Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslanců,
zda si ještě někdo přeje vystoupit v
rozpravě. (Nikdo se nehlásil.) Konstatuji, že
tomu tak není. Rozprava byla ukončena. Dávám
nyní slovo navrhovateli za skupinu navrhovatelů,
aby se vyslovil k tomu, jak budeme v této věci dále
postupovat.
Poslanec SN J. Mečl: Nechť ostatní navrhovatelé
posoudí, zda se s mými návrhy nebo hodnocením
současné situace při projednávání
tohoto ústavního zákona ztotožňují.
Záměrem tohoto návrhu ústavního
zákona, který - jak jste si jistě všimli
- podpořila většina poslaneckých klubů
odprava až doleva, bylo nedělat nějakou zvláštní
politiku, pokud jde o ústavu a ústavní postupy,
ale v podstatě uvolnit nebo prolomit třípětinovou
bariéru, která v ústavě je a která
v současné době brání volbě
prezidenta republiky.
V současné době se ukazuje jako kontraproduktivní
ustanovení, které je vážnou brzdou pro
řešení běžných situací
ve Federálním shromáždění
nebo v celém ústavním mechanismu.
K prolomení této bariéry se navrhují
dvě kola. Chci za sebe otevřeně říci,
že v zájmu schválení tohoto ústavního
zákona si osobně dovedu představit situaci,
kdy k prolomení nebo uvolnění této
bariéry postačí v tomto zákoně
kolo jedno. Dále se domnívám, že tento
ústavní zákon musí mít ustanovení
o tom, že dosavadní prezident zůstává
po určitou dobu ve své funkci. Dojde-li k určitému
posunu z tříkolové volby na dvoukolovou volbu
prezidenta republiky, není podstatnou záležitostí,
zda tato vakace bude trvat 60 dnů, 3 měsíce
nebo 6 měsíců.
Proto bych Federálnímu shromáždění
doporučoval a navrhl bych to předsedajícímu
schůze i oběma zpravodajům, aby zpravodajové
zástupci navrhovatelů a ti poslanci, kteří
předložili vážné pozměňovací
návrhy se sešli a jednali o tomto návrhu ústavního
zákona tak, aby byl přijatelný pro potřebnou
většinu ve Federálním shromáždění.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím zpravodaje,
zda si přejí vyslovit se k tomuto názoru.
Společný zpravodaj výborů SL M. Jansta:
Jako zpravodaj Sněmovny lidu souhlasím s návrhem
spoolečného navrhovatele, poslance Mečla,
aby se skupina navrhovatelů sešla a prodiskutovala
předložené návrhy.
Sám bych chtěl podotknout jednu věc. Uváděl
jsem tady vlastně historický vznik institutů
prezidenta. Pokud jste postřehli, když se hovořilo
o důstojnosti volby prezidenta, na to byl přijat
zákon 161/1920 Sb., k volbě prezidenta, tak třetí
kolo byl los. V té době, ač byla velká
autorita tehdejšího prezidenta Masaryka, neuvažovalo
se o tom, zda bude utrpěna autorita losem, ale uvažovalo
se o tom, aby byly zabezpečeny všechny pluralitní
mechanismy.
Argumentace o tom, že prezident Havel byl zvolen již
tímto volebním systémem, je sice svým
způsobem oprávněná, ale musíme
si uvědomit, že to byla výjimečná
situace. Volili ho ti, kteří ho vlastně dvacet
let, nebo ještě déle kritizovali a určitým
nátlakem a nebo určitou vůlí lidu
byl zvolen. Po prvních svobodných volbách,
kdy přece jen nebyla pluralitní demokracie tak rozvinuta,
nebyl ještě takový systém
pluralitních stran, nebylo těžké hledat
společný konsensus. Musíme si uvědomit,
že zde vytváříme pluralitní demokracii,
jejíž nositel jsou především politické
strany, a hledání konsensu bude složitější.
Proto žádám navrhovatele i předkladatele
těchto návrhů, aby uvažovali pluralitně
a hledali společný konsensus, protože se domnívám,
že přijetí této ústavní
změny je v souladu s budováním demokratických
institutů tohoto státu. Institut prezidenta patří
k demokratickým principům tohoto státu a
patří mu i náležitá pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano. Hlásí
se ještě druhý zpravodaj.
Společný zpravodaj výborů SN J. Vild:
Dámy a pánové, jen malou poznámku
k tomu odstavci 6, k argumentaci, jak málo poslanců
stačí k volbě prezidenta v případném
třetím kole.
Chtěl bych zde zdůraznit to, že i přesto,
že by stačila většina přítomných
v obou částech Sněmovny národů
a většina přítomných ve Sněmovně
lidu, musí být obě sněmovny usnášeníschopné.
Znamená to, že nejméně 152 poslanců
dohromady musí souhlasit s tím, aby byl takto prezident
zvolen. Musí vyjádřit svou přítomností
souhlas. To znamená, že takováto většina
zde musí být v každém případě.
Nemusí samozřejmě hlasovat pro toho jednoho
kandidáta, ale musí být rozhodnuti přinejmenším
dotyčné kandidáty, kteří by
v tom třetím kole byli, nedostat pryč tím,
že by se volby nezúčastnili. To je všechno.
Jinak podporuji návrh pana poslance Mečla, aby se
sešli navrhovatelé a jednali o pozměňujících
návrzích.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, budeme
postupovat tímto způsobem. Jednání
o tomto bodu teď přerušíme. Sněmovna
národů se vrátí k jednání
o ústavní změně pokud jde o volební
dobu Federálního shromáždění
pro příští volební období.
Jakmile tento bod bude uzavřen, sešla by se skupina
navrhovatelů. Přečtu je. Jsou to poslanci:
Soukup, Novosád, Adámek, Bajnok, Mlčák,
Vysloužil, Tahy, Kontra, Benda, Olej, Mečl, Ovčačíková
v místnosti 026 se zpravodaji. Na tuto schůzku by
přišli i ti poslanci, kteří podávali
pozměňující návrhy. Dávám
jenom v úvahu těm poslancům, kteří
si vymýšleli pozměňující
návrhy k ústavnímu zákonu během
této diskuse, aby uvážili, zda na nich mají
trvat.
Prosím, aby se pan předseda Šútovec
nyní ujal řízení schůze.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Plynule budeme pokračovať v ďalšom bode,
teraz už ako 22. schôdze obidvoch snemovní.
Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby sa dostavili do
sály.
Ďalším bodom programu bude pokračovanie
prerokúvania:
Bodu programu 3: Návrhu zákona o majetkovej reštitúcii
a rehabilitácii cirkví a náboženských
spoločností, tlač 955 a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 1392.
Prerokúvanie bodu sa začalo 13. marca 1992. Výklad
za iniciatívnu skupinu poslancov FZ predniesol vtedy poslanec
Ludvík Motyčka. Spravodajské správy
predniesli poslanci František Magyar a Jaromír Patočka.
Teraz ich prosím, aby zaujali miesta v spravodajských
laviciach.
Konštatujem, že rozprava nebola skončená,
ale bola len prerušená a že nekonzumované
prihlášky do rozpravy majú toto poradie: poslanec
Mečl, poslanec Kostya, poslanec Ransdorf, poslanec Šamalík,
poslanec Dostál, poslanec Wágner, poslanec Tomsa.
To je všetko. Kto chce ďalej v rozprave vystúpiť
k tomuto návrhu zákona, nech tak urobí formou
písomnej prihlášky. Prihlášky sa
naďalej prijímajú. Prosím pána
poslanca Mečla zo Snemovne národov, aby sa ujal
slova a prosím pána poslanca Magyara, ako spravodajcu
výborov Snemovne ľudu, aby zaujal miesto v spravodajskej
lavici. Pán poslanec Mečl, máte slovo. Upozorňujem
všetkých rečníkov, že bola schválená
maximálna dĺžka diskusného príspevku
desať minút.
Poslanec SN J. Mečl: Dámy a pánové,
vážený pane předsedající,
dovolte mi několik slov k předloženému
návrhu zákona, několik poznámek především
k majetkoprávním otázkám, které
souvisejí obecně s tímto zákonem,
ale samozřejmě souvisejí vůbec s problematikou,
kterou lze označit jako sekularizaci církevního
majetku.
Majetek, který sloužil k čistě církevním
kultovním účelům, k čistě
náboženským účelům, nebyl
po první ani po druhé světové válce
předmětem jakýchkoliv majetkoprávních
zásahů československého státu.
Předložený návrh zákona, který
projednáváme, se však týká prakticky
výlučně toho majetku, který církevním
institucím, církvi, sloužil k soukromohospodářské,
podnikatelské a jiné hospodářské
činnosti. Je třeba si uvědomit z hlediska
celkové koncepce tohoto zákona, která je
založena na principu restitučním, že po
první, ale zejména po druhé světové
válce, ani po únoru 1948, nebyly vydány speciální
zákony ohledně majetku, který by nesloužil
k ryze církevním účelům.
To znamená pokud jde o tento majetek, který je předmětem
navrhované právní úpravy, majetek,
který sloužil v podstatě soukromým hospodářským
účelům, vztahovaly se na něj obecné
právní předpisy tak, jako na majetek jiný.
Za první republiky šlo např. o zákon,
který upravoval zabrání velkého pozemkového
majetku z roku 1919 a z roku 1921, o zákon o hospodaření
na zabraném pozemkovém majetku, v roce 1947 a 1948
o zákony, které se týkaly revize první
pozemkové reformy, o zákon z roku 1948 č.
46, který obsahoval trvalou úpravu vlastnictví
k zemědělské a lesní půdě,
o zákon o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského
atd. z roku 1945. Chci tím jen upozornit na to, že
zde nebyly přijaty speciální zákony
ani za první republiky, ani po roce 1945, po druhé
světové válce, ani po roce 1948, které
by byly zaměřeny proti církevnímu
majetku tohoto typu.
Podle mého názoru, dámy a pánové,
je tento zákon do značné míry kopií
(autoři mi odpustí, nemyslím to ve zlém),
ale i plagiátem zákona o mimosoudních rehabilitacích
a zákona o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku. Málo platné - hovořil jsem o tom
už ve své faktické poznámce na 21. schůzi
Federálního shromáždění
- pokouší se vytvořit koncepci nebo právní
fikci, že z hlediska ochrany lidských práv
není rozdíl mezi fyzickou osobou a právnickou
osobou, to znamená není rozdílu mezi fyzickou
osobou na jedné straně a právnickou osobou
na straně druhé. V tomto případě
tyto právnické osoby představuje církev
nebo náboženská společnost.
Podle mého názoru se tím porušuje princip,
který dosud ovládal Federálním shromážděním
přijaté restituční zákony,
které subjektem restituce, subjektem nápravy křivd,
subjektem odškodnění učinily pouze fyzické
osoby.
Myslím si dále - a tím se dostávám
k otázkám právní způsobilosti
tohoto zákona a jeho aplikovatelnosti v dnešních
podmínkách - že se autoři tohoto návrhu
dostali také do konfliktu s principy historického
práva na území Československa, a to
v tom směru, že se církev jako taková
a náboženská společnost prohlašuje
za vlastníka zemědělské a lesní
půdy a dalších nemovitostí s tím,
že autoři v této souvislosti inkorporují
do československého právního řádu,
do československého práva právo kanonické,
a to například pokud jde o paragraf 4, kde odkazují
na právní subjekty podle vnitřních
církevních předpisů. Mám vážné
pochybnosti o tom, že tímto způsobem je možné
přesunout do československého práva
jako pramen práva církevní právo a
církevní předpisy právě v této
souvislosti.
Podle mého názoru - a to není asi překážka
politická, spíše překážka
právní - subjektem církevního majetku,
který neslouží čistě k církevním,
kultovním nebo náboženským účelům,
mohou být jen konkrétní církevní
instituce, nikoliv církev jako celek.
Autoři návrhu v tomto směru nerespektují
zákon č. 308/1991 Sb., upravující
postavení církví a náboženských
společností. Zákon vyžaduje, aby statut
církve, a to zejména pro účely registrace,
obsahoval zásady hospodaření včetně
způsobu určení likvidátora pro případ
majetkového uspořádání při
zániku církve nebo náboženské
společnosti. Je to koncepce, která je v tomto zákoně
obsažena, je to koncepce, která má svou paralelu
s úpravou majetkových poměrů např.
politických stran.
I když zákon č. 308/1991 Sb. není příliš
dokonalým předpisem, lze z něj podle mého
názoru jednoznačně vyvodit opodstatněnost
tzv. institutové teorie, která převládala
v teorii i praxi první republiky, podle níž
subjektem církevního majetku nesloužícího
ke kultovním a náboženským účelům
mohou být jen konkrétní církevní
instituce a nikoliv církev jako celek.
Hodlá-li v tomto případě československý
stát podle návrhu předkladatelů tohoto
zákona předat církvi majetek, který
je ve vlastnictví státu, nemůže podle
mého názoru zvolit cestu restituce a rehabilitace,
ale může použít pouze tu formu, kterou
už zvolilo Federální shromáždění
při úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů
a kongregací, to znamená, že může
jít z právního a ústavního
hlediska v současné době pouze cestou zákona
č. 298/1990 SB., respektive cestou nebo příkladem
tohoto zákona. Podle mého názoru nemůže
jít cestou této univerzální restituce.
Ještě mám jednu poznámku, která
se rovněž týká některých
právních vad, které pokládám
za závažné v tomto zákoně. Za
účinnosti Listiny základních práv
a svobod nelze fyzickým a právnickým osobám,
pokud jsou to osoby jiné než státní,
odejímat věc bez příslušného
zákona, bez respektování principu veřejného
zájmu a bez náhrady, jak je to upraveno v Listině
základních práv a svobod - cesta zákona,
cesta náhrady a princip veřejného zájmu.
Chtěl bych upozornit na § 5 odst. 2 návrhu,
který podle mého názoru neodůvodněně
postihuje fyzické osoby, které majetek nabyly od
státu, čili lidově řečeno nabyly
ho z druhé ruky. Myslím si, že na tyto případy
nelze vztahovat postupy, které jsme měli v restitučních
zákonech. V tomto případě jde o vztah
stát - občan, nikoliv církev - občan.
Občan mohl způsobit škodu v minulosti jedině
státu a jedině stát by mohl žádat
o uvedení věci do předešlého
stavu, o restituci in integrum, a to jedině tehdy, kdyby
se prokázalo, že občan způsobil škodu
státu porušením právní povinnosti
podle § 420 a § 442 občanského zákona.
Pokládám proto svým způsobem za absurdní
ustanovení, podle něhož právní
povinnost tato osoba porušila, a proto věc musí
vydat. Jde například o švagrovou, na kterou
ji přenesla povinná osoba, která ji získala
od státu na základě protiprávního
zvýhodnění. Myslím, že toto ustanovení
skutečně nelze přebírat z dosavadních
platných restitučních zákonů.
V takové formulaci je nepochybně skryto nucené
vyvlastnění bez provedení zákonem
předepsaného řízení, bez respektování
principu veřejného zájmu.
Na tom, podle mého názoru, nemůže nic
změnit ani ustanovení § 10 odst. 3 návrhu
o tom, že spor mezi oprávněnou osobou, v tomto
případě církví, a aktuálním
vlastníkem věci, fyzickou osobou, bude rozhodovat
soud. Aktivní legitimaci v tomto případě
nemůže mít církev, ale jedině
stát, státní orgán, od něhož
povinná osoba věc nabyla.
Chtěl bych, dámy a pánové, upozornit
na závěr na to, že v této podobě,
v této koncepci, kterou jsem charakterizoval jako nezdařenou
kopii dosavadních restitučních zákonů,
je zákon prakticky neaplikovatelný. Odporuje to
i předpisům, které jsme dosud na tomto úseku
přijali.
Doporučuji proto, aby zákon nebyl schválen.
Nejsem si jist, zda může být přepracován
z této koncepce do koncepce jiné a opakuji znovu,
že jedinou cestou - pokud se stát představovaný
Federálním shromážděním
rozhodne církvi vrátit určitý majetek
nebo jí ho darovat nebo jí ho předat - může
být ta cesta, kterou už započal, to znamená
předání majetku kongregacím, řádům
a náboženským společnostem. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďalej môže vystúpiť pán poslanc
Kostya. Myslím, pán poslanec Mečl, že
nejaký pozmeňovací návrh ste nepredniesli.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, na 21. společné
schůzi jsem velice usiloval procedurálním
návrhem o účast federální vlády.
Chtěl jsem v době, kdy jsem se přihlašoval
do rozpravy, vznést dotazy v souvislosti se závěrečným
vystoupením pana místopředsedy Mikloška
tak, jak vystoupil na závěr rozpravy v březnu.
Protože opět účast federální
vlády odpovídá vztahu vlády k tomuto
zákonu a nepředpokládám, že by
pan ministr zahraničního obchodu na tyto otázky,
týkající se církevního majetku,
byl ochoten odpovídat, odstupuji od své přihlášky
a nebudu dál pokračovat v rozpravě.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Ransdorf je prihlásený
ako ďalší v poradí. Je prítomný
v sále? Nie je. Bude eventuálne zaradený
na koniec poradia.
Pán poslanec Šamalík môže vystúpiť.
Poslanec Dostál mi oznámil, že sťahuje
svoju prihlášku, takže ďalším
v poradí je poslanec Wagner.
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
jsou věci, které jsou tak hluboce zakotveny v minulosti,
že musíme nechat tuto minulost promluvit. Já,
na rozdíl od kolegy Mečla, který se orientoval
na právní argumenty, si pomohu argumenty historickými.
Při minulé debatě zde poslankyně Kaplanová
naznačila souvislost mezi tímto restitučním
zákonem a oslavami Jana Amose Komenského. Mne ten
paradox strašlivě zarazil, protože právě
protireformační éra vedla k tomu, že
Komenský napsal svůj Kšaft umírající
matky Jednoty českobratrské, že protestanti
se stali "skrytým semenem", jak o tom mluvil
Komenský, a že my v tomto českém dějinném
dramatu se nyní blížíme - po oslavách
Komenského - k svatořečení Jana Sarkandera,
jednoho z těch činitelů a "mučedníků"
protireformace, který na Moravě ničil dílo
Komenského a Blahoslavovo, že se tady střetávají
tyto dvě linie českých dějin, na které
bychom ani v této chvíli, podle mého názoru,
neměli zapomínat.
Je - myslím - docela málo známé to,
že kardinál Beran se svým způsobem za
metody protireformace omluvil, ale tato omluva za toto období
je příliš málo známá v
našem životě a ve sporech a konfliktech, které
se nyní odehrávají. Nevstoupilo to zkrátka
do života, nenastalo v tomto smyslu ještě takové
smíření, které je poněkud hlubší
než říká jeden verš Kollárovy
Slávy dcery, že "váš je Hus i Nepomuk,
i Cyril", protože v daném případě
jde samozřejmě o hlubší působení
všech církví v našem životě
tak, aby morální zdraví této společnosti
bylo znovu obnoveno.
Když se díváme na tyto dějiny, když
se díváme na to, jak byla zničena česká
reformace, česká konfese, že ani Toleranční
Josefův patent nedovolil, aby byly obnoveny české
konfese, ale byly nuceny se orientovat na protestantství
vzniklé mimo naši zem, že tento Toleranční
patent vlastně odsuzoval protestantské církve
k tomu, aby byly nenápadné, aby se nemohly ozdobovat
věžemi atd., že tady jde o takové velké
zvraty majetkové atd., které fungují v těchto
dějinách jako určitá křivda,
ať už to nazveme tím nebo jiným způsobem.
Není tak dávná doba, kdy v časech
konkordátu, tj. mezi lety 1855 až 1870, byla obnovena
znovu jednota trůnu a oltáře, jak o tom minule
hovořil kolega Benda v tom smyslu, že nám nehrozí
takové nebezpečí; ono nám skutečně
nehrozí vzhledem k tomu, že v Listině jsme
možnost takového srůstu zcela jednoznačně
vyloučili.
Nicméně si myslím, že tyto dějiny
by měly vést i nynější katolicismus
k určité skromnosti. Vzhledem k tomu, jaká
je tato minulost, a pokud jde o tuto skromnost, mám na
mysli i oslavy Jana Sarkandera, které by měly být
vzaty v relaci k výročí Komenského.
Já samozřejmě chápu, a místopředseda
Mikloško to zde zdůvodňoval, že tyto majetky
budou využity pro filantropické a podobné účely,
ale přesto si myslím, že především
bychom se měli opírat o to, co by patřilo
k funkci státu či obcí či veřejnosti,
abychom se i tam, kde se obracíme k filantropii, obraceli
k institucím, které jsou světonázorově
i jinak zcela neutrální; to spíš odpovídá
naší skutečnosti.
Z tohoto hlediska se domnívám, že vládní
stanovisko k této poslanecké předloze, které
je proti jednorázové restituci, je rozumnější
a víc odpovídá naší skutečnosti
i tomu, jak naše společnost asi chápe problém,
o který zde běží.
Za sebe musím říci, že poslední
encyklika Jana Pavla II., která je velmi vyrovnaná
v sociálním ohledu, může v určitém
smyslu být zkreslena tak, že kritika liberalismu,
která v ní je, nebude pouze kritikou liberalismu
zcela egoistního v ekonomické sféře,
ale i toho liberalismu, který znamená velkou ideu
svobody a světské humanity. V tomto ohledu je asi
také třeba, abychom komplex těchto věcí
zvážili, neboť - nevím, jestli je ta jenom
můj dojem - je zde mnoho signálů k tomu,
jako by se zde začínal start druhé protireformace,
tentokrát zaměřený nikoliv proti
konkurenčním církvím, ale proti tradici
laicismu, světského myšlení, které
charakterizovalo českou společnost a českou
vzdělanost.
Beru-li v úvahu komplex těchto věcí,
pak se domnívám, že poslanecký návrh,
který zde byl podán, nebere zřetel na situaci,
v níž se nalézáme, na to, co je v paměti
tohoto národa zakotveno. Děkuji.