Pátek 13. března 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pokračujeme prerokúvaním návrhu zákona o majetkovej reštitúcii a rehabilitácii cirkvi a náboženských spoločností, tlač 955, a návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 1392.

Návrh predložila skupina poslancov Federálneho zhromaždenia. Tento návrh bude odôvodňovať pán poslanec Ludvík Motyčka zo Snemovne národov. Ako spravodajcovia boli poverení predložením spravodajských správ páni poslanci Magyar a Patočka. Ich tiež prosím, aby sa dostavili do spravodajských lavíc.

Konštatujem, že návrh bol prikázaný hospodárskym výborom, sociálnym a kultúrnym, výborom pre plán a rozpočet a ústavnoprávnym výborom obidvoch snemovní.

Prosím pána poslanca Motyčku, prosím aj spravodajcov pána Magyara a pána Patočku, aby zaujali svoje spravodajské miesta.

Pán poslanec Motyčka, máte slovo.

Poslanec SN L. Motyčka: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, považuji si za velkou čest předložit Federálnímu shromáždění jménem 61 poslanců návrh zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví a náboženských společností.

Oprávnění návrhu vychází z bezpráví a křivd páchaných na církvích a z životních tragédií a utrpení konkrétních osob. Jedno z nich se odehrálo koncem listopadu 1950, kdy na stránkách našeho denního tisku se objevily veliké titulky: Velezrada, vyzvědačství a příprava války, Zločiny agentů Vatikánu proti republice a jejímu lidu.

Hrůzné procesy. Před senátem Státního soudu v Praze byl zahájen proces s devítičlennou skupinou církevních představitelů. Na lavici obžalovaných byli posazeni světící biskup arcidiecéze olomoucké Dr. Stanislav Zela, opat břevnovského kláštera Jan Opasek, opat kláštera na Strahově Dr. Stanislav Jarolímek, prelát metropolitní kapituly Dr. Josef Čihák, metropolitní kanovník u svatého Víta v Praze Dr. Otakar Švec, ředitel Misijního svazu duchovenstva Dr. Jaroslav Kulač, ředitel Dr. Antonín Mandl, první sekretář arcibiskupství Dr. Jan Boukal a řeholní kněz Václav Mrtvý.

Předsedou senátu byl Jaroslav Novák, přísedící Karel Bedrna a Zdeněk Kaláb. Dalšími aktéry tohoto smutného divadla byli státní prokurátoři Jan Čížek a Ján Feješ.

Obžaloba všechny vinila z nejtěžších zločinů velezrady a vyzvědačství s cílem - jak uvádí - zničit lidově demokratické zřízení a znovu nastolit vykořisťovatelské kapitalistické panství v Československu. Byli vyneseny tresty od 15 do 25 let.

Ani Bratislava nečekala dlouho na své divadlo. Za půldruhého měsíce přinášejí noviny opět velké titulky: Špionáž ve prospěch imperialistických paličů války, Hlavní činnost církevní hierarchie na Slovensku.

Před Státním soudem v Bratislavě byl 10. ledna 1951 zahájen proces proti spišskému biskupu Jánu Vojtaššákovi, světícímu biskupu Dr. Michalu Buzalkovi a biskupu řeckokatolické církve Pavlu Hojdičovi. Předseda senátu místopředseda Státního soudu Karel Bedrna, žalobce zástupce státního prokurátora Ján Feješ.

Stejný scénář, stejná režie: Zničit ty, kteří vštěpují do lidských srdcí příkazy: Nezabiješ, nepokradeš. Nenávist je zaslepuje natolik, že nevidí, že ničí to, co sami ke svému životu nenahraditelně potřebují, že otravují vzduch, který sami musí dýchat a který je zadusí.

Obžaloba nenechává bez povšimnutí ani otázky hospodářské a otázky vlastnických vztahů. Obviňuje církevní představitele, že vystupují proti znárodnění, proti revizi pozemkové reformy a proti jednomu ze stěžejních demagogických hesel lidově demokratického zřízení, že půda patří jen těm, kteří na ní pracují.

Plošně na území celého státu jsou realizovány nejtvrdší represe proti církvím. Je hrůzné pročítat stránky inscenovaných procesů a sledovat, jak je do společnosti zasévána zloba a nenávist, která plodí morální úhor.

Druhým nástrojem zvůle byly nespravedlivé zákony. Čtrnáctého října roku 1949 Národní shromáždění jednomyslně schválilo nové církevní zákony. Řeči, které v ten den odezněly v zasedací síni, ukázaly hloubku proticírkevní zášti, zabalené do licoměrných frází o úmyslu zákonodárce pomoci církvím v jejich náboženském poslání. Byly přijaty zákony, zákon č. 217/1949 Sb., kterým se zřizuje státní úřad pro věci církevní, a zákona č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností.

Parlamentní zpravodaj poslanec Havelka ve svém vystoupení řekl: "Zákon o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem vytvoří zcela nový život pro církve a náboženské společnosti. Oprošťuje církve od nekřesťanských hmotařských zájmů a vlivů a umožňuje duchovním všech vyznání, aby kráčeli pevně s lidem vstříc naší společné šťastné budoucnosti." Tento nový život pro církve znamenal likvidaci svobody církví. Stát rozhodoval o tom, kdo může a kdo nemůže pracovat v duchovní službě a také kolik si za ni zaslouží.

Skutečný úmysl je zcela evidentní z vystoupení generálního tajemníka Komunistické strany Československa Rudolfa Slánského na poradě krajských tajemníků, kde měsíc před přijetím těchto zákonů 15. 9. 1949 řekl:


"My jsme vzali biskupům půdu. Vzali jsme jim všechen tisk. Všude do konzistoří jsme dosadili komisaře. Zavřeli jsme církevní školy. Teď jim postupně bereme kláštery. Zavíráme kněze. Teď například další důležité opatření - nový platový zákon pro kněze. Budeme o tom ještě jednat, za jakých podmínek a komu dáme plat."

Listopad 1989 dal příležitost k napravení křivd. To vše vedlo 61 poslanců Federálního shromáždění k předložení návrhu zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví a náboženských společností. Nazýváme-li tento zákon zákonem o majetkové restituci a o rehabilitaci církví a náboženských společností, chceme tím zdůraznit, že se nejedná jen o uvedení majetku církví do stavu k 25. 2. 1948, ale že chceme zdůraznit potřebu společnosti vrátit a obnovit církvím pošlapanou čest a bezúhonnost a dobrou pověst a dále, že chceme zdůraznit zvláštní společenské postavení církví.

Navrhujeme-li samostatné zákonné řešení těchto otázek, chceme tím jen deklarovat, že stát respektuje zvláštní postavení zákonným způsobem uznávaných církví a náboženských společností, které odráží v historickém kontextu jejich nezastupitelné místo v úsilí o duchovní a mravní budování občanské společnosti a uchovávání a rozvoj duchovních a kulturních hodnot.

Chceme tím deklarovat, že stát chce podporovat působení církví a náboženských společností k dobru a prospěchu celé společnosti a že chce s nimi spolupracovat především v oblasti sociální péče, zdravotnictví, školství a kultury, včetně péče o kulturní dědictví.

V těchto souvislostech je třeba podotknout, že církve a náboženské společnosti se liší od ostatních organizací a právnických osob tím, že poslání a činnost církví přesahuje činnost a poslání jiných organizací. Jestliže v našem státě minulá doba zanechala neblahé stopy na materiálním a hospodářském stavu země, pak ztráty v duchovní a morální oblasti značně převyšují špatný stav v národním hospodářství. A právě tíha a odpovědnost za zlepšení i materiálního stavu spočívá v podstatné části na církvích a náboženských společnostech, které musí mít pro svou práci splněny nezbytné předpoklady.

Návrh zákona je koncipován po zkušenostech se zákonem č. 298/90 Sb., a jeho novelou, zákonem č. 338/ /1991 Sb., nikoliv jako právní ustanovení výčtového charakteru, nýbrž jako obecný, restituční a rehabilitační zákon. Jestliže restituční zákony o řeholním majetku použily výčtovou koncepci, není to možné u tohoto návrhu zákona.

V důsledku čtyřicetiletého období bezpráví, zrušení právní instituce knihovního práva, zavedení evidence středisek geodézie a zvláště libovůle v praxi evidence nemovitostí, došlo k takovému stavu, že nejen církve a náboženské společnosti samy nejsou schopny v mnoha případech zjistit a prokázat potřebná data z evidence nemovitostí, nýbrž tato zjištění pro značnou defektnost zápisu nejsou schopna zajistit ani střediska geodézie. Tato střediska v četných případech se naopak obracejí na církve a žádají od nich informace a doklady, které by měly být opřeny o zápisy v pozemkových knihách. Výčtovým návrhem se všechny tyto nedostatky promítají do příloh zákona a tedy do sféry zákonodárné, jak tomu nasvědčují potíže v souvislosti se zákonem č. 298/90 Sb., a zákonem č. 338/91 Sb., zatímco obecný návrh zákona problémy přenese do sféry exekutivy, kde je účinnější a pružnější možnost jejich řešení a kde je užší styk mezi osobami oprávněnými, povinnými a středisky geodézie.

Je-li tedy zde nezbytnost provést majetkovou restituci a rehabilitaci církví a náboženských společností a nelze-li toto řešit výčtovým zákonem, jedinou možností je koncepce obecného zákona.

K návrhu zákona se vyjádřila kladně Česká národní rada. Ve Slovenské národní radě byl návrh projednán kladně ve výborech ústavně právních, ve výboru pro státní správu a územní samosprávu a výboru pro národnostní a etnické skupiny a pro lidská práva. Nebyl doporučen výborem národohospodářským.

Ústavně právní výbory Federálního shromáždění doporučily schválit návrh zákona s pozměňovacími návrhy, se kterými navrhovatelé souhlasí, mimo návrhu uvedeného pod bodem 3. Návrh ústavně právních výborů na vypuštění některých ustanovení, která by mohla vzbuzovat určité pochybnosti, zda na jejich základě nedojde k nárokům na státní rozpočet, jsou přínosem pro vlastní zákon, poněvadž zdůrazňují skutečný úmysl navrhovatelů.

K návrhu uvedenému pod bodem 3 musím konstatovat, že v této dikci je diskriminací uvedených církví a proto za navrhovatele jej musím odmítnout a požádat, aby o tomto návrhu se hlasovalo samostatně jako o pozměňovacím návrhu.

Stanovisko federální vlády je negativní a žel v rozporu s nejzásadnějšími prohlášeními vlády o transformaci ekonomiky a vytváření demokratického prostředí. Z tohoto stanoviska vyplývá, že vláda nehodlá církevnímu majetku dát skutečného vlastníka, ale vlastníka jen tak na oko a ve skutečnosti potvrdit státní správu po vzoru počátku komunistického totalitního režimu. Proti přijetí jsou uváděny dva důvody. A to že zákonem jsou otevírány restituce právnických osob, které byly vždy odmítány a dále že církve mají být chudé.

Tvrzení, že tímto zákonem otevíráme restituce právnických osob, nemůže obstát a to proto, že Federální shromáždění i vláda ústy svého premiéra nejednou vyjádřila vůli problematiku restituce církevního majetku řešit a řešit i její rehabilitaci. Z tohoto důvodu Federální shromáždění přijalo v zákoně o půdě a v zákoně o převodu majetku státu na jiné právnické osoby blokační paragrafy s odůvodněním, že problematika bude řešena samostatným zákonem pro všechny církve a náboženské společnosti, na nichž byly spáchány křivdy po únoru 1948.

Rovněž důvod, že církve mají býti chudé je zavádějící. Zazníval i po únoru 1948. Zavedení takovéhoto institutu do právního řádu by vytvářelo diskriminaci určitých skupin občanů. Současně by bylo porušováno základní právo na vlastnění majetku zaručené Listinou základních práv a svobod. Odlišnost církví od jiných právnických osob potvrdilo i samo Federální shromáždění přijetím zákona o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností.

V tomto zákoně církvím přiznává právo bez jakéhokoliv omezení rozsahu na vlastnění movitého a nemovitého majetku.

Vážené kolegyně a kolegové, hovoříme-li o restituci majetku církví, chceme tím vyjádřit, že církvím chceme vrátit to, co jim bylo protiprávně odebráno. Ony samy se musí rozhodnout, co je z tohoto majetku pro ně potřebné pro naplňování legitimního poslání a na druhé straně, co je pro toto poslání nadbytečné nebo přítěží. Toto rozhodnutí za ně v právním státě nemůže učinit nikdo jiný než ony samy.

Závěrem bych vás chtěl požádat jménem předkladatelů za podporu tomuto návrhu a jeho přijetí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Motyčkovi. Teraz prosím spravodajcov, aby predniesli svoje správy. Ako prvý vystúpi pán poslanec Patočka.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, zákon, který vám předkládám, je vám po právní stránce známý a povědomý, protože v něm byly použity osvědčené právní konstrukce, které byly použity i v zákoně č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích nebo v zákoně o půdě č. 229 z roku 1991.

Celé pasáže byly převzaty, byly vypilovány a po stránce legislativní k němu prakticky nelze mít závažnější připomínky.

S kolegou Magyarem jsme si rozdělili úkoly. Já bych vás informoval o stanovisku vlády k tomuto zákonu a on podrobněji o stanoviscích jednotlivých výborů.

Federální vláda má k tomuto poslaneckému návrhu závažné výhrady a nedoporučuje ho přijmout. Zhruba uvádí tyto základní důvody. Říká, že vůbec pokud jde o koncepci chce připravit další výčtový zákon. Jestli se pamatujete, tak na začátku našeho působení jsme přijímali zákon o vracení asi 72 objektů církvím. Vláda chce znovu udělat podobný zákon a pokud jde o zbytek tohoto majetku, který by těmito výčtovými zákony vrácen nebyl, tak navrhuje, aby bylo sice potvrzeno vlastnictví církve a náboženských společností, ale majetek by zůstal i nadále v držbě státu a jeho výnosy by byly věnovány na humanitární a charitativní účely. Byly by z toho zřízeny buď různé fondy nebo nadace, aby se zabezpečilo trvalé využití výnosu z tohoto majetku na tyto charitativní účely.

Vláda dále uvádí, že návrh zákona zaručuje církvím a náboženským společnostem výrazně výhodnější postavení než jiným právnickým osobám, jako to bylo u zákona č. 87 a výhodnější postavení, než původním vlastníkům v zákonu o půdě.

Dále vláda konstatuje, že návrh poslanců neodpovídá závěru, ke kterému se už dospělo při přípravě zákona č. 87/91 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, že pokud jde o další změny následků majetkových křivd způsobených totalitním režimem církvím a náboženským společnostem, bude adekvátním řešením další výčtový zákon.

Dále vláda uvádí, že náprava majetkových křivd by způsobila ohrožení celospolečensky důležitých zájmů a činností. Uvádí tady např., že nelze vydávat hřbitovy, aby nedošlo k neshodám, ke kterým by mohlo docházet v případě vydání hřbitova určeného k pochovávání lidí bez rozdílu víry apod.

Dále vláda vyslovuje obavy, že v některých resortech, např. ve školství a na úseku sociální péče a obrany, je evidentní, že nejsou a v nejbližší době ani nebudou k dispozici prostředky na redislokaci, resp. na výstavbu nových objektů náhradou za ty, u kterých by mohlo i po uplynutí desetileté lhůty dojít k výpovědi nájemních smluv těmi, kteří to doposud užívají. Např. uvádí, že v odvětví školství v České republice, kdy předloženým návrhem bylo dotčeno cca 400 objektů, přičemž případné náklady na pronájem jsou odhadovány na 100 miliónů korun ročně.

Ze všech těchto důvodů vláda proto nedoporučuje přijetí tohoto poslaneckého návrhu zákona.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz pán poslanec Magyar ako spravodajca za Snemovňu ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia!

Panie kolegyne a páni kolegovia! Keď ste pred necelými dvomi rokmi predstupovali pred svojich voličov, vo väčšine prípadov ste im sľúbili aj možnú spravodlivosť a nápravu krívd z minulosti. Nuž: "Hic Rhodus, hic salta." Nadišiel deň, keď môžete svojim voličom ukázať, akú hodnotu má prípadný daný sľub, prípadné dané slovo. Nijaké výhovorky nie sú nič platné. "Zboj je zboj", bez ohľadu na to, kto lúpil a kto bol olúpený. Nám blízka, ľahostajná alebo nesympatická osoba.

Rovnako nemôže mať váhu slova otázka, na aký účel použije oprávnený majiteľ svoj majetok, či o služby oprávnenej osoby stojíme alebo nestojíme. (Koniec-koncov, záujemcom o otázku použitia cirkevného majetku odporúčajú včerajšie číslo Mladej fronty Dnes, t.j. 12. marca, kde na titulnej strane a na druhej strane diecézny biskup monsignore Anton Liška, ktorý je podľa môjho názoru dosť vysokopostavená osoba, diecézny biskup českobudejovický, sa vyjadruje k tejto téme a uvádza, že cirkev nechce byť bohatá. Poslancom ide o to, aby spravodlivosť zvíťazila a aby ukázali, že Česká a Slovenská Federatívna Republika je právnym štátom. Svoj majetok chce cirkev ponechať užívateľom alebo užívateľom, ktorí sa o to uchádzajú, za minimálne možné nájomné, ktoré po rokoch môže klesnúť až na nulu.)

Skrátka, spravodlivosť má byť nestranná.

Zo zmyslu pre spravodlivosť budete dnes, vážení páni a vážené dámy, skúšaní. Spravodajca Snemovne národov vás už oboznámil so stanoviskom federálnej vlády k prerokúvanému iniciatívnemu návrhu zákona. K tejto otázke sa vyjadril aj pán predkladateľ a ja sa celkom stotožňujem s názorom pána predkladateľa. Budem vás informovať o stanoviskách štátnych orgánov.

Predseda Slovenskej národnej rady svojím listom č. 2619/91 z 25. novembra 1991 oznamuje, že iniciatívny návrh zákona prerokovali ústavnoprávne výbory Slovenskej národnej rady, národohospodárske a rozpočtový výbor SNR pre štátnu správu a územnú samosprávu a výbor SNR pre národnosti atď. To je taký dlhý názov výboru.

Pán predseda konštatuje, že uvedené výbory prerokovali návrh zákona a vyslovili s ním súhlas s pripomienkami. Chybou krásy podľa môjho názoru je, že národohospodársky a rozpočtový výbor je v tomto smere výnimkou.

Pripomienky výborov Slovenskej národnej rady zhodnotili výbory ústavnoprávne Federálneho zhromaždenia a podľa vlastného rozhodnutia ich zapracovali alebo nezapracovali do návrhu na uznesenie. Predsedníctvo Českej národnej rady nezaslalo svoje súhrnné stanovisko, ale postúpilo nám len stanovisko jej výborov. Z nich cirkevný a humanitárny výbor ČNR zobral návrh na vedomie. Lakonicky. Národohospodársky výbor ČNR zaujal k návrhu zákona záporné stanovisko. Ústavnoprávny výbor ČNR odporúča Federálnemu zhromaždeniu vysloviť súhlas s návrhom zákona.

Z výborov Federálneho zhromaždenia výbory sociálne a kultúrne zaujali k iniciatívnemu návrhu zákona zamietavé stanovisko.

Trochu delikátna je vec uznesenia výborov pre plán a rozpočet. Dňa 5. marca 1992 som dostal uznesenie č. 218, v ktorom výbory pre plán a rozpočet žiadajú odročiť prerokúvanie iniciatívneho návrhu zákona dovtedy, než bude známe stanovisko vlády ČSFR a žiadajú informáciu o rozsahu reštitúcie v hektároch na Slovensku. Na uznesení sú všetky štyri podpisy. Nasledujúceho dňa, t.j. 6. marca, som dostal nové znenie rovnakého uznesenia - z toho istého počítača - bez jediného podpisu, kde bol vsunutý ešte jeden bod.

Keď som ústavnoprávne výbory dňa 10. marca 1992 informoval o tejto skutočnosti a spochybnil som znenie bez podpisu, zakrátko som dostal najnovšiu verziu s podpismi. Ja som človek typu Tomáša, rád strkám prsty aj tam, kde by som snáď nemal. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím fotografa, aby opustil rokovaciu sieň. Prepáčte prerušenie.) Tak som si vypočul zvukový záznam zo zasadnutia výboru pre plán a rozpočet zo dňa 25. februára a zistil som, že nové a najnovšie znenie je v rozpore s uznesením týchto výborov prijatým 25. februára 1992.

Preto vám predkladám len vyššieuvedené pôvodné znenie uznesenia, ktoré v plnej miere vyčerpáva schválené stanovisko výborov pre plán a rozpočet Federálneho zhromaždenia.

Len v zátvorke poznamenávam, ako podivný poslanec podivného parlamentu, že v tomto parlamente sa skutočne dejú podivné veci. Ale je v právomoci Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, aby sa rozhodlo, či tento prípad dá vyšetriť, alebo aby bol aj tento prípad anulovaný, podobne ako prípad, keď poslanec hlasoval za suseda.

Hospodárske výbory odporúčajú plénu Federálneho zhromaždenia schváliť návrh zákona s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré opäť ústavnoprávne výbory zhodnotili a prípadne zapracovali do návrhu uznesenia.

Ústavnoprávne výbory prerokovali stanoviská federálnej vlády, SNR a ČNR a výborov Federálneho zhromaždenia, zhodnotili ich pripomienky a vypracovali návrh uznesenia pre Federálne zhromaždenie.

Predkladatelia, ako ste už mali možnosť počuť, s návrhom uznesení, t.j. tlač 1392, súhlasia, s výnimkou tretieho bodu. Rozpor spočíva v tom, že v tlači 1392 v bode 3 pred slovami "bude riešené" chýba časový údaj. Tam by malo byť "ešte pred 25. februárom 1948". Bez tejto vsuvky by bol skutočne zákon diskriminovaný. Preto o tomto bode bude treba rozhodnúť hlasovaním. V ostatných bodoch tlače 1392 platí koncensus.

Odporúčam vám, vážené Federálne zhromaždenie, aby ste návrh zákona, tlač 955, v znení návrhu na uznesenie, tlač 1392, doplnený časovým údajom, ktorý som teraz uviedol, teda so vsunutím "ešte pred 25. február 1948" do bodu 3, schválili. Za rozhodujúce pritom považujem, že ústavnoprávne výbory, t.j. gesčné výbory všetkých troch zákonodarných zborov, odporúčajú vysloviť súhlas s návrhom zákona. Ďakujem vám za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP