21. společná schůze SL a SN | 12. 3. 1992 |
Přítomno: | 129 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Andelová, Bakšay, Dienstbier
J. st., Dlouhý, Hrušovský, Jambor, Kapusta,
Kňažko, Laluha, Langoš, Mandler, Minka, Miller,
Nazari-Buřivalová, Novotný, Šimko E.,
Šimko I., Zán, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Němec, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Mečiar, Moric, Roman, Seman, Slota,
Szöllöszová, Vicen, Vincze
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia! Otváram 7.
deň rokovania 21. spoločnej schôdze Snemovne
ľudu a Snemovne národov. Všetkých vás
srdečne vítam a prajem vám dobrý deň.
Vítam medzi nami podpredsedu vlády ČSFR,
ministra financií pána Václava Klausa.
Dovoľte mi, aby som vás zoznámil s programom,
ktorý máme na dnešný deň pripravený.
Pôjde predovšetkým o dokončenie správy
vlády ČSFR o plnení štátneho
rozpočtu federácie a súhrn štátnych
rozpočtov za I. a IV. štvrťrok roku 1991. Ďalej
pôjde o vládny návrh, ktorým sa predkladajú
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR na vyslovenie
súhlasu dohody o ochrane investícií - tlač
1210. Ďalej máme na programe vládny návrh
zákona o sústave daní a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Tu by som prosil,
ak by bolo možné, aby sa k tejto problematike na krátku
dobu stretli ústavnoprávne výbory, pretože
návrh, ktorý predložili výbory pre plán
a rozpočet, predpokladá zmenu ústavného
zákona, musela by sa prerokovať riadnym spôsobom,
nie takým, ako to navrhujú výbory pre plán
a rozpočet. Potom by sme nemohli tento vládny návrh
zákona o sústave daní prerokovávať.
V prípade, že by nebola potrebná takáto
úprava ústavného zákona - a také
stanovisko majú predovšetkým niektorí
členovia ústavnoprávnych výborov -
potom by sme to mohli prerokovávať, ale samozrejme
bez predchádzajúcej zmeny ústavného
zákona.
Ďalej máme na programe vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 110/64 o telekomunikáciách,
ďalej vládny návrh zákona o plate a
odmene za pracovnú pohotovosť - tlač 1309 a
1389, ďalej informácia ministra hospodárstva
ČSFR k uzneseniu Snemovne národov č. 339
o problematike poľnohospodárstva - tlač 1009/A
a 1203/A. Po ukončení bude samostatná schôdza
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Snemovňa
národov by mala prerokovať opätovne návrh
zákona o platových pomeroch sudcov Najvyššieho
súdu ČSFR a Snemovňa ľudu zaradiť
niektorých poslancov do výborov.
Predvčerom sme prerušili správu vlády
o plnení štátneho rozpočtu. V prerokovávaní
tejto správy, budeme teraz pokračovať. Predtým
má faktickú poznámku pán poslanec
Mynář.
Poslanec SL I. Mynář: Rád bych připomněl,
že je třeba dokončit volbu místopředsedy
Federální rady, a to dnes, a ještě bych
chtěl fakticky připomenout večerní
seanci k uctění výročí J. A.
Komenského.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Tiež predpokladáme, že v poludňajšej
prestávke bude voľba podpredsedu Federálnej
rady.
Ďalšie poznámky ani pripomienky nie sú,
takže budeme pokračovať v prerokovávaní
správy vlády o plnení štátneho
rozpočtu.
Do rozpravy, ako som minule uviedol, sú ďalej prihlásení
poslanci: Tomis, Ransdorf, Komárek, Filip a Tichý.
Prosím obidvoch spravodajcov, aby zaujali svoje miesta
za predsedníckym stolom. Ide o poslancov Tichého
a Wagnera.
Budeme pokračovať v rozprave ku správe. Slovo
má poslanec Tomis. Prosím, aby vystúpil v
rozprave.
Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové ke zprávě federálního
ministerstva financí o plnění státního
rozpočtu federace za 1. a 4. čtvrtletí 1991
mám několik připomínek a protinávrhů
na usnesení. Především ve zprávě
mě zaráží, že předsednictvo
Federálního shromáždění
nezajistilo zprávu federálního ministerstva
státní kontroly k této problematice, abychom
znali také názor jiného než ministra
financí.
Za druhé, zpráva tak, jak byla předložena,
hovoří o nesplnění rozpočtu
tak, jako by šlo o zcela nepatrné vybočení.
Chápu, že pan ministr Klaus uvedl, že se jedná
cca o 25 miliard Kčs, což je velmi malá částka
z hlediska rozpočtu. Co se však dá za tuto
částku pořídit? Víme, že
jsme neměli čtyři miliardy pro děti
před vánocemi, že nemáme pro důchodce
finanční prostředky. Náměstek
FMF řekl, že by pro valorizaci bylo třeba asi
160 Kčs na jednoho důchodce, ale máme bohužel
jenom 50 Kčs a tady 25 miliard nehraje žádnou
velkou roli. Ještě dnes mi zní v uších
ubezpečování vlády i pana ministra
v roce 1990, když byl rozpočet schvalován,
jak je krásný, jak je správný a vyrovnaný.
Toto tvrzení pokračovalo téměř
do konce roku 1991. Nakonec rozpočet vyrovnaný nebyl,
je schodkový.
Musíme se však zamyslet, co vše způsobil.
Byla snaha, aby byl vyrovnaný, tudíž obrovské
restrikce na všech úsecích našeho života,
útlum výroby, poptávky, exportu, snížení
výroby některých podniků až na
dno, opožděné dotace na restrukturalizaci výroby
a podobně. Z toho co jsem uvedl je patrné, že
snaha udržet plánovaný rozpočet nás
stála mnoho obětí. Tyto však byly zbytečné,
když nakonec rozpočet je stejně schodkový.
Jsem velmi rozhořčen zprávou, kterou podal
kolega Zeman, že federální ministerstvo financí
se pokusilo dopisem bankám získat finanční
prostředky od nich koncem roku, aby tak před veřejností
zakrylo nesplnění svých povinností.
Když vezmeme v úvahu informaci Federálního
statistického úřadu z 10. 2. 92, jak nám
byl dán vývoj makroekonomických ukazatelů
produktů v roce 1991, tak zjistíme, že hrubý
domácí produkt se snížil o 16 %, vytvořený
národní důchod se snížil o 19,5
% a vzhledem k přebytku vývozu nad dovozem byl pokles
užitého národního důchodu o 12,9
bodů hlubší ve srovnání s jeho
tvorbou. Přitom víme, že devalvace byly proto,
že budeme exportovat, že takto budeme vydělávat
na devalvacích a ve skutečnosti se tak nestalo.
Čili další chyba v prognózování
tohoto ministerstva.
V porovnání s rokem 1990 se snížil fond
nevýrobní spotřeby asi o 23 %, zejména
v důsledku výraznějšího poklesu
osobní spotřeby obyvatelstva. Fond akumulace znamená
výsledné snížení proti roku 1990
o více než 80 %. Příčinou je
pokles objemu investičních prací a dodávek
přírůstku odpisů, což zavinilo
stagnaci základních prostředků v zůstatkových
cenách. Ze všeho co jsem uvedl je patrné, že
vlastně federální ministerstvo financí
nesplnilo schválený rozpočet, který
byl vyhodnocen jako schodkový místo přebytkového.
Federální ministerstvo financí toto odůvodnilo,
že hlavní příčinou vysokého
schodku v rozpočtu v roce 1991 byla malá účinnost
opatření přijatých k regulaci výdajů
v závěru roku v poměru k vývoji příjmů.
Už se neuvádí, zda tato opatření
byla kvalitní, adekvátní a zejména
včasná. Nehovoří se o tom, kdo zavinil
nesplnění svých úkolů na federálním
ministerstvu financí. Všude jinde je to běžná
praxe, všude jinde dělníci za neplnění
svých pracovních povinností jsou trestání,
jsou jim udělována kárná opatření
a prováděná s nimi náhradová
řízení.
Jednu důležitou příčinu vidím
v tom, že naše Federální shromáždění
se vzdalo kontroly, jak federální vlády,
tak ministerstva financí několikrát v průběhu
tohoto volebního období. Vždy bralo zprávy
jen na vědomí, spoléhalo na vládu,
spoléhalo na slova pana ministra, který jen chvalořečil
o své makroekonomické taktice a strategii. Protože
však příčinou výsledků
rozpočtu za rok 1991 považuji při nejmenším
neplnění povinností, nebo nefunkčnost
federálního ministerstva financí. Navrhuji,
aby byla panu ministru financí vyslovena nedůvěra,
a to v návrhu VPR usnesení bod číslo
5, se vyslovuje nedůvěra federálními
ministru panu Klausovi. Pokud tento návrh neprojde navrhuji
druhý návrh, aby se vyslovila alespoň nespokojenost
federálnímu ministru financí panu Klausovi.
Myslím, že žádný malý přečin,
žádný malý přestupek nemůže
být opomenut. Pokud známe z vojny, kázeň
začíná od zapnutého knoflíku
a my bychom také neměli stále spoléhat
na to, že to bude jednou dobré samo od sebe. Bod 5
přečíslovat jako bod 6, u tohoto bodu 6 stanovit
pro vládu termín 10. dubna 1992. Ukládat
úkoly bez termínů jsme se už přesvědčili,
že pro vládu nemá cenu. Vláda pak požádované
předkládá tehdy, kdy se jí to hodí
a ne kdy je potřeba, aby to Federální shromáždění
vědělo. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, malú poznámku,
pokiaľ ide o vyslovenie nedôvery. Ten postup je upravený
v zákone o rokovacom poriadku, takže nemôže
Federálne zhromaždenie nedôveru vyslovovať
formou uznesenia. Na to je stanovený iný postup.
Ďakujem poslancovi Tomisovi. Ďalej, ako som uviedol,
je pripravený Miloslav Ransdorf. Nie je prítomný,
takže poradie stráca. Ďalej v rozprave vystúpi
pán poslanec Valtr Komárek, pripraví sa pán
poslanec Vojtěch Filip.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, vážené národní
shromáždění, anebo Federální
shromáždění. Dovolte mi, abych kromě
této opravy vyjádřil politování,
že při tak závažné otázce,
kterou dnes projednáváme se stalo obvyklé,
že ve sněmovnách je přítomen
malý zlomek poslanců, což myslím je
v hlubokém rozporu se zájmy obyvatelstva, voličů
a skutečným objektivním jak ekonomickým,
tak politickým významem projednávaných
otázek.
Proto se domnívám, že projednávání
by mělo být velmi seriózní. V tom
případě nemohu souhlasit s velmi kategorickými
závěry přede mnou vystupujícího
pana kolegy Tomise, protože se domnívám, že
zpráva, která je předložena, má
seriózní charakter, odráží složitou
problematiku a vyžaduje tedy velmi zvážený
přístup.
Přece víme, že situace v hospodářství
je složitá, že transformace této ekonomiky
probíhá za velmi komplikovaných podmínek
a tedy z tohoto hlediska projevovat jenom jednostrannou spokojenost
nebo nespokojenost s rozpočtem není objektivní.
Nepovažuji při tom za vhodné, praktické
ani vkusné dělat z diskuse o stavu rozpočtu
za čtyři čtvrtletí generální
rozpravu o vývoji hospodářské situace.
V úvodu zpráva tuto hospodářskou situaci
komentuje, uvádí řadu objektivních
čísel, které ukazují, že vývoj
byl velmi vážný. Připomínám
hluboký pokles výroby, kdy zpráva objektivně
v diagramu, velmi instruktivním ukazuje, že při
průměru poklesu 23,1 % je reálný průběh
s ohledem na 5 % pokles v prvních dvou měsících
ke konci období už řádu 33 %, což
ukazuje velkou hloubku recese. Z tohoto hlediska myslím,
že stojí za zamyšlení některé
zcela relevantní otázky vývoje rozpočtu.
Domnívám se, že závažnější
než samotný fakt nevyrovnanosti nebo schodku rozpočtu,
který zpráva objektivně odráží,
je to, že rozpočet pracoval s určitými
neopakovatelnými zdroji, kdy situace v tomto roce může
být podstatně obtížnější.
Základním příjmem rozpočtu,
jak zpráva uvádí, jsou odvody ze zisku zhruba
230 miliard a tady mám obavu, že tyto odvody ze zisku
jsou velice deformovaným odrazem neobyčejně
složité situace, kdy zisky vykazují a odvody
ze zisku odvádí v podstatě velmi ztrátové
podniky. Situace je taková, a zpráva to objektivně
připomíná, že vlastně tyto odvody
ze zisku nebo jejich podstatná část, zvláště
ta, která rezultovala do nečekaného přebytku
v řádu 20 miliard v prvním pololetí,
že jsou výrazem inflačního pohybu, že
jsou výrazem liberalizace cen, že jsou výrazem
zvýšení cen. Ovšem toto zvýšení
cen, bylo dosti jednorázovou operací, která
spíše připomíná měnovou
reformu, než konvenční inflační
pohyb. Došlo k růstu cen, vyjádřenému
mírou inflace okolo 55 %, ale při zbrzdění
důchodů obyvatelstva. Zpráva o plnění
rozpočtu kvalifikuje pokles reálných důchodů
obyvatelstva na 29,9 % za 11 měsíců, a na
33,4 % pokles reálných mezd. Tedy při řádu
550 miliard Kčs ročních důchodů
obyvatelstva dochází touto operací k transferu
výpadku reálných příjmů
obyvatelstva, do zvýšených, naprosto nezasloužených
příjmů podniků, tj. příjmů
inflačních, příjmů ze zvýšení
cen. V podstatě je to totéž, jako by si obyvatelstvo
v minulém roce výdaje na zdravotnictví a
školství zaplatilo samo ze snížení
svých mezd a důchodů.
Tedy zde myslím, že jde o neopakovatelnou operaci,
protože nikdo asi nesoudíme, že je možné,
aby v tomto roce se opět reálné důchody
obyvatelstva snížily o řád jedné
čtvrtiny. To je první problém.
Druhý problém, který tuto situaci dokresluje:
Podniky podle této zprávy jsou zhruba na 67 % denní
výroby koncem roku 1991 oproti roku 1990. Platí
tak možná 30 miliard odpisů do vzduchu. Přitom
odpisy by měly být spíše dvojnásobné
s ohledem na pohyb cen a tedy zde dochází k úbytku
podstaty podniků.
Podniky také zaznamenávají, což se ve
zprávě neuvádí a považuji to
za velmi relevantní fakt, že financují 12 až
13 % pokles produktivity práce. To také musely podniky
zaplatit. Konečně asi také značně
zvýšenou energetickou náročnost, protože
při pádu průmyslové výroby,
stavební výroby atd., jak je ve zprávě
uvedeno, pokles spotřeby energie v národním
hospodářství je tedy výrazně
pomalejší. Čili tato energie je spotřebována.
Domnívám se, že většina podniků
vůbec nemá kalkulace, jak vlastně se vyvíjejí
jejich náklady a co všechno tyto propady stojí.
Přitom je pozoruhodné, že tyto podniky odvádějí
tak vysoké zisky tomuto státnímu rozpočtu.
Stejně se to týká zásob, které
byly přeceněny, a tak došlo k dalším
zvýšeným ziskům a odvodům z tohoto
přecenění zásob, což jsou samozřejmě
fiktivní zdroje.
Nechci dále zdržovat, chci říci, že
podniky jsou v těžké situaci, že jejich
reálná situace signalizuje hluboký pokles
efektivnosti a nárůst ztrátovosti. A že
přesto přispěly velkými zisky, to
je v podstatě jenom deformovaný odraz přesunu
části reálných důchodů
obyvatelstva. Přes tyto přerozdělovací
procesy se snížení reálných příjmů
obyvatelstva přesunuje cestou zvýšených
důchodů z cenového růstu podniků
a jejich odvody do rozpočtu. Z toho bych uzavřel,
že v tomto roce hrozí vysoká ztrátovost
státního rozpočtu, respektive budeme-li chtít
udržet, podniky před masovým bankrotem pak
jen za cenu značného vnitřního zadlužení.
Jestliže ne, podniky musí bankrotovat. Jestli budou
bankrotovat, pak to, co se daří třeba v posledním
měsíci, že nezaměstnanost se nezvyšuje,
může přejít do lavinovitého vzestupu
100 až 200 000 nezaměstnaných v průběhu
krátké doby. Prosím vás, to jsou vážné
otázky. Já netvrdím, že k takovémuto
vývoji musí dojít. A bylo by neobjektivní
obviňovat ministerstvo financí, že chce překlenout
určitými úvěry bankrot podniků.
Taková politika, jestli bude dlouhodobě rozmýšlena
a spojena s reálnou projekcí podniků by byla
oprávněna.
Není však oprávněná, jestli je
to jen krátkodobé překlenutí současné
zadluženosti bez perspektivy a širších souvislostí.
Pak to musí rezultovat do deficitu zdrojů, do vnitřní
zadluženosti a půjde jenom o oddálení
bankrotu. Nechci to dramatizovat, nechci otázku politizovat.
Uvědomme si ale, že je před volbami, že
může jít o umělé oddalování
tohoto problému na dobu až po volbách. Pak
ale by to mohlo bumerangem ve druhém pololetí dopadnout
na tuto ekonomiku velice těžce a velice neodpovědně.
Proto prosím, abychom věnovali pozornost objektivnímu
posouzení této otázky tak, aby na příštím
zasedání, posledním asi do voleb, byla podána
zpráva o plnění, průběhu, vývoji
a realizaci letošního rozpočtu s osvětlením
uvedených otázek. To je nutné aby byl patřičný
klid, anebo aby problémy byly včas ujasněny
a veřejně diskutovány. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi v rozprave
poslanec Vojtěch Filip, pripraví sa poslanec Šedivý.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k souhrnu
schválených státních rozpočtů
na rok 1991. Tento souhrn měl v uplynulém roce zajistit
přebytek ve výši 8 miliard korun při
restriktivním protiinflačním působení.
Vycházel ale ze špatného odhadu hospodářské
situace. Jeho plnění bylo ovlivněno nízkou
účinností opatření přijímaných
k operativní regulaci ekonomiky, ale to bych opakoval to,
co bylo řečeno.
Při jeho projednávání ve Federálním
shromáždění v roce 1990 uvedl zde přítomný
místopředseda vlády a ministr financí
pan Klaus, že národní důchod v roce
1991 nepoklesne o více než o 5 % a inflace dosáhne
maximálně 30 %. Ukázalo se, že důsledky
restriktivních opatření byly mnohem větší
a inflační růst cen vyšší
než vláda předpokládala a státní
rozpočty bylo nutné upravit. Prováděné
úpravy však byly opět poznamenány špatným
oceněním situace. Finanční rada došla
na svém zasedání 25. června minulého
roku k závěru, že ekonomická situace
a vývoj státních rozpočtů jsou
natolik optimistické, že umožňují
rozsáhlou stimulaci poptávky ve výrobní
sféře i u obyvatelstva. To je citát z Hospodářských
novin.
Na základě doporučení Finanční
rady schválila federální vláda 8.
července 1991 úpravu státního rozpočtu.
Když jsme požadovali, aby byla schválena Federálním
shromážděním, nestalo se tak. Předložená
zpráva uvádí na své straně
14 zvýšení rozpočtových příjmů
i výdajů o 35,9 miliardy korun. Tento údaj
není ale zcela jasný, protože dle údajů
rozpočtů publikovaných ve Statistickém
bulletinu znamenala červencová úprava zvýšení
příjmů i výdajů proti Federálním
shromážděním schválenému
souhrnu rozpočtů 80,3 miliardy korun, to je o 20
%. Federace v tom byla 15,4 miliardy korun, to je 14,2 %, Česká
republika 58,4 miliardy korun a Slovenská republika 6,5
miliardy korun.
Přes mimořádný rozsah nepřinesla
provedená opatření očekávané
výsledky, protože byla prováděna plošně
a neadresně. Například snížení
daně z obratu místo snížení spotřebitelských
cen a oživení prodeje vedlo ke zvýšení
zisků podniků, a to často méně
u výrobců a více u obchodních organizací.
Ceny tedy dále mírně rostly a výnos
z daně klesal. Pozitivně se toto opatření
projevilo pouze u operace s automobily Škoda Favorit. V každém
případě šlo v červenci o mimořádně
rozsáhlou změnu. Tabulky ministerstva financí
v příloze zprávy zachycují stav rozpočtů
k 31. 12. 1991 a ukazují, že další úpravy
byly již zanedbatelné.
V srpnu byly v rozpočtu České republiky provedeny
dílčí přesuny a v listopadu byly výdaje
rozpočtu Slovenské republiky zvýšeny
o 600 miliónů - a to tady říkal pan
místopředseda vlády, že to dělalo
půl procenta. Z uvedených 600 miliónů
korun se snížil původně schválený
přebytek z 8 miliard na 7,4 miliardy korun.
Uvedené údaje jasně ukazují, že
za stav státních rozpočtů nesou společnou
odpovědnost všechna tři ministerstva financí.
Pokud jde o hodnocení příčin rozpočtového
schodku, vidí příčiny rozpočtového
schodku federální ministerstvo financí v
postupu republik. Pan ministr Klaus řekl v rozhovoru pro
Hospodářské noviny z 9. ledna, že rozhodující
vliv na vznik deficitu mělo jeho výdajové
chování republik koncem roku 1991. A v projednávané
zprávě na straně 16 se uvádí,
že jednou z hlavních příčin vysokého
schodku rozpočtu byla malá účinnost
opatření přijatých k regulaci výdajů
v závěru roku v poměru k vývoji příjmů.