Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Gandalovičovi. Dále
je přihlášen pan poslanec Hruška. Pan
poslanec Hruška nebude vystupovat, prosil bych tedy pana
poslance Mlynárika.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
milí hostia. Komisia 17. novembra bola od začiatku
tŕňom v oku mnohým nielen vonku, ale aj vo
vnútri tohto parlamentu. Prvá správa predsedu
komisie z 24. mája 1991, i napriek tomu, že išlo
o priebežnú informačnú správu,
bola niektorými označená ako pokus o "literárne
dielko." Komisia vtedy nemala nič viac. Išlo
o zložitú historickú problematiku, o analýzu
spoločenských procesov, s ktorými doteraz
zápasia mnohí renomovaní historici. Preto
aj v historickom prehľade, ktorého som spoluautorom,
sú ešte medzery, biele miesta, pretože ani rozsah
správy nedovoľoval podrobne analyzovať všetky
procesy z Husákovej éry. Chýba tam perzekúcia
členov VONS - Výboru na obranu nespravodlivo stíhaných
- ako aj napríklad zásah proti intelektuálom
z rokov 1981 až 1982, medzi ktorými bol aj sám
predseda komisie 17. novembra. Ale toto sú skôr otázky
historickej vedy a ich nesporne náročných
úloh.
Zo správy predsedu Jiřího Rumla sme sa dozvedeli
otrasný fakt, že len päťdesiat poslancov
z tristo, to znamená, len šestina poslancov prejavila
záujem preštudovať si agentúrne spisy
či zväzky tých poslancov, ktorí boli
zanesení do registra zväzkov. Väčšina
poslancov bez toho, aby si spisy prečítala, o nej
suverénne, bez toho, aby kvalifikovane diskutovala. Alebo
poslanci toľko verili pravdivosti údajov komisie?
Rozhodne to česť nášmu parlamentu nerobí.
Zo zväzkov spisov dvanástich poslancov, ktorí
sa nevzdali mandátu, sa kde kto mohol presvedčiť
o systéme a dôkladnosti práce Štátnej
bezpečnosti. Objavuje sa totiž snaha bagatelizovať,
podceňovať prácu výkonných orgánov
ŠtB. Ako by išlo o spolok záhradkárov
a nie o dôkladne a prísne organizovanú zločineckú
organizáciu, onen "meč robotníckej triedy",
za aký sa Štátna bezpečnosť vydávala.
Zo spisov je vidieť dvoj až trojstupňový
kontrolný a vyhodnocovací systém, dôkladnosť
a podobnosť analýzy práce agentov, ale tiež
riadiacich pracovníkov a ich nadriadených. Objavuje
sa snaha vysvetľovať prácu riadiacich orgánov
Štátnej bezpečnosti ako konjunkturálnu.
Iste tu boli aj také prvky. Ale zďaleka neprevažovali
a neurčovali prácu Štátnej bezpečnosti.
Dnes členovia Štátnej bezpečnosti bagatelizujú
činnosť svojich agentov. Ale to je pochopiteľné
- brániace ich, brániace aj seba. Všimneme
si, ako vedúci trinásteho oddelenia ÚV KSČ
- administratívnobezpečnostného oddelenia
- o ničom nevedel, ako toto oddelenie prakticky o ničom
nevedelo. Teraz pred súdom zodpovední funkcionári
vypovedajú, že vedelo o všetkom a riadilo túto
prácu. Archívy trinásteho oddelenia, po ktorých
sme pátrali, zmizli do nenávratna. Prečo
asi, keď toto oddelenie za nič nezodpovedalo? A koľko
archívov zmizlo do nenávratna? Koľko agentúrnych
zväzkov z tých 140 tisíc agentov sa nenávratne
stratilo? Je to samozrejme útek pred zodpovednosťou,
útek pred históriou. Ďakujem vám za
pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Mlynárikovi. Nyní prosím
poslance Uhla, aby se ujal slova. Dalším přihlášeným
je poslanec Ransdorf.
Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedající, dámy
a pánové. Chtěl jsem při této
příležitosti reagovat podrobněji na
písemnou zprávu tisk 1236, zejména v těch
bodech, kde se dotýká záležitostí,
které jsem prožil a jichž jsem byl do značné
míry protagonistou. Bohužel, rozhodnutím těchto
sněmoven mi byl vyměřen příliš
krátký čas, abych tento tisk mohl byť
i přečíst a musel jsem se omezit na čtení
těch partií, které jsou pro mne důležité.
Byl jsem potom velmi překvapen, když jsem slyšel
zprávu pana Rumla a chtěl bych konstatovat, že
ji psal zcela někdo jiný než tisk 1236, tedy
onu závěrečnou zprávu vyšetřovací
komise, že ji psal člověk nebo lidé
se zcela jiným ideologickým zaměřením
a záměrem. Přistihl jsem se dokonce při
myšlence, že je docela možné, že mají
pravdu ti, kteří tvrdí, že komunisté
a já bych řekl i stalinisté, kteří
se účastnili určitého politického
vývoje v padesátých letech, mají nějaké
nesmazatelné znamení a nemohou se tohoto postoje
zbavit. (Potlesk.) Na mne dýchl z projevu Jiřího
Rumla čistý stalinismus. Jeho zprávu zcela
odmítám a považuji za nedůstojné,
že zde byla pronesena.
Nechtěl jsem o tom mluvit, připravil jsem se na
něco jiného. Jiří Ruml je předsedou
vyšetřovací komise Federálního
shromáždění pro objasnění
událostí 17. listopadu 1989.
A tedy i pod jeho předsednictvím vznikla závěrečná
zpráva, o které, kdybych se měl vyjádřit
co nejstručněji, řekl bych, že mě
vcelku uspokojuje.
Za nejpozitivnější považuji fakt, že
touto zprávou se jednoznačně odmítá
spiklenecká komise dějin, tedy ona koncepce, která
se projevuje v Zifčákových pamětech,
ve spisku pana Dolejšího a na stránkách
bulvárního tisku. Domnívám se, že
po této stránce komise 17. listopadu splnila svůj
úkol a že odvedla kus dobré práce, a
proto budu pro navrhované usnesení v tomto smyslu
hlasovat.
Nicméně, pokud se týká závěrů
samotných, dovolte, abych se zmínil zejména
o bodu c) na straně 120 - za šesté, závěry.
Úsilí komise o objasnění původu
a záměru dezinformace Drahomíry Dražské
o smrti Martina Šmída nevedlo k žádoucímu
vysvětlení. Toto byl závěr první
komise. Zatímco závěr druhé komise
je - objasnili jsme původ a záměr dezinformace.
Obávám se, že tomu tak není.
Především bych chtěl konstatovat, že
v této záležitosti vyslechla komise jako svědky
V. Bendu, J. Urbana, oba dva muže se jménem Martin
Šmíd, Petra Payna, paní Litomiskou, paní
Miklošovou a některé další, které
neznám. Tato komise však vůbec nevyslechla
mne samotného, moji ženu Anna Šabatovou, Jana
Payna, Petra Pospíchala, a zejména nevyslechla Drahomíru
Dražskou. Já jsem si to dnes ověřil
v seznamech svědků, kterých je tedy velmi
mnoho, ten seznam má 6 stránek (myslím, že
je tam 279 svědků).
Pokud je ve zprávě uvedeno - svědek Petr
Uhl, nebo svědkyně Anna Šabatová, prosím,
abyste to chápali tak, že jde o naše svědecké
výpovědi, které jsme učinili před
jinými orgány, zejména před orgány
prokuratury nebo pravděpodobně před první
komisí, nikoli před touto komisí. Stalo se
potom, že v celé té části, která
začíná na str. 59 a končí zhruba
na str. 93 je několik nepřesností, se kterými
vás nemíním zatěžovat.
Nicméně vadí mi jedna věc. Zcela se
zde odmítá možnost, prakticky se odmítá,
i když se ponechává určitá pochybnost,
že D. Dražská byla někým navedena.
Smyšlenka Dražské se označuje za její
vlastní fabulaci a event. kontakty s StB se považují
za nepravděpodobné. Argumenty, které jsou
zde pro tuto teorii uváděny, mě však
nepřesvědčují a nemohu se s tímto
závěrem ztotožnit. Chtěl bych se přiznat,
že já sám považuji tento závěr
komise za pravděpodobnější než
jakýkoli jiný závěr. I z tohoto důvodu
v tomto ohledu je pro mne tato zpráva uspokojující.
Domnívám se ale, že další komise,
jiná než už vyšetřovací, ale
nějaká komise historiků by měla v
této práci pokračovat a temná místa
by měla ještě nějakým způsobem
osvětlit. Komise na ta temná místa upozorňuje
docela poctivě.
Vadí mi určité nepřesnosti. Tato problematika
je velmi citlivá, protože se týká cti
lidí, jejích postavení ve společnosti
a proto bych si dovolil oponovat kolegovi Mlynárikovi,
že ne všichni poslanci, jejichž spisy byly uloženy
ve Škrétově ulici, v komisi, byli v registru
svazků. Nejméně tři poslanci z prvních
deseti v registru svazku nebyli a komise také nikdy netvrdila,
že v registru svazku byli. Prostě lidé, kteří
nějakým způsobem spolupracovali s první
správou v registru svazku nebyli. To je historický
fakt. S tím se musíme smířit. Nebudeme
tedy neustále se dopouštět té chyby,
že hovoříme o registru svazku.
S registrem svazku je to zajímavé v tom ohledu,
že jsem pozoroval u členů komise určitě
"zbožnění" tohoto dokumentu, a sice
v tom smyslu, že registr svazku je neklamný důkaz,
a kdo je v něm, tak zcela bezpečně byl v
kategorii tajné spolupráce, která je v registru
svazku uvedena. Totéž platí naopak. D. Dražská
nebyla v registru svazku, a to je téměř nezvratný
důkaz pro komisi, že nebyla agentkou (oni říkali
agentkou), a vlastně jakoukoliv spolupracovnicí
StB.
Myslím si, že tato absolutizace registru svazku, ať
už na jednou či druhou stranu, není správná.
Je totiž známá řada případů,
které to prokazují.
Pokud se týká 12 poslanců - podle rozhodnutí
pléna obou sněmoven, mohli jsme sledovat pouze 10
poslanců. U dvou nám to nebylo umožněno,
protože toto plénum k tomu nedalo povolení.
Pokud se týká odtajnění. Dnes jsem
se seznámil s usnesením předsednictva FS
z 10. dubna loňského roku, jehož obsahem je
to, že členové vyšetřovací
komise 17. listopadu nejsou dále vázáni mlčenlivostí,
pokud jde o skutečnosti týkající se
10 prolustrovaných poslanců, kteří
jsou jmenovitě uvedeni, a to tehdy, pokud se tyto skutečnosti
týkají vztahu těchto poslanců k StB
a pokud se tyto skutečnosti netýkají třetích
osob. To je jedna část usnesení, která
je zřejmě ve shodě s jednacím řádem.
Druhá část usnesení, která
už je méně ve shodě s jednacím
řádem, říká, že my ostatní
- všichni poslanci Federálního shromáždění
- jsme tímto usnesením zavazováni mlčenlivostí
o obsahu, pokud jde o skutečnosti, které se dovíme
při seznamování se s těmito případy.
Toto už je méně v pořádku a dohromady
to působí zcela absurdně.
Co je ale úplně absurdní je to, že o
tomto usnesení nikdo nevěděl. Nevěděli
o tom ani členové komise, kteří až
do dnešního dne uváděli, a celkem oprávněně,
že jsou v nevýhodné pozici, protože nemohou
ani vlastně zdůvodnit svůj výrok.
Nemohou dát argument - my jsme rozhodli v případě
např. Kavan takto a takto z těchto a těchto
důvodů. Domnívali se totiž, že
mají mlčenlivost. Této mlčenlivosti
byli zbaveni, zatímco my jsme byli zavázáni,
abychom mlčenlivost uchovávali.
Chtěl bych říci, že toto rozhodnutí
předsednictva FS nepovažuji pro sebe za závazné.
Respektuji ho
pochopitelně, pokud se týká členů
komise. V podstatě ho vítám, co se týká
členů komise. Chtěl bych říci,
že kdyby nebyla poměrně krátká
doba 3 měsíců do konce tohoto volebního
období, tak bych se cítil nucen navrhnout Federálnímu
shromáždění, abychom si zvolili předsednictvo
jiné. Protože tímto způsobem se nedá
zacházet s usneseními. Usnesení nebylo zveřejněno,
nikdo z nás ho nedostal, předsedové sněmoven
byli zmocněni, aby nám tuto informaci sdělili.
Neučinili tak. Členové komise to nevěděli,
nedostaly to sdělovací prostředky.
Domnívám se, že toto je pravým obrazem naší demokracie, je to smutný obraz naší demokracie a právního státu. Děkuji vám.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Uděluji teď slovo poslanci Ransdorfovi, dalším
přihlášeným je poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, byl
bych rád, abychom tuto tematiku oprostili od emocí.
Myslím si, že diskusi je třeba držet důsledně
ve věcné rovině, a proto ani já nebudu
klást osobní otázky členům
komise.
Domnívám se, že je třeba analyzovat
pečlivě jak to, co nám bylo předloženo
do lavic, tak i to, co jsme před chvílí slyšeli,
i to, co nám bylo předkládáno po minulé
měsíce. A zde mě udivuje, že existuje
jiná koncepce v dnešním projevu pana Jiřího
Rumla, v předložené zprávě v
tisku, který jsme dostali, i v tom, co se říkalo
po celé měsíce před tím.
Najednou zjišťujeme, že KGB a také CIA se
vývoje u nás vůbec nedotkly, že akce
nebyla připravena, že puč nebyl v plánu.
Předtím se tvrdilo něco úplně
jiného. Zpráva mě uspokojuje, stejně
jako kolegu Uhla, v tom, že odmítá spikleneckou
teorii a v tom s předloženou zprávou zcela
souhlasím.
Ale chtěl bych říci, že mě velmi
rmoutí ubohá úroveň historických
částí této zprávy. Domnívám
se, že předložené zprávě
by bylo prospělo to, kdyby byla komise mohla disponovat
opravdu pomocí kvalifikovaných historiků.
Lhavost Dražské je zde prezentována jako bezprostřední
příčina pádu autoritativního
režimu v Československu. To je něco, s čím
můžeme těžko souhlasit. Zde se do role
činitele, který posunuje dějiny, dostává
náhoda.
Ale já - s dovolením také jako člověk,
který má historické školení -
nevěřím na žádný výklad
dějin, kde se objevují tvrzení typu, že
by se byly dějiny daly jiným směrem, kdyby
například Kleopatra měla delší
nos. V předložené zprávě se dovádí
do absurdní polohy teze některých konzervativních
historiků, například Lübbeho, že
teorii a historii nelze dát dohromady.
Ale tak tomu není. My skutečně musíme
mít - aby byla důsledně vyšetřena
celá kauza 17. listopadu - vysvětlení, které
postihuje systémové příčiny,
a nikoliv nahodilé věci.
V předložené zprávě nedochází
k démonizaci StB, ale v tom, co jsme před chvílí
slyšeli od pana Rumla, je StB démonizována.
Prý síť Státní bezpečnosti
měla zaručovat pokračování
kontroly moci. Ale jak to měla dokázat, když
zpráva konstatuje a také dokládá rozklad
a úpadek akceschopnosti této organizace? Výsledek
činnosti komise - to mě zarmucuje nejvíc
- je prakticky nulový. Kromě toho, že - jak
jsme se dověděli v časopisu Newsweek z úst
předsedy této komise - bylo vylustrováno
16 000 lidí, na což snad tato komise neměla
právo.
Komise v předloženém materiálu se dostala
za rámec toho, k čemu dospěla komise předchozí
pouze u kapitolky věnované Lidovým milicím.
Skutečně je ve zprávě ubohá
úroveň, jak už jsem konstatoval, historických
částí a argumentace, jak dokládal
kolega Uhl, je nepřesvědčivá, zejména
v případě dezinformace Dražské.
Ani mě výklad, který tu je, neuspokojuje
a rovněž bych pochyboval i o přesvědčivosti
výkladu celé aféry Zifčák.
Jestliže předchozí zprávu, kterou jsme
měli možnost vyslechnout z úst předsedy
komise, označil na tomto místě kolega Kanis
za pohádky starého zbrojnoše, zde bych byl
už poněkud přísnější
a hovořil bych o tom, co jsme měli možnost
si přečíst, spíš jako o verbálním
průjmu. (Smích v plénu.)
Když se setkáváme v materiálu s hlavní
tezí na začátku, že vše bylo pod
kontrolou Komunistické strany Československa, tak
následující text je zcela v rozporu s touto
hlavní tezí. Dovídáme se z jednotlivých
kapitol, že bezpečnostní složky odmítaly
nátlak Štěpánův, že jednaly
tedy samostatně, odmítaly zásah, nátlak
stranických orgánů.
Vážení přátelé, je mi
líto, že celá věc dopadla tak, jak nám
byla prezentována. (Smích v plénu.) Myslím
si, že naše veřejnost má právo
na úplné objasnění jak pozadí,
tak i vlastního průběhu událostí
17. listopadu.
Já, vážení přátelé,
jsem z výboru pro plán a rozpočet. A proto
by mě také kromě jiného zajímaly
celkové náklady na činnost komise, jejíž
výsledek je úplné fiasko.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Stěží mohu poděkovat za tento výklad,
nicméně jsem povinen. S technickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Mlynárik.
Poslanec SN J. Mlynárik: Ja sa nečudujem kolegovi
Ransdorfovi ani jeho ideovým priaznivcom, že táto
správa ho neuspokojuje, pretože sa zaoberá
výsledkom pašovania do jeho strany, ku ktorej sa aj
verbálne dodnes hlási. Takže vlastne nič
nové pod slnkom.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ano, s technickou poznámkou se hlásí poslanec
Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Pane předsedající,
já bych navrhoval kolegovi Ransdorfovi, aby nám
Komunistická strana Československa skutečně
podala vlastní verzi událostí, které
se staly. (Bouřlivý smích a potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Bereme na vědomí, nyní prosím pana
poslance Zemana, aby se ujal slova.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
prostudoval jsem si 120-ti stránkovou zprávu komise
17. listopadu a mohu s potěšením konstatovat,
že na rozdíl od zprávy průběžné,
které jsem vyčítal, že beletristicky
zaplňuje některá hluchá místa,
je to zpráva podle mého názoru seriózní,
obsažná, hodná pozornosti a prokazující,
že v tom základním, k čemu byla komise
určena, to je k objasnění pozadí 17.
listopadu, v zásadě splnila svoji funkci.
Na druhé straně každá aktivita má
vedle efektů zamýšlených i efekty vedlejší
a zdánlivě nepřímé.
A tyto nepřímé efekty mohou někdy,
aniž bychom si to přáli, převážit
ony efekty zamýšlené. Dovolte mi proto, abych
se ve svém diskusním vystoupení zaměřil
právě na onu odvrácenou stranu měsíce.
Vyšel bych z toho, co je zdánlivě samozřejmé,
že tato komise se zabývá mimo jiné událostmi
17. listopadu. Rád bych vás seznámil s faktem,
který tato komise naznačuje velice decentně,
velice cudně, případně úplně
pomíjí. Je to následující fakt:
Když jsme šli z Vyšehradu na Národní
třídu, volali jsme "Češi, pojďte
s námi!" Občas se otevřelo okno, občas
nám někdo zamával, občas - ale to
bylo velice málokdy - se k nám i někdo přidal.
Když jsme zabočili na Národní třídu,
jakmile se tam z obou stran objevily kordony, tak mnoho, velmi
mnoho lidí mělo příležitost uniknout.
A aniž bych jim to jakkoliv zazlíval, konstatuji,
že mnoho, velmi mnoho lidí také uniklo. Z 15
tisíc, kteří nás šli po nábřeží,
zůstalo v onom kordonu ze své vlastní vůle
zhruba dva tisíce osob.
Trochu mi to připomíná situaci na předchozí
demonstraci - 28. října - kdy se mě na Příkopech
jeden pán zeptal: Kolik vás je? Já jsem mu
říkal - je nás asi patnáct set. On
říkal: Bože, my jsme srabi. Odplivnul si a
odešel. Ne že by se připojil k demonstraci. Odešel
domů. Večeřet.
A já se ptám: kdo v tomto shromáždění,
když posuzujeme výsledky komise 17.listopadu, tam
vůbec byl a zda komplex viny, komplex zbabělosti,
komplex kolaborace nenutí některé z těch,
kdo freneticky tleskají některým výrokům,
právě k tomu frenetickému potlesku a konec
konců i k některým nekulturním projevům,
jichž jsme zde svědky.
Dovolte mi proto, abych se zaměřil i na tuto odvrácenou
stranu měsíce, to znamená na to, jaké
jsou vedlejší efekty této komise 17. listopadu
a do jaké míry činnost této komise
dává příležitost právě
těm lidem, kteří - aniž bych jim to
vyčítal - mlčky a pasivně tu dvacet,
tu čtyřicet let kolaborovali s vládnoucím
režimem a svůj komplex viny a komplex zbabělosti
si snaží kompenzovat právě v situaci,
kdy odvaha zlevnila.
A v této souvislosti bych vás rád upozornil
na záležitost, kvůli které jsme vlastně
naši dnešní diskusi přesunuli už
na tento večer, to znamená na televizní zpravodajství
o činnosti komise 17. listopadu.
Domnívám se, že na všechny členy
této komise byla vznesena nesmírná odpovědnost
a že někteří z nich - včetně
lidí věkově mladších - této
odpovědnosti nedostáli. Nechci nyní kritizovat
situaci spočívající v tom, že
byl porušen zákon, který jsme si sami určili,
a že informace, které byly tajné, byly zveřejněny.
Chci kritizovat situaci, že minimálně dva poslanci
tohoto Federálního shromáždění
prokazatelně veřejně lhali. To znamená,
že uvedli jiné údaje, než jak ukazují
fakta.
Máme samozřejmě analogii s francouzskou revolucí,
máme analogii se Saint Justem, máme analogii s jakobíny.
Ptejme se, jak tyto sociální skupiny skončily.
Dovolte mi poslední poznámku. A prosím všechny
své kolegy, ať už byli nebo nebyli účastni
událostí 17. listopadu, aby o tom přemýšleli
- třeba oněch pět minut před usnutím,
pokud náhodou vedle nás někdo neleží.
Ptejme se, zda lustrační mánie, která
se v této společnosti vytvořila, je oprávněnou
tendencí, kterou bych vřele podporoval, zbavit tuto
společnost špíny agentů Státní
bezpečnosti, nebo zda je pokusem smýt ze sebe často
hysterickým způsobem onen komplex masivní
a dlouholeté kolaborace.
Pokud byste tuto otázku považovali za příliš
provokativní - a tím bych skončil - ptejte
se: Proč na jedné straně proti lustračnímu
zákonu hlasoval člověk, který strávil
9 let v komunistických věznicích, a proč
pro tento zákon naopak hlasoval člověk, který
jako soudce téhož režimu odsoudil dvakrát
na 18 měsíců nepodmíněně
dva mladé lidi za zfackování Gottwaldovy
sochy. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)