Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte několik poznámek
k zmíněnému § 5 navrhovaného
zákona a ke způsobu kontroly Vojenského obranného
zpravodajství. Je potřeba zmínit několik
základních skutečností.
Za prvé, Vojenské obranné zpravodajství
jak rozsahem, zaměřením činnosti,
tak statutem, je zcela jiná instituce, než Federální
bezpečnostní informační služba.
Jedná se o defenzívní zpravodajskou službu,
která jako hlavní náplň činnosti
má ochranu Československé armády před
vlivem cizích zpravodajských služeb. Jedná
se o službu, která je v důsledku této
náplně začleněna do resortu ministerstva
obrany a je v přímé podřízenosti
ministra obrany. Není to tudíž orgán
samostatný a má daleko užší záběr
činnosti. Z těchto skutečností se
domnívám, že musíme při koncipování
kontroly této služby vycházet.
Druhá věc, kterou bychom měli zohlednit,
je představa, jak Federální shromáždění
nebo zákonodárné sbory mohou kontrolovat
zpravodajské služby. Domnívám se, že
stávající způsob kontroly je provizoriem,
které jsme zvolili v časové nouzi a v situaci,
kdy legislativa, upravující činnost zpravodajských
služeb, se teprve vyvíjí, a že tento nebo
následující parlament časem dospějí
ke koncepci kontrolního orgánu, nebo ještě
lépe samostatného výboru pro kontrolu zpravodajských
služeb, který ale, aby mohl fungovat, musí
mít svoje vnitřní členění
podle služeb, které bude kontrolovat. A podotýkám,
že v našem státě nefunguje pouze FBIS
a Vojenské obranné zpravodajství, že
těchto služeb je více a kontrolní orgán
musí být postaven tak, aby mohl účinně
pracovat.
Aby mohl fungovat, musí mít hierarchii svých
představitelů, kteří zřejmě
budou mít upravenou úroveň informací,
které jim budou dostupné. V zájmu svém
i v zájmu zpravodajských služeb, tedy v zájmu
účinné kontroly. Takovýto kontrolní
orgán zároveň musí mít přesně
stanoveno, jakým způsobem jsou jeho členové
vázáni k dodržování mlčenlivosti
a jak je zabráněno tomu, aby údaje, s kterými
se seznámí, nebyly odkryty, aby nedocházelo
k úniku informací.
Domnívám se, a možná se mnou budete
souhlasit, že představa, tak jak jsme ji zatím
vytvářeli, že totiž poslanci nebo parlament
svým přímým vstupem do činnosti
zpravodajských služeb mohou tyto služby kontrolovat,
je zcela mylná. Domnívám se a mohu to doložit,
že žádný parlament na světě
není schopen přímo účinně
kontrolovat zpravodajské služby, protože tyto
instituce mají dostatek možností, aby, pokud
projeví vůli, mohly svoji činnost efektivně
zakrýt a nenechat si příliš poslaneckou
kontrolou ingerovat do své činnosti. Pokud tyto
možnosti zpravodajským službám odebereme,
nebudou to již zpravodajské služby. Tato cesta,
myslím, že neschůdná není, přímá
kontrola musí fungovat, ale nemůže být
nikdy stoprocentně účinná. Modelem,
který by mohl být efektivní a který
v řadě států funguje, je kontrola
přes přímou politickou odpovědnost
činitelů, kteří jsou za zpravodajskou
službu zodpovědni.
Vojenské obranné zpravodajství, myslím
si, že toho je příkladem. Výbor nebo
kontrolní orgán Federálního shromáždění
v budoucnosti, by měl plénum Federálního
shromáždění jednou za určité
období informovat, zda s činností Vojenského
obranného zpravodajství je či není
všechno v pořádku, a pokud není v pořádku,
otřese se resort ministerstva obrany. Toto je způsob,
který je založen na jakési vzájemné
koexistenci zpravodajské služby a kontrolního
orgánu a který spolu s tou částečnou
přímou kontrolou by mohl být efektivní.
Ale v tomto bodě docházíme k závěru,
že není možné sloučit kontrolu
dvou zpravodajských služeb zcela rozdílných,
to znamená FBIS a Vojenského obranného zpravodajství
mj. proto, že považuji za veliký úspěch,
že se podařilo oddělit Vojenské obranné
zpravodajství z resortu federálního ministerstva
vnitra, kam bylo, tak jak již zaznělo ve zpravodajské
zprávě, v 50. letech začleněno. Toto
oddělení považuji za nezbytnou podmínku
demokratického fungování zpravodajských
služeb a domnívám se, že pokud bychom
přidělili kontrolu jednomu kontrolnímu orgánu,
který není vnitřně uspořádán,
nemá přesně vymezeny pravomoci, odpovědnost,
způsob fungování, hierarchii, vnitřní
uspořádání a členění,
že bychom postupovali zpětně proti toku času
a umožnili přes takovýto kontrolní orgán
zpětné slučování funkce těchto
dvou resortů, ministerstva vnitra a ministerstva obrany
včetně politických dopadů, které
by to mohlo způsobit.
Takovouto situaci považuji za naprosto nepřijatelnou
a velmi vás žádám, abychom přijali
řešení, které je obsaženo ve zpravodajské
zprávě výborů branných a bezpečnostních.
Nebudu vás dále zdržovat, alespoň pro
tuto chvíli, ale rád bych zakončil sdělením,
které na půdě Federálního shromáždění
zhruba před rokem pronesl zástupce jedné
ze zpravodajských služeb USA, a které znělo
asi následovně: "Většina konfliktů,
které v menším či větším
světovém měřítku probíhají
a jichž jsme svědky, je zaviněna nedorozuměními.
Zpravodajské služby, fungující na demokratickém
základě, pomáhají takováto
nedorozumění odkrýt a vysvětlit a
jsou tedy svým způsobem výrazným stabilizačním
a mírotvorným prvkem." Podotýkám,
že důraz je ve fungování na demokratickém
základě, se všemi aspekty, které k tomuto
slovu náleží.
Prosím vás tedy o uvážlivé rozhodování
a hlasování o tomto zákoně a speciálně
o způsobu kontroly, kterou se vůči Vojenskému
obrannému zpravodajství budeme snažit vykonávat.
Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Soukupovi.
Hlásí se poslanec Šolc. Uděluji mu slovo.
Prosím, kdo se ještě hlásí do
rozpravy? Poslanec Černý.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající,
dámy a pánové, naše vojenská
doktrína, kterou jsme přijali, uvedla československé
ozbrojené síly do pohybu. Kdykoli se vydá
armáda, takříkajíc na cesty, vystavuje
se mimořádnému ohrožení. Krom
toho, že jsme přestali nepřítele ideologicky
definovat, určili jsme naší armádě
nové úkoly. Zřizujeme další vojenské
velitelství Střed. Ve všech těchto oblastech,
kam jsme vlastní vojenskou doktrínou armádu
vyslali, je již očekávána. Myslím,
že zbytečně nepřeháním
a nebezpečí nezdůrazňuji. Činnost
cizích zpravodajských služeb na našem
území o tom podává důkazy.
Jejich iniciativa, s kterou sledovaly odchod a odsun sovětských
vojsk, nás nenechává na pochybách,
že totéž a tím spíš, budou
dělat při pohybech naší armády
a sledovat ji.
Chci pochopitelně hovořit k tomu, co se stalo jediným
problémem u tohoto návrhu vládního
zákona, k § 5 - 7, v původním návrhu
5, který se týká kontroly. Bylo zdůrazněno,
že na rozdíl od FBIS, která má vlastní
subjektivitu právní, je Vojenské obranné
zpravodajství zpravodajským orgánem ministra
obrany, složka je nepřiměřeně
menší a jak už tady bylo zdůrazněno
ve vystoupení kolegy Voleníka, je čistě
informativní službou, bez policejních pravomocí.
Bylo konstatováno, že na rozdíl od příslušníků
FBIS nemá oprávnění nepoužívat
zbraně. Podobných rozdílů bychom mohli
vysledovat více, mimo jiné i ten kvantitativní.
Na operativním úseku je to stále ještě,
a to není žádné tajemství, 70
mužů.
Už jsme v této sněmovně několikrát
hovořili o tom, že tento parlament pověřil
tři z nás, abychom se zúčastnili velice
důležitého procesu verifikace mužů
této zpravodajské složky, i když nebyla
transformována, ale byla budována zcela znovu.
Chci tedy shrnout: už péčí plukovníka
Moravce byly iniciovány za první republiky kroky,
aby každý významný resort měl
vlastní zpravodajskou službu a bylo to dovedeno až
do těch podrobností, že kromě vojenské,
civilní zpravodajské služby vznikala i zvláštní
zpravodajská služba na úseku hospodářském,
finančním, dokonce i lesy měly svoji zpravodajskou
službu.
Čas nepopřál jejich koordinaci, což
je úkol, který jsme si my vytyčili a který
za nás zřejmě splní až příští
Federální shromáždění.
Přesto chci doporučit to, co doporučuje i
garanční výbor, tj. branný a bezpečnostní,
aby této zvláštní službě,
která do dnešních dnů prokázala
zvláštní životaschopnost už tím,
že nebyl zaznamenán únik informací,
byl ponechán zvláštní, početně
úzký kontrolní orgán, který
by sledoval její specifiku.
Dámy a pánové, v neděli jsme se vrátili
s kolegou Deylem a Rajničem z Londýna, z návštěvy
britského parlamentu. Ověřili jsme si tam
znovu jednu ctnost zavedeného a kontinuálního
parlamentarismu, že garanční výbory
mívají velmi výrazný doporučující
vliv pro plénum. Chtěl bych to zdůraznit
v tuto chvíli a podtrhnout tu skutečnost, že
branné a bezpečnostní výbory doporučily
pro VOZ kontrolní orgán zvláštní
do té doby, než se budou konstituovat další
služby, a do té doby, než se zřídí
případně jednotný kontrolní
orgán.
Na závěr mi dovolte uvést ještě
jednu skutečnost. Když před 13 měsíci
bylo vytvořeno nové Vojenské obranné
zpravodajství, my tři poslanci, kteří
jsme se účastnili výběru ze 770 prověřovaných
mužů na pouhých 77, převzali jsme garance
za to, že s touto službou, která existovala a
plnila své náročné úkoly -
zmíním úkoly jenom kolem Zálivu -
budeme v kontaktu. Naše kontakty byly velmi úzké
a velmi časté. Dnes budou vytvořeny podmínky
pro to, aby byla kontrolována a aby s ní v užším
kontaktu, na který si Vojenské obranné zpravodajství
zvyklo, působil zvláštní kontrolní
orgán. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Šolcovi.
Nyní má slovo poslanec Černý.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, i já mohu vyslovit
uspokojení nad tím, že byl navržen podle
mého názoru konstruktivní způsob kontroly
zvláštního Vojenského obranného
zpravodajství. Přesto považuji za nutné
trochu korigovat to, co zde přednesl poslanec Soukup. Ne
proto, že bych s ním v zásadě nesouhlasil,
ale proto, že si myslím, že některé
věci by mohly vyznít poněkud jinak, než
byly zamýšleny, a myslím si, že druhý
hlas, který se podívá na tento problém
z poněkud jiné strany, vám to lépe
osvětlí.
Kolega Soukup zde mluvil o nutnosti, aby Vojenské obranné
zpravodajství bylo kontrolováno zvláštním
kontrolním orgánem, ale nikoli stávajícím
kontrolním orgánem pro FBIS, protože zpravodajská
služba FBIS a zpravodajská služba VOZ mají
jiné zaměření. Já bych s ním
tak zcela nesouhlasil. Je samozřejmé, že FBIS
má zaměření do celé společnosti
a VOZ má zaměření do armády.
Ale jinak jejich charakter, jako defenzivní informační
služby, která nemá v rukou žádný
výkon moci, ať už donucovací nebo policejní,
je naprosto identický.
Podobnost metodická je nasnadě, protože si
nedovedu představit, že by existovaly zpravodajské
služby, které jsou skutečně zpravodajské,
to znamená defenzívní a informační,
a které by pracovaly zásadně odlišnými
způsoby. Způsoby práce, metodika jsou velmi
podobné. Rozdíl je pouze v tom, že VOZ se zaměřuje
na poměry v armádě a FBIS na poměry
v celém státě. Tato podobnost je v podstatě
dána i zákonem. Když se pozorně podíváte
na zákon o FBIS a na zákon o Vojenském obranném
zpravodajství, mohli byste se domnívat, že
zákonodárci, kteří nám předkládají
tento návrh o VOZ, opisovali ze zákona o FBIS. Tak
tomu ovšem není. Podobnost je tu dána tím,
že je tu podobnost obsahová, metodická, podobnost
zaměření.
Kolega Soukup se také zmínil o tom, že společným
kontrolním orgánem pro obě zpravodajské
služby by mohlo dojít k jakémusi propojování
zpravodajských služeb. Domnívám se,
že tomu tak není, protože kontrolní orgán
nemá právo - podíváte-li se na zákon
o FBIS i podíváte-li se na návrh poslance
Jégla o způsobu kontroly VOZ - zasahovat do chodu
zpravodajské informační služby. Má
pouze určitá práva - daná zákonem
- požádat ředitele, aby zpravodajská
služba upustila od činnosti, která je v rozporu
se zákonem. Ale další práva nemá.
Toto nebezpečí by naopak mohlo vyplývat z
připravovaného koordinačního orgánu
pro činnost zpravodajských, event. jiných
tajných služeb. Já se ale domnívám,
že toto nebezpečí je velmi malé, resp.
to nebezpečí může existovat i tehdy,
jestliže oficiálně zpravodajské služby
nebudou propojeny. Toto nebezpečí může
vždy existovat na základě osobních vztahů.
Ale jestliže bude vytvořen koordinační
orgán na vládní úrovni a bude vytvořen
kontrolní orgán na parlamentní úrovni,
to dává daleko větší záruku
toho, že ani koordinační, ani kontrolní
orgán nebudou zneužity, neboť zde bude v podstatě
trojí kontrola: jednak vládní koordinační
orgán bude zajisté hlídat kontrolní
orgán parlamentu, aby nevstupoval do těchto zpravodajských
služeb jinak než na základě zákona.
Kontrolní orgán bude zajisté sledovat koordinační
vládní orgán, aby nepřekračoval
pravomoci dané mu koordinací, to znamená,
aby nevznikalo nějaké centrum, které by ovládalo
vše. A koneckonců zpravodajské služby
samy, ať již budou zcela samostatné jako třeba
FBIS, nebo ať už budou součástí
ministerstva, jako třeba VOZ, budou dbát na to,
aby orgány kontrolní nebo koordinační
nevstupovaly zbytečně do těch konkrétních
záležitostí, jimiž se tyto zpravodajské
služby zabývají a jejichž rozkrytí
by mohlo vést k odtajnění, ať už
jednotlivých úkolů těchto služeb
nebo jednotlivých pracovníků.
Domnívám se proto, že nebezpečí,
které by mohlo plynout z jednotného kontrolního
orgánu ve směru průniku informací
anebo nějakého propojení těchto tajných
služeb, de facto nehrozí, resp. hrozilo by tehdy,
pokud by existoval pouze centrální kontrolní
orgán a neexistoval by centrální koordinační
orgán.
Pokud jde o koncepci kontroly, kolega Soukup se zmínil
o tom, že kontrola zvláštních zpravodajských
služeb je velmi ošemetná v tom, že žádná
zpravodajská služba neumožňuje ráda
nebo nechce umožnit vstup kontrolních orgánů
do svých záležitostí. To je pravda jenom
do určité míry, a to do té míry,
do kdy kontrola je ještě účinná
a od kdy činnost zpravodajské služby již
je na základě kontroly neúčinná.
A tady musíme samozřejmě zcela upřímně
říci, že nemáme definitivní a
skvělý recept, jak tuto kontrolu, resp. vztah kontrolního
orgánu a zpravodajské služby uspořádat.
My s tím teprve začínáme.
Kontrolní orgán pro FBIS je vlastně první
vlaštovkou. Zkušenosti, které tento orgán
nasbírá a které samozřejmě
nasbírá Federální bezpečnostní
informační služba s tímto kontrolním
orgánem, zajisté povedou k dalším úvahám
o tom, jestli paragrafy o kontrole v zákoně o FBIS,
resp. paragrafy o kontrole v zákoně o Vojenském
obranném zpravodajství jsou dostačující
či nikoliv.
Shodneme se jistě jak s kolegou Soukupem, tak s ostatními
kolegy z branně bezpečnostních výborů,
že koncepce jednotného kontrolního orgánu,
kde by samozřejmě pravomoce a zaměření
byly přesně vyměřeny, je nosná
a je skutečně budoucností takovéto
kontroly.
Mně šlo skutečně jen o to, aby některá
vyjádření kolegy Soukupa nebyla chápána
jako odmítnutí takovéto kontroly vůbec,
nýbrž jako kritika okamžitého propojení
kontroly pro obě tyto zpravodajské služby.
Nicméně přece jen bych rád, kdyby
parlament neodmítl zcela návrh kolegyně Petrové,
protože s podobným návrhem jsem chtěl
vystoupit sám. Mě by k tomuto návrhu vedly
dva důvody: jednak důvod metodický a jednak
důvod finančně technický.
Z toho, co jsem řekl, totiž vyplývá,
že není podstatného rozdílu mezi metodami
práce jakékoli zpravodajské služby,
která je zaměřena na defenzívní,
informativní zpravodajství. To znamená, že
i činnost kontrolního orgánu pro takovouto
zpravodajskou službu je metodicky téměř
totožná. Rozdíly jsou opravdu jen v detailech
zaměření. Metodicky by současný
zvláštní kontrolní orgán pro
FBIS - a nyní už mluvím za členy tohoto
orgánu, s nimiž jsem tuto otázku konzultoval
- je připraven přijmout úkol kontroly Vojenského
obranného zpravodajství. Co ještě nevíme
a nemůžeme odpovědně vědět
- jestli osm členů tohoto kontrolního orgánu
by zvládlo práci navíc kontrolou Vojenského
obranného zpravodajství. Proto by třeba stálo
za úvahu, kdyby tato koncepce byla přijata, že
zvláštní kontrolní orgán pro
FBIS by byl event. rozšířen o další
volené členy.
Ale co já považuji za nejdůležitější
a nejpodstatnější důvod, proč
by mohl alespoň v první fázi tuto kontrolu
vykonávat už zavedený kontrolní orgán,
je to, že tento orgán intenzívně pracuje
ode dne přijetí zákona, a ta nejprve samozřejmě
na svém vlastním ustavení, na své
vlastní struktuře, na své vlastní
koncepci kontroly, ale nyní už velmi intenzívně
pracuje na konkrétních úkolech.
Víme proto velice dobře, jak obtížná
byla první fáze, kdy jsme si na základě
zákona hledali způsoby a metody své činnosti,
a víme také velice dobře, jak je v podstatě
nákladná tato činnost. Jestliže totiž
činnost zpravodajské služby má být
zabezpečena pokud možno co nejvíce v tom směru,
aby byl minimalizován průnik informací prostřednictvím
členů kontrolního orgánu, je nutné,
aby tento orgán byl co nejmenší. Jistě
si pamatujete, jak to bylo zdůvodňováno při
projednávání návrhu zákona
o FBIS. Jenomže v tom případě objem
práce, která čeká kontrolní
orgán, není možné zvládnout běžnými
lidskými, resp. konzervativními prostředky.
Museli jsme se proto vybavit počítačovou
technikou i další speciální zpravodajskou
technikou s možností utajování informací.
Tyto záležitosti nejsou nikterak levné. Nechtěl
bych zde říkat nějaké číslo,
protože ho neznám přesně, ale není
příliš daleko od miliónu.
Nepochybuji o tom, že kontrolní orgán pro vojenské
obranné zpravodajství, i když jeho úkoly
nebudou tak široké a budou i menší, se
bude stejně nutně z logiky věci muset touto
moderní technikou vyzbrojit. A to bude znamenat další
finanční a materiální zátěž
pro Federální shromáždění.
A s tím v podstatě rozpočet Federálního
shromáždění nepočítal.
Toto vám říkám ne proto, že bych
za každou cenu chtěl prosadit myšlenku, aby VOZ
kontroloval současný kontrolní orgán
pro FBIS. Konec konců, my sami bychom si tím přidělali
práci. Ale přece jen považuji za poctivé,
abych upozornil parlament i na tento aspekt věci, aby parlament
skutečně odpovědně rozhodl.
V každém případě bych byl velice
rád, kdyby parlament přijal myšlenku, že
zpravodajské služby v Československu je nutno
nějakým způsobem centrálně
koordinovat a tím také centrálně kontrolovat.
Ať už bude základem budoucí centrální
kontroly zpravodajských služeb zvláštní
kontrolní orgán pro FBIS, nebo dva zvláštní
orgány, myslím si, že toto je dobrý
a šťastný základ pro budoucí koncepčně
správnou, skutečně demokratickou a fungující
kontrolu zpravodajských služeb. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Černému.
Hlásí se ještě poslanec Šolc. Prosím,
poslanci a poslankyně, přeje si ještě
někdo slovo? Hlásí se poslanec Soukup a Kostya.
Takže v pořadí pan poslanec Šolc, Soukup,
Kostya a ještě poslanec Mornár.
Poslanec SN J. Šolc: Vystoupení kolegy Černého
jsem vyslechl se zájmem a nechci s ním polemizovat.
Ve zpravodajské zprávě bylo řečeno,
že v Spolkové republice Německo existuje tzv.
grémium důvěryhodných, které
vykonává kontrolu nad zpravodajskými složkami.
Chci zpřesnit tuto informaci.
Grémium důvěryhodných, které
vzniklo v Bundestagu za éry kancléře Konráda
Adenauera a které dále pokračovalo a získalo
vyšší pravomoci za kancléře Brandta,
je pověřeno kontrolou rozpočtu těchto
složek. Je velice významným kontrolním
nástrojem parlamentu. Naproti tomu v německých
podmínkách existuje a působí něco,
co chceme právě tímto návrhem ustavit:
samostatný kontrolní orgán pro MAD, pro vojenskou
kontrarozvědku. To je i naším záměrem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Soukup, připraví se poslanec Kostya.
Poslanec SL J. Soukup: Dámy a pánové, rovněž
nebudu polemizovat, ale ještě dva argumenty. Když
si srovnáte navrhovaný zákon o VOZ a zákon
o Federální bezpečnostní informační
službě, zcela jasně vám vyjde vymezení
působnosti. Zatímco v oblastech trestných
činů proti základům republiky, bezpečnosti
státu, ochraně státního tajemství
a ochraně před cizími zpravodajskými
službami se u obou zpravodajských služeb oblast
působnosti překrývá, s tím,
že u vojenského obranného zpravodajství
je soustředěna pouze na armádu, zatímco
FBIS má působení celoplošné,
výlučnou působností Federální
bezpečnostní informační služby
je terorismus a ochrana hospodářských zájmů
státu, zatímco výlučnou doménou
Vojenského obranného zpravodajství je obrana.
To jsou oblasti, které jsou vzájemně nezastupitelné.
Myslím si, že i to je doklad zcela rozdílného
fungování obou služeb a jeden z důvodů
pro to, aby i jejich kontrola byla oddělena.
Za druhé - kontrola zpravodajských služeb je
problém, který se nikde na světě zatím
nepodařilo ideálně vyřešit. Náš
parlament zákonem o FBIS a nyní schvalovaným
zákonem o VOZ udělal první kroky. Nicméně
trvám na faktu, že je potřeba intenzívně
pracovat na systému parlamentní kontroly, který
musí být daleko rozpracovanější
a důkladnější než systém
dnešní, s těmi všemi aspekty, o kterých
zde již bylo hovořeno.
Domnívám se, že kroky, které jsme udělali,
jsou základem, který pro současnou dobu postačuje
a že jsou základem, který umožňuje,
abychom to konečné řešení v zájmu
jeho co největší důkladnosti a dokonalosti
neuspěchali. Pokud bychom nyní sloučili kontrolu
do jednoho již stávajícího kontrolního
orgánu, vystavujeme se riziku, že ten proces vývoje
a propracovávání systému parlamentní
kontroly přibrzdíme nebo pozastavíme.
Domnívám se dále, a to je jedna z mých
základních obav, že kontrolní orgán
pro FBIS byl zvolen za poněkud jiným účelem
a mohl by v případě jeho instalace i na Vojenské
obranné zpravodajství vzniknout požadavek na
jeho převolbu, čímž bychom dosáhli
jediného, že bychom neměli kontrolu ani nad
Vojenským obranným zpravodajstvím ani nad
FBIS a zmařili bychom výsledky intenzivní
práce tohoto kontrolního orgánu, které
až dosud byly předloženy.
Stejně tak se domnívám že zkušenosti,
které kontrolní orgán pro FBIS získal,
aspoň ty, které se týkají obecné
metodiky, jistě kolegiálně rád postoupí
v oblasti, kde jsou upotřebitelné novému
kontrolnímu orgánu pro Vojenské obranné
zpravodajství.
Domnívám se dále, že to, co zde navrhuje
zpravodajská zpráva, je jistý proces ve vývoji
parlamentní kontroly, protože tyto dva kontrolní
orgány, jeden pro FBIS a druhý pro Vojenské
obranné zpravodajství, až k tomu dozraje legislativa,
stupeň našich úvah a vědomostí
a propracovaná koncepce, tak potom je možné
tyto kontrolní orgány sloučit do toho parlamentního
výboru nebo jakéhosi kontrolního institutu
jako dvě složky uvnitř tohoto orgánu,
protože tím způsobem se myslím bude
situace vyvíjet.
Takže prosím, abychom rozpracovávání
a krystalizaci způsobu kontroly zpravodajských služeb
zvážili a předčasně ji nenarušili.
Závěrem mi přece jen odpusťte několik
lehce polemických poznámek. Já jsem se kromě
té činnosti, kterou zmínil kolega Šolc,
při reatestacích vojenské kontrarozvědky
s našimi kolegy účastnil mimo jiné i
práce interpelační komise, která zahájila
činnost na podkladě interpelace pana poslance Dr.
Sachra na federální ministerstvo vnitra. Tato komise
pracovala v působnosti technické správy ministerstva
vnitra, to znamená v oblasti materiálního
a technického zázemí zpravodajských
služeb. Mimo jiné i z těchto zkušeností
myslím, že mohu doložit, že nejlepší
cestou, jak navodit podmínky pro únik informací,
je příliš mnoho techniky včetně
počítačové a příliš
mnoho takových prostředků, protože vždycky
v oblasti úniku informací hraje rozhodující
roli lidský faktor a žádný technický
prostředek není tak dokonalý, aby při
troše nedbalosti přes něj k tomuto úniku
informací nemohlo dojít. Nákladnost nepovažuji
za argument, a pokud bychom byli ve výboru a měli
tomu věnovat více času, mohli bychom polemizovat
o tom, zda by prostředky nemohly být vynaloženy
účelněji, ale rozhodně je nepovažuji
za nezbytné pro parlamentní kontrolu v současné
době.
To je vše, děkuji vám. Ještě jednou
prosím o uvážlivé a odpovědné
rozhodování. Děkuji.