Pondělí 17. února 1992

Poslanec SN J. Mečl: Kolegové a kolegyně, jenom faktickou poznámku, nikoliv jako zpravodaj. Chtěl jsem k tomu hovořit už po kolegovi Kučerovi, který provedl celkem asi správnou analýzu názorů ve Federálním shromáždění, pokud jde o přístup k předloženým ústavním změnám.

Já se ovšem domnívám, že tato jeho analýza - to on neřekl, to říkám já, - se stejně tak vztahuje i na vládu ČSFR, která podle mého názoru projevuje zajímavý nezájem o projednávání závažných ústavních změn a sama podle mého názoru nemá ani jasné, ani jednoznačné, ani nějaké kontinuitní stanovisko k ústavním změnám, zejména, k těm, které se týkají projednávané otázky.

Pan místopředseda Rychetský tady hovořil, podle mého názoru, o zcela okrajové, z hlediska tohoto návrhu nevýznamné záležitosti, jakou jsou státní tajemníci, což je návrh, který byl svým způsobem zvolen, aby zvýšil průchodnost tohoto návrhu ale nezaujal stanovisko k tomu, že federální vláda v zásadě nedoporučuje tento návrh, který máme před sebou.

Chtěl bych jen odcitovat, předpokládám, že většina z vás to teď před sebou nemá, že ve stanovisku vlády se dokonce uvádí, ne tak dávno: Vláda proto dává především v úvahu, zda je za této situace nezbytné, aby FS přijímalo tak zásadní změnu ústavního zákona o československé federaci, jak je navrženo v tisku atd., kterým se vlastně předjímá možná nová ústavní koncepce, struktura působnosti a pravomocí nejvyšších ústředních orgánů federace, aniž se k tomu obě republiky vyjádřily. Za současného ústavního stavu je sice takový postup FS možný, protože zákonodárná pravomoc náleží Federálnímu shromáždění, nicméně vláda upozorňuje na skutečnost, že předložený návrh může mít s ohledem na přijímání ústavy ČSFR pouze dočasnou platnost.

Když pan místopředseda Rychetský se hlásil o slovo a vystoupil, předpokládal jsem, že Federálnímu shromáždění vysvětlí některá tato stanoviska, která jsou velmi důležitá k tomu, aby další jednání skutečně pokračovalo odpovědně, vážně a dejme tomu mělo nějaké naděje na úspěch.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz k rečníckemu pultu pozývam pána poslanca Ryndu, aby vystúpil ako ďalší v rozprave. Pripraví sa pán poslanec Kačer. Viac prihlášok do rozpravy nemám.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, v samotném závěru našeho volebního období se znovu konečně zabýváme základními otázkami ústavního uspořádání demokratického státu. Vytváříme si celou řadu problémů, které plynou podle mého názoru z neznalosti základní teorie. Není to jen otázka federace. U některých stran nebo poslanců chybí především občanská a politická vůle podílet se na jejím vytváření a fungování stejnou měrou jako na řízení jedné republiky. U poslanců federálního parlamentu jde o jev překvapivý.

Jde zde však bohužel i o nepochopení základního principu parlamentní demokracie, v níž vláda a parlament nejsou zásadně ve vztahu konkurenčním, ale kooperujícím na rozdíl od demokracie prezidentského typu. V obou typech demokracie by však rozhodně měly být vlády chápány a také konečně pochopeny jako orgány kolektivní, nikoliv jako soubor sólistů, hájících pouze svůj resort. Důvodem k odvolání jednotlivých členů vlády nebo k vyjádření nedůvěry některému z nich pak nemohou být marginální dílčí potíže resortu, ale vždy otázky zásadní, komplexní natolik, že se prakticky vždy dotýkají vlády jako celku, tedy i důvěry nebo nedůvěry jí vyjádřené. Připomínám v této souvislosti např. několik nedávných interpelací na rušení některých tratí, které se rozhodně netýkají pouze resortu dopravy, ale např. životního prostředí a otázek rozpočtových.

Z uvedených důvodů se ztotožňuji s návrhy, které zde přednesl místopředseda vlády Pavel Rychetský a podávám je formálně jako své pozměňovací návrhy ve dvou variantách: Varianta první - vypustit článek 64 odstavec 3. Pokud by nebyla přijata, pak varianta druhá - vypustit z článku 68 odstavec 2 slova "nebo jejímu jednotlivému členu" a současně vypustit odstavec 4 téhož článku.

Zvažte prosím při posuzování těchto návrhů, máme-li hodnotit činnost vlády jako orgánu složeného ze zástupců jednotlivých politických stran nebo jako orgánu kolektivního, který má skutečnou exekutivní odpovědnost. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Ryndovi. Teraz vystúpi pán poslanec Kačer.

Poslanec SL J. Kačer: Kolegové, když jsme se před dvěma roky v této budově poprvé potkávali, zdravili jsme se s úsměvem v dobré víře a naději, že jsme slušní lidé zpřízněni volbou. Byli jsme odhodláni po letech individuálního odporu proti nesnesitelně umrtvujícímu režimu dát všechny síly k budování státu nového, v němž by bylo radostí svobodně a tvořivě žít. Teď sedíme zaraženi ve svých stranických lavicích, mnozí se ani nezdraví a místo přímých a solidárních pohledů nejsme mnohdy schopni podívat se jeden druhému do očí.

To, co se děje v parlamentě, se děje samozřejmě i mimo něj. Původní euforie vyprchává, nesnadnost a obtížnost nového světa všechny zahlcuje. Asi se to muselo stát. Původní přátelé i idoly se přestávají shodovat, namísto jedné se ukazuje mnoho cest. Naše cesta k volnosti je svazována obrovskými problémy ve všech oblastech života. Zátěž na našich nohou je těžší, než jsme předpokládali. Mnoho vzniklo z naší nezkušenosti a neprofesionality. Kde bychom se ji také mohli naučit? Mnohé nám bude odpuštěno, protože se mnohé vykonalo. Já hluboce obdivuji ty, kteří prošli bludištěm přijímaných zákonů se ctí. Nebude nám však odpuštěna hloupost, sobectví a nafoukaná zpupnost.

S úžasem a bezmocí přihlížíme k tomu, jak země, která nám byla dočasně svěřena generací předchůdců, abychom ji pomohli spravovat, země, která nám nepatří, kterou jsme povinni hýčkat, je cupována na kousky jako hadrová neoblíbená panenka, rvaná lidmi nekvalifikovanými, nehodnými, nepřipravenými, oslněnými většinou představou vlastní velikosti uprostřed vděčného národa.

Tato naše společná země potřebuje rány zacelovat a ne drásat. K tomu jsme byli zvoleni a žádná výmluva na bezmoc a nedostatek oficiálních kompetencí nám nepomůže. Dnes, a o to víc, jsme povinni vyřknout svá jednoznačná slova. Odmítli jsme prezidentovy návrhy, které si jistě nečinily nárok na dokonalost a právní bezchybnost, ale s politickou a tvůrčí intuicí chtěly zasáhnout ve chvíli, kdy jsme umdlévali a i nám se naše vlastní práce začala jevit marnou. Odmítnutím návrhů prezidenta Václava Havla jsme vlastně ignorovali vůli 2,5 mil. občanů, kteří se s ním i proklamativně shodovali. Čeho jsme dosáhli? Vystavili jsme hlavu státu velké zkoušce. Díky bohu, jeho autorita neutrpěla ani o píď, naopak naše autorita hluboce poklesla. Náš oportunismus a neschopnost cokoliv prosadit dává za pravdu nejen jemu, ale všem, kdo zpochybňují naši práci i z důvodů zdaleka ne státotvorných.

Mezi námi chodí ti, kteří se už vidí jako budoucí vůdci národů. Zvažujme jejich úroveň, jejich oprávnění, vzpomeňme na jejich výroky a činy. Pořád ještě jde o osud společného státu a není možno vzdávat se bezohlednosti, drzosti a bezočivosti.

Jsem bez výhrad pro společný stát. Jsem bez výhrad pro ekonomickou transformaci. Jsem bez výhrad pro tvůrčí koncepci Václava Havla. Jsem bez výhrad pro hluboké vnitřní spojení bývalého OF a VPN, protože navzdory všemu politikaření se domnívám, že myšlenky prověřené na náměstích jsou myšlenkami, pro které jsme byli zvoleni, jiný mandát nemáme. Pracujme ku prospěchu společného státu. Nedopusťme, aby čerstvé výhonky nových poměrů byly uřezány. Dopadli bychom jako pařezy. Byli bychom poprávu vykopáni.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Kačer. Pán poslanec Šedovič ako ďalší, prosím.

Poslanec SN J. Šedovič: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, bolo tu povedané už všetko, opakovať to prípadne inými slovnými spojeniami nepokladám za potrebné. Chcem však pripomenúť poslancom zo Slovenskej republiky nasledujúce:

Do Federálneho zhromaždenia boli v Slovenskej republike zvolené štyri politické subjekty - VPN, KDH, Komunistická strana a SNS.

Pripomeňme si základné heslá, s ktorými išli do volieb. Verejnosť proti násiliu hovorila o rovnoprávnosti oboch republík a o ekonomickej samostatnosti Slovenskej republiky. Kresťansko-demokratické hnutie malo v programe vytvoriť konfederáciu. Komunistická strana v otázke štátoprávnej hovorila tiež o rovnoprávnosti oboch republík. Slovenská národná strana jasne deklarovala, že chce ústavnou cestou dotvoriť Slovenskú republiku ako subjekt medzinárodného práva, to znamená vytvoriť samostatný slovenský štát.

Prijatím tejto novely troch hláv Ústavy nenaplníme ani jeden zo sľubov daných voličom, naopak, podstatne zhoršíme súčasné postavenie Slovenskej republiky v rámci Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Preto menom voličov žiadam poslancov zvolených v Slovenskej republike, aby plnili sľub daný voličom a aby tento návrh novely ústavného zákona nepodporili. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlási sa poslanec Batta, ktorý zastupuje stranu, ktorá bola tiež volená v Slovenskej republike.

Poslanec SN I. Batta: Ďakujem. Nechcem už nič viac povedať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Šedovič má faktickú poznámku.

Poslanec SN J. Šedovič: Ospravedlňujem sa tým stranám Slovenskej republiky, ktoré som nemenoval. Menoval som štyri základné politické subjekty.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ešte jedna faktická poznámka. Ďalšie prihlášky do rozpravy už nemám.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážení kolegovia a vážené kolegyne, voliči Slovenskej republiky odovzdali hlasy aj nášmu hnutiu Verejnosť proti násiliu, ktoré sa jednoznačne prihlásilo k ďalšiemu štátnemu súžitiu slovenského národa, občanov Slovenska s českým národom. Myslím, že pán predrečník hovoril za svoju stranu. Má na to plné právo. Boli tu voliči, ktorí jednoznačne zvolili poslancov Slovenskej národnej strany a o ich národnej orientácii nie je možné pochybovať. My sme plne rešpektovali toto stanovisko poslancov Slovenskej národnej strany, aj keď neviem, ako sa zhoduje z ich poslaneckým sľubom, že budú stáť na báze tejto republiky a chrániť jej zákony.

Samozrejme nás mrzí a bolí, že voliči Verejnosti proti násiliu odovzdali svoje hlasy aj tým dnešným poslancom, ktorí sa spojili s predstaviteľmi Slovenskej národnej strany a s komunistami proti nám, proti parlamentu, proti zákonom, ktoré navrhol prezident republiky, ktoré mali pomáhať udržať tento štát pohromade. Bohužiaľ. Politickú zodpovednosť za existenciu a ďalšiu budúcnosť tohto štátu nech si títo ľudia vezmú na svoje vlastné bedrá.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa hlási pani poslankyňa Záležáková.

Poslankyně SL E. Záležáková: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, som Slovenka, ale bolí ma za český národ, že tu sedí pán poslanec Mlynárik, ktorý chce kus českej krajiny hodiť opäť do zobáku sudetským Nemcom.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To bola faktická poznámka, ale neviem, k akému bodu programu. V rozprave vystúpi pán poslanec Tomsa, ale skôr chce ešte reagovať pán poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Protestujem proti vyhláseniu pani poslankyne Záležákovej. Zhoduje sa úplne so známymi tvrdeniami fialového plátku, ktorý predstavuje skutočne spodinu českej žurnalistiky. Nikdy som nebol žiadnym agentom sudetských Nemcov a nechcem odovzdávať ani konvenovať českú zem nijakej cudzej mocnosti. Skutočne ma mrzí, že ohlasy takýchto novín, takej žurnalistiky nachádzajú svoje miesto v najvyššom zákonodarnom orgáne tejto republiky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: V rozprave vystúpi pán poslanec Tomsa.

Poslanec SL J. Tomsa: Paní a pánové, kolegové a kolegyně poslanci, dovolte mi říci několik upřímných slov tak jak je cítím já, prostý občan tohoto státu. Pokládám za svou povinnost v této chvíli jako poslanec tohoto parlamentu pronést svůj názor bez ohledu na to, zda můj názor bude vámi přijat či odmítnut.

Tento stát vznikl společnou vůlí Čechů a Slováků. Ovšem dvacetiletá existence československého státu byla podle mého soudu dobou příliš krátkou na to, aby vědomí společné státnosti zapustilo hluboké kořeny ve vědomí obou našich národů. Druhá světová válka přerušila kontinuitu tohoto státu. Je možné, že v myslích mnoha Slováků žije dnes ještě jakási reminiscence na tzv. Slovenský štát a že tu funguje ještě jakási nenaplněná touha po vlastní slovenské státnosti, založené nikoliv na principu občanském, ale národním či dokonce nacionálním. Avšak domnívám se, že slovenský národ svým celonárodním povstáním v době války dostatečnou měrou prokázal věrnost společnému státu. Prokázal ji i tím, že za druhé světové války mnozí Slováci bojovali společně s Čechy za společný stát. Bojovali jako Čechoslováci. Označení Czechoslovakia, které nosili na ramenou, bylo označením nejen jejich příslušnosti k armádě tohoto státu, jednotného státu, ale bylo i vyjádřením jejich společné vůle tento stát znovu obnovit. Toto vědomí bychom neměli ztratit, vědomí, že tento stát je naším státem, že poslanci tohoto parlamentu skládali svůj slib federaci a že naší povinností je tento stát budovat a nikoliv jej bořit.

Jsme dva rovnoprávné národy a máme právo žít ve společném státě, který jsme společně vytvořili. Jestliže vycházíme ze skutečnosti, že tento stát vznikl společnou vůlí Čechů i Slováků, že naši zahraniční vojáci nosili na ramenou označení

Czechoslovakia (bez čárky, bez rozdělovníku či spojovníku), že neměli a ani nepotřebovali kompetence, že jejich boj byl výrazem společné vůle a společného boje za společný stát, že existence tohoto společného státu je posvěcena společně prolitou krví Čechů i Slováků, pak máme právo být na tento stát hrdí. Jsme svým slovenským i českým předkům, kteří pokládali své životy za existenci společného státu, zavázáni mnohými díky a jsme povinni tento společný stát chránit nejen pro sebe, ale i pro všechny generace budoucí.

Uvažme i skutečnost, že nejméně jedna pětina obyvatel našeho státu žije ve smíšených manželstvích českých, slovenských nebo slovensko-českých, že i mnozí z nás máme své české otce a slovenské matky nebo opačně. Můžeme vůbec u lidí, kteří se narodili ve smíšených česko-slovenských manželstvích určit, co je na nich českého a co je slovenského? Můžeme to dvojí od sebe oddělit, aniž by přitom zahynul člověk?

A můžeme dva rovnoprávné národy od sebe oddělit, aniž by přitom nezahynul společný stát? Není třeba zvlášť zdůrazňovat, že v současné době prožíváme značné ekonomické potíže a že i v důsledku těchto potíží byly narušeny naše vzájemné vztahy. Avšak jakékoli vzájemné obviňování je v dané době a v dané politické situaci neoprávněné, neopodstatněné a neslouží ke vzájemnému pochopení.

Bratři Slováci! Prosím vás, neobviňujte nás, že jsme vám zničili vaše Pováží či Pohroní, ani my vás neobviňujeme ze zničeného Mostecka či Poohří či Rudohoří. Vezměme tuto skutečnost jako fakt, že jsme tu za čtyřicet let s budovatelskou písní na rtech doklopýtali až tam, kde jsme dnes. Nebavme se o tom, kdo na koho doplácí, ale spojenými silami viribus unitis odstraňujme nedostatky, které tady měl systém, který jsme svrhli. Prokažme společnou vůli společně si prospívat a nikoliv si vzájemně škodit. Pusťme se do tvorby společného státu a společné budoucnosti. Přestaňme říkat, že toto je naše české a toto je slovenské. Vždyť každý Čech nosí v sobě kus Tater, kus Pováží, kus Pohroní stejně tak, jako každý Slovák nosí v sobě kus Prahy či Beskyd. Tatry i Krkonoše, Pováží i Šumava, Praha i Bratislava - to vše je naše společná vlast.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, hovorte prosím k tlači 1212. Keď som to žiadal od poslanca Váňu, musím to žiadať aj od vás.

Poslanec SL J. Tomsa: Je naším společným údělem chránit náš společný domov proti každému, kdo by nás chtěl rozdělit, kdo by chtěl rozdělit nejprve nás, aby se potom bez nás mohl dělit i o náš společný domov. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím pánov poslancov, aby sa sústredili na predmet tejto rozpravy. Ja viem, že tieto apelatívne prejavy majú tiež svoje miesto v parlamente, avšak Rokovací poriadok nám prikazuje hovoriť priamo k prerokovávanej veci. Poslanec Kvasnička sa hlási s technickou poznámkou.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia. Kto ma pozná, iste ma nepodozrieva z nejakého separatizmu, ale v záujme historickej pravdy musím povedať poznámku k prejavu pána poslanca Tomsu.

Z tej doby, kedy československí legionári boli označení visačkou Czechoslovakia - ja som sa vtedy narodil, na mojom rodnom liste mám napísané

Česko-Slovenská republika. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Mám ešte jednu písomnú prihlášku do rozpravy a tá je od pána poslanca Wagnera. Dávam mu slovo.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Podal jsem svou přihlášku až poté, co jsme zde vyslechli řadu apelů, které, kdybychom jen srdcem mohli poslouchat, bychom akceptovali. To bohužel dost dobře nejde. Přihlásil jsem se proto, abych se pokusil zde říci něco jazykem, který nezní v tomto parlamentu, ale zní mimo něj. Získal jsem pocit, jaký jsme mívali kdysi dávno před 17. listopadem, kdy řeči těch, kteří zde mluvili, nikdo nerozuměl. A mám ten pocit, že se všichni společně snažíme, aby nám opět v této místnosti nikdo venku nerozuměl.

Vzali jsme na vědomí ze všech možných průzkumů veřejného mínění, kterých už bylo tolik, že je lze brát za hodnověrné a reprezentativní, že valná většina obyvatel českých i slovenských stojí o jakousi formu společného státu. Potíž je v tom, dohodnout se na té které formě - na té, která by byla všem přijatelná.

Vůle žít ve společném státě zde beze sporu je. Ale schází vůle politických reprezentací dovést ji do praktické podoby. Přihlásil jsem se hlavně proto, abych zde řekl, že zůstane naší vinou, že jsme do konce volebního funkčního období pouze kritizovali iniciativy jiných, byť pana prezidenta, byť národních rad, ale že jsme neprojevili dostatek vůle, abychom těmto iniciativám prospěli nebo abychom přišli s vlastní iniciativou.

A ještě jedna poznámka, kterou považuji za zvlášť důležitou. Neustále omíláme ve všech možných debatách všechny problémy kompetenční. Ještě nikdy jsme neřekli důrazně, oč se vlastně v těch kompetencích jedná. To není problém toho, zda v Praze či v Bratislavě, nebo kde bude maximum moci. Problém je v tom, že ve smyslu moderních tendencí, vesměs ve směru moderního vývoje bychom se měli starat o to, aby se posílila samosprávná tendence, aby ta vůle předat maximum moci co nejníže, zde byla zřetelná. A pokud bychom z tohoto pohledu na věc nazírali, zjistili bychom, že na české, moravské i slovenské scéně nebude tolik rozdílů. My jsme připustili, že o něčem jiném se hovoří v národních radách, o něčem jiném se hovoří zde a na české straně ještě s jednou komplikací - s komplikací česko-moravskou. Nikdo se neodvážil vážně předložit variantu spolkového státu. Prý proto, že by byla Slovensku nepřijatelná. Nikdy jsme zde nevedli rozpravu o tom, co vlastně je a není komu přijatelné. Ale povedeme rozpravu o třech hlavách Ústavy, které jsou střechou a začali jsme stavět dům od střechy. Domnívám se - velmi špatně. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Len v záujme pravdy a v záujem tých, ktorí toto rokovanie sledujú, musím konštatovať, že pán poslanec Wagner sa trochu mýli, keď tvrdí, že sme neprišli so žiadnou iniciatívou. Práve tento bod, ktorý prerokovávame, je produktom iniciatívy poslancov Federálneho zhromaždenia. Týmto by som chcel vec uviesť na správnu mieru.

Pán poslanec Kulan sa hlási s faktickou poznámkou.

Poslanec SN P. Kulan: Milé dámy, vážení kolegovia. Ja vás chcem poprosiť o jednu maličkú technickú vec, aby sme vynechali z nášho rokovania pojem "pre Slovensko je neprijateľné." Možno ste si všimli, ale to, čo je pre Slovensko prijateľné alebo neprijateľné, sa dá zistiť len tým, že dáme možnosť našim občanom sa k tomu vyjadriť. Túto možnosť sme im odobrali tým, že sme znemožnili de facto vykonať referendum o tejto otázke a ja, prosím pekne, chcem upozorniť, že práve túto formuláciu "pre Slovensko je neprijateľné" začal používať teraz jeden z najpopulárnejších politikov bez toho, aby dal šancu občanom Slovenskej republiky sa k tomu vyjadriť. Takže osobne som hlboko presvedčený, že to, čo je pre Slovensko prijateľné alebo neprijateľné asi ťažko posúdime z tohto miesta. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Konštatujem, že nikto ďalší sa už do rozpravy neprihlásil. Dávam faktickú poznámku pánu poslancovi Benčíkovi. Potom hodlám rozpravu uzatvoriť.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, hrá sa tu zaujímavým spôsobom. Jednak aj preto, že to vysiela televízia. Už po tretíkrát tu počujem, že na adresu parlamentu sa vážne vytýka, že sme zabránili referendu. Stručne povedané to znamená, že tento parlament nechce zohľadňovať názory ľudí, a to by bolo veľmi zlé.

Nikto však nepovie druhú otázku. (Škoda, že odišiel aj pán podpredseda Rychetský, ktorý si na tomto tiež "ohrial svoju polievočku.") To že do referenda sa núti otázka, ktorá je v prevažnej miere jasná.

Rozhodujúce politické sily ako na jednej, tak na druhej strane sú za spolužitie. Aj na Slovensku. Pred chvíľou to tu kolega hovoril. Otázka je, aké spolužitie? Rovnoprávne, a to sa referendom nedá doriešiť. Preto otvorene povedzme, že nie je čestné voči parlamentu tento argument tak často vynášať a takto si uskutočňovať svoje záležitosti. Nedokážem si predstaviť, aby v referende mohla byť postavená takáto otázka - aké spolužitie. To si musia uskutočniť zodpovedné politické sily.

Ako sme videli, jeden a pol roka sa v podstate pripravovala zmluva. Keď sa konečne pripravila, sama vládna koalícia na Slovensku si ju neschválila. Je to politicky zodpovedné alebo nie? Podľa môjho, nie je. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem aj ja. Prosil by som, aby sme témy, akou je aj téma referenda, veci, ktoré nie sú bezprostredne v rozsahu prerokovávania, naďalej nerozvádzali a neodčerpávali tak drahocenný čas pre naše rokovanie.

Aj tak chce zrejme ešte raz pán poslanec Kulan reagovať faktickou poznámkou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP