Pondělí 17. února 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec Kučera. Prihlásení sú ešte poslanci Doležal a Roman. Pýtam sa ďalších kolegov, či hodlajú vystúpiť v rozprave, aby som sa mohol orientovať, v ktorej chvíli asi mám vyhlásiť poludňajšiu prestávku? Hlási sa ešte poslanec Richter. Pokiaľ ešte niekto hodlá vystúpiť v rozprave, prosím, aby sa prihlásil teraz. Poslanec Wagner má faktickú poznámku.

Poslanec SL J. Wagner: Nikoliv, mám procedurální návrh. Pane předsedající, chápu vaši snahu o racionalitu jednání v tomto sboru a snahu vyhlásit přestávku, až bude rozprava ukončena. Domnívám se ovšem, že při tak vážné věci, jako je jednání o ústavním zákoně země, by bylo možné se tohoto způsobu nátlaku na poslance vzdát a vyhlásit přestávku, protože už počet nyní přihlášených předpokládá, že by eventuálně do 14. hodiny rozprava stejně neskončila a bývá zvykem obědvat v poledne.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, myslím, že ste si nesprávne vysvetlili moju výzvu. Nejde vôbec o nátlak. Ja samozrejme mám tiež záujem sa naobedovať a eventuálne si oddýchnuť a nemôžem z tohto miesta odísť ako povedzme vy. Môj záujem nebol vedený úmyslom robiť nátlak. Slovo má poslanec Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych navázat na první příspěvek, který tu přednesl Jan Sokol. I já se domnívám, že toto Federální shromáždění mělo učinit všechno pro to, abychom se pokusili stabilizovat ústavní systém našeho státu. Souhlasím také s tím (a z toho vycházím), že tento ústavní systém byl konstruován pro jinou moc, pro jiné poměry, jinou situaci, a jeho aplikace působí řadu problémů. Bude je působit zejména těm, kteří přijdou po nás, po nových volbách.

To ostatně přiznávali všichni zástupci politických klubů při opakovaných jednáních grémií na půdě tohoto parlamentu. Zároveň vyjadřovali své přesvědčení, že připravená novela tří hlav ústavy je připravena odpovědně, že je věcně i právně dobrá a že by mohla splňovat ten cíl, o kterém jsem mluvil, tedy stabilizovat ústavní systém našeho státu.

V době přerušení 20. společné schůze v lednu rozhodlo grémium, že přes souhlas s věcnou správností této novely není v parlamentě politická vůle a schopnost tyto tři hlavy ústavy schválit. Na podnět některých kolegů poslanců zejména ze Slovenska (ale nebyli to pouze oni, i od nás poslanců z České republiky to takto bylo chápáno) byl dán prostor pro jednání národních rad tak, aby se vytvořily předpoklady pro schválení tří hlav ústavy. Národní rady využily tohoto prostoru. Já sám jsem měl možnost se krátce jednání v Milovech zúčastnit. Ačkoliv to očekával málokdo, dospěly k dohodě o kompetencích a dospěly nakonec i ke kompromisní dohodě týkající se smlouvy o zásadách státoprávního uspořádání.

Je opravdu velkou škodou, že tento konsensus dosažený v Milovech, u kterého byly všechny politické strany a důležité síly působící v obou republikových parlamentech, nebyl respektován s vážností, které by se mu mělo dostat, že byl krátce po ukončení jednání opět vystaven útokům. Pochybnostem byl vystaven smysl tohoto dokumentu a jeho věcná správnost.

Je třeba říci, že s výjimkou otázky opakované ratifikace ústavních změn bylo mezi politickými stranami jednajícími v Milovech dosaženo shody. Já sám jsem rozčarován tím, že se začíná tak dlouho před volbami projevovat předvolební nálada, že řada politických stran odhlíží od toho, k čemu se zavázala, že by tento parlament měl vypracovat ústavu nebo alespoň položit ústavní základy pro budoucnost, a že podřizuje své hlasování, podřizuje svá hlediska předvolebním kalkulacím.

Uvádějí se dva argumenty proti novele. Jeden hovoří o tom, že máme stávající ústavu, nemusíme teď měnit tři hlavy ústavy, tento stav je víceméně vyhovující. Adresně někteří kolegové z HZDS, poslanci Slovenské národní strany, představitelé a členové některých politických klubů z České republiky takto uvažují a hlásají tyto názory i veřejně. Považuji to za neodpovědné, protože je to jednak rezignace na základní úkol, který jsme jako poslanci občanům a svým voličům slíbili, jednak to vytváří prostor pro možnou destabilizaci po volbách, jak o tom hovořil poslanec Jan Sokol.

Každý kdo vystoupí s kritikou stávající ústavy a každý, kdo prohlásí, že tato ústava je dědictvím minulé moci, má pravdu, jeho počínání je tudíž legitimizováno od samého počátku, a v tom já vidím určité nebezpečí pro budoucnost. Nedomnívám se totiž, že v novém Federálním shromáždění, v nově koncipovaných národních radách bude příznivější situace pro přijetí tak závažných ústavních změn. A při tom - hovořili o tom zasvěceně kolegové právníci - tyto ústavní změny jsou pro fungování tohoto státu nezbytně nutné. Nebezpečí této destabilizace tedy vidím po volbách spíše jako větší než menší.

Na adresu této novely zaznívá také argument, že by se předjímal stav, že síly, které se domnívají, že budou profitovat v příštích volbách, by nemohly plně uplatnit svou představu o podobě společného státu a že bychom tedy vlastně tichou cestou, po kouscích, vytvořili novou ústavu. Jednak na tomto počínání opravdu nevidím nic špatného, právě naopak, jednak na adresu těchto kolegů bych chtěl opakovat to, co jsem opakoval v rozhovoru s nimi mnohokrát: k tomu, aby takto koncipovaná ústava byla plně vyhovující, musí být rozšířena o tu hlavu, o které jsme my tady zatím nediskutovali, o které nicméně diskutovali naši kolegové v Milovech a před tím na řadě jednání. Jde o hlavu ústavy, týkající se kompetencí společného státu.

Tedy to, co tvoří obsah, to, co dává funkční podobu společnému státu. Bez této hlavy Ústavy nebude ústava úplná, podobně jako nebude úplná bez nové preambule, která by odrazila změnu politických poměrů, ke které došlo po listopadu 1989, preambule,

která by vyjádřila nově koncipovaný a nově pojatý vztah mezi našimi národy.

Protože bych rád dostál slibu, který jsem dal svým voličům, pokouším se možná o nemožné. V návaznosti na stanovisko svých kolegů v České národní radě, kteří v bodě 3 a na základě předchozích jednání národních rad zvažují princip opakované ratifikace pro nejdůležitější ústavní změny, přednáším doplňující návrh k tisku 1212, který se týká úpravy působnosti Senátu. V případě platnosti ústavních zákonů by bylo třeba ratifikace národními radami. Chci říci, aby bylo zcela jasné, že současný návrh tisku 1212 řeší tuto záležitost víceméně standardním způsobem - přiznává Senátu v § 50 odstavec 2 absolutní veto v té oblasti zákonodárné činnosti, která je vymezena pro posuzování Senátem.

Můj pozměňovací návrh je poměrně obsažný, je koncipován jako koncepce Senátu se suspenzívním vetem. Senát by tedy mohl být přehlasován poslaneckou sněmovnou při opakovaném projednávání návrhu zákona a ratifikace se předpokládá v souladu s návrhem ústavně právního výboru Slovenské národní rady a obohaceném o stanovisko poslanců České národní rady k článku IV bod 1 - Ustanovení přechodná a závěrečná.

Měl bych zřejmě ten dlouhý návrh přečíst, ale nechci vás okrádat o přestávku, nechci vás tím zdržovat. Návrh mám písemně zpracován, předám ho zpravodajům a nyní vám přečtu alespoň ty nejpodstatnější pasáže. To ostatní jsou víceméně technické úpravy.

Článek 47 odstavec 1 - beze změny.

Odstavec 2 - "Ústavní a jiné zákony Federálního shromáždění přijímá poslanecká sněmovna za podmínek uvedených v článku 50".

Odstavec 3 - "Ve věcech uvedených v odstavci 1 písmeno d), e), f), g), h) a k) je třeba souhlasného usnesení poslanců sněmovny a Senátu".

Odstavec 4 - "Působnost Federálního shromáždění podle odstavce 1, písmene i)", varianta je j), to je podle pozměňovacích návrhů - "vykonává Senát".

Článek 48 beze změny.

Článek 49, odstavec 1, druhá věta zní: "Návrhy zákonů Federálního shromáždění, o nichž se usnáší také Senát, článek 50, odstavec 1, mohou podávat i senátoři".

Jinak článek 49 beze změny.

Článek 50, odst. 1 - "O návrzích ústavního zákona Federálního shromáždění a ostatních zákonů FS uvedených v odstavci 2 se po jejich přijetí poslaneckou sněmovnou usnáší Senát. Senát se usnáší o návrhu zákona o zásadách nabývání a ztráty" a zde následuje výčet druhů zákonů beze změny podle článku 47 odst. 2.

Odstavec 3 - "Jestliže Senát přijme návrh ve znění přijatém poslaneckou sněmovnou, je ústavní nebo jiný zákon Federálním shromážděním přijat".

Odstavec 4 - "Jestliže Senát přijme návrh v jiném znění než poslanecká sněmovna, návrh se vrací poslanecké sněmovně k opětovnému projednání. To platí i v případě, že Senát návrh odmítne".

Odstavec 5 - "Usnese-li se poslanecká sněmovna o vrácení návrhu podle odstavce 4, že na přijatém návrhu setrvává nebo přijme-li návrh ve znění přijatém v Senátu, je ústavní nebo jiný zákon Federálním shromážděním přijat". Většina ustanovení článku 43 zůstává beze změny.

Odstavec 6 - "Setrvává-li poslanecká sněmovna po vrácení návrhu podle odst. 4 na přijatém návrhu a přijme návrh ve znění odlišném od návrhu přijatého Senátem, mohou se sněmovny usnést na dohodovacím řízení a zřídit k jeho provedení zvláštní výbor". Jinak pro další postup platí ustanovení 1 až 5.

Článek 50, odstavec 7 - "Každá sněmovna se musí usnést o návrhu přijatém druhou sněmovnou nejpozději do tří měsíců. Nepřijme-li v této lhůtě usnesení o návrhu, je zákon Federálním shromážděním přijat. To neplatí, skončí-li v této době volební období Federálnímu shromáždění".

Odstavec 8 - "Jestliže Senát návrh odmítl a poslanecká sněmovna se do tří měsíců od vrácení návrhu neusnesla podle odst. 5 nebo 6, je návrh Federálním shromážděním odmítnut".

Odstavec 9 - "Nedojde-li k přijetí zákona o státním rozpočtu federace ani způsobem uvedeným v odst. 5, hospodaří se podle ustanovení o rozpočtovém provizoriu".

Odstavec 10 - "Ustanovení odst. 1, 3, 7 a 8 platí obdobně i pro usnesení sněmoven ve věcech, kdy je třeba souhlasné usnesení poslanecké sněmovny a Senátu" - článek 47, odst. 3.

Článek 51 odstavce 1 a 2 beze změny.

Odstavec 3 - "Po vrácení zákona nebo ústavního zákona podle odst. 2 hlasuje poslanecká sněmovna, zda setrvá na již přijatém zákonu nebo ústavním zákonu".

Odstavec 4 - "O vráceném zákonu se poslanecká sněmovna usnáší nadpoloviční většinou z celkového počtu zvolených poslanců".

Odstavec 5 - "O vráceném ústavním zákonu se poslanecká sněmovna usnáší tří pětinovou většinou z celkového počtu zvolených poslanců hlasováním podle jmen".

Odstavec 6 - "Nesetrvá-li poslanecká sněmovna na přijatém zákonu nebo ústavním zákonu hlasováním podle odstavců 3 až 5, zákon nebo ústavní zákon nebude vyhlášen".

Odstavec 7 bude beze změny.

A ještě k článku IV, bod 1.

Ustanovení bodu 1 by se doplnilo o novou větu, která zní: "Změny a doplňky Ústavy ČSFR týkající se struktury nejvyšších orgánů společného státu a rozdělení působnosti mezi společný stát a Českou a Slovenskou republiku, mohou být vyhlášeny až potom, kdy s nimi vyslovila souhlas Česká národní rada a Slovenská národní rada."

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážení kolegovia, zvolal som vás signálom na hlasovanie, ale nie preto, že by sme mali hlasovať, ale len preto, aby som vám oznámil, že nemienim naďalej na seba nechať činiť nátlak a že vyhlásim prestávku.

Zároveň vám chcem oznámiť, že v priebehu poslednej prestávky je nutné postupovať v duchu prijatého programu a síce voliť. Poslanci Snemovne národov uskutočnia voľbu v miestnosti 026 a poslanci Snemovne ľudu uskutočnia voľbu v čitárni knihovne. Hlasovacie lístky ste dostali, upozorňujem len, že na hlasovacom lístku poslancov Snemovne ľudu sú dve mená. Je nutné jedno z týchto mien vyčiarknuť. V prípade, že sa škrtnú obe mená, je hlasovací lístok neplatný. Kto lístky neobdržal, dostane ich pred vchodom do miestnosti. Členovia volebných komisií sa majú teraz odobrať do hlasovacích miestností a ujať sa svojich funkcií. Prestávku vyhlasujem do 14.00 hodiny, ale ešte vám chcem oznámiť, že v priebehu prestávky sa bude v televízore umiestnenom v kuloári, kde sa koná prezencia, premietať film o problémoch našej kombinovanej železničnej dopravy. Kto má o túto problematiku záujem, môže sa tomu venovať.

Vyhlasujem prestávku do 14.00 hodiny.

(Jednání opět zahájeno ve 14.07 hodin.)

(Jednání 14. schůze SN a 8. schůze SL pokračuje.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené snemovne, vážené poslankyne a poslanci, dovoľte mi, aby sme dokončili program samostatných schôdzí snemovní, ktoré prebehli v krátkosti dnes dopoludnia.

4.

Dokončíme ho oznámením výsledkov volieb, ktoré sa konali v priebehu poludňajšej prestávky.

V Snemovni ľudu vykonával funkciu predsedu volebnej komisie pán poslanec Kakačka. V Snemovni národov bol poverený člen komisie pán poslanec Klokner. Žiadam pána poslanca Kakačku, aby nás informoval o výsledku volieb v Snemovni ľudu. Potom vystúpi pán poslanec Klokner.

Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni. Zápis o voľbe členov predsedníctva Snemovne ľudu.

Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe členov predsedníctva Snemovne ľudu bolo poslancom Snemovne ľudu odovzdaných 125 hlasovacích lístkov.

Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 111 poslancov Snemovne ľudu. Hlasovania sa zdržalo 14. Odovzdaných bolo celkom 111 platných hlasovacích lístkov. Neplatné hlasovacie lístky neboli.

Pre navrhnutých kandidátov, a to pre ing. T. Kopřivu bolo odovzdaných 63 hlasov pre. Proti bolo 48. Pre JUDr. O. Világiho bolo odovzdaných 71 hlasov pre. Proti bolo 40 hlasov. Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb zistila, že členovia predsedníctva Snemovne ľudu boli zvolení obidvaja poslanci, ing. T. Kopřiva a JUDr. O. Világi nadpolovičnou väčšinou poslancov Snemovne ľudu. Teraz voľba predsedu mandátového a imunitného výboru Snemovne ľudu. O voľbe predsedu mandátového a imunitného výboru Snemovne ľudu sú informácie:

Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe predsedu mandátového a imunitného výboru Snemovne ľudu bolo poslancom Snemovne ľudu vydaných 125 hlasovacích lístkov. Hlasovania sa zdržalo 14 poslancov. Odovzdaných bolo celkom 111 platných hlasovacích lístkov. Neplatné hlasovacie lístky neboli.

Pre navrhnutého kandidáta dr. L. Voleníka bolo odovzdaných 94 hlasov pre. Proti bolo 17 hlasov.

Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb oznamuje, že predsedom výboru mandátového a imunitného Snemovne ľudu bol zvolený nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov poslanec dr. L. Voleník.

Voľba členov predsedníctva Federálneho zhromaždenia. Zápis o voľbe členov predsedníctva Federálneho zhromaždenia.

Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe členov predsedníctva Federálneho zhromaždenia poslancom Snemovne ľudu bolo vydaných 125 hlasovacích lístkov.

Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 111 poslancov Snemovne ľudu. Hlasovania sa zdržalo 14 poslancov Snemovne ľudu. Odovzdaných bolo celkom 111 platných hlasovacích lístkov. Neplatné hlasovacie lístky budem čítať postupne ku každému kandidátovi.

Pre navrhnutých kandidátov a to ing. S. Žaluda bolo odovzdaných 44 hlasov pre. Proti bolo odovzdaných 46 hlasov. Bol jeden neplatný lístok. Pre V. Savčinského bolo odovzdaných 60 hlasov pre. Proti bolo 42 hlasov. Bolo 9 neplatných hlasovacích lístkov.

Pre dr. I. Laluhu bolo odovzdaných 42 hlasov pre. Proti 60 hlasov. Bolo 9 neplatných hlasovacích lístkov. Pre dr. Danu Drešerovú bolo odovzdaných 56 hlasov, proti 51 a 4 neplatné hlasovacie lístky.

Volebná komisia zistila, že členom predsedníctva Federálneho zhromaždenia bol zvolený poslanec ing. Stanislav Žalud. Ostatní nadpolovičnou väčšinou neprešli. Voľba podpredsedu Snemovne ľudu. O tejto voľbe je tento zápis: Komisia poslancov pri zisťovaní výsledkov volieb v Snemovni ľudu oznamuje, že k voľbe podpredsedu Snemovne ľudu bolo poslancom Snemovne ľudu vydaných 125 hlasovacích lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 111 poslancov Snemovne ľudu, hlasovania sa zdržalo 14 poslancov Snemovne ľudu, odovzdaných bolo celkom 106 platných hlasovacích lístkov, neplatných hlasovacích lístkov bolo 5.

Pre navrhnutých kandidátov dr. Oszkára Világiho bolo odovzdaných 65 hlasov, proti 41 hlasov. Pre akademika Milana Čiča bolo odovzdaných 41 hlasov, proti bolo 65 hlasov. Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb oznamuje, že podpredsedom Snemovne ľudu bol zvolený dr. Oszkár Világi nadpolovičnou väčšinou prítomnných poslancov Snemovne ľudu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Kakačkovi a dávam slovo členovi komisie pre voľby funkcionárov Snemovne národov pánu poslancovi Kloknerovi.

Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, dovoľte, aby som vám prečítal zápis o voľbe člena predsedníctva Federálneho zhromaždenia.

Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb Snemovne národov oznamuje, že k voľbe člena predsedníctva Federálneho zhromaždenia bolo poslancom Snemovne národov vydaných 129 hlasovacích lístkov.

Po skončení hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 100 poslancov Snemovne národov, hlasovania sa zdržalo 29 poslancov Snemovne národov, odovzdaných bolo celkom 100 platných hlasovacích lístkov, neplatné hlasovacie lístky neboli.

Pre navrhnutého kandidáta ing. Miroslava Tahyho bolo odovzdaných 75 hlasov, proti 25 hlasov.

Komisia pre zisťovanie výsledkov volieb zistila, že členom predsedníctva Federálneho zhromaždenia bol zvolený poslanec ing. Miroslav Tahy nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov Snemovne národov. V Prahe dňa 17. februára 1992. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Kloknerovi. Domnievam sa, že tým boli obsadené všetky uvoľnené miesta funkcionárov oboch snemovní.

Dovoľujem si zopakovať, že v Snemovni ľudu boli za členov predsedníctva Snemovne ľudu zvolení páni poslanci Tomáš Kopřiva a pán poslanec Oszkár Világi, ktorý bol zároveň zvolený za podpredsedu Snemovne ľudu. Ďalej, že predsedom mandátového a imunitného výboru Snemovne ľudu bol zvolený pán poslanec Voleník a že v Snemovni ľudu bol zvolený do predsedníctva Federálneho zhromaždenia pán poslanec Žalud.

(Poznámka redakce: usnesení SL č.: 429, 426, 428, 427)

Ďalej konštatujem a opakujem, že členom predsedníctva Federálneho zhromaždenia zvoleným v Snemovni národov za pána poslanca Vosčeka sa stal pán poslanec Miroslav Tahy. Všetkým srdečne blahoželám.

(Poznámka redakce: usnesení SN č.452)

Členov predsedníctva Snemovne ľudu v zastúpení jej predsedu vyzývam, aby sa ujali svojich funkcií, pretože ich čaká overenie platnosti voľby a súhlas so správou mandátovej komisie vo veci jedného nastupujúceho poslanca. To je záležitosťou predsedu Snemovne ľudu.

(Jednání 14. schůze SN skončilo.)

(Jednání 8. schůze SL bylo přerušeno.) (Jednání 20. společné schůze pokračuje.)

My pokračujeme v prerušenej rozprave k tlači 1212.

Najskôr vám ešte prečítam malé oznámenie. Pán poslanec Mikan v zastúpení komisie pre šport, telovýchovu a mládež oznamuje, že komisia sa stretne zajtra o 8.00 hodine ráno v miestnosti 209. Pozývam všetkých členov tejto komisie na túto schôdzu. Teraz v rozprave vystúpi pán poslanec Doležal a pripraví sa pán poslanec Roman. Do rozpravy sa prihlásil podpredseda vlády Pavel Rychetský. Pýtam sa, v akom poradí si praje vystúpiť, pretože ako členovi vlády mu má byť udelené slovo prednostne. (Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vystoupil bych po přihlášených poslancích.) Prosím pána poslanca Doležala, aby sa ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP