Přítomno: | 129 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek M., Andelová, Bakšay, Dienstbier
st., Dlouhý, Hrušovský, Jambor, Kňažko,
Konečný P., Kučera S., Kvačkaj, Laluha,
Miller, Nazari, Novotný, Pospíšil, Šepetka,
Šimko E., Zán, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Doležal, Lux, Maštálka, Němec, Pernica
F., Pernica J.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Mečiar, Mináč, Moric,
Seman, Slota, Vicen, Vincze
21. společná schůze SL a SN | 10. 3. 1992 |
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne a poslanci,
vážení hostia, prajem vám dobrý
deň a otváram 5. deň 21. spoločnej
schôdze snemovní. Na programe, ako som už v
piatok oznámil, máme tieto body:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa branný zákon č. 92/1949
Zb., v jeho neskorších predpisoch, tlač 1265
a návrh na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov,
tlač 1327.
Ďalej zákon, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 143/1968 Zb., o československej
federácii, tlač 1366.
Hlasovanie o návrhu ústavného zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
143/1968 Zb., podľa tlače 1344.
Hlasovanie o návrhu zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 87/91 Zb., o mimosúdnych
rehabilitáciách, tlač 1257 a 1343, vrátane
pozmeňujúcich návrhov.
V prípade, že nám ostane čas, by bola
prerokovaná Správa vlády o plnení
štátneho rozpočtu federácie a súhrne
štátnych rozpočtov za prvý až štvrtý
štvťrok 1991.
Od 14. hodiny by mali začať pracovať výbory
snemovní, ako bolo avízované, takže
operatívne prispôsobíme ukončenie dnešného
dňa rokovania podľa toho, ako budú časovo
jednotlivé body, ktoré som avízoval, prebiehať.
Ako prvý dnes prerokujeme:
Vládny návrh zákona č. 92/49 Zb.,
v znení neskorších predpisov, tlač 1265,
a návrh na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov,
tlač 1327.
Vládny návrh za vládu ČSFR odôvodní
minister obrany pán Luboš Dobrovský. Máte
slovo, pán minister.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, jak už bývá zvykem, i návrh
novely branného zákona je předkládán
proto, aby byl zajištěn soulad platné právní
úpravy s ústavním zákonem č.
23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních
práv a svobod jako ústavní zákon Federálního
shromáždění.
Návrh převádí do branného zákona
úpravy práv a povinností, které vyplývají
pro občany, pro vojenskou správu a územní
orgány státní správy z vládního
nařízení č. 21/1958 Sb., kterým
se branný zákon provádí. Jde především
o ustanovení o odvodním řízení,
o složení odvodních komisí, o přezkoušení
a přezkumech, o náhradách nákladů
za nesplnění závazků k další
službě, o vojenské evidenci, o vojenských
průkazech a styků občanů s orgány
vojenské správy.
Návrh dále zužuje okruh osob, kterým
lze stanovit povinnost k osobním úkonům ve
prospěch ozbrojených sil, a to pouze na vojáky
v záloze. Nelze proto ukládat tuto povinnost dalším
osobám, které nejsou vojáky na základě
podání prohlášení podle zákona
o civilní službě nebo z jiných důvodů.
Současně návrh novely provádí
legislativně technické úpravy v souladu s
nově přijatými zákony, např.
zákona o policii.
Při projednávání návrhu novely
v České národní radě, Slovenské
národní radě, v branných a bezpečnostních
výborech a v ústavně právních
výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
byly vzneseny k jednotlivým ustanovením vládního
návrhu branného zákona některé
připomínky a doporučení.
Nejprve k problematice složení odvodních komisí,
zejména pokud jde o určení zástupce
policie a dvou civilních lékařů jako
členů komise.
Účast zástupce policie v odvodní komisi
vycházela ze společného návrhu federálního
ministerstva obrany a federálního ministerstva vnitra,
nicméně na tomto požadavku nebudeme trvat.
Tyto úkony, které měl zabezpečit představitel
policie, lze zabezpečit v součinnosti s orgány
policie v rámci přípravy odvodů.
Jinak je tomu s určením civilních lékařů.
Určení civilních lékařů
za členy odvodních komisí považuji za
naprosto žádoucí a účelné,
protože jsou zárukou objektivního posouzení
schopnosti brance k výkonu vojenské činné
služby po zdravotní stránce.
Případné nahrazení vojenskými
lékaři by mohlo vést k pocitu předpojatosti
a neobjektivnosti. Po dobu odvodů by v případě
použití vojenských lékařů
muselo ovšem také dojít k omezení zdravotnické
péče, kterou armáda zabezpečuje pro
své příslušníky, protože
tolik vojenských lékařů nemá.
Úhrada nákladů spojených s odvodním
řízením vychází z platného
systému příjmové a výdajové
složky rozpočtu. Proto bylo ve vládním
návrhu stanoveno, že náklady se hradí
z rozpočtů okresních úřadů
a příslušných obcí. Z dosud platné
metodiky vyplývá, že pokud nelze pokrýt
náklady z těchto rozpočtů, uplatňují
okresní úřady a obce požadavky na krytí
schodků ze státního rozpočtu, a to
z neúčelové dotace. Je však možné
souhlasit s tím, aby krytí těchto nákladů
se realizovalo ze státního rozpočtu federace,
a to nejen obcím, ale i okresním úřadům
ve výši skutečně vzniklého schodku.
Návrh, aby bylo v branném zákoně ponecháno
zmocnění vlády ČSFR ke zkrácení
délky základní služby, rád přijímám.
Zákonem musí být stanovena pouze maximální
délka vojenské služby.
Dále byly vzneseny návrhy na doplnění
ustanovení, která upravují začátek
a konec služební povinnosti a rozsah branné
povinnosti za branné pohotovosti státu s ohledem
na možný vznik povinnosti k civilní službě
některým osobám. Tato problematika patří
zcela do zákona č. 18/1992 Sb., o civilní
službě a její zařazení do branného
zákona je z hlediska legislativního nevhodné
a v případě změn v civilní
službě vyvstane ihned potřeba souběžné
novelizace branného zákona, který musí
zůstat právní normou natolik pevnou a jen
výjimečně měněnou, neboť
to vyžaduje požadavek jistoty práv občana.
Neobvyklé je i odkazování na příslušné
ustanovení jiného zákona s uváděním
jeho názvu přímo v textu.
Návrhy na rozšíření úlev
z branné povinnosti pro některé ústavní
činitele, včetně poslanců některých
výborů Federálního shromáždění,
lze akceptovat jen za podmínky, že v době zvýšeného
ohrožení státu, to jest za branné pohotovosti
a v době mimořádných opatření,
se i tito občané státu budou podílet
na jeho společné obraně.
K vypuštění odstavce 3 § 9 branného
zákona, který vojákům v činné
službě s výjimkou vojáků v záloze
vykonávajících vojenské cvičení,
přerušoval členství v politických
stranách a politických hnutích, nemám
námitek. Tato problematika skutečně do branného
zákona systematicky nepatří a komplexní
řešení členství ve stranách
a hnutích by mělo být řešeno
v zákonu číslo 76/1959 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, jehož
novelu vláda ČSFR již projednala s předpokladem,
že Federální shromáždění
ČSFR ji projedná na své společné
schůzi v dubnu tohoto roku. Předkládaný
návrh je přes svůj rozsah dílčí
novelou zákona, přičemž komplexní
úprava otázek branné povinnosti je řešena
v návrhu zákona o obraně a branné
povinnosti, který byl již v prosinci minulého
roku předložen vládě České
a Slovenské Federativní Republiky k projednání
ve Federálním shromáždění
ČSFR, se předpokládá na podzim tohoto
roku.
Pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, dovolte, abych se ještě zmínil
o některých konkrétních bodech tisku
1327. Tento text připomínek a návrhů
předám pak zpravodajům.
K bodu 15 tisku 1327, k § 16 odst. 6, doporučuji první
větu ukončit slovem "vyhláškou"
a zbytek věty "nebo povolávacími rozkazy"
vypustit.
K bodu 21 § 19 odst. 4., doporučuji tento text: "Náklady,
vzniklé obcím nebo okresním úřadům
při plnění úkolů podle tohoto
zákona, které nelze pokrýt z jejich rozpočtu,
se hradí ze státního rozpočtu České
a Slovenské Federativní Republiky."
K bodu 23 § 21 odst. 4, doporučuji text ukončit
za slovem "cvičení" a zbytek textu vypustit.
Odkaz na zákon uvést pod čarou. Následující
odkazy přečíslovat.
K bodu 26 § 23: v případě ponechání
nově navrhovaného znění § 23
doporučuji ve třetím odstavci slovo "o"
nahradit slovem "po". Současně bych chtěl
v této souvislosti upozornit na to, že v návrhu
nejsou ústavní činitelé jednoznačně
a taxativně vymezeni a vyjmenováni.
K bodu 32 § 27: navrhuji upravit text takto - v § 27
dosavadní odstavec 3 se označí jako odstavec
4. Text odstavce je v platném znění branného
zákona jako odstavec 3.
Děkuji vám za pozornost a text těchto konkrétních
připomínek odevzdám zpravodajům.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán minister. Prosil by som
vás, keby ste sa ešte k tomu vyjadrili z toho hľadiska:
pripomienky, ktoré ste tu uviedli, sú v súlade
s pôvodným vládnym návrhom alebo len
vylepšujú toto znenie? V prípade, že by
boli v súlade, museli by sme o znení, ktoré
je predložené v spravodajskej správe, hlasovať.
A platil by - ako základ nášho rokovania -
návrh, ktorý ste predniesli. V prípade, že
nie, je taká situácia, že by si pripomienky
musel osvojiť spravodajca alebo niektorý iný
poslanec a hlasovali by sme o nich ako o pozmeňujúcich
návrhoch.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Domnívám
se, že jsou v souladu s původním návrhem,
který vláda předkládala, a jde jen
o to, aby tento soulad byl také v souladu se vším
tím, co bylo do návrhu vneseno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Keď je to tak, tak to musí zobrať
spravodajca do úvahy. Prosím, aby si toto spravodajcovia
všimli a na základe toho potom odporučili postup
pri hlasovaní. Ešte raz ďakujem, pán minister.
Návrh bol prikázaný výborom branným
a bezpečnostným a ústavnoprávnym výborom
snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili
písomný doklad, uznesenie snemovní v tlači
1327 výbory branné a bezpečnostné
a poverili poslanca pána Pavla Jégla a Jána
Mlynárika prednesením spravodajských správ.
Prosím obidvoch spravodajcov, aby zaujali svoje miesta
za predsedníckym stolom a súčasne prosím,
aby predniesli spravodajské správy.
Ako prvý prednesie spravodajskú správu spravodajca
za výbory Snemovne ľudu, poslanec Pavol Jégl.
Prosím, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl:
Pane předsedající, dámy a pánové,
předkládaný návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje branný zákon,
je v pořadí již patnáctou novelou branného
zákona v jeho 431eté existenci, novelou patrně
nejrozsáhlejší a jak doufám, již
poslední před komplexní revizí branného
zákonodárství - to je před přijetím
nového zákona o obraně a branné povinnosti
a zákona o Československé armádě.
Jak již zde bylo řečeno, vládní
návrh s ohledem na Listinu základních práv
a svobod, transformuje povinnosti pro občany podléhající
branné povinnosti a příslušné
orgány státní správy z vládního
nařízení č. 21 z roku 1958, jímž
se provádí branný zákon, do samotného
branného zákona. Dále pak zohledňuje
přijetí zákona č. 424 z roku 1991
o sdružování v politických stranách
a politických hnutích a zákona č.
216 z roku 1990 o cestovních dokladech a cestování
do zahraničí, zrušení zákona
č. 73 z roku 1973 o branné výchově
a zrušení velitelských okruhů v rámci
organizačních změn v Československé
armádě.
Vzhledem k rozsáhlosti návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje branný zákon,
obsahuje návrh zmocnění předsednictva
Federálního shromáždění
k vyhlášení úplného znění
branného zákona ve znění pozdějších
předpisů ve Sbírce zákonů.
Pokud mluvíme o inkorporování vládního
nařízení č. 21 z roku 1958, pak jde
zejména o proceduru odvodů, institut trvalé
dovolené, další služby, podobu vojenských
průkazů, styk občanů s orgány
vojenské správy a cestování do zahraničí
osob, které podléhají branné povinnosti.
Novým způsobem návrh definuje institut osobních
úkonů pro potřeby ozbrojených sil,
jakožto činnost vojáků v záloze
(nikoliv jakýchkoliv občanů) k zajištění
mimořádných opatření. Za zvláštní
zmínku, podle mého názoru, stojí vypuštění
§ 9 odst. 3, to je paragraf, který stanoví,
že vojákům v činné službě
s výjimkou vojáků povolaných na vojenské
cvičení, se po dobu výkonu této služby
přerušuje členství a činnost
v politických stranách a v politických hnutích.
Mám za to, že jde o pozitivní změnu.
Služba vojáků je totiž vykonávána
i za účelem ochrany lidských práv
a občanských svobod, neboť ta jsou integrální
součástí československého ústavního
zřízení. Je proto přirozené,
že tato práva by měli požívat vojáci
v činné službě a pokud jsou jim omezena,
mělo by tak být pouze na základě zákona
v souladu s požadavky vojenské služby a za podmínky,
že bude šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Umožnění politické činnosti vojákům
v činné službě nevyplývá
explicitně z Listiny základních práv
a svobod. Ta v této věci uvádí, že
- cituji: "občané mají právo
zakládat politické strany a politická hnutí
a sdružovat se v nich" a že "výkon
těchto práv lze omezit jen v případech
stanovených zákonem, jestliže to je v demokratické
společnosti nezbytné pro bezpečnost státu,
ochranu veřejné bezpečnosti a veřejného
pořádku, předcházení trestním
činům nebo pro ochranu práv a svobod druhých."
Vezmeme-li však do úvahy č. 4 odst. 4 Listiny,
který uvádí, že "při používání
ustanovení o mezích základních práv
a svobod musí být šetřeno její
podstaty a smyslu" a že "taková omezení
nesmí být použita k jiným účelům,
než pro které byla stanovena", lze současnou
dikci § 9 odst. 3 branného zákona hodnotit,
podle mého mínění, jako nadmíru
extenzívní výklad listiny. Za důležitý
a postačující limitující rámec
těchto práv pro vojáky v činné
službě však považuji § 5 odst. 3 a
4 zákona č. 424 z roku 1991 o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích.
Zde se zakazuje činnost stran a hnutí v ozbrojených
silách a ozbrojených sborech a deklaruje se výlučný
princip územního organizování politických
subjektů, což v tomto případě
ztěžuje zakládat a organizovat politické
strany na výlučně stavovském principu.
V československé historii byla politická
práva vojenských osob upravena ve služebním
řádu branné moci Československé
republiky, platném od 1. října 1922. Zde
se uvádí, že vojenská služba nežádá
od příslušníka branné moci změny
v jeho přesvědčení národnostním,
náboženském a politickém, nicméně
v zájmu jednoty vojska a služební kázně
nesmějí vojenské osoby v činné
službě účastnit se činnosti spolků,
organizací politických, ať už jsou úředně
povoleny či ne.
V branném zákonu č. 92/1949 Sb., nebyl vztah
vojáka v činné službě k politické
činnosti definován až do novelizace zákona
č. 15 z roku 1990, kterým se mění
a doplňuje branný zákon a kde v § 9
odst. 3 je vojákům v činné službě
s výjimkou vojáků v záloze povolaných
na vojenské cvičení pozastavena činnost
v politických stranách a hnutích.
Dosavadní rigidní přístup k politickým
právům vojáků v činné
službě - mám za to - neodpovídá
již současné evropské právní
kultuře a jeho změna ve smyslu, že výkon
vojenské služby není na újmu výkonu
politických práv, kterou umožňuje realizovat
předložený návrh, je nanejvýš
žádoucí. V této věci je vhodné
připomenout, co již zde řekl také pan
ministr, že další detailnější
úpravy občanských a politických práv
vojáků v činné službě
bude obsahovat novela zákona o některých
služebních poměrech vojáků.
Při projednávání návrhu v branných
a bezpečnostních výborech Federálního
shromáždění byl návrh zákona
doplněn o zavedení institutu exempce definovaného
okruhu ústavních činitelů, a to exaktně
definovaného okruhu a generálního inspektora
z branné povinnosti, to je úprava provedená
v § 5 odst. 4 a § 23 odst. 1 až 3, dále
pak o zohlednění zákona o civilní
službě, což je obsahem § 21 odst. 4 a §
49 odst. 1 a o zmocnění vlády České
a Slovenské Federativní Republiky ke zkrácení
vojenské základní služby. To je obsahem
§ 27 odst. 4. Tím není nijak dotčeno
ustanovení příslušného článku
Listiny základních práv a svobod, které
uvádí, že meze povinností musí
být stanoveny občanům zákonem.
Pokud jde o délku základní vojenské
služby, jsou v návrhu zákona začleněna
vládní nařízení 17 a 230 z
roku 1990. Parlamentní tisk č. 1327 obsahuje též
připomínky ústavně právních
výborů FS, jež mají výlučně
legislativní charakter, a proto mi snad prominete, nebudu-li
je podrobněji ve své zpravodajské zprávě
zmiňovat. V návrhu jsou rovněž inkorporovány
připomínky ústavně právního
výboru ČNR a branně bezpečnostního
výboru SNR, které také mají převážně
povahu legislativních úprav, snad až na návrh
branně bezpečnostního výboru SNR,
který se týká § 19 návrhu zákona,
kde byl návrh doplněn ustanovením o hrazení
nákladů vznikajících obcím
při plnění povinností podle tohoto
zákona. Všechny zmíněné výbory
s návrhem zákona souhlasí a doporučují
jeho přijetí. Tím považuji za splněnu
i svoji zpravodajskou povinnost, pokud jde o informování
sněmoven o výsledcích projednávání
návrhu zákona ve výborech národních
rad i Federálního shromáždění.
A nyní, dámy a pánové, mi dovolte
již jen stručné resumé. Předložený
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1949 Sb., branný
zákon ve znění pozdějších
předpisů, ve znění tisku FS č.
1327, je návrhem přinášejícím
změny vyplývající z ustanovení
Listiny základních práv a svobod, návrhem
zohledňujícím zákon o civilní
službě, zrušení zákona o branné
výchově a přijetí dalších
zákonných a právních norem, návrhem,
rozšiřujícím politická práva
vojáků v činné službě
a posilujícím, a to formou zákonných
garancí, právní jistotu občanů
podléhajících branné povinnosti.
S jeho obsahem vyjádřily souhlas i zmíněné
výbory národních rad a Federálního
shromáždění. Tyto skutečnosti
považuji za dostatečný důvod k doporučení
přijetí návrhu zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jéglovi. Teraz prosím
spravodajcu výborov Snemovne národov, pána
poslanca Jána Mlynárika, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mlynárik:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Myslím,
že kolega Jégl dostatočne vyčerpal odôvodnenie
a zmysel predkladaného návrhu. Ja by som vás
len chcel informovať, ako prebiehalo rokovanie v jednotlivých
výboroch.
Predsedníctvo SNR predložený vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon číslo 92/49 Zb., branný zákon
v znení neskorších predpisov, pridelilo rozhodnutím
z 10. februára ústavnoprávnemu výboru
SNR a branno-bezpečnostnému výboru SNR na
prerokovanie do 20. februára 1992. Ústavnoprávny
výbor SNR vládny návrh zákona prerokoval
na svojej schôdzi 19. februára a branný a
bezpečnostný výbor SNR 17. februára
1992. Obidva výbory SNR s vládnym návrhom
zákona súhlasili.
V uznesení branno-bezpečnostného výboru
SNR by som upozornil na body 3 a 4, o ktorých už hovoril
pán Jégl. V článku 1, bod 21, §
19 doplniť nový odsek 4 tohto znenia: "Náklady,
ktoré vznikli obci pri plnení úloh podľa
tohto zákona, znáša štátny rozpočet
ČSFR."
Bod 4, v článku 1, bod 27, v § 26 v nadpise
a ďalšom texte zákona slová "Zbor
nápravnej výchovy SR" nahradiť slovami
"Zbor väzenskej a justičnej stráže
SR", čím sa zosúladí názov
so zákonom SNR z 29. januára o Zbore väzenskej
a justičnej stráže Slovenskej republiky.
V uznesení ústavnoprávneho výboru
SNR je tento bod pod číslom 4, to znamená,
zmena názvu Zboru nápravnej výchovy SR na
Zbor väzenskej a justičnej stráže; zmena
je zosúladená s predchádzajúcim uznesením.
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia poverilo
výbory ústavnoprávne SŠ a SN, aby prerokovali
návrh zákona. Ústavnoprávne výbory
po vypočutí úvodného slova námestníka
ministra obrany ČSFR generálporučíka
Ing. Imricha Andrejčáka a po prerokovaní
súhlasia s vládnym návrhom, ktorým
sa mení a doplňuje branný zákon atď.
Je tam 15 bodov, väčšinou legislatívnych
alebo štylistických úprav, ktorými vás
nebudem zaťažovať. Zaujímavý je bod
15 ods. 4 tohto znenia: "Služobných povinností
sú zbavené osoby, ktoré podali prehlásenie
o odmietnutí základnej vojenskej služby alebo
cvičení podľa § 1 ods. 1 zákona
č. 182/1992 Sb., o civilnej službe, spĺňajúce
náležitosti uvedené v § 2 ods. 1 a 3 zákona
o civilnej službe."
Gesčné výbory tohto zákona sú
výbory branné a bezpečnostné SL a
SN, ktoré sa zaoberali návrhom zákona 20.
februára a 2. marca 1992. V ich uznesení sa opakuje,
čo som pred chvíľou čítal práve
z uznesenia ústavnoprávnych výborov, že
služobných povinností sú zbavené
osoby, ktoré podali prehlásenie o odmietnutí
základnej náhradnej služby a ďalšie
návrhy a uznesenia sú inkorpované do pozmeňovacích
návrhov.
Návrh zákona bol odporúčaný
v Českej národnej rade ústavnoprávnym
výborom a výborom branným a bezpečnostným
a obidva výbory súhlasili s návrhom.
Na základe týchto poznatkov odporúčam,
aby vládny návrh zákona bol prijatý.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Mlynárikovi. Ešte
pán poslanec Jégl sa hlási s doplnením
svojej spravodajskej správy.
Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl:
Chtěl bych vás upozornit, dámy a pánové,
abyste si provedli několik úprav v tisku 1327. Jedná
se o chyby, které vznikly při přepisu, a
to jednak v bodě 4 na straně 2, kde za slovy "Generálnímu
inspektorovi" budou následovat slova "ozbrojených
sil".
Potom v bodě 21 str. 8 slova "České
a Slovenské Federativní Republiky" budou nahrazena
slovy "federace". Zde zřejmě tuto záležitost
bude nutno podat jako pozměňovací návrh,
neboť je to změna věcná, nicméně
záměr byl takový, jak jsem ho interpretoval.
Dále na straně 9 navrhuji úpravu, která
má výlučně legislativní povahu,
a to § 23 a § 23 a) vzájemně přehodit.
To je vše, děkuji vám.