Čtvrtek 30. ledna 1992

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ďalší pozmeňujúci návrh je návrh poslanca Malinu - § 7 ods. 5. Ako spravodajcovia nemáme proti tomuto námietky. Dá sa povedať, že súhlasíme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(11.13 hodin)

Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN ČR 43, SN SR 36, SL 75)

Kdo je proti? (SN ČR 1, SN SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 9, SN SR 11, SL 19)

Děkuji. Sněmovny návrh nepřijaly. Prosím, další návrh.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Další návrh podal pan poslanec Zeman k § 8. Navrhuje doplnit nový odstavec 3, který zní: "Jestliže návrh privatizačního projektu obsahuje i privatizaci formou zaměstnaneckých účastí v rozsahu nad 20 % účasti akciového kapitálu, je zakladatel oprávněn prodloužit lhůtu na předložení tohoto projektu ke schválení."

Naše stanovisko je zhruba takové. Samu formulaci považujeme za dosti nejasnou, jakousi argumentaci kruhem. Jestliže není projekt ve lhůtě předložen, jak lze poznat, že bude splňovat podmínky, které navrhujete? Není jasno, jakým způsobem celý mechanismus bude uplatněn. Kromě toho sám pan poslanec Zeman se zasazuje o to, aby žádný privatizační způsob nebyl jakoukoli formou preferován. Toto považuji za jisté zvýhodnění těch projektů, které obsahují příslušný podíl zaměstnaneckých akcií.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Zeman má faktickou poznámku. Prosím.

Poslanec SN M. Zeman: Kolegové, nebudu vás zdržovat opakováním argumentace, která tady již zazněla pro asi 20 poslanců včera dopoledne. Pouze jsem se chtěl omluvit. Tam nejde o slova zaměstnaneckých účastí, ale zaměstnaneckých akcií. Jak víte, z "pomlčkové války" ovládám skvěle slovenštinu, a proto jsem si to přečetl. Psala to slovenská písařka, a neopravil jsem to. Za tuto chybu se omlouvám. Má tam být - zaměstnaneckých akcií.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(11.15 hodin)

Kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR 13, SN SR 20, SL 27)

Kdo je proti? (SN ČR 18, SN SR 0, SL 28)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 20, SN SR 29, SL 38)

Děkuji. Sněmovny návrh nepřijaly. Prosím, další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ďalší pozmeňujúci návrh je návrh poslancov Roubala a Kudláčka k § 12 ods. 2. Ide o návrh, ktorý vzišiel na základe rokovaní expertných porád, ktoré prebiehali ešte v januári. Jedná sa o problém prevodu majetku štátnych majetkov, ktorý je riešený dvojakým režimom a síce podľa 92 a podľa 229 zákona o pôde. Tu tento režim zjednocujeme a vytvárame jednotný systém s tým, že movitý aj nemovitý majetok prechádza na pozemkové fondy v zmysle zákonov ČNR a SNR, ktoré riešia vytvorenie a organizáciu týchto fondov.

Jedná sa o to, aby cyklus poľnohospodárskej výroby, prevod majetku bol v rámci jedného režimu. Ako spravodajcovia odporúčame. Stanovisko vlády k tomu nemáme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Věc je jasná. Budeme hlasovat.

(11.18 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR 43, SN SR 38, SL 78)

Kdo je proti? (SN ČR 1, SN SR 1, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 8, SN SR 7, SL 16)

Děkuji. Návrh obě sněmovny přijaly. Hlásí se ještě pan poslanec Mečl.

Poslanec SN J. Mečl: Projednávání toho zákona není příliš přehledné. Chtěl bych se, vážený pane místopředsedo, vrátit a požádat zpravodaje, aby ještě jednou zopakovali své stanovisko, a sice k § 7 odst. 5, protože při výměně názorů s kolegou Kinclem, když se dávaly dohromady některé informace nezbytné pro privatizační projekt, kolegové řekli, že to v podstatě upravili podle stanoviska federální vlády, a že se to jenom málo nakonec liší od toho, co navrhuje poslanec Kincl.

Pokud tomu dobře rozumím, vláda měla k tomuto návrhu, jak je uveden v tisku 66 negativní stanovisko. Ve svém návrhu vymezuje, o které informace by mělo jít, které by se měly poskytovat a které by se neměly poskytovat, protože to nejde z nejrůznějších důvodů nebo to není vhodné. To v § 5 ve znění, jak ho máme před sebou, není. Tam vůbec koncepce nějaké selekce, výběru informací poskytovaných při sestavování privatizačních projektů není.

Znamená to, že zpravodajové se nepřiblížili stanovisku federální vlády. Spíše to stanovisko poslance Kincla, v podstatě až na nějaká dvě písmena, odpovídá stanovisku federální vlády. Ale tady federální vláda připomíná, že je to příliš obecné, a že takto zásadně, mimo jiné i bez té sankce, která tady není, by se to formulovat nemělo.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Já ocituji výtah z doporučení vlády. Navrhovanou úpravu vláda považuje za příliš širokou. Doporučuje ji zpřesnit.

Slova "všechny údaje" nahradit textem: "Údaje podle § 6 odst. 1 písm. a) - d), písm. j) a podle povahy věci též údaje podle písm. i) a dále i údaje uvedené v odstavci 2 písm. d)."

To je také přesné znění návrhu, který je jako náš pozměňovací návrh odhlasován.

Ve stanovisku vlády, jak mě upozorňuje kolega zpravodaj, je to pod bodem ad 2 na konci strany 3.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme pokračovat.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Další pozměňovací návrh podal poslanec Zeman k § 12, kde navrhuje vypustit odstavec 5. Přečtu vám odstavec 5: "Majetku fondů lze použít k plnění závazků podniků určených k privatizaci." Toto je zásadní otázka věcného rozhodnutí, zda je vůbec možné majetku fondů použít k oddlužení závazků. Připomínám jen, že slovenský zákon toto umožňuje ještě v širší podobě než v České republice. Fakticky bylo i v České republice už použito. Kromě toho zřejmě nikdo není příliš nadšen, že tento způsob by se měl aplikovat, nicméně kdyby nebyla dána aspoň jeho možnost, v podstatě by to znamenalo, že na převážnou většinu podniků by musel být vyhlášen konkurs, protože jejich předlužení by bylo takové, že by nebylo možné volit jiné řešení. Proto už při zpracování zákona bylo přikročeno k tomu, aby se tato možnost úplně neuzavřela. Čili zpravodajové nedoporučují přijmout pozměňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(11.23 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. (SN ČR 6, SN SR 11, SL 13)

Kdo je proti? (SN ČR 14, SN SR 5, SL 23)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 25, SN SR 29, SL 42)

Ve Sněmovně národů České republiky šest, čtrnáct, dvacet pět, ve Sněmovně národů Slovenské republiky jedenáct, pět, dvacet devět, ve Sněmovně lidu třináct, dvacet tři, čtyřicet dva.

Sněmovny návrh nepřijaly.

Prosím další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Další pozměňovací návrh se týká také § 12. Podal ho poslanec Kincl. Skládá se ze dvou částí. Jednak požaduje v § 12 odst. 2 vypustit písmeno a), jednak ve shodě s poslancem Zemanem vypustit odstavec 5. O tom jsme právě rozhodli.

Vrátím se k bodu 1 - vypustit § 12 odst. 2. Opět přečtu. Odstavec 2 říká: "Majetek fondů může být použit v souladu se schválenými privatizačními projekty k těmto způsobům privatizace: (nyní následuje písmeno a), které se navrhuje vypustit) k založení akciových nebo jiných společností a k nakládání majetkovými účastmi na těchto společnostech."

Já k tomu mohu mít jen komentář, že kdyby toto ustanovení tam nebylo, že vyřadili bychom jeden z nejfrekventovanějších postupů při privatizačním procesu. Znamenalo by to, že v podstatě všechno bychom museli buď prodávat, nebo převádět na obce. Zásadně nedoporučujeme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(11.25 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. (SN ČR 3, SN SR 8, SL 6)

Kdo je proti? (SN ČR 39, SN SR 26, SL 53)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 9, SN SR 10, SL 18)

Ve Sněmovně národů České republiky tři, třicet devět, devět, ve Sněmovně národů Slovenské republiky osm, dvacet šest, deset, ve Sněmovně lidu šest, padesát tři, osmnáct.

Sněmovny návrh nepřijaly.

Prosím další návrh.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ďalší pozmeňujúci návrh je vedený ako návrh poslancov Roubala a Kudláčka. Je to výsledok rokovania expertnej skupiny, ktorá rokovala. Tento pozmeňujúci návrh treba brať komplexne. Včera bol rozdaný pred prerokúvaním tohto zákona, ale aby ste sa orientovali, jedná sa o § 14 odsek 2 plus § 15 odsek 1 na tej istej strane dole a na ďalšej strane o § 19 odsek 2 a 3.

Jedná sa o základný komplex, a to o komplex registrácie zmlúv a rieši sa tým prechod vlastníckeho práva k nehnuteľnosti tým, že prechádza dňom účinnosti zmluvy alebo pri vklade do obchodnej spoločnosti. Zjednocuje sa režim, podobne ako v procese malej privatizácie, kde prechádza vlastníctvo príklepom v rámci verejnej dražby. V rámci toho tento problém, ktorý vznikal v rozsahu veľkej privatizácie a v rozsahu prevodu majetku, aké sa predpokladajú. K tomuto riešeniu alebo postupu bolo kladné vyjadrenie všetkých zainteresovaných, že tento problém treba vyriešiť v rámci aj takých organizácií, ako je Najvyšší súd a Ministerstvo spravodlivosti.

A tu by som chcel upozorniť na ďalšiu vec, pre tých, ktorým sa zdá ako zložitý systém, že celý systém vlastníctva a spôsob registrácie bude upravený novými predpismi o pozemkových knihách a o realizácii registrácie.

Ďalšia vec, na ktorú by som chcel upozorniť, spočíva v tom, že registráciou nie sú dotknuté práva vlastníka, ktorý svoje práva môže uplatniť aj proti tomu, keby niečo zanedbal.

Za všetkých zainteresovaných - za spravodajcov, aj pokiaľ sa týka stanoviska federálnej vlády, ktorá odporučila pôvodne riešený režim - toto odporúčame.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím ještě jednou o ujasnění, kterých paragrafů se to týká.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Je to § 14, ods. 2, § 15, ods. 1 na rovnakej strane dole a na strane 4 § 19 ods. 2 a odsek 3.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: O těchto věcech budeme hlasovat najednou. O slovo se hlásí poslanec Mečl.

Poslanec SN J. Mečl: Chtěl bych jen podotknout, kolegové, že v podstatě poprvé v historii občanského práva nebo pozemkového práva nebo obchodního práva zrušíme princip registrace jako základ vzniku vlastnických práv v této souvislosti. (Projevy nesouhlasu.) Ano, je to pravda.

Poslanec SL K. Novosád: Tento postup už má analogii v našem právu, například v dekretu 12/45, to je v osidlovacím dekretu, kde dnem držby přecházelo vlastnické právo a registrace se prováděla až později.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chtějí zpravodajové k tomu, co řekl poslanec Mečl, něco poznamenat?

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ospravedlňujem sa. Nedovolím si na adekvátnej úrovni polemizovať s pánom poslancom Mečlom. Jedná sa o to, že celkový systém, ktorý je v našej republike, ako bol konzultovaný aj s jednotlivými zástupcami z vlády a s expertmi, je do určitej miery atypický a v nasledujúcom období sa bude riešiť. Na základe toho si dovolím povedať, že nemal celkom pravdu tak, ako sa vyjadril. K tomu by sa skutočne mali vyjadriť zainteresovaní - a oni sa vyjadrovali opačne ako pán poslanec Mečl.

Samozrejme diskusia nie je, ale tento režim už máme zavedený v systéme malej privatizácie.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Stanovisko vlády - původně jste říkal, že bylo jiné.

Mohl byste ještě tento postup blíže charakterizovat?

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Vláda upozornila - pretože tento problém nebol riešený v tlači 1066 - vo svojom stanovisku na to, že tento problém nie je riešený a navrhla spôsob riešenia s tým, že tento spôsob riešenia zavádza ďalší systém alebo režim registrácie. Vzhľadom na to, že sa pripravuje nová právna norma, pristúpili sme k tomu riešeniu, ktoré je tu navrhnuté. Nie je to naše riešenie ako riešenie spravodajcov, k tomu by som sa chcel vrátiť. Pristúpili sme k tomuto riešeniu. Celkový komplex bude upravený v novej zákonnej norme.

Chcel by som upozorniť na ďalší fakt, že notári ako notárske orgány štátnej správy by to mohli - vzhľadom na nával - riešiť jedine formálne. A posudzovanie podniku, ktorý to predkladá, okrem zakladateľov, posudzuje najvyšší orgán štátnej správy - Ministerstvo pre správu a privatizáciu majetku. Keď vznikne nejaká chyba a neodstráni sa, môže potom chyba vzniknúť aj na ďalších článkoch.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě má slovo poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Súčasná právna úprava vychádza z toho, že registrácia je potrebná len vtedy, keď na jednej strane vystupuje fyzická osoba. Doterajšia notárska prax bola taká, že v ostatných prípadoch tieto prevody nepodľahli registrácii štátnym notárom.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, budeme hlasovat. Návrh je jasný. Je to komplexní návrh, který se týká několika paragrafů, které zde zpravodajové uvedli.

(11.33 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento pozměňující návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR 39, SN SR 35, SL 71) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 6, SN SR 4, SL 9) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 8, SN SR 13, SL 15) Děkuji.

V české části Sněmovny národů třicet devět pro, šest proti, osm se zdrželo, ve slovenské části třicet pět pro, čtyři proti, třináct se zdrželo, ve Sněmovně lidu sedmdesát jedna pro, devět proti, patnáct se zdrželo.

Sněmovny návrh nepřijaly.

Prosím další návrh.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Další pozměňovací návrh podal pan poslanec Zeman - k § 14 odst. 3. Navrhuje v tomto paragrafu doplnit nový odst. 3, který zní: "Všechny privatizační postupy jsou rovnocenné. Při prodeji privatizovaného majetku nemohou fondy preferovat kterýkoli z privatizačních postupů předpokládaný tímto zákonem."

Souhlasím s tvrzením, že všechny privatizační postupy jsou rovnocenné, nicméně nikde v zákoně se netvrdí, že by nebyly. Je to tvrzení přinejmenším nadbytečné. Kromě toho fondy jako takové nemohou něco preferovat nebo nepreferovat. Fondy provádějí pouze to, co je v privatizačním projektu. Považuji to za proklamativní ustanovení, navíc postrádající jakoukoli logickou možnost kontroly.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat. Ještě má slovo poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, nechtěl jsem už v předchozím bodě reagovat na dlouhý výklad zpravodajů a upozorňovat je, že mezi bankrotem a oddlužením je ještě úvěrové řešení. Chtěl bych ale konstatovat - protože zřejmě toto dělají u dalších pozměňovacích návrhů - že zpravodaj by měl v zásadě uvést, zda s návrhem souhlasí nebo nesouhlasí, protože jinak nutí své protivníky k další argumentaci, tím jen zbytečně prodlužují naše jednání.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Možná, že je to trochu moje vina. Já jsem požádal zpravodaje, aby podrobně vysvětlili některá stanoviska, protože tím, že je několik tisků, nejsme vždy dost orientováni, které formulace se ten či onen návrh týká. Čili z těchto důvodů jsem žádal, aby podrobně vysvětlili stanoviska.

Prosím, ještě má slovo pan poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vzhledem k tomu, že většina poslanců zde minule nebyla, chtěl bych jen oba zpravodaje jednou větou upozornit, že se v hospodářské praxi naprosto evidentně setkáváme s preferencí jedné metody a konkrétní příklady jsem zde uváděl.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, budeme hlasovat.

(11.37 hodin)

Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh poslance Zemana, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR 17, SN SR 23, SL 32) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 12, SN SR 4, SL 33) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0) Děkuji.

V české části Sněmovny národů sedmnáct pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části dvacet tři pro, čtyři proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně lidu třicet dva pro, třicet tři proti, nikdo se nezdržel. Kolegové, upozorňuji na to, že ti, kdo se zdrželi hlasování, jsou smíšeni na panelu s těmi, kdo nehodlali vůbec hlasovat. Takže je to nerozlišitelné. Ale na výsledek hlasování to nemá vliv.

Návrh sněmovny nepřijaly.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP