Čtvrtek 30. ledna 1992

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Křížovi. Prosím nyní poslance Hladíka. Než se ujme slova, s malou poznámkou se přihlásil zpravodaj poslanec Lacina.

Společný zpravodaj výborů SL J. Lacina: Vážené kolegyně, vážení kolegové, v komplexních pozměňovacích návrzích podáváte návrhy jak k tisku 1106, tak k původnímu zákonu. Bylo by dobré, kdybyste uvedli, k čemu váš pozměňovací návrh směřuje. Dá nám to totiž hodně práce při zpracovávání těch návrhů. Někdy je to složité nalézt.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pokud jste tak dosud neučinili, doplňte, prosím, požadavek zpravodajů.

Vítám mezi námi pana místopředsedu federální vlády Jozefa Mikloška.

Nyní bychom dokončili rozpravu. Slovo má pan poslanec Hladík. Jako předposlední je na řadě poslanec Jambor.

Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Doporučuji rozšíření zákona č. 229/91 Sb. o tři pozměňovací návrhy.

První pozměňovací návrh je vypuštění odst. 3 z § 17. Tento odst. 3 zakládá předkupní právo určité kategorie našich spoluobčanů a tím podle mne porušuje rovnost občanů před zákonem.

Druhým pozměňovacím návrhem je doplnění nového § 30, který se bude jmenovat Základní lesní půdní fond. "Základním lesním půdním fondem je ten lesní půdní fond, který si pro svůj zvláštní význam ve státním vlastnictví ponechají Česká republika a Slovenská republika zvláštními zákony ČNR a SNR."

Touto problematikou jsem se velmi dlouho zabýval, nejsem sám, a nikdo z nás nenašel jiný způsob řešení, jak stanovit podrobnosti k tomu, co je to základní lesní půdní fond. Žádné odkazy k tomuto názvu prakticky neexistují. Myslím, že těmi nejkompetentnějšími, kteří se k tomu budou moci vyjádřit, jsou právě naši kolegové v národních radách. Samozřejmě, podle mého výkladu, jsou lesy a základní lesní půdní fond a lesní půdní fond vůbec ve vlastnictví republik a v kompetenci republik.

Třetí pozměňovací návrh je: do § 1 doplnit nový odstavec 3, který bude znít "Zákon stanoví podrobnosti k základnímu lesnímu půdnímu fondu." Je to rozšíření působnosti zákona. Vím, že samo stanovení podrobností přesně nevystihuje to, co jsem navrhoval v novém § 30, ale cituji dikci, kterou nás zavazuje ústava k takovéto činnosti. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance Jambora, aby se ujal slova. S malým nekonfliktním pozměňovacím návrhem se ještě přihlásil na závěr poslanec Kudláček.

Poslanec SL A. Jambor: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi několik připomínek k tisku 928, především ze všeobecného hlediska.

Záměr novelizovat předmětný zákon plně podporujeme, protože jeho aplikace i na lesní půdu je v dosavadním znění problematická a v některých ustanoveních nerealizovatelná a má i velké finanční dopady na státní rozpočet.

V tomto směru podporujeme proto novelizaci § 15 odst. 1 a 2, § 22 odst. 2, § 24 odst. 2.

Pozitivně hodnotíme též aplikaci § 10 a čtvrtou část zákona, to jsou předkládané body 11 a 13.

Pozměňovací návrhy k jednotlivým ustanovením. K § 6, odst. 2. Nedoporučujeme ho upravovat v novele s ohledem na odkaz v § 7 zákona č. 229/91 Sb.

Tato specifika řeší republikové zákony. Slovenská národní rada podle plánu legislativních úkolů ho připravuje s ministerstvem spravedlnosti na měsíc duben 1992, a to v návrhu zákona o některých vlastnických vztazích na Slovensku.

K § 16, odst. 5 a k § 20 odst. 2. - Nedoporučujeme souhlasit, protože navrhovaná lhůta je nereálně krátká.

§ 22 odst. 7 - požadujeme doplnit za první větu skončenou středníkem slova: "tento nájemní vztah u lesní půdy je bezplatný." Zdůvodnění: Důvodem pro tento náš návrh je skutečnost, že nájemce má platit za to, že opatruje lesní půdu vlastníkovi do převzetí bez toho, že by měl z takového nájmu prospěch. Naopak, při péči řádného hospodáře je povinen vykonávat finančně náročné úkoly v zalesňování, ochraně porostů apod., přičemž lesní porosty a zisk z nich po jejich vytěžení patří vlastníkovi.

V podmínkách Slovenské republiky jsou náklady za nájemné odhadovány - při tomto druhu nájemného - ve výši 1,3 mld. Kčs ročně. Cesta zrušením nájemního vztahu u neznámých vlastníků a ponecháním lesů bez péče řádného hospodáře je společensky neúnosná.

Další návrhy na doplnění:

K § 5, odst. 2 žádáme doplnit větu "Rozsah práv a povinností povinné osoby při nakládání s nemovitostmi při péči řádného hospodáře upraví příslušné ústřední orgány státní správy zvláštním předpisem."

Zdůvodnění: Tento návrh je potřebné upravit vzhledem k rozsahu těchto povinností se specifikami směrem k lesnímu hospodářství, kde jsou předběžné úkoly státu vyjádřeny v lesních hospodářských plánech. Pojem uváděný v § 5 odst. 2 je velmi široký a proto je potřebné ho konkretizovat.

V § 6 odst. 1 písm. c) navrhujeme vypustit, protože vlastnická práva urbarialistů a jiných k lesní půdě se zákonem SNR č. 2/58 Sb. nezrušila a bude vhodné zákon č. 222 upravit, resp. jeho čtvrtou část.

Paragraf 17, odst. 1 - změnit odkaz v textu z § 1, odst. 1 na § 1, odst. 1 písm. a) a b), čímž se vyloučí z jeho působnosti otázka obytných budov, hospodářských budov a staveb vzhledem k odlišné koncepci pozemkového fondu.

K § 22, odst. 1 - doplnit v části písmena f) za slovo "nemovitost" slova uvedená v § 1 odst. 1 písm. a) a b) s ohledem na odlišnou koncepci pozemkového fondu v lesním hospodářství a existenci státních podniků lesního hospodářství veřejně prospěšného charakteru, které musejí mít v nemovitostech ve vlastnictví státu právo na hospodaření.

Zdůvodnění: vyplývá to i z neprivatizovatelnosti základního lesního fondu ve smyslu § 1, odst. 3 zákona č. 92/91 Sb.

Zrušením práva hospodaření vzniká právní vakuum, které je třeba řešit navrhovaným způsobem. To jsou všechny připomínky. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Jamborovi. Nyní má slovo poslanec Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Prosím jen o chvíli pozornosti pro malý pozměňující návrh, který podávám v souvislosti s jedním pozměňujícím návrhem, resp. ustanovením, které jsme přijali v zákoně č. 92/91 Sb. Týká se to záležitosti, aby bylo možno provádět převody některých druhů zemědělského majetku, nikoliv na fond národního majetku, ale na pozemkový fond. Úprava spočívá v následujícím. V § 17 odst. 4 se za slova "zase se jedná o nemovitosti" vkládají slova "a jiný zemědělský majetek", na který se vztahuje tento zákon. Je to tedy reciproční ustanovení vůči již přijatému pojetí v zákoně č. 92/91 Sb.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jako poslední se přihlásil poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté. Já bych chtěl obrátit vaši pozornost na pozměňovací návrh kolegy Ladislava Romana, který zde hovořil o ochraně těch restituentů, kteří díky neúplné nebo zničené evidenci a nebo neexistenci dokladů o vlastnictví, se dostávají do obtížné právní situace při uplatnění svých nároků. Já jsem si vědom toho, že návrh, jak zde byl prezentován, znamená zavedení instituce tzv. domnělého vlastníka a jsem si vědom toho, že tento institut by zasluhoval pečlivé dopracování. Domnívám se, že by nebylo bez užitku, kdybychom se zamysleli nad situací, jestli chceme skutečně způsobit to, abychom znemožnili uplatnění a dosažení nároku, který budeme muset dokládat jinak než listinami, které zákon předpokládá, předpokládá jejich existenci a které ve skutečnosti neexistují, nikoliv vinou těchto oprávněných osob, ale vinou orgánů, které byly povinny tuto evidenci vést, tyto doklady archivovat, připravit, a nebo zda chceme těmto lidem umožnit, aby se svých nároků domohli. Já připomínám, že tato záležitost je aktuální nejen pro hodně území na Slovensku - tam ta evidence byla vedena trochu jiným způsobem a známe z první republiky, že tam byly i jiné potíže než v historických zemích, tedy v Čechách a na Moravě, jak se říkalo dříve.

Ale chci upozornit, že řada evidencí zemědělské půdy je i v Čechách v některých oblastech velmi a velmi problematicky dokumentována. Domnívám se, že bychom mohli uvažovat i o jiném rozpracování této myšlenky a to tak, že by se umožnilo takové oprávněné osobě, která svůj nárok nemůže doložit, aby uplatnila v podstatě u soudu svůj nárok bez toho, že bychom museli kvalifikovat ten mechanismus, který zde pan kolega Roman jako rozpracování této myšlenky uvedl. To znamená, že bychom v podstatě dali tomu, co on nazývá domnělý vlastník, čili osobě oprávněné, právo, aby svůj vlastnický nárok nebo svůj nárok na vydání uplatnil návrhem u soudu s tím, aby mu tato lhůta k vydání neuběhla. Já se to pokusím formulovat, ale hovořím o tom proto, abychom tento návrh nezasunuli mimo svoji úvahu, neboť ho považuji za značně významný. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Stomemu. Prosím, táži se poslankyň a poslanců, zda chce ještě někdo vystoupit k rozpravě k tomuto bodu programu? Nikdo se nehlásí. Dovolte mi, abych vyhlásil rozpravu za ukončenou. Táži se nyní pana navrhovatele, poslance Tyla, zda chce na závěr rozpravy vystoupit? Ano, prosím, máte slovo.

Poslanec SL M. Tyl: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. Pokusím se stručně projít tu dlouhou řadu návrhů. Promiňte mi, pokud nebudu schopen sdružit vaše návrhy, které by patřily k sobě a jsou roztroušeny podle jmen tak, jak jste je podávali.

Především ke stanovisku klubů - poslanec Veverka za HZDS říkal, že bylo více pokusů o novelizaci. Jsme asi každý v jiném parlamentu. Já jsem se svými spolunavrhovateli podal návrh na novelizaci v červenci 1991 a je to stále ten samý návrh. Čili pokud ví o nějakém jiném návrhu, mně není žádný jiný návrh znám. Zároveň se podivuji nad tím, jakou logikou je vedena debata, která navrhuje text této novely, kterou doporučuje neprojednávat. Tomu vůbec nerozumím, to je poprvé, co taková záležitost zde zazněla - zda je společná zpráva skutečnou společnou zprávou, jsou tam samozřejmě všechny atributy společné zprávy, takže zde není možný žádný jiný výklad.

Co se týká návrhu poslance Tolara za Komunistickou stranu - tam přetrvává, podle mého názoru, nepochopení toho, co se vůbec mohlo převzít z titulu první pozemkové reformy. Především první pozemková reforma obsahovala oba ústavní tituly, které umožňují demokratickému parlamentu omezit majetek. Omezila ho ze zákona a za náhradu. Chtěl bych vás upozornit, že to, co tvrdohlavě navrhujete, postrádá ten druhý titul. Nemůže to udělat tento parlament, i kdyby to chtěl tisíckrát udělat, protože jak zde vysvětlil již jiný poslanec, můžeme omezit majetek, ale nemůžeme ho dodatečně vyvlastnit, když do června 1991 ti, kteří o něho tím či oním titulem byli připraveni, stále ještě měli nárok na nevyplacenou náhradu. Ta náhrada navíc je znovu vzniklá, má svůj titul v cenový předpisech a vy tedy musíte říci veřejně, že trváte na tom, aby byl použit nový cenový předpis pro vyplacení těch pozemků, které nebudou vydány - tak jak je to u všech zákonných titulů v zákonu č. 229. To je tedy jediné smysluplné alternativní řešení.

Pan poslanec Šidík se domnívá, že vláda neoceňuje smysl novely. To z mnoha důvodů není pravda. Vláda si je vědoma potíží, které uplatňování novely přináší a její stanovisko se v tomto směru postupně velmi kladně mění.

Doufám, že dřív, než ji vyměníme, bude její stanovisko naprosto kladné.

Co se týče klíčového názoru KDH na bod 6, to znamená na nárok, který uplatňuje v bodě 6 maďarská národnostní menšina, mohu říci toto. Tento návrh byl podán. Prošel zemědělskou komisí a hospodářskými gesčními výbory a je logické, že by měl zůstat součástí návrhu. Navrhovatelé se po pokusu o domluvu domnívají, že toto zákonné právo tato menšina má a ty přídavky, které rozšiřují v dikci "a po roce 1948" toto právo na německou menšinu a další, je oprávněné.

Tím také odpovídám částečně na příspěvek kolegy Petera, Mlynárika a dalších. Jen mám poznámku k pozměňovacímu návrhu kolegy Batty, protože podle něj se domnívám, že směřuje mimo rozhodné období, a to v novele podle mého názoru řešeno být nemá.

Co se týče lhůty, kterou navrhuje kolega Humpál, je to oboustranně přijatelné. Šedesát dnů je zřejmě málo, rok je zřejmě dlouhá doba, půl roku pro ten titul podle § 16 je akceptovatelný.

V § 20 jde o správní, administrativní záležitost, není tam důvod, aby nebylo šedesát dnů.

Co se týče § 8, jde v podstatě o opravu. Všichni pociťujeme, že by dikce měla být změněna: "Podle mimosoudních rehabilitací."

Na adresu prvního řečníka kolegy Veverky musím uvést, že právě řada úprav směřuje nikoliv mimo restituční filosofii, jak on říká, a jak já jako filosof se tomu vždycky bráním, ale na porovnání se zákonem o mimosoudních rehabilitacích a dalšími restitučními zákony, aby byly komparativní. Čili ani v tomto nemá pravdu.

Co se týče návrhu poslance Romana, řekl bych, že ten pokus stručnější, který učinil kolega Stome, je v této záležitosti schůdnější. A v jistém znění bych ho podporoval.

Ostatní poslanci se zde vyjadřovali - například kolega Wagner - o implicitním zařazení dvou restitučních titulů, které by měly být přímo vyjmenovány. Domnívám se, že pokud bychom přijali rozšíření písm. o) tak, jak s tím souhlasí federální vláda, je zde za obecný zákonný podklad pro řešení tohoto problému, aniž bychom museli přímo vsunout tyto tituly do zákona. Jinak by musel prokázat, že to toto písmeno o) neřeší.

K poznámce poslance Cuhry, že šlo nejen o ústavní a lidská práva, ale také o věcné záležitosti, vazby na kulturní památky - je to otázka záměru z první pozemkové reformy. S tím se dá souhlasit.

Co se týká návrhu kolegy Slámy ohledně singulárních lesů, souhlasím zásadně.

Tam, kde kolega Novosád navrhuje v první části dvě varianty předběžného opatření nebo úprav pozemkových, které by byly buď v § 2 nebo 19, tam bych se přimlouval spíš pro variantu v § 19, odst. 4 a 5.

Co se týče § 25, vědecká a školicí pracoviště, domnívám se, že je to řečeno v bodu 24 a že přílišné rozšíření, tak jak navrhoval kolega Rynda, nevyužívá dostatečně možnosti ekonomických pronájmů, které zvláště tam, kde výzkum dosahuje výborných výsledků, není problémem v dnešní době zajistit dlouhodobou nájemní smlouvou.

K poznámce poslance Hladíka o základním lesním půdním fondu: Obávám se, že po třiceti nebo kolika letech, kdy nebylo definováno, co je základní lesní fond, bychom se neměli o tuto socialistickou definici dnes pokoušet, ale tuto záležitost už tady vypustit. Něco takového, aspoň doufám, v ústavě nadále nebude.

Co se týče návrhu kolegy Jambora ponechat řešení na republikách, tam je snad jen kompetenční poznámka v tom, že republiky hmotně právní záležitosti majetku atd. musí odvozovat z nějakého názoru federace.

Co se týče bezplatného nájemního vztahu lesní půdy, tam by se podle už přijatých jiných zákonných předpisů nedalo mluvit o nájemním vztahu, ale o zápůjčce, protože bezplatný nájemní vztah náš právní řád už nezná.

S poznámkou k § 17 kolegy Kudláčka bych souhlasil a o poznámce kolegy Stomeho jsem hovořil, když jsem mluvil o příspěvku kolegy Romana.

To by bylo stručné stanovisko k předloženým pozměňovacím návrhům.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Vyslechli jste závěrečné slovo předkladatele poslance Tyla. Ptám se zpravodajů, jestli chtějí vystoupit. Prosím, pan poslanec Lacina.

Společný zpravodaj výborů SL J. Lacina: Vážení kolegové, jen několika slovy bych se zmínil o zásadní věci. Padl návrh na to, zda máme projednávat novelu - tisk 1106. Chtěl bych říci, že zde byla zmínka o momentu, že jsme se dohodli na tom, že budeme odškodňovat některé křivdy. Ale nedohodli jsme se na tom, že budeme odškodňovat některé křivdy jenom některým lidem.

Bylo by dobré, abychom zvážili i tuto skutečnost vztahu k tomuto momentu.

V této souvislosti bych se chtěl pana poslance Veverky zeptat, zda v jeho vystoupení byl jeden z bodů chápán jako pozměňující návrh, či nikoliv, protože jsme to nezachytili, ani jeho pozměňovací návrh nebyl podán. Chápeme jeho návrh v tom směru, že má být rozhodnuto o tom, zda se má novela 1106 přijmout k jednání či nikoliv.

Chtěl bych říci, že celá řada pozměňujících návrhů směřovala k novele 1106. Řada pozměňujících a doplňujících návrhů však směřuje k původní normě. Bude nutno některé záležitosti zpracovat i z hlediska legislativního, z hlediska právního, protože i samotný nový titul domnělého vlastníka musí být skutečně zvážen a postaven na právní podklad.

Jinak vám děkuji za pozměňovací a doplňovací návrhy. Pokusíme se je zpracovat v co nejkratší době a předneseme vám je pak k vyjádření. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Lacinovi. Slovo má pan zpravodaj Hacaj.

Společný zpravodaj výborů SN J. Hacaj: Chcel by som reagovať na procedurálny návrh pána poslanca Ryndu, ktorý navrhuje, aby pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú obsiahnuté v tlači 0074 z 29. 1. 1992, boli ako pozmeňujúce návrhy. Myslím, že pri prerokúvaní niektorých iných zákonov tu už bol v podstate precedens alebo ten spôsob prerokúvania, že navrhovateľ, keď bola navrhovateľom vláda, spolu so spravodajcami urobili určitý zásah do dikcie návrhu zákona a o tom sa hlasovalo ako o základe. Nebol to teda pozmeňujúci návrh. To je obdoba.

Tlač 0074 vznikla na základe pripomienok federálnej vlády a so súhlasom navrhovateľa, pána poslanca Tyla a bola prerokúvaná včera v hospodárskom výbore. Takže nesúhlasím s návrhom, aby sa o týchto návrhoch hlasovalo ako o pozmeňujúcich. Malo by to byť súčasťou tlače 1106 s upravenou dikciou, ako je táto tlač.

K ostatným pozmeňujúcim návrhom sa vyjadríme neskôr pri prerokúvaní.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji poslanci Hacajovi. Slovo má pan poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Musím bohužel kolegovi Hacajovi oponovat, protože dosavadní obvyklá praxe byla taková, že návrh předkladatele a názor vlády - nebyla-li vláda s předkladatelem totožná - býval začleňován vždy do tisku jako společné zprávy výborů. Buď výborů vůbec, nebo gesčních výborů apod. Zde se rozmáhá praxe, kdy dodatečné pozměňovací návrhy přinášejí zpravodajové bez ohledu na proceduru, kterou tyto dodatečné pozměňovací návrhy procházejí. Bez ohledu na to, které výbory tyto pozměňovací návrhy projednaly, se domnívám, že je nezbytné, abychom dodrželi alespoň ten postup, že budeme brát maximálně dva tisky ke každému návrhu zákona. To znamená základní návrh a návrh tak, jak prošel výbory po projednání s předkladatelem, případně s vládou. Žádné další tisky není možné do procedury zanášet, protože bychom se mohli dočkat i nebývalého množství nových pozměňovacích návrhů.

Protože jsem podal svůj návrh jako procedurální, žádám, aby se o něm hlasovalo. Doporučuji sněmovnám dodržet takový postup, jaký jsem navrhl.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vyslechli jste procedurální návrh kolegy Ryndy. Nejsem si jist, zda je nutno o tomto návrhu hlasovat. O slovo se hlásí pan poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, dovoľujem si oponovať stanovisku pána poslanca Ryndu. Vzhľadom na to, že spoločná správa hospodárskeho výboru bola vypracovaná skôr ako došlo stanovisko federálnej vlády, na základe stanoviska federálnej vlády boli spracované jednotlivé pozmeňujúce návrhy, ktoré garančné výbory včera večer riadne prerokovali a preto sa stávajú súčasťou spoločnej správy hospodárskych výborov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP