Čtvrtek 30. ledna 1992

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vaše vystoupení bylo dostatečně přesvědčující. Nyní bych navrhl: pravodajové zřejmě budou potřebovat čas ke zpracování všech doplňujících a pozměňujících návrhů. Přerušil bych tedy projednávání tohoto bodu, abyste mohli splnit tento úkol. Ale než přejdeme k dalšímu bodu, a to je Zpráva o dodržování lidských práv, rád bych vaši pozornost upoutal, protože se budeme muset vyjádřit souhlasným hlasováním k tomuto návrhu.

Konstatuji, že vzhledem k tomu, že při projednávání novely zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, došlo k nesouhlasnému usnesení sněmoven ve smyslu § 31 písm.b) jednacího řádu, navrhují předsedové obou sněmoven zvolit postup zahájením dohodovacího řízení.

Podle § 32 se navrhuje společný výbor pro dohodovací řízení ve složení: za Sněmovnu národů - poslanec Ondrejkovič, HZDS, poslanec Roubal, ODU VPN, poslanec Stome, ODS, poslanec Tahy, KDH, poslanec Motyčka, ČSL, poslanec Senjuk, OF nezávislí, za Sněmovnu lidu tito poslanci - poslanec Vrchovský, OH, poslanec Zán, SDL, poslanec Kudláček, ODA, poslanec Kincl, KSČM, poslanec Niedoba, Koexistence, poslanec Wagner, SDO.

Prosím, jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Jsme usnášeníschopni. Dám o tomto návrhu společného výboru pro dohodovací řízení, jak byl navržen, hlasovat.

(16.38 hodin)

Táži se poslanců obou sněmoven. Kdo je pro uvedené složení dohodovacího výboru, nechť hlasuje! (SN 81, SL 78) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 13, SL 13) Děkuji. Ve Sněmovně národů osmdesát jedna pro, nikdo proti, třináct se zdrželo, ve Sněmovně lidu sedmdesát osm pro, nikdo proti, třináct se zdrželo. Dohodovací výbor byl schválen v předloženém složení.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.SN č.442, SL č.417

Ještě bych udělil slovo poslanci Erichu Křížovi.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, dovolte mi, abych využil svého práva a možnosti vystoupit na plénu a požádal tímto pana Kantůrka, ředitele Československé televize, aby umožnil přímý přenos Československé televize z projednávání závěrečné zprávy vyšetřovací komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Mám pocit, že televize vyslechla vaše sdělení.

Dovolte tedy, abychom přešli k dokončení bodu

9

Zpráva o dodržování lidských práv v ČSFR - parlamentní tisk 1111.

Byl jsem upozorněn, aby zvolený dohodovací výbor se sešel ještě nyní v místnosti 026.

Takže projednáváme parlamentní tisk 1111 včetně doporučení ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů obsažené v parlamentním tisku č. 1213.

Obdrželi jste tisk, výrobní číslo 0036, návrh poslaneckého klubu OH a tisk výrobní číslo 00037, který je návrhem parlamentní komise pro lidská práva a menšiny. Oba návrhy jsou spojeny do materiálu výrobní číslo 76 - říkám to bez těch tří nul - a dále byl předložen tisk výrobní číslo 73, který je návrhem poslaneckého klubu HSD - SMS II. Jak víte, jednání jsme zahájili v pátek a skončili jsme rozpravu. Budeme pokračovat závěrečným slovem předkladatele pana místopředsedy vlády Jozefa Mikloška.

Ještě bych prosil, aby sněmovní zpravodajové zaujali svá místa na tribuně a pan Michal Horský a Milan Pohanka. Prosím, můžete hovořit.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, na úvod by som vám všetkým chcel poďakovať za podnety, nápady aj kritiku, ktorá tu odznela k práci výborov a predovšetkým v rozprave pléna k správe o dodržiavaní ľudských práv. Súhlasím s tým, že predloženej správe chýba zachytenie stavu v niektorých oblastiach. Druhá časť správy je rekapituláciou môjho pôsobenia ako podpredsedu vlády zodpovedného tiež za ľudské práva. Takto správa bola aj vyžiadaná vaším uznesením č. 218. V správe nejde o celkové stanovisko vlády, ale o stav v tejto oblasti, ktorá prislúcha jej trom autorom. Oblasť legislatívy, t.j. stupeň vytvárania právneho rámca ľudských práv a tiež miera aplikácie našich medzinárodných záväzkov, teda do takto vyžiadanej správy nebola zaradená. Rovnako tak je to aj s oblasťou hospodárskych a sociálnych práv, ktoré nie sú na federálnej úrovni zabezpečované inými rezortmi.

V správe som naznačil, že Listine ľudských práv ako jednému z pilierov demokracie a právneho štátu u nás ešte nezodpovedá organizácia výkonnej moci. Rovnako tak trvá aj nevyjasnenosť kompetencie v oblasti ľudských práv na úrovni federácie a medzi federáciou a republikami. Nahradzovať Najvyšší či Ústavný súd úradom ombucmana, o ktorého inštaláciu do československého súdneho poriadku sa snažíme, tiež nie je možné.

Pripomínam, a to sa prejavilo aj pri rokovaní o tohtoročnom rozpočte na pôde FZ, položka "podpora projektom občianskych iniciatív v oblasti ľudských práv", ktorú navrhla pani poslankyňa Nováková, sa z oprávnene požadovaných 20 miliónov korún na rok 1992 zmenšila na, Federálnym zhromaždením odporúčanú, sumu 1 milión. To sa stalo vtedy v rozprave nie s mojim súhlasom, ako tvrdil spravodajca zákona o rozpočte - poslanec Borguľa. Aj ten jeden milión je však viac ako položka na ľudské práva v roku 1991, ktorá bola nulová.

V správe som uviedol, že vznik Listiny a jej vstup do platnosti ostal na čas v akomsi vákuu. Išlo predovšetkým o vákuum organizačné, pretože s výnimkou oddelenia na Úrade vlády ČSFR, na úrovni federácie neexistuje žiadny orgán, ktorý by bol výhradne zodpovedný za ochranu a dodržiavanie ľudských práv. Uvádzal som v tejto súvislosti žiadosť výborov o predloženie koncepcie samostatného orgánu na úrovni federácie s priamou výkonnou, iniciatívnou a kontrolnou právomocou na realizáciu štátnej politiky v oblasti ľudských práv. Po doplnení o úlohu pripraviť vládnu koncepciu výchovy k ľudským právam ide o dobré východisko k zmene doterajšieho stavu. Práca na príprave legislatívneho zabezpečenia ombucmana a na vytvorenie vládnej koncepcie výchovy k ľudským právam už tiež začala.

Som presvedčený o nezastupiteľnej úlohe občianskych iniciatív v usmerňovací štátnej, ale aj súdnej moci. Žiadnym spôsobom som však nemohol a nechcel presviedčať Federálne zhromaždenie, že len nevládne organizácie a majú starať o ľudské práva.

Za veľmi dôležitú považujem úpravu vzťahov štátu k týmto iniciatívam. Dnes ide predovšetkým o nadačný zákon, ktorý tvorí priestor pre neziskovú činnosť občanov a pre sponzorstvo hospodárskej sféry. Oblasť nadácií sa tak vyvinie do dôležitej zložky zabezpečovania ľudských práv hlavne s ohľadom na najslabšie vrstvy spoločnosti. Činnosti spojené s prípravou tohto zákona sú už zabezpečované.

V súvislosti s Listinou sa však musím ohradiť proti výrokom pani poslankyne Samkovej, že tento základný právny dokument je len cárom papiera, ako povedala. Jej diskusný príspevok sme si vypočuli raz vo výbore ústavnoprávnom, raz v komisii pre ľudské práva a tretíkrát tu v pléne. Myslím, že bol veľmi kritický a takmer by som odporúčal, aby svoju energiu viac venovala konkrétnym akciám na prospech Rómov alebo snahe o zjednotenie rómskych hnutí a strán, čím by problematiku Rómov lepšie pomohla vyriešiť.

Teraz niekoľko slov k problematike národnostných a etnických menšín vrátane Rómov. Kompetencie vlády ČSFR je dnes obecná legislatíva, prejavila iniciatívu vo vzťahu k rómskej menšine. Neraz rokovala s občianskymi aktivitami rómskeho obyvateľstva a dohodla sa s jej reprezentantmi na svojom podiele na riešení tejto veľmi zložitej problematiky. Jej skutočný stav je mi dobre známy a v tejto oblasti som vyvíjal a vyvíjam aktivitu od začiatku svojho funkčného obdobia.

K problematike jedného z programov totality - sterilizácie rómskych žien - konštatujem, že v minulosti tu došlo k spojeniu dvoch záležitostí. Žiadosti o sterilizáciu s možnou finančnou podporou rodín s viacerými deťmi, tak sa prakticky vyvíjal nátlak predovšetkým na rómske ženy. Iniciatíva Charty 77 v tejto oblasti bola už v polovici roku 1990 akceptovaná vládou ČSFR dištancovaním od podobných praktík. Pripomínam tiež, že novela zákona o rodine sa do legislatívneho plánu vlády dostala sotva pred týždňom. Sú v nej zahrnuté aj problémy adopcie a pestúnskej starostlivosti. K tejto novele mám veľkú podporu z celej republiky a zanedlho ustanovím expertnú komisiu na jej prípravu. Do konca volebného obdobia však máme v pláne návrh zásad tohto dôležitého zákona, ktorý tu platí a už je neaktuálny prakticky od roku 1966.

Nezdá sa mi, že zrušenie ústavného zákona 144/68 o postavení národností bolo krokom späť. Listina základných práv a slobôd prekračuje obmedzenia dané týmto zákonom. Z medzinárodného aj vnútroštátneho pohľadu zrušenie ústavného zákona č. 144 a prijatie Listiny znamenalo právnu kodifikáciu zmeny v prístupe štátu na ochranu národnostných a etnických menšín pred ich diskrimináciou. V správe som sa tiež zmienil o materiáli na schôdzu vlády s názvom "Zásady politiky vlády k národnostným a etnickým menšinám", v ktorej sa hovorí aj o ďalšom postupe legislatívnom zabezpečení práv národnostných a etnických menšín. Tento materiál, podľa dnešného rokovania vlády, bude vo vláde 6. 2. 1992, to znamená o týždeň. Poznamenávam však, že návrh na vládny výbor pre národnostné menšiny a republiky, myslím federálny vládny výbor, v minulosti republiky neodsúhlasili.

Čo sa týka pripomienky pána poslanca Battu o jeho návrhu na okrúhly stôl k národnostným menšinám, ja osobne o ňom neviem, preto som na to nemohol odpovedať.

Čo sa týka prehlásenia poslancov KSČM, že nepodporia našu správu, táto vec ma mrzí, ale čudujem sa predovšetkým tomu, že to hovoria pokračovatelia ideológie, ktorá našim národom v posledných 40 rokoch narobila veľa problémov, z ktorých dôsledkov sa budeme ešte dlho všetci liečiť. K tejto tematike radšej nebudem dlho hovoriť.

Táto, v niektorých oblastiach isto nie dokonalá správa, vznikla urýchlene z iniciatívy Federálneho zhromaždenia. Myslím, že diskusie aj uznesenia výboru a pléna ukazujú optimistickejšie perspektívy dodržiavania a výchovy ľudských práv v budúcnosti.

Na záver len toľko, že silno podporujem návrh, aby sa takáto aj podrobnejšia a presnejšie špecifikovaná správa predkladala pravidelne dvakrát do roka Federálnemu zhromaždeniu. Čo sa týka jednotlivých uznesení, ktoré tu boli navrhnuté, snáď sa k tomu vyjadrím spolu so spravodajcami na záver našej schôdze. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za závěrečné slovo místopředsedovi Jozefu Mikloškovi. Hlásí se paní poslankyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Ráda bych se ohradila vůči napadání, kterého se dopustil nyní pan místopředseda vůči mé osobě. Konstatovala bych, že ačkoliv to bylo již po třetí, co jsem hovořila na stejná témata, opět mi pan místopředseda ani v této řeči na mé položené otázky neodpověděl.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vaše energické vystoupení. Hlásí se pan poslanec Batta.

Poslanec SN I. Batta: Náš návrh na okrúhly stôl bol odoslaný v liste. Pokiaľ sa listy strácajú, neviem, kto je za to zodpovedný.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Máte zvláštní postoj při řeči, ale s tím se nedá nic dělat. Je to v pořádku. Protože se nikdo nehlásí, požádám pana zpravodaje, abychom se dohodli, jaký postup zvolíte.

Společný zpravodaj SL M. Pohanka: Myslím, že se v úvodu sluší poděkovat panu místopředsedovi Mikloškovi za zprávu, kterou podal. Osobně se domnívám, že jeho část má dobrou kulturní úroveň, že je zajímavá a že je jako první ze zpráv, které hodlá nyní podávat pravidelně dvakrát ročně Federálnímu shromáždění o stavu věcí na tomto úseku, s čímž můžeme být pro začátek spokojeni.

V tom smyslu se také vyjádřili, alespoň úvodem, všichni diskutující. Celkem zde bylo 16 příspěvků včetně faktických a technických poznámek. Ovšem zbytek byl kritický. Chtěl bych se také ujmout paní kolegyně Samkové. Na rozdíl od pana místopředsedy se domnívám, že jako obvykle, její příspěvek byl osvěžením, byl velmi vtipný, samozřejmě byl spojen s nadsázkou, ale víme o jejím smyslu pro humor. Samozřejmě, že také vyžaduje, aby se o jejích námětech přemýšlelo a aby se na ně reagovalo.

Na adresu kritiků, kteří předem hlásí, že se na rozdíl od těch ostatních nehodlají ani tuto zprávu vzít na vědomí, bych chtěl připomenout, že je to v rozporu s pokrokem a vývojem v humanizaci a civilizaci, který u nás v posledních dvou letech proběhl. Vždyť přece v krátké době nastalo obrovské zlepšení, zejména v oblasti práva, což až později se s velkým úsilím bude realizovat v podrobnostech. Vždyť jsme před rokem přijali Listinu základních práv a svobod, stali jsme se členy Rady Evropy, nedávno dokonce přidruženými členy Evropských společenství a minulý týden jsme schválili Římskou úmluvu o lidských právech z roku 1950, což předchozí režim vůbec neudělal za celou dobu desítek let a současně jsme schválil devět dodatků ve formě devíti následujících protokolů k této úmluvě - poslední byl ze 6. listopadu 1990. A zítra budou jmenováni soudci Ústavního soudu. Myslím si, že to je ohromný pokrok a jestli někdo kritizuje - tak jako můj kolega úvodem minule řekl, že obyčejně opakují zmínku o jednom zákoně, to je zákon lustrační a o jednom paragrafu, to jest § 260 trestního zákona, který se některým nelíbí a považují ho za porušení lidských práv. To je otázka diskusní, ke které je možno se někdy vrátit a asi k tomu také dojde, protože zde jsou novelizační náměty k § 260 a svou úlohu bude plnit Ústavní soud.

Pokud jde o náměty a návrhy, dostali jste materiál, který by měl být základem našeho hlasování. Na základě jakési dohody mezi Stálou komisí pro lidská práva a menšiny a klubem poslanců OH jsme spojili do jednoho materiálu jejich návrhy na usnesení, a to především proto, že se ve třech nebo čtyřech bodech velmi překrývaly. Je z toho poměrně dlouhý bod II návrhu na usnesení. Nevím jak to bylo organizačně, ale Stálá komise měla dostat k projednání materiál - pochopitelně mohla si ho také vyžádat, ale je na místě, že její připomínky přišly alespoň sem. Správně měly být, podle mého názoru, předloženy již garančním výborům, ústavně právním, které připravily návrh na usnesení z této diskuse. Nestalo se tak, napravuje se to touto formou.

Musíme se rozhodnout, zda-li po probrání jednotlivých připomínek za účasti navrhovatele budeme hlasovat o tomto návrhu jako o celku, popřípadě na zadní straně jsou čtyři samostatné náměty a navíc je zde ještě k rozhodnutí poštou přišlý další materiál z HSD - SMS II, který jste dostali do lavic už včera. Nebylo ta ale naší péčí, my jsme připravili s legislativou jen dvoustránkový materiál, který přišel dnes. Jistě jste si také přečetli omluvný dopis, kterým pan Dr. Florián doprovodil návrh na usnesení za svůj klub. Já, bohužel, musím konstatovat, že on diskutoval jako poslední, nebyl nijak krácen na čase, o námětech, které jsou v návrzích na usnesení o všech třech mluvil, ale většinou je neformuloval jako návrh a především žádný písemný návrh nepodal. Přitom měl být připraven a měl podat tento návrh se svým diskusním příspěvkem. To se nestalo. Potom jsme zde ještě nějakou dobu byli, diskutovali jsme o dalších věcech a zřejmě neměl tento návrh v té době připravený. Musíme rozhodnout, zda-li přijmeme tyto návrhy také jako pozměňovací nebo doplňovací návrhy a zda budeme o nich hlasovat.

Chtěl bych ještě k tomu říci, že pod bodem 1 a 3 se tyto návrhy překrývají s materiálem, který je společný a který je na té dvoustranně. V bodě 1 je to II, písmeno d), v bodě 3 je to III materiálu. Bod 2 není nikde jinde, ovšem spadá do kompetence republik. Je zde pouze vyjádřeno přání, aby pan místopředseda Mikloško působil na republiky, aby přijaly jednotné prováděcí směrnice, aby nebyl rozdíl mezi tím jak se věci budou řešit v ČR a v SR. Myslím, že k tomu by nebylo třeba přijímat usnesení. Když budeme formálně přísně postupovat, tak nepřipustíme tento materiál k hlasování, ale podle mého názoru věcně ničemu neublížíme.

My, jako zpravodajové, budeme navrhovat, aby byl přijat návrh připravený výbory ústavně právními, kde se pouze bere na vědomí zpráva s tím, že vláda bude ve své činnosti vycházet z připomínek všech výborů (samozřejmě včetně stálé komise pro lidská práva a menšiny) a také z připomínek v této diskusi. Tím bychom celou tu věc mohli k všeobecné spokojenosti odhlasovat.

To je návrh ústavně právních - garančních výborů. Jsou zde však také protinávrhy. Pokud nebudou vzaty zpět, budeme muset o nich hlasovat. Pak je zde otázka, jestli o každém bodu zvlášť nebo o celém usnesení najednou.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Pohankovi. Jako druhý vystoupí zpravodaj poslanec Michal Horský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, prosím o vašu láskavú pozornosť. Zopakujem to len veľmi stručne.

Naším poverením je, aby sme odporučili uznesenie 251 18. spoločnej schôdze výborov ústavnoprávnych z 23. 1. 1992 ako základ nášho ďalšieho rokovania. V prípade, že toto uznesenie sa stáva základom nášho ďalšieho rokovania, žiadam, aby bolo doplnené len o jedno stanovisko, ktoré predložila stála komisia FZ pre ľudské práva a menšiny k uzneseniu Snemovni ľudu a Snemovni národov. Prosím o vaše stanovisko.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jsou jiné názory k přednesenému návrhu pana zpravodaje?

Poslankyně SN K. Samková: Chtěla bych poděkovat panu dr. Pohankovi, že se mě tak laskavě zastal, i když můj smysl pro humor, bohužel, stále nedosahuje té intenzity, abych byla schopna se přenést přes nedostatky uvedené zprávy.

Nicméně, když už jsem byla takto charakterizována, dovolím si jednu laškovnou otázku: tuto zprávu předkládají tři předkladatelé. Vidím tady jednoho. Kdepak se nacházejí druzí dva?

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je samozřejmě i pro mne záhadou, nicméně nedovedu odpovědět. Kdybych byl předsedou Sněmovny národů, poskytl bych vám satisfakční rozhovor, ale takto mohu jen obrátit se na zpravodaje, aby pokračovali.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Je třeba zeptat se především pana kolegy Floriana, trvá-li na návrhu usnesení (za svůj klub), anebo zda po mém vysvětlení, že ty dva hlavní body jsou obsaženy v jiném materiálu a že ten prostřední je mimo kompetence federální vlády, má cenu o tom nějakým způsobem rozhodovat.

Poslanec SL S. Florián: Prosím hlasovat o bodu 2 - začlenění do návrhu usnesení.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Pak zde vzniká otázka procesní povahy, že materiál byl předložen poštou mnohem později, až po ukončení diskuse. Jestli to chce rozhodnutí sněmovny? Slyšeli jste, že byly omezeny body na ten prostřední bod, který žádá pana místopředsedu, aby působil na vlády republik, aby upravily nějakým způsobem jednotně zjištění národnosti, zejména dětí.

Poslanec SL S. Florián: Můj návrh je, abychom zamítli z formálních důvodů tento pozměňovací návrh jako opožděně podaný.

Poslankyně SL R. Šormová: Pane předsedající, nevidím oproti jiným kolegům důvod, proč bych měla některé otázky ironizovat. Přesto, i když nedovedete kolegyni Samkové odpovědět, bych se ráda zeptala na něco podobného. V diskusi, která probíhala v pátek, padla celá řada otázek, mimo jiné především na adresu generálního prokurátora. Ráda bych se zeptala, zda byl pozván na toto jednání. Ve svém závěrečném vystoupení v pátek, které se týkalo případu pana Marečka, snad počítal s tím, že své závěrečné slovo, ve kterém zareaguje na rozpravu, která zde proběhla, přednese dnes.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Lituji, že ani vám nejsem schopen odpovědět.

Hlas z pléna: Chtěl bych vás informovat o tom, že pan generální prokurátor je nemocen. Tak jsme alespoň byli včera informováni na komisi pro lidská práva.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za tuto informaci. O slovo se přihlásil pan místopředseda vlády. Uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Dnes som vo vláde oznámil, že budeme musieť všetci traja prísť tu k vám. Stále sme čakali na telefonát, ktorý stále neprichádzal. Vláda skončila o pol štvrtej. Telefonát zatiaľ neprišiel a my sme sa rozišli do svojich úradov. Ja som sa dozvedel, že tu mám prísť. Predpokladám, že niekto mal asi zatelefonovať aj tým ostatným. O tom, že by boli chorí, neviem, pretože všetci boli na zasadnutí vlády. Obidvaja mi však dali mandát, aby som hovoril aj na začiatku aj na konci. Mal by som teda pred vami reprezentovať všetkých troch.

Poslankyně SN E. Sándorová: Chcela by som sa ešte vyjadriť k návrhu HSD. Dúfam, že podľa odporúčania spravodajcov to snemovne odmietnu prerokúvať. Pokiaľ by to snemovne neodmietli prerokúvať a nemali sme zatiaľ možnosť sa vyjadriť k tomuto návrhu, upozorňujem snemovne, že návrh nepojednáva o rozšírení ľudských práv, ale o veľmi striktnom obmedzovaní. Dúfam, že pokiaľ by sme to prerokúvali, že bude zamietnutý.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP