Středa 29. ledna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážený pane kolego, rozhodování o tom, je-li něco nebo není-li něco podřízeno zákazu majorizace, to není procedurální záležitost, to je záležitost ústavní. Z ústavního textu neplyne, že na tento zákon se vztahuje zákaz majorizace. Pokud poslanec Mečl na tomto stanovisku trvá, měl jej předložit v ústavně právních výborech, ústavně právní výbory měly toto stanovisko zaujmout, že v tomto případě se má hlasovat s uplatněním této zásady. Nestalo se tak.

Budeme hlasovat o návrhu paní poslankyně Petrové. Budeme hlasovat, obě sněmovny hlasují současně. Prosím pracovnici Kanceláře, aby opustila místnost, pan poslanec Morovič přestane vyřizovat své osobní věci při hlasování a přistupujeme k hlasování. Vážená paní kolegyně, opusťte jednací síň!

(11.02 hodin)

Hlasujeme, návrh je jasný.

Ptám se poslanců, kdo je pro pozměňovací návrh paní poslankyně Petrové, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN 28, SL 34)

Kdo je proti? (SN 33, SL 24)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 39, SL 39)

Ve Sněmovně národů 28 pro, 33 proti, 39 se zdrželo, ve Sněmovně lidu 34 pro, 24 proti, 39 se zdrželo.

Návrh přijat nebyl. Prosím o další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Další úpravu jsem navrhoval já. Týká se § 6, a to v § 6 odst. 3 slova "podle § 3" nahradit slovy "uvedené v § 3 odst. 1".

Domnívám se, že jde pouze o legislativní úpravu a že ji jako takovou lze akceptovat a nemusíme rozhodovat hlasováním, pokud obě sněmovny nejsou jiného názoru.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To je skutečně jenom legislativně technická úprava. Prosím další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Další pozměňovací návrh se týká § 9, podával ho poslanec Voleník, který žádá, aby v § 9 se doplnilo nové písm. d), které zní:

"d) nosit střelnou zbraň a používat ji ve smyslu zvláštních předpisů"; přičemž zde bude proveden legislativní odkaz na § 13 a 14 zákona č. 140/1961 Sb., trestního zákona ve znění pozdějších předpisů; § 34 zákona č. 228/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů."

S tímto návrhem osobně souhlasím, byť nevidím žádné komplikace. Pokud by se nepřijal, nebyla by situace nijak zkomplikovaná a pokud v zákoně takové ustanovení bude, nebude způsobovat taktéž žádné komplikace. Tudíž nechávám sněmovnám na rozhodnutí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Druhý zpravodaj? Souhlasí. Pan ministr? Souhlasí též.

Čili slyšeli jste pozměňovací návrh, zpravodajové i ministr souhlasí, budeme tedy hlasovat.

(11.04 hodin)

Kdo je pro tento pozměňovací návrh poslance Voleníka, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko! (SN 75, SL 74)

Kdo je proti? (SN 0, SL 0)

Zdržel se hlasování? (SN 27, SL 23)

Ve Sněmovně národů 75 pro, nikdo proti, 27 se zdrželo.

Ve Sněmovně lidu 74 pro, nikdo proti, 23 poslanci se zdrželi, řada poslanců nehlasovala.

Návrh byl přijat oběma sněmovnami.

Prosím o další pozměňovací návrh.

Společná zpravodajka výborů SN E. Sándorová: Ďalšie pozmeňujúce návrhy, ktoré predniesol pán kolega Jégl ešte vo svojej spravodajskej správe, naznačujú, že ich považujeme v podstate za legislatívne úpravy. Sú k § 10 ods. 1, kde namiesto slova "využívať" navrhuje kolega Jégl použiť slovo "používať." Je to jasná legislatívna úprava.

V § 19 ods. 2 za slovo "neplnoletých" vložiť slovo "osôb." Toto tiež považujem za jednoduchú legislatívnu úpravu.

A v § 24 ods. 3 taktiež je legislatívna úprava, aj keď je to rozsiahlejšie. § 24 ods. 3 by znel: "Ustanoveniami ods. 1 a 2 nie sú dotknuté predpisy o ochrane štátneho tajomstva."

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: O tom nebudeme hlasovat.

Společná zpravodajka výborů SN E. Sándorová: Myslím, že o tom netreba hlasovať.

Ďalší pozmeňujúci návrh predniesol pán kolega Malina, a to, navrhoval vypustiť z § 19 ods. 3. Tento pozmeňujúci návrh kolegu Malinu neodporúčame, pretože vo výbore aj navrhovateľ vychádzal z predpokladu, že v každej spravodajskej službe je isté nebezpečenstvo, že príslušníci, pracovníci tej spravodajskej služby, budú jednať akosi protizákonne, presahujúc svoje právomoci, alebo aj z iných dôvodov môže dôjsť k tomu, že sa budú sústreďovať informácie, ktoré akosi dodatočne sa ukážu byť nepravdivými alebo zbytočnými. Pre tento prípad musí byť nejaké ustanovenie v zákone a toto ustanovenie, ktoré je tu v § 19, vychádza presne z koncepcie zákona FBIS.

Takže navrhujeme tento odsek ponechať v zákone. Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Malina trvá na svém návrhu? Ano. Budeme o něm hlasovat. Návrh je jasný, zpravodajové nedoporučují. Má pan ministr nějaké stanovisko k této věci? Ztotožňuje se se stanoviskem zpravodajů.

(11.07 hodin)

Čili kdo je pro pozměňující návrh pana poslance Maliny, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN 17, SL 11)

Kdo je proti? (SN 19, SL 19)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 68, SN 67)

Ve Sněmovně národů 17 pro, 19 proti, 68 se zdrželo.

Ve Sněmovně lidu 11 pro, 19 proti, 67 poslanců se zdrželo, několik poslanců nehlasovalo.

Návrh přijat nebyl.

Společná zpravodajka výborů SN E. Sándorová: Posledný pozmeňujúci návrh je pozmeňujúci návrh kolegu Voleníka k § 24. Z odseku 1 navrhuje pán Voleník vypustiť slová "...a ktoré v záujme právnických a fyzických osôb vyžadujú, aby ostali utajené pred nepovolanou osobou" a čiarka za slovami "v súvislosti s nimi" by sa zmenila na bodku. Tento návrh považujeme za upresňujúci a odporúčame prijať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Jégl.

Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl: Dávám na zvážení, protože se nejedná o věcnou změnu, ale o legislativní úpravu, zda bychom nemohli tuto změnu akceptovat bez hlasování.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přece jenom je to změna, která dost mění, i když si myslím, že je to změna, která nemění obsah, ale přece jenom v tomto případě to nepovažuji za prostou změnu legislativní. Doporučuji, abychom o tom hlasovali.

Ptám se přítomného ministra obrany, jaké je jeho stanovisko. Doporučuje také. Čili shodné stanovisko zpravodajů i zástupce vlády doporučuje navrhovanou úpravu jako přesnější k přijetí.

Budeme tedy hlasovat.

(11.10 hodin)

Ano, ptám se poslanců obou sněmoven, kdo z nich souhlasí se změnou, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (SN 87, SL 88) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 2, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 16, SL 11) Děkuji.

Ve Sněmovně národů osmdesát sedm poslanců pro, dva proti, šestnáct poslanců se zdrželo, ve Sněmovně lidu osmdesát osm pro, nikdo proti, jedenáct se zdrželo, několik poslanců nehlasovalo, obě sněmovny tento pozměňující návrh přijaly.

Tím jsou pozměňující návrhy vyčerpány, předpokládám, že je tomu tak. Paní zpravodajkyně Sándorová.

Společná zpravodajka výborů SN E. Sándorová: Ešte by som sa zmienila o podnete pána podpredsedu Šútovca, ktorý sme pochopiteľne zvážili, ale dospeli sme k názoru, že pri tomto zákone musíme vychádzať zo súčasného stavu a že s tým sa bude musieť vysporiadať budúci parlament.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan místopředseda to nepodával jako pozměňovací návrh, dával tento problém pouze k uvážení.

Čili teď zbývá hlasovat o návrhu zákona jako celku. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné a můžeme tedy hlasovat.

(11.11 hodin)

Ptám se poslanců, kdo souhlasí s návrhem zákona ve znění usnesení výborů a schválených pozměňujících a doplňujících návrhů podle doporučení zpravodajů, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (SN 100, SL 93) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 1) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 11, SL 9) Děkuji.

Ve Sněmovně národů sto poslanců pro, nikdo proti, jedenáct se zdrželo, ve Sněmovně lidu devadesát tři pro, jeden proti, devět poslanců se zdrželo, čtyři poslanci nehlasovali.

Po souhlasném usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o Vojenském obranném zpravodajství.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.274, SN č.446, SL č. 421)

Tím je tento bod uzavřen a přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je

12

návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, tisk 925 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1066

Návrh předložil předseda klubu ODA pan poslanec Daniel Kroupa. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající, milé dámy, vážení pánové, v únoru loňského roku schválilo Federální shromáždění zákon č. 92/91 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, tzv. transformační zákon. Po malé privatizaci, restitučních zákonech tak byla vytvořena základní právní norma pro zahájení bezprecedentního procesu privatizace. O významu privatizace v procesu československých reforem, o její klíčové roli pro oživení desítky let sterilizovaných hospodářských a morálních schopností občanů našeho státu, bylo řečeno a napsáno mnoho slov. Pochybnosti o tomto významu jsou dnes vyhrazeny ryze nejstrnulejším obhájcům teorie o schopnostech státu spravovat hospodářství.

Zahájení procesu privatizace přivedlo na svět obrovské množství problémů, které bylo velmi obtížné předvídat. Složitost problémů je známa celému světu. Vedle složitosti samé se však objevuje i ještě jiný fenomén, který politické a hospodářské aspekty privatizace podbarvuje od samého začátku procesu. Spočívá ve skutečnosti, že nikoli každý si vlastní průběh privatizace představuje v podobě, kterou bychom mohli považovat politicky i funkčně za přijatelnou. Od počátku se totiž projevují snahy mnohých bývalých kormidelníků socialistického hospodářství, nikoli pouze u kormidel, kteří se snaží v privatizační bouři se udržet, ale také, a to je mnohem nebezpečnější, rozmanitými pololegálními a ilegálními způsoby se stát držiteli majetku. Pod privatizací tak mnozí začali hledat cestu k uchování hospodářské a politické moci a k nenápadnému přesunu majetku sobě samým. Toto pojetí privatizace je pro nás naprosto nepřijatelné.

Transformační zákony chápeme jako organizační pravidla privatizačního procesu. Nelze proto na ně uplatnit přísná kritéria, která jsou kladena na zákonodárství vyspělých demokracií, zejména na normy soukromoprávní, podle nichž je k novelizaci platných norem třeba přistupovat co nejméně často. V naší situaci je naopak při zmíněné bezprecedentnosti nezbytné reagovat pohotově na vývoj podmínek a rámců, ve kterých se tento proces odehrává.

Z těchto důvodů jsme přistoupili ke zpracování návrhů na novelizaci zákona č. 92/91 Sb. v těch bodech, u kterých se při přípravě transformace prokázala zřetelná potřeba korekce a doplnění. Klub ODA přitom vycházel zejména z praktických zkušeností obou republikových ministerstev pro správu národního majetku a jeho privatizaci, kterých nabyly v průběhu roku při přípravě procesu privatizace a kontrole dodržování jeho pravidel. Návrh zákona jste obdrželi v tisku 925.

Obsahem novely bylo řešení tří vážných problémů, které nebyly při schvalování transformačního zákona tak zřejmé, a o nichž jsme přesvědčeni, že ponechat jejich řešení mimo právní úpravu by bylo krajně nežádoucí.

Za prvé - navrhujeme v § 7 transformačního zákona zdůraznit povinnost podniků poskytovat při zpracování alternativního privatizačního projektu veškeré informace ke zpracování nepostradatelné tomu, kdo takový projekt připravuje. Z informací, které máme k dispozici, vyplývá, že vedoucí pracovníci řady státních podniků odmítají potřebné údaje poskytovat. Naše úprava tedy směřuje k uzákonění této povinnosti.

Jiný vážný problém se projevil v souvislosti zejména s tzv.blokačním ustanovením. Řada státních podniků obchází zákaz převodu vlastnictví k majetku tím, že jej přenechává do dočasného užívání rozličným subjektům, přičemž tak mnohdy činí s neskrývaným úmyslem vzít v úvahu osobní zájmy pracovníků státních podniků, ať již z důvodů přímého zisku prostřednictvím korupce či z důvodů své vlastní budoucí účasti na vlastnictví tohoto majetku.

Takto uzavřené smlouvy často předurčují obsah privatizačních projektů včetně rozhodování o tom, kdo se má stát subjektem privatizace. Jsme si vědomi skutečnosti, že takto uzavřené smlouvy dost dobře nelze, zejména s ohledem na to, že nájemcem může být zahraniční subjekt, prohlásit za neplatné se zpětnou účinností, i když mnoho nepravostí by takový postup jistě odstranil.

S ohledem na relativně dlouhodobý charakter privatizace však považujeme za nezbytné vyřešit tuto situaci alespoň pro dobu budoucí, a to tím, že takto uzavřené smlouvy od účinnosti novely přestanou být platnými ze zákona nejpozději okamžikem přechodu na příslušný fond národního majetku.

Konečně třetí důležitý problém se váže na snahy některých vedoucích pracovníků vyhnout se privatizaci vyhlášením likvidace státního podniku, mnohdy bez skutečných příčin anebo proto, že k takové likvidaci správci státního majetku takové podniky cíleně vedou.

V tisku 925 jsme z těchto důvodů navrhli možnost uplatnit režim zákona i na státní podniky v likvidaci.

Závěrem mi dovolte malou poznámku. Je nám jako navrhovatelům novely zřejmé, že s procesem privatizace je jistě spojena řada problémů, které náš návrh novely nepostihuje. Nechceme dogmaticky lpět na vlastní představě o tom, co je pro kontrolu čistoty a rychlosti průběhu privatizace nezbytné, a proto se nebudeme bránit takovým doplňkům a úpravám, které budeme považovat za potřebné z hlediska legislativně technické a věcné správnosti.

Co však nemůžeme z postavení navrhovatele akceptovat, jsou případné zásadní změny celkového pojetí koncepce privatizace. Zásadní změny stavebních kamenů transformace, to znamená návrhy, které by směřovaly k změnám těchto klíčových ustanovení transformačního zákona, o nichž bylo již na jaře loňského roku věcně a politicky rozhodnuto po obšírných diskusích při přípravě zákona.

Nechceme a nemůžeme být iniciátory změny ve směru privatizace. Naše novela si naopak klade za cíl odstranit překážky tomuto směru a rychlosti kladené.

Protože návrh usnesení hospodářských výborů doznal vůči tisku 925 určité změny, dovolte, abych se závěrem vyjádřil k bodům, které se v tisku 1066 proti našemu návrhu objevily.

Jako navrhovatel novely zákona považuji za přijatelné všechny změny s výjimkou těch ustanovení, o kterých se nyní zmíním.

V bodě 3 je uveden návrh na doplnění § 12 odst. 2 písm. a). Přesto, že chápeme záměr takového doplnění na základě výsledků jednání expertní porady, nemohu se s tímto návrhem ztotožnit. Fond nemůže převádět majetek na družstva, musel by v takovém případě vyhledávat všechny členy, být současně i zakladatelem družstva, ačkoli k tomu není uzpůsoben. Jeho úkolem je pouze převádět majetek na jiný subjekt, který ale v tomto případě neexistuje, a tato cesta je právně neschůdná.

V bodě 5 je navrhováno v § 15 odst. 3 vypustit ustanovení o ručení fondu za závazky váznoucí na privatizovaném majetku. Také v tomto případě je záměr pochopitelný, nicméně za prvé by tento způsob řešení nevedl k cíli, nestačí vypustit, muselo by se explicitně uvést, že fond neručí. Za druhé byl by to velmi vážný signál oslabující právní jistotu pro nové nabyvatele.

Se všemi ostatními změnami tak, jak budou prezentovány zpravodaji, vyslovuji jako navrhovatel novely souhlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Kroupovi. Konstatuji, že návrh byl přikázán výborům hospodářským, výborům pro plán a rozpočet, výborům pro životní prostředí a výborům ústavně právním obou sněmoven. Po projednání ve výborech připravily písemný návrh usnesení sněmoven (tisk 1066) výbory hospodářské a pověřily poslance Libora Kudláčka a Miloslava Roubala přednesením zpravodajských zpráv. Prosím nyní zpravodaje výborů Sněmovny národů Miloslava Roubala, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia, zákon, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 92/1991 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, dostali prikázané na prerokovanie výbory Federálneho zhromaždenia ústavnoprávne, výbory pre plán a rozpočet, výbory pre životné prostredie a garančné výbory, výbory hospodárske.

Tento zákon bol pripravený na prerokovanie už na predchádzajúcu, decembrovú schôdzu, ale z časových dôvodov sa nedostal na program tohto spoločného rokovania. Zároveň, vzhľadom na to, že došlo k značným zmenám oproti tlači 925, bola požiadaná federálna vláda, Slovenská národná rada i Česká národná rada, aby sa opätovne vyjadrili k tlači 1066. A dokonca by som chcel upozorniť, federálna vláda bola požiadaná, aby sa vyslovila k tzv. tlači 1066 A, do ktorej boli zahrnuté aj pripomienky Českej národnej rady, ktoré sme považovali za dosť podstatné, aj keď hospodárske výbory Federálneho zhromaždenia ju neakceptovali. Vyjadrenie federálnej vlády k tlači 1066 A vám bolo pod číslom 00054 rozdané predvčerom.

Jednotlivé výbory Federálneho zhromaždenia s týmto návrhom tejto novely súhlasia. V Slovenskej národnej rade bola táto tlač prikázaná na prerokovanie trom výborom, dva výbory nevyslovili súhlas s touto novelou, výbor pre obchod a služby s určitými pripomienkami súhlas vyjadril.

Čo sa týka Českej národnej rady, o tom som sa už zmienil.

Taký je stav prerokúvania tejto novely zákona v jednotlivých výboroch. Požiadal by som druhého spravodajcu, ktorý by sa podrobne zmienil aj o ďalších súvislostiach, hlavne o záveroch externej porady, ktorej sa okrem zástupcov vlády zúčastnili aj obidvaja zástupcovia ako českého Ministerstva pre správu a privatizáciu majetku, tak slovenského Ministerstva pre správu a privatizáciu majetku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP