Čtvrtek 30. ledna 1992

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Vážené kolegyně a kolegové, domnívám se, že se můžeme spokojit s přítomností pana místopředsedy vlády. Především se jednalo o zprávu federální vlády, ke které byly připojeny dva stručné doplňky generálního prokurátora a ministra vnitra. Pozměňovací a doplňovací návrhy se těch dvou, jejich resortů, netýkaly. Aspoň ne přímo. Proto jejich osobní přítomnost tady není nutná.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, skúsim to ešte raz zopakovať.

V prípade, že súhlasí plénum, že základom celého rokovanie je odporúčaný záver ústavno právnych výborov, naše uznesenie by znelo takto: "Odporúčame Snemovni ľudu a Snemovni národov zobrať správu na vedomie s tým, že vláda ČSFR využije pripomienky obsiahnuté v uznesení výborov branných a bezpečnostných a sociálnych a kultúrnych SŠ a SN, ako aj stálej parlamentnej komisie pre ľudské práva a menšiny, ktoré ste písomne dostali do lavíc pri prednesení a pripomienok z rokovania snemovní."

Tým pádom by odpadlo hlasovanie o jednotlivých návrhoch. Všetky podnety sú zahrnuté v tomto uznesení. Vláda ich má využiť vo svojej ďalšej činnosti, ale neukladáme jej žiadne iné úlohy. Nemusíme hlasovať o žiadnych pozmeňujúcich alebo doplňujúcich návrhoch. Pokiaľ súhlasíme s týmto uznesením, ktoré navrhli ústavnoprávne výbory, tak prosím pána predsedajúceho o ďalší postup.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě se hlásí kolegyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Já pouze upozorňuji, že jestliže bychom přijali takovéto usnesení, tak tím pádem veškerá práce, která je do tohoto vložena, by padla naprosto nazmar, protože vláda nebude zavázaná naprosto k ničemu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlásí se pan místopředseda Mikloško.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážené Federálne zhromaždenie, ja by som tak pesimisticky nevidel, že tejto správe sa venovalo veľa času ako vo výboroch, tak v pléne. Malo to veľký význam, zmapovali sa všetky problémy a je tam veľmi veľa zaujímavých podnetov, ktoré budú istotne ako pre túto vládu, tak aj pre budúcu vládu.

Čo sa týka tých dvoch uznesení, tak ja plne beriem všetko to, čo je v uznesení tlač 1111. Len by som chcel upozorniť, že v bode 2 e) sa nemôže jednať o tlačový zákon ani o zákon na zriadenie úradu ombucmana, ale len o zásady týchto zákonov a tie nemôžu byť predložené k vám do parlamentu, okrem zásad tlačového zákona, pretože termín parlamentu je 13. marec. Zásady tlačového zákona budú do 13.marca, sú v legislatívnom pláne vlády, ale zásady zákona o nadáciách a zásady zákona o zriadení ombucmana budú do konca volebného obdobia. To je moja jediná pripomienka. Na strane 3 prvý odsek - zákon o výbere kandidátov a členov medzinárodných súdov - taký neexistuje a ani nie je v žiadnom pláne. Čiže, ja by som slovo zákon nahradil slovami "zásady pre výber kandidátov."

Inak s celým uznesením, aj keď je dosť široké a dáva vláde veľa úloh, súhlasím. Čo sa týka poslanca Floriána, súhlasím aj s jeho návrhom. Len by som chcel povedať, že v jeho liste je malá nepresnosť. Nie ja som rozhodol, že pán Mareček ich neprijal a že som tam išiel len ja, ale bolo to celkom inak. Nechcem tu o tom detailne hovoriť. Čiže mohol by nám to snáď tu odovzdať. Arabskú jedničku beriem, arabskú trojku tiež, arabská dvojka je zvláštna tým, pretože podpredsedovia vlád republík, zodpovední za sféru ľudských práv, nie sú tam priamo vyznačení a tie predpisy o rozhodnutiach občana o vlastnej príslušnosti existujú a sú na republikovej úrovni, pokiaľ viem. Ale tu by sa malo uložiť a preskúmať, aby bola jednotná právna úprava na úrovni federácie. To navrhujem ako prvý bod.

S ostatným súhlasím a navrhujem o týchto uzneseniach globálne hlasovať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní se hlásí paní poslankyně Šormová, potom vystoupí pan poslanec Kvasnička

Poslankyně SL R. Šormová: Já mám tři poznámky k diskusi, která zde probíhala před chvílí. Mne sice těší, že pan místopředseda vlády byl pověřen, aby přednesl zprávy za své dva kolegy, kteří byli předkladateli. Tato zpráva však nebyla zprávou vlády, která by byla jen "doplněna" zprávou generálního prokurátora a ministra vnitra, byla to zpráva tří osob a ty tři osoby o to byly požádány tímto parlamentem. Takže nepovažuji zprávu generálního prokurátor nebo ministra vnitra za doplněk. To byly rovnocenné tři části zprávy. Já samozřejmě nechci zdržovat hlasování, ale nemohu se zároveň spokojit s konstatováním, které tady odeznělo. Prostě v diskusi padla celá řada otázek, např. na generálního prokurátora, které zde pan místopředseda nezodpověděl. To je moje první poznámka.

Druhá poznámka se týká návrhu usnesení. To co zde předložil kolega Horský jako návrh k hlasování, není kompromisní návrh, tak jak to zde bylo charakterizováno. Je to návrh ústavně právních výborů. Já jsem se snažila, když jsme předkládali ten klubovní návrh, vysvětlit, že nepovažuji za dostatečné, aby se parlament vypořádal se zprávou o lidských právech tím, že ji pouze vezme na vědomí a přiloží k ní usnesení výborů, která jsou z velké části totožná.

A moje třetí poznámka se týká předchozího vystoupení pana místopředsedy vlády Mikloška. Ráda bych ho upozornila, že je sice zajímavé znát jeho stanovisko, ale Federální shromáždění není vázáno tím, který bod návrhu usnesení on bere nebo nebere. Je smutné, že má pocit, že mohou být např. do určitého termínu předloženy zásady zákona, ale pokud Federální shromáždění požádá vládu, aby předložila návrh zákona, je na vládě, aby tomuto požadavku vyhověla. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Z vašich slov bohužel nezazněl žádný návrh, ale na to máte právo. Slovo má poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Je už zvykem lidí, že ze stejných okolností vyvozují různé závěry. Oproti naší pani kolegyni Samkové, bych právě z vašeho návrhu vyvozoval, že vláda bude zavázána k respektování všech pozměňovacích návrhů, které byly podány nebo padly, aby podle nich pracovala. Jestli se mýlím, tak mne omluvte. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má pan poslanec Kvasnička.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, chcel by som poprosiť spravodajcov, aby poopravili môj návrh, ktorý sa nachádza v tlači 1111, kde sa hovorí, že Snemovňa ľudu a Snemovňa národov FZ odporúčajú vláde ČSFR, aby predložila Federálnemu zhromaždeniu a tak ďalej. Tam je napísané "návrh zákona" a tam má byť "návrhy novely zákona o umelom prerušení tehotenstva." Tam je, prosím, chyba. Je to na poslednej strane tejto tlače.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Máte to poznamenáno, páni zpravodajové? Ano, zpravodajové si to zaznamenali. Nyní má slovo pan poslanec Haško.

Poslanec SN A. Haško: Dámy a páni, mám dojem, že keby sme dostali uznesenie sociálnych a kultúrnych výborov a branných a bezpečnostných výborov, tak by sme nemuseli dospieť k tejto situácii. Totiž návrhy HSD-SMS II., Občianskeho hnutia a dá sa povedať, že aj Komisie pre ľudské práva vychádzajú v prevažnej miere z týchto návrhov uznesení týchto dvoch výborov. Takže to je ten konkrétny bod, ktorý by sme mohli mať vyriešený, keby sme mali text, pretože ústavnoprávny výbor navrhol, aby vláda vychádzala z uznesení výborov branných a bezpečnostných a výborov sociálnych a kultúrnych.

K tomu jedinému bodu, ktorý je momentálne kritizovaný a ktorý odmieta pán podpredseda vlády, resp. povedal, že ho neberie - tak ten podľa ústavnoprávneho výboru a v znení uznesení branného a bezpečnostného výboru je riešený v bode 4. Keby ste ho mali pred sebou, tak by ste, pán kolega Florián, nemuseli trvať na hlasovaní. Bod 4 hovorí: "Žiadajú, aby vláda ČSFR urýchlene pristúpila na vypracovanie vykonávacích zákonov k jednotlivým uzneseniam Listiny základných ľudských práv a slobôd." Takže toto je vyriešené v uznesení branného a bezpečnostného výboru.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji a ještě se hlásí kolegyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Ještě půl slova k závaznosti tohoto usnesení. Vláda je veliká, papírů málo. Jestliže pan místopředseda pravil, že vláda použije návrhy Federálního shromáždění, může se jednat o velmi rozdílné použití... (Smích a rozruch v sále.) Já se domnívám, že je povinností zpravodajů, aby předložili pozměňovací návrhy, abychom o nich mohli hlasovat, a to buď jednotlivě nebo v sumě tak, abychom mohli vládu zavázat, případně vládě doporučit určité body, tak jak je to obvyklé u všech ostatních usnesení. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě se hlásí pan poslanec Gémesi.

Poslanec SN K. Gémesi: Vážené Federálne zhromaždenie, len jedna veta. To, čo odporúčal pán spravodajca Horský, má dve slabiny. To, čo tu už odznelo, že nezaväzuje vládu k ničomu. A po druhé, že rovnakou mierou odporúča všetko vláde, čo tu odznelo.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To bylo překvapující... Prosím, vidím, že poslanci odcházejí, a já tady mám ještě důležité sdělení pro členy předsednictva Federálního shromáždění. Věnujte tomu, prosím, pozornost.

Schůze Federálního shromáždění se uskuteční ihned po skončení této části dnešního jednání. Tzn. tohoto bodu - místnost 214. Prosím všechny členy předsednictva o účast.

Víte, že po večerní přestávce máme před sebou ještě večerní jednání - závěrečnou zprávu vyšetřovací komise 17. listopadu. Kdy zahájíme, záleží na nás, jak teď dokážeme zvládnout tento bod.

Páni zpravodajové, od vás očekávám určitou zásadní iniciativu, abychom věděli o čem jednáme, zda přijmeme usnesení přímo k textu usnesení nebo budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Keď sa nikto nevyjadril k tomu, či uznesenie je dostačujúce alebo nedostačujúce - okrem poslanca Gémesiho - pochopil som z toho, že je treba hlasovať o všetkých pozmeňujúcich návrhoch bod po bode.

Dovoľte, aby som zrekapituloval, že boli podané štyri pozmeňujúce návrhy - poslancov Novákovej, Kvasničku, Battu a Motyčku. O nich by sme hlasovali ako o prvých. Potom bol podaný návrh poslaneckého klubu OH. Ďalej bol podaný návrh poslaneckého klubu HZDS a stanovisko stálej Komisie pre ľudské práva a národnostnej menšiny.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě se hlásí pan místopředseda o slovo.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážení páni poslanci, mám od vás list, že čo nepríde do Federálneho zhromaždenia do 13. 3., to už nebude prerokúvané v tomto volebnom období. Z toho si vláda odvodila termín - čo nepríde vláde do 13. 2.., to sa k vám nedostane 13. 3.

Vznikli tu niektoré zákony, ktoré sú najdôležitejšie a ktoré sú na konci legislatívneho procesu. Taký proces trvá najmenej 4-6 mesiacov, niekedy aj rok. Žiaľ, sľúbiť, že bude návrh novely zákona o rodine, to sa nedá, aby to bolo do 13. 3. Práce sa teraz len rozbiehajú. Pred týždňom sa len dostali do legislatívneho programu vlády. Trvá to mesiace. To je moja iniciatíva - ako zákon o nadáciách, tak zákon o ombucmanovi, zákon o rodine. Všetko sa však najskôr rozbieha počínajúc vypracovaním zásad, stanovením expertnej komisie. Zákon o rodine bude mať asi do 10 dní prvé zasadnutie expertov. Pokiaľ do konca volebného obdobia vypracujeme zásady, po pripomienkovom konaní odsúhlasíme vo vláde, budeme veľmi, veľmi radi.

Čo sa týka poslanca Kvasničku - novely zákona o umelom prerušení tehotenstva. Beží iniciatíva v Českej republike. Tam je návrh novely zákona. V Slovenskej republike je zákon na ochranu života. Sú teda dve parlamentné aktivity. Vo Federálnom zhromaždení tiež nie je v pláne taký zákon, aj keď si myslím, že má byť federálny. Momentálne sa to však nedá v tomto volebnom období stihnúť. Samozrejme, poslanecká iniciatíva to všetko môže urýchliť. Tam nie je nutné to veľké pripomienkové konanie, nie sú nutné stanoviská všetkých možných orgánov.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Kolegyně Šormová.

Poslankyně SL R. Šormová: Já bych požádala k té proceduře hlasování. Poslanecký klub OH podal návrh, parlamentní komise pro lidská práva a menšiny podala také návrh. Po vzájemné dohodě z toho vznikl text, který jste dnes dostali a který se snaží dát body obou návrhů dohromady.

Myslím si, že by se o něm mělo hlasovat jako o protinávrhu k návrhu ústavněprávních výborů. Podle mého názoru by se nemělo hlasovat o protinávrhu HSD-SMS II, protože nebyl podán v rozpravě, nebyl tedy podán v souladu s jednacím řádem. Podle toho, zda se rozhodneme pro návrh Komise a OH nebo pro návrh ÚPV, by se pak mělo hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Návrh považuji za vstřícný a užitečný. Prosím zpravodaje, aby ho vzali na vědomí. Hlásí se ještě pan kolega Masopust.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, paní poslankyně Nováková vyzývá vládu, aby předložila k projednání na nejbližším zasedání FS návrh novely zákona o pěstounské péči. Pan místopředseda Mikloško nám zdůvodnil, že se to nestihne. Mám dojem, že je klasická situace, o níž se říká, že levá ruka neví, co dělá pravá ruka. Návrh novely zákona o pěstounské péči je už dávno v parlamentu. Je to tisk 1161 a ÚPV již byl přikázán. Budou se jím zabývat ve čtvrtek 13. 2. v 8.30 hodin.

Domnívám se, že paní poslankyně Nováková může vzít klidně tuto část svého návrhu zpět. Domnívám se, že by ovšem měla z jiného důvodu vzít zpět i druhou část svého návrhu. A tady bych souhlasil s panem místopředsedou Mikloškem.

V tak krátkém čase je skutečně novelu tak významné komplexní právní úpravy sotva možné zodpovědně požadovat a projednat. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě pan místopředseda s krátkým vysvětlením.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: To je malé nedorozumenie, ako hovorí pán minister Klaus, pretože zákon o pestúnskej starostlivosti sa týka len finančných príplatkov na deti. Je to veľmi malá novela. Zákon o rodine, ktorý tu tiež je, je to návrh SNR, týka sa novely v tom zmysle, že cirkevný sobáš bude daný na úroveň civilného sobáša. Je to len malá novela. Ale tam ide o zásadnú vec v oblasti rodinného práva, v oblasti adopcie, v oblasti pestúnskej starostlivosti. Momentálne pravidlá sú veľmi zdĺhavé. Prakticky sa nedajú realizovať. Dnes máme 140 detských domovov, 10 tisíc detí, 10 tisíc ľudí, ktorí chcú tieto deti, ale veľmi dlho trvá, kým ich dostanú. Algoritmus treba celkom inak postaviť a urýchliť. Ide teraz o zásadnú novelu zákona o rodine, v ktorej bude aj zákon o pestúnskej starostlivosti, ale to si vyžaduje najmenej pol roka legislatívnej práce.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Uvedomujete si vy, ktorí navrhujete ďalšie schválenie zákonov, že máme pred sebou len dve plenárne schôdze? Prosím pána predsedajúceho, aby sa opýtal pani poslankyne Novákovej, či nechce stiahnuť svoj návrh?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Slovo má paní poslankyně Nováková.

Poslankyně SL E. Nováková: Vím, že novela zákona o pěstounské péči je už v parlamentě. Mně šlo o to, aby byla projednána tímto parlamentem na nejbližším plenárním zasedání. Zákon o rodině jsem chápala víceméně jako upozornění na nutnost předlohy zákona. Chápu situaci, ve které jsme, a netrvám na tom, že to bude předloženo také.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Lze to tedy chápat tak, že berete svůj návrh zpět? O slovo se hlásí poslanec Malý.

Poslanec SL M. Malý: Dámy a pánové, chtěl bych jenom říci něco k tomu, co říkal místopředseda vlády pan Mikloško. Zeptal jsem se na 6. společné schůzi tohoto Federálního shromáždění, je to zhruba před rokem a půl, místopředsedy vlády pana Rychetského, kdy vláda předloží novelu zákona o rodině. Místopředseda pan Rychetský, který je odpovědný za legislativu, mi odpověděl, že do dvanácti měsíců. Nyní se od pana Mikloška dovídáme, že za dalších šest měsíců. Ptám se, zda Legislativní rada vlády vůbec pracuje? Na mě to dělá dojem, že ne. (Smích v sále.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jsem přesvědčen, že patrně pracuje.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Rovnaké argumenty platia aj o návrhu poslanca Kvasničku, ktorý navrhuje predložiť návrh zákona o umelom prerušení tehotenstva. Ďalší individuálny návrh je návrh poslanca Motyčku, ktorý nesúhlasí s nepravdivým obvinením veriacich z antisemitizmu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je zde kolega Motyčka? Není tady.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Poslanec Motyčka to myslel jako reakci na obsah zprávy generálního prokurátora, která v jednom místě mluví o tom, že projevy antisemitismu jsou v českých zemích mírnější snad proto, že je tu obyvatelstvo nábožensky vlažnější a z toho dovozuje, že je to nepřímé obvinění věřících z antisemitismu. Poslanec Motyčka tu není.

Přeje si, aby Federální shromáždění přijalo jako jeden bod usnesení s textem:

Federální shromáždění nesouhlasí s nepřímým obviněním věřících z projevů antisemitismu, vyplývajícím ze zprávy vlády ČSFR o dodržování lidských práv.

Asi bychom o tom měli hlasovat. Nedoporučuji, abychom toto usnesení přijali.

Předsedající předseda SL R. Battěk: O slovo se hlásí poslanec Haško.

Poslanec SN A. Haško: Dámy a páni, upozorňujem na to - nemáme pred sebou uznesenie - tento prípad je vyriešený. Bod c) uznesenia branných a bezpečnostných výborov, ktorý navrhuje schváliť ústavnoprávny výbor, znie: "S názorom Generálneho prokurátora ČSFR v jeho časti správy vyjadruje nesúhlas branný a bezpečnostný výbor, pretože príčinu menších prejavov antisemitizmu v Čechách ako na Slovensku je možné hľadať v menšom náboženskom cítení."

To znamená, že sa dostávame do situácie, že budeme schvaľovať uznesenie, ktoré je obsiahnuté v uzneseniach niektorých ďalších výborov.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážení kolegové, nemůžeme se takovým způsobem dohadovat. Rozprava skončila, budeme jednat racionálně. O slovo se hlásí zpravodaj Horský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Prikláňam sa k názoru, že názor poslancov Motyčku a Battu je obsiahnutý v stanovisku výborov bezpečnostných a branných.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji. Byl zde přednesen velmi racionální návrh paní poslankyně Šormové jako protinávrh celkového usnesení. Je spojením dvou textů. Dám o tomto návrhu hlasovat jako o celku.

Prosím poslankyni Šormovou, kdyby ještě jednou vysvětlila, o čem budeme hlasovat.

Poslankyně SL R. Šormová: Při procedurálním návrhu šlo o to, že kdybychom v této chvíli hlasovali o jednotlivých pozměňovacích návrzích, nevíme, k jakému základnímu usnesení pozměňovací návrhy jsou. Navrhuji, aby se hlasovalo nejdřív o protinávrzích na celé usnesení. Byly podány dva. Jeden podal klub HSD-SMS II. Nemělo by se o něm hlasovat, protože nebyl přednesen v rozpravě. Druhý návrh byl návrh Občanského hnutí, který po dohodě s Komisí pro lidská práva jste dostali do lavic. O tom bychom měli hlasovat. Tím rozhodneme, zda základem bude tento návrh, nebo návrh ústavně právních výborů. K tomu budeme přijímat další pozměňovací návrhy.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlasujeme o vašem návrhu, který mají poslanci v lavicích. Žádám poslance Sněmovny lidu, aby se dostavili do sněmovny.

Páni zpravodajové, před hlasováním sdělte, k jakému návrhu hlasujeme, abychom mohli dát hlasovat.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Budeme hlasovat o tom, zda předmětem našeho jednání namísto zprávy ústavně právních výborů bude tisk 00076, to je návrh na usnesení podaný, jak říká kolegyně Šormová, stálou komisí a klubem poslanců OH.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Ešte faktickú požiadavku, že je treba, aby ste si do tohto materiálu vniesli tri zmeny.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlasujeme o tom, že tento návrh je základem našeho dalšího jednání.

(17.29 hodin)

Kdo z poslanců je pro takto přednesený návrh, ať zvedne ruku! (SN 62, SL 48)

Kdo je proti? (SN 1, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 21, SL 30)

Návrh byl v obou sněmovnách přijat.

To znamená, že pro návrh bylo ve Sněmovně národů šedesát dva poslanců, proti jeden, zdrželo se hlasování dvacet jedna. Ve Sněmovně lidu bylo pro návrh čtyřicet osm poslanců, proti nikdo, hlasování se zdrželo třicet poslanců. Hlasování ignorovalo pět poslanců ve Sněmovně národů, tři poslanci ve Sněmovně lidu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP