Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kočtúchovi.
Teraz prosím spravodajcu výborov Snemovne ľudu,
pána poslanca Šilhána, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SL V. Šilhán:
Pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, právě tak jako
kolega Kočtúch jsem pověřen funkcí
společného zpravodaje ke zprávě vlády
o dosavadním průběhu kupónové
privatizace.
Návrh, který máte před sebou, tj.
tisk l292, projednal a schválil výbor pro plán
a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Předloženou zprávu vlády projednávaly
ještě další výbory, jako výbor
hospodářský a ústavně právní.
Nejde o obvyklou zprávu, takovou, na kterou jsme zvyklí,
tzn. zprávu k předloze zákona. Jde o zprávu
o jiné zprávě, tedy o tom, co si o ní
myslí, jak ji hodnotí a k jakým závěrům
dospěli poslanci výborů, kteří
byli pověřeni tuto zprávu projednat.
Jde skutečně o velmi vážný problém,
a zaznělo to jak z úst místopředsedy
vlády pana Klause, tak i z úst mého kolegy
Kočtúcha, že by nebylo v pořádku
tento problém politizovat a ideologizovat.
Chtěl bych zvlášť připomenout,
že projednávání zprávy vlády
naší republiky bylo neseno zájmem, aby občané,
kteří se účastní privatizačního
procesu, měli jistotu, ale i právní záruky
o tom, že podíl na národním majetku,
o který usilují cestou privatizace, bude výrazem
právně zabezpečeného seriózního
a objektivního ekonomického procesu se zárukami,
že nikdo do tohoto procesu nemůže vstoupit s
nekalými úmysly a když se tak stane, že
zájem a právo občana bude chráněno
všemi zákonnými prostředky.
Právě dnes začíná tzv. předkolo
první vlny privatizace. Občané tedy mohou
oficiálně předávat své investiční
body jednotlivým privatizačním fondům
nebo si je ponechat pro své pozdější
rozhodnutí.
Všichni víme, že tento proces se děl již
dávno předtím, než skutečně
začalo (tj. dnes) oficiální předkolo
první vlny privatizace. A že již tisíce
občanů předalo své investiční
body privatizačním fondům. Víme také,
že průběh kupónové privatizace
od jejího začátku na podzim minulého
roku až do dnešní doby přinesl řadu
zkušeností a poznatků, z nichž mnohé
nebylo možné předvídat. To vše
také vyvolalo koncem ledna potřebu novelizovat nařízení
vlády ČSFR ze dne 5. září l99l
o vydávání a použití investičních
fondů. Tato novela byla vládou přijata 30.
ledna l992.
Privatizační proces ve všech jeho formách
je nepochybně nejdůležitějším,
ale také nejsložitějším procesem
transformace naší společnosti. Jde o změnu
vlastnické struktury společnosti se vším,
co to obnáší, v oblasti sociální,
politické i kulturní. Jde o změnu vlastnické
struktury obrovské ekonomické hmoty, která
čítá stovky a tisíce miliard. Tento
proces nemá nejen v našich dějinách,
ale, co vím, i ve světových dějinách
obdoby.
Je to kromě jiného i proces plný nejistoty
a očekávání. Tato nejistota je naprosto
přirozená a zákonitá. Ovšem nesmí
to být nejistota, která je vyvolávána
tím, že jsme jako zákonodárci něco
opomněli, že jsme něco měli udělat
a mohli udělat a neudělali jsme to. Že jsme
se měli a mohli dohodnout na něčem racionálním
a z nějakých důvodů jsme se na tom
nedohodli. Že jsme sice mnohé věděli,
ale lidem zamlčeli.
Všichni víme, že jde o značná rizika,
a to nejen rizika osobní, ale i společenská.
A naší povinností je učinit vše,
abychom všechna tato rizika, ať už mají
jakékoliv kořeny, společnou vůlí
a prací minimalizovali. Tato naše snaha o minimalizaci
rizik, by měla být velmi úporná a
houževnatá, měla by být komplexní
a měla by obsahovat značnou dávku předvídavosti
a snahy po vytvoření právních záruk
a přesných a velmi přísných
pravidel hry.
Je jisté, že legislativa upravující
činnost a pravidla činnosti všech účastníků
privatizačního procesu je důležitou
součástí výstavby právního
řádu. V tomto smyslu všechno to, co děláme
v oblasti privatizace, má dalekosáhlé účinky
a dalekosáhlý význam pro právní
systém v naší společnosti. O tom, myslím,
že nemůže být pochybnosti.
Bohužel v privatizačním procesu zatím
existují určitá bílá místa
v legislativě, která být nemusela. Já
velmi vítám ve zprávě nebo v úvodním
slovu pana ministra Klause ten bod, ve kterém hovoří
o zákonodárné připravenosti vlády
v oblasti například úprav a funkcí
privatizačních fondů, v oblasti burzy v oblasti
trhu cenných papírů. To je samozřejmě
povzbudivá zpráva, ale zdá se mi, že
je velmi důležité, abychom tyto dokumenty měli
již na stole a mohli je projednávat jako členové
zákonodárného orgánu.
Totiž, proč zdůrazňuji otázku
pravidel a velmi přísných pravidel? Mně
se zdá, že nejde o žádnou hru, jak někteří
lidé často kupónovou privatizaci vidí,
někdy ji tak interpretují a takto o ni mluví.
To není žádná společenská
hra, i když rizika, která do ni vnáší
jednotlivec, jsou relativně velmi malá; co je to
tisíc korun?! Tady jde o mnohem více, tady jde o
důvěru ke státu, tady jde o obrovské
majetky a je nepochybné, že tohoto procesu se účastní
a budou chtít zúčastnit i lidé, kteří
nemají - řekl bych - nejčistší
úmysly hospodařit s majetkem, který jim bude
svěřen, takovým způsobem, aby z něj
měl prospěch ten, kdo jim jej svěřil.
Jedním z velikých problémů úspěchu
v procesu privatizace je všestranná informovanost.
Ta s tím souvisí. To není věc dobrovolná,
"informuješ - neinformuješ", tak, jak to vidím,
to je povinnost, to je především povinnost
těch, kteří vstupují na straně
nabídky do privatizačního procesu.
Někteří říkají, že
je zde naprostý nedostatek informovanosti tohoto druhu.
Právě občané, kteří
se potýkají s nedostatkem těchto informací,
kteří se obtížně orientují
ve spletích našeho ekonomického života,
hledají zdánlivou jistotu pro sebe tím, že
se obracejí na investiční fondy v naději,
že jsou lépe informováni, že to lépe
znají, že o tom vědí více, než
vědí jiní. Samozřejmě tento
druh nejistoty, která je přirozená, je možné
odstranit, anebo zmenšit jenom tím, že informovanost
o činnosti privatizačních fondů, o
stavu a kvalitě těchto fondů, které
vstupují do nabídky, bude maximální.
Bylo by správné, i když se to tak v mnoha případech
nedělo, aby privatizační fondy ve své
reklamě o sobě řekly, kdo je vede, jaké
je představenstvo, jak jsou kapitálově silné
apod. Až dosud jsme se jen v několika málo
případech dočetli něco, co by nám
dalo jakousi reálnější představu
o tom, kdo vstupuje na trh cenných papírů
a chce nás zastupovat.
V budoucnosti může dojít k tomu, že některé
fondy zbankrotují. Takové nebezpečí
je naprosto reálné. Ve světě trhu
to je přirozené. V takových případech,
právě proto, že vstupujeme teprve do tohoto
života, mnoho lidí řekne: "Hledali jsme
jistotu, věřili jsme a oni nás podvedli."
Způsob, jakým stát privatizuje podniky musí
dávat záruky, lidem, kteří do tohoto
procesu vstupují a kteří na sebe berou dobrovolně
určitá rizika, že tento proces má všechny
potřebné regule, které mít má.
V návrhu na usnesení, které připravil
výbor pro plán a rozpočet, je několik
požadavků na vládu. Jedním z nich je
požadavek, aby vláda předložila návrh
zákonů o působnosti investičních
společností a investičních privatizačních
fondů a dalších zákonů nutných
pro regulaci a organizaci kapitálového trhu. Už
jsem řekl, že o této věci se zmínil
ministr Klaus a že tuto zprávu velmi vítám.
To znamená, že vláda právě tak
jako jiné instituce u nás a představitelé
veřejného ekonomického života si tento
nedostatek uvědomuje.
Vláda by je podle tohoto návrhu měla předložit
příslušné návrhy zákonů
Federálnímu shromáždění
v nejkratším čase, tak aby je Federální
shromáždění mohlo projednat ještě
v tomto volebním období.
V návrhu, který máte před sebou, výbory
pro plán a rozpočet navrhují, aby na 21.
společné schůzi obou sněmoven předložilo
předsednictvo Federálního shromáždění
také návrh na ustavení komise Federálního
shromáždění pro dohled nad privatizací,
včetně volby členů této komise.
Dovolte, abych se při této příležitosti
pozastavil nad jednou skutečností.
Informace ke zprávě o dosavadním průběhu
kupónové privatizace nám říká,
že usnesením Finanční rady ze dne 12.
4. 1991 byla ustavena komise pro kupónovou privatizaci
z poslanců Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady. Za Federální shromáždění
byli do této komise jmenováni nebo ustanoveni, -
já ovšem nevím, že by byli voleni, - poslanci
Kopřiva, Hlavička a Jurečka. Za Českou
národní radu Žák, Dobal, Budínský,
za Slovenskou národní radu Ivan, Kotrus a Sládek.
Při projednávání zprávy se
na jednotlivé dotazy poslanců o funkci této
poslanecké komise, jejím statutu, kompetencích
a vztahu k takovým institucím jako středisko
nebo centrum kupónové privatizace na ministerstvu
financí, nic podstatného nedověděli.
Bohužel!
Výbory pro plán a rozpočet jsou toho názoru,
že úloha našeho parlamentu, jeho vliv na privatizační
proces, by měl být řádně a
všem srozumitelně formulován.
Ještě máme v dobré paměti, že
návrh na podobné usnesení není v našem
parlamentě poprvé. Poprvé ho obsahoval návrh
na usnesení obou sněmoven Federálního
shromáždění u příležitosti
projednávání zprávy o plnění
státního rozpočtu za III. čtvrtletí
minulého roku. Nyní v souvislosti s projednáváním
procesu kupónové privatizace se tento návrh
objevuje znovu. Není to žádný kapric,
ale je to snaha o to, aby zákonodárný sbor
měl reálnou a ne pouze deklarovanou možnost
sledovat a kontrolovat proces privatizace, a to nejenom jeho jednotlivé
nebo výlučné formy, ale privatizaci jako
proces, jako proces zásadního významu, ve
kterém mění svého vlastníka
stovky miliard fondů. Tento dohled, jak jsme přesvědčeni,
musí být vykonáván nejvyššími
zákonodárnými sbory země. Tento proces
je tak zásadní a významný, že
mimo něj nemůže stát jakýkoliv
zákonodárný orgán. O tom jsme přesvědčeni.
Pro mnohem menší a mnohem méně významnější
problémy jsou v parlamentu čas od času ustavovány
dočasné nebo stálé komise. Myslíme
si, že soustavné pozornosti parlamentu by neměl
uniknout tak obrovský společenský proces
a jeho mechanismus, že by ho měl neustále mít
pod dohledem a neustále ho legislativně formovat.
Dovolte, vážené kolegyně a kolegové,
abych na tomto zakončil svoji zpravodajskou zprávu
a doporučil vám přijetí návrhu,
který vám předkládá výbor
pro plán a rozpočet. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šilhánovi, odporúčam,
vážené Federálne zhromaždenie,
aby sme postupovali pri prerokovávaní tejto správy
tak, ako pri prerokovávaní zákonov, teda
podľa zákona o rokovacom poriadku. Znamená
to, že vaše vystúpenia by mali smerovať
k potvrdeniu alebo korekciám návrhu uznesenia, ktoré
je uvedené v tlači 1292. Teda eventuálne
pozmeňujúce návrhy predkladajte k tlači
1292 a potom budú spracované tak, ako sú
spracované pozmeňujúce návrhy k predloženému
návrhu zákona.
Otváram rozpravu k uvedenej správe, do nej sa prihlásili
zatiaľ páni poslanci a poslankyne Vrchovský,
Senjuk, Burguľa, Veverka, Schneider, Adriánová
a Fišera. Ako prvý vystúpi v rozprave poslanec
Ladislav Vrchovský, prosím, aby sa ujal slova. Pripraví
sa poslanec Senjuk.
Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedající,
dámy a pánové, budu hned konkrétní,
abychom šetřili náš čas. Dotknu
se několika bodů v tisku 1248, tedy předložené
zprávy federální vlády.
K bodu 1, časovému průběhu kupónové
privatizace.
Termíny jednotlivých kroků kupónové
privatizace se prakticky odvíjejí od stručného
harmonogramu první vlny kupónové privatizace,
který byl schválen finanční radou
ČSFR 12. 4. 1991 v rámci projednávání
zásad technického a organizačního
provedení kupónové privatizace. Tyto termíny
byly v podstatě dodrženy, i když nebyly splněny
věcné podmínky, které byly předpokládány
při jejich stanovení. Např. podle uvedeného
harmonogramu měla být v listopadu 1991 skončena
registrace vytvořených investičních
privatizačních fondů s tím, že
podle zásad se předpokládalo jejich uveřejnění
spolu se seznamem privatizovaných akciových společností,
a to počátkem listopadu 1991.
Už z dikce harmonogramu vyplývalo, že měly
být zveřejněny seznamy privatizovaných
akciových společností, že se nepředpokládalo
zahájení registrace pouze na základě
zveřejnění seznamů podniků
zařazených do privatizace. Uváděný
postup byl zpřesněn finanční radou
ČSFR 24. 9. 1991. Podle jejího stanoviska rozhodl
ministr financí ČSFR o zahájení registrace
kupónových knížek dnem 1. 11. 1991.
Vzhledem k tomu, že k termínu 1. 11. 1991 nebyl zveřejněn
seznam projektů, jak ukládalo nařízení
vlády ČSFR č. 383 v § 1O odst. 2, bylo
rozhodnutí o zahájení registrace kupónových
knížek k uváděnému termínu
neoprávněné. Na tuto skutečnost upozornil
peticí klasifikující zahájení
registrace jako nezákonné i generální
prokurátor a účastnil se následně
jednání federální vlády.
Ke třetímu bodu vzniku a registraci investičních
privatizačních fondů. Z celé této
pasáže mi není zřejmé, jaká
legislativní pravidla v oblasti investičních
privatizačních fondů platí. Bylo to
už řečeno zpravodaji. Jak se na jejich přijetí
podílela federální vláda a zejména
jak jsou jednotlivými investičními privatizačními
fondy dodržována. Osvěta, která je v
této části zprávy ohledně IPF,
je asi potřebná, ale měla by být stručnější,
s doplněním hodnocení některých
věcných projektů.
Investiční privatizační fondy byly
zřízeny jako akciové společnosti a
schvalovány podle předpisů vydaných
v pravomoci republik příslušnými ministerstvy
privatizace. Tato odpovídají za splnění
podmínek stanovených pro IPF jako akciové
společnosti. Zásadním nedostatkem je, že
není přijat zákon o investičních
společnostech a fondech, který by jednoznačně
činnost IPF, ale i jejich správců, tj. společností,
determinoval. Při neexistenci takového zákona
je otázka, zda lze činnost správců
investičních privatizačních fondů
klasifikovat jako nedovolené podnikání, případně
klamavou kampaň a toto postihovat.
K bodu čtyři, příprava nabídkové
stránky kupónové privatizace. Zde jde asi
o nejzávažnější oblast, která
prakticky ovlivňuje možnosti zahájení
prvního kola první vlny. To, co je uvedeno ve zprávě
vlády pro Federální shromáždění,
však této závažnosti neodpovídá.
Není doložena částka 250 mld. Kčs,
která se očekává pro kupónovou
privatizaci. Není zřejmé, proč není
stav uvedený k 22. lednu aktualizován k termínu
předložení zprávy, ani zdaleka nedosahuje
výše uvedené hodnoty, a to i za předpokladu,
že budou doplněny údaje za Českou republiku,
kde je pro kupónovou privatizaci schválen majetek
v hodnotě asi 250 mld. Kčs.
Podle současných informací získaných
na FMF nejsou údaje o majetku federace uváděné
ve zprávě pravdivé. Uváděných
12,4 mld. v sobě zahrnuje 4 mld. na majetek k privatizaci
již pro první vlnu schváleného, pak
ale i majetek z resortu zahraničního obchodu v objemu
asi 6 mld. Kčs, přesně 5,8 mld., který
se teprve v současné době předkládá
ke schválení ve vládě ČSFR.
Podle podkladů federálního ministerstva financí
se musí konstatovat, že 12,4 mld. je veškerý
majetek federace určený pro kupónovou federaci,
a ne pouze majetek ze schválených privatizačních
projektů, jak je deklarováno ve zprávě.
Domnívám se zároveň, že této
části zprávy by měla být zhodnocena
i činnost Fondu národního majetku. I to mi
tam chybí. S ohledem na to, že se počítá,
že by podle zákona 92 tyto fondy měly založit
nové akciové společnosti podle schválených
privatizačních projektů a následně
by měla proběhnout jejich privatizace včetně
prodeje akcií za kupóny, je otázka, zda tento
proces bude možné časově zvládnout
a zejména zda obchodní soudy zabezpečí
včas přidělení IČO těmto
akciovým společnostem určeným k privatizaci.
I tento problém je potřeba rozpracovat.
V závěru předložené zprávy
ke shrnutím a závěrům. Pokládal
bych za vhodné tuto část zprávy doplnit
o konkrétní představy vlády ČSFR
o dalším postupu a očekávaném
postupu kupónové privatizace, zejména je
však nutné vyjádřit, jaká rizika
pro další postup vyplývají z neuzavřeného
schvalování privatizačních projektů
a podstatně vyššího počtu občanů
účastnících se kupónové
privatizace, než se předpokládalo. Rovněž
tak zde chybí časový postup věcného
řešení legislativních otázek,
souvisejících s činností IPF.
Chtěl bych zde ještě reagovat na zmínku
o tom, že pan místopředseda federální
vlády je proti jakékoliv ideologizaci kupónové
privatizace. Jsem téhož názoru. Proto bych
se dotázal, proč došlo k seznámení
veřejnosti s kupónovou privatizační
kartou právě na tiskové konferenci ODS, kde
tuto kartu poprvé světu představil pan poslanec
Schneider. Myslím, že spíš měla
být představena na brífingu federální
vlády.
Kupónová privatizace, kterou jsme jako jednu z forem
privatizace přijali po jistých zkušenostech
ze zahraničí, je v chodu a je třeba ji dokončit
ke vzájemné spokojenosti jak občanů,
kteří se kupónové privatizace účastní,
tak nás, parlamentu, který ji jako jeden z nástrojů
privatizace schválil. Nemám jiné přání,
než aby k tomuto faktu směřovaly dnes všechny
naše snahy. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vrchovskému. Pán
poslanec, vaše pripomienky, ktoré ste dával,
smerovali k uzneseniu, pretože tak neboli formulované.
Pripomínam opäť, že doplňovať
túto správu nemôžeme. To je správa
vlády a naše eventuálne požiadavky môžeme
vyjadriť uznesením Federálneho zhromaždenia.
S faktickou poznámkou sa prihlásil najskôr
pán minister Klaus. Chcel priamo reagovať. Vzdáva
sa faktickej poznámky. Potom pán poslanec Kopřiva.
Poslanec SL T. Kopřiva: Je dobrým zvykem, pokud
člověk někoho cituje a nevyjadřuje
své vlastní myšlenky, uvést zdroj, ze
kterého řečník čerpá.
Pan poslanec Vrchovský tak neučinil. Faktickou poznámkou
to pak činím já. 99 % vystoupení pana
Vrchovského vychází z materiálu federálního
ministerstva kontroly vydaného v Praze 10. února
1992 pod č.j. 26/07/92 a tuto zprávu zpracoval ing.
Kovačík a podepsal ing. Vladimír Urválek.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej pokračujeme v rozprave.
Pán poslanec Soukup má faktickú poznámku.
Poslanec SL J. Soukup: Já bych se rád kolegy Kopřivy
zeptal bez ohledu na původ informací, o kterých
nemám takové vědomosti - pane kolego, mění
to něco na věcném obsahu předneseného
sdělení?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chcete reagovať, pán poslanec?
Pán poslanec nechce reagovať. Budeme pokračovať
v rozprave. Slovo má poslanec Rostislav Senjuk. Pripraví
sa poslanec Michal Borguľa.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, původně jsem
vůbec nechtěl v této rozpravě vystupovat,
ač jsem svým návrhem projednávání
tohoto bodu inicioval. Přestože si svých kolegů
z výborů pro plán a rozpočet, obou
zpravodajů, hluboce vážím, domnívám
se, že ve svém vystoupení mírně
překročili pravomoci nebo poslání
zpravodajů. Proto bych chtěl shrnout do tří
bodů, proč a z jakých důvodů
jsem na začátku této schůze podával
návrh na zprávu vlády o prozatímním
průběhu privatizace jako takové. V žádném
případě mi nešlo o torpédování
smyslu privatizace a kupónové privatizace zvláště.
Je možné, že mezi mnou a panem ministrem Klausem
existují dílčí názorové
rozdíly na pohled privatizace jako globálu, zejména
na jednu její složku, kterou jsou restituce. Domnívám
se, že to jsou názory odborné, na které
máme oba své právo.
Já jsem chtěl, aby zpráva vlády obsahovala
tři základní body a jejich charakteristiku,
protože posláním a prvotní povinností
parlamentu je kontrola vládních úředníků,
místopředsedů vlády a ministrů
financí, další členy vlády nevyjímaje.
První, co mne zajímalo, bylo, jakým způsobem
jsou využívány největší
kapitálové zdroje, které můžeme
použít, a to je čas a informace. Ochrana a
šíření informací, a to nejen
z oblasti informací o podnicích ve směru
investičních fondů, ale především
informací o podnicích ve směru k občanovi,
příslušnému budoucímu akcionáři.
To znamená, jakým způsobem bude zajištěno
všeobecné rozšíření informací
o stavu podniků v rámci jedné vlny, jednoho
kola privatizace a jakým způsobem bude zajištěna
informovanost veřejnosti o tom, jak stoupá či
klesá poptávka po jednotlivých akciích
jednotlivých podniků. To byla obecná rovina
informovanosti.
Druhá spíše konkrétní rovina
informací byla ta, jakým způsobem reaguje
státní správa na to, že některé
nejen investiční fondy, ale podniky vůbec
z mého pohledu používají zneužívání
informací. Můžeme se s tím setkat dnes
a denně na televizní obrazovce a v běžných
reklamách různých investičních
fondů bez ohledu na to, zda je to Harvard Capital and Consulting
nebo zda to je investiční fond té či
oné příslušné banky. Domnívám
se, že postup (teď nechci obviňovat ministerstvo,
ale především prokuraturu, která to
má mít na zřeteli) není adekvátní.
Domnívám se, že by stálo za to přešetřit,
zda v těchto případech nedošlo k porušení
zákonů, především ke zneužití
informací.
Další bod, který mě zajímal v
průběhu kupónové privatizace jako
složitého společensko-ekonomického procesu,
byla kontrolní funkce zpětné vazby na chod
státního aparátu a výkonné
moci, to znamená na centrum kupónové privatizace,
ministerstvo financí a jednotlivá ministerstva pro
správu národního majetku a jeho privatizaci,
jakým způsobem je kontrolována činnost
těchto orgánů, jakým způsobem
jsou kontrolovány hospodářské vazby
a jakým způsobem je zajišťováno
technické zabezpečení chodu těchto
orgánů.
S hrůzou jsem se dozvěděl, že parlamentní
komise, která měla tuto zpětnou vazbu zajišťovat,
byla zvolena způsobem, o jehož serióznosti
- jak se domnívám - můžeme s úspěchem
pochybovat, a že někteří jmenovaní
poslanci ani netušili, že do této komise byli
jmenováni. To ovšem není výtka směrem
k vládě, to je výtka směrem k předsednictvu
Federálního shromáždění.
Třetí z klíčových bodů,
který mě zajímal ve zprávě
vlády, byla ochrana majetku, jehož privatizace je
svěřena jiným zákonům než
zákonu č. 92 a jeho následným novelám,
tedy ochrana majetku, který je chráněn zákonem
o malé privatizaci a ochrana majetku, který je privatizován
restitučními zákony č. 403 a č.
87 ve znění pozdějších předpisů.
Bohužel, ani jeden z těchto bodů není
zcela vyčerpávajícím způsobem
obsažen ve zprávě vlády. Možná
je to dílem tím, že jsem špatně
formuloval bod, který jsme měli požadovat po
vládě, možná je to dílem i tím,
že správa vlády se zabývala jinými
problematickými okruhy, které se pro ni zdají
neuralgické.
Přesto bych byl rád, kdyby pan ministr financí
a místopředseda vlády velmi stručně
a věcně objasnil nebo vysvětlil, jakým
způsobem jsou tyto tři problémové
okruhy řešeny. V žádném případě
jsem tímto bodem neměl, nemám a nechci mít
na zřeteli zbrzdění privatizace, případně
aby se někdo domníval, že moje vystoupení
směřuje proti kupónové privatizaci
nebo privatizaci vůbec.
Domnívám se, že kontrolní funkce parlamentu
by měla být zřejmá nejen občanům
tohoto státu, ale také vládním úředníkům.
Také z toho důvodu jsem chtěl, aby tento
bod byl projednáván nikoliv jako konfrontace, ale
jako výměna názorů a stanovisek pro
větší informovanost parlamentu, jakožto
kontrolního orgánu. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa hlási
podpredseda Federálneho zhromaždenia, pán Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně a kolegové, poslanec
Senjuk nemá předsednictvo Federálního
shromáždění v lásce. Já
proti tomu nic nemám, ale v tomto případě
jeho kritika na adresu předsednictva není důvodná,
protože předsednictvo žádnou takovouto
komisi nebo ty tři poslance neustavovalo. Já jsem
se o tom jako člen předsednictva dozvěděl
až z tohoto tisku. Ověřoval jsem si, zda někteří
další členové o tom vědí,
ale nevěděli o tom také. Tato komise byla
utvořena způsobem mimo předsednictvo Federálního
shromáždění. Považuji za nezbytné
vám tuto informaci sdělit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Borguľa.
Pripraví sa poslanec Veverka. Predtým sa ešte
hlási pán poslanec Senjuk s faktickou poznámkou.
Poslanec SN R. Senjuk: Já bych chtěl uvést
několik věcí na pravou míru. Za prvé
- můj vztah k předsednictvu Federálního
shromáždění je více než
vřelý. Za druhé - v tom případě
by mne tedy zajímalo, kdo výše zmíněné
poslance do těchto funkcí najmenoval a zda by bylo
možné, aby z pozice své funkce pan prof. Jičínský
mohl udělat patřičné kroky k přešetření
činnosti Federálního shromáždění
nebo té neexistující organizace, která
se zove vedení Federálního shromáždění
a udělat taková opatření, aby se zjistila
jmenovitě osoba, která tyto poslance jmenovala.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem.