Úterý 10. března 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Milošovi Zemanovi, teraz vystúpi v rozprave poslanec Skalický. Po jeho vystúpení zrejme budeme musieť rozpravu o tomto bode prerušiť. Slovo má poslanec Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, dámy a pánové, pokusím se ve svém diskusním příspěvku se držet úžeji předložené zprávy vlády k rozpočtovému hospodaření a především předloženého návrhu usnesení - tisk 1359, než jak tomu bylo u mého předřečníka.

Fakta, která nám zpráva předkládá, jsou notoricky známa. Po příznivém průběhu vývoje salda souhrnného hospodaření státních rozpočtů došlo v závěru roku ke zlomu a výsledkem je souhrnný deficit 18,6 miliardy korun. V porovnání se schváleným záměrem dosáhnout původně 8 miliard, po korekci 7,4 miliard korun přebytku to znamená celkem 26 miliard korun nesplnění.

Domnívám se, že obvyklé hodnocení tohoto vývoje, při kterém se poukazuje na skutečnost, že republiky, které výsledný propad způsobily, nijak výrazně nepřekročily plánované výdaje a že o výsledek se zasloužilo především nenaplnění příjmů republikových rozpočtů, není tím nejpodstatnějším argumentem.

Federální vláda ovšem v této souvislosti bývá obviňována, že tento vývoj způsobila nepřiměřenou mírou měnové a fiskální restrikce. Myslím si, že naším úkolem, debatujeme-li o této předložené zprávě, není, alespoň ne v této souvislosti, debatovat o tom, zda restriktivní fiskální politika je správná. Bylo to totiž Federální shromáždění, které rozpočtový zákon schválilo a učinilo tak i s vědomím, že vstupujeme do roku převratných ekonomických změn, v němž stanovit rozpočtové příjmy je více než obtížné. A zároveň jsme tak činili s vědomím, že zdárný průběh transformace ekonomiky a zájem na minimalizaci inflačních tlaků podle schváleného vládního scénáře bude vyžadovat zvýšenou rozpočtovou disciplínu, a že tedy dosažení výsledného kladného salda je hlavní metou a hlavním údajem, jemuž je třeba přizpůsobit hospodaření na všech úrovních.

Musíme proto při svém hodnocení hodnotit především saldo, protože ostatní položky státního rozpočtu se měly tomuto kritériu přizpůsobit.

V návrhu usnesení v bodě 2 se konstatuje jisté překročení výdajů, vážné nenaplnění příjmů a z toho plynoucí schodek. Hovoří se ovšem o souhrnu všech rozpočtů, jaksi cudně se zamlčuje, že my bychom se měli vyjadřovat především k plnění rozpočtu federace V této věci se domnívám, že bychom měli a mohli konstatovat, že federální vláda splnila požadavky, které jí schválený zákon uložil.

Dále bychom samozřejmě měli vzít na vědomí, že republikové vlády dopadly při svém hospodaření hůře, ale musíme si uvědomit, že právo kritiky nám bezprostředně v této souvislosti nepřísluší. Není naším právem tuto činnost republikových vlád hodnotit, tato úvaha přísluší oběma národním radám.

Co však musíme posoudit a čemu se nemůžeme vyhnout je skutečnost, že koordinace v rámci rozpočtové soustavy vykazuje povážlivé trhliny. Jenom Federální shromáždění je totiž oprávněno trhliny, způsobené nedokonalou legislativní úpravou řešit.

Chtěl bych připomenout, že všechny tři subjekty, federace i obě republiky, hospodaří s jednou a toutéž měnou, a péče o měnu je přitom svěřena federálním orgánům, především Státní bance československé. Těžko někdo bude moci popřít, že deficitní hospodaření kteréhokoli ústavního orgánu jednotnou měnu, když ne přímo, tak alespoň zprostředkovaně (skrze sekundární emisi formou dluhopisů nebo jiným přepínáním inflačních tlaků), negativně ovlivňuje. Některá kontroverzní prohlášení v průběhu minulého roku, která pronesli představitelé republikových vlád o tom, že do jejich rozhodování o použití vlastních prostředků druhé republice, respektive federaci, nic není, se tak dostávají přinejmenším do problematického světla.

Zároveň se tím debata o výsledcích rozpočtového hospodaření přesunuje do polohy diskusí, které jsou na této půdě stejně časté jako neúspěšné, to je do polohy diskuse o žádoucí či možné podobě společného státu. Chci připomenout, že ústavní zákon o československé federaci v článku 11 stanoví, že jednotné zásady finanční a rozpočtové politiky jsou věcí dohody mezi třemi vládami. Tuto dikci pak přejímá i zákon o rozpočtových pravidlech.

Zkušenost nám ovšem ukázala, že tato právní úprava nedostačuje, že není-li vůle k dohodě, nic nezabrání kupříkladu tomu, aby republiky ve snaze přijíti si na své nezahájily závod ve výdajích, motivovaný například snahou důsledky takového konání přenést i na bedra partnera. Jednou může začít jedna, podruhé pro změnu druhá, a výsledek bude každopádně ke škodě všech.

Velmi proto souhlasím s intencí vyjádřenou v návrhu usnesení rozpočtových výborů pod bodem čtyři a ve svém pozměňovacím návrhu bych si dovolil nabídnout poněkud upřesněnou a upravenou dikci.

K bodu tři a pět navrženého usnesení bych rád řekl toto: Kolem použití přebytku státního rozpočtu federace v této věci určitý návrh obsahoval původní tisk, který projednávaly výbory pro plán a rozpočet, ale v tisku, který jsme dostali všichni k dispozici, již tyto skutečnosti nejsou. Z toho důvodu navrhuji bod tři samozřejmě vypustit, s logickým důsledkem, že se vypustí odstavec a) bodu pět navrženého usnesení.

Domnívám se, že o použití přebytku nemůže Federální shromáždění rozhodnout, dokud mu nebude předložen návrh státního závěrečného účtu. § 19 zákona č. 563/90 Sb. o rozpočtových pravidlech myslím hovoří v této věci jasnou řečí, že návrh na eventuální konzumaci přebytku státního rozpočtu federace se podává zároveň se závěrečným účtem, respektive hovoří se o přebytku státního závěrečného účtu, nikoli o jakémsi předpokladu nebo předběžně stanoveném přebytku.

Co se týče dalších navržených bodů pod bodem 5), já osobně nemám nic proti tomu, aby si Federální shromáždění vyžádalo od vlády zprávu o konvertibilních obligacích Fondu národního majetku, stejně tak nemám nic proti tomu, aby federální vláda předložila vyhodnocení toho, jak působilo její usnesení z července roku 1991, ale domnívám se, že je to typický příklad toho, jak debatu k jisté věci, k jisté zprávě rozšiřujeme na témata, která bezprostředně s předmětem diskuse nesouvisí. Proto se domnívám, že by tyto body měly být vypuštěny.

Dovoluji si vám předložit, víceméně v zájmu přehlednosti a stylistické jednotnosti, vlastní návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů k této zprávě, které by znělo takto:

"Federální shromáždění

1) bere na vědomí zprávu vlády ČSFR o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za 1. - 4. čtvrtletí 1991.

2) Konstatuje, že uvedené předběžné výsledky hospodaření federace svědčí o splnění plánovaného přebytku, a tím i záměrů rozpočtové politiky vlády ČSFR v roce 1991. Konstatuje, že předběžné výsledky souhrnu státních rozpočtů federace a republik vykazují oproti schválenému přebytku 7,4 mld. Kčs naopak schodek ve výši 18,592 mld. Kčs.

Konstatuje, že tyto skutečnosti svědčí o nedostatečných mechanismech, které by zajistily koordinaci rozpočtové politiky vlád České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, jak ji ukládá článek 11 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Čas ubehol, pán poslanec.)

3) Žádá vládu České a Slovenské Federativní Republiky, aby informovala Federální shromáždění o opatřeních, jimiž hodlá řešit nesplnění kritéria Mezinárodního měnového fondu způsobené schodkem souhrnu rozpočtů federace a republik a dále žádá vládu ČSFR, aby předložila Federálnímu shromáždění návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech federace, který vymezí odpovědnost ústavních orgánů za stanovení zásad koordinace finanční a rozpočtové politiky mezi vládami federace, České a Slovenské republiky. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jiřímu Skalickému.

Vážené Federálne zhromaždenie, z časových dôvodov s prihladnutím k tomu, že výbory musia začať o 14. hodine pracovať podľa programu, ktorý predsedovia výborov ustanovili, chceli by sme ešte pred druhou hodinou odhlasovať pozmeňujúce návrhy k novele branného zákona a celú novelu, takže tento bod programu musíme prerušiť.

Skôr, ako sa tak stane, dávam slovo podpredsedovi vlády ministrovi financií Václavovi Klausovi s tým, že vás chcem informovať, že do rozpravy sú ešte prihlásení: Václav Tomis, Miloslav Ransdorf, Valtr Komárek, Vojtěch Filip a pán poslanec Tichý. V rozprave budeme pokračovať vo štvrtok. Teraz má slovo pán podpredseda Klaus.

Místopředseda vlády ČSFR a ministr financí V. Klaus: Nebudu reagovat na přednesené příspěvky, pouze využíván této chvíle a jako poslanec dávám návrh na použití přebytku státního závěrečného účtu federace, který jste každý dostali na lavici, abychom tento návrh měli formálně zařazen do programu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Bol predložený pozmeňujúci návrh, ktorý dostali všetci poslanci. Ďakujem ministrovi Klausovi, poslancovi Tichému a Wágnerovi.

Teraz prosím, aby svoje miesta spravodajcov zaujali pán poslanec Jégl a pán poslanec Mlynárik. Prosím, aby ste si zobrali tlač 1327 a pozmeňujúce návrhy pod číslom 314. Budeme hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch a o celej novele branného zákona. Chcel by som vás upozorniť, že pri hlasovaní o tomto návrhu a o pozmeňujúcich návrhoch platí zákaz majorizácie. K prijatiu jednotlivých návrhov je potrebných 38 hlasov v každej časti Snemovne národov a nadpolovičná väčšina prítomných v Snemovni ľudu.

Pán minister Dobrovský už záverečné slovo predniesol, teraz sa zrejme ešte vyjadria spravodajcovia. Prosím pána poslanca Jégla.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: První z přednesených návrhů se týkal bodu 4 - je to legislativní úprava. Za slova "generálnímu inspektorovi" se doplňují slova "ozbrojených sil". Myslím, že o tom není třeba hlasovat, pokud nemá někdo jiné mínění.

V tomtéž bodě jde o návrh pana poslance Haška, který žádá doplnit § 5 odst. 4 o ústavní činitele České republiky a Slovenské republiky a o funkcionáře zodpovědné za brannou politiku na úrovni okresů.

K tomu bych chtěl říci - týká se to exempce ústavních činitelů - že o této otázce jsme dvakrát dlouze hovořili v branných a bezpečnostních výborech, aniž by pan poslanec Haško k tomu měl nějakou připomínku. Nechci zde tedy znovu otevírat diskusi, protože diskuse k tomuto bodu byla uzavřena. Při koncepci tohoto ustanovení jsme vycházeli z ústavního rozdělení kompetencí a snažili jsme se definovat co nejúžeji okruh ústavních činitelů vzhledem k jejich exekutivním a kontrolním pravomocem. To se týká i začlenění generálního inspektora mezi tyto osoby. Stanovisko výborů i stanovisko zpravodajů je zamítavé, stejně tak i stanovisko zástupce navrhovatele.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Haško.

Poslanec SN A. Haško: Považujem za potrebné upresniť, prečo som tieto pozmeňujúce návrhy podával až teraz. Nepodávam ich sám, ale s kolegom Sedlářem zo Snemovne ľudu, ktorý sa nezúčastnil rokovania branných a bezpečnostných výborov. Preto by som chcel, aby to bolo chápané tak, že som ich nepodával v tej dobe, ale že ich podávam spolu s pánom Sedlářem k uzneseniu branných a bezpečnostných výborov, teda nie k novele branného zákona.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Haška, ako je uvedené pod číslom 2 medzi pozmeňujúcimi návrhmi na prvom mieste. Stanoviská ste počuli.

(Hlasování: 13.47)

Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN ČR 2, SN SR 34, SL 15)

Kto je proti? (SN ČR 14, SN SR 4, SL 8)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 33, SN SR 10, SL 65)

V Snemovni národov v českej časti súhlasili dvaja, v slovenskej časti tridsaťštyri, v Snemovni ľudu pätnásť. Proti hlasovalo v Snemovni národov v českej časti štrnásť, v slovenskej časti štyria, v Snemovni ľudu osem. Hlasovania sa zdržalo v Snemovni národov v českej časti tridsaťtri, v slovenskej časti desať, v Snemovni ľudu šesťdesiatpäť poslancov. Dvaja v českej časti Snemovne národov a štyria zo Snemovne ľudu nehlasovali.

Návrh nebol prijatý.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Další návrh podal pan poslanec Skalický, týká se bodu 6, článku 1 - jeho vypuštění. Poslanec Skalický navrhuje, aby nadále zůstal v branném zákoně definován zákaz činnosti vojáků v činné službě v politických stranách. Důvody zamítnutí tohoto návrhu ze strany předkladatele a zpravodajů jsou vyřešeny. U předkladatele to byl důvod legislativní s tím, že politická práva vojáků v činné službě bude řešit zákon o služebním poměru, kam tato záležitost také patří. Z mé strany bylo namítáno, že by se jednalo o úpravu archaickou a že by měla být pojata komplexněji, obdobně jak je tomu například u soudců ústavního soudu a podobně. Čili stanovisko jak zástupce navrhovatele, tak zpravodajů je záporné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Skalického vypustiť v bode 6 článok 1.

(Hlasování: 13.48)

Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! (SN ČR 28, SN SR 34, SL 47)

Kto je proti? (SN ČR 0, SN SR 2, SL 8)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 22, SN SR 13, SL 38)

V Snemovni národov hlasovalo v českej časti za dvadsaťosem poslancov, v slovenskej časti tridsaťštyri, v Snemovni ľudu štyridsaťosem. V Snemovni národov bolo proti v českej časti osem, v slovenskej dvaja a v Snemovni ľudu osem. V Snemovni národov v českej časti sa zdržalo hlasovania dvadsaťdva, v slovenskej časti trinásť, v Snemovni ľudu tridsaťosem poslancov. Dvaja, jeden a traja poslanci nehlasovali.

Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni. Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Další návrh je návrh pana kolegy Soukupa k bodu 12 § 15 odst. 4 bod b) - nahradit slova "určení příslušným orgánem" slovy "které zajistí příslušný orgán". Předkladatel doporučuje, zpravodajové taktéž doporučují.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o návrhu poslanca Soukupa, ktorý je všetkými odporúčaný.

(Hlasování: 13.49)

Kto z vás je za prijatie tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN ČR 47, SN SR 43, SL 88) Ďakujem.

Kto je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 5, SN SR 4, SL 7) Ďakujem Dvaja v slovenskej časti Snemovne národov a dvaja v Snemovni ľudu nehlasovali.

Návrh bol prijatý obidvoma snemovňami.

Prosím ďalšie návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mlynárik: Ďalší je návrh kolegu Voleníka k bodu 15 § 16 ods. 6, ktorý odporúča ukončiť prvú vetu slovom "vyhláškou" a ostatok vety "alebo povolávacími rozkazmi" vypustiť. Ide o legislatívny návrh, myslím, že by sa o ňom nemuselo hlasovať. (Poslanec SL P. Čičmanec: Žiadam, aby sa hlasovalo.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Čičmanec to nepovažuje za legislatívno-technickú úpravu. Predkladatelia a spravodajcovia odporúčajú.

Ide o návrh pána poslanca Voleníka pod por. číslom 4.

(Hlasování: 13.51)

Budeme hlasovať o tomto návrhu. Kto je za uvedený pozmeňovací návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN ČR 50, SN SR 38, SL 78) Ďakujem.

Kto je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 3) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 2, SN SR 10, SL 14) Ďakujem. Jeden, dvaja a traja poslanci nehlasovali.

Návrh bol prijatý poslancami obidvoch snemovní. Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mlynárik: Pokračuje návrh pána kolegu Voleníka - bod 22 § 19 ods. 4, kde pán kolega Voleník odporúča tento text: Náklady, ktoré vznikli obciam alebo okresným úradom pri plnení úloh podľa tohto zákona, ktoré nemožno pokryť z ich rozpočtu, sa hradia zo štátneho rozpočtu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Predkladateľ súhlasí, spravodajcovia tiež.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. Pán poslanec Jégl.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Pouze technickou připomínku. Místo "rozpočtu ČSFR" zde bude "rozpočtu federace", aby bylo jasné, o který rozpočet se jedná - nikoli o souhrn rozpočtů, ale o jeden konkrétní rozpočet, a to rozpočet federace. Pan poslanec Voleník, pokud se nemýlím, s tímto návrhem souhlasil. (Poslanec SL L. Voleník: Ano.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP