Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jenom pane ministře,
aby mi to bylo úplně jasné. Souhlasí
vláda se stanovisky výborů ústavně
právních obsaženými v tisku 1324?
Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Áno, okrem pozmeňujúcich
návrhov pod číslom 9, 10, 12 a 14.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Čili v tomto směru
budou tyto věci pozměňovacími návrhy.
Děkuji.
Nyní prosím zpravodaje.
Společný zpravodaj výborů SL M. Benčík:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, predložené návrhy sa vzájomne
nevylučujú, to znamená, že nie sú
natoľko kontradiktórne, že by bolo treba vylučovať
jeden alebo druhý návrh. Skutočne ide o to,
aby sme sa rozhodli čo chceme. Niektoré pripomienky
vedú k tomu, aby sa zdanlivo sprísňoval pobyt
cudzincov. O to nám myslím v skutočnosti
nejde, ale tá zdanlivosť spočíva v tom,
že chceme, aby orgány federálneho ministerstva
vnútra dostávali informácie pravidelne od
iných. Je otázka, či si napríklad
pobyt budú zisťovať v orgánoch samostatne
alebo zavedieme režim, ktorý tu zatiaľ pretrváva
z minulosti, že v podstate orgány federálneho
ministerstva vnútra dostávajú tieto informácie
- to sú tie predpisy, podpisy atď. To je vec názoru.
Je možné robiť to tak aj tak.
Nám niektorým sa zdalo, a v ústavnoprávnom
výbore sme sa priklonili k tomu, že by bolo treba
odbúravať aj tieto povinnosti preto, že s tým
sa síce uľahčuje práca federálneho
ministerstva vnútra, ale na druhej strane sa byrokratizuje
a dáva povinnosť iným ľuďom tu. V
podstate sa tu k meritu veci vyslovila pani poslankyňa
Sándorová. Je to možné riešiť
tým spôsobom, ale aj iným spôsobom.
Stále je to vecne správe. Bude treba, aby sa poslanci
v tomto smere rozhodli.
Jednu malú poznámku. Je zaujímavé,
ako sa niektoré veci pekne vrátia naspäť.
Pritom človek keď s týmito návrhmi dlhšie
pracuje zistí, že sú to návrhy pôvodne
pracovníkov predkladateľa. Zdá sa mi, že
pracovníci predkladateľa by svoje niektoré
návrhy mohli uplatniť v prípravnom konaní,
ale nemôžeme vytknúť ani to, keď si
ich poslanci osvoja a týmto spôsobom ich predkladajú.
Odporúčame s kolegom, aby sme mali možnosť
dať tieto návrhy do súladu, aby sme ich zoradili
a predložili vám ich písomne, pretože
pri každom bude treba, aby sa poslanci rozhodli, k čomu
sa pripoja.
Prosím ešte jednu malú poznámku. Jeden
náš kolega srdečne ale takou krátkou
cestou upozornil na zdanlivý rozpor v bode 10 predkladaného
materiálu. Je tam doslova uvedené - v § 19
ods. 1 sa vypúšťajú slova: "Ktorý
nemá vízovú povinnosť." V pôvodnom
paragrafe 19 ods. 1 je toto znenie inak. Tento bod naväzuje
na bod 9 kde odporúčame vypustiť ods. 1 a prečíslovať
2 na 1, kde už to znie týmto spôsobom. Toľko
len na vysvetlenie, aby nedošlo k nedorozumeniu.
Pán predsedajúci, dovolili by sme si požiadať
o určitú technickú prestávku.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano. Pan druhý zpravodaj
si přeje slovo? (Ne.) Ještě pan poslanec Kostya
se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, chci poděkovat panu
ministru za odpověď, svým způsobem mě
uklidnil, ale bohužel jsme si nerozuměli.
Použil jsem příklad bezpečnostní
izraelské služby skutečně jen jako příklad,
na kterém jsem chtěl dokumentovat svůj podiv,
že o tak důležité věci, jako za
jakých okolností, na základě čeho,
kdo o tom rozhoduje, zda cizinec může nebo nemůže
nosit na našem území zbraň, není
v tomto zákoně ani zmínka. To může
být také bohatý americký občan,
který chce u nás střílet medvěda,
a můžu si vymyslet tisíc jiných příkladů.
Možná jsem zvolil nevhodný, ale v tomto zákoně
skutečně není nic, co by jednoznačně
říkalo, zda cizinec na našem výsostném
území vůbec nesmí nosit zbraně
nebo může a za jakých podmínek a když,
tak kdo o tom rozhoduje. Prostě postrádám
celou tuto oblast, kterou považuji za daleko důležitější,
než jsou různé detaily, které jsou v
tomto zákonu rozebrány velmi podrobně. Proto
jsem se obrátil na pana ministra a v této souvislosti
se mně odpovědi nedostalo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, pan ministr dostává
slovo k odpovědi.
Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Pán poslanec,
ospravedlňujem sa, ale oprávnenie pre vydávanie
povolenia na nosenie a používanie zbraní bude
upravené rovnako pre československých občanov,
ako aj pre ostatné osoby, ktoré sa zdržujú
na území ČSFR v novo navrhovanom zákone
o zbraniach a strelive, ktorý je pripravovaný a
je v podstate v legislatívnom behu ako vládny návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ještě pan poslanec
Kostya se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec SN L. Kostya: Omlouvám se, že jsem neústupný,
pane ministře. Bude účinnost těchto
zákonů stejná? Jestliže tento zákon
bude mít účinnost dřívější,
bude tady určité právní vakuum. Zřejmě
to budeme muset uzavírat jako v případě
bezpečnostní izraelské služby v každém
jednotlivém případě nějakou
mezinárodní smlouvou, než nabyde účinnosti
druhý zákon. To totiž může být
až po zvolení nového parlamentu a může
to být, dejme tomu, na závěr letošního
roku a mezitím bude půl roku vakuum.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Šebej.
Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán
predsedajúci, vážení kolegovia, chcel
som ovládnuť svoju netrpezlivosť nad poznámkami
pána kolegu Kostyu, ale nemôžem. Za, povedal
by som, skutočne úprimného súhlasu
politického subjektu, ktorý predstavujete, sme tu
donedávna mali 60 000 cudzincov, ktorí nosili zbrane
a nikomu to nevadilo. Vydržíme ešte pol roka
vákuum, nie? (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, než přistoupíme k hlasování
o vládním návrhu zákona o zřízení
vojenských soudů, stanovení jejich sídel
a obvodů a o schvalování návrhu usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
1326), dostane slovo předseda volební komise, který
nám sdělí výsledky volby. Teď
má ještě slovo ve faktické poznámce
pan poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Já si vyprošuji to, co tady
řekl pan kolega Šebej. Mně je úplně
jedno, jestli cizinec bude z Kuby, ze Společenství
nezávislých států nebo z Grónska.
Já jsem měl meritorní poznámku, která
neměla vůbec žádný politický
podtext, a proto prosím, aby se jí takovýto
podtext také nepodsouval.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance
Kakačku jako předsedu volební komise, aby
sdělil výsledky voleb.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené dámy a páni,
zápis o voľbe členov Federálnej rady
pre rozhlasové a televízne vysielanie:
Spoločná komisia poslancov v obidvoch snemovniach,
ktorú Snemovňa ľudu a Snemovňa národov
zvolila pre tajnú voľbu členov predsedu a podpredsedu
Federálnej rady pre rozhlasové a televízne
vysielanie oznamuje, že poslancom Snemovne ľudu bolo
odovzdaných 111 hlasovacích lístkov, poslancom
Snemovne národov bolo odovzdaných 120 hlasovacích
lístkov.
Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania
sa zúčastnilo 101 poslancov Snemovne ľudu,
104 poslancov Snemovne národov. Hlasovania sa zdržalo
10 poslancov Snemovne ľudu, 16 poslancov Snemovne národov.
Odovzdaných bolo celkom 100 platných hlasovacích
lístkov v Snemovni ľudu a 102 platných hlasovacích
lístkov v Snemovni národov. Neplatný hlasovací
lístok bol jeden v Snemovni ľudu a dva v Snemovni
národov.
Pre navrhnutých kandidátov bolo hlasované
takto:
Pre Igora Cieľa bolo odovzdaných 81 hlasov v Snemovni
ľudu, 87 hlasov v Snemovni národov, celkom 168 hlasov.
Pre Petra Hájka bolo odovzdaných 8 hlasov v Snemovni
ľudu, 10 hlasov v Snemovni národov. Pre Elišku
Janšovú boli odovzdané 2 hlasy v Snemovni ľudu,
0 hlasov v Snemovni národov. Pre Josefa Jařaba bolo
odovzdaných 9 hlasov v Snemovni ľudu, 0 hlasov v Snemovni
národov. Pre Vladimíra Justa bolo odovzdaných
26 hlasov v Snemovni ľudu, 17 hlasov v Snemovni národov.
Pre Jaroslava Kořána bolo odovzdaných 11
hlasov v Snemovni ľudu, 21 hlasov v Snemovni národov.
Pre Marcelu Košťálovú boli odovzdané
tri hlasy v Snemovni ľudu, 12 hlasov v Snemovni národov.
Pre Ludvíka Kunderu bolo odovzdaných 21 hlasov v
Snemovni ľudu, 22 hlasov v Snemovni národov. Pre Ratibora
Majzlíka bolo odovzdaných 8 hlasov v Snemovni ľudu,
15 hlasov v Snemovni národov. Pre Ivana Medka bolo odovzdaných
68 hlasov v Snemovni ľudu a 61 hlasov v Snemovni národov,
celkom 129 hlasov. Pre Jaroslava Mihule bolo odovzdaných
36 hlasov v Snemovni ľudu a 36 hlasov v Snemovni národov.
Pre Slavomíra Pejčocha boli odovzdané 2 hlasy
v Snemovni ľudu a 3 hlasy v Snemovni národov. Pre
Jána Pixu bol odovzdaný 1 hlas v Snemovni ľudu
a 3 hlasy v Snemovni národov. Pre Ivana Poledňáka
boli odovzdané 3 hlasy v Snemovni ľudu a 3 hlasy v
Snemovni národov. Michalovi Prokopovi odovzdali 1 hlas
v Snemovni národov, on však kandidatúru stiahol
a tak v Snemovni ľudu nedostal nič. Pavlovi Seiferovi
neodovzdali ani jeden hlas v Snemovni ľudu a ani jeden hlas
v Snemovni národov. Jan Svačina nedostal ani jeden
hlas v Snemovni ľudu, dva hlasy dostal v Snemovni národov.
Pre Josefa Vohryzka bolo odovzdaných 15 hlasov v Snemovni
ľudu a 11 hlasov v Snemovni národov, pre Jiřího
Vymazala bol odovzdaný 1 hlas v Snemovni ľudu a 2
hlasy v Snemovni národov.
Volebná komisia zistila, že členmi Federálnej
rady pre rozhlasové a federálne vysielanie z týchto
členov boli zvolení Igor Cieľ a Ivan Medek.
Pre týchto kandidátov sa vyslovila nadpolovičná
väčšina prítomných poslancov v
Snemovni ľudu a nadpolovičná väčšina
prítomných poslancov v Snemovni národov.
Obdržali najväčší počet platných
hlasov v súčte obidvoch snemovní.
Do ďalšieho kola postupujú: Jaroslav Mihule,
Vladimír Just a Ludvík Kundera. Ďakujem za
pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, druhé kolo bychom uskutečnili na
závěr našeho dnešního jednání.
Nyní přistoupíme k hlasování
o vládním návrhu zákona o zřízení
vojenských soudů, stanovení jejich sídel
a obvodů, tisk 1264, a k návrhu usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk
1326. Prosím poslance, kteří se zdržují
mimo jednací síň, aby se do ní vrátili,
budeme hlasovat.
Konstatuji, že jde o zákon, při němž
se neuplatňuje zákaz majorizace, čili k jeho
přijetí stačí prostá většina
přítomných. Obě sněmovny jsou
usnášení schopné, ve Sněmovně
národů je 106 poslanců, ve Sněmovně
lidu 103 poslanci.
(Hlasování: 14.23)
Ptám se poslankyň a poslanců, kdo souhlasí
s uvedeným návrhem zákona ve znění
zpravodajské zprávy, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (SN 108, SL 104)
Kdo je proti? (SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 1)
Ve Sněmovně národů hlasovalo sto osm
poslanců pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel
hlasování, několik poslanců nehlasovalo,
ve Sněmovně lidu hlasovali sto čtyři
poslanci pro, nikdo nebyl proti a jeden se zdržel hlasování.
Obě sněmovny souhlasným usnesením
uvedený návrh zákona schválily.
Nyní budeme projednávat přerušený
bod, kterým je... Pan poslanec Zelenay se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia, pretože doobeda bol presunutý jeden bod,
o ktorom sme mali rokovať alebo ho schváliť a
to bolo uznesenie k správe Generálnej prokuratúry,
dovoľte, aby som vám prečítal vyhlásenie
k odvolaniu Generálneho prokurátora ČSFR,
doc. dr. Ivana Gašparoviča. (Hlasy z pléna:
Ne.)
Odvolanie dr. Gašparoviča z funkcie Generálneho
prokurátora prezidentom republiky 2. marca považujeme
za unáhlené a nedomyslené. Dôvody odvolania,
ktoré sa oficiálne uvádzajú, zakrývajú
politické tlaky niektorých poslancov a poslaneckých
klubov Federálneho zhromaždenia na rozhodnutie prezidenta.
(Z místa stenografa, vzhledem k hluku v sále, nebylo
projevu dobře rozumět.) Sme toho názoru,
že tento ťah prezidenta republiky sa mohol uskutočniť
až po prijatí navrhovaného uznesenia ku správe,
ktorú Generálny prokurátor predložil
Federálnemu zhromaždeniu. Keď sa tak nestalo,
predpokladáme, že dr. Gašparovič sa dostal
do rozporu s politickými záujmami len z toho dôvodu,
že trvá na bezpodmienečnom dodržiavaní
platných zákonov, ako sa to vyžaduje od inštitúcie,
ktorú reprezentoval. (Hluk v sále a odchod některých
poslanců.) A to je podmienka budovania právneho
štátu. Nad takouto politickou praxou sa nielen pozastavujeme,
ale vyjadrujeme s ňou zásadný nesúhlas.
Klub poslancov Hnutia za demokratické Slovensko, Slovenskej
národnej strany, Strany demokratickej ľavice a Hnutie
za samosprávnu demokraciu - Spoločnosť pre
Moravu a Sliezsko II. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, prosím, aby ti poslanci, kteří
odešli, se vrátili - budeme hlasovat o pozměňujících
návrzích, respektive o návrzích ke
zprávě komise 17. listopadu.
lo mu být odebráno slovo!)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Předsedající
neví, co je obsahem technických nebo faktických
poznámek.
Poslankyně SN E. Záležáková:
Teraz sa opäť ukázala stupidita tých poslancov,
ktorí odišli. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Měli bychom mít
k sobě jistou míru tolerance, abychom ty dvě
minuty, které jsou na faktické poznámky,
respektovali.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
abych navodil poněkud smířlivějšího
ducha, chtěl bych citovat známý empirický
zákon, podle něhož počet decibelů
vyluzovaných subjektem, je záporně zkorelován
s inteligenčním kvocientem tohoto subjektu. (Potlesk.)
Poslanec SN J. Hladík: Já jsem panu kolegovi Zemanovi
příliš nerozuměl. Mně se nezdálo,
že by pan poslanec Zelenay příliš křičel.
(Potlesk.)
Poslanec SN J. Mečl: Měl bych jenom stručnou
faktickou poznámku. Podle mého názoru i podle
názoru klubu se již včera projevila skutečnost,
že se velmi přiblížily volby a že
Federální shromáždění,
obě sněmovny i některé kluby přece
jen posuzují závažné společenské
otázky z hlediska předvolebních aktivit.
Myslím si, že včera na to doplatil velmi důležitý
ústavní zákon, který mění
československou federaci a který svým způsobem
nám nabízel vytvoření alespoň
části moderní ústavy a který
sliboval, že po volbách zde budou stabilizované
ústavní poměry společného státu.
Je to škoda.
Myslím, že včera na to doplatila i dohoda,
kterou jsme uzavřeli v politickém grémiu
a pod vlivem předvolebních vášní
i zaujatosti nebyl na pořad naší schůze
zařazen bod: Novelizace trestního zákona.
Myslíme si, že klub levicových poslanců
KSČM pro určitý konsens, zejména před
přijímáním vážných
politických ústavních zákonů,
udělal pro porozumění ve sněmovnách
dost. K této dohodě by se politické grémium
- a tím apeluji na kluby a poslance, kteří
zde jsou - mělo vrátit v zájmu efektivní
práce Federálního shromáždění.
Doporučuji sněmovnám jednu věc, která
je obvyklá téměř ve všech evropských
parlamentech a kterou by mělo posoudit jak politické
grémium, tak předsednictvo Federálního
shromáždění.
Před volbami několik měsíců
evropské parlamenty žádné závažné
klíčové ústavní zákony
už neprojednávají. Snaží se uzavřít
nejrůznější resty a atmosféru
ve Federálním shromáždění,
respektive v těchto parlamentech zklidnit. My to neděláme.
Program posledních schůzí je velmi přeplněn,
výbory nemají dostatek času na to, aby věci
řádně připravily. V ústavně
právním výboru, bez viny tohoto výboru,
se věci projednávají, a ne nedůležité
věci, během několika minut, bez velké
účasti a při paralelním zasedání
Federálního shromáždění.
Doporučujeme vám, aby se přehodnotil program
posledních schůzí Federálního
shromáždění, a abychom věci,
které se týkají osudu a budoucnosti této
země ponechali příštímu Federálnímu
shromáždění a soustředili se
na věci, které je třeba ukončit a
které nebudou vyvolávat ani politické vášně,
ani politickou zášť, ani předpojatost
nebo zaujatost. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Předávám
panu poslanci Battěkovi řízení schůze,
pokračujeme dalším bodem jednání.
Pan poslanec Sacher ještě.
Poslanec SL R. Sacher: Nemluvím za klub, hovořím
sám za sebe, ale já se plně ztotožňuji
s tím, co zde prohlásil pan poslanec Zelenay. Já
se domnívám, že tento krok (odvolání
generálního prokurátora) je ústup
od tendence budování právního státu.
Poslanci se mohou řídit politickým názorem,
ale prokurátor a soudce se musí řídit
právním názorem a zákonem. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě
někdo k nějaké faktické poznámce?
Není tomu tak. Pan předseda Battěk se ujímá
řízení schůze.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Paní a pánové, vážené
poslankyně, vážení poslanci, zdá
se, že osud ke mně není právě
nejpříznivější, ale doufejme,
že se svého úkolu, předsedat při
projednávání tohoto bodu, zhostím
ke spokojenosti vaší především.
Dovolte, abych konstatoval, že máme dokončit
projednávání závěrečné
zprávy vyšetřovací komise Federálního
shromáždění pro objasnění
událostí 17. listopadu 1989, tisk 1236 a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
tisk 1250.
Považuji za nutné připomenout, že rozpravu
k této zprávě jsme ukončili už
19. února 1992. Po rozpravě vystoupili pánové
poslanci Petr Toman a Jan Vidím a měli jsme přistoupit
k hlasování o pozměňujících
návrzích. Začali jsem o nich jednat, ale
jednání bylo přerušeno, protože
jsme nebyli úsnášení schopní.
Prosím poslance pana Petra Tomana a poslance Jana Vidíma,
aby zaujali místa u řečnického pultu
a podle potřeby ve funkcích zpravodajů uváděli
pozměňující návrhy. V souvislosti
s tím předpokládám, že se také
dovíme o postoji a výsledcích jednání
té pracovní skupiny výborů ústavně
právních. Takže bych prosil zpravodaje pana
poslance Petra Tomana a Jana Vidíma, aby se ujali tohoto
úkolu. Současně prosím, aby se plénum
soustředilo, zachovalo klid, abychom mohli pokračovat.
Prosím pan poslanec Toman.