Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Aj ja ďakujem poslancovi Tichému. Teraz
prosím pána poslanca Jozefa Wagnera za výbory
Snemovne ľudu, aby uviedol predložený návrh
na uznesenie.
Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, pan kolega Tichý za
výbor Sněmovny národů jako zpravodaj
velmi obsáhle hovořil o všech aspektech daného
problému. Já se domnívám, že
mně zbývá jen velmi malý prostor,
jehož bych rád využil k tomu, abych upozornil
na rozhodující čísla, z nichž
plyne hodnocení a to hodnocení při uvědomění
si rozměru těchto veličin si pak každý
z vás může udělat dobře sám.
Není na místě při této příležitosti
opakovat to, co jsme zde učinili při projednávání
zpráv o plnění rozpočtu za I. a II.
čtvrtletí. Domnívám se, že v
dané chvíli je ovšem nutno se podívat
zpět s pohledem koncepčním a zmínit
hlavní okolnosti, které vedly kroky vlády
při realizaci rozpočtů, a podívat
se na to, kdo z jakých pozic a proč tyto kroky kritizoval,
a poté porovnat na výsledcích, kdo v tomto
sporu měl pravdu.
Nejdříve jedna malá legislativní drobnost.
Pan místopředseda vlády a ministr financí
při projednávání návrhu rozpočtu
na rok 1991 ve Federálním shromáždění
řekl, že vláda připraví návrhy,
kterými by se rozpočtové hospodaření
dalo lépe řídit za pomoci finanční
rady, která by od tohoto shromáždění
příslušným zákonem dostala patřičné
kompetence.
Domnívám se, že je škodou, že vláda
tento návrh zákona nepředložila a že
neexistuje vlastně mechanismus legální a
zákonný, který by mohl daleko důsledněji,
než je dosavadní právní stav, plnit
funkci koordinátora rozpočtu jménem federální
vlády. Existence finanční rady na dosavadních
právních principech nebo za dosavadní legislativy
- domnívám se - neumožňuje to, co měl
ministr financí jistě na mysli, když nás
upozorňoval, že podobný návrh vláda
předloží. Byl bych rád, kdybychom mohli
ještě v tomto volebním období takovýto
návrh projednat. To je ale - myslím - přání
nadbytečné.
Bylo zde řečeno, že hlavní příčinou
problémů v republikách zejména, je
neplnění výdajové části
rozpočtu a do jisté míry jakýsi neodpovědný
postup kohosi koncem minulého roku. To je jeden náhled
na věc. I ten se objevil při jednání
výborů.
Objevil se i jiný náhled na věc, a to ten,
že problémy jsou v příjmové části
rozpočtů. Když se podíváme na
třetí sloupec - procento plnění rozpočtu
- a to ve všech jeho částech, tj. v souhrnu
rozpočtů, ve federálním rozpočtu,
v českém i slovenském, zjišťujeme
- ale komplexně v souhrnu - že žádný
podstatný daňový příjem nedosáhl
výše sto procent. Této výše pouze
dosáhla důchodová daň ze zisku, která
tvoří zanedbatelné minimum příjmů.
Tam je 130 procent, ale hovoří se řádově
o 2-3 miliardách. Tam, kde se hovoří o 250
miliardách, je ovšem plnění na hranici
90-95 procent. To je u podnikových odvodů a daní,
u daní ze zisku, u důchodové daně
ze zisku je stav - jak jsem řekl - obrácený.
Domnívám se, že tedy příčinou
bude spíše to, co bylo kvalifikováno v debatě
v rozpočtových výborech jako nesplnění
příjmů, než to, co zmiňuje zpráva,
kterou přednesl ministr financí, že tedy problémy
výdajové. Samozřejmě je možné
hovořit o odpovědnosti správců rozpočtových
kapitol ve chvíli, kdy už se ví, že příjmy
nebudou naplněny, do jaké míry je nutno používat
výdaje, když se ví, že se jich používá
za cenu deficitu.
Samozřejmě toto posoudit nemohou ani rozpočtové
výbory Federálního shromáždění,
ani toto plénum. To přísluší
posoudit kompetentním národním radám
obou republik. To není náš problém.
Náš problém je v tom, abychom posoudili, do
jaké míry se splnila očekávání,
která jsme měli, když se rozpočet přijímal.
Rád bych i na toto číselně upozornil.
Federální ministr financí při předkládání
tohoto rozpočtu pravil v této místnosti,
že národní důchod poklesne zhruba o
3-3,5 procenta. Dostali jste prosím dnes předběžné
statistické výsledky, které ukazují,
že národní důchod poklesl o téměř
20 procent. V této souvislosti upozorňuji z tabulek,
které máte k dispozici, zejména na užití.
Tam je jednoznačný důkaz toho, kde je hlavní
tíha všech problémů transformace a kdo
ji nese. Nese ji obyvatelstvo, neboť pokles užitého
národního důchodu je daleko vyšší,
než je pokles tvorby národního důchodu.
A co samozřejmě je též potřeba
zmínit, je akumulace. Tam je rozdíl varující.
To samozřejmě v této sféře
bylo možno očekávat. Nicméně
nesplnil se předpoklad pouze malého poklesu národního
důchodu - pouze 3-3,5 procenta, ale jeho tvorba poklesla
přesně o 19,5 procenta.
Hovořilo se před rokem o tom, že nezaměstnanost
bude 5-7 procent. Zde se odhad povedl, ale srovnáme-li
tento výsledek s tvorbou národního důchodu,
nezbývá než konstatovat, že za cenu obrovského
poklesu produktivity práce. Jinak ten pokles není
vysvětlitelný při současném
zachování předpokladu nezaměstnanosti.
Snad by bylo dobré ještě zmínit, že
inflační vývoj rovněž nepředstavoval
odhadovaných 30 procent, že byl - ať odhaduje
kdo chce z jakýchkoli pozic - musí připustit,
že oněch 50-60 procent je skutečností.
Samozřejmě je to problém spotřebního
koše. Ale problém je zde a rozdíly předpokladů
při plnění tohoto rozpočtu a skutečnosti,
které nyní bilancujeme, jsou rozdílné.
Rozdílné jsou i názory na hodnocení
takovéhoto vývoje. Nedomnívám se,
že by bylo na místě nyní opakovat názory
jedné skupiny i názory druhé skupiny poslanců,
které jsou jasně vyhraněny. Objevily se v
rozpočtových výborech, pravděpodobně
v hospodářských, objevily se při všech
debatách o plnění rozpočtu zde. Domnívám
se, že jde o spor, který vyřeší
praxe a k jehož vyřešení bude nutno vyřešit
otázku, do jaké míry je stát kompetentní
hospodářské procesy řídit,
do jaké míry to umí a do jaké míry
argumentace, že to neumí, znamená u odpovědných
jistý úprk od odpovědnosti.
Rád bych závěrem připomněl
věc, která zde byla už mnohokrát zmíněna,
ale rád bych ji připomněl od autority, která
je nepochybná. Pro mnohé zde přítomné
i pro mnohé mimo tento dům.
Rád bych připomněl slovy z papežské
encykliky ten hlavní spor, který se odráží
i v debatách, ve všech rozpočtových
debatách v tomto parlamentu. Zhroucení komunistického
systému jistě v mnoha zemích odstraní
překážky věcného realistického
přístupu k těmto problémům,
to však k jejich řešení nestačí.
Hrozí nebezpečí, že se rozšíří
radikální kapitalistická ideologie, která
odmítne se o těchto problémech byť i
jen zmínit, protože se domnívá, že
každý pokus vypořádat se s nimi, je
předem odsouzen k nezdaru a ve slepé víře
přenechá jejich řešení volnému
rozvoji tržních sil.
Jsem si vědom jisté nadsázky ve spojení
s rozpočtem, ale považuji to přesto za velmi
potřebné zmínit v této souvislosti,
protože otázky rozpočtové jsou především
spojeny se schopností parlamentů zákonodárně
upravovat a vlády potom kompetentně řídit
a rozhodovat hospodářské věci tak,
aby vývoj nebyla schopna jen špatně predikovat,
ale i dobře v požadované predikci řídit.
Dovolil jsem si na závěr svůj osobní
názor. Bohužel jsme se nedočkali, že by
se vládní předpoklady splnily. A nesplnily
se zejména k tíži obyvatelstva, jak bylo číselně
prokázáno.
Závěrem dovolte, abych doporučil jako zpravodaj
výborů Sněmovny lidu usnesení, které
vám bylo dáno k dispozici, k vašemu schválení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Otváram
rozpravu. Zatiaľ sú prihlásení poslanci
Hubálek, Zeman a Skalický. Predpokladáme,
že rozprava bude trvať zhruba do 13.40 hodiny, potom
by sme prikročili k hlasovaniu o pozmeňujúcich
návrhoch, o návrhu zákona, ktorým
sa mení a dopĺňa branný zákon
a o 14. hodine bude pokračovať rokovanie výborov.
Slovo má teraz poslanec Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, byl bych rád, kdybyste
před sebou listovali v tisku 1296, protože jsou to
věci, které jsou tam průkazně vyznačeny
a pokud by je dostal do ruky řadový občan,
budou na něj působit alarmujícím dojmem,
tak jako působily na mne. Nechci je obsáhle komentovat,
protože chytrému napověz, hloupého kopni,
a to myslím, platí i zde.
Najděte si stranu 7 - nominální mzda. Je
to průměrná měsíční
mzda v korunách. Tam vidíme ve čtvrtém
čtvrtletí nárůst o tisíc korun.
Moje poznámka: Kde je odpovědnost ředitelů
organizací a institucí k dodržování
státního plánu?
Přejdeme na stranu 10, kde je graf výsledků
státního rozpočtu čs. federace. Tam
vidíme hluboký pokles do minusu. Já vím,
že možná z hlediska státního rozpočtu
čtyři procenta není tak velká částka,
ale kdybychom odpovědně dodrželi plnění
státního rozpočtu, tak 20 miliard by pomohlo
odstranit potíže ve vybavení policie a zajistit
naše lidi, např. ve zdravotnictví. Řekl
jsem, nebudu komentovat. Jenom pozornost tomuto grafu.
Dále strana 16. Co mně vadí na zprávě,
nejenom ke státnímu rozpočtu, ale i ke způsobu
jednání na úřadech i zde ve Federálním
shromáždění? Že se kolikrát
uchylujeme k neurčitým neosobním frázím.
Upozornil bych na konec strany 16 a text: "Z toho lze vyvodit,
že jednou z příčin vysokého schodku
rozpočtu v roce 1991 byla malá účinnost
opatření přijatých k regulacím
výdajů v závěru roku v poměru
k příjmům." Tento neadresný text
vlastně nic neřeší.
Na straně 17 je naznačeno, že na neplnění
rozpočtu se podílela nejdříve Slovenská
národní rada a o dva dny později i Česká
národní rada, když valorizovaly výdaje.
Moje poznámka: Autorita dojednaných zásad
mezi federací, Českou a Slovenskou republikou a
pak okamžitá informace Federálního shromáždění
ze strany nejspíš federálního ministra
financí. Protože jestliže někdo nechce
dodržovat kázeň, pak není odpovědný
a mělo by se to bezprostředně pranýřovat.
Poslední poznámku mám ke straně 18,
k ukončení textu, který vlastně obecně
konstatuje, že se nedělalo dobře, ale kdo je
zodpovědný, to se neříká.
Byl bych rád, kdyby pan ministr se k tomu vyjádřil.
Já vím, že do obecné zprávy nelze
jmenovat všechny viníky nekázně, nebo
dokonce i nepravostí, ale vždy bychom měli
obecné tvrzení doložit několika konkrétními
případy.
A proto jsem se rozhodl, že bych předložil k
vašemu posouzení návrh, a to doplnit tisk 1359,
to je usnesení k předkládané zprávě,
v bodu 5 o odst. e), který by zněl, že žádáme
"o předložení zprávy, jakými
personálními, správními, případně
trestními sankcemi byli postiženi původci finanční
nekázně při nedodržování
státního rozpočtu".
Závěrem to, co platí myslím všude,
a co se bohužel nedodržuje. Jestliže se na něčem
dohodneme, je věcí kázně, aby se na
usnesení trvalo. Chtěl bych dodat, že skončením
činnosti v komisi 17. listopadu a nezařazením
do výborů věnuji svůj čas návštěvě
federálních ministerstev a institucí. A mohu
říci, že to kladení důrazu na
kázeň má svůj význam, protože
když přicházíte v pátek ve dvě
hodiny na ministerstvo a vidíte, jak se proti vám
valí proudy lidí, je to otřesné. Pro
mne. Vím, že není hlavní přítomnost
na pracovišti, že hlavní je vykazovaný
výkon. Ale ono i toto má něco do sebe.
To je to, co mě tížilo. Ta neadresnost a obecnost,
protože pokud nebudeme jmenovat - že poslanec ten a
ten jedná špatně, říká
nepravdu, ministerstvo nejedná správně, dělá
chybu - nebude otevřenost. Nechci na základě
zjištěných faktů sekerničit,
ale bez adresnosti není cesty k nápravě.
Mým přáním je to, co existuje na ministerstvu
vnitra, kde jednotliví pracovníci mají veden
svůj osobní účet. Tam se zaznamenávají
jejich úřední poklesky a pochvaly. A my bychom
tento systém měli učinit pravidlem pro vedoucí
pracovníky, měli bychom sledovat, jak kdo na své
úrovni plní požadované úkoly
a podle toho pak objektivně vyvozovat závěry.
Proto nejsem spokojen se zprávou, která nám
byla předložena pod číslem 1296. Ne
proto, že konstatuje nepříznivé výsledky,
ale proto, že její konstatování neukazuje
cestu k nápravě. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hubálkovi. Teraz vystúpi
poslanec Zeman, pripraví sa poslanec Skalický.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Jsem velice rád, že tento parlament má patrně
naposled ve svém funkčním období možnost
zabývat se stavem státní kasy. Osobně
si myslím, že je to daleko důležitější
téma než některé žabomyší
spory, které jsme mezi sebou vedli v předchozích
měsících, i když jako obvykle prořídlé
lavice tomu příliš nenasvědčují.
Domnívám se, že pouze technickým nedopatřením
se stalo, že federální vláda v programu
dokumentů, jež měla tomuto parlamentu zaslat,
neobsáhla - třebaže to pro ni vyplývalo
ze zákona o rozpočtových pravidlech - i tento
dokument a jsem vděčný parlamentu, že
velkou většinou svým usnesením federální
vládě zaslání tohoto dokumentu uložil.
Stejně tak se domnívám, že je jen drobným
přehlédnutím, jestliže federální
ministerstvo financí původně plánovalo
předložení státního závěrečného
účtu výborům Federálního
shromáždění ke 20. dubnu tohoto roku
- tedy přesně v době, kdy parlament ukončí
své poslední zasedání.
A konečně se domnívám, že bylo
i hlubokým nedorozuměním, jestliže na
společném zasedání předsednictev
Sněmovny národů, Sněmovny lidu a předsedů
výborů dva kolegové z Občanské
demokratické strany žádali, aby tento bod byl
z jednání pléna vyškrtnut. Patrně
je k tomu vedla vrozená skromnost, se kterou předpokládali,
že parlament zahrne tuto rozpočtovou zprávu
nezřízenou chválou. Chtěl bych je
ujistit, že z mé strany se tak tomu nestane.
A teď už bych přešel k meritu věci.
Kolega Wagner, jako zpravodaj, zde citoval celou řadu nesplněných
odhadů, odhad v oblasti vývoje inflace, nezaměstnanosti,
vývoje reálné mzdy a poklesu produkce. Je
nám namítáno, že žijeme v obtížném
období, což je jistě pravda a že tyto
odhady jsou rovněž zatíženy určitým
stupněm neurčitosti.
Chtěl bych se ale zeptat, proč nám je vláda
v tom případě ve svých oficiálních
dokumentech předkládá? A pokud už je
předkládá, proč je nepředkládá
intervalově? To by jí nikdo nevyčítal,
pokud by to samozřejmě nebyl interval minus nekonečno,
plus nekonečno. Zde ovšem jsme svědky údaje,
s nímž jsme operovali prakticky po celou dobu našich
rozpočtových diskusí - s údajem závazného
osmi miliardového přebytku v souhrnu státního
rozpočtu jako jednoho z kritérií vůči
Mezinárodnímu měnovému fondu. Chtěl
bych osvěžit, vážení kolegové,
vaši paměť a připomenout, že všichni
volení funkcionáři všech rozpočtových
výborů, obou federálních, České
i Slovenské národní rady, již počátkem
září minulého roku upozorňovali,
že tento rozpočet skončí výrazným
deficitem. K těmže závěrům vedly
kontrolní zprávy federálního ministerstva
kontroly. Úředníci ministerstva financí
teprve v říjnu nebo v listopadu začali opatrně
připouštět maximálně dvou miliardový
deficit jako tu nejhorší variantu, přičemž
předtím označovali naše odhady za škarohlídské.
Ale dovolte mi jednu vzdálenou analogii s tematikou, která
vás asi nenapadne, s tématikou komise 17. listopadu.
Zde byl posuzován případ našich dvou
kolegů, kteří se, podle názoru některých,
dopustili úniku informací podléhajících
státnímu tajemství. Poněkud unikalo
pozornosti, že tito kolegové se dopustili něčeho
daleko horšího a sice toho, že veřejně
lhali veřejnosti, že se nedopustili činu, kterého
se prokazatelně dopustili.
Lze připustit - a zde je ta analogie, vážení
kolegové - že osmi miliardový přebytek,
který je nahrazen osmnácti miliardovým deficitem,
není ani tak vážná tragedie a že
o tom můžeme seriózně a klidně
diskutovat. Mám ale před sebou dopis, který
je datovaný 13. prosince 1991, tedy dnem, kdy i pan federální
ministr financí zajisté pochopil, že hrozí
deficit a tento dopis sděluje našim bankám,
konkrétně Komerční bance, Investiční
bance, Všeobecné úvěrové bance,
Československé obchodní bance, že federální
ministerstvo financí pro ně stanovilo maximální
rozsah tvorby rezerv z nákladů na rok 1991 ve výši
1,5 % ze stavu jejich úvěrů k 30. 6. 1991.
Podotýkám, že tento dopis byl odeslán
v polovině prosince 1991, tedy v době, kdy riziko
výrazného deficitu bylo více než zřejmé.
Není to má zlolajná huba, vážení
kolegové, ale pravicový komentátor Lidových
novin, ekonomický komentátor, který označil
tento manévr za pokus o podvod a já se k němu
pouze připojuji. Chtěl bych konstatovat, že
pokud by banky tento příkaz plně provedly,
pak by se zde s úsměvem konstatovalo, že předpokládaný
osmi miliardový přebytek byl plně dosažen.
Banky se naštěstí chovaly jako bankéři,
alespoň částečně.
A to je právě ono zakrývání
skutečností, které vytýkám
našim hospodářským ministrům
nejvíce. Stejně jako vytýkám, že
když jsme zde diskutovali o deficitnosti nebo o nedeficitnosti
federálního rozpočtu, tak jsme byli ujišťováni,
že tento rozpočet deficitní není, ale
krátce po schválení tohoto rozpočtu
na rok 1992 jsem se dověděl a ověřil
jsem si v rozhovoru funkcionářů výborů
pro plán a rozpočet s panem Jeremy Carterem, stálým
zástupcem Mezinárodního měnového
fondu, že tento náš rozpočet je vůči
Mezinárodnímu měnovému fondu vykazován
jako deficitní, protože některé výdaje
skryté ze státních finančních
aktiv tento fond považuje za řádné rozpočtové
výdaje.
Ptám se tedy znovu - proč se tomuto parlamentu neříká
pravda, proč se jeví pokusy o zakrytí údajů,
které jsou ekonomicky relevantní. Já bych
si samozřejmě přál, aby československý
parlament měl alespoň stejnou, ne-li vyšší
ekonomickou razanci, jakou má Mezinárodní
měnový fond.
Blížím se k závěru, takže
už nebudu opakovat, že o třetinu klesl užitý
národní důchod a že jsme jen v minulém
roce přišli o 200 miliard. V tomto závěru
bych chtěl konstatovat, že na rozdíl od těch,
kdo mě občas vytýkají, že roztleskávám
opozici, je závěrečnou poznámkou zcela
určitě neroztleskám. Domnívám
se totiž, že opozice se ve své většině
tiše modlí, aby naše hospodářská
politika byla zachována až do voleb a ani o den déle
a že možná pokládá naše některé
hospodářské ministry za své reklamní
agenty.
Domnívám se ale, že nad partajními záměry
by měly stát zájmy této země
a proto bych skončil parafrází jedné
věty, kterou jsem v tomto parlamentu ještě
necitoval. Byla to odpověď Miroslavu Štěpánovi,
který se ironicky ptal, co bychom jim radili. Ptal se v
Mladé frontě a já jsem mu tehdy odpovídal,
ještě v samizdatových, a proto inteligentních,
Lidových novinách. Ta odpověď zněla:
"Odejděte!". Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)