Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil o slovo
pán poslanec Wagner na tému privatizácia
a ŠtB. Prosím, pán poslanec, máte slovo.
Po ňom je prihlásený do rozpravy pán
poslanec Kopřiva.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, téma, které
ocitoval pan předsedající, když uváděl
moje vystoupení, je skutečně pravdivé,
nicméně než k němu přistoupím,
rád bych se též vyjádřil k tomu,
co jsme zde slyšeli.
V mnoha aspektech projednávaných věcí
zde v parlamentě se připomíná každému
z nás, z které strany hovoří. Jeden
z členů vlády zde mnohokrát z tohoto
místa řekl: To je v principu ideový problém,
nebo tak podobně. Dnes se opět mnozí pokusili
z toho dělat ideový problém. Vzali si na
to velmi jednoduché schéma. Schéma, na které
jsme byli zvyklí v tisku totalitního režimu
po celá léta. Věci jsou podle jejich názoru
černobílé, jsou jedni, kteří
si přejí privatizaci, a tudíž štěstí
této země, a jsou jiní, kteří
si to nepřejí a to je samozřejmě levice.
Takto to tady podali, věčně podávají,
vždy znovu a znovu, neboť nejsou schopni sami sebe definovat
jinak, než jako náš protipól, vidí
samozřejmě privatizaci jen jako protipól
levice. Toť vše.
Rád bych slyšel jednou opravdovou skutečnou
definici této politiky, nikoliv protipólu k tomu,
co nechce, ale k jasné definici toho, co chce. Do nekonečně
se tady vykládá, že se spouští
neřiditelné procesy, že vše je jen a jen
neviditelná ruka trhu, či vše, i v kupónové
privatizaci, už vezme oněch osm a půl milionů
do svých rukou. To je opět velmi hrubá demagogie.
Ale velmi hrubá!
Tento parlament existuje jako každý parlament proto,
aby upravoval pravidla společenského života
a v rámci úpravy těchto pravidel upravuje
i pravidla kupónové privatizace. Ta zde bezesporu
nějaká jsou a musejí se potom dodržovat,
musejí zde být jiné instituce nezávislé
moci, moci justiční, eventuálně nezávislé
instituce exekutivy, to je kontrola. Pokud připustíme,
že pravidla zde jsou, pak je i podle čeho kontrolovat.
Pokud nepřipustíme, že je máme, pak
je to velmi jednoduché a pak s jedním zahraničním
novinářem, jak jsem už ve schůzi výborů
pro plán a rozpočet panu ministru Klausovi připomněl,
lze říci toto: Vážení, zavádění
neviditelné ruky trhu není nic jiného, než
neschopnost převzít odpovědnost za důsledky
vašich vlastních rozhodnutí, pánové!
Tolik k této věci.
Teď ještě malá drobnost, která
nám jaksi uniká.
Bylo zde něco namítáno proti návrhu
usnesení požadujícímu nějakou
akci generální prokuratury. Je docela dobře
možné, že to usnesení, ten návrh
je nepřesný či špatně formulovaný.
To lze připustit, nicméně už zde byla
aktivita Generální prokuratury, pokud je nám
známo, a dovoluji si proto požádat přítomného
generálního prokurátora federace, aby nás
o této své aktivitě informoval. Jestli tak
učiní při této debatě nebo
písemně, jiným způsobem, je na něm.
A nyní k tématu, které jsem ohlásil.
Ze všech stran se vede v rámci onoho černobílého
vidění světa i debata o lustracích.
V této chvíli chci upozornit na souvislost této
debaty s projednávaným tématem. Můj
kolega, poslanec Miloše Zeman, na 19. společné
schůzi myslím že 6. prosince v této
souvislosti oslovil pana ministra financí a místopředsedu
vlády. Jednalo se o to, že podle informací,
které pan poslanec Zeman získal, je ve významné
funkci na ministerstvu financí člověk, který
už tam neměl být. Pan ministr zde odpověděl
relativně obsáhle. Cituji z jeho závěru:
"Ale tyto apriorní informace považuji za naprosto
absurdní a je velmi nepříjemné, že
se o nich hovoří veřejně na plénu
Federálního shromáždění.
Pokud pan poslanec Zeman pro ně má nějaký
důvod, stejně nevím, jestli měl důvod
to říci veřejně, protože k tomu
není zmocněn. Jestli ten důvod nebyl, tak
myslím, že z toho budou vyvozeny patřičné
důsledky."
Jak jsem se dozvěděl, patřičné
důsledky z toho byly vyvozeny ministrem financí.
Dotázali jsme se na schůzi výborů
pro plán a rozpočet, zda-li pan Dr.Ing. Tříska,
CSc., je ještě vedoucím řídící
skupiny kupónové privatizace. Bylo nám oznámeno,
že byl k 31. lednu odvolán. Předtím
podle naší informace byl odvolán z funkce náměstka
ministra, předtím z funkce ředitele odboru.
Ptám se, je-li postup pana ministra financí, odvolávání
pana Třísky postupně z řady funkcí
v souvislosti s interpelací poslance Zemana nebo jaké
jiné důvody k takovému postupu vedly.
Za druhé se ptám, zda-li se dodržují
pravidla o kupónové privatizaci, která nám
byla doručena. Jmenuje se to "Zásady technického
a organizačního provedení kupónové
privatizace", je to nečíslovaný nepodepsaný,
přesně neoznačený dokument. Není
jasné, kdo ho zpracoval, nicméně nám
byl rozdán v tomto parlamentě jako téměř
oficiální tisk. Praví se v něm: "Řídící
skupinu jmenuje ministr financí ČSFR a bude složena
z náměstka ministra pověřeného
řízením procesu kupónové privatizace,
z náměstků ministrů nebo jimi pověřených
pracovníků národních ministerstev
pro privatizaci a z tajemníka komise pro kupónovou
privatizaci. Skupina bude ustavena co možná nejdříve.
Řídící skupina zabezpečí
po konzultacích s jednotlivými orgány ustavení
komise pro kupónovou privatizaci. Předsedou komise
je náměstek ministra financí, pověřený
vedením řídící skupiny."
Zde tedy je otázka. Pan Tříska již delší
dobu nebyl náměstkem ministra financí, avšak
ve funkci vedoucího řídící
skupiny zůstával. Ptám se, jestli se vydávají
tyto pokyny, směrnice či zásady proto, aby
se nedodržovaly nebo jestli se vydávají proto,
aby upravovaly pravidla hry. Ptám se, jestli je či
není souvislost v odvolání pana Třísky
s lustračním zákonem a jestli taková
souvislost je, žádám neveřejnou schůzi
Federálního shromáždění
a poté budu ve svém vystoupení pokračovat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Tomáš Kopřiva. Pripraví
sa poslanec Ján Zán.
Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající,
kolegové a kolegyně, chtěl bych pronést
několik poznámek k několikrát zmiňované
poslanecké komisi pro kupónovou privatizaci. O svém
jmenování členem této komise jsem
se dozvěděl v rozhovoru s předsedou Federálního
shromáždění a kolega Hlavička,
který je druhým členem za Federální
shromáždění, se stejným způsobem
dozvěděl o tom, že je členem této
komise. Jmenování bylo provedeno na žádost
finanční rady vlády ČSFR. Domnívám
se, že předseda Federálního shromáždění
tady použil § 66 zákona číslo 56/91
Sb., o jednacím řádu Federálního
shromáždění, kdy mezi pravomoci předsedy
Federálního shromáždění
patří zastupovat Federální shromáždění
navenek zejména ve styku... - nyní je vyjmenována
i federální vláda. Podle mého názoru
se jedna malá chyba do tohoto rozhodnutí předsedy
Federálního shromáždění
vloudila, a to ta, že nejmenoval členem komise poslance
občana zvoleného ve Slovenské republice.
Na prvním zasedání komise nám byla
ozřejmena naše úloha, a to být neformální
prodlouženou rukou voličů vzhledem k technologickému
provedení kupónové privatizace. Iniciativa
šla ze strany finanční rady a centra pro kupónovou
privatizaci.
V naší činnosti jsme reagovali na připomínky
občanů vzhledem k reklamním šotům,
které produkovalo centrum pro kupónovou privatizaci,
připomínkovali jsme srozumitelnost příruček
pro kupónovou privatizaci, věnovali jsme se technickému
odzkoušení registrace kupónových knížek
a konzultovali jsme s centrem přenos dat. Kontrolovali
jsme na registračních místech v praxi průběh
registrace a všechny naše připomínky jsme
průběžně na pravidelných měsíčních
setkáních předávali centru pro kupónovou
privatizaci.
Dále jsme mezi zástupci České národní
rady, Slovenské národní rady a Federálního
shromáždění diskutovali o nutnosti a
nezbytnosti legislativních zásahů těchto
zákonodárných sborů do průběhu
kupónové privatizace. Zjistili jsme, že žádný
takový zásah ke zdárnému průběhu
kupónové privatizace není nutný.
Celá naše činnost probíhala spíše
v neformalizované podobě. Ještě jednou
zdůrazňuji - týkala se techniky kupónové
privatizace. Vzhledem k tomu, že žádný
z členů komise zřejmě nebyl apriorním
odpůrcem kupónové privatizace, nepovažovali
jsme za nutné rasantním způsobem zasahovat
do činnosti centra pro kupónovou privatizaci.
Na závěr obecnou poznámku. V připomínkách
k tisku 1292 se objevuje touha po sešněrování
celého procesu tuhými předpisy, které
společně s mými předřečníky
a kolegy Mackem, Houškou a Schneidrem odmítám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má teraz poslanec Ján
Zán. Pripraví sa poslanec Zahrádka.
Poslanec SL J. Zán: Vážený pán
predsedajúci, vážení členovia
Federálnej vlády, vážení poslanci
a poslankyne, pokúsim sa trochu reagovať na otázky,
ktoré tu vznikli. Podľa mojich osobných poznatkov
súčasné podniky, ktoré vstupujú
do prvej vlny privatizácie, vôbec netrápi
ani tak samotný proces privatizácie, ako skôr
celkom iné skutočnosti.
Prevažná časť štátnych podnikov,
ktoré vstupujú do prvej vlny privatizácie,
je v súčasnosti v nezávideniahodnej finančnej
situácii, teda vo veľkej finančnej nesolventnosti,
hlavne druhotnej. A bohužiaľ vedenie podniku samo nemá
názor a v podstate ani schopnosť na východisko
z tohto stavu. Za krátku dobu skončí tzv.
ochrana podnikov pred bankrotom a z titulu nesolventnosti podnikov.
A preto mám otázku na pána podpredsedu Klausa,
aký je jeho názor na tento už dva roky pretrvávajúci
problém a ako podporiť tento stav, proces privatizácie,
eventuálne akési minimálne istoty DIK-om?
Ďalší problém - už po druhýkrát
naša schôdza prerokováva novelu zákona
č. 92/91 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby. Dôvodov doterajšieho neprijatia
tejto novely je niekoľko. Nebudem ich tu citovať, ale
pýtam sa pána podpredsedu, či neprijatie
tejto novely zákona nenaruší prvú vlnu
privatizácie? Podľa vystúpenia pána
poslanca Kopřivu sa mi zdá, že tu vôbec
táto novela nemusela byť, pretože komisia alebo
členovia parlamentu, ktorí sú v nej, nenašli
žiadne dôvody k tomu, aby vôbec takáto
novela tu mohla byť predložená. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zánovi, slovo má
teraz poslanec Zahrádka. Pripraví sa pán
poslanec Téra.
Poslanec SL P. Zahrádka: Pane předsedající,
dámy a pánové. Nejprve mám jenom čtyři
krátké poznámky, než přednesu
svůj pozměňovací návrh. Chtěl
bych sdělit panu zpravodaji Šilhánovi, že
se pravděpodobně zmýlil, když říkal,
že dnes po druhé navrhujeme ustavení komise
pro dozor nad privatizací. Po prvé jsme ho navrhovali
u analýzy ekonomického vývoje, po druhé
u rozpočtu pro třetí čtvrtletí
a po třetí dnes. Doufám, že opět
nebude přijato, a že to bude naposledy.
Co se týče sdělení pana poslance Schneidera
o změně zpravodajů - nebylo to vůbec
nějak politicky motivováno, bylo to jen motivováno
tím, že jsme chtěli, aby alespoň jeden
ze zpravodajů měl ke kupónové privatizaci
pozitivní vztah.
Co se týče pana kolegy Fišery, který
zde bohužel není, a byl znepokojen tím, že
jsme měli reagovat dříve, a ne až nyní,
domnívám se, že se to stalo proto, že
ze začátku kupónová privatizace prostě
nešla. My, co jsme jí věřili, jsme byli
zticha a ti, co byli rádi, že to nejde, taky nepotřebovali
spouštět bojový pokřik. Spustili ho
až teď, když se to rozběhlo.
Co se týká mého pozměňovacího
návrhu, vychází z toho, že se zde pan
poslanec Borguĺa jaksi dobrovolně přiznal
k jisté demagogii. Já mám vážné
obavy o to, že s touto demagogií ovlivnil i znění
předloženého návrhu usnesení
- tisk 1292. Z toho důvodu dávám protinávrh
na usnesení tisku 1248 jako kompletní návrh
na usnesení obou sněmoven, který zní:
"Sněmovna lidu a Sněmovna národů
1) Berou na vědomí a) předloženou zprávu
vlády
ČSFR o dosavadním průběhu kupónové
privatizace, tisk 1248; b) skutečnost, že akcie z
fondu národního majetku mohou být převedeny
až po přijetí zákonů regulujících
kapitálový trh (což je zcela logické).
2) Konstatují, že zpráva ČSFR o dosavadním
průběhu kupónové privatizace popisuje
vcelku objektivně stav dosavadního vývoje
kupónové privatizace.
3) Požadují a) od vlády ČSFR, aby předložila
návrhy zákonů, které budou regulovat
styk a činnost investičních společností
a fondů a dalších zákonů nutných
pro regulaci kapitálového trhu v takovém
termínu, který by umožnil její projednání
ještě v tomto volebním období Federálního
shromáždění; b) od předsednictva
FS, aby přednostně zařadilo návrhy
těchto zákonů na jednání výborů
a společné schůze Federálního
shromáždění spolu s návrhy týkajících
se střetů zájmů - tisk 1115 a tisk
1116." (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zahrádkovi, teraz
vystúpi poslanec Téra, pripraví sa poslanec
Ladislav Kováč.
Poslanec SL M. Téra: Vážené Federální
shromáždění, dnes jsem skládal
slib, ale protože nejsem úplný nováček
na tomto fóru, troufl jsem si vystoupit. Chtěl bych
skutečně jen mluvit k návrhu usnesení.
Zdá se mi, že některé pasáže
tady byly mírně odbyty a k některým
zde padlo vysvětlení málo průkazné.
Pan poslanec Sokol se ptal na investiční fondy a
odpovídal mu poslanec Jurečka. Ano, předpisy
o akciových společnostech, jak jistě víte,
zakazují akciovým společnostem kupovat své
vlastní akcie. Ale v tomto případě
to nezakazuje správcům těchto investičních
fondů. A to nebezpečí monopolizace zde skutečně
hrozí. Harward samozřejmě ví, že
harwardské fondy nemohou kupovat fondy. Ale také
ví, že správce těchto fondů,
tzn. Harward Capital Consulting,
Investiční banka, Komerční banka a
ostatní si to kupovat mohou. A představte si, že
v zákonu o velké privatizaci je, že ve velkých
bankách, které pravděpodobně budou
mít rozhodující podíl v investičních
fondech, stát ponechává 40 až 50 % státní
účasti. Jestliže tedy bude mít stát
rozhodující podíl ve správcích
investičních fondů a ti budou skupovat akcie,
jak to např. nabízí Investiční
banka za 15 000,- a budou skupovat akcie investičních
fondů, budou mít tedy rozhodující
podíl v investičních fondech, ergo, bude
mít stát rozhodující podíl
v tzv. privatizovaných podnicích. Proto skutečně
naléhám, abychom věnovali velkou pozornost
zákonům, které regulují finanční
trh.
Pan poslanec Kopřiva tvrdil, že to chceme svázat
přísnými předpisy. Ano, já
jsem proti tomu, aby se privatizace nesvazovala přísnými
předpisy, ale aby jako všude ve světě
byla přísnými předpisy vázána
pravidla finančního trhu.
Chtěl bych proto, abychom podpořili v usnesení
ty body, které mluví o nutnosti - jak zde již
říkal můj předřečník
- žádat od vlády, aby předložila
návrhy, které se vztahují k finančnímu
trhu, urychleně je dát na pořad jednání
výborů a urychleně je co nejdříve
projednat. To je myslím z celého návrhu usnesení
to nejdůležitější a tomu bychom
měli věnovat pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Térovi, teraz vystúpi
poslanec Kováč.
Poslanec SN L. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia. Nedá
mi, aby som nereagoval, aj keď s určitým časovým
oneskorením, na vystúpenie pána poslanca
Borguľu. Nerád by som bol totiž podobným
demagógom. Preto som si radšej tieto údaje
overil a toto spôsobilo toto zdržanie.
Určitý redaktor v Národnej obrode je v hierarchii
dezinformácií, ktoré dlhé roky študoval
a využíval vo svojej novinárskej práci,
podľa hodnotenia iných, na stupni majstra. Dnes som
mal však možnosť overiť si, že je úplným
začiatočníkom voči poslancovi Borguľovi.
Podľa informácií, ktoré mám priamo
z kuchyne schvaľovania privatizačných projektov
v Piešťanoch, vám môžem zodpovedne
vyhlásiť, že nie sedem, ale osem privatizačných
projektov bolo schválených už v termíne
29. 1. 1992. K 12. 2. 1992 ich bolo schválených
osemnásť a ku dnešnému dňu je ich
pripravených už päťdesiat k definitívnemu
schváleniu ministrom pre privatizáciu Slovenskej
republiky. Uvádzam to len preto, aby ste boli pravdivo
informovaní o skutkovom stave.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prihlásil sa poslanec Zán
s faktickou poznámkou.
Poslanec SL J. Zán: Myslím si skutočne, že
by sme sa mali prestať hrať takýmto spôsobom.
Veď si predsa musíme uvedomiť, že uzávierka
predloženia privatizačných projektov bola koncom
desiateho mesiaca minulého roku. Keď sa do konca januára
schválilo osem privatizačných projektov,
to je skutočne veľký výkon.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte niekto vyjadriť
v rozprave? Pripravila sa do nej ministerka kontroly Kořínková
aj Generálny prokurátor. Pred nimi ešte vystúpi
pán poslanec Hlavička.
Poslanec SN B. Hlavička: Protože jsem zde byl jmenován
ve spojitosti s komisí, chtěl bych se k tomu trochu
vyjádřit. Podstatnou část toho, co
jsem chtěl říci, řekl už kolega
Kopřiva.
Chtěl bych zdůraznit, že naše komise byla
od začátku chápána ne jako parlamentní,
ale spíše jako zpětná vazba občanů,
poslanců, řídící skupiny a
kupónového centra. Pokud k nějakému
omylu nebo nedopatření došlo, snad jedině
ze strany Federálního shromáždění.
Myslím, že má vina a kolegů byla v tom,
že jsme tam docházeli a nezákonně jsme
spotřebovali několik sodovek a káv. Jsem
ochoten všechny tyto náležitosti vyřídit.
Problém je komu. Kdo se přihlásí,
tomu bych to chtěl vrátit.
Když už mám slovo, chtěl bych diskutovat
k tomu, co říkal pan poslanec Borguĺa. A sice
k té oblasti, kde měl zato, že každý
občan musí být seznámen s podmínkami,
ale dokonce by měl být naučen, co má
jak dělat. Domnívám se, že zde jde o
naprosté nepochopení věcí. Protože
seznamovat je jiná věc než učit. Sama
kupónová privatizace má tolik neznámých,
že není možné nikoho naučit. Nikdo
nevěděl, kolik DIKů vstoupí do hry.
Nikdo nevěděl, kolik majetků přes
kupóny bude nabídnuto. Nikdo dodnes neví,
kolik komu kdo dá na investiční privatizační
fondy. Jsou zde ještě další úskalí,
že nevíme, ve kterém kole by se vlastně
mohl DIK přihlásit. Doposud zde nikdo neřekl,
že je třeba tam počkat na druhé, třetí,
čtvrté nebo páté kolo. To totiž
nikdo neví. To je vlastně risk trhu. Toto je ten
problém. Sama podstata věci je velmi jednoduchá.
Dnes investuji tam, kde ten podnik je úplně na dně.
Budu na tom dobře tehdy, kdy po privatizaci bude podnik
prosperovat. Ovšem problémem je, jak to trefit.
Nedělám si iluze, že je možné z
výtisků co budou viset na poštách, aby
se normální lidé, a tím je nechci
vůbec urážet, dověděli, kam to
mají investovat. Pokud je nějaká přednost
určitých lidí, je to přednost profesních
ekonomů, kteří z toho mohou vyčíst,
oč se jedná.
Řada lidí prostě vůbec nepochopí,
co ta čísla znamenají. Buď se zeptají
nebo to prostě udělají podle pravidla, ne
aby se někdo urazil: "Čím blbější
sedlák, tím lepší brambory". Myslím,
že je to spíš doopravdy hra. Měla by to
ale být čestná hra, kdy by nedocházelo
k nějakým podrazům.
Mám vážnou obavu, že řada lidí
zkrátka nezná tyto věci. Když dnes řeknu,
že jen používání cizích
výrazů v této místnosti dělá
občanům strašně zle. Myslím si,
že vůbec neurazím moje staré rodiče,
když na ně prozradím, že si dodnes myslí,
že kontaminovaná zelenina je jižní ovoce,
a já jim to vůbec nemohu vyvrátit. Takových
argumentů je daleko více. Mohl bych to rozvést.
Na sebe se přiznám, že při prvním
vystoupení pana prof. Kočtúcha, já
si ho hrozně vážím, ale když skončil
projev, nevěděl jsem doopravdy, o čem budeme
hlasovat. Až za nějaký čas jsem pochopil
oč jde. Původně jsem si představoval,
v duchu si říkal, je to vzdělaný člověk,
profesor, jistě nechce, abychom měli "snížené
náležitosti", ale na druhé straně
jsem si říkal, je to člověk ze Slovenska,
jakpak, když chce "širokorozchodnou až do
Plzně"...
Proto jsem se raději v té době zdržel
hlasování. Dnes už to všechno víc
chápu a rozhodl bych se jinak. Děkuji za pozornost.
(Šum v sále, potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hlavičkovi. Chce sa
ešte niekto z poslancov zúčastniť rozpravy?
Pán poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, nechcem vás
dlho zdržiavať touto témou, ktorou sa zaoberáme
dlho, ale možno málo tými skutočnosťami,
ktoré nám stále zostávajú nezodpovedané.
Nezodpovedané preto, pretože všetci, ako tu sedíme
vrátane vlády, na mnohé otázky odpovedať
nedokážeme.
Mám len jednu poznámku k tej časti návrhu
uznesenia, ktorá sa týka prítomnosti členov
vlády, banky atď. v dozorných radách,
v privatizačných fondoch atď. Mali by sme si
aj pre budúcnosť uvedomiť jednu skutočnosť.
Mali by sme spoločne s vládou usilovať o to,
aby sme prijali také zákony, ktoré hlavne
v kapitálovom trhu dokážu presne kontrolovať
a regulovať život tak, aby neprijateľné
špekulácie nebolo možné uskutočňovať.
Mali by sme si však uvedomiť jednu skutočnosť.
Dedičstvo minulého režimu, nedôvera voči
každému aj voči sebe, ktorá trvala dlhé
roky, by nemala v budúcnosti pretrvávať. To
prepletené, čo ešte sem-tam funguje, nám
privatizáciu brzdí. Nebolo by dobré, aby
sme veci brzdili ďalej s novými ľuďmi.
Máme málo vyspelých ľudí v problematike
trhového hospodárstva. Nesnažme sa vytvoriť
z tých orgánov, ktoré o týchto procesoch
rozhodujú, ale ani z parlamentu také tímy
pracovníkov, ktorí vzhľadom ku svojim schopnostiam
hrajú druhú alebo tretiu rolu.
Keď sme mali možnosť diskutovať s rôznymi
poslancami iných parlamentov, nemajú problémy
s tým, že okrem toho, že plnia poslaneckú
funkciu, sú členmi správnych rád,
neviem koľkých spoločností. Sú
jednoducho kontrolovaní, ale nikto im nezávidí,
pretože sú schopní. Pretože sú
schopní sú aj v parlamente, aby dokázali
správne posudzovať jednotlivé diania.
Myslím si, že pri všetkých zákonoch,
ktoré budeme prijímať a ktoré budeme
tvoriť, by sme mali pamätať na to, aby najschopnejší
ľudia nám pomáhali dotiahnuť privatizáciu
do konca. Toľko som chcel poznamenať.