Přítomno: | 133 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolení v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Bakšay, Branná, Čič,
Čičmanec, Dienstbier J. st., Dlouhý, Jambor,
Ježek, Kňažko, Korman, Kučera, Miller,
Novotný, Soboňa, Tvrdá, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Devátý, Lux, Němec, Parkanová,
Patočka, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Dubček, Mečiar, Mináč,
Pavúková, Posluch, Serenčéš,
Slota, Vicen, Viktorín, Vincze
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, všechny vás srdečně vítám
a zahajuji šestý den jednání 20. společné
schůze sněmoven Federálního shromáždění
šestého volebního období.
Na programu máme, jak bylo včera ohlášeno,
nejprve vládní návrh zákona o Vojenském
obranném zpravodajství - tisk 1038 a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
- tisk 1194, potom návrh usnesení Federálního
shromáždění k žádosti poslance
Miloše Zemana, návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby - tisk 925 a návrh usnesení
Sněmovny národů - tisk 1066. Potom zřejmě
budeme pokračovat v projednávání bodu,
který byl včera přerušen, hlasováním
zákona o volbách.
Umožní-li nám to ještě dnešní
program, možná, že bychom pokračovali
dále v projednávání zákona
o půdě, ale spíš bychom tento bod přeřadili
na zítřek.
Během poledne byste měli dostat obsáhlou
zprávu komise 17. listopadu, kterou máme do konce
naší schůze projednat.
Než udělím slovo panu ministru obrany Dobrovskému,
konstatuji, že dnes na začátku polední
přestávky se sejdou na poradě předsedové
Sněmovny lidu a Sněmovny národů s
předsedy výborů sněmoven, a to v č.
214 ve druhém poschodí. Upozorňuji všechny,
kterých se tato pozvánka týká, aby
na začátku polední přestávky
se dostavili do č. 214.
Přicházíme nyní k projednávání
vládního návrhu zákona o Vojenském
obranném zpravodajství - tisk 1038, k čemuž
se vztahuje návrh usnesení Sněmovny národů
a Sněmovny lidu - tisk 1194. Návrh předložila
federální vláda, která pověřila
odůvodněním ministra národní
obrany pana Luboše Dobrovského, jemuž uděluji
slovo.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pokusím se být velmi stručný.
Tento vládní návrh zákona o Vojenském
obranném společenství má na mysli
vytvoření právního základu
pro zpravodajskou ochranu oblastí, které jsou v
působnosti federálního ministerstva obrany.
Sleduje také dosažení souladu realizace zpravodajské
ochrany jako formy uplatnění státní
moci s ustanoveními Listiny základních práv
a svobod.
Dosud toto Vojenské obranné zpravodajství
působí na základě rozkazu ministra
národní obrany. Vojenské zpravodajské
služby - to uvádím pro informaci - takovéhoto
obranného charakteru mají vytvořeny všechny
státy s vyspělou demokracií, přičemž
jsou tyto služby začleněny do podřízenosti
ministerstva obrany. Je tomu tak v USA, ve Spolkové republice
Německo, ve Francii, Itálii apod.
Základním obsahem činnosti Vojenského
obranného zpravodajství je získávat,
soustřeďovat a vyhodnocovat informace, které
jsou důležité pro potřeby připravenosti
armády k obraně státu.
Zákonnost způsobu jednání Vojenského
obranného zpravodajství je garantována stanoveným
způsobem používání prostředků
a metod práce a také pečlivě rozpracovaným
a navrhovaným systémem parlamentní kontroly.
Vládní návrh zákona o Vojenském
obranném zpravodajství akceptuje dikci zákona
č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečností
informační službě a o používání
zpravodajských prostředků. Současně
také bere v úvahu některá specifika
zpravodajské ochrany v resortu federálního
ministerstva obrany; například možnost využití
osob jednajících ve prospěch Vojenského
obranného zpravodajství je tímto návrhem
zákona podmíněna dosažením věku
18 let. Je zde rozpracován systém parlamentní
kontroly, širší pojetí závazku
mlčenlivosti osob.
Přijetím vládního návrhu zákona
o Vojenském obranném zpravodajství nevzniknou
další náklady na bilanci pracovních
sil ani na státní rozpočet, protože
Vojenské obranné zpravodajství bude zabezpečováno
z limitu federálního ministerstva obrany.
Návrh zákona doznal při projednávání
ve výborech některých změn. Z valné
části šlo o drobné úpravy směřující
ke zpřesnění významů. Významnější
změnou proti původnímu návrhu je rozdílný
způsob kontroly činnosti Vojenského obranného
zpravodajství. Výbory navrhují kontrolu prostřednictvím
parlamentní komise. S touto změnou se ztotožňuji,
neboť směřuje k vyšší efektivnosti
kontroly a posiluje účel zákona.
Prosím vás, paní poslankyně a páni
poslanci, abyste předložený návrh zákona
o Vojenském obranném zpravodajství svým
hlasováním schválili a přijali.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Dobrovskému.
Konstatuji, že podle přikazovacích opatření
předsedů sněmoven byl vládní
návrh projednáván výbory ústavně
právními, zahraničními a výbory
brannými a bezpečnostními obou sněmoven.
Výbory branné a bezpečnostní byly
pověřeny přípravou stanovisek. Písemný
návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů - tisk 1194 - jste již obdrželi.
Ústní zpravodajskou zprávu podají
pan poslanec Pavel Jégl za Sněmovnu lidu a paní
poslankyně Eleonora Sándorová za Sněmovnu
národů.
Slovo mají nyní sněmovní zpravodajové,
Pavel Jégl a Eleonora Sándorová s tím,
že je na nich, kdo začne jako první. Zřejmě
pan poslanec Jégl, má slovo.
Společný zpravodaj výborů SL P. Jégl:
Pane předsedající, dámy a pánové,
návrh zákona o Vojenském obranném
zpravodajství je koncipován jakožto zákonná
osnova činnosti této zpravodajské služby,
jenž plní úkoly zpravodajské ochrany
v oblasti působnosti federálního ministerstva
obrany.
V této oblasti, jak již zde bylo řečeno,
působila v Československu od padesátých
let vojenská kontrarozvědka, a to na základě
zákona o Sboru národní bezpečnosti,
tj. zákona č. 40/1974 Sb., a statutu, který
vydala Rada obrany státu usnesením z 9. prosince
1982. Vojenská kontrarozvědka byla začleněna
- na rozdíl od praxe demokratických zemí
- do resortu ministerstva vnitra. Účel tohoto opatření
byl zřejmý: koncentrace zpravodajsko-bezpečnostních
služeb v rámci jednoho ústředního
orgánu a jejich snazší politická manipulovatelnost.
Mimochodem tento model nebyl zcela uspokojivě odstraněn
dodnes - viz. existence Úřadu zahraničních
informací v resortu federálního ministerstva
vnitra.
Nicméně zpět k Vojenskému obrannému
zpravodajství. Jeho právní poměry
zatím upravují resortní předpisy.
Vzhledem k § 6, odst. 1 ústavního zákona,
kterým se uvozuje Listina základních práv
a svobod a datu 31. prosince 1991, je nezbytné řešit
tyto právní poměry zákonnou normou.
Obecně lze říci, že předkladatel
návrhu zákona měl relativně jednodušší
pozici, neboť zvláště na ustanovení
o zpravodajských prostředcích a vedení
evidencí osob mohl aplikovat obdobná ustanovení
zákona č. 244/1991 Sb., o Federální
bezpečnostní informační službě
a používání zpravodajských prostředků.
Hlavní diference mezi oběma zákonnými
normami jsou způsobeny odlišným postavením
těchto zpravodajských služeb. Federální
bezpečnostní informační služba
je orgánem s vyšším stupněm autonomie
- je právním subjektem, který na rozdíl
od Vojenského obranného zpravodajství není
podřízen jednotlivým, respektive jednotlivému
ministru či začleněn do konkrétního
federálního ministerstva.
A nyní, dámy a pánové, dovolte mi
zmínit se detailněji o zřejmě nejdiskutovanější
pasáži návrhu tohoto zákona, a to o
parlamentní kontrole Vojenského obranného
zpravodajství, která byla v č. tisku 1038
obsažena v § 5 a v č. tisku 1194 - návrh
na usnesení je obsahem §§ 5 - 7.
Obecně je možno říci, že pro kontrolu
zpravodajských služeb platí v parlamentní
demokracii to samé jako pro jiná odvětví
státní správy, nicméně je evidentní,
že jisté elementy efektivní kontroly zde -
vzhledem k delikántímu druhu činnosti těchto
služeb - chybět musí. Na druhé straně
je však účinná kontrola těchto
činností důležitější
než v jiných odvětvích státní
správy, vzhledem k možnému nebezpečí
zneužití.
Poznatky zvláště tajné znamenají
moc a o moci platí a bude platit, že korumpuje.
Zkušenosti z parlamentních demokracií ukazují
na zřejmý rozpor mezi nutností omezit projednávání
záležitostí zpravodajských služeb
na poměrně úzký okruh poslanců
a na druhé straně požadavek neomezovat práva
ostatních poslanců. Přijatá alternativa
je zpravidla kompromisem, který se snaží tento
rozpor řešit. Ve Spolkovém sněmu je
na příklad od roku 1956 zřízena zvláštní
komise nazývaná "důvěryhodné
grémium" byť její obsazení - tím
míním zejména počet do ní zvolených
poslanců - a statutární záležitosti
byly od té doby již nesčíslněkrát
modifikovány. Zvažována zde byla varianta zřízení
institutu pověřenců Spolkového sněmu
pro kontrolu zpravodajských služeb, kteří
měli podporovat jinými úkoly zatíženou
parlamentní komisi. Tito pověřenci by, s
ohledem na utajení, své poznatky sdělovali
nikoli Spolkovému sněmu, nýbrž výlučně
členům parlamentní kontrolní komise.
Vládní návrh zákona o Vojenském
obranném zpravodajství počítal s parlamentní
kontrolou Vojenského obranného zpravodajství
prostřednictvím Generálního inspektora
ozbrojených sil ČSFR. Tím byla nastolena
celá škála problémů souvisejících
s tímto institutem - počínaje samotnou neexistencí
generálního inspektora, jehož způsob
instalace do funkce ale i nakonec vymezení jeho působnosti
byly poznamenány v samotném zákonu o generálním
inspektorovi nadměrným množstvím kompromisů,
takže zákonem (i vzhledem k jiným Federálním
shromážděním přijatým
zákonným normám) se bude zřejmě
nutno v nejbližším časovém období
opět meritorně zabývat - a konče potom
definováním generálního inspektora
jakožto orgánu kontroly v ozbrojených silách,
tedy uvnitř ozbrojených sil, nikoliv kontrolního
orgánu federálního ministerstva obrany. Navíc
zde vyvstal problém dalšího nezbytného
statutárního vymezení toku informací
generální inspektor - parlament. Z těchto
důvodů také branné a bezpečnostní
výbory zvažovaly alternativu přímé,
to je nezprostředkované, kontroly, kontroly zvláštní
komisí - tedy řešení obdobné
povahy, jaké je zakotveno v zákonu č. 244
z roku 1991 o Federální bezpečnostní
informační službě a používání
zpravodajských prostředků. Potom zde se nabízejí
dvě varianty:
1. Využít stávající zvláštní
orgán ke kontrole Federální bezpečnostní
informační služby a nepřímou
novelou zákona o Federální bezpečnostní
informační službě a používání
zpravodajských prostředků mu svěřit
i kontrolu Vojenského obranného zpravodajství.
2. Vytvořit speciální kontrolní orgán
ke kontrole Vojenského obranného zpravodajství.
V neprospěch první alternativy hovořily mimo
jiné tyto skutečnosti: Mandát daný
členům komise byl jednoznačně definován
ve zmíněném zákonu a byl by tímto
způsobem do značné míry zpochybněn.
A za druhé - není dosud na vládní
úrovni konstituována koordinace činnosti
zpravodajských služeb a tudíž toto rozhodnutí
by jistým způsobem anticipovalo i vytvoření
příslušného koordinačního
orgánu na úrovni exekutivy.
Branné a bezpečnostní výbory se tedy
nakonec rozhodly pro druhé řešení -
tj. speciální orgán ke kontrole Vojenského
obranného zpravodajství, přičemž
v budoucnu by koordinace a spolupráce obou zmíněných
orgánů mohla být upravena v zákonu
o jednacím řádu Federálního
shromáždění. Navrhovaný počet
členů v kontrolním orgánu je úměrný
velikosti této zpravodajské služby a odpovídá
její resortní alokaci - míním tím
ustanovení § 5, odstavec 2, které možnost
zvolení do kontrolního orgánu omezuje na
členy výboru zřízených pro
brannou politiku státu. Návrh předpokládá
i zakotvení zásady, podle níž je kontrola
zpravodajských služeb kontinuální. Kontrolní
orgán zde vykonává činnosti i po skončení
volebního období do doby, než si nový
parlament zvolí nový kontrolní orgán.
Jinak §§ 5 až 7 vycházejí z obdobných
ustanovení zákona o Federální bezpečnostní
informační službě a používání
zpravodajských prostředků a dávají
jistý prostor k ochraně přístupu ke
zpravodajským materiálům a zakotvují
obecnou zásadu následné (ex post) kontroly.
Dámy a pánové, dovolte mi ještě
navrhnout některé úpravy tisku č.
1194, které mají z valné části
charakter věcných či legislativních
úprav, a o nichž předpokládám
- až snad na jednu výjimku - nebude nutné hlasovat.
Na straně 1 v tisku 1194 si laskavě doplňte
k výborům ústavně právním
výbory zahraniční, neboť tyto výbory
se též zabývaly návrhem zákona.
Na straně 5 v § 6 odstavci 3 na druhém řádku
si slova "podle § 3" nahraďte slovy "uvedené
v § 3, odstavci 1". Na straně 6 v paragrafu 10
odstavci 1 si slovo "využívat" nahraďte
slovem "používat". Jedná se o soulad
používané terminologie v jednotlivých
ustanoveních návrhu zákona. Poté na
straně 10 v § 19, odstavci 2 si mezi adjektiva "nezletilých"
a "mladších" doplňte slovo "osob"
a v tomtéž paragrafu v odstavci 3 si slovo "následně"
nahraďte slovem "dodatečně". Dále
na straně 12 u § 24, odstavce 3 si slova "předchozích
odstavců" nahraďte slovy "odstavců
1 a 2".
Další poslední dvě úpravy mají
pak charakter pozměňujících návrhů
a vyplývají z připomínek národních
rad. Za prvé navrhuji v § 10 odstavci 4 na straně
6 vynechat slovo "jednotlivých" a v § 24,
odstavci 1, na straně 11 za slovem "nimi" navrhuji
udělat tečku a zbytek věty vypustit.To je
z mé strany vše. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji
Jéglovi za zpravodajskou zprávu. Nyní prosím
poslankyni Sándorovou o její zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SN E.
Sándorová: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia.
Vládny návrh zákona o Vojenskom obrannom
spravodajstve prerokoval výbor petičný, pre
právnu ochranu a bezpečnosť Českej národnej
rady, branný bezpečnostný výbor Slovenskej
národnej rady, ústavnoprávny výbor
Slovenskej národnej rady, ďalej zahraničné
výbory a ústavnoprávne výbory Federálneho
zhromaždenia a branno-bezpečnostné výbory
Federálneho zhromaždenia ako výbory garančné.
Všetky tieto výbory odporučili Federálnemu
zhromaždeniu návrh zákona schváliť
s menšími zmenami a doplnkami, ktorých väčšina
mala charakter upresňujúcich legislatívnych
úprav. Medzi závažnejšie pripomienky patrila
aj úprava v § 4, kde príslušný
výbor Českej národnej rady žiada zmeniť
režim menovania riaditeľa v tom zmysle, aby bol menovaný
na návrh vlády ČSFR. Túto možnosť
odporučili zvážiť aj ústavnoprávne
výbory Federálneho zhromaždenia. Branné
a bezpečnostné výbory v zhode s navrhovateľom
však dospeli k názoru, že vzhľadom na to,
že Vojenské obranné spravodajstvo nie je samostatným
právnym subjektom a je súčasťou organizačnej
štruktúry rezortu obrany, nie je takýto postup
odôvodnený a za celú jej činnosť
má niesť zodpovednosť minister obrany. K paragrafom
upravujúcim spôsob vedenia evidencie a použitia
spravodajských prostriedkov neboli takmer žiadne pripomienky,
čo je aj pochopiteľné, pretože tieto ustanovenia
sú koncipované podľa dvoch podobných
ustanovení zákona o Federálnej bezpečnostnej
informačnej službe.
Branné a bezpečnostné výbory vedené
snahou udržať konzistenciu zákonov upravujúcich
činnosť spravodajských služieb zamietli
aj pozmeňovacie návrhy k § 19, ods. 3, kde
výbory Slovenskej národnej rady navrhli neoprávnene
získané alebo nepravdivé údaje vedené
v evidencii Vojenskej obrannej služby zničiť.
Podobne ako v prípade zákona o Federálnej
bezpečnostnej informačnej službe, garančné
výbory v súlade s názorom navrhovateľa
a legislatívneho odboru FZ usúdili, že uchovanie
týchto materiálov prispieva k zvýšenej
právnej ochrane osôb, o ktorých sú
údaje v evidencii vedené a umožňuje
postih tých, ktorí informácie neoprávnene
získali.
Na záver mi dovoľte, aby som sa pripojila k spravodajskej
správe kolegu Jégla a odporučila vám
tlač 1194 schváliť. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Sándorové. Prosím, kdo se z poslanců
hlásí do rozpravy? Jako první se přihlásil
pan poslanec Voleník. Uděluji mu slovo. Prosím
o další přihlášky.
Poslanec SL L. Voleník: Pane předsedající,
vážení kolegové, vážené
kolegyně, dámy a pánové, dovolím
si přednést několik pozměňovacích
návrhů k předmětnému tisku.
V prvé řadě bych chtěl upozornit na
nedopatření, ke kterému pravděpodobně
došlo, a to v souvislosti s tím, že návrh
zákona vůbec neumožňuje příslušníkům
Vojenského obranného zpravodajství nosit
a používat zbraň. Domnívám se,
že to je dost zásadní nedostatek a bylo by
dobré ho zhojit. Např. na rozdíl od FBIS
tuto možnost nemají. A domnívám se také,
že tuto eventualitu nepokrývá ani ustanovení
§ 34 novely zákona o služebních poměrech
příslušníků armády.
Proto bych doporučoval:
Za prvé, aby v § 9 se doplnilo nové písm.
d), které by znělo:
"Nosit střelnou zbraň a používat
ji ve smyslu zvláštních předpisů."
Ke slovu "předpisů" by se vázal
odkaz, který by zněl takto: "§ 13 a §
14 zákona č. 140/1961 Sb., Trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů,
a § 34 zákona č. 228/1991 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon č.
76/1959 Sb., o některých služebních
poměrech vojáků ve znění pozdějších
předpisů."
Tato ustanovení umožní právě
příslušníkům Obranného
vojenského zpravodajství event. použít
zbraň v tzv. krajní nouzi anebo nutné obraně.
Další pozměňovací návrh
se týká ustanovení § 10, které
není - myslím si - jasné, pokud jde o ustanovení
odstavce 4. Tam se hovoří, že Vojenské
obranné zpravodajství může vést
evidenci osob jednajících ve prospěch Vojenského
obranného zpravodajství pouze po dobu plnění
jednotlivých úkolů. Nyní následuje
středník. "Údaje z této evidence
se musí po splnění úkolu zničit."
Tady, domnívám se, že slovo "jednotlivých"
úkolů je naprosto nadbytečné a pokud
by zde zůstalo, tak by mohlo vést k určitým
nejasnostem a přinejmenším k různému
výkladu tohoto ustanovení. Vypustí-li se
toto slovo, bude text zákona jednoznačný
a jednoznačně aplikovatelný. Čili
navrhuji, aby v odst. 4 se vypustilo slovo "jednotlivých".
Konečně poslední můj pozměňující
návrh koresponduje s doporučením České
národní rady a týká se § 24.
Tam doporučuji vypustit slova v textu za slovy "v
souvislosti s nimi", kde by se čárka nahradila
tečkou, a vypustil by se následující
text "a které v zájmu právnických
a fyzických osob vyžadují, aby zůstaly
utajeny před nepovolanou osobou". Je to naprosto nadbytečné
ustanovení. Domnívám se, že plně
režim utajovaných skutečností a tedy
i institut mlčenlivosti pokrývá sám
ten text, který zůstane v § 24. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Voleníkovi. Další v diskusi vystoupí
paní poslankyně Petrová. Prosím další
přihlášky do diskuse.
Poslankyně SN J. Petrová: Pane předsedající,
dámy a pánové, návrh zákona,
který nyní projednáváme, je vlastně
právní úpravou stávajícího
stavu. Návrh je podle mého názoru slušně
připraven, je jednoduchý, jasný a z velké
části vychází ze zákona o FBIS.
Jedinou spornou otázkou, o které zde mluvili vlastně
všichni moji předřečníci, je
otázka kontroly Vojenského obranného zpravodajství.
Ztotožňuji se plně s návrhem kontroly
parlamentem, dovolte mi však předložit pozměňovací
návrh k § 5.
Navrhuji v § 5 ponechat pouze odst. 1, odstavce 2, 3 a 4
vypustit a odst. 1 změnit v tomto znění:
"Kontrolu Vojenského obranného zpravodajství
vykonává výhradně zvláštní
kontrolní orgán (dále jen "kontrolní
orgán") zřízený zákonem
o FBIS a o používání zpravodajských
prostředků". A k tomu pod čarou legislativní
odkaz č. 3: "§ 5 zákona 244/1991 Sb.,
o FBIS a používání zpravodajských
prostředků".
Vzhledem k tomu, že uvažujeme o koordinaci všech
zpravodajských služeb, myslím, že by bylo
účelné také tyto služby kontrolovat
jednou parlamentní komisí tak, jak je tomu i v některých
parlamentech jiných států. V tomto případě
navrhuji, aby to byla již stávající
komise FBIS, která se seznámila s principem a s
touto problematikou, která už k tomu má nějaká
technická zařízení. Nebyla by také
nutná, tak jak je ve zprávě našich výborů,
volba nových poslanců do jiného kontrolního
orgánu, což by mohlo být v tomto parlamentu
možná problémem. Myslím si také,
že se jedná už o velmi krátkou dobu do
voleb a stávající kontrolní orgán
by mohl vykonávat kontrolu těchto obou služeb.
V dalším volebním období by mohl tento
orgán již být volen s vědomím,
že bude kontrolovat více zpravodajských služeb.
Tento názor také nezávisle na mně
podpořil výbor ústavně právní
Sněmovny lidu a přijal to většinovým
hlasováním. To říkám jako podporu
mému návrhu. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Petrové. Ptám se kolegů, kolegyň,
kdo z nich se dále hlásí do rozpravy. Poslanec
Soukup.