odseku 5 § 1. Ide o stranu 2 tlače 1392. Je to tak, pán poslanec Patočka? (Zpravodaj Patočka souhlasí.)

Prosím, ujasnite ešte raz situáciu. Je tu text nového odseku.

Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar: Tlač 1392 ako taká je súčasťou návrhu. Teraz hlasovať len o tom, či vypustíme alebo nevypustíme z tlače bod 3 na druhej strane, takže treba hlasovať o tom, že vypustíme... (Výkřiky ze sálu: Ne!) Celá táto tlač je zaradená. (Výkřiky ze sálu: Není.) Ale je.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlási sa pán poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Po vyjadrení navrhovateľa hlasujeme o bode 3 tlače 1392 ako o pozmeňovacom návrhu

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, je to tak. Spravodajca nech si porovná obidve tlače.

Kto je pre tento návrh ústavnoprávnych výborov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 10.15)

(SN-ČR 2, SN-SR 1, SL 9)

Kto je proti?

(SN-ČR 13, SN-SR 19, SL 15)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 38, SN-SR 24, SL 74)

V českej časti Snemovne národov: dvaja pre, trinásť proti, tridsaťosem sa zdržalo hlasovania, v slovenskej časti Snemovne národov: jeden pre, devätnásť proti, dvadsaťštyri sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu: deväť pre, pätnásť proti, sedemdesiat sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Tím jsou všechny pozměňovací návrhy vyčerpány a je možno přistoupit k hlasování o zákonu jako celku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Posledné slovo si praje ešte spravodajca Magyar.

Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar: Nie som si istý, či som vždy správne sedel na svojej stoličke. Preto by som chcel nadiktovať do záznamu, že pri všetkých pozmeňovacích návrhoch som hlasoval pre. (Smích v sále.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bude to zaznamenané pre dejiny.

Žiadam poslancov, ktorí sa nachádzajú mimo zasadaciu sieň, aby sa vrátili na svoje miesta.

Budeme hlasovať o zákone o majetkovej reštitúcii a rehabilitácii cirkvi a náboženských spoločností (tlač 955) a návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1392) v znení práve schválených pozmeňovacích návrhov. Upozorňujem, že pri hlasovaní o tomto zákone platí zákaz majorizácie.

Konštatujem, že v tejto chvíli je v Snemovni národov prítomných celkom 113 poslancov, z toho 61 zvolených v Českej republike a 53 zvolených v Slovenskej republike. V Snemovni ľudu je prítomných 109 poslancov.

Kto súhlasí s predloženým návrhom zákona v znení pozmeňovacích návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 10.17 )

(SN-ČR 28, SN-SL 30, SL 64)

Kto je proti?

(SN-ČR 17, SN-SL 11, SL 25)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 16, SN-SR 11, SL 19)

V českej časti Snemovne národov: dvadsaťosem pre, sedemnásť proti, šestnásť sa zdržalo hlasovania, v slovenskej časti Snemovne národov: tridsať pre, jedenásť proti, jedenásť sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu: šesťdesiatštyri pre, dvadsaťpäť proti, devätnásť sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý v Snemovni národov. Predsedníctva snemovní rozhodnú o spôsobe, akým bude návrh v ďalšom kole prerokovaný. Ďakujem vám. Ďakujem spravodajcom, ďakujem predkladateľovi.

Vedenie schôdze odovzdávam podpredsedovi Federálneho zhromaždenia, poslancovi Stankovi.

(Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené poslankyne, vážení poslanci! Podľa schváleného programu budeme ďalej prerokúvať zákony, ktoré sa týkajú reformy daňového systému. Ako prvý to bude

Bod programu 5: Vládny návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 143/1968 Zb., o československej federácii, v znení neskorších ústavných zákonov (tlač 1410) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tisk 1491).

Vítam podpredsedu federálnej vlády, ministra financií pána Václava Klausa, ktorého súčasne prosím, aby uvedený vládny návrh odôvodnil.

Prosím všetkých o ticho. Pán poslanec Stome, pokiaľ potrebujete nutne prerokovať nejaké problémy,

prosím, aby ste tak urobili mimo rokovaciu sieň.

Slovo má minister financií pán Václav Klaus.

Prosím, aby ste sa posadili, pokračujeme v rokovaní. Pán minister, máte slovo.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Pane předsedo, dámy a pánové, návrh novely ústavního zákona č. 143/ /68 Sb., o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů, který je na programu dnešního jednání, tvoří jednu z nutných podmínek fungování naší nové daňové soustavy, soustavy, která - doufejme - začne působit od 1. ledna 1993.

Návrhu tak, jak vám byl předložen, lze snadno porozumět a jeho racionalita je zřejmá v souvislosti s návrhy zákona o dani z přidané hodnoty a zákona o spotřebních daních.

Současný stav v rozdělení kompetencí mezi republiky a federaci totiž neumožňuje, aby celnice, jakožto orgány federace, prováděly správu a kontrolu jak daně z přidané hodnoty a spotřebních daní, tak silniční daně od zahraničních přepravců.

Hlavní důvody pro přijetí tohoto ústavního návrhu vládního zákona jsou čtyři. Jde o řešení praktické a levné z hlediska nákladů na správu a je to současně řešení, které nejméně obtěžuje a zatěžuje plátce daní. Je to řešení, které vylučuje vznik nerovných podmínek hospodářské soutěže pro zboží domácí výroby a zboží dovážené. To je velmi důležitá věc. Je to řešení, které efektivněji než kterékoliv jiné předchází daňovým únikům. A konečně je to řešení, které je obvyklé všude ve světě, zejména pak ve vyspělých tržních ekonomikách.

Přijetí vládního návrhu povede k úspoře finančních a materiálových zdrojů, které by jinak bylo nutné na správu nepřímých daní při dovozu zboží vynakládat.

Dovolte mi požádat vás o pečlivé a důkladné posouzení důsledků případného nepřijetí vládního návrhu. Nejzávažnějším důsledkem by byla nemožnost uplatnění jak zákona o dani z přidané hodnoty, tak zákona o spotřebních daních v té podobě, jak jsou vašemu zasedání předloženy. Jejich přepracování je samozřejmě technicky možné, ale všechna jiná řešení správy těchto daní při dovozu jsou při zachování existujícího rozdělení kompetencí řešeními špatnými. Buď by bylo nutné zřídit při každé celnici - a je jich zhruba 300 - finanční, resp. daňový úřad, nebo by bylo nutné vyloučit z okruhu plátců této daně při dovozu fyzické osoby - občany a naopak pro právnické osoby uplatnit velmi krkolomný systém dovozní daně. V obou případech by šlo o nákladné a administrativně složité řešení a ve druhé variantě pak o řešení nevyhnutelně vedoucí k masovým daňovým únikům a o ohrožování domácích výrobků konkurencí dovážených a nezdaněných výrobků z ciziny.

Na závěr mi dovolte zdůraznit, že je potřeba, aby celnice byly oprávněny vybírat daně z přidané hodnoty a spotřební daně při dovozu zboží, jak právnickými, tak fyzickými osobami. Je to potřebné ze zcela pragmatických důvodů, ať jsou celnice federální nebo republikové nebo dokonce zcela nezávislé, ať jsou začleněny v resortu zahraničního obchodu nebo financí nebo kdekoliv jinde. Je to nutné, ať je rozpočtové určení výnosů těchto daní stanoveno jakkoliv.

Ze všech těchto důvodů vám doporučuji vládní návrh novely ústavního zákona přijmout. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. V súlade s Rokovacím poriadkom bol návrh prikázaný všetkým výborom obidvoch snemovní okrem mandátových a imunitných výborov a výboru iniciatívneho a petičného.

Predsedovia snemovní svojimi opatreniami poverili zhrnutím výsledkov, prípravou stanoviska a návrhom uznesenia obidva ústavnoprávne výbory, ktoré snemovniam predkladajú návrhy obsiahnuté v tlači 1491. Tieto návrhy odôvodňujú spravodajca Snemovne ľudu poslanec Pavel Konečný a spravodajca Snemovne národov František Šamalík. Prosím, aby sa obidvaja spravodajcovia dostavili za predsednícky stôl. Ako prvý vystúpi pán poslanec Konečný. Máte slovo.

Společný zpravodaj výborů SL P. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych vám místo onemocnělého původního společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu předložil zprávu o výsledku projednávání vládního návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/68 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů, který se týká znění a doplnění článku 12 a 13 tohoto zákona (tisk 1410), ve znění usnesení pověřeného ústavně právního výboru (tisk 1491).

Všechny výbory, které měly tento návrh zákona přikázán k projednání, to znamená výbory zahraniční, branné a bezpečnostní, pro plán a rozpočet, hospodářské, sociální a kulturní, pro životní prostředí i pověřené ústavně právní výbory doporučují návrh zákona sněmovnám ke schválení.

Vážené poslankyně a poslanci, doporučuji vám předložený návrh novely tohoto ústavního zákona schválit. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca Šamalíka za výbory Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík: Dámy a pánové, udělal bych pouze malý doplněk, který se týká stanoviska Sněmovny národů, výboru pro plán a rozpočet, který navrhuje doplnit článek 12 ještě kompetenčním textem, kde by se objevily nové systémy daní, to je z přidané hodnoty a spotřební daně plus ještě další dodatky včetně toho, že navrhují zrušit ještě bod 3 vládního návrhu, to je část, která se týká oblasti celnictví.

Ústavně právní výbory se zabývaly těmito návrhy a dospěly k závěru, že zdrženlivost vlády při formulaci této novely, zdrženlivost projevující se v tom, že se omezuje na skutečně základní věci, které mají uvolnit cestu potřebným zákonům, je v daném případě optimální a z tohoto hlediska dospívám k témuž, to je doporučení za Sněmovnu národů, abyste přijali tuto předlohu v původní podobě. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Otváram rozpravu k predloženému vládnemu návrhu zákona. Ako prvý sa do rozpravy prihlásil Pavel Měrák za klub ľavicových poslancov KSČM. Prosím, pán poslanec, máte slovo. Ďalšie prihlášky nemám.

Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající, dámy a pánové. Klub levicových poslanců Komunistické strany Čech a Moravy souhlasí s vládním návrhem novely ústavního zákona o čs. federaci, jak v té jeho části, ve které žádá o rozšíření působnosti federace v oblasti celnictví, tak i v té části, která nově orgánům celní správy svěřuje správu, výkon a kontrolu daní uvedených v článku 12 odst.2 písm. b) tohoto ústavního zákona při dovozu a silniční daně u plátců se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí. Toto řešení je ústavně přijatelné a z hlediska fiskálního zájmu státu i obou republik také nejpragmatičtější, protože vytváří nástroje potřebné k zamezení nejrůznějších daňových úniků a machinací. Méně však již jsme spokojeni s názorem vlády, že daň z přidané hodnoty a spotřební daně jsou tzv. nástupnickými daněmi za dosavadní daně uvedené v článku 12 Ústavy.

Rovněž dosavadní úprava uvedená pod písm. c) v odst. 2 tohoto článku neodpovídá změnám, které mají být v daňové soustavě provedeny. Vzhledem k principu ústavnosti a znění odst. 1 tohoto článku, který předpokládá naprosto přesný výčet těch daní, které jsou svěřeny do působnosti federace, považujeme za nezbytné, aby bylo novelizováno i dosavadní znění odst. 2 článku 12, aby zákonem Federálního shromáždění mohly být upraveny všechny nově navrhované daně. Navrhujeme proto do článku 12 odst. 2 za písm. b) vložit nová písmena c) a d), která zní - písm. c): Daň z přidané hodnoty a písm. d): Spotřební daně. Dosavadní písmena c) a d) označit jako písm. e) a f), přičemž písmeno e) zní takto: "U daně z příjmu fyzických osob a daně z příjmů právnických osob okruh poplatníků, předmět a výchozí daňovou sazbu, včetně rozsahu možných odchylek v konstrukci uvedených daní v obou republikách." Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP