Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, všechny dosavadní
legislativní iniciativy ve státoprávní
oblasti, včetně prezidentových návrhů,
vycházely z předpokladu, že nefunkčnost
našeho státoprávního uspořádání
je dána jednak jeho vnitřní nedokonalostí,
jednak chybami v personálním obsazení a fungování
parlamentu, tedy zákonodárných sborů,
především Federálního shromáždění.
Nechci jedno ani druhé idealizovat, ale základní
problém je mimo to a nad tím. Je to nedostatek politického
konsensu mezi českou a slovenskou složkou našeho
společného státu.
Dosavadní státoprávní uspořádání
předpokládá přitom dost vysoký
stupeň konsensu - viz třeba mechanismy majorizace.
Je vidět, že socialističtí tvůrci
federace z roku 1968 vážně nepočítali
s politickou pluralitou. Také dělba kompetencí
z roku 1990 znamenala ve svých důsledcích
zvýšení míry konsensu, potřebného
k tomu, aby se dala přijmout nějaká politická
řešení.
Současná úprava tří hlav zákona
o československé federaci je naopak nesmělým
pokusem nároky ústavního uspořádání
na konsensus poněkud snížit zvýšením
pravomoci prezidenta republiky, zejména pokud jde o mechanismus
rozpuštění Federálního shromáždění
- čl. 42 - o prezidentovo suspenzivní veto - čl.
51 - a o možnost, aby prezident jmenoval úřednickou
vládu - čl. 65, odst. 7.
Považuji tyto úpravy současně za nešťastné
a neproveditelné. Snaha přijmout tři hlavy
ústavy ještě teď - tuto snahu je možno
vykládat tím způsobem, jak to zde učinil
pan místopředseda Jičínský,
to jest jako úsilí vytvořit solidní
základ pro jednání budoucího parlamentu,
dá se však interpretovat jako úsilí
vytvořit "fait accompli", zlepšit funkčnost
našeho politického systému dřív,
než nové složení zákonodárných
sborů po volbách vyloučí jakoukoli
dohodu. Zdá se mi, že tento názor kolega Kučera
přednesl takřka expresis verbis.
Jenže současná krize v česko-slovenských
vztazích se nedá řešit legislativně
technickými prostředky. Musí se řešit
politickým jednáním reprezentace obou republik.
Ta reprezentace bude po volbách nepochybně dokonalejší,
nepochybně bude lépe odpovídat podpoře
veřejnosti než nyní. Nedovedu si představit,
že by debata, jíž jsme dnes zahájili a
kterou chceme dnes ukončit, mohla mít jiný
skutečný smysl, než je honění
vody na politické mlýny. Napětí v
naší společnosti se tím ovšem nesníží.
Nakonec mi dovolte jednu malou poznámku. Největší
překážkou věcného dialogu o současné
krizi je politická licitace, v níž si česká
a slovenská strana navzájem předává
Černého Petra rozbíječství.
Jistě, bylo by lepší tento stát zachovat,
než ho rozdělit, a rozdělit ho bude lze teprve
tehdy, když nebude zbytí. Nicméně rozdělení
státu je jedna možnost rovnocenná ostatním,
možnost, která nikoho předem ani nekvalifikuje,
ani nediskvalifikuje. My samozřejmě můžeme
politický spor, který se tady vyvinul, interpretovat
jako střetnutí centralistů a separatistů.
Volba termínů je dána potom jedině
mírou politického škarohlídství
toho, kdo si je vybral.
Na závěr bych chtěl říci, že
to, co jsem zde přednesl, je můj čistě
osobní názor. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Doležal. Teraz vystúpi
pán poslanec Ladislav Roman, môže sa pripraviť
pán poslanec Richter.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci, názory na riešenie problémov
nášho štátoprávneho usporiadania,
ako vieme, sú rôzne. Je snaha vytvoriť unitárny
štát, federáciu, konfederáciu, ale aj
dve samostatné republiky. Stretávame sa aj s pseudotermínmi,
ako je napríklad autentická federácia. Z
doterajšieho vývoja riešenia, riešenia vecí
je zrejmé, že vládna koalícia chce ešte
využiť svoju politickú moc, a preto sa snaží
realizovať svoju predstavu na štátoprávne
usporiadanie ešte teraz. Len zdanlivo sa vedú rozhovory
v duchu národného princípu. Jedni jednajú
cieľavedomo, druhí pracujú v ich službách,
spoločne však sledujú federatívne a
unitárne záujmy. Už sa nielen odmieta dovŕšenie
slovenskej národnej jednogenézie a dosiahnutie plnej
štátnej suverenity Slovenska, ale stretávame
sa aj s falošnou hrou, ba aj so zastrašovaním
tých politikov, ktorí sa dokázali čestne
a zodpovedne postaviť na národnú platformu
pri prerokovávaní a rozhodovaní o týchto
štátoprávnych otázkach. Rozhovory o
tejto problematike sa začali na Vikárke len za účasti
vládnej koalície. Po kritike ďalšie rokovania
sa uskutočnili v dôstojnejších priestoroch,
a to aj za účasti ostatných parlamentných
strán a hnutí. Ťažisko rokovania sa takticky
premiestňovalo z federatívnych na národné
orgány a z národných na federatívne.
Ako člen komisie pre prípravu ústavy spoločného
štátu si dovolím vyhlásiť, že
o procesných, ale aj o materiálnych otázkach
tejto problematiky sa rozhodovalo vždy z úrovne federácie.
Návrh ústavného zákona, ktorý
prerokovávame, má vytvoriť podmienky pre nový
parlament, ako tu už bolo povedané, áno, má
vytvoriť podmienky pre nový parlament, pre prechod
od federácie k unitárnemu štátu. V predkladanom
návrhu ústavného zákona je vypustený
zákaz majorizácie vo veľkom rozsahu, týkajúci
sa tých zákonov, ktoré sú najzávažnejšie.
A kolegovia z Občianskej demokratickej strany a Občianskej
demokratickej aliancie požadujú vypustiť zákaz
majorizácie úplne, pričom rozhodovanie zákonodarnej
moci sa presúva do poslaneckej snemovne, kvórum
na uznášaniaschopnosť a prijímanie uznesení
v tejto zmluve sa do značnej miery znižuje.
Vieme, že táto snemovňa má byť
volená v pomere 2: 1 v neprospech Slovenskej republiky.
Aj posilňovanie právomoci prezidenta a federálnej
vlády je navrhované tak, aby sa rozšíril
unitárny občiansky princíp.
Vzhľadom na súčasné rozloženie
politických síl, keď dnešná koalícia
na Slovensku už neodráža záujmy a vôľu
slovenského národa o budúcnosti nového
štátoprávneho usporiadania, by mali rozhodovať
už nové politické sily, ktoré vzídu
z najbližších parlamentných volieb.
Preto sa obraciam na vás, vážené kolegyne
a kolegovia, ktorí ste boli zvolení v Slovenskej
republike, aby ste svojím rozhodnutím sa nepostavili
proti záujmom Slovenska.
A na záver navrhujem ešte zmenu, lepšie povedané
doplnenie zákona o československej federácii
ods. 3 článok 1 o toto znenie:
Svojbytnosť a suverenita národov Čechov a Slovákov
je vyjadrená v Ústave Českej republiky a
v Ústave Slovenskej republiky.
Tým sa Česká republika a Slovenská
republika stanú plnými štátoprávnymi
subjektmi na uzatvorenie štátnej zmluvy o novom štátnom
zväzku Čechov a Slovákov. Všetko ostatné
je závislé od dobrej vôle zúčastnených
strán. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Richter. Ako ďalší
sa môže pripraviť pán poslanec Stome.
Poslanec SL M. Richter: Vážené kolegyně
a kolegové, nebudu vás dlouho unavovat rozborem
tohoto ústavního zákona a věcmi okolo.
Chtěl bych pouze navrhnout dva pozměňovací
návrhy, a to v článku 30 odst. 2 vypustit
poslední větu: Sídlem senátu je Bratislava.
Zde bych chtěl říci, že chápu
motivaci, která vedla k tomu, proč zde je navrženo
toto sídlo, ovšem zdá se mi to z praktického
hlediska velmi nepraktické, a to proto, že v některých
státech je třeba hlavní město posunuto
z největšího města státu do nějakého
menšího, aby se tak výkonná moc a zákonodárná
moc uchránila vlivu třeba velkých průmyslových
a jiných nátlakových skupin. Ale kdyby se
zákonodárný orgán měl rozdělit
na dvě půlky, každá měla místo
někde jinde, přitom ta druhá musí
také komunikovat s federálními orgány
navzájem, ta vzdálenost je podle mne nepraktická.
Dále navrhuji vypustit v článku 47 odst.
2, kde se jedná o zákonech, které patří
do kompetence, je zde také uveden zákon o pozbývání
státního občanství. Zdá se
mi z hlediska ústavního, že by občan
mohl pozbýt státního občanství,
proti občanovi, a navrhuji, aby slova "a ztráty"
z první věty byla vypuštěna.
Čili ta část by zněla: "přijetí
zákona o zásadách nabývání
státního občanství". Vypustila
by se zmínka o ztrátě státního
občanství.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím teraz pána poslanca Stomeho
o jeho príspevok. Po ňom vystúpi podpredseda
vlády pán Rychetský.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, vážení
hosté, nechci argumentovat žádnými pozměňujícími
návrhy, ale chci se zmínit o tom, jestli bychom
o těch třech hlavách měli vážně
uvažovat či nikoliv. Čili jestli bychom je
měli dát na pořad vážně
míněného jednání či
nikoliv.
Považuji za nutné na začátek říci,
že ne zcela šťastně tělesům,
které po mém názoru při troše
přehánění neměly ústavní
povinnost se dohodnout, byla svěřena úloha
státoprávního uspořádání
v jeho konečném řešení resp.
v řešení, které je na nich učiněno
závislým.
Nedomnívám se, že z Ústavy vycházejících
principů odpovídala jednání premiérů
počínaje Trenčianskými Teplicemi,
a nedomnívám se, že byla zcela seriózní
reakce, když národní vlády svými
reprezentanty se nedohodly, že neoznámily zcela zřetelně,
že buď jde o věci závažné,
které mají velký vliv na další
chod tohoto státu, a že se neumí dohodnout,
z čehož by měly vyvodit ústavní
důsledky, tj. např. odstoupit, a nebo že by
měly oznámit, že se sice nedohodly, ale nejde
o věci důležité pro život tohoto
státu, a že není třeba z toho tedy dělat
otázku zásadní důležitosti. To
se, bohužel, nestalo a tato záležitost se tradovala
dále přes všechny možné schůzky
a přes všechny možné snahy různých
ústavních činitelů až do schůzí
parlamentních reprezentací, tj. národních
rad, o kterých si troufám říci, že
nemají ústavní povinnost se dohodnout.
Mám za to, že poněkud stranou zůstal
počin tohoto Federálního shromáždění,
které 13. 11. 1991 přijalo usnesení o společném
státu jako reakci na petici občanů (to byl
ten milión podpisů), kterou jsme sem dostali. Myslím
si, že nyní by bylo na nás, abychom splnili
my svou ústavní povinnost a vážně
se zabývali otázkou přijetí či
úpravy oněch třech hlav Ústavy, aby
aspoň nějaký ústavní pořádek,
přejeme-li si tedy změnu, mohl býti nastolen.
Chci k tomu připomenout, že námitky, že
kompetenční zákony brání takové
spolupráci, jsou námitky, které se zhusta
velmi a velmi přeceňují, nebo jsou dokonce
jednotlivá ustanovení toho, co nazýváme
kompetenčním zákonem, velmi a velmi extenzívně
vykládána.
Domnívám se, že toto Federální
shromáždění má za povinnost řídit
se svým usnesením a tím, pro co jeho poslanci
byli zvoleni. Apeluji na všechny, abychom se zcela vážně
zabývali oněmi třemi hlavami, které
máme na programu.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz vystúpi podpredseda vlády, pán
doktor Pavel Rychetský.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
l7. listopad l989 a následující dny a týdny
přinesly naší zemi svobodu a současně
otevřely naší zemi cestu k demokracii. Dnes
jsme svědky jakéhosi bilancování toho,
do jaké míry zákonodárné sbory
této země zvolené ve svobodných volbách,
vlády ustavené na základě těchto
voleb, byly schopny se získanou svobodou a se získanou
šancí na demokracii nakládat.
Chtěl bych říci, že problém každého
složeného státu, zejména je-li složen
ze dvou subjektů, jde-li o bipolární, tzn.
brutální spojení, je problémem, který
se nedá vyřešit za jeden rok, za dva roky,
je problémem vysoké politické kultury, tolerance
a slušnosti.
Není mnoho bipolárních, dvoudílných
federací na světě. Není mnoho takových
spojení. Některá z nich neprokazují
velkou životnost, jako Kypr nebo Libanon, některá
z nich prokazují hlubokou občanskou a demokratickou
vůli o vytváření něčeho,
co je, nejen podle mého názoru, vyšším
stupněm demokratického uspořádání,
vyšším stupněm demokratické formy
soužití dvou nebo více subjektů. Jde
o teorii federalismu jako teorii demokratické formy vlády.
Bohužel u celé řady občanů této
země vznikl do značné míry pochopitelný
předpoklad, který je současně zcela
falešný. Je to představa, že to zlé
a špatné, co máme za sebou, je spojeno s federací
jako takovou, s myšlenkou federace. Jde o hluboký
omyl, všichni víme - a zejména vy jste měli
možnost to poznat -, že nešlo o federaci ve smyslu
státoprávním, že šlo o umělý
model. A nyní máte neopakovatelnou šanci svým
hlasováním rozhodnout o tom, že v této
zemi bude skutečná demokratická federace,
která zajistí skutečné fungování
soužití nejen dvou národů, ale zejména
občanů dvou republik jako suverénních
a jediných představitelů skutečné
vůle.
Chtěl bych zdůraznit, že Federální
shromáždění prokázalo vedle mnoha
nesmírně pozitivních činů a
kroků při budování nové společnosti,
nového státu i - přinejmenším
v několika momentech -, že neumíme s demokracií
disponovat. Šlo o postoj Federálního shromáždění
k návrhu na vypsání referenda, k návrhu,
který zde byl předložen, k návrhu, který
byl podpořen posléze třemi milióny
občanů, k návrhu, kterým se předpokládalo,
že se bude opakovat l7. listopad. Je-li pravda, že l7.
listopadu vzali občané této země svůj
osud do svých rukou, je též pravdou, že
občané, kteří se připojili
k výzvě za společný stát, tím
projevili vůli opět vzít osud do svých
rukou, opět rozhodnout o své budoucnosti, nejsou-li
k tomu schopné politické reprezentace těchto
občanů.
Pevně proto věřím, že i toto
jednání Federálního shromáždění
bude probíhat ve znamení vůle po zachování
společného státu a po jeho přetvoření
na nové demokratické platformě. Dovolte mi
proto jen jednu poznámku k předloženému
návrhu.
Předložený návrh ústavně
právních výborů novelizace tří
hlav Ústavního zákona o čs. federaci
v tisku l2l2 představuje vyvážený pokus
o zpřesnění principů parlamentní
demokracie. O vytvoření legislativního ústavního
základu funkčnějšího parlamentu,
než je ten, jehož podobu jsme zdědili z minulosti.
Soudím, že stejně pozitivní je posun
i v příslušné kapitole o vládě
a o hlavě státu. Přesto mi dovolte se zastavit
u jedné otázky, která není dle mého
soudu řešena šťastně a mohla by dokonce
založit zárodek nefunkčnosti výkonné
moci. Jde o požadavek zakotvený v navrhovaném
znění v čl. 64 odst. 3, požadavek na
vytvoření funkcí státních tajemníků
působících na federálních ministerstvech
jako jacísi dvojníci ministrů předurčení
pro tuto funkci pouze opačným republikovým
občanstvím, než jaké má ministr.
Akceptování tohoto principu by mohlo přinést
značné obtíže a ostatně i proto
bylo odmítnuto reprezentanty obou národních
rad při nedávném jednání v
Milovech, kterého jsem se zúčastnil.
Zkusme si představit praktické důsledky zakotvení
tohoto principu do naší Ústavy:
Za prvé, především by byl zcela nejasný
vztah a postavení této dvojice ministr versus státní
tajemník na ministerstvu samotném. Je totiž
nepochybné, že v čele ministerstva může
stát toliko jedna odpovědná osoba, ministr
odpovědný vládě, jejímž
je členem, ministr odpovědný prezidentovi,
který jej jmenuje a odvolává a samozřejmě
ministr odpovědný parlamentu. Do této koncepce
jediného člena vlády odpovědného
za resort se státní tajemník prostě
nevejde. Hrál by roli jakéhosi reliktu reprezentovaného
pouze svou příslušností k České
nebo ke Slovenské republice, který by však
za nic a nikomu neodpovídal a také nic a nikoho
neřídil.
Za druhé, stejně paradoxní by ovšem
bylo postavení oné dvojice - ministr versus státní
tajemník - ve vládě samotné, ve které
se jak známo hlasuje. Jak by se řešily případy
jejich protikladného hlasování?
Za třetí - vláda je v systému parlamentní
demokracie výsledkem demokratického procesu tvorby
obecné vůle zahájeného účasti
občanů na volbách do zákonodárného
sboru potvrzeného kreací zvoleného parlamentu
a sestavením koalice politických, nikoliv národních
sil, které v nově vytvořeném parlamentu
získaly většinu a mohou proto sestavit koaliční
vládu parlamentu odpovědnou a o parlament se opírající.
Žijeme přitom ve dvoudílné federaci
složené ze dvou republik na základě
soužití dvou národů - Čechů
a Slováků - a ostatních národností
žijících na jejich území. Princip
duality se tedy přirozenou, to jest politickou a demokratickou
cestou prosazuje tam, kde jej nelze v právním řádu
zakotvit. Tam, kde to právní řád unese,
jako například při paritním sestavování
Ústavního soudu, lze tento dualistický princip
i ústavně vyjádřit.
Tam, kde jej nelze explicitně v ústavě vyjádřit
prosadí se v politické kultuře a demokracii,
například v principu, je-li prezidentem občan
jedné republiky, bývá federálním
premiérem občan republiky druhé.
Soudím, že proces sestavování vlády
je jedním z typických příkladů
příznačných pro parlamentní
systémy, příkladu vyspělosti politické
kultury a principů zastupitelské demokracie, které
nelze svázat do ústavních pravidel, abychom
se úspěšně vyhnuli možným
absurditám. Ostatně je nepochybné, že
i bez ústavních limitů by každý
pokus o sestavení vlády, který by nerespektoval
principy soužití a vzájemnosti obou národů,
skončil - jednoduše řečeno - debaklem.
Taková vláda by prostě nezískala důvěru
v obou komorách parlamentu.
Za čtvrté, princip dvojníků některých
členů vlády, - povšimněme si,
že návrh předpokládá tuto duplicitu
pouze u členů vlády pověřených
řízením konkrétního ministerstva,
kde se dualistický princip již dávno uplatnil
při obsazování funkce prvního náměstka
- tedy tento princip naráží v navrhovaném
znění na další úskalí.
Je jím možnost předpokládaná
v článku 68 odst. 2 a 4 návrhu, který
umožňuje i vyslovení nedůvěry
jednotlivému členu vlády. Pro parlamentní
demokracii jde o institut neobvyklý. Pravidlem je kolektivní
odpovědnost vlády, která naopak zná
pouze možnost vyslovení nedůvěry vládě
jako celku. Jednotliví členové vlády
pak ztrácejí svůj mandát, - abych
tak řekl - nikoli v závislosti na vládě
a její politice, ale v závislosti na svých
osobních rysech, včetně onemocnění
nebo jiných překážek výkonu ústavní
funkce, a to prostřednictvím rozhodnutí hlavy
státu.
Východiska z diskrepance, kterou navrhované znění
v parlamentním tisku 1212 obsahuje, jsou dvě: buď
vypustit bez náhrady odst. 3 z článku 64
návrhu, anebo modifikovat článek 68 odst.
2 tak, že se z něj vypustí slova "nebo
jejímu jednotlivému členu" a že
se současně vypustí odst. 4 u článku
68.
S ohledem na to, že nejsem členem tohoto ctihodného
sboru a nemám tedy právo předkládat
pozměňovací návrhy, doufám,
že si některý z poslanců tento návrh
osvojí. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pán podpredseda. Do rozpravy sa ešte
prihlásili poslanci Rynda a Kačer. Teraz dám
ešte slovo k faktickej poznámke pánu poslancovi
Mandlerovi.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nevím, jestli jsem
se přehlédl - pak se omlouvám -, ale mám
dojem, že pan místopředseda tady hovořil
velmi pozitivním způsobem o tom, jak občané
loni 17. listopadu projevovali vůli - teď to řeknu
svými slovy - vzít věci do svých rukou
proti Federálnímu shromáždění.
Chci se jenom zeptat pana místopředsedy, jestli
jsem se nepřeslechl, jestli to opravdu tak bylo. Protože
pak by bylo velice podivné, kdyby člen demokratické
vlády, kterého volil tento parlament, se vyjadřoval
s uznáním o protiústavní nebo neústavní
vůli části občanů, tedy proti
orgánu, jímž byl volen.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán podpredseda chce reagovať na túto faktickú
poznámku?
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Musím připustit, že bylo trochu obtížné
rozumět tomu, co říká pan poslanec
Mandler, ale chtěl bych to zjednodušit: Hovořil
jsem o tom, že 17. listopadu 1989 vzali občané
této země svůj osud do svých rukou.
A poté, co vleknoucí se jednání o
státoprávní podobě tohoto státu
na rovině politických reprezentací selhaly,
- použil jsem termínu "politických reprezentací"
- se v návrhu zde předloženém poslanci
tohoto sboru na vypsání referenda projevila opět
možnost, aby opět občané této
země rozhodli o svém osudu. To byl návrh
zde předložený, to nebyl protiústavní
návrh občanů, jak jste říkal,
to byl návrh velké části politických
klubů tohoto parlamentu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Faktická poznámka - pán poslanec Mečl.