Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, není těžké
vidět smysl navrhované novely ústavního
zákona 143 v tom, aby v krátkém období
před volbami, v této časové tísni
se ještě maximálně rychle vytvořil
velmi závažný, zásadní nový
prvek vnitropolitické situace. Je totiž zcela nepochybné,
že toto Federální shromáždění
nemůže vypracovat a navrhnout celou novou Ústavu.
Poslední jednání o způsobu přijetí
Ústavy v Milovech k tomu řeklo vlastně poslední
slovo.
V celém řetězu jednání se české
straně už předtím, jakožto silnějšímu
z obou partnerů podařilo prosadit, že jednání
se vedlo o dvoučlennou národnostně založenou
federaci, zatímco slovenské straně se pod
tímto verbálním zastřešením
až dokonce úspěšně dařilo
jednat o konfederaci. To nemohlo dobře dopadnout a nemůže
to dobře dopadnout ani pro budoucnost.
Zdá se mi zdaleka nejjednodušší, že
tak, jak věci a ústavní orgány fungují
dnes, včetně tohoto Federálního shromáždění,
jsou zatím to nejlepší, co může
být. My už jsme slyšeli v této souvislosti
od samého počátku, kdy Federální
shromáždění začalo svou činnost,
mnoho varovných hlasů, že vzniknou různé
situace, které povedou k nežádoucím
důsledkům atd., a zatím to nikdy tak nedopadlo.
Na půdě Federálního shromáždění
se teď už navíc ukázaly i mechanismy,
s jejichž pomocí může tento ne zcela vyhovující
parlament - to všichni víme - přečkat
volby a vrcholné státní orgány je
mohou přečkat také.
Byly tu uvedeny důvody pro přijetí navrhované
novely Ústavy. Vše, co se uvádí jako
důvod, proč bychom měli přijmout navrhovanou
novelu, by mělo smysl, kdyby to bylo výsledkem svobodné
dohody politických sil v obou republikách. Takto
ovšem smysl uniká. Můžeme ale poukázat
na jisté politováníhodné možnosti
a o nic jiného mi teď nejde, než právě
o to, na tyto politováníhodné možnosti,
anebo nemožnosti ukázat.
První možnost se symbolicky nazývá "hra
na Černého Petra". Je to nedůstojná
možnost alibistického předávání
neřešitelných problémů a úkolů
z jednoho orgánu na jiné, z jedné republiky
na druhou. V tomto případě by nepřijetí
tří hlav Ústavy znamenalo: "My, Federální
shromáždění, jsme byli odkázáni
na výsledky jednání předsednictev
obou rad, ta ztroskotala a tedy Černého Petra mají
obě rady, hlavně SNR."
Takový přístup k základním
státoprávním otázkám by ovšem
zcela neodpovídal dospělému chápání
světa a nezbývá než doufat, že
tedy o hru na Černého Petra nejde.
Druhou politováníhodnou možností je
prosazování určitých principů,
jejichž přijetí je nepravděpodobné,
silou a lstí. V našem případě
by šlo hlavně o lest prejudikační. Budeme
předstírat, že nic nevíme a že
přijetí tak široké novely Ústavy
znamená dočasné, nanejvýš přechodné
opatření. Budeme však doufat a věřit,
že zmíněné články v nejlepším
případě v Ústavě uvíznou
a v nejhorším budou víceméně
závaznou předlohou pro následující
zpracování další Ústavy. Ani
tato možnost neodpovídá základnímu
výsostnému významu státoprávních
otázek.
Třetí možností je možnost získat
v předvolebním období voliče vytvářením
nacionalistické atmosféry a směřování
k šovinistickým vlnám. Oč je tato možnost
pravděpodobnější o to je horší,
a to nejen pro své bezprostřední morální
a politické následky, ale pro to, že je to
na obou stranách ta nejbezpečnější
cesta k tomu, aby už vlastně potom nebylo co řešit.
Doufám, že je zřejmé, na co v tomto
případě narážím: Neprojdou-li
tyto zákony, mohou nacionalisté říkat:
"Je to jejich národní vina." Pak ovšem
určitě už nešlo o tento jeden případ,
jenom o tento jeden případ a bylo by to zlé.
My teď máme na obou a vlastně na všech
stranách nacionalismu habaděj. Nacionalismus vyvolává
nenávist, destruuje racionální věcný
pohled. Co s tím? Můžeme se tvářit,
že o nacionalismech nevíme, a v tomto případě
přispět právě svou trochou do nacionalistického
mlýna. A tím se nevyřeší vůbec
nic.
K řešení ovšem lze dospět k překonáváním
nacionalismu. Pak musí být základní
otázka postavena úplně jinak. Nejde především
o to, zda náš stát má být federativní
a jak federativní, zda má být konfederativní
a jak, a zda to vůbec má být společný
stát. Nejpodstatnější je, zde ve střední
Evropě uspořádat poměry tak, aby nejen
všechny národy zde žíjící,
ale i územní jednotky požadující
samosprávu, žily jakožto samostatné samosprávné
subjekty ve vzájemné shodě a spolupráci
se vším, co taková spolupráce obnáší
po stránce politické, hospodářské,
kulturní a sociální.
Z toho hlediska zbývá ovšem řešení
opravdu jen jedno, a to je nasnadě: Počkat na volby,
které mnohem dokonaleji vytvoří občanské
a národní reprezentace. Ty potom jedině na
základě jednání bez podmínek
mohou dospět k srozumění, na jehož základě
bude spočívat jeden stát, či dva státy
s příslušnou ústavou nebo ústavami.
Je to možná velmi proti mysli zde v České
republice, když předpokládáme, že
na Slovensku zvítězí ve volbách ti,
s nimiž se nám zde většinou nebude dobře
jednat. Lépe je ovšem něco dělat obtížně
a pořádně, než ledabyle a povrchně
tak, že tato povrchnost přispěje k závažným
konfliktům v budoucnosti.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz vystúpi poslanec Zdeněk Jičínský.
Predtým faktická poznámka pána poslanca
Tomsu.
Poslanec SL J. Tomsa: Jenom malou velmi krátkou poznámku
na to, co tady zaznělo z úst předřečníka,
a chtěl bych se zmínit ještě o jedné
poznámce, kterou tady pronesl pan profesor Šamalík.
V žádném případě nelze
zaměňovat právo historické a právo
přirozené. To je dvojí právní
statut, na základě kterého byly budovány
státy středověké Evropy, a nelze uplatnit
právo historické právě tak, jako nelze
uplatnit v pravém slova smyslu ani právo přirozené.
Já se domnívám, že kdybychom dnes dospěli
k názoru, že budeme budovat nebo že bychom nějakým
způsobem připustili možnost, že by Slovenská
republika byla budována na principu národním
nebo národnostním či nacionálním
- nebo jakkoli jinak - a Česká republika na principu
občanském, že by došlo k tak vážným
kompetenčním sporům, které by nakonec
vedly k rozpadu tohoto státu. Toto nezbezpečí
tu vidím a pokládám za svoji povinnosti na
ně upozornit.
Domnívám se, že je nutné, abychom v
dané situaci tvorby nové ústavy tvořili
předpoklady pro skutečný právní
stát a aby ústava tohoto státu byla tvořena
už dnes, tímto Federálním shromážděním
v takovém smyslu, aby bylo možno vytvořit určité
předpoklady pro budoucí vstup do evropské
federace.
Děkuji vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Tomsovi. Hovorí pán
podpredseda Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
kolega Tomsa tím, co teď řekl ve své
faktické poznámce, mě vede k tomu, abych
na něj reagoval.
Samozřejmě v naší problematice československého
státu je spojení principu národně
politického a občanského velmi komplikovanou
záležitostí. A žádné řešení
nebude takové, aby proti němu nikdo nemohl vznášet
teoretické nebo praktické námitky. V tomto
směru i při vzniku československého
státu v roce 1918 se také hledala určitá
kombinace spojení principu přirozenoprávního
a práva historického. Tak to bývá.
Praktická politická řešení nikdy
nejsou výsledkem pouhé aplikace nějakých
abstraktních principů.
To je problém, se kterým se musíme vypořádat
i v souvislosti s projednáváním tohoto návrhu
ústavního zákona.
Kolega Mandler se v závěru svého vystoupení
velmi s despektem vyjádřil o tom, že bychom
neměli pokračovat v ledabylé práci
tím, že budeme ledabyle připravené návrhy
projednávat a přijímat. Neříkám
to jako jeden z těch, kdo tento návrh podepsali,
ale říkám to opravdu z přesvědčení,
že tento návrh nepatří k těm,
které by byly svědectvím ledabylé
práce parlamentu. Možná, že ho nepřijmeme,
ale tento návrh patří k těm, které
byly projednány velmi solidním, možná
nejsolidnějším způsobem přípravy
ve vztahu k ostatním zákonům, které
jsme v parlamentu přijali.
Čili neměli bychom jenom proto, že chceme vyslovit
negativní stanovisko k určitému návrhu,
tento návrh snižovat neoprávněným
obecným odsudkem. Je třeba říci, v
čem ten návrh novelizace těchto tří
hlav ústavy není dobře připraven,
konkrétně to doložit a pak takovouto kritiku
mohu přijmout.
Jiný problém samozřejmě je, je-li
nebo není-li účelné takovouto novelizaci
dělat v poměrně krátké době
před volbami, když už je dost zřejmé,
že se nám celou ústavu - nebo alepsoň
se domnívám, že se nám celou ústavu
- připravit a projednat nepodaří. Ale i za
této situace je třeba vážit přednosti
tohoto řešení.
Už se o nich hovořilo hodně a myslím
si, že moment jistého poučení z nedostatku
dosavadní platné ústavní úpravy
a důsledků, které se projevily v naší
praxi, v činnosti našeho parlamentu jako základu
pro vytváření parlamentní republiky,
by nás měly vést k tomu, že chceme těm,
kteří přijdou po nás, kdo budou zvoleni
ve volbách, dát solidnější základ
pro jejich další práci. A v tomto smyslu novelizace
těchto tří hlav ústavy takovýto
solidnější základ pro vytváření
parlamentní republiky a pro její fungování
v té její nejvyšší struktuře
opravdu dává.
Neměli bychom tedy tento návrh spojovat s tím,
co není jeho cílem, který nesleduje, a co
si jako cíl nemůže dát. Totiž novou
formulaci základních ustanovení o povaze
československého státu. Tím reaguji
na pozměňující návrh kolegy
Hanáka i na to, co tady říkal kolega Váňa
ve svém velmi obsáhlém vystoupení,
které ale s touto problematikou opravdu nesouviselo a jehož
inspirací byla, myslím, přítomnost
televizních kamer.
V této souvislosti nejde o to řešit to, co
má být výsledkem smlouvy mezi Slovenskou
a Českou republikou zastoupenými národními
radami, protože tady jde skutečně jen o tento
dílčí aspekt věci, který není
v rozporu s koncepcí smlouvy tak, jak byla v Milovech dohodnuta,
respektive připravena pro další jednání,
a je v souladu s elementárními principy parlamentní
republiky.
Měli bychom tedy tato přesnější
pravidla dát už proto, aby hned po volbách
nevznikaly složité situace, které nebudou pro
další fungování našeho státu
dobré.
Kolega Šamalík hovořil podrobně o tom,
proč nelze spojovat v našich podmínkách
princip vícečlennného spolkového státu
s touto základní strukturou federálního
uspořádání. Není to tak, jak
říkal kolega Mandler, že český
partner nebo česká strana jako strana silnější
vnutila dvoučlennou federaci. Česká strana
není - pokud znám stanoviska - proti spolkovému
státu. Ale proto, že respektuje určitou konkrétní,
historicky se vytvořivší situaci, dává
přednost oné racionalitě, o které
kolega Šamalík mluvil, totiž mít společný
stát na bázi federace dvou republik - pokud samozřejmě
bude taková vůle na obou stranách.
Znovu opakuji - smyslem toho je vytvořit přesná
pravidla pro fungování nejvyšších
orgánů federace jako základu pro fungování
parlamentní republiky. Proto nemohu z tohoto důvodu
pro sebe akceptovat pozměňující návrh
kolegy Oleje, protože těžiště těchto
návrhů není v pouhé změně
struktury Federálního shromáždění.
Pokud tato ústavní změna má mít
smysl, pak v tom kontextu, o kterém jsem hovořil,
protože jinak pouhá změna struktury Federálního
shromáždění sama o sobě tolik
pozitivního nepřináší a dokonce
z hlediska zajištění národně
politické rovnosti ta dosavadní struktura Federálního
shromáždění tuto možnost dává.
Čili já osobně znovu žádám
kolegy, aby tento pozměňující návrh
velmi odpovědně vážili, protože
tento vklad nově zvoleným orgánům
bychom měli dát jako vklad tohoto Federálního
shromáždění, které se poučilo
z nedostatků způsobených dosavadní
úpravou a ze své vlastní práce pro
to, aby nově zvolené parlamentní orgány
mohly fungovat lépe a spolehlivěji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz pozývam k rečníckemu
pultu pána poslanca Kanisa zo Snemovne národov.
Pán poslanec Mandler sa ešte hlási s faktickou
poznámkou.
Poslanec SL E. Mander: Mně se nechce věřit, že pan prof. Jičínský jako renomovaný odborník nevěděl, o čem jsem mluvil, když jsem hovořil o ledabylosti, se kterou bychom teď přijali novelu ústavního zákona č. 143.
Samozřejmě mi nešlo o zpracování
novely samotné, šlo mi o to, že by to bylo velmi
lehké přejít mlčením a nevědomí
si všech politických sil, které na Slovensku
jsou, proti takovému řešení. To bych
považoval za neodpustitelně ledabylé. Myslím,
že odpovědná práce chce počkat
do voleb a potom s těmito silami jednat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím pána poslanca Kanisa. Ešte
mi dovoľte oznámiť, nech sa pripraví poslanec
Kučera, po ňom poslanec Doležal a poslanec
Roman.
Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predsedajúci,
ctené dámy, vážení páni,
tri týždne sme čakali na stanoviská
Českej národnej rady a Slovenskej národnej
rady. Prečo sme sa stanoviska Českej národnej
rady nedočkali? Z akých dôvodov ani predsedníctvo
Slovenskej národnej rady, ani politické grémium
Slovenskej národnej rady nedali stanovisko a boli sme odkázaní,
ako sme to tu počuli, na stanovisko ústavnoprávneho
výboru Slovenskej národnej rady? Jeho stanovisko
je známe. Obsahuje v podstate súhlas rokovať
o hlave tretej, o moci zákonodarnej a článku
IV. Náš zástupca - zástupca SDŠ
v predsedníctve Slovenskej národnej rady, je tam
jeden jediný z dvadsiatich. Dostal sa tam až na tretiu
voľbu, aj keď podľa politickej kultúry by
tam mali byť traja. Pripomínam to preto, že sa
práve na neho útočí ohľadom remízy
10:10. Náš zástupca upozorňoval predsedu
Slovenskej národnej rady pána Mikloška 12.
februára na zasadnutí Slovenskej národnej
rady, rovnako ako aj na zasadnutí politického grémia,
že je treba menom Slovenskej národnej rady vyjadriť
sa k tlači 1212 a navrhol grémiu Slovenskej národnej
rady, aby predsedníctvo zasadalo v sobotu 15. februára,
to je predvčerom, a aby prijalo stanovisko k požiadavke
Federálneho zhromaždenia. Kladiem si otázku,
čo urobil predseda Slovenskej národnej rady, člen
ODÚ-VPN a podpredseda Slovenskej národnej rady,
člen KDH, aby bolo vypracované stanovisko Slovenskej
národnej rady?
Keď orgán Slovenskej národnej rady, predsedníctvo
alebo grémium nedá stanovisko ku trom hlavám,
potom tento postoj chápem tak, že Slovenská
národná rada je pre súčasný
právny, ústavný stav.
Keď už bolo rozhodnuté ďalej pokračovať
v rozprave a prerokovávať tlač 1212, chcem
využiť tejto príležitosti k podaniu niekoľkých
pozmeňujúcich návrhov. K návrhu ústavnoprávnych
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia, tlač 1212, odporúčam urobiť
tieto úpravy.
V článku 30 ods. 5 nahradiť novým ustanovením,
ktoré znie: "Voľby do Federálneho zhromaždenia
vyhlasuje Spoločný výbor Federálneho
zhromaždenia."
V článku 32 ods. 1 za slová: "Zákonodarného
orgánu republiky" vložiť slová "člena
vlád ČSFR."
Článok 36 ods. 2 dať do súladu s článkom
8 ods. 3 Listiny základných práv a slobôd
a v náväznosti na to vypustiť ods. 3. Podľa
článku 8 ods. 3 Listiny musí byť zadržaná
osoba do 24 hodín zoznámená s dôvodmi
zadržania, vypočutá alebo prepustená
na slobodu, alebo odovzdaná súdu. Sudca musí
zadržanú osobu do 24 hodín vypočuť
a rozhodnúť o väzbe, alebo ju prepustiť
na slobodu. Túto lehotu nie je možné predlžovať
predovšetkým u poslancov.
Článok 40 ods. 2 nahradiť novým ustanovením,
ktoré znie: "Spoločným schôdzam
snemovní predsedá predseda poslaneckej snemovne
alebo predseda Senátu, alebo poverený člen
predsedníctva poslaneckej snemovne, alebo poverený
člen predsedníctva Senátu."
Článok 42 navrhujem vypustiť.
V článku 43 ods. 2 tretí a štvrtý
riadok slová: "Z celkového počtu zvolených
poslancov" nahradiť slovami "poslancov zvolených
v Českej republike a 3/5 väčšiny poslancov
zvolených v Slovenskej republike".
V článku 46 ods. 4 posledný riadok za slová
"politických strán" vložiť slová
"a politických hnutí".
Článok 47 ods. 1 písmeno f) na konci textu
nahradiť čiarku stredníkom a pripojiť
text "pred udelením súhlasu si vyžiada
stanovisko vlády ČSFR ČR a SR".
V článku 47 ods. 2 za slová "a upravujú
ich kompetencie" vložiť slová "Trestný
zákon, Trestný poriadok, Občiansky súdny
poriadok, Občiansky zákonník, Obchodný
zákonník, zákon o rodine a zákon o
Fonde národného majetku".
V článku 49 ods. 1 druhý riadok slovo "poslanci"
nahradiť slovami "členovia Federálneho
zhromaždenia". Druhú vetu vypustiť, pretože
je z tohto dôvodu nadbytočná.
Článok 53 ods. 2 písmeno a) vypustiť
slová "schválený prezidentom ČSFR".
V článku 53 ods. 2 písmeno d) vypustiť
slová "v prípade jeho rozpustenia".
V článku 53 ods. 4 za slová "prezident
a predseda vlády" vložiť slová "Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky".
V článku 56 vypustiť odseky 3 a 4.
Článok 56 ods. 5 nahradiť novým ustanovením,
ktoré znie: "Keď prezident nebol zvolený,
vykoná sa do 14 dní nová voľba s novými
kandidátmi podľa odseku 2."
Článok 57 ods. 2 vypustiť slovo "úradujúceho".
Článok 61 písmeno a) doplniť na konci
článku slová "a na vládu Slovenskej
republiky a na vládu Českej republiky".
Článok 61 ods. 1 vypustiť ustanovenie písmena
d).
Článok 62 ods. 3 písmeno f) za slová
"ústavného súdu" vložiť
slová "ČSFR".
V článku 64 je do určitej miery sporná
otázka postavenia štátneho tajomníka,
otázka vzťahu k vláde, k ministrovi, jeho účasť
na hlasovaní vo vláde. Myslím, že je
to nedostatok.
Článok 67 prvý riadok, vypustiť slová
"s výnimkou funkcie poslanca alebo senátora".
Článok IV. bod 1: Na konci textu pripojiť novú
vetu, ktorá znie: "Zmeny a doplnky Ústavy ČSFR
môžu byť vyhlásené až potom,
keď s nimi vyslovila súhlas Česká národná
rada a Slovenská národná rada."
Ctené dámy, vážení páni,
problém s dokumentom, ktorý sa volá "Návrh
zmluvy o zásadách štátoprávneho
usporiadania spoločného štátu",
výhrady k tomu, či je tam zakomponovaná v
preambule zmluva medzi republikami, kto sú subjekty tejto
zmluvy alebo aj výhrady k tomu, že zmluva medzi republikami
nie je súčasťou súčasného
ústavného stavu, je tam závažný
problém, že, podľa môjho názoru,
by sme sa mohli pokúsiť ho riešiť aj v rámci
prerokovávaných troch hláv, ktoré
máme na stole. V návrhu zmluvy je možné
interpretovať rôznym spôsobom kľúčovú
vec a kľúčové formulácie, teda
medzi kým sa táto zmluva uzatvára. Myslím,
že vzhľadom k dôležitosti tohto problému
a doslova osudovosti tejto otázky pre ďalšie
riešenie problémov spoločného štátu
a štátoprávneho usporiadania by bolo veľmi
dobré, keby Federálne zhromaždenie tieto nejasné
formulácie vyjadrilo iným spôsobom a formuláciou
jasnou, aby otázku zmluvy uviedlo aj do ústavného
zákona.
Preto si dovoľujem navrhnúť v článku
IV. za doterajší bod 1 vložiť nový
bod 2, ktorý znie: "Federálne zhromaždenie
ČSFR prijme ústavu spoločného štátu
na základe zmluvy uzatvorenej medzi Českou republikou
a Slovenskou republikou." Ostatné body potom sa prirodzene
musia prečíslovať.
V článku 4 za doterajší bod 4 pripojiť
nový bod 5, ktorý znie: "Článok
4 bod 2 nadobúda účinnosť dňom
vyhlásenia." Myslí sa tým prirodzene
nový bod 2.
Na záver svojich návrhov by som chcel privítať
úprimné a múdre slová, ktoré
tu predniesol poslanec Šamalík. Musím mu dať
plne za pravdu, že to by asi bola cesta k úspechu
aj k riešeniu štátoprávnych problémov.
Chcem však zároveň upozorniť, že
riešenie tohto problému nie je súťažou
ideí, ako túto otázku nastoľujú
mnohí rečníci. Jedná sa o stred záujmov.
Tie predstavy, ktoré tu boli vyjadrené, sú
iste teoreticky zaujímavé, ale veľmi pochybujem,
že sú v tomto parlamente priechodné. Ako dokument
o tom, že sa skutočne jedná o stred záujmov,
by som si dovolil citovať výrok pána poslanca
Bendu: "Keby sa k vláde dostala ľavica, v takomto
prípade by sme dali prednosť rozpadu spoločného
štátu." Kto neverí, nech si to prečíta
v Lidových novinách 12. februára 1992. Ďakujem
za pozornosť.