Poslanec SL J. Wagner: Vážené dámy,
vážení pánové, pokusím
se dokončit co mi ráno nebylo umožněno.
Hovořil jsem o tom, že si kladu otázku, kdyby
úkol - vypracovat zprávu komise 17. listopadu připadl
mužům levice, zda bychom též vymýšleli,
jak znemožnit své politické odpůrce.
Zdali bychom použili argumentů, jako mezi nimi jsou
lidé, kteří jako novináři zrůdného
režimu, nelidsky zrůdně žádali
v procesech 50. let tvrdé a nejtvrdší tresty,
že jsou tam ti, které komunistický režim
hodnotil při svých prověrkách již
v roce padesátém velmi kladně za přístup
k řešení likvidace vnitřního
nepřítele ve straně. Že jsou tam také
ti, co nosí řád 25. února, udělovaný
za zásluhy k prvnímu výročí
puče. Že jsou tam ti, kteří odsuzovali
spoluobčany do vězení za fackování
soch, model starého režimu, kteří žili
pod ochranným deštníkem komunistických
bossů, jimiž byli jejich blízcí, a mnohdy
nejbližší rodinní příslušníci.
Ano, mnozí boží lidé, měli takovéto
zázemí přímo doma. Vedoucí
kádrováky, ředitele, členy nejvyšších
grémií komunistického režimu, včetně
náčelníka správy jedné ze správ
StB, velitele ruzyňského pekla... A ještě
bychom si za takouto skvělou práci nedali vyplatit
ani finanční odměnu.
Fuj!!! Stydím se za to, co jsem musel říci.
Ale musel jsem to říci, musel jsem ad absurdum dovést
obrazy postupů, kterými se tvoří politika
nedorozumění, chcete-li hlubokého.
Na pozadí těchto absurdit si nejlépe uvědomíme,
že naše naděje není v nekonečném
sváru o to, kdo jak žil, kdo více či
méně kolaboroval. Kdo se jen přizpůsobil,
aby přežil, a kdo iniciativně budoval svou
kariéru, štěstí své a své
rodiny na neštěstí jiných. Ano, až
tak daleko je třeba jít. Uzavřít dějinnou
kapitolu a ponechat historikům, co jen jim patří.
Nikoliv ovšem historikům píšícím
pro potřeby dobové politiky.
Když před léty se mě přátelé
ptali, co mají dělat, bylo-li jim nabídnuto
členství v KSČ, odpovídal jsem vždy
jednoznačně: vzít, ano. Neboť uvnitř
této strany bylo možno právě tak, jako
mimo její řady, vést úsilí
o spravedlivější lidský úděl.
Také se vedlo.
Hovoří se o minulosti v barvách, jako by
vše bylo jen bílé nebo černé.
Omyl. Byli komunisté v postavení rozhodujících
funkcionářů, na nichž závisel
osud lidí, kteří se chovali vždy slušně,
samozřejmě přiměřeně
možnostem doby. Nic nelze posuzovat mimo čas a prostor.
Byli příslušníci tehdy existujících
satelitních stran či bezpartijní, rovněž
v postavení, kterým mohli lidem pomoci. A co? Nepomohli.
Ba co hůře, budovali svou kariéru na postojích
tvrdších ke spoluobčanům, než vládcové
sami.
Mnohdy si kladu otázku - kdyby se vše na 24 hodin
vrátilo do totality, jak by se chovali dnešní
důslední zastánci revolučního
práva. Vzpomněli by si na své minulé
úsilí, podávali by přihlášky
do rodné strany, odmítali podepsat petice zavazující
režim, aby propustil své vězně či
naopak ti, kteří v řadách KSČ
tak činili tehdy, činili by tak i nyní? Vzdávám
hold vašemu přesvědčení, pane
kolego Ransdorfe, jste hoden úcty nejen za tehdejší
podporu osudu dnešního prezidenta, ale i za důslednost,
s níž hájíte své přesvědčení.
Ano, my jsme povinni vám říci, i když
s vámi někdy hluboce nesouhlasíme, že
je naší povinností nepřestat usilovat,
abyste své názory mohl veřejně hájit.
Rozhodně postoj pana poslance Ransdorfa je mravnější
a sympatičtější než postoje těch,
kteří s rudou chlebovou knížkou, která
byla zdrojem jejich staré kariéry, zahodili břemeno
tížící jejich start k nové kariéře,
tentokrát pod praporem pravé vůle.
(Hluk v sále, předsedající vyzývá
přítomné ke klidu.)
I dnes je to tak. Kudy tedy šla dělící
čára mezi mravností a nemravností?
Nikoliv mezi námi, ale v nás, v každém
z nás, a tam je i nyní. I dnes je to tak. Demokratická
pravidla říkají, jak a co je třeba
většinově schválit. A co se děje?
Oni tehdy rozhodovali majíce moc, k níž se
dostali pučem podle svých jednostranných
politických potřeb, a dnes, co jsme mnohokráte
učinili? Navzdory závazkům, které
ČSFR má - neboť zahrnula do svého právního
řádu závazky ctít mezinárodně
uznávané normy občanských a lidských
práv - rozhodli jsme se proti těmto listinným
právům. Ještě jsme se odpůrcům
vysmáli hrdým potleskem vítěze. Nikoliv,
pohrdavým potleskem vítěze.
Stydím se! Co jsme učinili? Rozhodli jsme demokraticky.
Ctíme formální pravidla demokracie. Oni je
nectili. Nedali nám příležitost ani
volit. Nebylo mezi čím. My nectíme pravidla
politické a lidské morálky. Moc, která
nám byla dána, je užívána v rozporu
s právním vědomím. Proč? Protože
i to je náš osud. Přes půl století
jsme nežili v normální tolerantní společnosti,
ctící člověka jako lidskou bytost.
Náš návrat mezi evropské národy
je obtížný v hospodářství,
ve všech hodnotách společenského bytí,
avšak nejobtížnější je právě
zde, v hodnotě ryze lidské, v morálce.
Každé lidské bytosti přísluší
právo na spravedlnost a podle prastaré zásady
toto právo nikomu neprodáme, nikomu neodepřeme
ani neodložíme. Ne proto, Jane Kavane (a pane Hubálku,
ne proto, že je to můj přítel - abych
odpověděl), že díky tobě jsme
20 let četli svobodné slovo, ale proto, že
toto slovo bude nadále takovým jedině tehdy,
když nezávislá soudní moc rozhodne o
konkrétní kauze člověka, když
nezávislá zákonodárná moc k
tomu vydá dobré zákony a když prozíravá,
akceschopná a kontrolovaná výkonná
moc je bude účinně uskutečňovat.
Z toho všeho si nejen my zde, ale i voliči kladou
otázku, jací jsme. Dívají se na nás
naši voliči. Nemáme u nich valné úcty.
Řekněme jim otevřeně: Jsme takoví,
jako vy. Patříme k vám, jen na čas
jsme zde a jen společně nám zbývá
usilovat, aby žádný další zastupitelský
sbor této země nemusel vyslechnout zprávu
a debatovat o událostech, které změnily osud
naší země, ale ještě nestačily
změnit nás. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ano, heslo "Překonej sám sebe" je někdy
obdivuhodné. Slovo má poslanec Kroupa.
Poslanec SL J. Wagner: Pane poslanče, když dovolíte...
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já jsem vám nedal slovo, pane poslanče!
Poslanec SL J. Wagner: Hlásím se o faktickou připomínku.
Vy jste mě urazil a já vás posílám,
pane poslanče, podle zákona o jednacím řádu
do imunitního výboru k projednání
mé stížnosti na vaše jednání.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Jakmile domluví pan Kroupa, odeberu se do imunitního
výboru. Pane poslanče, prosím, mluvte.
Poslanec SL D. Kroupa: Milé dámy, vážení
pánové, dnes máme projednávat dvě
zprávy. Jedna je zpráva komise 17. listopadu, druhá
je zpráva generálního prokurátora.
Ta zpráva generálního prokurátora
má být jakýmsi naším pokusem
o vyrovnání se s minulostí, s minulostí
totalitního režimu. Zpráva komise 17. listopadu
je naproti tomu pokusem vyrovnat se s přítomností,
vyrovnat se se situací, ve které se právě
nacházíme.
Myslím, že někteří poslanci,
kteří zde vystoupili a kteří nemluvili
příliš k věci, mlčky uznali,
že komise splnila svůj úkol, mlčky uznali,
že fakta, která uvádí, odpovídají
skutečnosti.
Jaká jsou to fakta? První, jak už zde mnohokrát
zaznělo, se týká vyvrácení
teorie spiknutí. Nejde o nějaké paranoické
teorie spiknutí, ale jde o docela zajímavou teorii,
že minulá vládnoucí moc, komunistická
strana, vlastně měla uvnitř sebe jakési
druhé centrum, které se s pomocí provokace
17. listopadu pokusilo svrhnout stávající
vedení strany a nastoupit na jeho místo. Jestli
jsem dobře porozuměl zprávě, právě
tato teorie padla.
Zamysleme se nad tím, co to znamená. Znamená
to, že komunistická strana neměla uvnitř
sebe druhé mocenské centrum, které by se
snažilo dostat se k moci, ať už touto provokací
či jinou.
Druhá zajímavá skutečnost, kterou
zpráva odhaluje, je, že stávající
vedení komunistické strany se 17. listopadem a ani
událostmi před ani po něm necítilo
příliš ohroženo. Zjišťuje, že
straničtí činitelé odjeli na své
víkendové chaty a necítili se vůbec
nijak znepokojeni tím, co se dělo v pražských
ulicích.
Událost 17. listopadu tedy vlastně znamenala, že
komunistický režim se zhroutil na neschopnost vládnoucí
síly a na absenci jakékoliv skupiny uvnitř
této vládnoucí síly, která
by se pokusila chopit moci a nabídnout této společnosti
alternativu vůči tomu, co nabízelo Jakešovo
vedení. Tato skutečnost je nesmírně
závažná. Plyne z toho, že komunistická
strana vlastně sama 17. listopadu předvedla, že
této zemi a této společnosti nemá
co nabídnout.
Druhé zjištění, které by nemělo
uniknout naší pozornosti ze zprávy komise 17.
listopadu, se týká vlastního průběhu
revoluce. Byly zde skupiny disidentů, které souhrnně
jsou nazývány opozicí, které - jak
pozdější vývoj ukázal - byly
názorově velmi rozdílné. Spojoval
je vlastně jen a pouze odpor vůči minulému
režimu a některé z nich spojovalo úsilí
za lidská práva. Bylo přirozené, že
jestliže 17. listopadu byl narušen monolit vládnoucí
strany, že to byly tyto skupiny, které byly nejlépe
připraveny k tomu převzít moc v této
zemi a že to byly tyto skupiny, které se následujícím
vývojem musely politicky diferencovat do různých
politických stran a hnutí.
Není proč naříkat nad tím,
že Občanské fórum v této chvíli
sdružovalo protikladné politické síly.
Úkolem bylo rozbití komunistického monopolu
a převzetí moci. A tento úkol Občanské
fórum splnilo. Tento úkol samozřejmě
skončil a nyní se Občanské fórum
a ostatní podobná hnutí rozešla do různých
politických stran, které se budou ucházet
o přízeň voličů.
Proč to vlastně opakuji a proč to připomínám?
Chci tím naznačit další závažnou
skutečnost, která z té zprávy vyplývá.
Není pravda, že v této zemi došlo 17.
listopadu k revoluci. Není pravda, že lid této
země se pozdvihl proti nenáviděné
vládě a smetl ji. Zpráva 17. listopadu nám
říká něco jiného, pro nás
mnohem nepříjemnějšího. Tento
lid vyčkával až do chvíle, kdy zahraniční
protektor, který držel vnitřní mocenskou
sílu a všechny páky moci, se vzdal tohoto vlivu.
Tento lid vyčkával až komunistická vláda
sama stáhla ruku a dala najevo, že je ochotna odstoupit,
že není schopna dále vládnout. Je to
smutné zjištění. Tento lid nesvrhnul
vládu, neuskutečnil revoluci. Vláda se zhroutila
sama a od ní postupně začala přebírat
moc v zemi nová skupina disidentů. Tím je
dán ten nešťasný fakt, že tuto moc
ta nová mocenská skupina vlastně přebírá
do dneška. Ani svobodné volby neznamenaly radikální
zlom ve vývoji. Ale jen krůček za krůčkem
se v tomto vývoji pokračuje a krůček
za krůčkem zjišťujeme, že stále
ještě vlastně v mnohém (a nejenom v
těch vnějších stránkách)
vězíme v minulém režimu. Snažíme
se rozvazovat gordický uzel a není v této
zemi síly, který by jej rozetnul.
Máme-li dnes projednávat zprávu o porušování
lidských práv, o zločinech proti lidskosti,
hrozí nám, že ji bezmocně vyslechneme,
hrozí nám, že se dozvíme, že se
buď žádné zločiny nestaly nebo
ty, co se staly, že se nedají vyšetřit
a ty, co se dají vyšetřit, že se nedají
potrestat, protože z hlediska našeho právního
řádu jsou vlastně legální.
Nyní umírá člověk, který
byl za minulého režimu prohlášen za zločince,
a který očekává, že za nového
režimu budou prohlášeni za zločince ti,
kteří ho za zločince prohlásili. Nic
takového se neděje a jsme ujišťováni,
že právní řád to vlastně
nedovoluje.
Chtěl bych říci, že toto zjištění
je velice smutné, že žádná z politických
sil v této zemi nenabídla jednoduché řešení,
že k revoluci v právním řádu
vlastně ještě ani nedošlo. Že dochází
jen k velmi pomalé evoluci. Je to vlastně paradoxní
zjištění, které ze zprávy vyplývá.
K revoluci v naší zemi dochází a musí
dojít teprve po revoluci. Snad se nám podařilo
udělat určitou revoluci v oblasti hospodářské.
Snad se nám podařilo první krůček
k revoluci udělat tím, že jsme přijali
Listinu práv a svobod. Ale tu pravou revoluci máme
stále ještě před sebou. Jestliže
zločiny nemohou být pojmenovány, jestliže
zločiny nemohou být odsouzeny, bohužel nemohou
být ani odpuštěny. A jestliže nebudou
odpuštěny, budou stále trvat a my budeme žít
stále v tom minulém režimu. Myslím,
že toto a mnohá další smutná fakta
nám staví před oči Zpráva komise
17. listopadu. Znovu chci zopakovat. Komise svůj úkol
splnila a většina vystoupení v tomto parlamentu,
ať už k věci či od věci, tento
fakt potvrdila. Je tedy na místě přijmout
usnesení.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji také. Dalším přihlášeným
je pan poslanec Ján Horník.
Poslanec SN J. Horník: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Pri prerokúvaní čiastkových správ
komisie 17. novembra a ďalej pri rokovaní o tzv. lustračnom
zákone som vystúpil s príspevkom uzmierenia
a odpustenia. A dal som niekoľko myšlienok, ako sa máme
zmieriť medzi sebou a odpustiť si. A hľadať
to, čo nás zbližuje a čo nám
umožňuje, aby sme medzi sebou ľudsky a priateľsky
pracovali na zlepšení pracovného postavenia
aj právnej podstaty nášho štátu.
Nič také sa nestalo. Vidíme, že ďalej
medzi nami vládne neznášanlivosť, závisť,
žiarlivosť a veľmi veľa nedobrých ľudských
vlastností. Nie je to nemorálne, keď si dvaja
poslanci odmietnu ľudsky podať ruku a povedať si
také jednoduché slovo, ako prepáčte
alebo odpusťte? Keď už nič iné, potom
aspoň toto by sme mali dokázať.
Znovu upozorňujem na tieto veci a vyzývam nás
všetkých, aby sme sa nad tým zamysleli a urobili
mravnú úvahu vo svojom svedomí na základe
dobra a pokoja a začali pracovať na zákonoch,
ktoré by upevnili našu mravnú aj právnu
základňu.
Toľko na úvod a teraz by som k Správe komisie
a k návrhu uznesenia chcel podať jeden doplňujúci
návrh. Tento návrh, ktorý tu prečítam,
podporujú okrem mňa poslanci Ambros, Houška,
Stome, Syč a Toman.
Federálne zhromaždenie alebo Predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia žiada federálneho
ministra vnútra, aby na základe zákona č.
451/1991 Zb., ktorým sa ustanovujú niektoré
predpoklady na výkon určitých funkcií
v štátnych a verejných orgánoch a organizáciách
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, Českej
republiky a Slovenskej republiky, a s prihliadnutím na
výsledky vyšetrovacej komisie Federálneho zhromaždenia
na objasnenie udalostí 17. novembra, vydalo všetkým
poslancom Federálneho zhromaždenia VI. volebného
obdobia osvedčenie podľa § 2 písm. a),
b), poprípade c) zákona.
V prípade, že návrh bude prijatý, poslanci
by už nemuseli na žiadnej inej úrovni také
osvedčenie žiadať. Toľko k návrhu.
Čo sa týka správy, správa komisie
je veľmi dobrým historickým podkladom, aby
sme konečne na základe tejto správy nastúpili
na správnu demokratickú cestu. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Horníkovi. Prosím, pan poslanec
Kavan, připraví se poslanec Sláma.
Poslanec SL J. Kavan: Děkuji. Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, po vyslechnutí poslance Humla jsem konečně
pochopil správnost rozhodnutí předsednictva
Federálního shromáždění
o tom, že nás zavázalo mlčenlivostí
vůči veřejnosti, co se týče
obsahu estébáckých spisů. Poslanec
Huml totiž dokázal, jak toho lze zneužít
ne pro informování veřejnosti, ale pro manipulaci
s fakty, pro pomluvu, pro politický předvolební
boj. Aby se ubránil možnému obvinění,
že tu porušuje zákon, tak předstírá
poslanec Huml, že v kuloárech slyšel to a to,
ale je třeba říci, že já tedy
nemám k dispozici, na rozdíl od členů
komise můj estébácký spis, ale pokud
mě paměť neklame, je třeba říci,
že skutečně citoval vytržené věty
z estébáckých hodnocení, jejichž
pravdivost je dnes předmětem soudního jednání.
Tato hodnocení vypracovaná estébáckými
funkcionáři tady v Praze byla účelová
a psaná pracovníky, kteří mě
nikdy neviděli a kterým na pravdivosti obsahu jistě
nezáleželo. Nemám dosud přepis toho,
co bylo řečeno, protože stenografové
tak daleko nejsou, a ani se nedomnívám, že
parlamentní sněmovna je totéž co soudní
síň a že jsme vybaveni se probrat bahnem estébáckých
slov a zjistit, co je a co není pravda.
Mohl bych samozřejmě uznat, že je pravda, že
jsem prozradil československému diplomatu panu Zajíčkovi,
o němž jsem tehdy nevěděl, že má
i jinou funkci, že můj přítel Jirka
Pelikán přijíždí do Londýna.
On si to ovšem rovněž přečetl v
anglických novinách.
Mohl bych připomenout, že v době, kdy jsem
měl údajně v Londýně zabránit
demonstraci na první výročí invaze,
jsem se nacházel v Dubrovníku, kde jsem na mezinárodní
studentské konferenci odsoudil právě tuto
invazi a srovnal ji s nástupem fašismu v roce 1939,
což vedlo k formálním protestům příslušných
vlád.
Mohl bych připomenout, že demonstrace za Palacha jsem
organizoval ještě dříve, než jsme
museli vzpomínat výročí jeho oběti,
a to v době, kdy se to stalo, v lednu 1969. Ale k čemu
by to bylo dobré? K ničemu.
Dodal bych jen více věrohodnosti estébáckým
slovům. Nedomnívám se, že toto je vhodná
platforma pro takové analýzy. Mohu jen konstatovat,
že neexistuje žádný důkaz mé
vědomé spolupráce, že jsem nikdy neposkytl
žádnou informaci komukoliv, která by opozici
mohla uškodit či dokonce uškodila. Škodil
bych sám sobě a svým přátelům.
A upozorňuji - tentokrát se omlouvám, že
jsem takto rozhněván - že budu žalovat
kohokoliv, kdo mě z politických důvodů
bude takto i nadále urážet, a tak, pánové,
buď předložte důkazy, nebo se omluvte.
Byl bych velmi rád, kdyby se poslanci naučili respektovat
lustrační zákon. Já jsem hlasoval
proti němu, ale dokud nebude uznán neplatným,
budu ho respektovat. Z tohoto zákona vycházelo nedávné
sdělení federálního ministerstva vnitra,
které oznámilo, že v případech,
které spadají pod § 2, odst. 1 písm.
c) tohoto zákona, nemůže FMV vydat osvědčení,
že dotyčný byl vědomým spolupracovníkem
StB. Může jen konstatovat, že občan byl
evidován jako důvěrník, kandidát
nebo tajný spolupracovník důvěrného
styku. FMV zdůraznilo, že takto byli vedeni občané,
kteří o tom neměli nejmenší tušení
- cituji - a dokonce i občané, kteří
se později stali osobami sledovanými, což je
můj případ. Jen nezávislá komise
může prošetřit, zda šlo nebo nešlo
o vědomou spolupráci. K tomuto prošetření
v mém případě dosud nedošlo.
Musím tedy konstatovat, že komise 17. listopadu informovala
26. ledna 1992 veřejnost přinejmenším
nepřesně, ne-li zcela zkresleně, když
opakovala výrok z loňského března,
že jsem byl registrován na první správě
- nemohu být registrován tam, kde žádný
registr nikdy nebyl - jako tajný spolupracovník
důvěrného styku v období 1968 až
1970 - mimochodem tato značka důvěrný
styk DS se v mém spise objevuje poprvé až v
říjnu 1969 - aniž by na základě
současného zpřesnění vysvětlila,
že DS nemusí být kategorií vědomého
spolupracovníka, je to stejná kategorie jako důvěrník
nebo kandidát.
Tím komise umožnila takovou novinářskou
interpretaci, k jaké došlo, na niž si jistě
pamatujete, a která mě znovu poškodila. Když
poslanci Mlčoch a jiní nabízeli plošné
zveřejnění, jistě si, myslím,
v té chvíli ani neuvědomili, že v takovémto
plošném zveřejnění by mé
jméno být nemohlo, nespadám pod paragraf
2a) a b), ale to už je jiná věc.
Lustrační komise České národní
rady byla schopna vzít toto zpřesnění
kritérií na vědomí a na jejich základě
uznala svou chybu a rehabilitovala Bedřicha Moldána,
který, stejně jako já, byl zařazen
do jedné z těchto zmíněných
tří kategorií, u nichž je třeba
vědomou spolupráci dokazovat.
V posledním Respektu píše pan Jiří
Kabele, známý svou podporou tvrdých lustrací,
že 85 % lidí z těchto kategorií se do
evidence dostalo, aniž by cokoli tušili. Pochopil to,
bohužel, až poté, co byl sám překvapen
vlastním zařazením mezi KTS. Nyní
apeluje, že by bylo logické pro tyto kategorie ze
zákona stanovit to, čemu říkal presumpce
nespolupráce. Ale aspoň Respekt mu dal celou tiskovou
stranu, mně nedal žádnou možnost obrany
proti skandálnímu obvinění, které
bylo publikováno v Respektu.
Opakuji, že v mém případě se
komise 17. listopadu ani nepokusila např. předvoláním
svědků prověřit, zda splňuji
tři podmínky dané v lustračním
zákonu, tzn., zda jsem věděl, že se
stýkám s příslušníkem
StB, zda jsem podával informace utajovanou formou a zda
jsem plnil uložené úkoly.
Na otázku redaktorky Zemědělských
novin, zda existuje přesvědčivý a
nezvratný důkaz, že jsem byl vědomým
spolupracovníkem StB, reagoval předseda komise pan
poslanec Ruml tím, že hovořil o mých
ilegálních cestách do Československa
v 80. letech. Tedy fakt, že se mně podařilo
oklamat StB a nenechat se zavřít, je najednou důkaz,
že jsem o 15 let předtím spolupracoval. Důkazy
o tom, že StB o mých cestách věděla,
samozřejmě neexistují. Právě
naopak. I členové komise 17. listopadu znají
výpověď důstojníka StB, který
vysvětluje, jak se to dověděli a že
to bylo až ex post facto.
Setkal jsem se tady v Praze mimo jiné s Petrem Uhlem, Annou
Šabatovou, Jaroslavem Šabatou, Jiřím Dienstbierem
starším, Janem Rumlem, Drahuší Proboštovou,
Jiřím Müllerem, Jiřinou Šiklovou,
Janem Urbanem, Sašou Vondrou a Václavem Havlem. Nikdo,
opakuji nikdo, z těchto lidí neměl dojem,
že naše schůzky, které se samozřejmě
nekonaly v bytech, byly pod "dohledem StB", když
použiji termín, který použil pan poslanec
Ruml v rozhovoru pro Mladý svět.
A ani později se nedozvěděli o jejich prozrazení.
Pana prezidenta Václava Havla a náměstka
FMV pana Jana Rumla jsem se na to výslovně přeptal
poté, co členové komise začali mou
ty činnost takto zpochybňovat. Chápu, že
tito lidé, kteří v té době
bez problémů studovali na komunistických
universitách, že těmto lidem byli tyto riskantní
cesty nepochopitelné. Ale doufal jsem, že poučeni
naší historií dnes už nebudeme napadat
to, co je nám prostě nesrozumitelné.
Paní Margaret Thatcherová, jíž se jednou
nechtělo uznat, že šéf jejího úřednického
aparátu veřejnosti lhal, řekla, že jen
"hospodárně zacházel s pravdou".
Na tento trefný eufemismus si v poslední době
vzpomínám velmi často, nejčastěji
když poslouchám ty, kteří byli vůči
minulému režimu tak konformní, že StB
nestálo ani za to, aby je vzala na vědomí.
Tyto lidi má asi na mysli tzv."nová pravice".
Já se přiznám, že stále nevím,
co to je, přečetl jsem si tu zprávičku
v Lidových novinách, která nedávno
navrhla, aby tito 'čistí', (to je jejich termín)
tedy nezatížení odvahou nebo politickou minulostí,
zasedli na místa disidentů v parlamentě a
vládě.
Pan poslanec Toman se v televizním programu 'Co týden
dal' zmínil o tom, že kazeta z mého výslechu
v estébácké vile v Dejvicích pomohla
komisi doložit její závěry. Opomněl
však vysvětlit, že estébáky tajně
natočená kazeta je z konce listopadu 1989, kdežto
závěry komise se týkají období
do června 1970. Nebo komise došla k jinému
závěru, než publikovala? Pak by to měla
oznámit a předat soudu veškeré důkazy.
Teď to zkrátím, protože jsem byl varován,
pokud jde o čas. Závěrem bych chtěl
říci jednu věc panu poslanci Blažkovi.
Chci říci, že si velmi vážím
toho, že zůstal mým přítelem
i poté, co jsem zde byl lustrován, což v atmosféře
tohoto parlamentu není snadné. Uznávám
rovněž, že od března loňského
roku jsem strávil hodně času svou obranou.
Ve chvíli, kdy poslanec Blažek hovoří
o mé neužitečnosti jako poslance, by si ovšem
měl uvědomit, že domněnka této
neužitečnosti byla vytvořena i tímto
parlamentem, resp. výborem, jehož jsme oba členy,
a to tím, že mi byla zabraňována jistá
práce právě s odvoláním na
mou lustraci. Ne ovšem chybou poslance Blažka, který
naopak mě do různých týmů navrhoval
a oni mě tam s odvoláním na lustrace nepustili.
Poslední větu. Rád bych konstatoval, že
kdyby všichni pravicoví poslanci tohoto parlamentu
respektovali principy etiky a morálky, tak jak to dělá
poslanec Blažek, byla by atmosféra v tomto parlamentu
srovnatelná s parlamenty demokratických zemí
a v takovém parlamentě by byla radost pracovat.
To bohužel není situace, v níž se dnes
nacházíme. Děkuji vám.