Úterý 14. dubna 1992

Dále má poslanec Mečl návrh, aby bod 4 byl přehozen za bod 2. Vzhledem k tomu, že druhý bod, který měl být původně projednáván, jak už jsem řekl, se doporučuje z dnešního programu vyřadit, myslím, že to je změna toho druhu, o které snad ani není třeba hlasovat. Hlasování se týká jen Sněmovny národů - poznamenávám. Je tomu tak, pane předsedo Sněmovny národů? (Ano.)

Pro jistotu, aby nebyly námitky, dám o tom hlasovat. Jde o dokončení jednání o návrhu ústavního zákona na čtyřleté volební období. Tento návrh Sněmovna lidu přijala, Sněmovna národů jej nepřijala.

Vzpomínáte si na situaci, že tehdy ještě nebylo jasné, jaké bude stanovisko SNR. Dnes je situace v tomto ohledu jasná. Sněmovna národů může po projednání ústavního zákona, po proceduře týkající se volby prezidenta projednat tento bod. Je s tím takto souhlas? (Souhlas.)

Prosím, abyste hlasovali, protože je to změna programu.

Hlasuje Sněmovna národů, vzhledem k tomu, že tento bod se Sněmovny lidu netýká. Prosím Sněmovnu národů, aby se hlasováním vyjádřila o této úpravě pořadu schůze.

(Hlasování: 12.50)

(SN 102, SL 3)

Kdo je proti? (SN 2, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 7, SL 3)

Ve Sněmovně národů sto dva pro, dva proti, zdrželo se sedm.

Jenom pro pořádek, pokud někdo kontroluje čísla, uvádím, že z časových důvodů nekonstatuji počet poslanců, kteří nehlasovali. Jména jsou uvedena, ale z časových důvodů nepovažuji za nezbytné uvádět počet nehlasujících poslanců.

Tento bod byl schválen.

Pan poslanec Benda podával návrh, který se týká zařazení nového bodu na pořad - určení zástupce, který bude zastupovat Federální shromáždění v řízení před Ústavním soudem ČSFR a vyjádření k návrhu skupiny 99 poslanců Federálního shromáždění. Po vysvětlení, myslím, nemá pan poslanec Benda nic proti tomu, aby to dnes projednalo předsednictvo, ale je proto, aby se věcí potom zabývalo plénum. Návrh je jasný.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana poslance Bendy, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 12.51)

(SN 70, SL 62)

Kdo je proti? (SN 1, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 36, SL 40)

Děkuji. Sněmovna národů sedmdesát, jedna, třicet šest. Sněmovna lidu šedesát dva, jedna, čtyřicet.

Obě sněmovny návrh přijaly.

Pan poslanec Benda měl, nemýlím-li se, ještě jeden návrh, ale ten byl zamítnut, takže o něm hlasovat nemůžeme. Vaše návrhy, pane poslanče, byly vyčerpány?

Paní poslankyně Nováková podává návrh, aby jednání končilo až ve 22 hodin ty dny, kdy nebude třeba, aby jednaly po schůzi pléna výbory. Prosím, aby paní poslankyně Nováková svůj návrh upřesnila.

Poslankyně SL E. Nováková: Pane předsedající, máte ho přesně písemně. Jde mi totiž o to, aby po té večerní přestávce pokračovalo jednání čistě rozpravou - tzn. ti kolegové, kteří míní vystupovat, mohou diskutovat libovolně dlouho, protože rozprava není povinná. (Potlesk.) Tím bychom, myslím, zracionalizovali naše jednání. Byla bych ráda, kdybyste přesné znění našel. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já bych byl, paní poslankyně, také velmi rád... už se tak ale stalo.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Čtu tedy písemný návrh paní poslankyně Novákové. Navrhuje, aby po přestávce na večeři pokračoval denní program neukončenými rozpravami k projednávaným zákonům, minimálně do 22.00 hodin. Chci uvést jen to, že návrh předsednictev, aby se jednalo do 20.00 hodin, nepředpokládá večerní přestávku.

Návrh paní poslankyně je tedy jasný. Budeme o něm hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

Ještě, kolegové, jednu poznámku. Byl jsem upozorněn na to, abychom si byli vědomi jistého úzkého místa v našem jednání - tj. počet stenografů, kteří jsou k dispozici pro jednání. Je omezen. Je omezen fyzicky, takže mějme tuto skutečnost na zřeteli. Nicméně, návrh paní poslankyně podala, budeme o něm hlasovat.

(Hlasování: 12.55)

(SN 56, SL 56)

Kdo je proti? (SN 14, SL 8)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 29, SL 37)

Děkuji. Sněmovna národů padesát šest, čtrnáct, dvacet devět. Sněmovna lidu padesát šest, osm, třicet sedm.

Společné usnesení není shodné, čili návrh přijat nebyl. Podle mého soudu nic nebrání tomu, abychom při projednávání jednotlivých návrhů zákonů, bude-li to účelné, aby se schůze prodloužila déle než přes navrhovanou 20.00 hodinu, tuto možnost sněmovny mají vždy. Myslím, že operativně lze takového návrhy v průběhu schůze podávat.

Poslanec Senjuk navrhuje rozšíření programu o novelizaci živnostenského zákona.

Budeme hlasovat, kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 12.57)

(SN 81, SL 65)

Kdo je proti? (SN 0, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 18, SL 28

Děkuji. Sněmovna národů osmdesát jedna, nula, osmnáct. Sněmovna lidu šedesát pět, jedna, dvacet osm.

Sněmovny návrh přijaly. Prosím tedy navrhovatele tohoto pozměňujícího návrhu, aby tento návrh okamžitě písemně předal tak, aby předsednictva sněmoven ho mohla přikázat a příslušné výbory projednat.

Pokud se nemýlím, byly pozměňující návrhy vyčerpány. Má někdo z poslanců, kdo podával pozměňující návrh, ještě k tomuto mému závěru nějaké stanovisko? Byl někdo opomenut?

Pan poslanec Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: To stažení zákona o soudcích, to stačilo, nebo o tom musíme hlasovat?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Návrh, nemýlím-li se, nebyl do programu zařazen, není třeba o tom hlasovat. Jestliže předkladatel stahuje, není třeba o tom hlasovat. (Teď si nejsem jist, pane kolego, vy jste jediný předkladatel, nebo je ještě někdo s vámi?) Takže vy máte v tomto směru dispoziční právo, nemusíme o tom tedy hlasovat.

Projednali jsme tedy všechny pozměňující návrhy.

Nyní budeme hlasovat o celkovém návrhu programu.

Navrhuji vám toto usnesení:

Sněmovna lidu a Sněmovna národů souhlasí s programem a předpokládaným postupem, jak je uveden v parlamentním tisku 1486 včetně právě schválených změn. (Pokud mohu jako součást tohoto návrhu učinit i stanovení řečnické lhůty na 10 minut anebo, přejete-li si o těchto dvou návrzích hlasovat odděleně?) Můžeme o tom hlasovat jako o jednom návrhu.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné. Prosím poslance a poslankyně, kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 13.00)

(SN 98, SL 90)

Kdo je proti? (SN 1, SL 2)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 7, SL 8)

Děkuji. Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo devadesát osm pro, jeden proti, sedm se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně lidu devadesát pro, dva proti, osm poslanců se zdrželo hlasování.

Obě sněmovny tento návrh programu schválily. Mohu tedy konstatovat, že obě sněmovny schválily program ipředpokládaný postup 22. schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.325, SN č.509, SL č.483)

Dále jsme povinni ve smyslu zákona o jednacím řádu zvolit dva ověřovatele zápisu. Pro 22. společnou schůzi sněmoven se navrhují jako ověřovatelé za Sněmovnu lidu pan poslanec Benda a pan poslanec Világi, za Sněmovnu národů poslanci Lux a Kulan. Má někdo námitky nebo jiný návrh? (Nemá.) Není tomu tak. Všichni poslanci, jejichž jména jsem tady četl, jsou na schůzi přítomni, čili nic nebrání tomu, aby tuto funkci mohli vykonávat.

Budeme tedy hlasovat. Obě sněmovny hlasují současně, ale každá sněmovna samozřejmě volí své ověřovatele. Pro pořádek znovu uvádím jména. Sněmovna lidu poslanci Benda a Világi, Sněmovna národů poslanci Lux a Kulan.

Budeme hlasovat. Kdo souhlasí s tímto návrhem na ověřovatele, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasování: 13.02)

(SN 84, SL 72)

Kdo je proti? (SN 1, SL nikdo)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 4, SL 8)

Děkuji. Sněmovna národů osmdesát čtyři pro, jeden proti, čtyři se zdrželi. Sněmovna lidu sedmdesát dva pro, nikdo proti, osm se zdrželo hlasování.

Obě sněmovny zvolily ověřovatale.

(Poznámka redakce: usnesení SN č.511, SL č.485)

Konstatuji, že Sněmovny projednaly tento první bod a vzhledem k tomu, že je 13.05 hodin, schůzi přerušuji do 14.00 hodin. Ve 14.00 hodin pokračujeme. Prosím o dochvilnost, abychom času využili maximálně přesně.

(Schůze přerušena ve 13.03 hodin.)

(Schůze opět zahájena ve 14.10 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Zahajuji odpolední část dnešního jednání.

Bod programu 1: Návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1419) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1485).

Návrh ústavního zákona je zákonodárnou iniciativou skupiny poslanců. Návrh se týká procesu volby prezidenta. Návrh odůvodní poslanec Josef Mečl.

Chci vám ještě říci, že ve čtvrtek ráno v 7.00

hodin odveze autobus od budovy Federálního shromáždění ty z kolegů a kolegyň, kteří jsou ochotni dát svou krev ve prospěch lidské solidarity. Vyzývají vás k tomu poslanci Šebek a Kačer. Pokud je někdo ochoten této výzvě vyhovět, ať jim sdělí, že se zúčastní.

Pan poslanec Mečl má slovo. Připraví se zpravodajové poslanci Jansta a Vild. Prosím, aby zaujali svá místa ve zpravodajských lavicích.

Poslanec SN J. Mečl: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, byl vám předložen návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních předpisů. Jde o návrh poslanců Federálního shromáždění, poslance Soukupa, poslance Novosáda, poslance Adámka, poslance Bajnoka, poslance Mlčáka, poslance Vysloužila, poslance Tahyho, poslance Kontry, poslance Bendy, poslance Oleje, poslance Mečla a poslankyně Ovčačíkové. Dovolte mi, abych jako jeden z navrhovatelů tohoto ústavního zákona odůvodnil potřebu přijetí tohoto ústavního zákona Federálním shromážděním.

Jak si jistě vzpomínáte, Federální shromáždění svého času neschválilo rozsáhlou novelu ústavního zákona o československé federaci (tisk 1212), kterým měla být nově upravena instituce Federálního shromáždění, instituce vlády a instituce prezidenta republiky. Jednalo se o kompletní ústavní úpravu a podstatné části ústavního mechanismu ČSFR.

Navrhovatelé, které jsem přečetl, dospěli k přesvědčení jako představitelé nebo zástupci většiny poslaneckých klubů, že je zapotřebí naléhavě řešit ústavní pravidla, postup a ústavní proceduru při volbě prezidenta republiky. Vycházeli z toho, že dosavadní platná ústavní úprava neposkytuje možnost za určitých okolností zvolení prezidenta republiky s ohledem na vysoké kvorum pro volbu prezidenta ČSFR.

Platná ústava také nezná mechanismus postupné volby, zná pouze mechanismus volby svým způsobem jednorázové, která také neobsahuje žádná přechodná ustanovení potřebná k zachování výkonu funkce hlavy státu.

Platná ústava také nemá ústavní předpisy, kterými by mohla být řešena ústavní krize, skutečnost, kdyby za dosud platné ústavy nebyl prezident zvolen.

Předkládáme vám proto návrh ústavního řešení, který je založen na mechanismu tříkolové volby. Tento mechanismus a pravidla procedury jsou podle mého názoru dostatečně popsány v důvodové zprávě, která je k návrhu ústavního zákona přiložena.

Návrh rovněž kromě této procedury obsahuje ustanovení, které umožňuje, aby prezident, který má ústavně vymezenou délku volebního období nebo délku funkčního období, zůstal ve funkci i nadále, dokud nově zvolený prezident nesloží ústavou předepsaný slib. Tento svým způsobem prozatímní výkon hlavy státu je v návrhu ústavního zákona omezen na dobu nejdéle šesti měsíců.

Jak už jsem řekl, návrh se omezil jen na ústavní procedury týkající se volby prezidenta republiky. Podle našeho názoru nemůže obsahovat další implikace této ústavní úpravy do jiných částí ústavy, zejména do části o Federálním shromáždění nebo o vládě ČSFR. I v zájmu dosažení konsensu k tomuto návrhu ústavního zákona omezil se striktně pouze na tyto dva prvky, to znamená úpravu volební procedury a prodloužení výkonu funkce hlavy státu do té doby než bude zvolen prezident nový a složí ústavou předepsaný slib.

Návrh ústavního zákona neobsahuje ani fázi, která předchází vlastní volbě prezidenta ČSFR, to znamená neobsahuje a neupravuje fázi navrhování kandidátů. Navrhovatelé vycházejí z toho, že je možné ponechat tuto fázi politickým a parlamentním zvyklostem, jednání stran a poslaneckých klubů a využít zkušeností, které zde existují z předchozí volby prezidenta republiky.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych v zastoupení všech navrhovatelů, v podstatě zástupců parlamentních poslaneckých klubů, vás požádal, abyste i s ohledem na to, že se jedná o poslední 22. schůzi Federálního shromáždění na této 22. schůzi navržený ústavní zákon o volbě prezidenta ČSFR schválili.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mečlovi. Konstatuji, že v souladu s jednacím řádem byl návrh přikázán všem výborům obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních a výboru iniciativního a petičního.

Předsedové sněmoven svými opatřeními pověřili shrnutím výsledků, přípravou stanoviska a návrhu usnesení oba výbory ústavně právní, které předkládají sněmovnám návrhy obsažené v tisku 1485. Tyto návrhy odůvodní zpravodaj Sněmovny lidu poslanec Miroslav Jansta a zpravodaj Sněmovny národů poslanec Jan Vild. Jako první vystoupí poslanec Jansta.

Společný zpravodaj výborů SL M. Jansta: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jako společný zpravodaj Sněmovny lidu bych chtěl v úvodu říci několik vět ke způsobu volby prezidenta v našem ústavním systému.

Při konstituování první republiky a vytváření první ústavy, která byla přijata v roce 1920, se již tehdy diskutovalo o způsobu volby budoucího prezidenta. Byly v podstatě dvě koncepce, a to buď vycházet z americké ústavy, tedy vlastně budování pozice silného prezidenta, kdy by docházelo k volbě přímou volbou, nebo vycházet z francouzského, vlastně i rakouského způsobu, protože Rakousko v roce 1918 přijalo také prezidentský systém, kdy prezidenta volili volení zástupci, tedy shromáždění.

U nás vzhledem k historickým reminiscencím na habsburskou monarchii a na úlohu monarchy v našem státě, se přistoupilo ke koncepci, že prezident bude volen po vzoru Francouzské republiky Národním shromážděním.

Ustavení do funkce prezidenta bylo tedy prováděno nepřímou volbou na společné schůzi obou sněmoven Národního shromáždění, tedy poslanecké sněmovny a Senátu, které se scházely na společné schůzi pouze při volbě prezidenta, jeho náměstka nebo k přijetí slibu prezidenta republiky. Podle ústavní listiny bylo třeba, aby byla přítomna nadpoloviční většina úhrnného počtu členu obou sněmoven a aby se volby účastnila třípětinová většina všech přítomných. Nedošlo-li dvojí volbou ke zvolení některého z kandidátů většinou hlasů, konala se užší volba, tedy volba ze dvou mezi těmi, kteří obdrželi nejvíc hlasů. Zvolen byl ten, kdo obdržel nejvíc hlasů. Jinak rozhodoval los.

Podle Ústavy 9. května z roku 1948 volilo Národní shromáždění dvojí volbou. V případě, že volba nevedla k cíli, konala se užší volba, kde při rovnosti hlasů rozhodovalo losování.

Podle Ústavy ČSSR z roku 1960 provádělo volbu Národní shromáždění. K platné volbě bylo zapotřebí souhlasu tří pětin všech poslanců. Bylo upuštěno od dvojí volby a užší volby a od rozhodování losem.

Zákon 143 z roku 1968 o čs. federaci stanoví způsob voleb prezidenta takový, jaký máme doposud. Myslím, že návrh skupiny poslanců, tisk 1419, vrací demokratické prvky do volby našeho budoucího prezidenta a jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji tento tisk k přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodaji Sněmovny lidu poslanci Janstovi. Prosím zpravodaje Sněmovny národů, poslance Vilda, o slovo.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, už nežijeme v socialistické společnosti, a tak není divu, že i v našem parlamentu jsou názory různé. Není tu taková jednomyslnost jako byla ve všech parlamentech za uplynulých 40 let, a proto je i nezbytné, abychom změnili proceduru, která se použije při volbě prezidenta republiky. Domnívám se, že procedura, která zatím je v naší ústavě, která počítá s třípětinovou většinou ve Sněmovně lidu a s třípětinovou většinou v obou částech Sněmovny národů, je skutečně použitelná jenom pro socialismus anebo případně komunismus.

Chtěl bych vám doporučit, abyste přijali tuto novelu ve znění, které bylo původně navrženo, tak byl tento tisk schválen i ústavně právními výbory, které přihlédly k připomínkám jak výborů ČNR, tak výborů SNR a ostatních výborů Federálního shromáždění. Všechny výbory doporučily ke schválení tento tisk kromě ústavně právního výboru SNR, kde se sice většina poslanců vyslovila pro přijetí této ústavní změny, ale nebylo dosaženo absolutní většiny, která je nezbytná k přijetí usnesení ústavně právního výboru SNR.

Jedinou závažnou připomínkou, se kterou bych vás chtěl seznámit, která nebyla akceptována ústavně právním výborem Federálního shromáždění, je připomínka, aby byl zařazen nový odst. 7, kde by po vyčerpání tří kol, která jsou navržena, byla možnost, aby byl zvolen prezident většinou poslanců ve Sněmovně národů a většinou poslanců ve Sněmovně lidu. Ústavně právní výbory se domnívají, že by měl zůstat zachován princip majorizace a nedoporučily tuto změnu. Já vám tuto změnu také nedoporučuji.

Na závěr mi dovolte, abych vám, jako společný zpravodaj Sněmovny národů, doporučil tisk 1419 k přijetí v tom znění, v jakém byl navržen.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP