Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec Kučera.
Prihlásení sú ešte poslanci Doležal
a Roman. Pýtam sa ďalších kolegov, či
hodlajú vystúpiť v rozprave, aby som sa mohol
orientovať, v ktorej chvíli asi mám vyhlásiť
poludňajšiu prestávku? Hlási sa ešte
poslanec Richter. Pokiaľ ešte niekto hodlá vystúpiť
v rozprave, prosím, aby sa prihlásil teraz. Poslanec
Wagner má faktickú poznámku.
Poslanec SL J. Wagner: Nikoliv, mám procedurální
návrh. Pane předsedající, chápu
vaši snahu o racionalitu jednání v tomto sboru
a snahu vyhlásit přestávku, až bude
rozprava ukončena. Domnívám se ovšem,
že při tak vážné věci, jako
je jednání o ústavním zákoně
země, by bylo možné se tohoto způsobu
nátlaku na poslance vzdát a vyhlásit přestávku,
protože už počet nyní přihlášených
předpokládá, že by eventuálně
do 14. hodiny rozprava stejně neskončila a bývá
zvykem obědvat v poledne.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, myslím, že ste si nesprávne
vysvetlili moju výzvu. Nejde vôbec o nátlak.
Ja samozrejme mám tiež záujem sa naobedovať
a eventuálne si oddýchnuť a nemôžem
z tohto miesta odísť ako povedzme vy. Môj záujem
nebol vedený úmyslom robiť nátlak. Slovo
má poslanec Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
bych navázat na první příspěvek,
který tu přednesl Jan Sokol. I já se domnívám,
že toto Federální shromáždění
mělo učinit všechno pro to, abychom se pokusili
stabilizovat ústavní systém našeho státu.
Souhlasím také s tím (a z toho vycházím),
že tento ústavní systém byl konstruován
pro jinou moc, pro jiné poměry, jinou situaci, a
jeho aplikace působí řadu problémů.
Bude je působit zejména těm, kteří
přijdou po nás, po nových volbách.
To ostatně přiznávali všichni zástupci
politických klubů při opakovaných
jednáních grémií na půdě
tohoto parlamentu. Zároveň vyjadřovali své
přesvědčení, že připravená
novela tří hlav ústavy je připravena
odpovědně, že je věcně i právně
dobrá a že by mohla splňovat ten cíl,
o kterém jsem mluvil, tedy stabilizovat ústavní
systém našeho státu.
V době přerušení 20. společné
schůze v lednu rozhodlo grémium, že přes
souhlas s věcnou správností této novely
není v parlamentě politická vůle a
schopnost tyto tři hlavy ústavy schválit.
Na podnět některých kolegů poslanců
zejména ze Slovenska (ale nebyli to pouze oni, i od nás
poslanců z České republiky to takto bylo
chápáno) byl dán prostor pro jednání
národních rad tak, aby se vytvořily předpoklady
pro schválení tří hlav ústavy.
Národní rady využily tohoto prostoru. Já
sám jsem měl možnost se krátce jednání
v Milovech zúčastnit. Ačkoliv to očekával
málokdo, dospěly k dohodě o kompetencích
a dospěly nakonec i ke kompromisní dohodě
týkající se smlouvy o zásadách
státoprávního uspořádání.
Je opravdu velkou škodou, že tento konsensus dosažený
v Milovech, u kterého byly všechny politické
strany a důležité síly působící
v obou republikových parlamentech, nebyl respektován
s vážností, které by se mu mělo
dostat, že byl krátce po ukončení jednání
opět vystaven útokům. Pochybnostem byl vystaven
smysl tohoto dokumentu a jeho věcná správnost.
Je třeba říci, že s výjimkou
otázky opakované ratifikace ústavních
změn bylo mezi politickými stranami jednajícími
v Milovech dosaženo shody. Já sám jsem rozčarován
tím, že se začíná tak dlouho
před volbami projevovat předvolební nálada,
že řada politických stran odhlíží
od toho, k čemu se zavázala, že by tento parlament
měl vypracovat ústavu nebo alespoň položit
ústavní základy pro budoucnost, a že
podřizuje své hlasování, podřizuje
svá hlediska předvolebním kalkulacím.
Uvádějí se dva argumenty proti novele. Jeden
hovoří o tom, že máme stávající
ústavu, nemusíme teď měnit tři
hlavy ústavy, tento stav je víceméně
vyhovující. Adresně někteří
kolegové z HZDS, poslanci Slovenské národní
strany, představitelé a členové některých
politických klubů z České republiky
takto uvažují a hlásají tyto názory
i veřejně. Považuji to za neodpovědné,
protože je to jednak rezignace na základní
úkol, který jsme jako poslanci občanům
a svým voličům slíbili, jednak to
vytváří prostor pro možnou destabilizaci
po volbách, jak o tom hovořil poslanec Jan Sokol.
Každý kdo vystoupí s kritikou stávající
ústavy a každý, kdo prohlásí,
že tato ústava je dědictvím minulé
moci, má pravdu, jeho počínání
je tudíž legitimizováno od samého počátku,
a v tom já vidím určité nebezpečí
pro budoucnost. Nedomnívám se totiž, že
v novém Federálním shromáždění,
v nově koncipovaných národních radách
bude příznivější situace pro
přijetí tak závažných ústavních
změn. A při tom - hovořili o tom zasvěceně
kolegové právníci - tyto ústavní
změny jsou pro fungování tohoto státu
nezbytně nutné. Nebezpečí této
destabilizace tedy vidím po volbách spíše
jako větší než menší.
Na adresu této novely zaznívá také
argument, že by se předjímal stav, že
síly, které se domnívají, že
budou profitovat v příštích volbách,
by nemohly plně uplatnit svou představu o podobě
společného státu a že bychom tedy vlastně
tichou cestou, po kouscích, vytvořili novou ústavu.
Jednak na tomto počínání opravdu nevidím
nic špatného, právě naopak, jednak na
adresu těchto kolegů bych chtěl opakovat
to, co jsem opakoval v rozhovoru s nimi mnohokrát: k tomu,
aby takto koncipovaná ústava byla plně vyhovující,
musí být rozšířena o tu hlavu,
o které jsme my tady zatím nediskutovali, o které
nicméně diskutovali naši kolegové v
Milovech a před tím na řadě jednání.
Jde o hlavu ústavy, týkající se kompetencí
společného státu.
Tedy to, co tvoří obsah, to, co dává
funkční podobu společnému státu.
Bez této hlavy Ústavy nebude ústava úplná,
podobně jako nebude úplná bez nové
preambule, která by odrazila změnu politických
poměrů, ke které došlo po listopadu
1989, preambule,
která by vyjádřila nově koncipovaný
a nově pojatý vztah mezi našimi národy.
Protože bych rád dostál slibu, který
jsem dal svým voličům, pokouším
se možná o nemožné. V návaznosti
na stanovisko svých kolegů v České
národní radě, kteří v bodě
3 a na základě předchozích jednání
národních rad zvažují princip opakované
ratifikace pro nejdůležitější ústavní
změny, přednáším doplňující
návrh k tisku 1212, který se týká
úpravy působnosti Senátu. V případě
platnosti ústavních zákonů by bylo
třeba ratifikace národními radami. Chci říci,
aby bylo zcela jasné, že současný návrh
tisku 1212 řeší tuto záležitost
víceméně standardním způsobem
- přiznává Senátu v § 50 odstavec
2 absolutní veto v té oblasti zákonodárné
činnosti, která je vymezena pro posuzování
Senátem.
Můj pozměňovací návrh je poměrně
obsažný, je koncipován jako koncepce Senátu
se suspenzívním vetem. Senát by tedy mohl
být přehlasován poslaneckou sněmovnou
při opakovaném projednávání
návrhu zákona a ratifikace se předpokládá
v souladu s návrhem ústavně právního
výboru Slovenské národní rady a obohaceném
o stanovisko poslanců České národní
rady k článku IV bod 1 - Ustanovení přechodná
a závěrečná.
Měl bych zřejmě ten dlouhý návrh
přečíst, ale nechci vás okrádat
o přestávku, nechci vás tím zdržovat.
Návrh mám písemně zpracován,
předám ho zpravodajům a nyní vám
přečtu alespoň ty nejpodstatnější
pasáže. To ostatní jsou víceméně
technické úpravy.
Článek 47 odstavec 1 - beze změny.
Odstavec 2 - "Ústavní a jiné zákony
Federálního shromáždění
přijímá poslanecká sněmovna
za podmínek uvedených v článku 50".
Odstavec 3 - "Ve věcech uvedených v odstavci
1 písmeno d), e), f), g), h) a k) je třeba souhlasného
usnesení poslanců sněmovny a Senátu".
Odstavec 4 - "Působnost Federálního
shromáždění podle odstavce 1, písmene
i)", varianta je j), to je podle pozměňovacích
návrhů - "vykonává Senát".
Článek 48 beze změny.
Článek 49, odstavec 1, druhá věta
zní: "Návrhy zákonů Federálního
shromáždění, o nichž se usnáší
také Senát, článek 50, odstavec 1,
mohou podávat i senátoři".
Jinak článek 49 beze změny.
Článek 50, odst. 1 - "O návrzích
ústavního zákona Federálního
shromáždění a ostatních zákonů
FS uvedených v odstavci 2 se po jejich přijetí
poslaneckou sněmovnou usnáší Senát.
Senát se usnáší o návrhu zákona
o zásadách nabývání a ztráty"
a zde následuje výčet druhů zákonů
beze změny podle článku 47 odst. 2.
Odstavec 3 - "Jestliže Senát přijme návrh
ve znění přijatém poslaneckou sněmovnou,
je ústavní nebo jiný zákon Federálním
shromážděním přijat".
Odstavec 4 - "Jestliže Senát přijme návrh
v jiném znění než poslanecká
sněmovna, návrh se vrací poslanecké
sněmovně k opětovnému projednání.
To platí i v případě, že Senát
návrh odmítne".
Odstavec 5 - "Usnese-li se poslanecká sněmovna
o vrácení návrhu podle odstavce 4, že
na přijatém návrhu setrvává
nebo přijme-li návrh ve znění přijatém
v Senátu, je ústavní nebo jiný zákon
Federálním shromážděním
přijat". Většina ustanovení článku
43 zůstává beze změny.
Odstavec 6 - "Setrvává-li poslanecká
sněmovna po vrácení návrhu podle odst.
4 na přijatém návrhu a přijme návrh
ve znění odlišném od návrhu přijatého
Senátem, mohou se sněmovny usnést na dohodovacím
řízení a zřídit k jeho provedení
zvláštní výbor". Jinak pro další
postup platí ustanovení 1 až 5.
Článek 50, odstavec 7 - "Každá
sněmovna se musí usnést o návrhu přijatém
druhou sněmovnou nejpozději do tří
měsíců. Nepřijme-li v této
lhůtě usnesení o návrhu, je zákon
Federálním shromážděním
přijat. To neplatí, skončí-li v této
době volební období Federálnímu
shromáždění".
Odstavec 8 - "Jestliže Senát návrh odmítl
a poslanecká sněmovna se do tří měsíců
od vrácení návrhu neusnesla podle odst. 5
nebo 6, je návrh Federálním shromážděním
odmítnut".
Odstavec 9 - "Nedojde-li k přijetí zákona
o státním rozpočtu federace ani způsobem
uvedeným v odst. 5, hospodaří se podle ustanovení
o rozpočtovém provizoriu".
Odstavec 10 - "Ustanovení odst. 1, 3, 7 a 8 platí
obdobně i pro usnesení sněmoven ve věcech,
kdy je třeba souhlasné usnesení poslanecké
sněmovny a Senátu" - článek 47,
odst. 3.
Článek 51 odstavce 1 a 2 beze změny.
Odstavec 3 - "Po vrácení zákona nebo
ústavního zákona podle odst. 2 hlasuje poslanecká
sněmovna, zda setrvá na již přijatém
zákonu nebo ústavním zákonu".
Odstavec 4 - "O vráceném zákonu se poslanecká
sněmovna usnáší nadpoloviční
většinou z celkového počtu zvolených
poslanců".
Odstavec 5 - "O vráceném ústavním
zákonu se poslanecká sněmovna usnáší
tří pětinovou většinou z celkového
počtu zvolených poslanců hlasováním
podle jmen".
Odstavec 6 - "Nesetrvá-li poslanecká sněmovna
na přijatém zákonu nebo ústavním
zákonu hlasováním podle odstavců 3
až 5, zákon nebo ústavní zákon
nebude vyhlášen".
Odstavec 7 bude beze změny.
A ještě k článku IV, bod 1.
Ustanovení bodu 1 by se doplnilo o novou větu, která
zní: "Změny a doplňky Ústavy
ČSFR týkající se struktury nejvyšších
orgánů společného státu a rozdělení
působnosti mezi společný stát a Českou
a Slovenskou republiku, mohou být vyhlášeny
až potom, kdy s nimi vyslovila souhlas Česká
národní rada a Slovenská národní
rada."
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážení kolegovia, zvolal som vás signálom
na hlasovanie, ale nie preto, že by sme mali hlasovať,
ale len preto, aby som vám oznámil, že nemienim
naďalej na seba nechať činiť nátlak
a že vyhlásim prestávku.
Zároveň vám chcem oznámiť, že
v priebehu poslednej prestávky je nutné postupovať
v duchu prijatého programu a síce voliť. Poslanci
Snemovne národov uskutočnia voľbu v miestnosti
026 a poslanci Snemovne ľudu uskutočnia voľbu
v čitárni knihovne. Hlasovacie lístky ste
dostali, upozorňujem len, že na hlasovacom lístku
poslancov Snemovne ľudu sú dve mená. Je nutné
jedno z týchto mien vyčiarknuť. V prípade,
že sa škrtnú obe mená, je hlasovací
lístok neplatný. Kto lístky neobdržal,
dostane ich pred vchodom do miestnosti. Členovia volebných
komisií sa majú teraz odobrať do hlasovacích
miestností a ujať sa svojich funkcií. Prestávku
vyhlasujem do 14.00 hodiny, ale ešte vám chcem oznámiť,
že v priebehu prestávky sa bude v televízore
umiestnenom v kuloári, kde sa koná prezencia, premietať
film o problémoch našej kombinovanej železničnej
dopravy. Kto má o túto problematiku záujem,
môže sa tomu venovať.
Vyhlasujem prestávku do 14.00 hodiny.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené snemovne, vážené
poslankyne a poslanci, dovoľte mi, aby sme dokončili
program samostatných schôdzí snemovní,
ktoré prebehli v krátkosti dnes dopoludnia.
Dokončíme ho oznámením výsledkov
volieb, ktoré sa konali v priebehu poludňajšej
prestávky.
V Snemovni ľudu vykonával funkciu predsedu volebnej
komisie pán poslanec Kakačka. V Snemovni národov
bol poverený člen komisie pán poslanec Klokner.
Žiadam pána poslanca Kakačku, aby nás
informoval o výsledku volieb v Snemovni ľudu. Potom
vystúpi pán poslanec Klokner.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené dámy a páni.
Zápis o voľbe členov predsedníctva Snemovne
ľudu.
Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb
Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe členov
predsedníctva Snemovne ľudu bolo poslancom Snemovne
ľudu odovzdaných 125 hlasovacích lístkov.
Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania
sa zúčastnilo 111 poslancov Snemovne ľudu.
Hlasovania sa zdržalo 14. Odovzdaných bolo celkom
111 platných hlasovacích lístkov. Neplatné
hlasovacie lístky neboli.
Pre navrhnutých kandidátov, a to pre ing. T. Kopřivu
bolo odovzdaných 63 hlasov pre. Proti bolo 48. Pre JUDr.
O. Világiho bolo odovzdaných 71 hlasov pre. Proti
bolo 40 hlasov. Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov
volieb zistila, že členovia predsedníctva Snemovne
ľudu boli zvolení obidvaja poslanci, ing. T. Kopřiva
a JUDr. O. Világi nadpolovičnou väčšinou
poslancov Snemovne ľudu. Teraz voľba predsedu mandátového
a imunitného výboru Snemovne ľudu. O voľbe
predsedu mandátového a imunitného výboru
Snemovne ľudu sú informácie:
Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb
Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe predsedu mandátového
a imunitného výboru Snemovne ľudu bolo poslancom
Snemovne ľudu vydaných 125 hlasovacích lístkov.
Hlasovania sa zdržalo 14 poslancov. Odovzdaných bolo
celkom 111 platných hlasovacích lístkov.
Neplatné hlasovacie lístky neboli.
Pre navrhnutého kandidáta dr. L. Voleníka
bolo odovzdaných 94 hlasov pre. Proti bolo 17 hlasov.
Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb
oznamuje, že predsedom výboru mandátového
a imunitného Snemovne ľudu bol zvolený nadpolovičnou
väčšinou prítomných poslancov poslanec
dr. L. Voleník.
Voľba členov predsedníctva Federálneho
zhromaždenia. Zápis o voľbe členov predsedníctva
Federálneho zhromaždenia.
Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb
Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe členov
predsedníctva Federálneho zhromaždenia poslancom
Snemovne ľudu bolo vydaných 125 hlasovacích
lístkov.
Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania
sa zúčastnilo 111 poslancov Snemovne ľudu.
Hlasovania sa zdržalo 14 poslancov Snemovne ľudu. Odovzdaných
bolo celkom 111 platných hlasovacích lístkov.
Neplatné hlasovacie lístky budem čítať
postupne ku každému kandidátovi.
Pre navrhnutých kandidátov a to ing. S. Žaluda
bolo odovzdaných 44 hlasov pre. Proti bolo odovzdaných
46 hlasov. Bol jeden neplatný lístok. Pre V. Savčinského
bolo odovzdaných 60 hlasov pre. Proti bolo 42 hlasov. Bolo
9 neplatných hlasovacích lístkov.
Pre dr. I. Laluhu bolo odovzdaných 42 hlasov pre. Proti
60 hlasov. Bolo 9 neplatných hlasovacích lístkov.
Pre dr. Danu Drešerovú bolo odovzdaných 56
hlasov, proti 51 a 4 neplatné hlasovacie lístky.
Volebná komisia zistila, že členom predsedníctva
Federálneho zhromaždenia bol zvolený poslanec
ing. Stanislav Žalud. Ostatní nadpolovičnou
väčšinou neprešli. Voľba podpredsedu
Snemovne ľudu. O tejto voľbe je tento zápis:
Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb
v Snemovni ľudu oznamuje, že k voľbe podpredsedu
Snemovne ľudu bolo poslancom Snemovne ľudu vydaných
125 hlasovacích lístkov. Po skončení
hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo
111 poslancov Snemovne ľudu, hlasovania sa zdržalo 14
poslancov Snemovne ľudu, odovzdaných bolo celkom 106
platných hlasovacích lístkov, neplatných
hlasovacích lístkov bolo 5.
Pre navrhnutých kandidátov dr. Oszkára Világiho
bolo odovzdaných 65 hlasov, proti 41 hlasov. Pre akademika
Milana Čiča bolo odovzdaných 41 hlasov, proti
bolo 65 hlasov. Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov
volieb oznamuje, že podpredsedom Snemovne ľudu bol zvolený
dr. Oszkár Világi nadpolovičnou väčšinou
prítomnných poslancov Snemovne ľudu. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Kakačkovi a dávam slovo
členovi komisie pre voľby funkcionárov Snemovne
národov pánu poslancovi Kloknerovi.
Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, dovoľte, aby som vám prečítal
zápis o voľbe člena predsedníctva Federálneho
zhromaždenia.
Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb
Snemovne národov oznamuje, že k voľbe člena
predsedníctva Federálneho zhromaždenia bolo
poslancom Snemovne národov vydaných 129 hlasovacích
lístkov.
Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania
sa zúčastnilo 100 poslancov Snemovne národov,
hlasovania sa zdržalo 29 poslancov Snemovne národov,
odovzdaných bolo celkom 100 platných hlasovacích
lístkov, neplatné hlasovacie lístky neboli.
Pre navrhnutého kandidáta ing. Miroslava Tahyho
bolo odovzdaných 75 hlasov, proti 25 hlasov.
Komisia pre zisťovanie výsledkov volieb zistila, že
členom predsedníctva Federálneho zhromaždenia
bol zvolený poslanec ing. Miroslav Tahy nadpolovičnou
väčšinou prítomných poslancov Snemovne
národov. V Prahe dňa 17. februára 1992. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Kloknerovi. Domnievam sa,
že tým boli obsadené všetky uvoľnené
miesta funkcionárov oboch snemovní.
Dovoľujem si zopakovať, že v Snemovni ľudu
boli za členov predsedníctva Snemovne ľudu
zvolení páni poslanci Tomáš Kopřiva
a pán poslanec Oszkár Világi, ktorý
bol zároveň zvolený za podpredsedu Snemovne
ľudu. Ďalej, že predsedom mandátového
a imunitného výboru Snemovne ľudu bol zvolený
pán poslanec Voleník a že v Snemovni ľudu
bol zvolený do predsedníctva Federálneho
zhromaždenia pán poslanec Žalud.
(Poznámka redakce: usnesení SL č.: 429, 426,
428, 427)
Ďalej konštatujem a opakujem, že členom
predsedníctva Federálneho zhromaždenia zvoleným
v Snemovni národov za pána poslanca Vosčeka
sa stal pán poslanec Miroslav Tahy. Všetkým
srdečne blahoželám.
Členov predsedníctva Snemovne ľudu v zastúpení
jej predsedu vyzývam, aby sa ujali svojich funkcií,
pretože ich čaká overenie platnosti voľby
a súhlas so správou mandátovej komisie vo
veci jedného nastupujúceho poslanca. To je záležitosťou
predsedu Snemovne ľudu.
(Jednání 14. schůze SN skončilo.)
(Jednání 8. schůze SL bylo přerušeno.)
(Jednání 20. společné schůze
pokračuje.)
My pokračujeme v prerušenej rozprave k tlači
1212.
Najskôr vám ešte prečítam malé
oznámenie. Pán poslanec Mikan v zastúpení
komisie pre šport, telovýchovu a mládež
oznamuje, že komisia sa stretne zajtra o 8.00 hodine ráno
v miestnosti 209. Pozývam všetkých členov
tejto komisie na túto schôdzu. Teraz v rozprave vystúpi
pán poslanec Doležal a pripraví sa pán
poslanec Roman. Do rozpravy sa prihlásil podpredseda vlády
Pavel Rychetský. Pýtam sa, v akom poradí
si praje vystúpiť, pretože ako členovi
vlády mu má byť udelené slovo prednostne.
(Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vystoupil bych po přihlášených poslancích.)
Prosím pána poslanca Doležala, aby sa ujal
slova.