Čtvrtek 5. března 1992

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, jak bylo stanoveno programem 21. společné schůze sněmoven, předkládám k projednání vládní návrh zákona o vojenské policii. Při přípravě tohoto zákona jsme vycházeli ze zákonů, které už byly přijaty - ze zákona o policii České republiky, o policejním sboru Slovenské republiky a především ze zákona o Federálním policejním sboru a o sboru Hradní policie.

Návrh zákona stanoví zejména působnost vojenské policie, povinnosti a oprávnění jejích příslušníků. Současně zákon navrhuje vybavit příslušníky vojenské policie pravomocemi používání policejních prostředků včetně donucovacích a k použití zbraně.

Působnost vojenské policie je zásadně zaměřena tak, aby směřovala do Československé armády a působila vůči vojákům v činné službě. Pouze ve výjimečných a zákonem taxativně stanovených některých případech může působit vůči občanům, kteří nejsou vojáky v činné službě.

Činnost vojenské policie je ve smyslu návrhu zákona zaměřena zejména k zajištění kázně a pořádku, k preventivní činnosti a k ochraně před pácháním trestných činů a přestupků. Dále je zaměřena na odhalování trestných činů a zjišťování jejich pachatelů, zabezpečování bezpečnosti provozu vojenské techniky a plní i některé další úkoly, tak jak jsou vyjádřeny v § 3 předloženého návrhu podle tisku 1290.

Přijetím tohoto zákona se vytvoří nezbytný zákonný rámec pro činnost vojenské policie při plnění úkolů policejní ochrany Československé armády ve smyslu ustanovení ústavního zákona č. 23/91 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod občanů.

Prosím vás, paní poslankyně a páni poslanci, abyste předložený návrh po projednání schválili. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Podľa prikazovacích opatrení predsedov snemovní bol návrh prerokovaný vo výboroch ústavnoprávnych a branno-bezpečnostných obidvoch snemovní. Posledné menované výbory boli poverené prípravou stanovísk.

Obdržali ste písomný návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1290. Ústne spravodajstvo podajú poslanci Zdeněk Jedinák za Snemovňu ľudu a Karel Stome za Snemovňu národov. Prosím pánov poslancov, aby prišli k rokovaciemu stolu. Slovo má pán poslanec Stome.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: Vážené dámy a pánové, pane předsedo a pane předsedající, vážení hosté, v dané záležitosti bych se chtěl zmínit o několika bodech, které nás vedou k tomu, že jsme povinni projednat záležitost existence pravomocí a výkonu služby vojenské policie. Samozřejmě, že od počátku je možné mít názor, že vojenská policie jako taková není vůbec zapotřebí a že je možné - pokud by i měla fungovat - ji spravovat jinak, než zákonnou normou, případně že je možné vyčlenit určité části armády k tomu, aby tuto funkci vykonávala.

Dovolte mi, abych se zmínil o některých státech, kde vojenská policie existuje. Je to především náš soused, Spolková republika Německo, jsou to Spojené státy a je to Velká Británie. V těchto státech vojenská policie existuje. Chtěl bych na podporu předlohy, kterou uváděl pan ministr obrany, uvést, že struktura policie tak, jak je navrhována, sleduje strukturu armády, a že toto sledování struktury je známé i v jiných státech. Např. ve Spojených státech je to rozdělení na námořní vojenskou policii, pozemní vojenskou policii a vojenskou policii leteckou. Dokonce i tzv. strážní služba je k tomuto přičleněna a spadá pod tzv. military servis.

To nás vede k tomu, že minimálně jednou z možností, o které uvažujeme, je právě zřízení vojenské policie tak, jak je navrhováno. Nicméně, vraťme se k tomu, co se týká našich poměrů.

V podstatě je zřízení vojenské policie odůvodněno novou vojenskou doktrínou Československé armády a snahou, abychom této doktríně a potřebnému organizačnímu zakotvení byli právi, když dosud vojenská

policie v podstatě funguje na základě rozkazu ministra obrany z 21. ledna 1991 číslo 76/90.

Jak tato policie je zasazena do ostatních bezpečnostních, nebo můžeme říci, policejních sborů? Je zasazena především tak, že jejich kompetence neohrožuje. Je směrována dovnitř do armády a nutné přesahy jsou v navrhované zákonné předloze přesně vymezeny. Čili tím odpovídáme na otázku, proč nyní vojenská policie, a musíme ještě odpovědět na otázku, proč ve Federálním shromáždění vojenská policie. Musíme tak odpovědět i na tuto otázku, protože nám nic jiného nezbývá, neboť otázka obrany je otázkou federální. Nezbývá tedy, než tento zákon projednat na federální úrovni.

Pro nyní? Nyní proto, že obecná kriminalita nám narůstá a samozřejmě proto, že armáda je součástí populace té které země, tak tyto signály a zjištění jsou také z armády. Za druhé proto, že armáda má přece jen jiné prostředí, a zasahovat jiným způsobem nebo jiným sborem je nemožné. Pokud jde o strukturu a kopírování metody struktury armády vojenskou policií, to je patrno z návrhu, a již jsme o tom hovořili. Chtěl bych ještě říci to, že tento zákon také proto nyní, abychom dosáhli toho kýženého - totiž koncentrace výkonu této služby s oprávněnými pravomocemi a s použitím prostředků, které zákon umožňuje k výkonu této služby. To všechno sleduje tento návrh.

V podstatě, pro nemožnost jiné cesty zde, pro aktuálnost problému nyní, a protože je to úprava, která se osvědčila i jinde, tak ji přijímáme my. To je vše, co mohu říci já úvodem. O podrobnostech návrhu by vás informoval můj kolega poslanec Jedinák.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím, pán poslanec Jedinák za Snemovňu ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Jedinák: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, dovolte mi, abych vás ve stručnosti seznámil s tím, jak jednotlivé orgány ČNR a SNR i FS se vyjádřily k dané předloze zákona.

Výbor branný a bezpečností dostal řadu připomínek. Pokud jde o výbory SNR, zde to projednávaly výbory ústavně právní a branné a bezpečnostní. Zaslaly celkem šest připomínek. Čtyři připomínky jsou shodné.

Výbory ČNR zaslaly čtyři připomínky a výbory FS tři připomínky - tedy pokud jde o výbor ústavně právní.

Řada těchto návrhů nebo připomínek je legislativně technického charakteru, které směřovaly k precizování některých formulací a upřesnění použitých výrazů v zákoně.

Ústavně právní výbor FS se snažil doplnit svým návrhem § 2 písm. a) - nahradit slova zajišťuje dodržování slovy - podílí se na zabezpečování. Úkolem všech velitelů na všech stupních je zajišťovat dodržování. V tomto smyslu tedy úkolem vojenské policie (vojenská policie je jednou ze složek, která se bude podílet), výbor branný a bezpečnostní připomínku FS, tedy výborů ústavně právních přijal.

Další připomínka FS, výborů ústavně právních byla k legislativní zkratce - ministr - používané v celém zákoně. Také byla přijata.

Ze závažných připomínek, které byly přijaty v ČNR chci upozornit na připomínku k § 15 odst. 1, která se týkala použití prostředků k donucení, tedy konkrétně v tomto případě pout, kdy výbor ČNR navrhoval k dané formulaci připojit slova, že je přípustné použití prostředků, a to způsobem, který nebude snižovat lidskou důstojnost. Návrhu ČNR bylo vyhověno.

Výbory SNR, tedy výbor ústavně právní a branný a bezpečnostní, připojily drobnou poznámku k § 6 - tedy k povinnosti policisty buď zakročit anebo předváděnou osobu předvést nejbližšímu útvaru (původně používaná formulace byla orgán). Tady by to směřovalo k precizaci a k přesnějšímu vyjádření.

Všechny výbory, které se zabývaly zákonem o vojenské policii, návrh zákona doporučily, a to jak výbory ČNR, tak i výbory SNR. Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu k tomuto zákonu vám doporučuji přijmout tisk 1290, tedy návrh na usnesení výborů branných a bezpečnostních k vládnímu návrhu zákona o vojenské policii. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomne sa ešte nikto do rozpravy neprihlásil. Pýtam sa, či chce niekto z poslancov vystúpiť k tomuto bodu? (Nikdo.) Ako vidím, nikto sa nehlási.

Prosím, pán poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, milí hosté, tento program byl zařazen dodatečně a velmi účelově na pořad tohoto jednání. Vojenská policie sama, jako nová složka Československé armády, na něj čekala dlouho. Její dosavadní působení bylo velmi komplikované, protože neměla zákonnou oporu. Je podivné, že v souvislosti se zákonem o vojenské policii, nebyla z tohoto pléna vznesena otázka, která je velmi aktuální, a to je otázka krádeže zbraní.

Dovolte mi, abych z titulu své funkce v branném podvýboru k tomu řekl jen několik slov. I když celá tato záležitost je podrobně dokumentována v tisku, přesto snad jen telegraficky.

Úlohu vojenské policie, tak jak je plněna v okolních státech, o kterých se zmínil dr. Stome, dosud plnila v tom překonaném období, jak říkáme, vojenská kontrarozvědka. Ta tedy překračovala mnohonásobně svůj úkol - sledovat práci cizích centrál a vyvíjet proti nim prevenci. Víme, že nežádoucím způsobem působila po tzv. desáté linii boje s vnitřním protivníkem, který se v podmínkách armády jmenoval vnitřní nepřítel. A kromě jiného, vojenská kontrarozvědka plnila i tyto úkoly, abych tak řekl, ochrany armády před kriminálními delikty a kriminálními živly.

Vznikla tedy samostatná policejní složka v Československé armádě. Chci vás v souvislosti s určitými znepokojujícími signály a tendencemi v naší armádě ujistit, že máme s velením vojenské policie pravidelné kontakty a že sledujeme otázku krádeže zbraní zejména z toho hlediska, aby nenabývala politické motivace.

Pochopitelně, že v době, kdy náš trh našel souvislost s trhem evropským, otevřela se i otázka velmi atraktivního artiklu, a to zbraní. Chci vás současně ujistit, že podle dosavadních signálů směřuje většina ukradených zbraní z republiky ihned ven. Uvědomíme-li si, že jedna armádní pistole je na černém trhu honorována částkou 500 dolarů a jeden samopal škorpión je doslova hitem tohoto černého trhu platí se za něj 6 000 marek, dovedete si představit, jaké je to pokušení.

Armáda tedy vyvíjí velice intenzívní opatření, bohužel, dosud bez zákona. Její iniciativa je blokována i tím, že za branou kasáren jí končí fakticky kompetence. Tím se výslednost pátrání vojenské policie značně snižuje; důkazů nedostatek.

Tolik jsem chtěl uvést in margine působnosti vojenské policie v celém kontextu. Děkuji kolegům - Karlu Stomemu především i kolegovi Jedinákovi, že způsobem velice přesným vyjádřili místo vojenské policie s v ozbrojených sil. Vám děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, ďalej sa hlási pán poslanec Kováč. Prosím.

Poslanec SN Michal Kováč: Dovolím si reagovať na svojho predrečníka. Myslím, že problém krádeže zbraní v podstate vysvetlil, len nám zabudol objasniť, kam smerujú a kto je ten, kto kradne tie zbrane. Ja, pokiaľ mám zistenie ohľadom kradnutia zbraní, tak sa to javí tak, že ide o pracovníkov armády. Žiadne vnútorné javy tam nie sú. Objekty neboli násilím otvorené, boli použité normálne kľúče. Obhliadka a kontrola nasvedčujú tomu, že je to spôsobované vo vnútri armády.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Faktickú poznámku má pán poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Kolega Kováč měl svým tvrzením pravdu jen částečně. Právě v posledním období se množí případy urážení zámků a násilného vnikání do skladů.

Na vysvětlenou i jako odpověď na doplňující otázky. Směr zbraní je Balkán, ale třeba i Spolková republika. Prosím, abychom brali velmi věcně a v souvislosti tu skutečnost, že Československá armáda v uplynulých desetiletích vyvíjela nábor - pociťovala nedostatek mužů a není se čemu divit, že nebyl zájem o službu v této armádě. Tím pádem se do jejích řad dostali i lidé, abych tak řekl, nekvalitní, kteří by tam být neměli. Řešení tohoto problému nějaký čas potrvá.

A tady nacházíme vysvětlení na to, na co kolega Kováč upozornil - že skutečně tyto mafie, které se zbraněmi obchodují, hledají své spojence i uvnitř ozbrojených sil. Na to přijít, je jednak úkolem kontrarozvědky, pokud by to mělo politické souvislosti, ale především vojenské policie, která tento úkol plní důsledně.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Pýtam sa, či sa ešte niekto hlási o slovo. Nie je tomu tak. Takže končím rozpravu.

Podľa Rokovacieho poriadku nasledujú záverečné slová. Pýtam sa pána ministra Dobrovského, či chce niečo dodať. (Nechce.) Páni spravodajcovia? (Nechtějí.)

Aby sme mohli hlasovať, chýba nám jeden poslanec z českej časti Snemovne národov. Prosím tých, ktorí sa nachádzajú v kuloároch, aby prišli do snemovne, aby sme mohli hlasovať. (Poslanci přicházejí.) Môžeme teda prikročiť k hlasovaniu.

(Hlasování: 10.27)

38 poslancov je v Snemovni národov zvolených v Českej republike, 50 poslancov v Snemovni národov zvolených v Slovenskej republike, 84 poslancov v Snemovni ľudu, takže sme uznášaniaschopní. Pri hlasovaní neplatí zákaz majorizácie. Hlasujú poslanci obidvoch snemovní súčasne.

Pýtam sa poslancov Snemovne ľudu a Snemovne národov, kto súhlasí s návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 90, SL 85) Snemovňa národov deväťdesiat, Snemovňa ľudu osemdesiatpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 1, SL 0) Snemovňa národov jeden, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 1, SL 0) Snemovňa národov jeden, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

V Snemovni národov pre bolo 90 poslancov, 1 bol proti, 1 sa zdržal. V Snemovni ľudu bolo 85 pre, nikto nebol proti, nikto sa nezdržal.

Obidve snemovne návrh zákona schválili.

Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon o vojenskej polícii.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 304, SN č. 484, SL č. 467)

Prosím teraz o chvíľu strpenia, pretože pán minister Dienstbier, podpredseda vlády, predkladateľ ďalšej predlohy zákona, je na ceste do parlamentu.

Vítam podpredsedu vlády ČSFR, ministra zahraničných vecí pána Jiřího Dienstbiera, môžeme pokračovať v rokovaní. Ďalším bodom je vládny návrh, ktorým sa predkladá Dohoda medzi ČSFR a komisiou Európskych spoločenstiev o zriadení zastúpenia komisií Európskych spoločenstiev v ČSFR a jeho výsadách a imunitách, podpísaná 11. decembra 1991.

Návrh odôvodní za vládu ČSFR podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Jiří Dienstbier. Prosím, aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbier: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci zde v sále i na chodbách, po uzavření dohody o přidružení ČSFR k Evropským společenstvím se otevřely nejen nové možnosti spolupráce, ale zároveň se zreálnily kontury postupného plnění nejdůležitější úlohy z hlediska dlouhodobých perspektiv našeho státu, připojení k Evropským společenstvím.

Všestranné rozvíjení vztahů s Evropskými společenstvími si vyžaduje, kromě jiného, i zřízení zastupitelských úřadů podobných diplomatickým misím. Nástup vedoucího zastoupení komise Evropských společenství v Praze se očekává do konce března. Mise ČSFR u Evropských společenství byla zřízena už 5. června 1989. Účelem uzavřené smlouvy s Evropskými společenstvími - obdobné smlouvy s komisí Evropských společenství o zastoupení uzavřela již Polská republika, Maďarská republika a bývalý Sovětský svaz - je poskytnutí právní subjektivity Evropským společenstvím na území ČSFR a přiznání výsad a imunit zastoupení komise Evropských společenství analogicky výsadám a imunitám diplomatických misí cizích států.

Předkládaná smlouva mezi ČSFR a zastoupením komisí Evropských společenství v ČSFR a o jeho výsadách a imunitách je v souladu s československým právním řádem, jakož i s mezinárodně právními závazky naší republiky. Je smlouvou politickou, která upravuje též otázky spadající do vnitrostátní právní úpravy.

Z toho důvodu, v souladu s příslušnými ustanoveními ústavního zákona č. 143/68 o čs. federaci, je třeba, aby před ratifikací smlouvy prezidentem s ní vyslovilo souhlas Federální shromáždění. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Vládny návrh prerokovali výbory ústavnoprávne a zahraničné obidvoch snemovní. Prípravou stanoviska boli poverené výbory zahraničné. Prosím pána poslanca Jaroslava Suchánka, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne ľudu a pána poslanca Vladimíra Mikana za výbory Snemovne národov. Prosím, aby obaja prišli k spravodajským stolom.

Společný zpravodaj výborů SN V. Mikan: Co se týká zprávy pro tisk 1232 o dohodě mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou s Komisí Evropských společenství - navrhovaná dohoda s Evropskými společenstvími o zřízení zastoupení poskytuje právní subjektivitu a diplomatické výsady pro zastoupení Komise Evropských společenství v Československu.

Evropská společenství přejímají v řadě oblastí pravomoce svrchovaných států. Těchto pravomocí neustále přibývá. Přesto Evropská společenství nemají dosud plný statut samostatného státu. Proto je nezbytné poskytnout výhody a imunity dohodou, protože nelze užít postup obvyklý pro státní zastoupení. Obdobnou dohodu již mají Polská a Maďarská republika. Navrhovaná dohoda v čl. 3 odst. 3 podmiňuje reciproční poskytnutí stejných výhod našich misí u Evropských společenství. Tato mise již existuje.

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, důležitost spolupráce s Evropskými společenstvími nikdo nezpochybňuje. Od podepsání asociační dohody s Evropským společenstvím se předpokládá využívání některých částí dohod i před naším plným členstvím, a je v našem zájmu vytvoření vhodných podmínek pro tuto spolupráci.

Při projednávání v zahraničním výboru bylo přijetí vládního návrhu dohody podpořeno. V diskusi zazněl požadavek na koordinaci našich aktiv v Evropských společenstvích s Radou Evropy i Konferencí bezpečnosti a spolupráce v Evropě a na posílení aktivity našich misí u Rady Evropy a Evropských společenství. Při respektování specifik Evropských společenství a Rady Evropy na druhé straně je řada oblastí, kde se možnosti našeho působení prolínají a tlak na prosazení našich zájmů lze vhodně zesílit.

Výbory zahraniční Sněmovny národů i Sněmovny lidu doporučily bez připomínek vládní návrh dohody tisk 1232. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP