Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Világimu. Ďalší
je do rozpravy prihlásený pán poslanec Bohuslav
Hubálek. Udeľujem mu slovo. Pripraví sa pán
poslanec Mandler a ako zatiaľ posledný písomne
príhlásený je pán poslanec Klokner.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, jenom několik slov.
V parlamentě i mimo něj se začíná
ukazovat, že kolikrát účel světí
prostředky, že je nejenom světí, ale
potlačuje i předsevzaté zásady.
Nesčíslněkrát tady zaznělo
o tom, že chceme do Evropy. Už loňského
léta, i když Federální shromáždění
nedalo na program druhého pololetí do legislativy
návrh volebního zákona, zajímal jsem
se o situaci v Bundeswahlgesetz, v zákonech Švýcarska.
Všechny tyto evropské země, ke kterým
vzpínáme své zraky a kolikrát i své
ruce, dovolují svým občanům, krajanům,
lidem jejich národnosti, pokavad mají občanství,
volit. Volit různým způsobem. Projednávali
jste to ve výborech. I já jsem měl tu čest
předložit návrh našeho krajana žijícího
ve Švýcarsku dr. Anděla, který všechny
tyto věci zohledňoval. Vím, že co tady
říkám, je hlas volajícího na
poušti. Zvykl jsem si na to za totality, zvykám si
na to i dnes. Tím ale nechci říci, že
dnešek se rovná totalitě. Dnešek má
mnoho nedostatků, ale rozhodně ne ty, které
měla doba minulá, a dokladem je i ta věc,
že zde o nich můžeme hovořit a víceméně
se dají prosazovat.
Berte to jenom jako výkřik člověka,
který ví, že na průběhu dnešního
jednání nic nezmění, že mám
jen jeden hlas, který má každý z nás,
a můžeme se přiklonit na tu stranu, na kterou
to považujeme za prospěšnější,
ale já bych řekl, že bychom měli vždycky
uvažovat ne o tom prospěšnějším,
ale o tom čestnějším.
Proto, i když vždy nesouhlasím s názory
pana prezidenta, nebude jakýmsi projevem vlezlismu, když
odmítnu hlasovat pro tento zákon z toho důvodu,
že návrh pana prezidenta v daném případě
považuji za lepší. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hubálkovi. Pozmeňujúce
návrhy nepredložil. Ďalej vystúpi v rozprave
pán poslanec Mandler, pripraví sa pán poslanec
Klokner.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, debata k poslaneckému
návrhu volebního zákona je zároveň
- jak vidíme - debatou k návrhu volebního
zákona prezidenta republiky. Je to zřejmé
nejen z naší diskuse, ale i z diskuse v tisku.
Z těchto diskusí je zřejmé, že
jde o velice složitou otázku a vůbec ne jen
o spor většinového a poměrného
principu.
Já se ale nyní pokusím to zjednodušit
a velice stručně si ho všimnu nejprve z té
stránky, jak se oba systémy proměňovaly
v nedávné době. Jde o poměrný
systém a o jednomandátový systém většinový.
Systém většinový jednomandátový
totiž u nás má - ačkoli si to nechceme
příliš uvědomovat - tradici. Po celou
dobu komunistického panství jsme volili v jednomandátových
obvodech, a to do Federálního shromáždění,
do obou národních rad a i do národních
výborů. Takzvaně jsme volili většinově.
Připomínám to proto, že po listopadové
revoluci hlavní politické síly - to znamená
koalice Občanského fóra, komunistů
a stran Národní fronty - tento většinový
jednomandátový systém zavrhly. Přestože
byl tady a byl by umožnil něco, co tato koalice tehdy
ovšem nechtěla: Velmi rychlé volby do všech
ústavních orgánů a samozřejmě
tehdy i úplné propadnutí komunistických
kandidátů.
Tehdy - a já si to velice dobře pamatuji - se často
hovořilo o tom, že musíme zabránit tzv.
polonizaci (už tehdy se hovořilo o polonizaci) naší
politické scény, to znamená tedy tomu, aby
komunistická strana byla v zastupitelských sborech
zastoupena málo.
Sametová koalice připravila nový volební
zákon. Volby se zpozdily o několik měsíců
a ta časová ztráta stála naši
společnost např. ekonomicky mnoho. Lze říci,
že dva roky po bitvě může být generálem
kdokoli, a jen proto připomínám, že
jsme tehdy ještě jako Demokratická iniciativa
pro tyto rychlé volby v jednomandátových
obvodech vystupovali. Ale smířili jsme se i s tím,
že byl vypracován nový zákon, který
je dnes novelizován, na základě poměrného
zastoupení. Byl nový a nemohl být dokonalý.
Nicméně hned po volbách bylo zřejmé,
že složení zákonodárných
sborů odpovídá politickému mínění
obyvatelstva. A tak - přestože se to mnohým
lidem nelíbí - lze dnes bez nadsázky říci,
že tento volební zákon se osvědčil.
Bylo by logické, jak to ostatně dělá
poslanecký návrh, snažit se tento zákon
vylepšit a přizpůsobit novým poměrům.
Nyní tedy budeme tento dosavadní zákon vylepšovat.
Osobně bych k tomu chtěl říci jen
tolik, že by se neměl vylepšovat v jednom směru.
Neměl by se vylepšovat ustanoveními, která
by šla nad nebo za pětiprocentní klauzuli jakýmkoli
způsobem. Uvažme, oč by se změnila politická
struktura Federálního shromáždění
- myslím tohoto našeho, vzešlého z minulých
voleb - kdyby tehdy byla klauzule deset procent. Obě velká
hnutí by se snadno do zákonodárných
sborů dostala - třeba i při dvacetiprocentní
klauzuli - a obě by se právě tak rozštěpila
a štěpila, jak se to stalo na základě
tohoto volebního zákona.
Integraci politických sil může volební
zákon napomoci, a nic víc.
Dovolte, abych ještě závěrem odbočil
a řekl své ceterum autem censeo, které se
týká zákonodárné iniciativy
prezidenta republiky. S tím, co chci říci,
jsem ovšem čekal, až bude projednán poslední
návrh zákona předložený panem
prezidentem. Říkal jsem už - a v tom jsem samozřejmě
nebyl sám - že zákonodárná iniciativa
prezidenta republiky nehraje pozitivní roli v politickém
životě země. K tomu po dnešku už
nemám co dodat.
Chtěl bych jen upozornit - kdo zde zastupoval prezidenta
jakožto předkladatele. Zastupoval ho muž, který
je k tomu nejen odborně, ale i lidsky nepochybně
zcela kvalifikovaný. V jednom ovšem myslím
je jeho kvalifikace ne snad příliš malá,
ale příliš vysoká. Jde o jeho funkci.
Nepochybně by měl být předseda Nejvyššího
soudu přímo symbolem nezávislého soudnictví.
Podobně a ještě víc nezávislý
a ještě víc symbolem je prezident republiky
jako ústavní činitel. Ale prezident republiky,
jakmile použije své zákonodárné
pravomoci - a to bylo právě z projednávání
např. volebního zákona zřejmé
- v tom okamžiku se stává stranou ve hře
politických sil. S tím se nedá nic dělat.
Jestliže jeho návrh zákona předkládá
předseda Nejvyššího soudu, platí
to pak i o něm, i když to je člověk
natolik kvalifikovaný a lidsky způsobilý,
jako je nynější předseda Nejvyššího
soudu.
Závěrem bych chtěl říci přece
jen něco pozitivního: Pozměňovací
návrh nepředkládám. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Mandlerovi. Prosím teraz
o vystúpenie pána poslanca Kloknera, po ňom
sa pripraví pani poslankyňa Sándorová.
Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci,
na úvod chcem povedať, že návrh pána
prezidenta som podporoval aj pri zasadnutí pri výboroch,
podporoval som ho aj teraz, aj keď zrejme jeho systém
ako volebný nebude prijať. Aj tak ho považujem
za najpriezračnejší, najspravodlivejší
voči občanom. Bol by som rád, keby bol prijatý,
pretože by vystihoval, že kandidát, ktorý
by bol zvolený za poslanca by mal podľa mňa
väčšiu váhu vystupovať menom daného
obvodu. To úvodom.
Budem veľmi stručný. Mám jeden skôr
technický pozmeňujúci návrh. Bol by
som rád, keby bol primerane pochopený a predovšetkým
odsúhlasený.
Variant 1 a variant 2 - územie volebných krajov.
Neviem, či to spracovávali samotní predkladatelia,
našepkávajú mi tu, že to bolo Ministerstvo
vnútra. Ale vo variantu 2 sa mi nepáči, že
územie volebných krajov číslo 16 je
Bratislava a okolie. V podstate ani Praha ani Brno nemá
v tomto návrhu svoje okolie... To nie je pravda, zasa mi
tu našepkáva, je tam okres Bratislava-vidiek, a nie
je tam Bratislava-vidiek ako sídlo volebného kraja.
Chcem ale zdôrazniť, že okolie Bratislavy netvorí
šesť okresov, že by títo boli nejakým
okolím Bratislavy. To sú samostatné okresy,
ktoré sú primerané a dostatočne veľké
na to, aby niektorý z týchto okresov mohol byť
sídlom volebného kraja.
Navrhujem, aby namiesto Bratislava-okolie tam bolo vložené
mesto a okres Trnava. Trnava je najväčším
okresom na Slovensku. Myslím, že by bez väčších
problémov zvládla tú úlohu, ktorú
majú ostatné tam uvedené mestá pri
zabezpečovaní volieb. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kloknerovi. Udeľujem
slovo poslankyni Sándorovej. Pripraví sa poslanec
Wagner.
Poslankyně SN E. Sándorová: Vážené
kolegyne, vážení kolegovia, predkladám
dva pozmeňujúce návrhy k obom variantom.
Ide o pozmeňujúce návrhy k rozdeleniu volebných
krajov na území Slovenskej republiky. Toto na prvý
pohľad neobvyklé delenie zohľadňuje jeden
aspekt, ktorý úplne unikol navrhovateľom poslaneckého
návrhu. Ide o etnickú štruktúru Slovenskej
republiky. Nemám teraz technickú možnosť
názorne ukázať, ako by vyzerala pri prijatím
môjho návrhu volebná mapa Slovenska. Preto
sa to pokúsim vysvetliť aspoň slovne. Ide mi
o to, aby národnostne zmiešané okresy východného
a južného Slovenska neboli rozkúskované
do mnohých volebných krajov, či už do
troch alebo dokonca do piatich, ako v pôvodnej variante
poslaneckého návrhu č. 2.
Pri zdôvodňovaní tohto návrhu by som
sa mohla odvolávať na odporučenie Rady Európy,
tento argument by však asi nebol dostatočný
dokonca ani pre mňa osobne. Za oveľa vážnejší
argument považujem ten fakt, že doteraz nebol prijatý
a dokonca tohto volebného obdobia už zrejme nebude
prijatý vykonávací zákon k tomu ustanovenie
Listiny základných práv a slobôd, ktoré
hovorí o práve menšín zúčastňovať
sa tých rozhodnutí, ktoré sa ich týkajú.
Za týchto okolností ani štátna moc,
ani menšiny nie sú v stave určiť, kto
je komu legitímnym partnerom pre rokovanie a podľa
doterajšej praxi je to situácia, v ktorej vznikajú
rozhodnutia bez účasti menšín.
Volebné kraje, ktoré berú ohľad na etnickú
štruktúru samozrejme nezabezpečujú automatickú
účasť poslancov z radov menšín,
ale zabezpečujú rovnosť šancí.
Ďalším dôsledkom takéhoto rozdelenia
volebných krajov, ktorý síce súvisí
s vyššie uvedenou úvahou, ale je dôležitý
hlavne z hľadiska dlhodobej perspektívy tvorenia občianskej
spoločnosti, je to, že súčasné
aj navrhované riešenie (hlavne variant č. 2)
vôbec netlačí veľké celorepublikové
strany k tomu, aby oslovili aj menšinových voličov
a tým vlastne umelo predlžujú životnosť
etnických strán. Mne osobne sa takýto stav
nezdá byť žiadúci.
Som si vedomá toho, že tento návrh predkladám
pomerne neskoro avšak prílohy sa vytvárali
až v posledných dňoch minulého týždňa
a ja som sa chcela držať základných snáh
navrhovateľov, pokiaľ ide o počet volebných
krajov.
Z dôvodov uvedených vyššie vás prosím,
aby ste môj návrh zvážili. V žiadnom
prípade to z mojej strany nekladiem ako podmienku pre prijatie
zákona, ale myslím, že je to aspekt ktorý
si zaslúži aby sme o ňom aspoň uvažovali.
Pokiaľ by nebola politická vôľa prijať
moje pozmeňujúce návrhy, tak podporujem variantu
č. 1, ktorá z tohto hľadiska je aspoň
čiastočne vyhovujúca, teda volebné
kraje podľa minulých volieb. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa hlási
poslanec Konečný.
Poslanec SL P. Konečný: Já tady mám
z republikového statistického úřadu
zpracovanou variantu jedna a dvě, pokud budete chtít,
mohu tady přednést, jakým způsobem
se mění menšinová (v tomto případě
maďarská) národnost u varianty jedna i u varianty
dvě. Mohl bych to možná přečíst
na konci rozpravy nebo nyní?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dajte to pani poslankyni Sándorovej a potom
uvidíme pri záverečnom slove. Pani poslankyňa,
môžete samozrejme reagovať faktickou pripomienkou
, ak chcete, ale myslel som si, že by sme to mohli nechať
na zváer.
Poslankyně SN E. Sándorová: Je výborné,
že je to vypracované, ale pokiaľ to nikto nepredloží
ako pozmeňujúci návrh, tak to veľký
zmysel nemá, že to štatistický úrad
vypracoval.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, ďakujem. Budeme pokračovať
v rozprave. Hovoriť bude poslanec Wagner, pripraví
sa poslanec Vrchovský.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, neměl jsem v úmyslu
vystupovat v této debatě, protože jsem měl
za to, že vše podstatné si už dokonale uvědomujeme.
Nicméně poté, co odezněly některé
pozměňovací návrhy, považuji
za velmi důležité několik slov na adresu
těchto návrhů říci.
Je známou skutečností, že volební
zákony v mnoha zemích světa (a jsou konkrétní
zkušenosti i z naší první republiky) byly
v některých případech tvořeny
tak, aby prospěly volebním úmyslům
nebo volebním cílům té většiny,
která právě v tom kterém období
se v parlamentu vytvořila. Mám za to, že každý
z nás dokáže dobře posoudit, aniž
zde bude někoho jmenovat, kterých pozměňovacích
návrhů se toto konstatování týká.
Rád bych připomněl ještě jednou
drobnou poznámkou návrhy pana prezidenta. Velmi
rád bych byl využil příležitosti,
kdyby k tomu existovaly i společenské podmínky,
abychom volili většinovým systémem.
Nicméně situace je zejména ve sdělovacích
prostředcích taková, že při nejlepší
vůli nemají politické osobnosti dostatek
prostoru k prezentaci a prezentace čistě účelová
v období volební kampaně se mi nejeví
dostatečnou k tomu, aby měli všichni rovnou
příležitost.
Zejména z tohoto důvodu se domnívám,
že v této době je vhodnější
systém poměrného zastoupení. A snad
ještě z jednoho důvodu. Po prvních dvou
letech fungování tohoto parlamentu (my v tomto parlamentu
to víme lépe než kdo jiný) se ještě
nevytvořily politické síly tak, jak by měly
být vytvořeny a jak fungují v demokratických
společnostech. Systém poměrného zastoupení
k vytváření a stabilizaci politických
sil dává - domnívám se - lepší
příležitost než systém většinový.
Pokud jde o návrhy, které zde byly vysloveny, na
hru s omezující klauzulí, mám za to,
že taková hra by příliš neprospěla.
Uvědomme si, že oněch 5 % reprezentuje v České
republice cca 350 tisíc voličů. To je dost
velký počet občanů této země,
aby mohli mít takové zastoupení v zastupitelském
sboru, jaké si přejí.
Hra na to, že někde je kandidátem koalice a
ne politická strana a z toho titulu by měla mít
omezení, je špatná hra, jednak proto, že
to samozřejmě lze velmi lehce obejít, jednak
proto, že cílem nesmí být omezování
politických možností politických subjektů,
ale naopak rozšiřování jejich možností.
Z tohoto důvodu bych byl rád, abychom vytvořili
taková pravidla hry, která by všem politickým
subjektům dala přibližně stejné
podmínky.
Už z minulé volební kampaně víme,
že i v době volební kampaně členové
vlád a někteří exponovaní poslanci
měli příležitost mimo programy volebních
stran vystupovat ve státních sdělovacích
prostředcích. Mám za to, že by se to
nemělo letos opakovat a že by čas, který
se tito lidé takto rozhodnou použít, měl
být odečten od času jejich politické
strany, za kterou kandidují.
Proto předkládám následující
pozměňovací nebo doplňovací
návrh. Navrhuji časy, které kandidáti
zapsaní na kandidátkách pro parlamentní
volby dostanou k dispozici v televizi a rozhlase, a to i jako
dosavadní poslanci či členové vlád,
odečíst od času přiděleného
jednotlivým politickým stranám, které
reprezentují. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Ďalej vyzývam
do rozpravy poslanca Vrchovského, ktorý je ďalším
prihláseným. Po ňom vystúpi pán
poslanec Motyčka.
Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedající,
dámy a pánové, budu velmi stručný.
Dotknu se problematiky tří paragrafů, u toho
prvního půjde spíše o potvrzení
stávajícího návrhu, u dalších
dvou o pozměňovací návrh.
U § 5, který se týká vymezení
volebních krajů, jsem spíše pro zachování
stávající rozlohy krajů. Argumentaci
uvedl Václav Benda jako předkladatel. Chtěl
bych se zde ještě zastavit u dalšího argumentu,
zejména u voleb do Sněmovny národů.
Čím menší kraj, tím menší
úloha voliče na úkor stranického aparátu.
U případně stočlenného senátu
by se to ještě prohloubilo, takže menší
kraje by musely být kombinovány s odstraněním
druhého skrutinia jak to navrhl kolega Voleník.
Přikročím dále k pozměňovacím
návrhům. K § 27, zkrácení volební
kampaně. Podporuji 23denní volební kampaň,
vzhledem k tomu, že třítýdenní
volební kampaň je ve světě obvyklá,
ale přimlouval bych se - a podávám pozměňovací
návrh k odstavci 2 - ještě za snížení
časové lhůty, takže vysílací
časy určené pro volební kampaň
navrhuji snížit ze 35 hodin na 14 hodin. Argumentuji
tím, že ve světě je obvyklá daleko
menší doba, ve Velké Británii 6 hodinová,
ve Francii a Belgii 3hodinová.
K § 54 odst. 3, hrazení volebních nákladů.
Vzhledem k výraznému zdražení volební
kampaně se domnívám, že bude nezbytné
zvýšit úhradu politickým stranám
za volební hlasy. Mohlo by se totiž snadno stát,
že i úspěšné strany by po volbách
byly ochromeny ve své činnosti vzhledem k zadlužení,
a proto podávám pozměňovací
návrh, abychom číslovku 10 v posledním
řádku odstavce 3 § 54 nahradili číslovkou
15. To je vše, děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem i ja kolegovi Vrchovskému. Teraz
prosím pána poslanca Motyčku, aby predniesol
svoje vystúpenie v rozprave. Ďalej sa pripraví
pán poslanec Schneider.
Poslanec SN L. Motyčka: Dámy a pánové,
v návrhu novely, kterou projednáváme, v §
55 odst. 3 se ukládá povinnost politickým
stranám a politickým hnutím zveřejnit,
zda uplatnily a jaký byl výsledek při šetření
zvláštních nároků na kandidáty
na poslance. Domnívám se, že tento nárok
je správný. Mnoho občanů se totiž
dotazovalo, proč se zákon č. 451/91 Sb.,
kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, netýká poslanců. Ve volebním
zákoně by měli dostat jasnou odpověď.
Domnívám se, že je nutné, aby všichni
voliči byli pravdivě informováni o charakteristikách
kandidátů na poslance. To musejí garantovat
jednotlivé politické strany a politická hnutí.
Pokud by ovšem nebyly v zákoně sankce, vyzněl
by celý § 55 velmi nepřesvědčivě.
Na druhé straně osvědčení federálního
ministerstva vnitra bude chránit kandidáta před
dodatečným obviněním, že zvláštní
nároky nesplňuje.
Proto navrhuji, aby v § 55 odst. 3 byla doplněna věta:
"Nesplnění této povinnosti nebo vědomě
nepravdivé informace o skutečnostech uvedených
v tomto odstavci, má za následek ztrátu mandátu
bez náhrady u poslanců, kteří nesplňují
zvláštní nároky na kandidáty."
Odvolávka 15, tak jak je už v návrhu uvedena.
Jedná se o § 11 zákona 451/91 Sb. Děkuji
vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi v rozprave
pán poslanec Schneider, pripraví sa pán poslanec
Olej, ktorý je zatiaľ posledný písomne
prihlásený.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, dovolte, abych řekl
několik poznámek.
Za prvé poznámka k návrhu pana prezidenta,
který jsme odmítli jako základ pro toto jednání.
Bohužel, nebyl dostatečný čas, abychom
zde zopakovali aspoň základní námitky,
které proti tomuto návrhu byly vzneseny ve výborech,
a co se projevilo v tom, že většina výborů
tento návrh nepřijala. Já si dovolím
tady sám za sebe říci důvody, které
mě vedly, abych i dnes odmítl tento předložený
návrh jako podklad pro jednání.
Domnívám se, že bude účelné,
abych o tomto návrhu hovořil tak, jak na mně
působí jako na voliče. Můj dojem z
návrhu pana prezidenta, případně z
jeho modifikací, které byly v tomto parlamentu navrhovány,
je rozpačitý. Domnívám se, že
volič by musel být nutně zmaten, jakým
způsobem má svých dvou hlasů - přísně
vzato nejde o dva hlasy, ale o polovinu hlasů - použít.
Pokud by bylo předem jasné, že se pohybuje
ve většinovém systému, pak je i voliči
jasné, že dává hlas konkrétnímu
kandidátovi, který buď zvolen bude anebo nebude.
Navrhovaný systém ovšem vytváří
situaci, kdy volič neví, zda jeho kandidát,
ať číslo jedna nebo číslo dvě,
zvolen bude a v případě, že zvolen nebude,
stávají se jeho hlasy, které jsou hlasy pro
osobnost, pokud chtěl využít toho většinového
prvku, hlasy pro politickou stranu, kterou příslušný
kandidát zastává.
To myslím je zcela v rozporu s původním úmyslem
voliče, který dává hlas konkrétnímu
kandidátovi v konkrétním volebním
obvodě a nikoliv politické straně, jejíž
hlasy budou sečteny a podle pořadí takto
přidělených hlasů různým
kandidátům přiděleny jejím
kandidátům v celorepublikovém skrutiniu.
Domnívám se, že to je z hlediska voliče
hlavní vada tohoto systému, který vytváří
iluzi a nedovoluje voliči se racionálním
způsobem zachovat. Myslím, že je to způsobeno
tím, že tento systém se snažil v jednom
kole vyřešit problém, který se v jednom
kole vyřešit nedá a který se obvykle
řeší ve dvou kolech. Je nutno říci,
že i ve Spolkové republice Německo, kde je
smíšený systém, voliči předem
vědí, u kterých kandidátů hlasují
ve většinovém systému a u kterých
hlasují v systému poměrného zastoupení.
Je nutno poznamenat, že jak v případě,
že hlasy pro kandidáty, kteří v tom
většinovém prvním kole propadli, nebyli
zvoleni, kdy tyto hlasy propadají, tak v případě,
kdy nepropadají a počítají se do proporčního
skrutinia, v obou případech se vytváří
mylný dojem, že je tady nějakým způsobem
zvolen kandidát ve většinovém systému
a jde v podstatě o zakrytý systém poměrného
zastoupení.
Není mi naprosto jasné, jakým způsobem
by byly zvýhodněny mandáty těch poslanců,
kteří by byli zvoleni většinově.
Měli by stejné mandáty jako ti, kteří
by byli zvoleni proporčním systémem. Byly
by to dvě kategorie poslanců, kteří
by měly stejný hlas v tomto zákonodárném
sboru. Tolik jenom několik osobních poznámek,
které mě i dnes, po mém zvážení
všech pro a proti vedly k tomu, že jsem pro tento návrh
nemohl hlasovat, jako pro základ našeho jednání.
Druhá poznámka se týká otázky
pětiprocentní klauzule a jejího zvyšování
pro volební koalice. Je nutné si uvědomit,
že pětiprocentní klauzule v tomto zákonu
tak, jak je v současné době v této
podobě, je v naprostém rozporu s možností
vytvářet volební koalice. Záměrem
pětiprocentní klauzule je, aby se malé politické
strany do parlamentu nedostaly. Záměrem vytváření
koalic je, aby se tato pětiprocentní klauzule překonala.
Je naprosto zřejmé, že v tomto zákoně
je vnitřní rozpor a je nutné ho jistým
způsobem vyřešit. Buď pětiprocentní
klauzuli vypustit, anebo použít určité
řešení, které zde navrhl kolega Voleník.
Ale jinak stále zůstává v tomto zákoně
rozpor. Je nutno si uvědomit, že pokud ta volební
koalice je tak vnitřně integrovaná, že
vytváří takřka jedno tělo,
nic nebrání tomu, aby vytvořila jeden politický
subjekt. A tento systém by volební koalice k tomuto
kroku vedl. Pokud ovšem soudržnost volebních
koalic není taková, tak je samozřejmě
bude vést spíše k tomu, že jednotlivé
politické strany půjdou raději do voleb samostatně
právě proto, že volební pětiprocentní
kvocient bude pro ně výhodnější.
To na adresu poznámek, které zde pronesl kolega
Wagner.
Poslední, třetí poznámka se týká
preferenčních hlasů. Podle mého názoru,
pokud by chtěl kdokoliv umožnit voličům
co nejlepší možný výběr
a největší užití jejich preferencí,
aby žádný z hlasů voličů
a žádná z preferencí nepadla pod stůl,
zdá se mi nejlepší systém irský,
který umožňuje, aby každý z voličů
určil individuální pořadí,
ke kterému je přihlíženo v závislosti
na tom, jak jednotliví kandidáti dopadnou. Je to
systém poměrného zastoupení a bylo
by možné jej přijmout. Nicméně
při předběžných diskusích
ve výborech nenacházel tento systém přílišnou
podporu parlamentu. Domnívám se, že jakýkoliv
jiný systém preferencí - jakkoliv žádný
není dokonalý - tak jakýkoliv systém
preferencí je vždy hrou s více neznámými,
než můžeme v této chvíli znát.
Nevíme, kolik voličů se vůbec rozhodne
preferencí využívat, pokud nedáme systém
povinných preferencí, nevíme, jakým
způsobem budou preference rozloženy. Je to hra o více
neznámých, než můžeme předem
určit, a proto se domnívám, že je dobré
zvolit určitý systém preferencí, který
dává šanci voličům, aby mohli
zasahovat do kandidátek - pokud se přikloníme
k tomu, že preference býti mají a já,
jako volič bych se pro to přimlouval - a poté
necháme vše na taktice a uvažování
politických stran a voličů, protože
každý systém preferenčních hlasů
je třeba pochopit tak, jak funguje a podle toho volí
jak politické strany, tak voliči taktiku a způsob,
jak preferenčních hlasů použít,
aby dosáhli toho, čeho dosáhnout chtějí.
Mám pro vás opět dobrou zprávu, jako
kolega Mandler. Nepředkládám žádný
pozměňující návrh. Děkuji
za pozornost.