Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Jégl, pripraví sa pán poslanec Stome.
Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající,
dámy a pánové, problémem diskuse ke
zprávě generálního prokurátora
ke stavu trestního stíhání prominentů
bývalého režimu byla, podle mého mínění,
celková nejasnost povahy mezi právní a politickou
oblastí v komunistickém Československu let
1948 - 1989. Překonání dědictví
uplynulých desetiletí je bezpochyby vážným
společenským a politickým problémem,
který není dosud uspokojivě řešen
a obávám se, že v kratším časovém
horizontu ani uspokojivě vyřešen nebude, byť
považuji vyrovnání se s představiteli
komunistického režimu za nezbytnou podmínku
politického a morálního ozdravení
společnosti.
Ti, kteří se dopustili trestného činu
a u nichž tomu nebrání žádné
zákonné překážky, musejí
být postaveni před soud, a ti, kteří
nesou politickou odpovědnost, musejí stanout před
soudem morálním. Je ale také nezbytné,
aby tyto postihy funkcionářů bývalého
režimu byly doplněny jistým pozitivním
společenským aktem, čímž mám
na mysli např. cílevědomé rozšiřování
prostoru ke svobodnému působení demokratických
institucí a jejich spolupráci.
Nicméně i tak bych zde rád připomněl
jednu záležitost, týkající se
naší nedávné historie, v níž
mám za to, by generální prokuratura mohla
přispět ke zmapování a objasnění
naší nedávné historie. Mám tím
na mysli záležitost zmíněnou v interpelaci
podané poslanci Občanského hnutí v
dubnu minulého roku, jejímž předmětem
byly bilaterální dohody mezi ČSSR a SSSR,
týkající se skladování a používání
jaderné munice, resp. vytvoření podmínek
pro skladování a používání
jaderné munice na území Československa
- tedy smlouva mezi vládou ČSSR a vládou
SSSR o opatřeních ke zvýšení
bojové pohotovosti raketových vojsk z roku 1965,
v jejímž rámci byla uskutečněna
výstavba tří objektů na československém
území určených ke skladování
jaderné munice (tuto smlouvu podepsal ministr národní
obrany generál Lomský na základě zmocnění
prezidenta republiky Antonína Novotného); dále
pak dohoda mezi vládou ČSSR a vládou SSSR
o rozmístění základen s jadernými
náboji na území ČSSR z února
r. 1986 podepsaná ministrem národní obrany
generálem Václavíkem, zmocněným
k tomuto aktu tehdejším prezidentem Husákem.
To byla v podstatě novela smlouvy z roku 1965.
Současně s podpisem smlouvy byl pak náčelníky
generálních štábů podepsán
zvláštní protokol, podle kterého byla
přijata zvláštní přísná
opatření, která ve své podstatě
umožňovala utajit nejen obsah, ale i samotnou existenci
podepsaných dokumentů.
Z politického hlediska všechny okolnosti související
s uvedenými dohodami z roku 1965 a z roku 1986 ukazují
na nerespektování principů parlamentní
demokracie - smlouvy nebyly projednávány v parlamentu
- ale také, a to zejména, na přehlíživý
vztah na těchto dohodách zúčastněných
státních představitelů k veřejnosti.
Samotná existence smluv (mám tím na mysli
zvláště smlouvu z roku 1965), zůstala
až do nedávné minulosti utajena, i když
jejich obsah tvořily závažné skutečnosti,
dotýkající se suverenity a bezpečnosti
státu a životů jeho obyvatel.
Z hlediska právního zavazuje ústava Federální
shromáždění k jednání
a usnášení se o základních otázkách
zahraniční politiky státu. Přijetí
mezinárodních smluv politických, hospodářských,
smluv obecné povahy a takových smluv, k jejichž
provedení je třeba zákona, je v ústavě
podmíněno souhlasem FS. Ústava však
zároveň uvádí, že sjednávání
mezinárodních smluv a dohod, které nepotřebují
souhlas FS, může pak prezident přenést
na vládu nebo s jejím souhlasem na jednotlivé
členy vlády.
Z toho je tedy zřejmé, že tehdejší
prezidenti a členové vlády nepovažovali
otázku skladování a používání
jaderných náloží na území
Československa za politicky významnou záležitost.
Lze tudíž říci, že uvedené
dohody byly klasifikovány jako smlouvy resortní.
Jak je však již dnes z provedených zkoumání
archivních materiálů zřejmé,
případně velmi pravděpodobné,
předmětné dokumenty nebyly schváleny
ani parlamentem, ale - a to zdůrazňuji - neprojednávala
je ani vláda, přičemž k tomu, aby prezident
republiky mohl realizovat takový postup, jaký byl
v daných případech aplikován - tedy
zmocnit ministra k podepsání mezinárodní
smlouvy - by musel také obdržet souhlas vlády.
Jen stěží lze postup prezidenta obhájit
odkazem na jeho ústavní postavení vrchního
velitele ozbrojených sil. Vláda v tomto případě
nebyla ovšem jediným ústavním orgánem,
který vypadl ze hry. Tím druhým byla v případě
dohody z roku 1986 Rada obrany státu, zřízená
ústavním zákonem č. 10/1969 Sb. Indicie,
svědčící o projednávání
smluv, byly totiž nalezeny pouze na generálním
štábu Čs. armády a v archívu
vojenské komise obrany ÚV KSČ.
V případě smlouvy z roku 1965 stojí
pak za zmínku neexistence rozhodnutí prezidenta
republiky jako právního aktu, jež by aplikovalo
článek 62 odstavec 1 bod 1 Ústavy. První
takové rozhodnutí, podle mého zjištění,
pochází až z roku 1967 - to je rozhodnutí
č. 63/67 Sb., o sjednávání mezinárodních
smluv.
Pokud jde o možné případné porušování
zákonných norem, tj. Ústavy, ústavního
zákona o Radě obrany státu, popřípadě
dalších, okruh osob, které se mohly v těchto
případech dopouštět trestných
činů, jež je možné případně
klasifikovat jako trestné činy všeobecného
ohrožení, trestné činy podle §
1 zákona na ochranu míru, popřípadě
jako trestné činy zneužití pravomoci
veřejného činitele, lze vymezit tehdejšími
prezidenty Antonínem Novotným, Gustávem Husákem
a ministry obrany, generály Lomským a Václavíkem,
a případně dalšími osobami, které
byly s obsahem smluv seznámeny a jejichž jména
jsou uvedena v protokole ke smlouvám.
Jsme si vědomi, že celá záležitost
je poněkud komplikovaná postojem sovětské,
resp. ruské strany, která odmítá odtajnění
uvedených smluv. Nicméně mám za to,
že prokuratura v tomto případě může
věci prošetřit, byť se na ně vztahuje
státní tajemství.
Proto využívám této příležitosti,
pane generální prokurátore, a žádám
vás vzhledem k uvedeným skutečnostem, abyste
prošetřil právní aspekty uvedených
dokumentů (a podle mého mínění
nezákonný postup zmíněných
ústavních činitelů, případně
dalších nejmenovaných osob v této věci).
Zároveň žádám vládu ČSFR,
aby vyčlenila skupinu, popř. zřídila
další komisi, která by ve spolupráci
s Generální prokuraturou analyzovala zmíněná
jednání a předmětné smluvní
dokumenty. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Odovzdajte materiál
písomne. Slovo má pán poslanec Stome, pripraví
sa pán poslanec Toman.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
poslanci, vážení hosté. Dovolte, abych
se zabýval některými kvalifikacemi ze zprávy
pana generálního prokurátora ČSFR,
které plynou z dodatku k tisku 892.
Já bych chtěl upozornit na jeden aspekt, který
se mi jeví právně zajímavý.
Veskrze jsme se dozvěděli z tohoto dodatku, že
není možno uplatnit mechanismy trestního stíhání
proti činitelům bývalého režimu,
vesměs z důvodů promlčení,
a to i tehdy, když vznesené důkazy dokazují,
že k takovým činům došlo, ale že
stíhání nemožno zahájit právě
pro uplynutí času. To je jeden aspekt.
Druhý aspekt téže věci se podává
k aktuální záležitosti hladovky pana
Marečka. Já bych si dovolil podívat se na
institut promlčení z hlediska toho, jak je v zákoně
uveden. Pro nás prakticky platí § 67 odstavec
2, že do promlčecí doby se nezapočítává
doba, po kterou nebylo možno pachatele postavit před
soud pro zákonnou překážku, ani doba,
po kterou se zdržoval v cizině. Já se nezabývám
otázkou pobytu v cizině. Já se zabývám
pouze otázkou zákonné překážky
a já se ptám, proč ve zprávě
pana generálního prokurátora nebyla zapracována
úvaha, která byla obsažena v jednom z materiálů
České generální prokuratury a to usnesení
z 31. ledna 1991, kde starší prokurátorka Generální
prokuratury v usnesení odůvodnění
ve věci pana Marečka říká,
že "trestný čin pobuřování
podle § 100 byl přímým důsledkem
ústavního článku 4 o vedoucí
úloze KSČ a proto a tak dále..." a tak
dále.
Já se ptám. Jestliže platil článek
4 o vedoucí úloze strany, byl nastolen takový
ústavní pořádek, že vedoucí
činitelé, tedy předvoj této strany,
bylo možno vůbec stíhat, aniž by tu byla
zákonná překážka, jestliže
ústava je prvním zákonem? A my víme,
že existovala úprava, že nomenklaturní
kádry od určité funkce výše nebylo
možno stíhat ani postavit před soud bez souhlasu
stranických orgánů.
Já se tedy domnívám, že v této
zprávě mělo být zapracováno,
z jakých důvodů tento článek
4 nemá být považován za zákonnou
překážku pro přetržení běhu
promlčecí doby zahájení trestního
stíhání, když jindy jsme existenci tohoto
článku použili jako motiv pro určitý
způsob konání orgánů v činných
v trestním řízení.
Já se domnívám, že promlčení
této věci bylo tímto článkem
přetrženo a že promlčení, pokud
vůbec nastalo, může pokračovat až
poté, co tento článek z ústavy byl
rozhodnutím tohoto Federálního shromáždění
odstraněn. Mám tedy za to, že prokuratuře
nic nebrání v tom, aby tuto konstrukci přezkoumala
a vyvodila z ní právní závěry.
Potom jsem se chtěl ještě zmínit o jedné
věci. Domnívám se, že je signifikantní.
Prokuratura s jistou benevolencí pracuje s těmito
vysokými a teoreticky náročnými pojmy
a s určitou velkorysostí přehlíží
některé požadavky. Já jsem nezjistil,
že by iniciativa občana Marečka, která
směřuje k vyšetření iniciátorů
postihu podle onoho tzv. pendrekového zákona, šla
k tomu, jak byli domnělí pachatelé proti
tomuto zákonnému ustanovení stíháni,
odsuzováni či trestáni, ale spokojila se
pouze s tím, že zjistila nebo snažila se zjistit,
kdo inicioval vydání tohoto předpisu.
Čili jedna půlka tohoto dotazu občana Marečka
zůstala v podstatě nepostižena. My totiž
víme, že i za tzv. totality existovali vyšetřovatelé,
kteří nestíhali a existovali vyšetřovatelé,
kteří stíhali. Existovali prokurátoři,
kteří pokládali obžaloby a existovali
prokurátoři, kteří obžaloby drželi.
Existovali soudci, kteří odsuzovali a soudci, kteří
postupovali na správní řízení
jako nižší delikty. A to by nemělo uniknout
naší pozornosti, zejména když byli někteří,
kteří rádi tohoto ustanovení využívali
a já bych řekl - z hlediska ústavních
principů - zneužívali. Proto mě v tomto
směru zpráva Generální prokuratury
neuspokojuje. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Teraz má slovo pán
poslanec Toman, pripraví sa pán poslanec Hubálek.
Poslanec SN P. Toman: Vážené Federální
shromáždění, vážené
poslankyně a poslanci. Pokud jde o činnost Generální
prokuratury, mohu potvrdit, že všechna trestní
oznámení, podaná v souvislosti s činností
členů vyšetřovací komise, jsou
přijímána a vyřizována velice
rychle. Nemohu to však potvrdit o dalších aktivitách
prokuratury.
O čem konkrétně hovořím? Vyšetřovací
komise byla pro svou činnost vybavena právem vyslýchat
svědky ve stejném rozsahu jako soudy, prokuratura
či další orgány, včetně
následků trestnosti nepravdivé svědecké
výpovědi. V souvislosti s objasňováním
17. listopadu a poté i v souvislosti s lustracemi poslanců,
jsme vyslýchali množství bývalých
příslušníků Státní
bezpečnosti, řídících pracovníků,
významných agentů, rezidentů, důvěrníků
apod. Většina z nich po zbavení mlčenlivosti
popsala svou činnost i práci jimi řízených
tajných spolupracovníků. Žádný
z nich nevypovídal ochotně a s nadšením,
ale vypovídali pravdivě. Vyslýchali jsme
však některé, jejichž činnost by
vás, pane generální prokurátore, měla
zajímat. Bohužel, nezajímá.
Dne 17. prosince 1990 byl vyslechnut příslušník
Státní bezpečnosti Petr Bělík
řídící orgán agenta krycím
jménem Sokrates, což byl dle registru svazků
poslanec Federálního shromáždění
Petr Burian. Petr Bělík po řádném
poučení svědka před naší
komisí vypověděl: "Svazek jsem zavedl,
prohlášení o spolupráci jsem napsal
strojem a sám jsem ho podepsal krycím jménem
Sokrates. Burián nevěděl, že jsem ho
zařadil mezi tajné spolupracovníky a podepsal
prohlášení o spolupráci. Já jsem
chtěl Buriánovi pomoci, nechtěl jsem, aby
byl stíhán". Shodně tak vypověděl,
jako svědek před soudem pro Prahu 7.
Dne 28. února 1991 byl vyslechnut příslušník
Státní bezpečnosti Miroslav Tomíček,
který byl řídícím orgánem
agenta krycím jménem Mirek, což byl dle registru
svazků poslanec Federálního shromáždění
Jaromír Gebas. Miroslav Tomíček po řádném
poučení před naší komisí
vypověděl: "Verbovka se samozřejmě
ve skutečnosti vůbec nekonala. A písemný
Gebasův závazek jsem napsal sám na stroji
a pod tím jsem napodobil Gebasův podpis. Opravuji,
ani jsem Gebasův podpis nenapodoboval, protože jsem
nevěděl, jak se podepisuje, prostě jsem tam
vlastní rukou napsal jeho jméno a příjmení".
Shodně vypověděl tento svědek i před
Obvodním soudem pro Prahu 7.
Dne 24. ledna 1991 byl vyslechnut příslušník
Státní bezpečnosti Vlastislav Sedlář,
který byl řídícím orgánem
agenta s krycím jménem Kantor a později Slávek,
což byl dle registru svazků bývalý poslanec
Federálního shromáždění
Boleslav Bárta. Vlastislav Sedlář po řádném
poučení vypověděl: "Krycí
jméno jsem si vymyslel, stejně tak jsem si vymyslel
průběh schůzky a heslo pro kontakt".
Pane generální prokurátore, pokud by svědkové
Petr Bělík, Miroslav Tomíček a Vlastislav
Sedlář měli pravdu, proč je nestíháte
pro trestný čin zneužití pravomoci veřejného
činitele podle neamnestovaného § 158, odst.
1 trestního zákona proto, že v úmyslu
opatřit sobě nebo jinému neoprávněně
prospěch, vykonávali svoji pravomoc způsobem
odporujícím zákonu? Pokud však pravdu
neměli, a před parlamentní komisí
a především před soudem lhali, proč
je nestíháte pro trestný čin křivého
svědectví podle § 175 odst. 1 trestního
zákona, neboť uvedli nepravdu o okolnosti, která
má podstatný význam pro jejich rozhodnutí.
Pane prokurátore, proč je Generální
prokuratura v těchto věcech nečinná
a minimálně nevědomě chrání
příslušníky Státní bezpečnosti.
Činnost Generální prokuratury bych chtěl
dále dokumentovat jejím jedním konkrétním
rozhodnutím. Dne 9. ledna 1991 byl vyslechnut naší
komisí příslušník Státní
bezpečnosti Alexandr Brejcha, řídící
pracovník agenta s krycím jménem Právník,
což byl dle registru svazků poslanec Federálního
shromáždění Zdeněk Masopust a
současně řídící pracovník
agenta, residenta, důvěrníka a držitele
propůjčeného bytu s krycím jménem
Kaláb, což byl dle registru svazků Oskar Krejčí,
bývalý poradce předsedy vlády ČSSR
Ladislava Adamce. Po řádném poučení
jako svědek popřel že Zdeněk Masopust
i Oskar Krejčí byli tajnými spolupracovníky
Státní bezpečnosti, které on řídil
a odmítl cokoliv k jejich činnosti dále sdělit.
Na základě jeho evidentně lživé
výpovědi jsme podali na Alexandra Brejchu trestní
oznámení pro trestný čin křivého
svědectví. Trestní stíhání
bylo zahájeno, ale velice rychle bylo také zastaveno.
A to s velice kuriózním odůvodněním
- výpověď svědka Brejchy byla sice lživá,
jak jsme se dozvěděli, ale prý vůbec
nebyla pro rozhodnutí vyšetřovací komise
podstatná. Nespletla si snad prokuratura svoji roli s úlohou
soudu? V případě, že by měl prokurátor
pochybnosti, byl přece povinen žalovat a nechat rozhodnutí
na nezávislém soudu. Platí totiž zásada,
aspoň si myslím, že v případě
pochybností prokurátor žaluje a v případě
pochybností soud zprošťuje. Prokuratura však
pochybnosti neměla. A pan Brejcha se mohl vrátit
ke své práci v jedné z detektivních
agentur.
To vše opakuji proto, že prokuratura usoudila, že
výpověď příslušníka
Státní bezpečnosti o činnosti bývalého
poradce předsedy vlády ČSFR a současného
poslance Federálního shromáždění
naší komisi nemusí zajímat a vlastně
není pro naši činnost vůbec podstatná.
Jestliže jsem před chvílí mluvil o minimální
nevědomé ochraně příslušníků
Státní bezpečnosti ze strany prokuratury,
mohu nyní hovořit o konkrétním rozhodnutí
a jasném důkazu mého tvrzení. Pokud
jde o tento postup prokuratury, myslím si, že podobná
situace je i s otázkou promlčení některých
trestných činů, neboť je naprosto jasné,
že minimálně je zde pochybnost o tom, zda některé
trestné činy promlčeny jsou nebo nejsou.
V případě pochybností, proč
rozhoduje prokuratura, že promlčeny jsou, a nenechá
rozhodnutí o obžalobě na jednotlivých
soudech?
Věřím, že tyto skutečnosti budou
náležitě objasněny. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má teraz pán
poslanec Hubálek, pripraví sa pán poslanec
Kudláček.
Poslanec SL B. Hubálek: Já mám víceméně
dotaz na pana generálního prokurátora. úvodem
musím říci, že se ztotožňuji
s vystoupením poslance Tomana, Stomeho a Kroupy. Ale aby
prokuratura mohla pracovat, musíme být objektivní
a proto bych se chtěl zeptat pana generálního
prokurátora, co by nám on navrhl nebo co učinil
pro to, nebo jaká opatření se mu zdají
nejvhodnější pro posílení práce
prokuratury - jak personální, tak i jiným
způsobem, protože to je cesta dopředu. Pokud
chceme být právním státem, musíme
mít i ten právní aparát na dobré
úrovni. A proto, jestli mi pan prokurátor může
odpovědět hned, uvítám, když
ne, tak prosím pozdější písemnou
odpověď.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pán prokurátor vysloví
svoje stanovisko, až keď bude mať záverečné
slovo.
Teraz má slovo poslanec Kudláček, pripraví
sa poslanec Világi.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, já bych se chtěl
také vyjádřit ke stavu vyšetřování
trestné činnosti představitelů minulého
režimu a také k pozadí sporu o správnost
postupu Generální prokuratury ve věci podání
pana Marečka. Říkám úmyslně
"ve věci podání", nikoliv hladovky,
ale postupu prokuratury.
Pan generální prokurátor nastínil,
jaká situace panuje v prokuratuře. Určitě
je podle jeho slov - kterým není důvodu nevěřit
- zoufalá, ale já myslím, že to neznamená,
že by záležitost, v níž proti sobě
stojí přinejmenším dva názory,
měla být ukončena bez náležitého
vysvětlení rozhodnutí Generální
prokuratury, o jehož oprávněnosti by již
nemělo být sporu.
K okolnostem mého vystoupení. Já jsem podával
téměř před měsícem,
21. ledna, naléhavý dotaz na generálního
prokurátora ČSFR, jak hodlá Generální
prokuratura postupovat. Dostalo se mi dvojí odpovědi,
jedné nepřímé - zastavením
šetření, jedné možná přímé
- to je návrhem na ustavení parlamentní komise
pro posouzení celé záležitosti.
Pan generální prokurátor tady vyjádřil
svůj apel, aby veřejnost a její zástupci,
to znamená poslanci, nepodléhali konjukturálním
názorům, aby neingerovali politické postoje
do principu nezávislosti prokuratur, aby se případy,
které prokuratura řeší, nestaly předmětem
politické hry stran a hnutí. S tímto principem
nelze než souhlasit.
S čím ale nelze souhlasit, je tón právě
opačný.
Mám na mysli podsouvání takových motivací
v případě sporů, jakým je například
záležitost pana Marečka, které podle
dostupných informací jsou otázkou správnosti
postupu prokuratury a výkladu tvrzení, kterých
prokuratura používá k obhájení
tohoto svého postupu.
Myslím, že my všichni chceme věcné
argumenty, nikoliv odkazy na motivace či dokonce zcela
irelevantní postoje, které vyjádřil
například generální prokurátor
České republiky ve věci autorství
posledních odpovědí pana Marečka na
usnesení prokuratur a na další výzvy,
které jsou mu adresovány.
K doložení mého názoru, že věc
nebyla zralá k uzavření, mi dovolte odcitovat
některé pasáže z vyjádření
dr. Milana Hulíka, který mj. spolupracoval částečně
s parlamentní komisí (nebo spolupracuje, pokud je
mi známo), které bylo zveřejněno v
tisku:
"V odkládacím usnesení Generální
prokuratury ČSFR ze 2. února konstatovala Generální
prokuratura, že u členů předsednictva
ústředního výboru KSČ v celém
rozsahu jejich činnosti politické a poslanecké
lze pouze konstatovat vysokou odpovědnost morální
a politickou, nikoliv však trestní, byť právní
norma, kterou uvedli v život, byla ve zjevném rozporu
s platným právem, mezinárodními úmluvami
a morálními normami. Přesto byly podle Generální
prokuratury tyto zákony platné a pro orgány
v trestním řízení závazné.
Ve stížnosti proti tomuto usnesení Miloslav
Mareček uvedl, že Generální prokuratura
ČSFR nehodnotila mj. činnost iniciátorů
perzekucí, tak zvaného pendrekového zákona,
neprověřila archivní materiály Úřadu
předsednictva vlády, nehodnotila odpovědnost
ve všech směrech, tedy nejen ve smyslu morálním
a politickém, ale i ve smyslu právním."
Dr. Hulík dále uvádí, že nebyl
splněn bod požadavku pana Marečka, například
ve věci tvrzení o nepřípustnosti trestního
stíhání odpovědných osob, které
je pouze právním názorem Generální
prokuratury, i když tato představuje autoritativní
orgán pro výklad této otázky, nicméně
řešení vyžaduje širší
právnickou diskusi. Generální prokuratura
zde neodpovídá zcela na tento bod stížnosti
pana Marečka. Zatímco on podává trestní
oznámení na iniciátory a autory pendrekového
zákona, tedy nejen na poslance, Generální
prokuratura odmítá trestní odpovědnost
i jen poslanců, tedy části osob, které
nesou odpovědnost za vznik normy. Dr. Hulík konstatuje
závěrem, že Generální prokuratura
nevyřídila trestní oznámení
pana Marečka, její odpověď je neúplná.
Tuto neúplnost údajně umocňuje fakt,
že z obsahu vyšetřovacího spisu Generální
prokutarury vyplývá, že vyšetřování
je nedostatečné a nedotažené, že
je možné provést další úkony
a že předběžný závěr
orientující další vyšetření
je možné učinit na základě hodnocení
rozporů ve výpovědích již vyslechnutých
svědků. Kromě toho zde uvádí
vlastní názor na případnou možnost
ukončení hladovky ze strany pana Marečka
v případě, že by Generální
prokuratura zaujala jasné stanovisko, že bude pokračovat
v řízení za účelem zjištění
skutečného autora nebo autorů pendrekového
zákona.
Já bych chtěl tyto názory podpořit
zjištěním, které podle mého názoru
vneslo v posledních týdnech, nejméně
po půl roce mrtvého stavu šetření,
nové světlo do celé diskuse. Především
je to fakt, že byla pozornost obrácena na existenci
výkladového stanoviska prokuratury a soudů,
které umožňovalo ostřejší
klasifikaci tzv. protispolečenského jednání
kritiků režimu. Toto stanovisko by i podle názoru
prokuratur mělo být jasným základem
pro postih všech, kteří se na jeho vypracování
i používání podíleli. Tento fakt
se objevil až v poslední době, po mnoha a mnoha
měsících šetření.
Dále je to skutečnost, že podle tohoto názoru
by měly řady justice a prokuratury opustit desítky
osob a kromě toho některé další
náznaky, které se objevily v tisku, které
nemusejí, ale také mohou být pravdivé,
že totiž šetření ve věci podání
pana Marečka vedla osoba, u níž se právě
předpokládá podíl na zmíněném
stanovisku.
Poslední věc - okolnosti, o nichž se zmínil
dr. Stome. Jsem si vědom toho, že pro prošetření
celé záležitosti byla ustavena parlamentní
komise, nicméně se domnívám, že
při příležitosti zprávy o vyšetřování
trestné činnosti není důvod, proč
by se prokuratura nemohla k této věci vyjádřit.
Můj osobní názor je, že všechny
uvedené náměty vedou k přesvědčení,
že Generální prokuratura řízení
ukončit neměla.
Chtěl bych tedy jasné vyjádření,
proč tak učinila a chtěl bych ujistit pana
prokurátora, že z mé strany rozhodně
nejde o žádnou politickou hru. Mně osobně
jde o optiku, kterou veřejnost nahlíží
na činnost prokuratury, posuzuje její práci
a z toho odvozuje svoji důvěru vůči
všemu, co se v posledních dvou letech v této
zemi odehrálo.
Ještě poslední poznámka na závěr
se týká širšího aspektu celé
věci. Prokuratura údajně nestíhá
členy předsednictva ústředního
výboru KSČ pro odpovědnost za tzv. pendrekový
zákon z titulu § 158, neboť existenci tohoto
zákona předsednictvo ÚV KSČ pouze
vzalo na vědomí. Já bych se chtěl
zeptat, proč ale tak činí právě
pouze s odvoláním na tento zákon, když
v mnoha a mnoha jiných usneseních nebo veřejných
vystoupeních toto porušování ze strany
předsednictva ÚV KSČ bylo zřejmé.