Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Soukupovi.
Pan poslanec Kostya má slovo, připraví se
poslanec Mornár a po něm poslanec Malina.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové nechci zastírat, že
mě průběh rozpravy k tomuto zákonu
o Vojenském obranném zpravodajství trochu
překvapil. Kromě kolegy Voleníka v podstatě
všichni diskutující jsou členové
branně bezpečnostních výborů
a v podstatě se tady opakuje velmi rozsáhlá
několikahodinová rozprava, která proběhla
na dvou jednáních branně bezpečnostních
výborů.
Chci ostatní poslance jiných výborů
ujistit, že všechny argumenty a řada dalších,
které tady dnes zazněly, zazněly už
i na zasedání branně bezpečnostních
výborů, byly zvažovány i ostatní
varianty a možnosti kontroly včetně toho, že
se uvažovalo, zda kontrolu Vojenského obranného
zpravodajství neponechat novému samostatnému
zákonu.
Chápu, že poslanec má samozřejmě
právo na společné schůzi vyslovit
i názor, který neprošel při hlasování
garančních výborů při projednávání
tohoto zákona a neupírám toto právo,
ale chtěl bych říci, že branně
bezpečnostní výbory se touto problematikou
zabývaly velmi důkladně a nakonec při
hlasování prošel ze všech názorů
ten, který byl oběma zpravodaji prezentován
ve společné zprávě nebo v návrhu
usnesení branně bezpečnostních výborů.
Já bych vám všem doporučoval, abyste
věřili, že jsme to zvážili ze všech
stanovisek a abyste stanovisko zpravodajů a tedy většinový
názor VBB podpořili. Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Mornár. Jinak si myslím, že to, že se
poslanci dovědí o problémech, které
jsou spojeny s tím či oním řešením
v míře, v níž to nemohou získat
z těch zpravodajských zpráv, to samo o sobě
je pozitivní. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predsedajúci, kolegyne a kolegovia, na rozdiel od predchádzajúcich
diskutujúcich nie som členom branného a bezpečnostného
výboru, cez to si dovolím upozorniť hneď
na § 2, ktorý hovorí, že Vojenské
obranné spravodajstvo získava a sústreďuje
informácie dôležité pre ochranu vymedzenú
§ 1 pred... a teraz by som chcel upozorniť na tú
časť b) "páchaním trestnej činnosti
zameranej proti základom bezpečnosti a obrane republiky."
V tejto súvislosti len táto moja poznámka.
Chcel by som pána ministra upozorniť na to, že
v poslednej dobe sa u nás značne rozmnožili
v armáde straty zbraní a ako povedal pán
minister v televízii, týka sa to osôb, ktoré
sú profesionálne za tieto zbrane zodpovedné,
teda zodpovednosť sa prenáša od týchto
profesionálov smerom hore. Prosím pána ministra,
aby aj v tejto oblasti, v oblasti Vojenského spravodajstva,
bol venovaný tejto tematike dostatok pozornosti. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Malina má
slovo.
Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, nejsem členem branně bezpečnostního
výboru, se zájmem sleduji rozpravu a musím
říci, že pokud můj názor není
správný, rád se nechám přesvědčit.
Zdá se mi však, že návrh zákona
věnuje dostatečnou pozornost stanovení podmínek,
kdy orgány dostanou povolení ke sledování
osob a druhu použité techniky. Nicméně
zdá se mi, že veškeré úsilí,
které je věnováno této problematice,
přichází vniveč odstavcem 3 §
19, (kde nevidím úmysl, ale spíš se
mi zdá, že je to díra v zákoně)
která říká, že všechny údaje
vedené v evidenci obranného vojenského zpravodajství,
o kterých se následně zjistí, že
byly získány neoprávněně nebo
jsou nepravdivé, se uloží tak, aby k nim nikdo
s výjimkou orgánů oprávněných
podle zvláštních předpisů neměl
přístup. Ptám se tedy, co povede orgány
Vojenského obranného zpravodajství k tomu,
aby žádaly o povolení, neboť pokud získají
nějaké údaje bez povolení, následně
je uloží.
Jak říkám, nevidím za tím zlý
úmysl a ani nejsem sám schopen zformulovat znění
odstavce 3 tak, aby tuto možnost zamezoval. Domnívám
se, že lepším řešením by bylo
odstavec 3 jako takový vypustit.
Chtěl bych ještě upozornit na jednu věc.
Konvence Rady Evropy o ochraně dat získávaných
pro soubory automatického zpracování, případně
pro ruční zpracování, doporučují
určité způsoby nakládání
s těmito daty.
Jsem si vědom toho, že v těchto speciálních
případech, kdy se jedná o zájem obrany
republiky, nelze zcela akceptovat všechny myšlenky,
které jsou obsahem této konvence. Nicméně,
konvence jako taková formuluje jisté zásady,
které jsou obecné. Mezi ně patří
právo na vymazání informací, které
jsou vadné, mylné, chybné a patří
mezi ně povinnost provozovatele informačního
systému likvidovat data v případě,
že je již dále pro konkrétní účel
nepotřebuje. Znamená to ne je ukládat tak,
aby byly přístupné pouze osobám nebo
orgánům oprávněným podle zvláštního
předpisu.
Domnívám se, že to není tak na závadu
jako konstrukce, na kterou jsem upozornil a která byla
důvodem mého pozměňovacího
návrhu. Dávám parlamentu na zváženou,
jak se rozhodne. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, ještě
se někdo hlásí z poslanců do diskuse?
Pan předseda Sněmovny národů Šútovec.
Předseda SN M. Šútovec: Vážené
kolegyne a kolegovia. Tiež nie som členom branného
a bezpečnostného výboru ani nijakého
iného. Viacmenej zisťujem, že tak ako viaceré
ďalšie zákony aj tento presahuje do problematiky,
ktorých prerokúvanie sme prerušili minulý
týždeň, t.j. problematiky veľkej novely
troch hláv Ústavy o Federálneho zhromaždenia.
Kontrolný orgán pre kontrolu Vojenského obranného
spravodajstva tak, ako už predtým kontrolný
orgán pre kontrolu FBIS, predpokladá, že bude
spoločným kontrolným orgánom obidvoch
snemovní. Samozrejme, že tento zákon sa nemôže
zaoberať niečím iným ako daným
stavom. Chcem vás upozorniť, že v prípade,
že 17. alebo 18. 2. toto Federálne zhromaždenie
prijme konštrukciu, na základe ktorej sa bude Federálne
zhromaždenie skladať z dvoch autonómnych komôr
- senátu a poslaneckej snemovne, ktoré nemajú
mať spoločné orgány, resp., nemajú
byť koordinované nejakým spoločným
predsedníctvom, vznikne aj pre tento zákon delikátna
situácia a nutnosť rýchlej novelizácie,
ktorou sa určí, ktorá z týchto snemovní
bude dedičom tohto kontrolného orgánu, resp.
či pri asymetrii funkcií, tzn. pravdepodobne aj
asymetrii funkcií výborov a výborov vôbec
pri týchto dvoch komorách, bude možné
takýto spoločný orgán zachovať.
Navrhujem, aby navrhovatelia tohto zákona sa zamysleli
znovu nad tým, či tento kontrolný orgán
by nemal byť len kontrolným orgánom jednej
snemovne, pravdepodobne by bolo najlepšie senátu,
pretože tam je zanesená parita. Neviem si však
predstaviť operatívny kontrolný zásah
z Bratislavy smerom do Prahy. Nemyslím si, že by to
bolo pružné. V každom prípade by bolo
treba premyslieť, či navrhovať už v tejto
fáze orgán ako spoločný alebo sa rozhodnúť
pre jednu z komôr. Rovnako tak so spätnou platnosťou
by sa to malo týkať kontrolného orgánu
pre FBIS. To je moja poznámka, ktorú vám
dávam na úvahu. Nepodávam nijaký pozmeňujúci
návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Šútovcovi. Přeje si ještě někdo
slovo? Není tomu tak.
Považuji tedy rozpravu za ukončenou. Ptám se
zpravodajů, zda si přejí čas na poradu
o pozměňovacích návrzích. (Ano.)
Tento bod bychom přerušili. Nyní přistoupíme
k dalšímu bodu, kterým je tisk 1219
návrh usnesení Federálního shromáždění
k žádosti poslance M. Zemana.
Prosím pana poslance, aby se ujal slova a odůvodnil
svůj návrh.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
pokud k návrhu, který jsem předložil,
bude vůbec jakákoli rozprava, pokusím se
samozřejmě o hlubší odůvodnění.
Domnívám se však, že v zásadě
není co odůvodňovat, a proto vás nechci
příliš zdržovat.
Konec konců, už při hlasování
o zařazení tohoto bodu do našeho programu jsme
se většinově vyjádřili. Jsou
tady pouze dvě naprosto nesporná fakta.
První fakt říká, že podle §
11 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech
je vláda povinna předkládat Federálnímu
shromáždění nejméně jednou
za čtvrt roku zprávu o plnění státního
rozpočtu.
Fakt č. 2 obsahuje konstatování, že
v legislativním programu vlády, a tedy ani v legislativním
programu Federálního shromáždění,
není tento bod obsažen. Důsledkem je to, že
toto Federální shromáždění
by nemělo možnost kontroly státního
rozpočtu za 4. čtvrtletí, že by se nemohlo
vyjadřovat ke stavu státní pokladny a že
by veškeré informace v tomto směru včetně
diskuse o státním závěrečném
účtu byly ponechány až k debatě
příštího parlamentu. Není tedy,
podle mého názoru, o čem rozhodovat. Není
to, podle mého mínění, ani předmět
politických vášní. Vzal jsem s potěšením
na vědomí, že pro tento návrh, pokud
jde o zařazení do programu, hlasoval i pan ministr
financí.
Chtěl bych jenom upozornit ty svoje kolegy, s nimiž
jsme měli občas spory, do jaké míry
má parlament zasahovat do rozpočtového hospodaření,
že jsme se s nimi naopak shodovali v tom, že tento parlament
má rozpočtovou suverenitu a má kontrolní
funkci, kterou mu nikdo nemůže odejmout, pokud si
ji samozřejmě neodejme sám.
Z tohoto důvodu tedy předkládám návrh,
abychom v podstatě vládě doporučili
dodržování zákona. S tím, že
všechny základní potřebné podklady,
které jsou nezbytné, byly podle předchozích
vyjádření shromážděny
do 15. ledna. Jsou tedy k dispozici. Nic nám nebrání,
abychom je posoudili.
Snad jen poslední nepatrnou technickou poznámku.
V materiálu se doporučuje, aby nám byla předložena
zpráva za 1. až 4. čtvrtletí. Samozřejmě,
že nejdůležitější je čtvrtletí
poslední. Protože zde však byla uzance, že
nám např. minule byla předložena zpráva
za 1. až 3. čtvrtletí, snažil jsem se
tuto uzanci dodržet, protože se domnívám,
že to umožňuje určité srovnání
vývoje plnění rozpočtu v jednotlivých
čtvrtletích.
Doporučuji vám tedy, abyste v podstatě hlasováním
vyjádřili pouze to, že žádáte
dodržení zákona, který jste sami schválili.
Nic více, nic méně. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Otevírám
rozpravu. Přeje si někdo vystoupit k tomuto návrhu
usnesení? Prosím zejména kolegy ze slovenské
části Sněmovny národů, aby
zaujali místa, abychom mohli přikročit k
hlasování.
Mám drobnou poznámku k tomu, co říkal
kolega Zeman. Tento bod není legislativní záležitostí,
čili nemohl být zařazen v legislativním
plánu vlády. Vláda má i jiné
body na programu. Tedy jenom tuto drobnou opravu. Jinak vláda
tuto povinnost má, vyslovili jsme se pro to, aby tento
bod do programu zařazen byl, čili nic nebrání
tomu, abychom přistoupili k hlasování. Hlasují
obě sněmovny najednou.
(Hlasuje se.)
(10.41 hodin)
Kdo z poslanců je pro tento návrh usnesení
ať zvedne ruku a stlačí tlačítko!
(SN 81, SL 78)
Kdo je proti? (SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 8, SL 21)
Ve Sněmovně národů bylo osmdesát
jedna poslanců pro, nikdo nebyl proti, osm poslanců
se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně
lidu bylo sedmdesát osm poslanců pro, nikdo proti
a dvacet jedna poslanců se hlasování zdrželo.
Tři poslanci nehlasovali.
Obě sněmovny souhlasným usnesením
tento návrh přijaly.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 268, SN
č.438, SL č.413)
Nyní prosím o chvilku strpení - předpokládám,
že zpravodajové k návrhu zákona o Vojenském
obranném zpravodajství brzy zaujmou svá místa,
aby vám mohli podat závěrečnou zprávu,
včetně stanoviska ministra národní
obrany. (Zpravodajové přicházejí.)
Zpravodajové přicházejí, budeme pokračovat
v našem jednání. Ptám se pana ministra,
zdali si přeje závěrečné slovo.
(Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vzdávám
se slova.) Pan ministr netrvá na svém právu.
Prosím zpravodaje o závěrečná
stanoviska.
Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl:
Pokusil bych se o rekapitulaci - v diskusi vystoupilo devět
poslanců, z nichž tři přednesli konkrétní
pozměňovací návrhy. Byli to pan poslanec
Voleník, paní poslankyně Petrová a
pan poslanec Malina.
Dovolte mi navrhnout proceduru našeho postupu. Myslím,
že bude optimální, pokud se budeme zabývat
pozměňujícími návrhy, ne v
pořadí jak byly podány, ale budeme-li postupovat
podle jednotlivých paragrafů. Je s tímto
souhlas? (Projevy souhlasu.)
Pokud přistoupíme na tento princip, pak prvním
paragrafem, ke kterému byl podán pozměňující
návrh je paragraf č. 5 - je to návrh poslankyně
Petrové. Text tohoto návrhu zní: Paragraf
5, odst. 1 zní: "Kontrolu Vojenského obranného
zpravodajství vykonává výhradně
zvláštní kontrolní orgán (dále
jen "kontrolní orgán") zřízený
zákonem o Federální bezpečnostní
a informační službě a o používání
zpravodajských prostředků"; s tím,
že se vypouštějí odstavce 2, 3 a 4. Je
zde příslušný legislativní odkaz
na § 5 zákona č. 244/1991 Sb. o Federální
bezpečnostní a informační službě
a používání zpravodajských prostředků.
K tomuto návrhu jsme se v podstatě již vyjadřovali.
Oba dva zpravodajové máme za to, že řešení
obsažené v návrhu usnesení je vhodnější.
Zde bych připomněl důvody - kontrolní
orgán zřízený podle zákona
č.244 měl jasně definovaný mandát
a je zde i jistá diference mezi Federální
bezpečnostní informační službou
a Vojenským obranným zpravodajstvím, kde
se jedná o resortní zpravodajskou službu a
vzhledem k tomuto faktu je také personálně
vymezena otázka členů tohoto kontrolního
orgánu k vojenskému obrannému zpravodajství.
Čili tento návrh nedoporučujeme.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jaké je stanovisko
vlády?
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Já se též
ztotožňuji se stanoviskem zpravodajů.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, děkuji. Poslanec
Mečl má faktickou poznámku.
Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedající,
dámy a pánové. Já bych chtěl
doporučit sněmovnám, pokud jde o další
proceduru, aby bylo použito článku 42, odst.
2, písm. m) ústavního zákona o čs.
federaci a byl uplatněn při hlasování
zákaz majorizace. Odůvodňuji to tím,
že pokud jde o písm. m) citovaného ustanovení,
zákaz majorizace platí o zákonu, kterým
se zřizují federální orgány
státní správy.
V § 1 se hovoří o tom, že Vojenské
obranné zpravodajství vyvíjí svou
činnost v působnosti ministerstva obrany, jde tedy
o působnost, kterou vykonává v rámci
ministerstva obrany a je nesporné, že ministerstvo
obrany je ústředním orgánem státní
správy. Dále v § 2 mimo jiné se uvádí,
že vykonává určitou činnost,
spolupůsobí při ochraně státního
tajemství. My jsme navrhovali - někteří
kolegové, nevím již kdo to byl - uplatnit zákaz
majorizace v zákonu o Federální bezpečnostní
a informační službě. Tam uplatněn
nebyl a bylo poukazováno na to, že to je zvláštní
orgán, že to není orgán státní
správy, ale s ohledem na to, že Vojenské obranné
zpravodajství působí v rámci resortu
ministerstva, které je orgánem státní
správy, domnívám se, že je zapotřebí
tady uplatnit zákaz majorizace.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Osobně si myslím,
že kolega Mečl nemá pravdu, protože tímto
nezřizujeme žádný zvláštní
orgán státní správy. Je to složka
působící uvnitř ministerstva obrany.
Není to zvláštní orgán státní
správy. Čili si myslím, že není
důvod, abychom postupovali jinak než při hlasování
o kontrolním orgánu v rámci Federální
bezpečnostní informační služby.
A přesto mám za to, že věc, kterou budeme
projednávat není toho druhu, kde by problém
zákazu majorizace měl vystoupit. Myslím,
že není důvod vykládat ústavu
rozšiřujícím způsobem.
Nyní má slovo paní poslankyně Sándorová.
Společná zpravodajka výborů SN E.
Sándorová: Čo sa týka návrhu
kolegu Mečla, podotýkam, že takýto podnet
z ústavnoprávnych výborov ku garančným
výborom neprišiel a nakoniec tento podnet nebol vyslovený
ani v diskusii. Inak súhlasíme s tým výkladom,
ktorý tu podal pán predsedajúci Jičínsky.
Ešte k tomu pozmeňujúcemu návrhu kolegyne
Petrovej, o ktorej teraz budeme hlasovať - tiež ho neodporúčame
a chcela by som zdôrazniť, že bol skutočne
tento problém veľmi dôkladne zvážený
v garančných výboroch a po tomto veľmi
dôkladnom zvážení ho garančné
výbory neodporučili už aj z toho dôvodu,
že pokiaľ by sme pristúpili k určitej
dovoľbe súčasného kontrolného
orgánu, to by znamenalo porušenie zásady, ktorú
sme prijali pri prerokúvaní zákona o Federálnej
bezpečnostnej informačnej službe, že kontrolný
orgán pre kontrolu tejto spravodajskej služby nemá
byť veľmi viacčlenný, pretože potom
skutočne hrozí do istej miery únik informácií,
a čo sa týka toho plánovaného koordinačného
orgánu pri vláde, ktorý tu spomenul kolega
Černý, tak skutočne takáto koncepcia
existuje a pokiaľ by aj vznikol takýto koordinačný
orgán, tak rozhodne nebude mať za úlohu dohliadať
na činnosť parlamentných kontrolných
orgánov. Preto tento návrh neodporúčame.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Já myslím,
že nic nebrání tomu, abychom přistoupili
k hlasování. Jenom bych chtěl říci,
že v tomto případě pozměňujících
návrhů bylo jenom několik, většina
jich má pouze legislativně technickou povahu, takže
nebylo nezbytné, abyste dostali všechny tyto návrhy
písemně. Čili myslím, že o tom
můžeme hlasovat na základě uvedených
zpravodajských zpráv.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
omlouvám se, já si vážím vašeho
stanoviska a vašeho názoru, ale nezlobte se, není
to v souladu s jednacím řádem. Mně
se pravidla hry nemusí líbit, ale jsem povinen je
dodržovat. Byl tady dán procedurální
návrh a náš jednací řád
zná jenom jeden způsob, jak o něm rozhodovat,
a to rozhodnout hlasováním. Váš názor
je postaven proti názoru a nemá větší
váhu, než názor poslance, který ho tady
přednesl. Rozhodnout o tom mohou jenom sněmovny.