Pondělí 17. února 1992

Česko-Slovensko prezentuje na mezinárodním poli. V roce 1990 Velkomoravskými Rostislavovými knězi a vědci Cyrilem a Metodějem, vloni prvním prezidentem ČSR Moravanem Masarykem, a letos to budou oslavy čtyřstých narozenin učitele národů Jana Ámose Komenského. Při této příležitosti bychom měli my, Moravané a Slezané, dát Evropě i světu na vědomí, že jsme poslední evropskou zemí, kterou komunistický režim v roce 1949 okradl o svobodu. Měli bychom jim dát ale také na vědomí, že současná politická reprezentace ČSFR se postavila za protiprávní a protiústavní verdikt komunistů a nadále návrat zemi Moravskoslezské - ne právě etickými formami ve Federálním shromáždění a v České národní radě blokuje. Je to až neuvěřitelné.

Proboha, páni poslanci a poslankyně Federálního shromáždění, České národní rady i Slovenského národu, členové všech tří vlád - uvědomte si konečně, že tento váš zamítavý postoj je nadále naprosto neudržitelný, že nemůže být nadále záměrně hluší jako tetřevi a slepí jako pštrosi s hlavou v písku - pravda je jen jedna. Dle průzkumu, 89 % Moravanů a Slezanů chce svoji samosprávnou zemi a 64 % z nich se jasně hlásí k národnosti moravské či slezské. Či snad čekáte, až se obyvatelé Moravy a Slezska této křivdě vzepřou a pak bude nutné celou tuto záležitost Moravy a Slezska předložit k posouzení Helsinskému výboru a k rozhodnutí Mezinárodnímu soudu? To chcete? Takovou reputaci pro naše nové demokratické Česko-Slovensko? A Moravané to opravdu udělají, protože jim nakonec nic jiného nezbude. A nebude to jejich vina.

Vyjednávat jen s Českou národní radou nemá nadále žádný smysl, jednak proto, že k tomu vlastně ani není kompetentní, jednak proto, že ČNR ve své většině má hlavní zájem hájit centristické zájmy, jednak i proto, že toto uznání práv země Moravskoslezské musí být provedeno jak Čechy, tak i Slováky, tedy celým Federálním shromážděním.

V celých svých dějinách byla země Moravskoslezská samosprávná a podléhala jen a jen koruně Českého krále, ale nikdy nepodléhala Čechám. A i po rozbití Českého státu Rakouskem byla vždy samosprávnou a nezávislou zemí na Čechách a mnohdy v historii šla svojí cestou, i mimo Čech. To byste si ale museli napřed prostudovat dějiny Moravy, které byly právě vydány, a o kterých se ve školách záměrně neučilo, nanejvýš šlo o jednu stránku o "Velkomoravské říši". Myslím však, že vaše neznalost vás neomlouvá, protože politik, který chce o tom rozhodovat, musí znát podle pravdy všechno. Stejně jako to, že my, Moravané a Slováci, pocházíme z větve jižních Slovanů, zatímco Češi a Slezané z větve Slovanů pobaltských. Proto nejsme žádná větev českého národa nebo nějaké etnikum. To jsou u nás na Moravě například Valaši, Hanáci a podobně a u vás Chodové.

Moravanům a Slezanům však o žádný nacionalismus nejde - jsme v prvé řadě pro stát občanský, založený na územně správním systému a také neupíráme Slovákům jejich určitou odlišnost, a tím také jejich volnější postavení v této trojfederaci či ve "spolkové republice", jako má Bavorsko ve Spolkové republice Německo. Ta by byla pro náš společný stát nejvhodnější: vzniká smlouvou tří zemí, kde každá země si všechny vnitřní záležitosti, včetně finanční, řídí a řeší sama, a na ústřední spolkovou vládu deleguje jen ty pravomoci, které jsou nezbytné pro společný stát, to jest celkem do sedmi ministerstev. Zemské, tedy republikové vlády jsou kolektivním orgánem bez ministerstev, jen s resorty řízených odborníky, na plně samosprávném systému, s maximální úsporou zbytečných státních úředníků. Nějakého "přehlasování" některého národa se nikdo nemusí bát, protože v tomto spolkovém jednokomorovém parlamentu se budou řešit jen záležitosti společného zájmu, které musí být dobré v zájmu všech. Pojistkou této spravedlnosti bude třídílný senát, který sporné věci dořeší. A pak, my Moravané jsme vždy byli a budeme tím "svorníkem" mezi Čechy a Slováky, a také tím zklidňujícím elementem pro všechny v tomto společném státě. Porozumění a mírumilovnost ve své většině našich obyvatel máme vrozenou.

Jen s takovým státem se nemusíme stydět jít do Evropského společenství. Takový stát také musí splňovat obě části demokratického systému - tedy nejen pluralitního systému politických stran, ale spravedlivého územně správního systému - na základě historických zemí - jak je tomu všude v Evropě i v celém světě u demokratických států.

Moravané a Slezané mají již dost nepřetržitých likvidačních územních proměn Moravskoslezské země. Jejich sérii zahájila v roce 1949 v ČSR vláda a parlament, KSČ a KSS. Vydáním zákona 280/1948 Sb. rozdělily ji na pět nesvéprávných krajů, podřízených přímo vládě ČSR. Svébytná země Moravskoslezská tak byla vymazána z politické mapy ČSR, byla zbavena své politické reprezentace a svého hlavního města. Moravský a slezský lid se dostal do nerovnoprávného postavení vůči obyvatelům Čech a Slovenska.

(Předsedající předseda SN M. Šútovec: Znovu vás prosím, pán poslanec, aby ste hovorili k veci.) Už to bude.

V roce 1960 tentýž režim zrušil všech pět moravskoslezských krajů a nahradil je Jihomoravským a Severomoravským krajem, samozřejmě s přímou podřízeností vládě ČSSR.

V roce 1968 totalistický režim vytvořil v rámci ČSSR Českou socialistickou republiku a Slovenskou socialistickou republiku. Moravanům a Slezanům ponechal jen ty dva nesvéprávné kraje, oba zařazené nesvéprávně do České socialistické republiky. S platností od 1. 1. 1991 federální vláda a parlament, Občanské fórum a VPN ČSFR včetně vlády České republiky a České národní rady zrušily Jihomoravský a Severomoravský kraj. Moravu a Slezsko tak doslova rozsekaly na 25 okresů řízených vládou České republiky a Českou národní radou přímo z Prahy.

Nyní zase hrozí Moravě a Slezsku ze strany vlády a Federálního shromáždění ČSFR i vlády ČR a ČNR další územní rozdělení na tzv. "regiony" - (u nás to vždycky byly oblasti). Stejně jako všechna předchozí dělení má být i toto provedeno v duchu komunistického scénáře pod heslem "již nikdy Morava a Slezsko". Proto to, čeho se dopustila vláda a parlament, KSČ, na svébytné zemi Moravskoslezské v letech 1949 - 1968 lze plně srovnat s Mnichovským diktátem vůči Československu v září 1938. Je to jednání o nás a bez nás. Stejně tak rozhodoval v roce 1949 vládnoucí komunistický režim o likvidaci svébytné země Moravskoslezské. Provedl to totálně hned napoprvé, aniž mu k tomu dal moravský a slezský lid mandát. Mnichovský diktát byl anulován a stejně tak musí být anulováno i zrušení země Moravskoslezské. Mezi ČSFR a SRN se uzavírá smlouva, jakoby tento neblahý diktát s jeho neblahými důsledky pro ČSFR vůbec neexistoval a stejně tak musí být provedena smlouva mezi zemí Moravskoslezskou a mezi Čechami se Slovenskem, ve které bude jasně řečeno, že zrušení země Moravskoslezské bylo protiprávní, nezákonné a neplatné od samého začátku, to jest od 1. 1. 1949. Základem k tomu musí být zrušení protiústavního zákona č. 280/1948 Sb., a to ještě do voleb v červnu tohoto roku.

Premiéři vlád České a Slovenské republiky se vzájemně omluvili za příkoří, kterého se během soužití v jednom státě dopustili Češi vůči Slovákům a naopak. Myslím, že dozrál čas, kdy oba premiéři, a nejen oni, měli by v sobě nalézt tolik morálních sil a omluvit se občanům země Moravskoslezské za to, že je společně Češi a Slováci v roce 1949 připravili o svébytnost a že tento protiprávní a protiústavní akt KSČ v roce 1991 potvrdili. Neměli by však zůstat jen u slov - hlavně před volbami - a měli by to prokázat i svými činy. Země Moravská a Slezská byly po staletí v Českém království, stejně jako země Moravskoslezská v Československu až do roku 1949 svébytnými, samosprávnými.

Zatím sice na jedné straně bouříte proti starým strukturám, ale na druhé straně vám vůbec nevadí, že odpíráním navrácení svébytnosti Moravskoslezské zemi se stavíte do jedné fronty s nimi. Nejenže se přitom opíráte o zákon komunistické vlády ČSR z roku 1949, ale pokračujete v diskriminaci země Moravskoslezské dál, v duchu převzatého scénářem KSČ. Podle něho již budujete na území země Moravskoslezské tzv. regiony. Zařazujete se tak v ČSFR mezi hnutí, která prokazatelně směřují k potlačování lidských práv a občanských svobod a vyvolávají tak ve svém důsledku národnostní zášť. Navíc se dostávají do rozporu s paragrafem 260 novelizovaného trestního řádu ČSFR - ti čeští politici a jejich strany, které pokračují v diskriminaci občanů země Moravskoslezské. S přihlédnutím na tato fakta se ptám: Může se ČSFR bez nápravy křivd na zemi Moravskoslezské vůbec ucházet o přijetí do Evropského společenství demokratických států?

Uznáváme, že obnovení země Moravskoslezské, jejích práv a práv jejích občanů na samosprávu se již do voleb provést nedá a že to čeká až na nově zvolený parlament, ale možnost přeměny této dvoufederace na vícečlennou, případně na spolkovou republiku, musí být zachována. Do voleb ještě v těchto dvou zasedáních musí být odhlasováno zrušení zákona č. 280/1948 Sb., diskriminujícího zemi Moravskoslezskou. Současně musí být ve Federálním shromáždění odhlasováno provedení referenda již v těchto volbách ve všech obcích země

Moravskoslezské v rámci jejích historických hranic, protože jiné (dle stávajících krajů) jsou nepřijatelné. Otázka referenda bude jediná: Jste pro obnovení země Moravskoslezské s vlastní samosprávou v rámci ČSFR jako rovnoprávný partner Čechám a Slovensku - ano, nebo ne? - Tedy žádná země Moravská a země Slezská a žádné v rámci České republiky - a dokonce jen se státní správou, řízenou vládou České republiky - to nám k ničemu není. Nic takového nepadá v úvahu a ani si to 90 % Moravanů a Slezanů nepřeje a ani to nepřijme - a ani to, aby se o tom rozhodovalo ještě za dva roky v dalším kole i v Čechách. Je to věc jen Moravanů a Slezanů a nikoho jiného. Není to milost, ale naše právo. Jakékoli pokusy nás opět podvést budou mít za následek nadnárodní jednání, protože již toho bylo tak akorát dost.

Nyní můžeme k tomu vytvořit jen rámcový zákon, který toto všechno umožňuje. Náš nově zvolený parlament na to bude mít více času a může to udělat s rozvahou a spravedlivě, podklady k tomu bude mít z voleb a ze současně provedeného referenda v zemi Moravskoslezské.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Dovoľte, aby som si udelil technickú poznámku.

Vážení kolegovia, ja uznávam filibuster ako metódu oddialenia rozhodnutia parlamentu. Je to zrejme legitímna metóda, ale neuznávam, keď sa pred televíznymi kamerami robí predvolebná propaganda takýmto spôsobom. Pán poslanec odbočil veľakrát od témy, ktorý prerokovávame v tejto chvíli. Ja prosím tých, ktorí budú vystupovať po ňom, aby sa témy držali čo najintímnejšie, pretože rozhodujeme naozaj o vážnych veciach. Ďakujem. (Potlesk.)

S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Hubálek, pán poslanec Šamalík po ňom.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pane předsedající, podávám návrh ve smyslu jednacího řádu paragrafu 20, abychom odhlasovali maximální řečnickou lhůtu deseti minut, aby byl čas na jednání o věcných záležitostech.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec, obávam sa, že to nie je možné, pretože by boli diskriminovaní tí, ktorí by upadli do tejto lehoty na úkor tých, ktorí si mohli hovoriť, čo chceli. Nie je to možné, ale je to možné schváliť vo vzťahu k ďalším bodom.

Prosím, pán poslanec Šamalík.

Poslanec SN F. Šamalík: Já jenom doplněk. Když jsem hovořil o tom, že ten trojspolek není to, co je racionální, pak jsem zapomněl dodat, že racionální je ovšem usilovat o řešení moravské samosprávy. Já sám samozřejmě trvám na stanovisku, že to není problém federální ústavy, čili není to to, o čem se má mluvit tady, ale je to věcí příslušné národní rady. A jedině tato samospráva by potom vedla k tomu, aby se moravský problém mohl stávat i problémem federálním. Ale je to otázka času, nikoli v tomto momentě. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za vysvetlenie. Pán poslanec Olej, ako ďalší pripravený, vystúpi v rozprave. Ako ďalší vystúpi pán poslanec Mandler, po ňom pán poslanec, prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia Zdeněk Jičínský. To sú všetci doteraz prihlásení.

Poslanec SN J. Olej: Vážené kolegyne, kolegovia, pokúsim sa veľmi intímne držať témy, pretože je ženského rodu.

Problém, ktorý prerokovávame, je veľmi zložitým problémom a neraz sme upozorňovali, že jeho vyriešenie nie je možné limitovať žiadnym časom, žiadnou lehotou, do kedy ho musíme vyriešiť.

Zdá sa nám, že spoločenská situácia, ktorá je v súčasnej dobe a ktorá tu nastala po 17. novembri - a ja sa plne staviam za názor pána poslanca Šamalíka - že nás 17. november oslobodil a umožnil budovať demokratickú spoločnosť -, je komplikovaná a problémy, ktoré tu nastali, sú tak všeobsažné, a tak zložité, že sme si asi v úvode nového spoločenského procesu neuvedomili ich hĺbku a dosah. V plnom rozsahu sme ako klub Strany demokratickej ľavice podporili rozhodnutie Federálneho zhromaždenia vytvoriť priestor pre národné rady, aby mohli zaujať vlastné samostatné stanoviská k usporiadaniu zákonodarnej výkonnej moci na úrovni federácie alebo spoločného štátu a zaujať stanoviská k postaveniu prezidenta v tomto štáte. Tento čas, tento priestor národné rady využili. Veľmi intenzívne rokovali o zmluve, vedľa toho určite sa dotkli aj problematiky týchto troch hláv, ktoré dnes prerokovávame. S akým výsledkom, to vieme. Lenže, a tu je treba poukázať na určitý procesný postup Slovenskej národnej rady, nepochopiteľný postup, cez to, že nás zástupca v predsedníctve aj v grémiu Slovenskej národnej rady minulý týždeň v stredu a vo štvrtok, keď tieto zasadali, veľmi vecne žiadal predsedu Slovenskej národnej rady, aby grémium ako aj predsedníctvo zaujali stanoviská k tlači 1212. Jeho názor, táto jeho požiadavka bola odmietnutá s tým, že predsedníctvo alebo grémium už nemá čas sa týmto zaoberať. Teraz naozaj je problém, ako sa máme pozerať na poslancov, ktorí reprezentujú vládnu koalíciu v tomto parlamente a ktorí majú eminentný záujem riešiť túto otázku, a na stanovisko predstaviteľov tejto vládnej koalície v Slovenskej národnej rade?

Preto dávam procesný návrh, aby sme prerušili rozpravu k tejto otázke a doslova ako Federálne zhromaždenie požiadali Slovenskú národnú radu, nech sa vyjadrí k návrhu. To je môj procesný návrh.

Pokiaľ by tento návrh neprešiel, potom odporúčame ako najpriechodnejšiu cestu - aj keď chápeme, že bude zložitá a bude so sebou niesť určité úskalia hľadania budúcich modelov -, aby sme prijali výlučne len tie ustanovenia, tie návrhy, ktoré sa dotýkajú zákonodarnej moci, aby sme neriešili moc výkonnú a postavenie prezidenta republiky a ponechali toto riešenie pre budúcnosť. Z tohto dôvodu navrhujem komplex pozmeňujúcich návrhov, ktoré by riešili tento problém a nezasahovali v novom modeli do štvrtej a piatej hlavy.

V článku I.:

1. V článku 40 ods. 2 slová "iný poverený člen predsedníctva" nahradiť slovami "predseda Senátu".

2. Odporúčame vypustiť článok 42 a článok 48 ods. 1 písmeno e) a f). Tieto články súvisia s možnosťou prezidenta rozpustiť Federálne zhromaždenie, ako aj s možnosťou Federálneho zhromaždenia podávať ústavnú žalobu a žalobu na člena vlády.

3. Ďalej odporúčame doplniť článok 50 ods. 6, a to pred stredník v texte slovami "v znení schválenom Senátom". Tým by zákon nebolo možné už ďalej meniť.

4. Vypustiť článok 51 ods. 2 - 7 a článok 52 ods. 2. Tieto články súvisia s možnosťou prezidenta republiky odmietnuť podpísať zákon prijatý Federálnym zhromaždením a vrátiť ho späť na nové prerokovanie Federálnemu zhromaždeniu.

5. Navrhujeme vypustiť článok 55 až článok 75 a bod 6. Sú to hlavy, ktorými sa upravuje postavenie prezidenta republiky a vlády.

V článku II. odporúčame vypustiť body 3 - 5, ktoré sa dotýkajú ústavnej žaloby proti prezidentovi republiky.

Navrhujeme vypustiť celý článok III., kde je možnosť podávať žalobu na člena vlády.

Aké to bude, niesť výhody alebo nevýhody? Domnievame sa, že nebude hanbou ani tohto Federálneho zhromaždenia, ani národných rád priznať si, že sme nezvládli úlohu (chvalabohu, nie sme v socialistickom systéme, aby sme vykazovali, že sme v rámci socialistického plánovania niečo nesplnili), priznať si, že tento problém je tak zložitý, že vyžaduje čas, že vyžaduje hľadanie ďalšieho možného postupu.

Pokiaľ by ste nás podporili v tomto našom návrhu, ktorý je mimochodom aj návrhom ústavnoprávneho výboru Slovenskej národnej rady, domnievame sa, že by sa vyriešila otázka najvyššieho zákonodarného orgánu spoločného štátu. Opakujem - spoločného štátu. A súčasne by sa vytvoril priestor pre hľadanie ďalšieho optimálneho obsahu, opäť spoločného štátu - po voľbách. My, poslanci za Stranu demokratickej ľavice (dúfam, že budeme aj v budúcich parlamentoch), k tomu chceme aktívne, nie deštrukčne prispieť.

Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol pán poslanec Olej, ktorý predniesol okrem tohto komplexného pozmeňujúceho návrhu aj návrh procedurálny. Navrhol opätovne prerušiť rozpravu, prijať uznesenie Federálneho zhromaždenia, ktorým sa Federálne zhromaždenie obráti formálne na predsedníctvo Slovenskej národnej rady so žiadosťou o zaujatie stanoviska k predloženým ústavným zmenám.

O tomto procedurálnom návrhu som povinný dať hlasovať, robím tak bez rozpravy, preto som vás volal. Prosím, aby ste sa usadili do lavíc.

Zatiaľ faktická poznámka poslanca Savčinského, potom faktická poznámka poslanca Kanisa. Opakujem, že návrh pána poslanca Oleja je bez rozpravy a preto k nemu neveďte ani faktické poznámky.

Poslanec SL V. Savčinský: Nebudem viesť faktickú poznámku k procedurálnemu návrhu pána poslanca Oleja. Chcel by som len zareagovať a spresniť niektoré veci, ktoré tu odzneli v slovách predrečníka.

1. Na politickom grémiu, v ktorom došlo k rozhodnutiu prerušiť rokovanie tohto bodu, to nebola Strana demokratickej ľavice, ktorá vyšla v ústrety politickému grémiu týmto návrhom. Naopak politické grémium práve po vystúpení kolegu Oleja akceptovalo jeho pripomienku, že by bolo potrebné počkať ešte na stanovisko národných rád, ale aj na stanovisko poslaneckých klubov v národnej rade. Politické grémium práve na základe tejto pripomienky a ústretového kroku zástupcu SDŠ v politickom grémiu akceptovalo túto pripomienku s tým, že všetky politické kluby toto prerokujú.

2. Dovoľte, aby som vyjadril pochybnosť nad tým, že poslanecký klub SDŠ vo Federálnom zhromaždení potrebuje práve stanovisko vládnej koalície k svojmu rozhodovaniu. Myslím si, že...

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, aby sme túto vec nekomentovali. Otvára to problematiku, ktorá teraz nie je na rade pred hlasovaním. Ešte pán poslanec Kanis, prosím. Ďakujem.

Poslanec SN P. Kanis: Chcel by som len pripomenúť, že tu bola už výhrada voči stanovisku grémia v Českej národnej rade. Nechcem posudzovať, či to bolo korektné alebo nekorektné, ale domnievam sa, že v návrhu, ktorý tu dal pán poslanec Olej, by sme sa mali obrátiť aj na predsedníctvo Českej národnej rady, nielen na predsedníctvo Slovenskej národnej rady.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: V poriadku. Ja som síce povedal len predsedníctvo Slovenskej národnej rady, pretože som citoval pána poslanca Oleja, ale budeme tým rozumieť žiadosť obrátenú k obom predsedníctvam. Pán poslanec Olej ešte chce spresniť.

Poslanec SN J. Olej: Veľmi stručne vzhľadom k tomu, čo povedal pán poslanec Savčinský. Určite, Strana demokratickej ľavice má svoj vlastný program, ktorého sa drží, ale na druhej strane si myslíme, že ústavné zákony by nemali byť vecou len výlučne vládnúcich síl. Chceme sa aj my s týmito zákonmi stotožniť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujeme. Dávam hlasovať o procedurálnom návrhu pána poslanca Oleja. Prosím zamestnankyne Kancelárie, aby prerušili svoju roznášku do lavíc. V priebehu aktu hlasovania nie je žiadúce poslancov vyrušovať akýmkoľvek spôsobom. Žiadam poslancov, aby sa usadili do lavíc. Budeme hlasovať.

Opakujem procedurálny návrh pána poslanca Oleja za Stranu demokratickej ľavice. Navrhuje, aby rozprava k tlači 1212 a k sprievodným tlačiam bola znovu prerušená a aby Federálne zhromaždenie prijalo uznesenie, ktorým požiada predsedníctva národných rád o zaujatie stanoviska k prerokovávanej problematike. O tomto sa bude hlasovať. Meritum je v tom, či znova prerušiť alebo neprerušiť rokovanie. Je to zviazané samozrejme s požiadavkou formulovať uznesenie. Znamená to, že keď prijmeme prerušenie, prijímame aj ideu tohto uznesenia.

Budeme hlasovať. Kto je pre tento návrh pána poslanca Oleja, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(12.12 hod.)

(SN 41, SL 50) Snemovňa národov štyridsaťjeden, Snemovňa ľudu päťdesiat. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 26, SL 24) Snemovňa národov dvadsaťšesť, Snemovňa ľudu dvadsaťštyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 46, SL 39) Snemovňa národov štyridsaťšesť, Snemovňa ľudu tridsaťdeväť. Ďakujem.

Konštatujem, že procedurálny návrh nebol prijatý ani jednou snemovňou. Zostáva teda v platnosti ponuka pána poslanca Oleja na hlasovanie o jeho komplexnom pozmeňujúcom návrhu vtedy, až keď príde na rad. Rozumiem tomu dobre? Ďakujem. Tým je tento bod vybavený.

Rozprava teda môže pokračovať a to vystúpením pána poslanca Mandlera. Po ňom vystúpi pán poslanec Jičínský. To sú všetci doteraz písomne prihlásení.

Ešte žiadam tých, ktorí majú v úmysle v rozprave vystúpiť, aby si podali písomné prihlášky, pretože hodlám rozpravu ukončiť a to ešte pred poludňajšou prestávkou. Prosím, pán poslanec Mandler.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP