Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
měli jsme tak málo příležitostí
mluvit k těmto základním otázkám,
že se zde budu přece jen zabývat některými
podstatnými věcmi nebo termíny atd., které
se objevily v jednání národních rad.
Mám pocit, že celé jednání bylo
neseno zároveň jakousi jednostranností, která
překážela tomu, abychom tyto otázky
skutečně projednávali v jejich základních
bodech a momentech.
Chtěl bych se především zmínit
o sporu, kdo je subjektem státní smlouvy, zda tady
platí princip občanský nebo princip národní.
Sám se domnívám, že je to spor zcela
jalový, protože jde o dvě roviny problému.
Pod pojmem národní princip rozumíme vždycky
to, že zde určitá skupina lidí vytváří
organizaci, která ovládá určité
území, vymezuje hranice, dosahuje uznání.
Stát je zde v čistě abstraktním významu.
Občanský princip je zcela něco jiného
a já neznám stát, který by vznikl
z občanského principu. Občanský princip
znamená rozpuštění stavovské
struktury, znamená tvorbu občanské společnosti,
znamená určitou formu státu.
Jestliže jsme nyní v situaci, kdy se tedy vytváří
relace mezi dvěma republikami, musíme si uvědomit,
že jde skutečně o dvě rozdílné
věci; zatím co z principu národního
vyplývá, řekl bych historické a přirozené
právo, pak z toho druhého principu vyplývá
závazek, aby příslušný stát
respektoval to, co bylo dáno evropským vývojem,
tj. princip otevřené občanské společnosti,
demokratická struktura státu a vláda práva.
Osobně si myslím, že toto je zaručeno
právě Listinou základních práv
a svobod, která - a myslím, že o tom není
pochyb - je brána jako základ jak v českém
prostředí, tak i v prostředí slovenském,
že tedy pokud jde o subjekt, nemůžeme uvažovat
takovým způsobem, že by proměnné
národní rady tady byly tím základním.
Jsou prostě tím, co zastupuje subjekt základní,
který jedině je vybaven těmito historickými
a přirozenými právy.
Co samozřejmě nemůžeme připustit
- a tady je právě bariéra Listiny - aby byl
národní stát pojat takovým způsobem,
jak tomu bylo během 19. století, kdy tvorba národního
státu dovolovala ať na základě nacionální
ideje plnou asimilaci národních menšin nebo
jiných skupin, anebo aby tato národní, národnostní
a podobná práva byla popírána na základě
občanského principu, tj. na základě
představy, že demokratické řešení
je univerzální řešení. V tomto
smyslu se domnívám, že Listina právě
dává základ, který vyhovuje každému.
Chtěl bych k tomu ještě říci
to, že problém, o kterém hovořím,
se netýká jen Slovenska. Týká se i
nás, tj. českého národa a češství,
tedy toho faktu, že češství rostlo také
v určitých konfliktech a tvořilo se v těch
hranicích a jako národ a že to není
věc mrtvá, kterou můžeme obětovat
abstraktně pojatému občanskému principu,
jak nás o tom přesvědčují konflikty
kolem nynější československo-německé
smlouvy. Tím je věc živá i pro nás.
Jestliže se ze Slovenské strany objevuje celá
řada opatrností, pak je třeba chápat,
že jsou to pocity, které jsou založeny na dějinné
zkušenosti. Já sám si myslím, že
např. lustrační zákon, který
tady byl přijímán tímto parlamentem,
byl v podstatě nesen týmž pocitem a tímto
pohledem na minulost.
Takže mám za to, že bychom si měli uvědomit,
že diskuse o subjektech smlouvy nepřispěla
pozitivnímu řešení, naopak od tohoto
řešení odváděla.
Mluvilo se zde také minule o hrozbě paternalismu
z české strany, ale sám bych chtěl
k tomu ještě dodat, že pokud jde o slovenskou
opatrnost a slovenské výhrady, že by si měli
uvědomit ještě jinou hrozbu, tj. hrozbu té
nevázanosti v nadějích na to, co by přineslo
osvobození, protože šíří-li
se nekontrolovaně takové tendence, jestliže
rozpad a rozchod se stává základní
prioritou, pak z toho vznikají naděje, které
nikdy nikdo nemůže splnit a vzniká tady půda
pro to, aby se všechno potom hroutilo v určitých
deziluzích, které je třeba mít na
mysli už v tomto momentu.
Druhá otázka, k níž bych chtěl
něco říci, je, zda se tvoří
ústava shora nebo zdola. K té věci se vyjadřoval,
myslím v Lidových novinách, i poslanec Sokol.
Chtěl bych k tomu říci asi tolik, že
i když ústava dneska je velmi nepřehledná,
má přece jen jisté momenty a ty jisté
momenty jsou přesně identifikovatelné a my
se podle nich můžeme řídit. Říkáme,
že se nikdo nemá vymknout, pokud jde o řešení
státoprávních otázek z koncepce dnešní
ústavy. Ale jestliže tedy ústava je živá
a je živá v tom, co se týká federálních
kompetencí a činností federálních
orgánů, pak tedy nemůžeme skutečnost,
že ústava byla dělána zdola národními
radami, chápat tak, jako by se zmáčkl nějaký
knoflík, na němž je napsáno "sleep",
který uspí všechny federální
orgány ve věci, která se týká
ústav. Myslím, že tady je skutečně
něco, co není dobrým vysvědčením
pro FS, neboť i když věc byla svěřena
národním radám, což je v souladu s tím,
že jim patří původní suverenita,
nicméně je tady řada otázek, které
by bývaly měly být na půdě
FS zásadně řešeny, z těch podstatných
otázek. Jestliže se to nestalo a jestliže se
vůbec základní pojmy nestaly předmětem
velkých diskusí, já - tak vidím situaci
u nás v masmédiích a jinde - mám pocit,
že jsme právě vyklidili půdu pro to,
co bych nazval předsudky, vzájemnými averzemi
a podobně, tedy něčím, co vůbec
nepřispělo k tomu podstatnému, oč
bychom bývali měli usilovat, tj. o porozumění
a dorozumění skutečně v základních
klíčových momentech.
Chtěl bych ještě jednu poznámku k tomu,
o čem se tady hovořilo, o pojmu laciný a
racionální stát. Tady se u celé řady
institucí mluvilo o tom, že nepotřebujeme zvyšovat
náklady na tyto orgány. Ale pojem laciný
stát je kupecký kalkul.
Pojem racionální stát musí zahrnovat
respekt k historické i politické situaci, nemůže
počítat jen s tím, co se vydává
atd., ale musí brát v úvahu všechny
faktory, které existují. Jestliže tedy mluvíme
o racionálním státu, pak máme na mysli
především to, že je to stát právní,
tedy stát, kde existuje vláda práva a pak
tedy také to, že tento racionální stát
musí vyhovovat všem, kteří v tomto státě
žijí.
Jestliže má být stát racionální
a zároveň levný, pak nesmí připustit,
aby v jeho rámci byly velké skupiny lidí,
které v ústavním řešení
nenajdou pro sebe řešení těch nejzákladnějších
věcí, protože nenajdou-li je, je to zdroj neklidu,
a překonávání neklidu znamená
vždy dodatečné výdaje pro všechen
státní aparát.
Z tohoto hlediska je evidentní, že unitární
stát - a já nemám na mysli jen zřetelné
vyslovení "chci unitární stát",
ale i tendence, které spějí k unitárnímu
státu - je samozřejmě levnější
než stát složený, ale je zcela iracionální
právě proto, že už neodpovídá
vůbec naší realitě.
Z toho hlediska také tendence po trojspolku nejsou v rámci
této racionality, to je v rámci existujících
dějinných možností a poměru sil,
které u nás existují, nejsou něčím,
co by se do pojmu racionality vešlo.
Když mluvíme o tom, že unitární
stát je v dané chvíli přežitkem,
pak ovšem není přežitkem požadavek
jednotné státní vůle složeného
státu. A to je samozřejmě otázka klíčová
a podstatná. Jednotnou státní vůli
složeného státu není možné
vytvořit jedině právními normami a
ústavou. Ta bude vždy zrcadlit konkrétní
vztah, který mezi národy existuje. Já se
právě domnívám, že dnes, když
formujeme ústavu (a nyní mám na mysli strukturu
zastupitelských sborů, vztah občanské
sněmovny a senátu, kde v jednom případě
jsou uplatněna kvantitativní kritéria, to
je počty občanů, a ve druhém případě
princip parity, který se odpoutává od kvantitativního
hlediska), pak tyto dva momenty, jež mají sloužit
integraci, kterou musíme považovat za to, co je podstatné,
musíme pozorovat už v této chvíli jako
to, co spolu nemá konkurovat, ale co má sloužit
integraci.
Já si myslím, že jestliže budeme senát
konstruovat takovým způsobem, že z něho
budeme dělat vlastně něco, co bude totální
nadstavbou nad veškerou činností sněmovny
občanské, mohli bychom se dostat do situace, že
právě senát se stane tím orgánem,
který bude federativní strukturu ústavy posouvat
směrem ke konfederaci, to znamená, že ji v
tomto smyslu bude rozpoutávat.
Znovu říkám - nevidím to jako problém
právní, protože je to daleko hlubší
problém konkrétního vztahu mezi našimi
společnostmi. To je také důvod, proč
jsem hovořil o tom, že o těchto věcech
se mělo na půdě parlamentu mluvit zásadně,
protože zde vysvětlení všech těchto
věcí, vysvětlení vzájemných
předsudků, obav atd., by bylo bývalo tím,
co je skutečně podstatné.
Poslední poznámka - já sám se domnívám
(a myslím, že to by mělo být obecně
sdíleno), že úkolem, který byl dán
tomuto parlamentu, bylo vytvořit liberálně
demokratický systém, právní a institucionální
formu, v níž by mohla existovat otevřená
občanská společnost, umožňující
skutečnou pluralitu a konkurenci všech stanovisek.
Pokud jde o tuto formu, já myslím, že by neměl
existovat vůbec rozdíl mezi stranami, které
jsou zastoupeny v tomto parlamentě, když vynechám
proces komplikující, to je národní.
Avšak v té základní otázce by
zde neměl být rozpor nebo neměl by být
rozpor v podstatných zásadách.
Jestliže dnes vidíme v některých postkomunistických
státech tendence ke směšování
určitých prvků demokratického státu
(může to být svým způsobem atraktivní
i u nás, protože nemáme před sebou dobu
klidu a každý chaos může vyvolávat
dejme tomu autoritativní tendence v tom nebo onom směru),
myslím, že bychom měli vyjít z tradice
první republiky - i když už není živá
v tom smyslu, že tady mezi námi nejsou její
nositelé - vyjít z toho faktu, že parlamentní
systém první republiky, přestože byl
vystaven hospodářské krizi, levým
extrémům, pravým extrémům,
nacionalismu, řešil všechny konflikty, aniž
sešel z půdy parlamentní demokracie.
Proto si myslím, že i my - i když před
sebou také máme zkoušky - bychom měli
zůstávat u toho, co je dáno v principech
ústavy z roku 1920, u principů parlamentní
demokracie jako východiska nejen k právní
úpravě ústavy, ale i k řešení
politických situací, které u nás existují.
Já jako člen klubu sociálně demokratické
orientace bych samozřejmě měl zdůraznit,
že i koncepce levicová je zcela v souladu s liberálně
demokratickými principy a že samozřejmě
ta orientace, kterou zastávám, už dávno
opustila marxovskou tezi, že nestojíme na půdě
práva, ale na půdě revoluce. Jsme v situaci,
kdy všichni musejí stát na straně práva
a všichni, kteří jsou v tomto státě
a chtějí se podílet na demokratických
principech (tady budu parafrázovat Heinricha Bölla,
který mluvil o 8. květnu, ale já budu mluvit
o 17. listopadu), musejí dojít k přesvědčení,
že pro všechny v této zemi 17. listopad byl tím,
co přineslo osvobození, co nepřineslo porážku.
Kdo bude cítit 17. listopad jako porážku, ten
je stále ještě na cestě k tomu, aby
se k demokratickým hodnotám přibližoval.
Nakonec mi dovolte jeden konkrétní pozměňovací
návrh, který se týká článku
30 odstavce 4 tisku 1212. Zní takto: Volby do Federálního
shromáždění se konají ve lhůtě
začínající patnáctým
dnem před skončním volebního období
a končící patnáctým dnem po
jeho uplynutí. Konají-li se volby před uplynutím
volebního období, zvolení členové
Federálního shromáždění
nabývají mandát po uplynutí volebního
období dosavadního Federálního shromáždění.
To neplatí v případě skončení
volebního období rozpuštěním
Federálního shromáždění
podle článku 42.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Šamalíkovi. Ako ďalší
v rozprave vystúpi poslanec Stanislav Hanák zo Snemovne
ľudu, ďalej je prihlásený poslanec Václav
Benda zo Snemovne národov. S faktickou poznámkou
sa hlási poslanec Minka.
Poslanec SL J. Minka: Vážený pán predsedajúci,
kolegovia a kolegyne, prepáčte mi, že sa tak
neskoro hlásim s faktickou pripomienkou, ale musel som
si overiť u kolegov sediacich okolo mňa, či
som dobre počul. Pokiaľ som dobre počul a oni
tiež, tak vy ste čítali odpoveď politického
grémia Českej národnej rady. Považujem
to za neprijateľné, pretože my sme žiadali
odpoveď a stanovisko Českej národnej rady alebo
predsedníctva Českej národnej rady. Politické
grémium tieto dve inštitúcie nepredstavuje.
Žiadam, aby táto odpoveď nebola braná
do úvahy.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Chcem vysvetliť, že predsedníctvo Českej
národnej rady bolo oslovené politickým grémiom
tohto parlamentu. Preto cítili za primerané, aby
tiež politické grémium nám poskytlo
odpoveď. To je vysvetlenie, ktoré k tomu môžem
podať. Slovenská národná rada nereagovala
ani týmto spôsobom.
Pán poslanec Zelenay má ešte jednu technickú
poznámku.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
kolegovia a kolegyne, bol to síce návrh politického
grémia, ale pokiaľ sa dobre pamätám, o
tomto bolo uznesenie pléna Federálneho zhromaždenia.
Pokiaľ je niečo uznesením pléna Federálneho
zhromaždenia, už to nie je stanovisko politického
grémia. Pokladám za primerané, keď k
uzneseniu Federálneho zhromaždenia prijmeme aj uznesenie
príslušnej národnej rady.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán Zelenay si spomína zle. Žiadne uznesenie
tohto pléna nie je. Bolo len uznesenie o prerušení
schôdze. Žiadosť o poskytnutí stanoviska
vyšla z politického grémia a nie z tejto schôdze.
Pamätáte sa zle.
Prosím, pán poslanec Hanák.
Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem
klubu KDU přednesl tento pozměňovací
návrh k ústavnímu zákonu 143/68 Sb.
A to nové znění odst. 1 a 2 prvního
článku.
Znění odstavce prvního: Česká
a Slovenská Federativní Republika je federativní
stát.
Odstavec druhý: Základem České a Slovenské
Federativní Republiky je dobrovolný svazek rovnoprávných
států založených na právu na
sebeurčení každého z nich.
Odstavec třetí vypustit a odst. 4 a 5 přečíslovat
na 3 a 4.
Za druhé - zařadit nový článek
ústavního zákona v tomto znění:
Ustanovení tohoto zákona nebrání tomu,
aby dvoučlenné státoprávní
uspořádání České a Slovenské
Federativní Republiky bylo změněno ve vícečlenné.
Dámy a pánové, smyslem tohoto pozměňovacího
návrhu je pokus o jakousi rovnováhu mezi nacionálním
a občanským principem. Děkuji vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. To bol pán poslanec Hanák. Teraz vystúpi
pán poslanec Václav Benda. Môže sa pripraviť
pán poslanec Váňa. Po ňom pán
poslanec Olej. Potom pán poslanec Mandler.
Poslanec SL V. Benda: Vážené sněmovny,
budu tentokrát zatěžovat vaši pozornost
jen minimálně. Po předběžné
dohodě s většinou navrhovatelů předkládám
jejich jménem pozměňovací návrh
k článku 30 odst. 2 (tisk 1212). Aby tam byla přidána
věta - podrobnosti stanoví zákon Federálního
shromáždění.
Nejde o jakékoliv zpochybnění toho, že
sídlem senátu má být Bratislava. Na
tom jsme se dohodli. Z technických důvodů
se zdá nepravděpodobné (i podle informací
slovenské strany), že by senát mohl začít
v červenci zasedat v Bratislavě. Proto tato dodatečná
věta má umožnit, aby bylo nejprve zajištěno
řádné zázemí pro působení
senátu v Bratislavě a aby se potom toto sídlo
stalo definitivním. Jménem navrhovatelů tedy
podávám tento pozměňovací návrh.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. To bol pozmeňujúci návrh. Teraz
bude hovoriť pán poslanec Váňa.
Poslanec SN V. Váňa: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
poslanci Federálního shromáždění,
dovolte mi, abych projevil svůj osobní názor
na připravovaný zákon o státoprávním
uspořádání, dle návrhu poslanců
Federálního shromáždění
pod č. 1071A. Předesílám, že
s jeho celkovou koncepcí lze souhlasit, až na jeho
jistou, ale důležitou část. Souhlasím
také s předřečníkem kolegou
Šamalíkem, ale také tam postrádám
tuto část.
V prvé řadě bych chtěl připomenout,
že náš společný československý
stát se v roce 1918 konstituoval ze dvou historických
zemí - Čech a země Moravskoslezské
a ze Slovenska - a také tak se v roce 1945 obnovil. Na
základě této skutečnosti měl
jeho vývoj pokračovat, tj. při zvyšování
samosprávy všech tří zemí (republik).
Avšak vinou minulé totalitní moci dne 1. 1.
1949 přišla země Moravskoslezská neblahým
protiústavním zákonem č. 280/1948
Sb., o svou zemskou samosprávu, centralizací státní
moci, - zřízením krajů - když
již předtím nám, Moravanům a
Slezanům, byla v roce 1945 při výměně
občanských průkazů paušálně
zapsána národnost česká, i když
většina z nich měla a hlásila se k národnosti
moravské či slezské.
Zato Slovensku se dostalo již od roku 1945 faktické
autonomie (viz SNR, povereníctva atd.) - tedy vyniknutí
prvku slovenského a tak potlačení moravskoslezského,
který plně vyhovoval tehdejším centristům.
Dá se tedy oprávněně hovořit
o jakémsi spiknutí nacionalistů českých
a slovenských.
Tento předem připravovaný záměr
se plně shoduje se zprávou, kterou jsem se dozvěděl
brzy po válce, že šlo opravdu o úmluvu.
Této úmluvě stáli v cestě Moravané
a Slezané, proto museli být i se svojí zemí
z tohoto boje o moc vyšachováni - samozřejmě
postupně. Tehdejším centristům se to
náramně hodilo. Tehdejším představitelům
KSS to vyhovovalo. Vždyť se jim tím dostalo poloviny
moci ve státě.
Avšak po brzké smrti K. Gottwalda, následní
prezidenti o této úmluvě zřejmě
moc nevěděli, naopak prezident Novotný vystupoval
proti slovenskému cítění až neomaleně.
To pochopitelně vyvolalo na Slovensku vyhrocení
národního cítění, a tím
jejich značnou nespokojenost.
Proto, když pod tlakem propadající se ekonomiky
státu chystali čeští a moravští
ekonomové a politici ekonomickou reformu režimu a
jeho demokratizaci, potřebovali k tomu samozřejmě
také získat i představitele Slovenska v čele
s panem Dubčekem. Ale hned za ním i s dr. Husákem,
který nakonec po okupaci pana Dubčeka odstranil
a který se rozhodl realizovat to, co mu bylo za války
K. Gottwaldem přislíbeno. Proto jeho hlavní
starostí na konci polednového vývoje byla
přeměna unitárního státu na
federaci. Bohužel na nepodařenou a nefunkční
dvoufederaci, která není nikde jinde ve světě
a která nemůže naši situaci vyřešit.
Spolek totiž musí vždy tvořit nejméně
tři.
To vše se tedy provedlo na úkor Moravy a Slezska,
přestože jsme se již v té době
v rámci Společnosti pro Moravu a Slezsko vzepřeli
(jako doc. Bárta, doc. Malý, byl jsem tam také
já) a požadovali jsme trojfederaci. Jednání
o tom dr. Husák prostě nepřipustil, a tak
jsme to za přítomnosti cizích vojsk prohráli.
Proto zajisté uznáte, že dnes v nastupující
demokracii nás tyto dohody nezajímají, protože
je nemohou Moravané a Slezané v žádném
případě uznat a přijmout. Pro nás
se staly neplatné, jako Mnichov pro Československo.
Trváme na spravedlivé trojfederaci. Ani centristé,
ani vy Slováci si zase nemůžete tak naříkat,
protože téměř 22 let jste společně
této federaci vládli, nejvíce však na
úkor země Moravskoslezské a jejích
obyvatel. Ta byla krutě ekonomicky vykořisťována
a bohužel, tento stav je stejný dodnes.
Proto jsme toužebně očekávali změnu
režimu, a když tato skutečnost v listopadu 1989
nastala, věřili jsme pevně, že se nám
co nejdříve dostane rovnoprávného
postavení v rámci naší federace. Krutě
jsme se ale zmýlili. Vás, oba vládnoucí
partnery, to ani nenapadlo. Bohužel!
Proto jsme byli nuceni povstat ustanovením HSD-SMS a šli
jsme do voleb, poměrně s úspěchem.
A kdyby občané na Moravě a ve Slezsku nedávali
své hlasy OF, jakožto plebiscit proti KSČ,
dostali bychom na Moravě a ve Slezsku hlasů dvakrát
tolik, tj. v zemi Moravskoslezské přes 50 %.
Ale i tak jsme tam byli druzí. (Předsedající
předseda SN M. Šútovec: Prosím, aby
ste hovorili k veci, pán poslanec.) Já mluvím
k věci. A náš hlas by měl být
slyšen, zvláště, když totéž
požaduje i celá řada jiných politických
stran na Moravě a ve Slezsku. Proto ty jalové řeči,
že za nikoho nemluvíme, je jen ubohá propaganda.
Budou tomu již dva roky, co bylo Českou národní
radou i Federálním shromážděním
schváleno prohlášení o "rehabilitaci"
země Moravskoslezské. Avšak za tyto dva roky
- přes naše veškeré úsilí
- se nám nepodařilo přesvědčit
vás o našem nezadatelném právu, které
se naopak snažíte bagatelizovat, jak zde ve Federálním
shromáždění, tak i v České
národní radě. Narážíme
stále jen na vaši "hroší kůži"
záměrného nepochopení. To vůbec
není záležitostí České
národní rady, ale hlavně Federálního
shromáždění, protože ono při
své přeměně z Národního
shromáždění zemi Moravskoslezskou zrušilo
- a proto je také povinno tuto křivdu napravit,
jako zcela rovnoprávného partnera Čechám
a Slovensku. A to právě nyní, při
schvalování návrhů zákonů
o státoprávním uspořádání
a o celé Ústavě ČSFR. Právě
nyní přišel ten den "D", kdy by se
konečně mělo o tom jednat a místo
toho vidíme u mnohých z vás jen shovívavé
úsměšky. Je to, bohužel, smutné.
Uvědomujete si vůbec, že žijeme ve střední
Evropě a že musíme čerpat nejen z jejích,
ale i z našich tradic? V Německu, na bývalém
území NDR, ihned po prvních svobodných
volbách bylo obnoveno pět historických zemí
jako spolkových, každá se svou zemskou vládou
a parlamentem. A to je náš případ Moravskoslezské
země v ČSFR. Prušáci a Bavoráci
mají od sebe tak daleko, jako Češi od Slováků,
i když si všichni říkají Němci.
Proto tento argument neobstojí. Proto jestliže vláda
České republiky a Česká národní
rada i Federální shromáždění
nestihly zemi
Moravskoslezské vrátit její svébytnost
již v prvních svobodných volbách, je
jejich povinností tak učinit ve volbách v
červnu 1992. Je to mimo jiné i v zájmu soudržnosti
historických zemí českého státu
a soudržnosti celé ČSFR a tím i zastavení
jejich postupné balkanizace.
Je přece ironií, že jsou to právě
slavní "moravští rodáci",
jimiž se nově restaurované