Úterý 14. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji druhému zpravodajovi poslanci Vildovi. Prosím poslance, aby se hlásili do diskuse. Mám zatím dvě přihlášky.

Ptám se pana poslance Benčíka, bude-li mluvit jménem klubu poslanců SDL? (Poslanec SL M. Benčík: Áno.) Je tomu tak. Má slovo jako první. Jako druhý je přihlášen poslanec Rajnič za klub KDH.

Prosím další zástupce klubů, aby dávali své přihlášky, a protože mají podle jednacího řádu přednostní slovo, potom ostatní poslanci. Prosím o písemné přihlášky do diskuse.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci! Predložený návrh ústavného zákona, tlač 1419, klub poslancov Strany demokratickej ľavice považuje za vhodný prijať, pretože sa tým vypĺňa existujúca ústavná medzera a znižuje nebezpečenstvo ústavnej krízy.

Pochopiteľne, všetci v našom klube, aj ja, by sme radšej pred sebou videli komplexnú úpravu tak, ako sme sa o to pokúšali pri návrhu známych troch hláv a zo známych dôvodov sme sa nedostali na jednotnú platformu a dnes musíme čiastočne záležitosť riešiť.

Predložený návrh aj v ústavnoprávnom výbore sme odporučili trochu zvážiť a robím to aj teraz. Predkladáme návrhy na čiastočné riešenie.

Čisto z prozaických dôvodov, že prezident republiky má významné ústavné postavenie a kompetencie, že je to významná politická, verejná a právna funkcia, je to hlava štátu a z toho dôvodu je užitočné, a myslím všeobecne potrebné a správne, aby bol zvolený s maximálnym konsenzom. Uvedomujeme si však, že doterajší stav trojpätinovej väčšiny by pri akejkoľvek dobrej vôli mohol robiť problémy. Preto je možné pristúpiť k druhému kolu tak, ako je odporúčané v ods. 5. To znamená, že by bol zvolený ten kandidát, ktorý obdržal nadpolovičnú väčšinu hlasov všetkých poslancov Snemovne ľudu a nadpolovičnú väčšinu hlasov v jednotlivých častiach Snemovne národov. Toto je, myslím, také kvórum, ktoré domáca i zahraničná verejnosť uzná. Ísť ďalej do tretieho kola, aby prezidentom bol zvolený ten, kto získa nadpolovičnú väčšinu z prítomných poslancov - a keď to chcete v číslach, z 300 poslancov je to 78, že je to také číslo, ktoré nie je celkom dôstojné na voľbu prezidenta republiky.

Z toho dôvodu odporúčame vynechať ods. 6, v ods. 7 vyškrtnúť v poslednej vete "a" a "šestku", pretože to na to nadväzuje a v ods. 8 (o tom tu bola reč s pánom predkladateľom) "najdlhšie do 6 mesiacov" odporúčame zmeniť na "najdlhšie do 3 mesiacov". Po týchto zmenách, ktoré som tu uviedol, poslanci za klub Strany demokratickej ľavice budú pre tento návrh hlasovať. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Benčíkovi. Jako druhý má slovo poslanec Rajnič, jako třetí vystoupí poslanec Šebej.

Poslanec SL A. Rajnič: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, vážení hostia! My sme sa s návrhom Ústavného zákona na voľbu prezidenta v našom klube KDH zaoberali a tak, ako je táto novela zákona predložená, vzhľadom na to, ako tu bolo povedané predo mnou mojím predrečníkom, že neboli prijaté tie hlavy Ústavy tak, ako boli predložené parlamentu, odporúčame tento návrh a budeme zaň bezozvyšku.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Šebej. Jsou-li další přihlášky do diskuse, prosím kolegy, aby je odevzdali.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Poslanecký klub Občiansko-demokratickej únie s vedomím hrozby ústavnej krízy sa rozhodol bezvýhradne podporovať návrh tohto ústavného zákona. Všetko ostatné bolo povedané v spravodajských správach a riadne odôvodnené. Poslanecký klub ODÚ bude hlasovať za.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Mám zde další přihlášky. Ptám se poslance Šamalíka, bude-li mluvit za klub nebo za sebe? Za klub. Prosím, má slovo.

Kolega Magyar mne upozornil, že tisk 1485 nemá. Zjišťoval jsem situaci, byl rozdán dne 10.4. do schránek, čili poslanci jej musí mít. Pokud jej někdo snad omylem nedostal, v sekretariátu dostane náhradní výtisk. Poslanec Šamalík má slovo.

Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové, nebudu dlouho zdržovat. Chtěl bych říci pouze tuto věc. Samozřejmě je velmi důležité, aby prezident, který bude zvolen, měl co nejdůkladnější legitimitu. To je první požadavek a v tomto směru bych souhlasil s tím, co tady říkal kolega Benčík, že to třetí kolo svým způsobem tuto legitimitu snižuje. Jenže ve hře jsou tady i jiné faktory a my musíme počítat s určitým nouzovým stavem, který, podle mého názoru, je důležitější a převažuje význam dokonalé legitimity. Proto se domnívám, že bychom měli, vzhledem k tomu, jaké důsledky by vznikaly, kdybychom prokázali neschopnost toho, abychom zvolili hlavu státu, počítat s touto nepříjemnou a přitom reálnou možností a schválili tento návrh v té podobě, v jaké je. To je stanovisko našeho klubu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní vystoupí poslanec Šedovič, potom poslanec Zelenay. Prosím o další přihlášky do diskuse, pokud si kluby i jednotliví poslanci přejí vystoupit.

Poslanec SN J. Šedovič: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni! Dovoľte mi, aby som vám predniesol stanovisko klubu poslancov Slovenskej národnej strany k novelizácii Ústavného zákona č. 143 z roku 1968 Zb., k parlamentnej tlači 1419.

Navrhovaná novela zákona vo svojom konečnom dôsledku predpokladá, že prezident bude zvolený jednoduchou väčšinou, čo by v skutočnosti znamenalo, že na zvolenie by mu postačovalo získať z 300 zvolených poslancov 79 kladných hlasov. Nemyslím si, že zvolenie takýmto počtom hlasov by mu zaručovalo dostatočnú autoritu. I keď pán prezident bol už podľa doteraz platného ústavného zákona zvolený, pokladáme tvrdenie, že prezident nemôže byť podľa súčasného zákona zvolený, za neopodstatnené. Sme toho názoru, že nie je potrebné pred voľbami, ktoré budú v tomto roku, ústavný zákon o voľbe prezidenta meniť. Súčasná Ústava pamätá aj na prípad nezvolenia prezidenta, kedy jeho funkcia prechádza na vládu. Ústavný stav je tým zachovaný.

Z dôvodov, ktoré som predniesol, poslanci Slovenskej národnej strany predkladanú novelu ústavného zákona nepodporia. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslanec Zelenay. Opakuji svou výzvu. Pokud chce někdo z poslaneckých klubů vystoupit, prosím, aby si podal písemnou přihlášku. To se týká i ostatních poslanců.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, kolegyne a kolegovia! Prerokúvame ďalší z dôležitých zákonov, medzi ktoré patrí aj ústavný zákon o voľbe prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Je to novela zákona, ktorá bude rozhodovať o tom, akým spôsobom a v konečnom dôsledku kto zasadne na stolicu najvyššiu. A keď som použil rétoriku našich predkov, tak už sme zvolili a takto budeme voliť prvého medzi rovnými.

Československo má dlhodobé demokratické tradície a nebol tu prezidentský systém. Vždy sa volil prezident tak, ako sa volí doteraz. Už moji predrečníci hovorili o tom, že prezident po prvé už bol zvolený týmto spôsobom a nie len tento jeden. Hovorili o tom, že prezident, ktorý bude zvolený, mal by mať podporu väčšiny kvóra poslancov, takže touto formou nepriamej demokracie by mal získať podporu väčšiny voličov ako v Slovenskej, tak aj v Českej republike.

Zásadou ústavných zákonov je to, že sa neprijímajú účelovo, neprijímajú sa v prospech jedného momentu, jednej situácie, jednej osoby, majú mať dlhodobý charakter stabilizácie života u nás.

Poslanecký klub Hnutia za demokratické Slovensko a nielen poslanecký klub, ale aj orgány nášho hnutia veľmi dôsledne preskúmali návrh tejto novely. Po preskúmaní sme dospeli k záveru, že v článku 62 navrhujeme vypustiť ods. 6. Považujeme za nedôstojné, aby prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zvolilo kvórum, ktoré presahuje necelú jednu štvrtinu poslancov.

Zároveň navrhujeme zmenu v odseku 8, kde prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky ostáva vo svojej funkcii, dokiaľ nezloží sľub novozvolený prezident, najdlhšie však 60 dní. K tomuto stanovisku sa pripája aj poslanecký klub Slovenského kresťansko-demokratického hnutia. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Nyní má slovo poslanec Sokol.

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, kolegové, kolegyně, vážení hosté, zaráží mě, že na takhle důležité téma se ozývají tak pochybné argumenty. Argument o 78 hlasech při bližším prozkoumání samozřejmě neobstojí. Prezident by mohl být volen 78 hlasy jedině v případě, že by polovina zvolených poslanců se k volbě nedostavila. Není pak chybou zákona, ale poslanců, že by k tomu došlo. A téhle situaci žádná úprava nepomůže. Argument o 78 hlasech v žádném případě neobstojí. (Potlesk.)

Ještě vážnější je však nekonsistentnost argumentace pana kolegy Šedoviče. Bohužel, není přítomen. Totiž stěžovat si na to, že třetí kolo volby je nedůstojné, předpokládá, že k němu dojde. A když někdo argumentuje tím, že ta novela je zbytečná, protože se prezident zvolí v prvém kole třípětinovou většinou, nechápu, jak mu může vadit, že tam zbývá zachována i ta možnost pro případ, dejme tomu, málo pravděpodobný podle některých našich kolegů, že by se k němu muselo sáhnout. Tohle přece není argumentace, to je zavádění někam jinam.

Z tohoto důvodu připouštím, že o otázce kvora ve třetím kole je možné jednat, ale ne na základě takto pochybených a dokonce vzájemně rozporných argumentů. Je tedy i to třetí kolo popsané v odst. 6) jakousi pojistkou a všichni budeme jistě velmi šťastni, když ho v naší budoucnosti nikdy nebude třeba použít.

Z těchto a jiných důvodů klub poslanců Občanského hnutí navrženou novelu podpoří. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přeje si ještě někdo jménem poslaneckého klubu vystoupit k této věci? (Nikdo.) Není tomu tak.

Slovo má pan poslanec Mlynárik. Prosím další poslance, kteří se hlásí do diskuse, aby tak učinili.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! V základoch československej štátnosti je inštitút prezidenta republiky imanentný, je zakotvený. Tradícia etiky a výsostnej úrovne tohto inštitútu položil prvý parlament Československej republiky a osobnosť tak vynikajúcich kvalít, akou bol prezident profesor T. G. Masaryk. T. G. Masaryk sa stal symbolom, ale aj účinným funkčným zjednocovateľom divergentných prúdov československej politickej scény.

Prvý prezident nepotreboval zvláštne právomoci, aké mali americký alebo francúzsky prezident. Tie vyplývali z jeho autentickej a silnej osobnosti. To v istom zmysle skreslilo obraz prezidentskej funkcie pre tých, ktorí ho nasledovali. Komunistickí prezidenti boli v podstate kamuflážou alebo spojenie prezidentskej funkcie s najvyšším vedúcim predstaviteľom Komunistickej strany Československa bolo zabsolutizovaním moci. My sme mali monarchov, nie prezidentov.

Dnes sa dostávame do situácie, kedy československá štátnosť môže byť novelizovaná šovinistickými a extrémistickými silami. A tie sú, ako vieme, vo svojej podstate autoritatívne, nedemokratické. Tie by boli najradšej, keby štát, spoločný československý štát, nemal žiadneho prezidenta, aby jedoducho nebol, a teda aby neexistoval ani československý štát.

Pretože prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky predstavuje pre československú štátnosť záruku demokracie a vývoja v súlade s európskou civilizáciou, osobne odporúčam, aby zákon, ktorý je navrhovaný, bol prijatý.

Mali by sme si uvedomiť, že štyria poslední československí prezidenti pred Václavom Havlom slúžili viac cudzej veľmoci ako československému ľudu. Niektorí z nich boli priamo agentmi tajných služieb tejto veľmoci.

Václav Havel, dnešný prezident, obnovil úctu a štatút najvyššej hlavy obce, republiky, teda nášho štátneho spoločenstva. Odporúčam preto, aby návrh zákona bol schválený. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Mlynárik byl poslední písemně přihlášený do rozpravy. Ptám se kolegyň a kolegů, přeje-li si ještě někdo v rozpravě vystoupit? Poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Vážené dámy, vážení páni! Ja by som len chcel zdôrazniť, že tu a tam počuť, že

nielen tí štyria prezidenti boli agentmi cudzích mocností, ale boli aj niektorí poslanci agentmi cudzej mocnosti. Nech si vstúpia do svedomia.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Paní poslankyně Záležáková.

Poslankyně SL E. Záležáková: S predloženým návrhom zákona nesúhlasím a nebudem ho podporovať. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Poslanec Mornár.

Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Môj príspevok bude trochu neobvyklý a vopred sa zaň ospravedlňujem. Ale chcem vyjadriť jednu vec. Keď voľba prezidenta bude pokračovať tak, že by mal byť zvolený nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov, znamená to jednu vec, že kandidát nie je kandidátom natoľko presvedčivým pre trojpätinovú väčšinu poslancov, že by bol takýmto spôsobom zvolený. A podotýkam, že nesúhlasím s argumentmi kolegu Vilda, pretože pán prezident Havel bol trojpätinovou väčšinou zvolený týmto parlamentom pred necelými dvoma rokmi. To znamená, keď sme našli v tejto dobe toľko síl a ochoty vyjadriť podporu tomuto kandidátovi, prečo by sme nemali hľadať kandidáta, ktorému by sme opäť dali takúto podporu.

Skrátim to. Navrhujem jednu vec: Keby kandidát prešiel len nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov pri voľbe prezidenta, navrhujem do článku 62 ods. 6 dať klauzulu, ktorá by bola v súvislosti s tretím kolom voľby prezidenta s tým, aby taký kandidát, ktorý dostane len nadpolovičnú väčšinu hlasov, po roku musel predstúpiť pred parlament, predložiť do budúcnosti svoje plány a parlament by sa mal podobným hlasovaním ako pri voľbe prezidenta k tomu vyjadriť. Keby tento kandidát, ktorý po roku bude predkladať svoje návrhy a tým pre parlament bol neprijateľný - a podotýkam, že prezidentove právomoci siahajú až k rozpusteniu parlamentu, parlament by takto mal možnosť vyjadriť svoj názor Môj návrh spočíva v tom, aby došlo k podobnej spätnej väzbe, ako má prezident voči parlamentu, aby parlament takúto spätnú väzbu po roku mal k dispozícii voči kandidátovi, ktorý prešiel len nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov pri voľbe prezidenta. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, musíte svůj návrh dát písemně. Faktická poznámka - nového prezidenta nebude volit tento parlament. Slovo má pan poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové poslanci, vážení hosté, dovolte, abych k navrhované předloze se zmínil z poněkud jiného úhlu pohledu. Samozřejmě, že je možné přisvědčit názoru, že čím kvalifikovanější většina, tím větší jednomyslnost ve volbě toho, co se touto většinou má vyjadřovat. Samozřejmě, že to také platí o volbě prezidenta.

Otázka ovšem stojí také z druhého úhlu. Můžeme si dovolit při současném volání po pluralitě politických subjektů předpokládat, že nevydržíme, že neuneseme volbu hlavy státu provedenou jinak než touto manifestačně vyjádřenou velkou kvalifikovanou většinou, nebo si to ještě dovolit nemůžeme?

Pan poslanec Mlynárik zde hovořil trochu o historii. Samozřejmě, že víme, že hlava našeho státu už tím, že je vrchním velitelem ozbrojených sil, má jisté ještě předrepublikové atributy, které jsou pro Československo charakteristické. Ale musíme se zeptat, zda není příkazem, či poukazem, či upozorněním, či požadavkem vyšší a větší demokratičnosti, když budeme vycházet z toho, co navrhuje tato novela. Když budeme vycházet z toho, co navrhuje předloha tak, jak byla přednesena? Skutečně si nemůžeme dovolit respektovat hlavu státu zvolenou jiným než dosavadním nebo tomu se blížícím se systémem?

Domnívám se, že na takovouto otázku nemůžeme přisvědčit a musíme říci, že v rámci toho, abychom se stali demokratickou zemí, si musíme zvyknout i na menší většiny, a proto podporuji a doporučuji všem ostatním, aby podporovali předlohu tak, jak je předložena.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Stome byl poslední. Ještě se hlásí poslankyně Bellušová.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážené dámy a páni! Prepáčte, ale predsa len musím reagovať na pána doktora Stomeho. Jeho prednes, ktorý tu predniesol, by obstál - nech mi to prepáči - ako advokátovi, obhajcovi. Ale dnes, keď rozoberáme túto situáciu, myslím, že vôbec nie. A tak nemôžem súhlasiť ani s pánom kolegom poslancom Sokolom, ktorý hovoril o kvalifikovanej menšine.

Prosím vás, čo znamená to, že keď neprijmeme v čl. 62 ods. 6? Veď sa vlastne nič nestane a predsa len kvalifikovaná väčšina rozhodne o tom, kto má byť hlavou štátu! Práve dnes, keď si väčšina myslí, že na Slovensku zvíťazí ľavica, tak si to povedzme. Tak aké záruky sú, ako bude zložený parlament? Obstojí potom zvolenie prezidenta spôsobom, ako je navrhovaný v tomto odseku? Ja osobne si myslím, že nie, a preto by bolo veľmi správne a rozumné, aby sme našli spoločnú cestu a nič nebráni tomu, aby sme prijali novelu po úpravách, ako sme ju navrhovali. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Világi se přihlásil do diskuse. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie! Mám jeden pozmeňujúci návrh k odseku 7. Tento môj pozmeňujúci návrh predkladám pre prípad ak by prešiel pozmeňujúci návrh na vynechanie odseku 6. Môj pozmeňujúci návrh znie: Slová "s novými kandidátmi" nahradiť slovami "novonavrhnutými kandidátmi". Obsah tohto pozmeňujúceho návrhu spočíva v tom, že v tomto prípade by medzi novými kandidátmi mohol byť aj kandidát, ktorý v predchádzajúcich kolách neprešiel, resp. prešiel, ale nezískal dostatočnú väčšinu. Tento návrh predkladám pre prípad, že by prešlo vynechanie ods. 6. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě se hlásí pan poslanec Tichý. Prosím, aby bylo jasno - kdo hodlá ještě vystoupit v diskusi, nechť se přihlásí, abychom mohli postupovat systematickým způsobem.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, z toho, co jsme dosud slyšeli, vyplývají dva zásadní argumenty. Volba prezidenta s menším jak 50 % podílem hlasů není reprezentativní, druhý argument bych shrnul do věty, že riziko vyplývající z nezvolení prezidenta je větší než riziko z jeho dostatečné reprezentativnosti. Je možné tyto dva argumenty spojit a nalézt jedno řešení. Domnívám se, že je možné.

Pokud si vezmeme k ruce návrh tisku na změnu ústavního zákona, toto společné řešení by mohlo být takové, že zůstane vypuštění slov z čl. 41, to znamená k volbě prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky - tato slova se vypouštějí. Za druhé - do čl. 62 se zařadí pouze ty odstavce, na které vypadá pravděpodobná shoda. To znamená nynější odstavec 5 - nebyl-li prezident takto zvolen, koná se do čtrnácti dnů opakovaná volba. Zvolen je kandidát, který obdrží nadpoloviční většinu.

Potom by měl zůstat také odstavec 8, že prezident České a Slovenské Federativní Republiky zůstává ve funkci, dokud nesloží slib nově zvolený prezident, nejdéle však šest měsíců. Domnívám se, že ustanovení těchto dvou odstavců, resp. tří, když připočteme ještě to vypuštění, by řešilo tuto situaci ku prospěchu nebo možnému souhlasu všech. To je můj pozměňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím o jeho písemné předložení. Slovo má pan poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Chci jen podpořit návrh kolegy Világiho. Původní formulace s novými kandidáty, jak jsme ji také diskutovali v ústavně právních výborech, samozřejmě předpokládala, že jde o lidi nově kandidované a že mezi nimi nejsou diskriminováni ani ti, kteří neprošli předchozími koly voleb. Ale protože to opravdu připouští obojí výklad, je mnohem lépe, kdyby bylo použito dikce, kterou navrhl kolega Világi. Trvám na tom, že to není věcná změna, ale je to změna, která vyjasňuje výklad tohoto odstavce. Nově navržení kandidáti jsou mnohem vhodnější.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP