Čtvrtek 5. března 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, otváram rozpravu k danému návrhu. Ako prvý sa prihlásil pán poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych krátce promluvil k navrženému zákonu. Předložený návrh na doplnění a změnu resortního seznamu Federálního ministerstva dopravy obsahuje seznam zaměstnání, která mají být zařazena do druhé pracovní kategorie pro účely důchodového zabezpečení. Jde zcela o odbornou záležitost, která byla v minulosti řešena vládní komisí pro posuzování zaměstnání, zařazených do první a druhé kategorie.

Tato komise odborníků, řízená představitelem Federálního ministerstva práce a sociálních věcí, posuzovala komplexně jednotlivé resortní seznamy

z hlediska jejich oprávněnosti. V podstatě dnes tady řešíme zákon, týkající se jen Federálního ministerstva dopravy, ale jednotlivé kategorie pracovníků by se dotkly jistě i jiných resortů.

Novelizace zákona č. 100 z roku 1988 Sb., doplněná zákonem č. 306 z roku 1991, který jsme schvalovali, tento postup již neumožňuje z kompetenčních důvodů. Z tohoto hlediska se tento vyloženě odborný technický problém dnes přenesl až do pléna Federálního shromáždění. Směrodatné pro naše přijetí by mělo být stanovisko federálního ministra práce a sociálních věcí. Tento ministr odpovídá za provádění důchodového zabezpečení, ale i za racionální hospodaření s prostředky, na něj vyčleněné.

Předpokládá se, že od roku 1993 dojde ke změně důchodového zabezpečení, kde jednou z otázek má být i zrušení první a druhé pracovní kategorie, kdy nároky by hradil stát. Nároky pracovníků z první a druhé kategorie se mají modifikovaně přenášet do nákladů podnikové sféry. Pro posouzení, zda je možné uvedené zaměstnance zařadit do druhé pracovní kategorie, je pak rozhodující hledisko, zda jde o práce vyžadující značnou námahu a jsou vykonávány v rizikovém prostředí, kde při dlouhodobém výkonu je ohroženo zdraví.

Myslím, že pan ministr oba podklady vysvětlil a že tyto pracovní kategorie tam lze zařadit. Pokud toto schválíme, čeká nás ovšem i jednání s ostatními resortními ministry. Z popisu pracovní činnosti zaměstnání uvedených v návrhu zákona pro doplnění resortního seznamu vyplývá, že je uvedená podmínka naplněna. Proto považuji za nutné říci, že by bylo vhodné, aby parlament předložený návrh zákona podpořil, vyslovil s ním souhlas a navíc aby byl souhlas udělen k tomu, aby pracovní kategorie byly vyhlášeny okamžitě dnem vyhlášení zákona, ne tedy s odkladem. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Viac prihlásených nebolo. Pýtam sa, kto z poslancov sa ešte hlási do rozpravy. Nikto. Rozpravu končím.

Praje si záverečné slovo pán minister alebo spravodajcovia? Neprajú.

Nemáme zatiaľ potrebné kvórum, aby sme mohli hlasovať. Požiadal by som preto, aby pán poslanec Kladivo vyhlásil výsledky volieb do rady.

Poslanec SL A. Kladivo: Vážené dámy a pánové, společná komise poslanců obou sněmoven, kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů zvolily pro tajnou volbu členů Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání, oznamuje, že ve třetím kole poslancům Sněmovny lidu byl odevzdáno 102 hlasovacích lístků a poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno 103 hlasovacích lístků. Po skončení hlasování komise zjistila:

Hlasování se zúčastnilo 83 poslanců Sněmovny lidu, 80 poslanců Sněmovny národů. Hlasování se zdrželo 19 poslanců Sněmovny lidu, 23 poslanců Sněmovny národů. Odevzdáno bylo celkem 81 platných hlasovacích lístků ve Sněmovně lidu a 76 platných hlasovacích lístků ve Sněmovně národů. Neplatné hlasovací lístky byly 2 ve Sněmovně lidu a 4 ve Sněmovně národů.

Pro navrženého kandidáta PhDr. Vladimíra Justa, CSc. bylo odevzdáno 45 hlasů ve Sněmovně lidu a 38 hlasů ve Sněmovně národů, tedy celkem 83 hlasů v obou sněmovnách. Pro dr. Miroslava Mihuleho bylo odevzdáno 36 hlasů ve Sněmovně lidu a 38 hlasů ve Sněmovně národů, tedy dohromady z obou sněmoven 74 hlasů.

Volební komise zjistila, že třetím členem Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání byl zvolen PhDr. Vladimír Just, CSc. Pro tohoto kandidáta se vyslovila nadpoloviční většina přítomných poslanců a obdržel největší počet platných hlasů v součtu obou sněmoven. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 297, SN č. 477, SL č. 460)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím poslancov, ktorí sa zdržiavajú mimo hlasovaciu sieň, aby sa vrátili do rokovacej sály, aby sme mohli hlasovať. Ide o zákon, pri ktorom platí zákaz majorizácie.

Prikročíme k hlasovaniu.

Konštatujem, že v Snemovni národov v českej časti, teda poslancov zvolených v Českej republike je 39, poslancov v Snemovni národov zvolených v Slovenskej republike je 46 a v Snemovni ľudu je 84 poslancov. Teda sme uznášaniaschopní v obidvoch snemovniach.

Poslanci budú hlasovať v obidvoch snemovniach súčasne.

Ospravedlňujem sa, je tu ešte pozmeňujúci návrh, na ktorý som bol upozornený spravodajcom.

Společný zpravodaj výborů SL J. Minka: Výbor sociálny a kultúrny navrhol a hospodársky výbor ako gestorský s tým súhlasil, aby za slovo "vydaný" sa vložili slová "podľa § 12 ods. 3 zákona č. 121/1975 Zb., o sociálnom zabezpečení". Ide o o legislatívnu úpravu, neviem, či je nutné o tom hlasovať alebo nie, ale tento pozmeňujúci návrh tu je. Myslím, že to je legislatívno-technická úprava, teda by nebolo potrebné hlasovať, ale vzhľadom na to , že hospodársky výbor prijal uznesenie, že tento zákon nadobúda platnosť 1. mája 1992 a pán poslanec Filip navrhol, aby zákon nadobudol platnosť dňom vyhlásenia, považujem to za pozmeňujúci návrh a o tom bude potrebné hlasovať. Navrhovateľ súhlasí i spravodajcovia súhlasia.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Budeme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu tak, ako bol prednesený. Aj pri tomto pozmeňujúcom návrhu platí zákaz majorizácie. Ešte faktická poznámka - pán poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Aby bolo jasné, čo je pozmeňujúci návrh. Vládny návrh zákona znie: "Dňom vyhlásenia." Teda pozmeňujúci návrh je "1. 5.". O tom teda hlasujeme. Kto je pre, aby zákon platil od 1. 5.?

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Opýtal by som sa spravodajcov: Hospodárske výbory navrhli od 1. 5. a k tomu dal pozmeňujúci návrh pán Filip. Tak neviem.

Společný zpravodaj výborů SN J. Souček: V původním zákonu je: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení." Druhý pozměňovací návrh, který předložil jak gesční, tak i druhý výbor, byl "dnem 1. 5.". Další návrh, který byl dán panem poslancem Filipem: "dnem vyhlášení". To znamená, že je tu návrh jenom ten, který zní "dnem 1. 5.", protože návrh poslance Filipa je totožný s vládním návrhem.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Pozmeňujúci návrh, tak som tomu rozumel, dali zrejme hospodárske výbory. Tak hlasujeme o tomto pozmeňujúcom návrhu.

Poslanec SL M. Pohanka: Dovolil bych si faktickou poznámku: Hospodářské výbory jsou gesční výbory. Jejich návrh platí jako základ jednání, čili jestliže v tomto návrhu je, že zákon má platit od 1. 5., pak musíme hlasovat o pozměňovacím návrhu, který shodou okolností je ve shodě s původním vládním návrhem, že zákon má platit dnem vyhlášení.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Aké k tomu majú stanovisko, aby sme vedeli o čom hlasovať? Súhlasíte, ako to bolo teraz povedané, to znamená, "dňom vyhlásenia"?

Ešte faktickú poznámku má pán poslanec Stank.

Místopředseda FS J. Stank: Musí sa vyjadriť samozrejme pán minister Nezval, či vláda súhlasila s tým, čo navrhli výbory, v danom prípade hospodárske výbory a ústavnoprávne. Keď sa vláda vyjadrila tak, že súhlasí, to znamená, že ustúpila od svojho návrhu, vtedy by sme museli hlasovať o pozmeňujúcom návrhu "dňom vyhlásenia", ktorý je totožný s pôvodným vládnym návrhom. Keď vláda nesúhlasila s týmto návrhom vyhlásenia účinnosti tohto zákona, potom musíme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu tak, ako ho predložili hospodárske výbory. Takže rozhodujúce je v tomto prípade stanovisko vlády. Takže pána ministra.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vláda souhlasila s návrhem gesčního výboru, to znamená, souhlasila s tím, aby účinnost zákona byla od 1. 5. 1992.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, budeme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu poslanca Filipa. Je to jasné? Ďakujem.

(Hlasování: 14.46)

Kto je pre pozmeňujúci návrh pána poslanca Filipa, nech stlačí tlačidlo a zdvihne ruku!

(SN-ČR 6, SN-SR 7, SL 28) Snemovňa národov Česká republika šesť, Snemovňa národov Slovenská republika sedem, Snemovňa ľudu dvadsaťosem. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR 7, SN-SR 0, SL 4) Snemovňa národov Česká republika sedem, Snemovňa národov Slovenská republika nikto, Snemovňa ľudu štyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 18, SN-SR 34, SL 43) Snemovňa národov Česká republika osemnásť, Snemovňa národov Slovenská republika tridsaťštyri, Snemovňa ľudu štyridsaťtri. Ďakujem.

Snemovňa národov, kde sú poslanci zvolení v Českej republike: pre hlasovalo 6, proti 7, zdržalo sa 18. Snemovňa národov, kde sú poslanci zvolení v Slovenskej republike: pre 7, proti nikto, zdržalo sa hlasovania 34. Snemovňa ľudu: pre 28, proti 4, zdržalo sa 43. Ďakujem.

Pozmeňujúci teda návrh nebol prijatý.

Ďalšie pozmeňujúce návrhy nie sú. Páni spravodajcovia, sú ďalšie pozmeňujúce návrhy? (Ne.) Keď nie sú, môžeme hlasovať o zákone ako celku.

(Hlasování: 14.48)

Pýtam sa poslancov, kto súhlasí s návrhom zákona, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN-ČR 42, SN-SR 49, SL 97) Snemovňa národov Česká republika štyridsaťdva, Snemovňa národov Slovenská republika štyridsaťdeväť, Snemovňa ľudu deväťdesiatsedem. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR 1, SN-SR 0, SL 0) Snemovňa národov Česká republika jeden, Snemovňa národov Slovenská republika nikto, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 2, SN-SR 1, SL 0) Snemovňa národov Česká republika dva, Snemovňa národov Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

V Snemovni národov v Českej republike je pre 41, proti 1, zdržali sa 2. V Snemovni národov v Slovenskej republike je pre 49, proti nikto, 1 sa zdržal hlasovania. Snemovňa ľudu - 97 pre, proti nikto, nikto sa nezdržal hlasovania. Ďakujem.

Poslanci obidvoch snemovní zákon schválili.

Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa rezortný zoznam zamestnaní zaradených pre účely dôchodkového zabezpečenia do I. a II. kategórie, vydaný výnosom Federálneho ministerstva dopravy. Ďakujem.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 318, SN č. 502, SL č. 486)

Teraz prejdeme k prejednávaniu

23.

vládneho návrhu, ktorým sa predkladá k vysloveniu súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR Protokol o zmene Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve (článok 3 bis, podpísaný v Montreale dňa 10. mája 1984 - tlač 1117.

Návrh odôvodní za vládu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky minister dopravy, pán Jiří Nezval. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážené dámy, vážení pánové, po schválení vládou České a Slovenské Federativní Republiky usnesením č. 391 ze dne 20. 6. 1991 a po projednání v hospodářském, zahraničním a branném a bezpečnostním výboru Federálního shromáždění předkládám tomuto shromáždění k vyslovení souhlasu Protokol o změně Úmluvy o mezinárodním civilním letectví (článek 3 bis). Protokol byl schválen na 25. mimořádném shromáždění Mezinárodní organizace pro civilní letectví IKAO v roce 1984, jehož svolání bylo vyvoláno sestřelením jihokorejského civilního letadla v oblasti Sachalinu v září v roce 1983.

Česká a Slovenská Federativní Republika považuje jako mnoho jiných vyspělých států světa bezpečnost civilní letecké dopravy za prioritní princip. Je členem všech tzv. bezpečnostních úmluv, které IKAO dosud přijalo. Jedná se především o Úmluvu o trestních a některých jiných činech spáchaných na palubě letadla, Úmluvu o potlačení protiprávního zmocnění se letadel, Úmluvu o potlačování protiprávních činů, ohrožujících bezpečnost civilního letectví, Protokol o bojích s protiprávními činy a násilí na letištích sloužících Mezinárodnímu civilnímu letectví, doplňující Úmluvu o potlačení protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví a konečně Úmluvu o značkování plastických trhavin pro účely detekce.

Na základě těchto skutečností lze předpokládat, že ratifikace Protokolu ze strany České a Slovenské Federativní Republiky a vstup Protokolu o změně Úmluvy o Mezinárodním civilním letectví (článek 3 bis) v platnost, přispěje k dalšímu zvýšení bezpečnosti civilního letectví.

Přijatý text nového článku považujeme za vyvážený kompromis přijatý na základě všeobecného souhlasu států přítomných na mimořádném zasedání, který obsahuje čtyři základní principy. Za prvé - nepoužití zbraně proti civilním letadlům, za druhé - respektování suverenity států, za třetí - nezneužívání civilního letectví k účelu neslučitelným s cíli Chicagské úmluvy a konečně za čtvrté - prevence proti úmyslnému zneužívání civilních letadel.

Z hlediska humánního je nejzávažnější ustanovení odst. a) článku 3 bis, obsahující povinnost zdržet se použití zbraně proti civilnímu letadlu za letu a při zadržování neohrozí životy osob na palubě a bezpečnost letadla.

Navržená změna vstoupí v platnost po ratifikaci sto dvěma smluvními státy. K 30. říjnu loňského roku, to je poslední informace, kterou máme k dispozici, uvedený Protokol ratifikovalo šedesát tři států.

Vstupem článku 3 bis v platnost budou chráněna civilní letadla České a Slovenské Federativní Republiky v signatářských státech, stejně jako letadla těchto států, které budou přelétat či přistávat v České a Slovenské Federativní republice.

Pro úplnost uvádím, že IKAO je jednou z nejvýznamnějších organizací systému OSN a 1. březnu 1991 má stošedesát pět členských států. Česká a Slovenská Federativní Republika patří mezi zakládající členy IKAO. Protokol je v souladu s právním řádem České a Slovenské Federativní Republiky a ostatními právními dokumenty, kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána.

Pro vaši informaci uvádím, že z věcného hlediska je Česká a Slovenská Federativní Republika již v současnosti schopna plnit zásady uvedené v článku 3 bis.

Z důvodů, které jsem uvedl doporučuji Federálnímu shromáždění, aby s přijetím Protokolu o změně Úmluvy o Mezinárodním civilním letectví - článek 3 bis podepsaný v Montrealu dne 10. května 1984 vyslovilo svůj souhlas. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, vládny návrh prerokovali výbory hospodárske, branné a bezpečnostné a zahraničné obidvoch snemovní. Prípravou stanoviska boli poverené výbory branné a bezpečnostné. Prosím pánov poslancov Slavoja Marka, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne ľudu a Mariána Kováča, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne národov. Zároveň ich prosím, aby zasadli za spravodajský stôl.

Společný zpravodaj výborů SN Marián. Kováč: Vážené kolegyne a kolegovia, po vzájomnej dohode s kolegom Markom uvediem spravodajskú správu ja.

V súvislosti s Protokolom, ktorý máme v tejto chvíli ratifikovať, dostávame sa k téme, ktorá nám je dôverne blízka, aj keď mnohé priame alebo nepriame súvislosti si nie vždy uvedomujeme, a tak mi dovoľte urobiť netradičný vstup srpavodajskej správy a uviesť niekoľko názorných príkladov.

Už ako deti nejeden z nás upieral zrak na modrú oblohu a s úžasom sledoval biele krivky, ktoré strieborne letiaci stroj vykresľoval a snil o svojich letoch do života a pritom bol rád, že pri pociťovaní určitého vzrušenia nemusel mať obavy z letiacich strojov. Dnes už chlapci dospeli a tí, ktorí mali to potrebné šťastie sa stali naozajstnými pilotmi, resp. v priebehu základnej vojenskej služby sa k leteckej vojenskej technike dostali na dotyk ruky. Naše kolegyne sa doteraz nemôžu vynadívať na švárnych kapitánov lietajúcich strojov, kolegovia môžu zasa nechať oči na štíhlych pásoch najkrásnejších letušiek na svete, samozrejme tých našich. A tu prichádzame k problematike, ktorá odznela aj pri rokovaniach v branno-bezpečnostných výboroch. Niekedy sa síce dokážeme rozčúliť nad dôslednosťou tých, ktorí kontrolujú nás aj naše batožiny, ako keby sme boli tí najviac potencionálni teroristi a priekupníci drog a narkotík na svete.

Ale to sa už dostávame k problematike, ktorá s leteckou dopravou veľmi úzko súvisí, aj keď nie je viditeľná na prvý pohľad, tak ako predchádzajúce prípady.

Pán minister Nezval vám presne zdôvodnil, prečo je nutné, aby Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vyslovilo súhlas s Protokolom o zmene Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve (článok 3 bis), podpísaný v Montreale dňa 10. mája 1984.

K tomuto zdôvodneniu chcem dodať len toľko: Medzinárodné civilné letectvo už roky prispieva k vytváraniu a zachovaniu priateľstva a porozumenia medzi národmi a ľudstvom sveta. Udiali sa však prípady, z ktorých rozhodujúci je spomínaný konflikt s juhokórejským lietadlom, ktorého opakovanie nie je vylúčené a kedy zneužitie civilného letectva môže ohroziť všeobecnú bezpečnosť a vyvolať nezhody.

Je preto nutné urobiť také kroky, aby k nezhodám nedochádzalo, aby sa im zabránilo a naopak docieliť, aby sa medzi štátmi šírila ona spolupráca, na ktorej spočíva toľko potrebný svetový mier.

To bolo základné motto pri prijímaní Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve, ktorý bol dohodnutý dňa 7. decembra 1944 v Chicagu, pri ktorého prijímaní Československo nechýbalo. Urobme naším dnešným hlasovaním krok, ktorý nás k realizácii týchto myšlienok posunie opäť bližšie.

Dovoľte mi preto, aby som vás zoznámil s prerokovávaním vládneho návrhu - tlač 1117 v kompetentných výboroch Slovenskej národnej rady, Českej národnej rady a Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Vládny návrh prerokovali na svojich zasadnutiach v Slovenskej národnej rade zahraničné výbory Slovenskej národnej rady, a to na základe rozhodnutí predsedníctva Slovenskej národnej rady uznesením č. 686 z 19. decembra 1991. Zahraničný výbor po prerokovaní vládneho návrhu vyslovil s týmto návrhom súhlas a odporúča jeho ratifikáciu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR.

V Českej národnej rade sa predmetnou problematikou zaoberal ústavnoprávny výbor Českej národnej rady.

Jeho stanovisko, ktoré zo dňa 29. januára 1992 je, že po prerokovaní odporúča, aby Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vyslovilo súhlas s predloženým návrhom. Vo Federálnom zhromaždení ČSFR tak, ako tu odznelo z úst navrhovateľa, sa predmetnou problematikou zaoberali na svojom zasadnutí branné a bezpečnostné výbory a hospodárske výbory.

Ich stanoviská sú zhodné a odporúčajú Federálnemu zhromaždeniu túto zmluvu ratifikovať. Z poverenia branných a bezpečnostných výborov Snemovne národov tak odporúčam aj vám, aby ste to urobili - podľa návrhu schvaľovacieho uznesenia tak, ako je predložené v tlači 1117. Odovzdávam slovo kolegovi Markovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP