Středa 29. ledna 1992

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené torzo Federálního shromáždění, podobně jako u malé privatizace i u privatizace velké se z původní malé novely úsilím některých vystupujících, mimo jiné i mne, stává novela velká. Nechtěl bych patřit k těm, kdo pro to, že s určitými návrhy neuspěli při projednávání zákona o velké privatizaci, je pouze mechanicky zopakují při nejbližší vhodné příležitosti, tedy při novele, která se týká poněkud jiných témat, a proto se budu řídit kritériem, že tyto pozměňovací návrhy uvedu současně se zdůvodněním změněných okolností, které v době přijímání původního zákona nebyly známy.

Část návrhu, kterou nyní uvedu, je obsažena v usnesení výborů pro plán a rozpočet a byla oběma těmito výbory schválena, i když ji hospodářské výbory, jako gesční, do celkového stanoviska nezařadily. Zbývající část, kterou oddělím, jsou návrhy, které předkládám i jménem klubu SDO. Takže první z návrhů, vyplývajících z usnesení č. 173 výborů pro plán a rozpočet, zní: V § 8 doplnit nový odstavec 3 s tímto textem: "Jestliže návrh privatizačního projektu obsahuje i privatizaci formou zaměstnaneckých akcií v rozsahu nad 20 procent účasti akciového kapitálu, je zakladatel oprávněn prodloužit lhůtu na předložení tohoto projektu ke schválení." Zdůvodnění novou skutečností je to, že jsme teprve nedávno přijali obchodní zákoník, že v dosavadním zákonu o akciových společnostech byl skutečně limit zaměstnaneckých akcií 20 procent, předkladatelé návrhu obchodního zákoníku dokonce tento limit snížili na 10 procent, ale v návrhu žádnou bariéru neuvádíme. Nebylo by proto spravedlivé vůči těm, kdo nemohli předložit alternativní privatizační projekt, protože to současná tehdejší legislativa neumožňovala, aby nyní, za změněných právních podmínek, byli znevýhodněni.

Za druhé, opět jménem výboru pro plán a rozpočet, doporučuji z § 12 vypustit odst. 5. Rovněž zde argumentuji novou skutečností. Při diskusích o velké privatizaci nám bylo argumentováno, že použití fondu národního jmění pro oddlužení podniků bude záležitostí více méně výjimečnou. Později se ukázalo, že jsou navrhovány rozsáhlé oddlužovací programy ve výši asi 50 miliard korun, což už není příliš výjimečné, nehledě na to, že lze vyslovit pochybnosti o tom, že při rozhodování, které podniky budou a které nebudou oddluženy, jsou důsledně aplikována tržní kritéria.

Za třetí. Paragraf 14 navrhujeme doplnit o nový odstavec 3 s tímto textem: "Všechny privatizační postupy jsou rovnocenné, při prodeji privatizovaného majetku nemohou fondy preferovat kterýkoliv z privatizačních postupů předpokládaný tímto zákonem." Na rozdíl od předchozích návrhů tento návrh přijal pouze výbor pro plán a rozpočet Sněmovny lidu. K tomu bych jako nový argument uvedl pouze zde již uvedený výrok, podle něhož někteří státní úředníci doporučují při zpracování privatizačních projektů preferenci kupónové metody s tím, že dosavadní management bude při splnění tohoto požadavku moci zůstat ve svých funkcích.

A nyní mi dovolte, abych přešel k poslední části pozměňovacích návrhů, které předkládám jménem klubu SDO. Všechny z nich se týkají § 25.

První zní: v tomto paragrafu odstavec 1 bod b) doplnit za slovy "obchodních společnostech" "(investičních privatizačních fondech)". I když se závorkami máme zde různé zkušenosti, domnívám se, že v tomto případě je v zákoně oprávněná. Termín "investiční privatizační fond" nebyl v době schvalování zákona o velké privatizaci stabilizován a domnívám se, že pro vysvětlení je vhodné ho nyní použít.

Moje poslední dva návrhy patrně potěší Harvardské privatizační fondy. První z nich: v § 25 odstavec 1 doplnit bod c) tímto zněním: "Obchodní společnosti uvedené v bodě b) mohou být založeny výlučně československými právnickými osobami. Zakladatelé těchto společností jsou povinni prokázat, že kapitál používaný investičními privatizačními fondy nepochází ze zahraničních zdrojů."

Konečně poslední - třetí bod: V § 25 doplnit odstavec 3: "Akcie získané způsobem uvedeným v odstavci 1 a 2 se mohou dále prodávat a nakupovat jen prostřednictvím transakcí na československé burze."

Na závěr stručné zdůvodnění. Ať už si myslíme o kupónové privatizaci cokoli, byla v každém případě vedena úmyslem poskytnout jistý podíl na státním majetku československým a pouze československým státním občanům. Kdyby naši zemi navštívil občan se zahraničním pasem, nemohl by si samozřejmě koupit kuponóvou knížku a tisícikorunový kupón. V podstatě institucionální analogii tohoto přístupu k jednotlivým občanům sleduje i předložený pozměňovací návrh. Lze si totiž poměrně snadno představit situaci, kdy pro privatizační fond dotovaný ze zahraničních zdrojů, ať už je tímto zdrojem Dresdenbank, Cosa nostra nebo KGB, bude poměrně snadné nabídnout deset tisíc korun občanovi, kterému o sto procent zdražili nájemné, v zemi, kde je miliónová nezaměstnanost a kde produkce i reálná mzda dále klesají.

Nechci opakovat svou citaci projevu profesora Höschla, pouze se domnívám, že je vysoká pravděpodobnost, že řada občanů tomuto vábení podlehne. A tak bez ohledu na konkrétní směnný kurs koruny může dojít k transferu státního majetku za cenu vskutku symbolickou do zahraničí. Chtěl bych pevně věřit, že toto si nepřáli dokonce ani tvůrci koncepce kupónové privatizace. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi. Nyní má slovo poslanec Huml, připraví se poslanec Kincl.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, v souvislosti s tímto Federálním shromážděním nedávno přijatými právními normami, týkajícími se ochrany životního prostředí, a speciálně v souvislosti se zákonem č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, se objevily - nebo spíše ještě objeví - dosud v privatizačních projektech nezohledňované finanční a jiné závazky privatizovaných podniků. Že to nebudou závazky bezvýznamné, dokazuje např. opatrnost, s jakou k řešení této problematiky přistoupila akciová společnost Škoda - Volkswagen ve schválené smlouvě o vytvoření této akciové společnosti. Pokud si dobře vzpomínám, ve sdělovacích prostředcích se objevila informace o částkách blížících se 50 mil. Kčs.

Je jistě nepochybné, že každý občan má právo vědět, jaké povinnosti a závazky má podnik, do něhož hodlá investovat, právě ve sféře ochrany životního prostředí. Proto jsme spolu s kolegou Soldátem připravili doplňovací návrh k zákonu č. 92/1991 Sb., který by tuto problematiku řešil.

Předem podotýkám, že tento návrh vznikl doslova na poslední chvíli, a proto bude zřejmě vyžadovat některé legislativní úpravy, doplnění odkazů na již schválené právní normy apod.

Rád bych vás seznámil se zněním tohoto doplňovacího návrhu. Za § 6 stávajícího zákona by se vložil § 6 a), který by v odstavci 1 stanovil, že součástí privatizačního projektu musí být vyhodnocení závazků podniků z hlediska ochrany životního prostředí.

Odstavec 2: Vyhodnocení podle odstavce 1 zahrnuje: a) zhodnocení, ve kterých směrech podnik dodržuje a ve kterých nedodržuje platné právní předpisy na ochranu životního prostředí, s vyčíslením nákladů, které budou nezbytné k dosažení souladu s těmito předpisy; b) přehled plateb za znečišťování životního prostředí a za využívání přírodních zdrojů (§ 31 zákona o životním prostředí číslo 17/1992 Sb.) a sankcí za poškozování životního prostředí uložených podle zákona o životním prostředí a podle zvláštních předpisů, (zde budou odkazy na předpisy o ochraně ovzduší, o nakládání s odpady, o vodách atd.) které byly podnikům uloženy pravomocným správním rozhodnutím; c) vyčíslení škod na životním prostředí, způsobených dosavadní činností podniků ve smyslu § 8 odstavec 2 zákona o životním prostředí a podle zvláštních právních předpisů.

Odstavec 3: Vypořádání nároků oprávněných osob ve smyslu § 6 odstavce 1 písmeno e) se bude řešit individuálně u každého převodu podniku. Totéž platí pro podmínky prodeje podle písmene h).

Odstavec 4: Každá smlouva o prodeji privatizovaného majetku nebo o jeho vložení do základního kapitálu obchodní společnosti musí obsahovat ustanovení určující, která osoba bude odpovědná za náhradu škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniku, postup a lhůty při odstraňování těchto škod." Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ohlašoval jsem poslance Kincla, dávám mu slovo, potom dostane slovo poslanec Malina jako zástupce klubu ODS. Vzhledem k tomu, že už jsem poslance Kincla ohlásil, zachovám toto pořadí.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, máme opět před sebou jeden z důsledků naší uspěchané a mnohdy nekvalitní práce. Abychom udělali za dost naší nedobré práci, zvykáme si velmi často zákony měnit a doplňovat. Tím komplikujeme nejen právní praxi, ale činíme výchozí zákony, ale i zákony související, nesrozumitelnými pro občanskou veřejnost. V tomto případě dokonce jdeme ještě dál a zcela činíme pro veřejnost nesrozumitelný vztah velké privatizace, restituce a mimosoudních rehabilitací.

Tak především zcela měníme obsah § 3 a chceme i restituovaný majetek učinit předmětem privatizace a dokonce tím, že nabyvatel, který pak bude muset majetek vydat, bude požadovat slevu nebo finanční náhradu od fondu národního majetku.

Označil bych to za neobyčejně problematické. To vše by se totiž mohlo stát předmětem spekulace, neúměrného poskytování výše slev a finančních náhrad pro nabyvatele.

V § 7 je sice žádoucí, aby veškeré osoby měly údaje o privatizovaném majetku, ale odvolávku na právní předpisy - aniž je vymezeno, o které se jedná - považuji za hrubý nedostatek tohoto paragrafu.

Tímto paragrafem se snažíme podvázat osoby, které údaje získají o privatizovaném majetku, jistým zákazem použití údaje k jiným účelům a snahou, aby osoba údaje dále nepřenášela. Podle mě je malicherné si myslet, že to v praxi bude fungovat a že to lze využít, když pro takovou osobu z toho nevyplývají vůbec žádné sankce.

Už vůbec nechápu, jak se může v § 12 odst. 2a) navrhovat zařazení zemědělských družstev, a to poté, co jsme schválili nechvalně známý transformační zákon o družstvech a co jsme vlastně schválili o poslání fondu národního majetku. Doplnění § 12 odst. 5 je důkazem nám samým, že všichni nebo někteří z nás vůbec nepochopili proces privatizace. § 12 takto upravený považuji, nezlobte se na mě, za poslanecký diletantismus.

Totéž se dá říci o § 15 odst. 3. Totiž vypustit rušení fondu je neodpovědné vůči funkčnosti, kterou jsme zákonem fondu vymezili. O § 15 odst. 5 tvrdím, že praxe se s ním nevyrovná, neboť podnikání jako takové je jedna věc a vložený majetek věc druhá. Vklad majetku do obchodní společnosti nemůže znamenat podnikání v jeho rozsahu. K tomu je přece třeba dalších předpokladů a znalostí.

§ 45 odst. 3. Chápu obavy, které tady vznikají a které jsou motivovány nájemními smlouvami, ale upozorňuji, že je to zásah do zákona o podniku a omezujeme tím značně dispoziční právo stávajících podniků.

Doplnění § 47 odst.4 a vložení nového § 48 a) považuji za hrubé porušení privatizace. Jde o pokus cestou zákona odsouvat proces schvalování privatizačních projektů ve prospěch zájmů některých osob a skupin. Právě tyto paragrafy usnadní mnohým zdržet celý schvalovací proces a státní správě schvalování odkládat. Jde o rozšíření doby na uplatnění nároků v mimosoudních rehabilitacích a restitucích, jiný cíl to podle mého názoru nemá.

V § 47 de facto umožňujeme, aby majetek, který likvidátor neprodá ve veřejné dražbě, přenechal osudu FMF. Nechci domýšlet osud takového majetku, že by například mohl být i darován. Ale proč odnímáme likvidátorovi to, co je mu povinné, prodat jakýmkoli způsobem, tedy co nejhospodárněji?

A tak, vážené Federální shromáždění, opět se stalo to, co se tady stává, že z nevinné poslanecké iniciativy ODA, číslo tisku 925, která jakž takž byla přijatelná pro praxi, se stává totéž, co s novelou zákona o malé privatizaci - pokusem zákonnou cestou, novým tiskem číslo 1066 zcela změnit filozofii zákona o velké privatizaci. Já to považuji za neseriózní a neodpovědné vůči občanské veřejnosti.

A proto navrhuji vrátit tisk 1066 k novému zpracování. Za předpokladu, že tento návrh nebude přijat, podávám tyto další pozměňovací návrhy. Budu hovořit v bodech o tisku 1066 pro jednoduchost:

1. vypustit bod 1, to je § 3.

2. v bodě dvě provést tuto úpravu, zhruba v polovině rozsahu § 6 odst. 1 a) až e), h) až j) a odst. 2 d) zákona č. 92/1991 Sb., zbylou část textu zcela vypustit

3. vypustit bod 3

4. vypustit bod 4 5. vypustit bod 5 6. vypustit bod 6 7. vypustit bod 8

8. vypustit bod 9 kromě § 47 b) s výjimkou poslední věty.

Děkuji za pochopení i nepochopení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, předejte své návrhy písemně, pane poslanče. Slovo má teď poslanec Malina, připraví se poslanec Stome.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vyjádřil podporu novele zákona č. 92/1991 Sb., jménem poslaneckého klubu ODS. Myslím, že tuto novelu nelze chápat jako výraz nebo důsledek nekvalitní práce tohoto parlamentu, naopak se domnívám, že problematika, která před námi stála a kterou jsme řešili zákonem č. 92/1991 Sb., byla natolik složitá, že nutnosti jakési novely, která bude reagovat na poznatky, získané v počátečním procesu privatizace, jsme si byli vědomi už v době schvalování tohoto zákona.

Myslím, že věci, na které reaguje tento návrh této novely, jak ve znění původního tisku 925, tak ve znění tisku 1066, jsou potřebné. S námitkami, které tady měl můj předřečník, souhlasím snad jedině co se týče zemědělských družstev. Souhlasím s ním i v jedné specifické problematice a částečně v problematice § 7, kde se jedná o údaje pro vypracování konkurečního privatizačního projektu. Souhlasím s vymezením rozsahu těchto údajů. Je to vlastně reakce na vyjádření vlády k poslaneckému návrhu, ale myslím, že je tady ještě jeden aspekt, který nebyl řešen, a to je vlastně to, co se navrhovatelé novely snažili řešit tím, že učinili povinností podniku předat potřebné údaje, činit zodpovědného statutárního zástupce, statutární orgán. Domnívám se, že cílem není najít toho, kdo zodpovídá za předání údajů, ale skutečně údaje předat. Zodpovědnost neřeší situaci, že v termínech, které budou pro vypracování konkurenčního projektu, autor konkurenčního projektu údaje k dispozici mít nebude.

Navrhuji proto, aby v § 7, tzn. bod 2 tisku 1066 bylo doplněno, že v případě, neposkytne-li požadované údaje podnik, který již předal privatizační projekt, je povinen předat požadované údaje zakladatel tohoto podniku.

Závěrem chci znovu zdůraznit, že novela je potřebná, že určitě neřeší všechny problémy, se kterými se v průběhu privatizace setkáváme, ale stav bez této novely je jistě horší než s ní. Doporučuji novelu schválit. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Malinovi. Nyní má slovo pan poslanec Stome, připraví se pan poslanec Kvačkaj.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové poslanci, vážení hosté, dovolte, abych obrátil vaši pozornost na § 47 zákona 92/91, kde po mém soudu není dostatečně chráněn způsob a i rozsah vypořádání nároku oprávněné osoby v privatizačním projektu. Oprávněné osoby nejsou chráněny takovým způsobem jako v jiných zákonech a ti, kteří mohou uplatnit svůj nárok podle zákona 87 přímo, tzn. nikoli pomocí privatizačního projektu, jsou zvýhodněni, resp. opačně, osoby, které jsou odkázány na privatizační projekt, jsou znevýhodněny. Jsou znevýhodněny ve dvou směrech, totiž za prvé, že se ani nedozví a nemá nikdo povinnost jim sdělit a oni nemají prakticky možnost donutit příslušného zpracovatele nebo schvalovatele privatizačního projektu ke sdělení, tedy k informaci, jak jejich řádně uplatněný nárok byl v privatizačním projektu zpracován, a to s těmi důsledky, že nakonec by se dostali do situace, že by jim mohlo zcela nenahraditelně být ukřivděno, jejich nárok by mohl být neúměrně zmenšen nebo zcela pominut.

Oni by vlastně už neměli žádnou právní ochranu. Protože jsme přijali v řadě předpisů možnost soudního přezkoumání a jiných rozhodnutí, domnívám se, že nebude od věci, když i zákon č. 92 podrobíme obdobné změně, která v podstatě nereprezentuje nic jiného, než zajištění nároků takovýchto oprávněných osob.

Navrhuji proto, aby stávající dikce § 47 odst. 1 byla doplněna takto. Tečka na konci tohoto odstavce, nechť je nahrazena středníkem a věta za středníkem bude znít: O schváleném způsobu vypořádání je orgán příslušný ke schválení privatizačního projektu povinen vyrozumět oprávněnou osobu, která uplatnila svůj nárok (podle odst. 2) písemně ve lhůtě jednoho týdne ode dne schválení privatizačního projektu. Tím se sleduje to, aby oprávněná osoba, která u příslušného centrálního orgánu uplatnila svůj nárok do privatizace, se po schválení privatizačního projektu, ať je jakýkoli, dověděla do jednoho týdne od doby, kdy tento privatizační projekt bude schválen, tzv., aby se dověděla jak o jejím nároku v tomto privatizačním projektu je uvažováno.

§ 47 - tj. tentýž paragraf v návaznosti na to, co jsem právě řekl, byl by v odst. 3 doplněn větou, která zní: Jestliže oprávněná osoba nesouhlasí se způsobem vypořádání nároku ve schváleném privatizačním projektu, může proti jeho schválení podat opravný prostředek u soudu ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy byla o způsobu vypořádání svého nároku vyrozuměna; podání opravného prostředku má odkladný účinek. Konec. Možná, že se bude zdát z obou stran kritizovatelné, z jakých důvodů je tam 15denní lhůta. Patnáctidenní lhůta vypadá na jednu stranu dosti krátká, ale je nutná proto, aby se privatizační projekt příliš nezdržoval. Na druhé straně je nutno dát tomu člověku alespoň možnost základní informace, zda jeho nesouhlas může opřít o nějaká další zjištění či nikoli. Samozřejmě, že přezkoumání by bylo provedeno u soudu běžnou metodikou podle hlavy třetí příslušné části občanského soudního řádu, která hovoří o správním soudnictví. To je, prosím vás, všechno. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Svůj návrh máte písemně. Předpokládám, pane kolego, že ho předáte písemně. Prosím nyní poslance Kvačkaje. Potom poslanec Jurečka.

Poslanec SL P. Kvačkaj: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, nechýba mnoho dní a bude to presne rok, čo sme prijali zákon, ktorého novelu budeme teraz schvaľovať. V tejto súvislosti sa mi pripomína známy Kozinov výrok: "Lomikare, Lomikare, do roka a do dňa, volám ťa na Boží súd." Tento výrok by sme s trochou fantázie mohli použiť aj na federálnu vládu a tento zákon. Pretože do roka od jeho prijatia sa podarilo dosiahnuť len veľmi málo.

Z proklamovaného odštátnenia podnikov sa neuskutočnilo takmer nič alebo len veľmi málo a všeliek hospodárskych ťažkostí - kupónová privatizácia - nám zatiaľ spôsobuje len šoky. A na šok zahynul aj onen Lomikar.

Nepochybne kupónová privatizácia umožní jednotlivým občanom prísť za lacný peniaz k určitým hodnotám. Na druhej strane to však v žiadnom prípade nie je ten ťažný kôň, ktorý vytiahne zapadnutý voz našej ekonomiky zo závozu.

Pretože mnohé naše výhrady tu už pripomínal pán poslanec Zeman, aj pán poslanec Kincl, nebudem sa o nich viac zmieňovať. Budeme však podporovať niektoré ich protinávrhy.

Náš klub - SDŠ - nepodporoval prijatie zákona č. 92/91, a teda aj jeho novelu v znení, v akom bola predložená, podporovať nebude. Ukazuje sa, že predovšetkým prevádzacie predpisy obsahujú veľa nedostatkov, na ktoré by som chcel upozorniť.

Predovšetkým vláda umožnila zakladať investičné privatizačné fondy komukoľvek, čoho okamžite využili zamestnanci štátnej správy, ale aj peňažné ústavy a banky. Tým, že sú pri prvotnom zdroji informácií, dostávajú sa do neprimerane výhodnejšieho postavenia ako ostatní účastníci kupónovej privatizácie. Mám dokonca správy z podnikov zaradených do kupónovej privatizácie, že banky od nich požadujú informácie o situácii v podniku a jeho zámeroch do budúcnosti. Tu je už len krok k tomu, aby sa takáto informácia dostala do príslušného bankového investičného privatizačného fondu.

Takéto spôsoby odporujú nielen etike podnikania, ale možno to označiť aj za nekalú súťaž.

Tiež sa šíria správy, že niektoré IPF majú za sebou zahraničný kapitál. Pokiaľ je to pravda - a vláda si to mala urýchlene overiť - potom tu ide o priamy rozpor s filozofiou zákona, pretože kupóny sa mali použiť ako určitý spôsob odškodnenia občanov za minulé roky.

Aj organizácia predaja a registrácia kupónových knižiek vykazuje celý rad nedostatkov. Nie je predsa možné, aby vláda alebo v tomto prípade FMF nedokázali zabezpečiť dostatok kupónových knižiek. Keď chýba cca 4 milióny kupónových knižiek, vzniká otázka, kde sú. Neverím, že by niekto také množstvo dokázal dopredu vykúpiť. Ako nehoráznosť potom pôsobí za tohto

stavu požiadavka, aby sa občan mohol znovu zaregistrovať za ďalších 500 Kčs.

Vážené kolegyne a kolegovia, možno to, čo som hovoril, sa dotýka predloženej novely zákona č. 92/91 Zb., len nepriamo. Myslím si, že máme poslednú možnosť napraviť chyby, ktoré sme uvedeným zákonom urobili. Lepšie povedané - jeho aplikáciou v praxi. Pokiaľ nemá byť neskoro, musíme reagovať hneď.

Odporúčam preto, aby sme okrem uvedených protinávrhov prijali tiež uznesenie, v ktorom požiadame vládu ČSFR, aby pre kupónovú privatizáciu prijala také opatrenia, ktoré:

1) zamedzia vytváranie IPF financovaných zahraničným kapitálom vrátane následnej kontroly,

2) znemožnia bankám a iným peňažným ústavom zneužívať svoj informačný monopol v hospodárskej situácii štátnych podnikov v prospech svojich IPF,

3) donúti FMF zlepšiť organizáciu predaja a registráciu kupónových knižiek, aby na chaotickú organizáciu nedoplácal občan,

4) aby predĺžila termín registrácie kupónových knižiek tak, aby umožnila registráciu všetkým záujemcom bez obáv z premeškania termínov, a to dôstojným spôsobom.

Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP