Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Wagner za výbory
Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění!
Tisk 842, který je základem našeho jednání,
byl poprvé předložen výborům
FS jako zásady k návrhu zákona a takto projednán.
Domnívám se, že celý problém,
před kterým dnes stojíme, pochází
z této doby.
Tam jsme my ve výborech ve Federálním shromáždění
a pravděpodobně i federální vláda
nedocenili rozsah legislativních problémů,
které mohou nastat při projednávání
tohoto návrhu zákona. Z dosavadního znění
článku 12, a do jisté míry, jak uvidíte
dále, i článku 13 ústavního
zákona č. 143/1968 ve znění změn
a doplňků, vyplývá, že je podle
názoru jedněch potřeba ústavní
změny a podle názoru druhých není
potřeba ústavní změny. A to je celý,
do jedné věty shrnutý, problém, ke
kterému se musíme vyslovit. Ani výbory ústavně
právní, jak jste zde vyslechli, neřekly zcela
jednoznačně, zdali je či není potřeba
ústavní změny. Domnívám se
proto, že stanovisko výborů pro plán
a rozpočet předkládané v jejich usnesení
v tisku 1390 je pro toto jednání relevantní.
Já jsem jako zpravodaj povinen ho předkládat
s těmi úmysly, které měly výbory,
když jej schvalovaly. Tím úmyslem bylo jednoznačně
schválení obou předložených návrhů.
Rozhodnutí tedy musí nutně příslušet
Federálnímu shromáždění.
O co věcně jde z hlediska ústavního?
V článku 12, jak řekl již kolega Senjuk,
jsou specifikovány daň z obratu a daň dovozní.
Jsou taxativně vyjmenovány. Argumentace, se kterou
přišla tehdy při projednávání
zásad i federální vláda nebo kterou
implicitně obsahovalo stanovisko federální
vlády, byla, že nástupnickými daněmi
těchto daní jsou daň z přidané
hodnoty a daně spotřební a že tudíž
není potřebná ústavní změna.
Jiný názor praví, že to nelze považovat
doslovně za nástupnické daně a že
je potřeba taxativně vyjmenovat nové daně
v článku 12 ústavního zákona.
Další problém ústavní je problém
správy daní a výkonu. Již při
projednávání daně dovozní jsme
zjistili, že nelze dost dobře svěřit
celnicím tuto správu, protože patří
republikám a celnice jsou řízeny federací,
konkrétně jsou v působnosti federálního
ministerstva zahraničního obchodu. V této
souvislosti je nutné zmínit problémy, které
by mohly nastat a problémy, které by se mohly velmi
výrazně kvantifikovat ve zbytečném
čerpání výdajů jak federálních,
tak republikových rozpočtů.
Je zcela zřejmé, že nejvhodnějším
řešením je, aby daně, které by
se měly vybírat při pohybu zboží
a služeb přes hranice, vybíraly celnice. A
v souvislosti s tím i daň silniční.
Toto oprávnění dnes nelze dát. A problém
je komplikován tím, jak se ukázalo při
jednání zástupců rozpočtových
výborů Slovenské národní rady,
České národní rady a Federálního
shromáždění za účasti
příslušných náměstků
všech tří ministerstev financí, že
republiky mají poněkud jiný názor
na správu celní služby než je názor
federální vlády a než je pravděpodobně
většinový názor v našem Federálním
shromáždění.
Hovořilo se o tom, že je zcela jednoznačné
u všech stran, ať už se jejich další
názory liší jakkoli, že celnicím
je potřeba správu a výkon těchto daní
dát. Nicméně problém začíná
být komplikován ve chvíli, kdy se otevírá
problém, kdo bude celní správu řídit,
zdali republiky nebo federace.
My jsme se pokusili ten problém v tuto chvíli obejít,
vznikl z toho návrh, z jehož předkládání
nemám žádnou radost. Ten je legislativně
všechno jiné než čistý. Zní
tak, že orgánům celní správy
přísluší. Ta formulace vám jistě
připomíná obvyklou formulaci, kterou zde
často používáme, kdy říkáme:
České a Slovenské Federativní Republice
přísluší nebo České republice
a Slovenské republice přísluší.
Do zcela jiné roviny, než by bylo legislativně
čisté, jsme postavili proto řešení
této věci. Říkám to naprosto
otevřeně, s plným vědomím vad
této formulace, ale je to formulace, která v danou
chvíli odkládá řešení
problému, který není, domnívám
se, již v moci tohoto Federálního shromáždění
v tomto volebním období řešit.
Ale řešit problém věcně, ne jen,
že je v našich možnostech, ale jsem přesvědčen,
že je naší povinností, abychom otevřeli
možnost realizace nové daňové soustavy.
To jsou tedy oba dva hlavní problémy ústavního
zákona.
Nyní k problémům úvodního tisku
842 vládního návrhu zákona o soustavě
daní.
Soustava daní, jak je zde předkládána,
obsahuje tři základní daně, o nichž
by mělo rozhodovat Federální shromáždění.
Je to daň z přidané hodnoty, daně
spotřební a daň z příjmů.
Při jednáních, které jsme vedli s
již zmíněnými partnery, se ukázalo,
že není žádných problémů
podstatných v této chvíli při projednávání
soustavy. Ony se objeví při projednávání
jednotlivých zákonů u daně z přidané
hodnoty a u daně z příjmů. Problém
jsme objevili u daně spotřební.
Z toho důvodu jsme navrhli opět dohodnutou formulaci
při jednání v Bratislavě - prosím,
všimněte si ji v tisku 1390 návrhu zákona
o soustavě daní, a to v § 2 odst. 3, kde se
praví: "U daní spotřebních upravuje
zákon Federálního shromáždění
i rozsah případných možných odchylek
v sazbě těchto daní." To je, prosím,
hlavní kontroverzní věcný problém
předloženého tisku 842 ve znění
zpravodajské zprávy.
Jedni žádají zcela bez výhrad, aby sazby
byly jednotné v celé federaci, jiní žádají,
aby republiky mohly, byť po vzájemné dohodě,
tyto sazby v jistém rozsahu, řádově
pěti až patnácti bodů, měnit.
Nepovažuji v tuto chvíli pro zpravodaje za únosné,
aby vyslovil své stanovisko. Domnívám se,
že je i pro meritum věci stanovisko zpravodaje nepodstatné
a domnívám se, že je i nepodstatné věcné
projednání těchto dvou sporných stanovisek.
Domnívám se ale, jsem přesvědčen,
že je namístě, abychom tuto kompromisní
formulaci vzali jako základ možné dohody a
konsensu, který by zde mohl vzniknout, aby návrh
zákona byl přijatelný pro obě sporné
strany. Odkládáme - přiznávám
to naprosto jednoznačně - řešení
tohoto sporného problému k projednání
zákona o spotřebních daních, které
nás čeká na příští
22. společné schůzi sněmoven.
Žádná ze spořících se
stran neriskuje nic, když tento výklad přijme,
neb u projednání zákona o spotřebních
daních se bude hledat věcný konsensus a věcné
řešení, které si myslím není
možné dosáhnout při projednání
tohoto návrhu zákona o soustavě daní,
který je příliš obecný na to,
aby takto formulovaný, věcný konkrétní
problém v něm mohl být řešen
lépe, než obecnou formulací § 2 odst.
3. Další problém předloženého
textu je až v § 4. Paragraf 4 uvádí pravidla,
kterými by se měly řídit republiky
nebo národní rady při schvalování
zákonů národních rad o některých
daních, které jim budou příslušet
do kompetence, a samozřejmě i Federální
shromáždění. Problém je v tom,
že § 4 nemá oporu v ústavním zákonu,
který Federálnímu shromáždění
nedává kompetenci tato pravidla obecně stanovit.
Tato námitka byla vznesena již při prvním
projednání ve výborech pro plán a
rozpočet a výbory tehdy doporučily §
4 vypustit.
Po opětovném projednání a po proniknutí
do hloubky problému výbory usoudily, že existence
společných zásadních stanovisek je
nezbytná, aby bylo možno vykonávat hospodárně
správu daní a aby bylo možno zamezit všem
možným problémům obvyklým v této
sféře. Přimlouvám se proto za předpokladu,
že dojde ke dvojímu projednání, to je
odloží se projednání ústavního
zákona a pak by ještě byl čas zajistit,
aby § 4 nebo-li text, který § 4 obsahuje a který
je pro správu daní potřeba upravit federálně,
mohl najít oporu i v ústavním zákonu.
Snad bych měl ještě zmínit, že
výbory pro plán a rozpočet si byly vědomy
právě tak jako federální vláda
všech problémů spojených s projednáním
tohoto zákona v oblasti legislativní. Chybou zcela
jednoznačně bylo, že jsme se nedokázali
oslovit včas a dopustili jsme, aby se tento problém
řešil na poslední chvíli. Federální
vláda zřejmě podcenila v prvním kole
jednání, a my ve výborech též,
onu ústavní nevyjasněnost problému.
Mimo argumentace, které jsem již použil a mimo
informace, které jsem vám již sdělil,
jsem povinen vám sdělit též stanoviska
výborů, kterým bylo projednávání
vládního návrhu zákona o soustavě
daní přikázáno.
Výbory ústavně právní souhlasily
původně s vládním návrhem zákona
o soustavě daní, tisk 842, v původním
znění s tím, že doporučily vypuštění
§ 5 a stanovit potom jinak účinnost zákona.
K § 5 jen stručný komentář: Ten
se vypouští nebo může se vypouštět
proto, že problémy, které řeší,
byly mezitím řešeny jiným zákonem.
Usnesení výborů zahraničních
č. 11 z roku 1992 konstatuje, že výbory vyslechly,
souhlasí a doporučují sněmovnám.
Usnesení výborů hospodářských
č. 198 k vládnímu návrhu zákona
o soustavě daní, tisk 842, doporučují
v § 3 upravit znění druhé věty:
před slovo "jednotné" vsunout slova "v
celé"; paragraf 5 vypustit rovněž jako
výbory ústavně právní, a tím
samozřejmě změnit i účinnost.
Po těchto úpravách souhlasí a doporučují.
Výbory pro životní prostředí
berou na vědomí a doporučují sněmovnám
přijetí.
S ohledem na tato stanoviska výborů a s ohledem
na několik dalších slov, která se budou
vztahovat k všeobecným ekonomickým souvislostem
daňové reformy, doporučuji, abychom původní
stanoviska výborů vzali na vědomí
s tím, že budeme schválení tisku 842
podporovat.
Domnívám se, že nelze v tuto chvíli
dělat nic jiného, než za každou cenu splnit
jednu ze základních povinností tohoto Federálního
shromáždění, a tou je starat se o to,
aby ekonomická transformace mohla rychleji pokračovat.
Pokud bychom neschválili soustavu daní v tomto volebním
období, a to co nejrychleji, znemožnili bychom národním
radám, aby ony mohly přijmout ještě
v tomto volebním období důležité
daňové zákony, vztahující se
k daní z nemovitostí, dani silniční,
dani z dědictví a darování a dani
z převodu nemovitostí. Samozřejmě
nelze předpokládat, že bychom tím zabránili
projednání daní na ochranu životního
prostředí, které jsou poslední v seznamu
daní touto soustavou taxativně vyjmenovaných,
s ohledem na to, že tyto daně nejsou ještě
v republikách připraveny na projednání
a není pravděpodobně, že by přišly
na pořad v tomto volebním období.
Je ovšem nezbytné, aby přišly na pořad
v tomto volebním období daně předchozí,
speciálně by měl být i národohospodářský
zájem na tom, aby co nejdříve byly schváleny
zákony o dani silniční v obou republikách.
Z technických důvodů se jeví nezbytnost,
aby co nejdříve byla schválena daň
z přidané hodnoty, neb již nyní zbývající
čas do konce roku do doby předpokládané
platnosti zákona o dani z přidané hodnoty
je velmi krátký na to, aby bylo možno kvalifikovaně,
zodpovědně a s jistotou zvládnout všechnu
tu obtížnou práci, kterou pracovníci
v této části státní správy
budou muset zvládnout.
Z tohoto důvodu bych poprosil, abychom vyslyšeli volání
nejen těch, kteří podnikají u nás,
ale především potřebu jasně definovanou
mnohokráte - definovat, stanovit jasná daňová
pravidla, aby vstup zahraničního kapitálu
nebyl už ničím omezován, a abychom pro
podnikatele vytvořili trvalé a jednoznačně
fungující prostředí. Domnívám
se, že tento zákon by měl být právě
tak politicky neutrální, jako je neutrální
daň - padni komu padni!
Proto prosím, abychom vzali na vědomí, jak
již pan kolega Senjuk cituje klasika pravil, že "daně
jsou nervy státu", že bychom je měli ošetřit
tak, jak jim přísluší a že bychom
měli zapomenout na všechny své jiné
spory a eventuální předvolební problémy
a vzít na vědomí, že prostě tato
země tento problém musí mít vyřešen
a toto Federální shromáždění
je povinno jej vyřešit.
Jménem výborů pro plán a rozpočet
jsem byl pověřen vám to říci.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Wágnerovi.
Konštatujem, vážené Federálne zhromaždenie,
že obidvaja spravodajcovia trvajú na navrhnutom uznesení
výborov pre plán a rozpočet, podľa ktorého
je možné zákon o sústave daní
prerokúvať až po prijatí zmeny ústavného
zákona. Z tohto dôvodu chcem Federálnemu zhromaždeniu
navrhnúť, vychádzajúc práve z
logiky tohto návrhu výborov pre plán a rozpočet,
aby rokovanie o tomto bode bolo prerušené dovtedy,
kým bude predložený návrh ústavného
zákona tak, ako to vyplýva zo spravodajských
správ a ako to vyplýva z uznesenia obidvoch výborov,
ktoré boli poverené zhrnutím uznesení
všetkých výborov Federálneho zhromaždenia.
Keďže Federálne zhromaždenie, uvedomujúc
si toto uznesenie, teda mali ste to, a napriek tomu odhlasovalo
prerokúvanie tohto bodu programu, myslím, že
len hlasovaním môže tento postup Federálne
zhromaždenie podporiť, a preto žiadam všetkých
poslancov, hlavne Snemovne národov zvolených na
Slovensku, zvlášť kluby ODÚ VPN, SNS a
HZDS, aby sa dostavili hlasovať, aby sme mohli tento navrhnutý
postup odhlasovať. Pán poslanec Senjuk sa hlási.
Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající,
dámy a pánové, byl bych rád, pokud
budeme hlasovat, aby součástí rozhodnutí
výsledků hlasování bylo i to, že
tyto dva zákony se zařazují jako první
bod příští společné 22.
schůze. Je to nezbytně nutné pro projednávání
dalších daňových zákonů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, je to v súlade s rozhodnutím
predsedníctiev obidvoch snemovní. Budeme o tom takto
hlasovať, že to bude ako prvý bod programu, alebo
prvé body programu - komlex daňových zákonov.
Bude sa vychádzať z ústavného zákona,
potom zákona o sústave daní a jednotlivých
zákonov o daniach. Prosím poslancov, aby sa dostavili.
Pán poslanec Ransdorf má faktickú poznámku.
Prosím poslancov Snemovne národov, zvolených
na Slovensku, aby sa dostavili na hlasovanie.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
rozprava už fakticky začala a z vašeho vystoupení
jsem se nedozvěděl konkrétní důvod,
proč by měla být přerušena. Já
myslím, že je zde spousta lidí, kteří
by rádi využili toho, že na našem jednání
je přítomen jak místopředseda vlády,
tak i další lidé, kteří se touto
problematikou zabývají a myslím, že
by rozprava měla proběhnout už dnes.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Rozprava nebola otvorená. Boli prednesené
spravodajské správy, z ktorých vyplýva
aj to, čo som povedal a na základe týchto
návrhov budeme hlasovať o ďalšom postupe.
Prosím (alebo vyzývam) ešte raz poslancov Snemovne
národov, zvolených na Slovensku, aby sa dostavili
hlasovať. Pán poslanec Világi mi pripomína,
aby som vyzval aj poslancov klubu Strany demokratickej ľavice.
Činím tak. Všetci, ktorí nie ste prítomní,
dostavte sa, zo Slovenska, do snemovne, aby sme mohli odhlasovať
tento postup.
Vyzývam poslancov zo Snemovne národov, zvolených
v Slovenskej republike, aby sa dostavili hlasovať.
Ide o procedurálne hlasovanie, stačí nadpolovičná
väčšina prítomných. Samozrejme,
prítomných musí byť tiež viac ako
polovica zvolených. V tomto prípade ide o dvoch
poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku.
Súčasne vás chcem upozorniť, vážené
Federálne zhromaždenie, že na základe
návrhov predsedov obidvoch snemovní budeme hlasovať
tiež o tom, či dnes ukončíme spoločné
rokovanie napriek tomu, že nie je prerokovaný celý
program, alebo či budeme pokračovať na budúci
týždeň, aby sme mohli celý program ukončiť.
Takže podľa toho, ako sa rozhodnete, bude alebo nebude
pokračovať na budúci týždeň
21. spoločná schôdza. Sme schopní uznášať
sa.
Najskôr budeme hlasovať o návrhu, ktorý
vyplýva z prednesených spravodajských správ
a z návrhu výborov pre plán a rozpočet.
Výbory pre plán a rozpočet navrhujú
prerokúvať vládny návrh zákona
o sústave daní až po predložení
návrhov na zmenu ústavného zákona.
Pretože tento návrh nie je predložený,
navrhujem prerušiť, alebo navrhujeme na základe
toho prerušiť rokovanie o tomto bode programu a zaradiť
celý problém, celú sústavu daní,
ako prvý komplex, prvý bod programu budúcej,
22. spoločnej schôdze s tým, že najskôr
by bola prerokovaná zmena ústavného zákona,
potom zákon o sústave daní a potom zákony
o jednotlivých daniach.
(Hlasování: 11.58)
Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní, kto súhlasí
s prerušením rokovania o tomto bode programu a s jeho
presunutím na 22. spoločnú schôdzu,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN
83, SL 72) Ďakujem.
Kto je proti?(SN 1, SL 6) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 13, SL 16) Ďakujem.
Traja poslanci Snemovne národov a jeden poslanec Snemovne
ľudu nehlasovali.
Konštatujem, že tento návrh bol schválený.
Prerušujem rokovanie o tomto bode, prekladáme ho na
22. spoločnú schôdzu.
Ďakujem podpredsedovi vlády a ministrovi financií
Václavovi Klausovi a obidvom spravodajcom.
Teraz, vážené Federálne zhromaždenie,
budeme hlasovať o ukončení dnešnej schôdze.
Navrhujem, aby sme dnešnú schôdzu ukončili
okolo 15.00 hodiny, podľa toho, ako bude vyzerať prerokúvanie
týchto bodov, ktoré máme na programe a ktorých
poradie ste už schválili.
Navrhujem teda ukončiť túto schôdzu dnes
okolo 15.00. hodiny s tým, že aj ostatné body,
ktoré doteraz neboli prerokované, sa prekladajú
na 22. spoločnú schôdzu.
(Hlasování: 12.00)
Kto súhlasí s ukončením schôdze
a preložením ostatných bodov programu na 22.
spoločnú schôdzu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo! (SN 83, SL 76) Ďakujem.
Kto je proti? (SN 3, SL 6) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 6, SL 5) Ďakujem.
Šesť a päť.
Tým sme rozhodli o programe, vlastne o presunutí
neprerokovaných bodov programu na 22. spoločnú
schôdzu.
Ďalej budeme pokračovať rokovaním o zákone
o majetku cirkvi. Opäť vedenie schôdze odovzdávam
predsedovi Snemovne národov a podpredsedovi Federálneho
zhromaždenia Milanovi Šútovcovi.