Středa 4. března 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jenom pane ministře, aby mi to bylo úplně jasné. Souhlasí vláda se stanovisky výborů ústavně právních obsaženými v tisku 1324?

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Áno, okrem pozmeňujúcich návrhov pod číslom 9, 10, 12 a 14.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Čili v tomto směru budou tyto věci pozměňovacími návrhy. Děkuji.

Nyní prosím zpravodaje.

Společný zpravodaj výborů SL M. Benčík: Vážené poslankyne, vážení poslanci, predložené návrhy sa vzájomne nevylučujú, to znamená, že nie sú natoľko kontradiktórne, že by bolo treba vylučovať jeden alebo druhý návrh. Skutočne ide o to, aby sme sa rozhodli čo chceme. Niektoré pripomienky vedú k tomu, aby sa zdanlivo sprísňoval pobyt cudzincov. O to nám myslím v skutočnosti nejde, ale tá zdanlivosť spočíva v tom, že chceme, aby orgány federálneho ministerstva vnútra dostávali informácie pravidelne od iných. Je otázka, či si napríklad pobyt budú zisťovať v orgánoch samostatne alebo zavedieme režim, ktorý tu zatiaľ pretrváva z minulosti, že v podstate orgány federálneho ministerstva vnútra dostávajú tieto informácie - to sú tie predpisy, podpisy atď. To je vec názoru. Je možné robiť to tak aj tak.

Nám niektorým sa zdalo, a v ústavnoprávnom výbore sme sa priklonili k tomu, že by bolo treba odbúravať aj tieto povinnosti preto, že s tým sa síce uľahčuje práca federálneho ministerstva vnútra, ale na druhej strane sa byrokratizuje a dáva povinnosť iným ľuďom tu. V podstate sa tu k meritu veci vyslovila pani poslankyňa Sándorová. Je to možné riešiť tým spôsobom, ale aj iným spôsobom. Stále je to vecne správe. Bude treba, aby sa poslanci v tomto smere rozhodli.

Jednu malú poznámku. Je zaujímavé, ako sa niektoré veci pekne vrátia naspäť. Pritom človek keď s týmito návrhmi dlhšie pracuje zistí, že sú to návrhy pôvodne pracovníkov predkladateľa. Zdá sa mi, že pracovníci predkladateľa by svoje niektoré návrhy mohli uplatniť v prípravnom konaní, ale nemôžeme vytknúť ani to, keď si ich poslanci osvoja a týmto spôsobom ich predkladajú.

Odporúčame s kolegom, aby sme mali možnosť dať tieto návrhy do súladu, aby sme ich zoradili a predložili vám ich písomne, pretože pri každom bude treba, aby sa poslanci rozhodli, k čomu sa pripoja.

Prosím ešte jednu malú poznámku. Jeden náš kolega srdečne ale takou krátkou cestou upozornil na zdanlivý rozpor v bode 10 predkladaného materiálu. Je tam doslova uvedené - v § 19 ods. 1 sa vypúšťajú slova: "Ktorý nemá vízovú povinnosť." V pôvodnom paragrafe 19 ods. 1 je toto znenie inak. Tento bod naväzuje na bod 9 kde odporúčame vypustiť ods. 1 a prečíslovať 2 na 1, kde už to znie týmto spôsobom. Toľko len na vysvetlenie, aby nedošlo k nedorozumeniu.

Pán predsedajúci, dovolili by sme si požiadať o určitú technickú prestávku.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano. Pan druhý zpravodaj si přeje slovo? (Ne.) Ještě pan poslanec Kostya se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, chci poděkovat panu ministru za odpověď, svým způsobem mě uklidnil, ale bohužel jsme si nerozuměli.

Použil jsem příklad bezpečnostní izraelské služby skutečně jen jako příklad, na kterém jsem chtěl dokumentovat svůj podiv, že o tak důležité věci, jako za jakých okolností, na základě čeho, kdo o tom rozhoduje, zda cizinec může nebo nemůže nosit na našem území zbraň, není v tomto zákoně ani zmínka. To může být také bohatý americký občan, který chce u nás střílet medvěda, a můžu si vymyslet tisíc jiných příkladů. Možná jsem zvolil nevhodný, ale v tomto zákoně skutečně není nic, co by jednoznačně říkalo, zda cizinec na našem výsostném území vůbec nesmí nosit zbraně nebo může a za jakých podmínek a když, tak kdo o tom rozhoduje. Prostě postrádám celou tuto oblast, kterou považuji za daleko důležitější, než jsou různé detaily, které jsou v tomto zákonu rozebrány velmi podrobně. Proto jsem se obrátil na pana ministra a v této souvislosti se mně odpovědi nedostalo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, pan ministr dostává slovo k odpovědi.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Pán poslanec, ospravedlňujem sa, ale oprávnenie pre vydávanie povolenia na nosenie a používanie zbraní bude upravené rovnako pre československých občanov, ako aj pre ostatné osoby, ktoré sa zdržujú na území ČSFR v novo navrhovanom zákone o zbraniach a strelive, ktorý je pripravovaný a je v podstate v legislatívnom behu ako vládny návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě pan poslanec Kostya se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN L. Kostya: Omlouvám se, že jsem neústupný, pane ministře. Bude účinnost těchto zákonů stejná? Jestliže tento zákon bude mít účinnost dřívější, bude tady určité právní vakuum. Zřejmě to budeme muset uzavírat jako v případě bezpečnostní izraelské služby v každém jednotlivém případě nějakou mezinárodní smlouvou, než nabyde účinnosti druhý zákon. To totiž může být až po zvolení nového parlamentu a může to být, dejme tomu, na závěr letošního roku a mezitím bude půl roku vakuum.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Šebej.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, chcel som ovládnuť svoju netrpezlivosť nad poznámkami pána kolegu Kostyu, ale nemôžem. Za, povedal by som, skutočne úprimného súhlasu politického subjektu, ktorý predstavujete, sme tu donedávna mali 60 000 cudzincov, ktorí nosili zbrane a nikomu to nevadilo. Vydržíme ešte pol roka vákuum, nie? (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, než přistoupíme k hlasování o vládním návrhu zákona o zřízení vojenských soudů, stanovení jejich sídel a obvodů a o schvalování návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1326), dostane slovo předseda volební komise, který nám sdělí výsledky volby. Teď má ještě slovo ve faktické poznámce pan poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Já si vyprošuji to, co tady řekl pan kolega Šebej. Mně je úplně jedno, jestli cizinec bude z Kuby, ze Společenství nezávislých států nebo z Grónska. Já jsem měl meritorní poznámku, která neměla vůbec žádný politický podtext, a proto prosím, aby se jí takovýto podtext také nepodsouval.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance Kakačku jako předsedu volební komise, aby sdělil výsledky voleb.

Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, zápis o voľbe členov Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie:

Spoločná komisia poslancov v obidvoch snemovniach, ktorú Snemovňa ľudu a Snemovňa národov zvolila pre tajnú voľbu členov predsedu a podpredsedu Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie oznamuje, že poslancom Snemovne ľudu bolo odovzdaných 111 hlasovacích lístkov, poslancom Snemovne národov bolo odovzdaných 120 hlasovacích lístkov.

Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 101 poslancov Snemovne ľudu, 104 poslancov Snemovne národov. Hlasovania sa zdržalo 10 poslancov Snemovne ľudu, 16 poslancov Snemovne národov. Odovzdaných bolo celkom 100 platných hlasovacích lístkov v Snemovni ľudu a 102 platných hlasovacích lístkov v Snemovni národov. Neplatný hlasovací lístok bol jeden v Snemovni ľudu a dva v Snemovni národov.

Pre navrhnutých kandidátov bolo hlasované takto:

Pre Igora Cieľa bolo odovzdaných 81 hlasov v Snemovni ľudu, 87 hlasov v Snemovni národov, celkom 168 hlasov. Pre Petra Hájka bolo odovzdaných 8 hlasov v Snemovni ľudu, 10 hlasov v Snemovni národov. Pre Elišku Janšovú boli odovzdané 2 hlasy v Snemovni ľudu, 0 hlasov v Snemovni národov. Pre Josefa Jařaba bolo odovzdaných 9 hlasov v Snemovni ľudu, 0 hlasov v Snemovni národov. Pre Vladimíra Justa bolo odovzdaných 26 hlasov v Snemovni ľudu, 17 hlasov v Snemovni národov. Pre Jaroslava Kořána bolo odovzdaných 11 hlasov v Snemovni ľudu, 21 hlasov v Snemovni národov. Pre Marcelu Košťálovú boli odovzdané tri hlasy v Snemovni ľudu, 12 hlasov v Snemovni národov. Pre Ludvíka Kunderu bolo odovzdaných 21 hlasov v Snemovni ľudu, 22 hlasov v Snemovni národov. Pre Ratibora Majzlíka bolo odovzdaných 8 hlasov v Snemovni ľudu, 15 hlasov v Snemovni národov. Pre Ivana Medka bolo odovzdaných 68 hlasov v Snemovni ľudu a 61 hlasov v Snemovni národov, celkom 129 hlasov. Pre Jaroslava Mihule bolo odovzdaných 36 hlasov v Snemovni ľudu a 36 hlasov v Snemovni národov.

Pre Slavomíra Pejčocha boli odovzdané 2 hlasy v Snemovni ľudu a 3 hlasy v Snemovni národov. Pre Jána Pixu bol odovzdaný 1 hlas v Snemovni ľudu a 3 hlasy v Snemovni národov. Pre Ivana Poledňáka boli odovzdané 3 hlasy v Snemovni ľudu a 3 hlasy v Snemovni národov. Michalovi Prokopovi odovzdali 1 hlas v Snemovni národov, on však kandidatúru stiahol a tak v Snemovni ľudu nedostal nič. Pavlovi Seiferovi neodovzdali ani jeden hlas v Snemovni ľudu a ani jeden hlas v Snemovni národov. Jan Svačina nedostal ani jeden hlas v Snemovni ľudu, dva hlasy dostal v Snemovni národov. Pre Josefa Vohryzka bolo odovzdaných 15 hlasov v Snemovni ľudu a 11 hlasov v Snemovni národov, pre Jiřího Vymazala bol odovzdaný 1 hlas v Snemovni ľudu a 2 hlasy v Snemovni národov.

Volebná komisia zistila, že členmi Federálnej rady pre rozhlasové a federálne vysielanie z týchto členov boli zvolení Igor Cieľ a Ivan Medek. Pre týchto kandidátov sa vyslovila nadpolovičná väčšina prítomných poslancov v Snemovni ľudu a nadpolovičná väčšina prítomných poslancov v Snemovni národov. Obdržali najväčší počet platných hlasov v súčte obidvoch snemovní.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 297)

Do ďalšieho kola postupujú: Jaroslav Mihule, Vladimír Just a Ludvík Kundera. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, druhé kolo bychom uskutečnili na závěr našeho dnešního jednání.

11.

Nyní přistoupíme k hlasování o vládním návrhu zákona o zřízení vojenských soudů, stanovení jejich sídel a obvodů, tisk 1264, a k návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1326. Prosím poslance, kteří se zdržují mimo jednací síň, aby se do ní vrátili, budeme hlasovat.

Konstatuji, že jde o zákon, při němž se neuplatňuje zákaz majorizace, čili k jeho přijetí stačí prostá většina přítomných. Obě sněmovny jsou usnášení schopné, ve Sněmovně národů je 106 poslanců, ve Sněmovně lidu 103 poslanci.

(Hlasování: 14.23)

Ptám se poslankyň a poslanců, kdo souhlasí s uvedeným návrhem zákona ve znění zpravodajské zprávy, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN 108, SL 104)

Kdo je proti? (SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 1)

Ve Sněmovně národů hlasovalo sto osm poslanců pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování, několik poslanců nehlasovalo, ve Sněmovně lidu hlasovali sto čtyři poslanci pro, nikdo nebyl proti a jeden se zdržel hlasování.

Obě sněmovny souhlasným usnesením uvedený návrh zákona schválily.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 319)

Nyní budeme projednávat přerušený bod, kterým je... Pan poslanec Zelenay se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, pretože doobeda bol presunutý jeden bod, o ktorom sme mali rokovať alebo ho schváliť a to bolo uznesenie k správe Generálnej prokuratúry, dovoľte, aby som vám prečítal vyhlásenie k odvolaniu Generálneho prokurátora ČSFR, doc. dr. Ivana Gašparoviča. (Hlasy z pléna: Ne.)

Odvolanie dr. Gašparoviča z funkcie Generálneho prokurátora prezidentom republiky 2. marca považujeme za unáhlené a nedomyslené. Dôvody odvolania, ktoré sa oficiálne uvádzajú, zakrývajú politické tlaky niektorých poslancov a poslaneckých klubov Federálneho zhromaždenia na rozhodnutie prezidenta. (Z místa stenografa, vzhledem k hluku v sále, nebylo projevu dobře rozumět.) Sme toho názoru, že tento ťah prezidenta republiky sa mohol uskutočniť až po prijatí navrhovaného uznesenia ku správe, ktorú Generálny prokurátor predložil Federálnemu zhromaždeniu. Keď sa tak nestalo, predpokladáme, že dr. Gašparovič sa dostal do rozporu s politickými záujmami len z toho dôvodu, že trvá na bezpodmienečnom dodržiavaní platných zákonov, ako sa to vyžaduje od inštitúcie, ktorú reprezentoval. (Hluk v sále a odchod některých poslanců.) A to je podmienka budovania právneho štátu. Nad takouto politickou praxou sa nielen pozastavujeme, ale vyjadrujeme s ňou zásadný nesúhlas. Klub poslancov Hnutia za demokratické Slovensko, Slovenskej národnej strany, Strany demokratickej ľavice a Hnutie za samosprávnu demokraciu - Spoločnosť pre Moravu a Sliezsko II. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, prosím, aby ti poslanci, kteří odešli, se vrátili - budeme hlasovat o pozměňujících návrzích, respektive o návrzích ke zprávě komise 17. listopadu.

(Hlasy z pléna: To nebyla technická poznámka, mě-

lo mu být odebráno slovo!)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Předsedající neví, co je obsahem technických nebo faktických poznámek.

Poslankyně SN E. Záležáková: Teraz sa opäť ukázala stupidita tých poslancov, ktorí odišli. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Měli bychom mít k sobě jistou míru tolerance, abychom ty dvě minuty, které jsou na faktické poznámky, respektovali.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, abych navodil poněkud smířlivějšího ducha, chtěl bych citovat známý empirický zákon, podle něhož počet decibelů vyluzovaných subjektem, je záporně zkorelován s inteligenčním kvocientem tohoto subjektu. (Potlesk.)

Poslanec SN J. Hladík: Já jsem panu kolegovi Zemanovi příliš nerozuměl. Mně se nezdálo, že by pan poslanec Zelenay příliš křičel. (Potlesk.)

Poslanec SN J. Mečl: Měl bych jenom stručnou faktickou poznámku. Podle mého názoru i podle názoru klubu se již včera projevila skutečnost, že se velmi přiblížily volby a že Federální shromáždění, obě sněmovny i některé kluby přece jen posuzují závažné společenské otázky z hlediska předvolebních aktivit. Myslím si, že včera na to doplatil velmi důležitý ústavní zákon, který mění československou federaci a který svým způsobem nám nabízel vytvoření alespoň části moderní ústavy a který sliboval, že po volbách zde budou stabilizované ústavní poměry společného státu. Je to škoda.

Myslím, že včera na to doplatila i dohoda, kterou jsme uzavřeli v politickém grémiu a pod vlivem předvolebních vášní i zaujatosti nebyl na pořad naší schůze zařazen bod: Novelizace trestního zákona. Myslíme si, že klub levicových poslanců KSČM pro určitý konsens, zejména před přijímáním vážných politických ústavních zákonů, udělal pro porozumění ve sněmovnách dost. K této dohodě by se politické grémium - a tím apeluji na kluby a poslance, kteří zde jsou - mělo vrátit v zájmu efektivní práce Federálního shromáždění.

Doporučuji sněmovnám jednu věc, která je obvyklá téměř ve všech evropských parlamentech a kterou by mělo posoudit jak politické grémium, tak předsednictvo Federálního shromáždění.

Před volbami několik měsíců evropské parlamenty žádné závažné klíčové ústavní zákony už neprojednávají. Snaží se uzavřít nejrůznější resty a atmosféru ve Federálním shromáždění, respektive v těchto parlamentech zklidnit. My to neděláme. Program posledních schůzí je velmi přeplněn, výbory nemají dostatek času na to, aby věci řádně připravily. V ústavně právním výboru, bez viny tohoto výboru, se věci projednávají, a ne nedůležité věci, během několika minut, bez velké účasti a při paralelním zasedání Federálního shromáždění.

Doporučujeme vám, aby se přehodnotil program posledních schůzí Federálního shromáždění, a abychom věci, které se týkají osudu a budoucnosti této země ponechali příštímu Federálnímu shromáždění a soustředili se na věci, které je třeba ukončit a které nebudou vyvolávat ani politické vášně, ani politickou zášť, ani předpojatost nebo zaujatost. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Předávám panu poslanci Battěkovi řízení schůze, pokračujeme dalším bodem jednání. Pan poslanec Sacher ještě.

Poslanec SL R. Sacher: Nemluvím za klub, hovořím sám za sebe, ale já se plně ztotožňuji s tím, co zde prohlásil pan poslanec Zelenay. Já se domnívám, že tento krok (odvolání generálního prokurátora) je ústup od tendence budování právního státu. Poslanci se mohou řídit politickým názorem, ale prokurátor a soudce se musí řídit právním názorem a zákonem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo k nějaké faktické poznámce? Není tomu tak. Pan předseda Battěk se ujímá řízení schůze.

(Řízení schůze převzal předseda SL R. Battěk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Paní a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, zdá se, že osud ke mně není právě nejpříznivější, ale doufejme, že se svého úkolu, předsedat při projednávání tohoto bodu, zhostím ke spokojenosti vaší především.

Dovolte, abych konstatoval, že máme dokončit projednávání závěrečné zprávy vyšetřovací komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu 1989, tisk 1236 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 1250.

Považuji za nutné připomenout, že rozpravu k této zprávě jsme ukončili už 19. února 1992. Po rozpravě vystoupili pánové poslanci Petr Toman a Jan Vidím a měli jsme přistoupit k hlasování o pozměňujících návrzích. Začali jsem o nich jednat, ale jednání bylo přerušeno, protože jsme nebyli úsnášení schopní. Prosím poslance pana Petra Tomana a poslance Jana Vidíma, aby zaujali místa u řečnického pultu a podle potřeby ve funkcích zpravodajů uváděli pozměňující návrhy. V souvislosti s tím předpokládám, že se také dovíme o postoji a výsledcích jednání té pracovní skupiny výborů ústavně právních. Takže bych prosil zpravodaje pana poslance Petra Tomana a Jana Vidíma, aby se ujali tohoto úkolu. Současně prosím, aby se plénum soustředilo, zachovalo klid, abychom mohli pokračovat. Prosím pan poslanec Toman.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP