Zviditelnění osobnosti v tomto dilematu lze dosáhnout
zvětšením váhy preferenčních
hlasů tak, jak je to předvedeno v předloženém
poslaneckém návrhu. V naší situaci hraje
roli i to, že i v případě volby tzv.
nezávislých kandidátů by bylo nutné
v budoucím parlamentě je nějakým způsobem
dát dohromady do nějakých quasipolitických
klubů, aby spolu nemuselo jednat a dohadovat se tři
sta nezávislých subjektů.
Hojně se ve výborech diskutovalo o úloze
volebního systému při integraci nebo dezintegraci
politického spektra. Obecná poučka, vyčtená
z učebnic, zní, že většinový
volební systém většinou vede k sjednocování
politického spektra, zatímco systém poměrného
zastoupení vede ke zvětšení počtu
politických klubů v zastupitelském orgánu.
Tato teorie se velmi dobře dá použít
opět v zemích s demokratickou tradicí, ve
kterých politické subjekty jsou dobře strukturovány
a kde do určité míry politický život
probíhá delší dobu stabilně.
Je také otázkou, do jaké míry k integraci
vede sjednocování řekněme 20 politických
stran na 5 subjektů nebo jako v našem případě,
kdy u nás existuje 110 politických stran a hnutí,
na počet schopný konstruktivně jednat a rozhodovat.
V našem případě si tedy myslím,
že učebnicově všeobecná poučka
je ve volební praxi naprosto nepoužitelná a
paradoxně je to právě systém poměrného
zastoupení s omezovací klauzulí, který
má onu integrující úlohu.
Dalším faktorem je vlastní úloha zákonodárného
sboru, to znamená jaké úlohy bude plnit zákonodárný
sbor, jakou roli bude hrát, zda se jedná o vrcholný
parlament, jako je např. naše Federální
shromáždění, které dělá
všeobecné normy platné pro celé území
a do jaké míry na druhé straně se
jedná o parlamenty pro menší území,
do jaké míry má poslanec zastupovat v převážné
míře vlastní volební obvod, a to v
situaci, kdy všeobecné otázky jsou vyřešeny,
všeobecné politické klima je stabilizováno
a jedná se opravdu pouze o prosazování a
uvádění v život toho, co bylo minulými
generacemi vybudováno, a to převážně
v jednotlivých regionech.
Dalším významným vlivem v Československu
roku 1992 je časový faktor. Mnoho norem zde děláme
ve spěchu a stresu a mnohdy se to také negativně
odráží na jejich kvalitě. Ovšem
jsou i normy , které se netýkají všech
dospělých občanů s právem hlasovacím
nebo se jich netýkají do té míry bezprostředně,
tak jak se jich dotýká právě volební
zákon. Zkušenosti ze zahraničí ukazují,
že změny ve volebním zákoně je
třeba dělat s patřičným časovým
odstupem, že je potřeba, aby se na volební
systém, jeho používání, vysvětlování
a zažití adaptovali jak voliči, tak politické
strany, aby ani politické strany ani voliči nezískávali
nesprávné informace, nesprávné signály,
podle kterých by potom byli zvoleni nereprezentativní
poslanci.
Svoji roli hraje v této souvislosti i faktor stability.
Časté změny volebního zákona
nebo prudké změny z jednoho systému na druhý
destabilizují politický život, politickou scénu
a vyvolávají ve voliči domněnku, že
volební systém nebo volební zákon
je měněn proto, aby byl volič určitým
způsobem usměrněn při volbě
a tím rozkolísán ve svém vlastním
rozhodování. Zde hraje kladnou roli tradice, to
je pokud je některý volební systém
používán delší dobu. I přes
to, že dost velká skupina našich voličů
neměla možnost zažít a absorbovat poměrný
volební systém, přesto jsme zdědili
z meziválečné tradice tento systém
a v něm se pohybují také navazující
právní normy.
Aspektem, který v probíhající diskusi
nebyl probírán, je úloha státní
správy a zapojení laické veřejnosti
do provádění a kontrolování
voleb. Zde proti tomu samozřejmě stojí požadavek
rychlosti, profesionality a na druhé straně možnost
kontroly voličskou veřejností, aby volby
byly naprosto nezpochybnitelné a občan se mohl volebním
výsledkům podrobit, ať již volby dopadly
pro jeho politického favorita jakkoliv nepříznivě.
Dalším faktorem, který rozhoduje při
výběru volebního systému, je požadavek
rovnosti hlasů. Zde se ozývá vůči
většinovému systému velká polemika,
protože je zvolen kandidát, který získá
křeslo v parlamentu určitým procentem hlasů
a zbytek, který mnohdy v určitých volebních
systémech bývá i nadpoloviční,
potom propadá. V tomto směru je poměrný
systém spravedlivější.
V obou systémech, jak ve většinovém,
tak poměrném, může sehrát určitou
roli i sestavování volebního obvodu, jeho
velikost, přihlédnutí k sociálnímu
složení, přihlédnutí k politické
inklinaci voličů. Také tato otázka
je v západních volebních systémech
velmi kontrolována a všechny politické strany,
subjekty, které přijímají nový
volební systém, nový volební zákon,
jsou velmi přísně kontrolovány, zda
ke změně nedochází právě
na základě výsledků veřejného
mínění a volební obvody nejsou sestavovány
ve prospěch těch stran, které si vynucují
změnu volebního systému.
Zároveň platí, že žádný
z těchto faktorů, který jsem vyjmenoval,
není autonomní, tzn. že je nelze od sebe navzájem
oddělovat, že jeden faktor může úlohu
druhého faktoru zesilovat nebo naopak působit proti
němu. Tak např. volební obvod v poměrném
systému se dá do té míry zmenšovat,
až se vlastně jedná o většinový
systém. To znamená v jednom malém obvodě
by byly přiděleny jeden nebo dva mandáty.
Naproti tomu přidělování mandátů
při většinové volbě z volebního
obvodu tvořeného z celého území
státu dělá z tohoto volebního systému
vlastně systém poměrný. To platí
beze zbytku o návrhu pana prezidenta.
Při výběru výpočetního
systému, kterým se přidělují
jednotlivé mandáty, se dá do určité
míry omezit úloha politických gremií,
politických stran, odstraněním druhého
skrutinia při zmenšování volebních
obvodů, např. D'Hondtovým systémem.
Dalším příkladem může být
zařazení omezující klauzule. Omezující
klauzule stírá výhodu systému poměrného
zastoupení, tzn. naprostou a úplnou rovnost hlasů,
avšak přispívá k integraci politického
spektra. Takových různých kombinací
je možné namíchat při tvorbě
volebního zákona velké množství.
Paradoxně se dá dokonce prohlásit, že
lze v systému poměrného zastoupení
volit většinově a ve většinovém
systému poměrně.
Původně jsem měl připraveno několik
pozměňovacích návrhů, avšak
skupina navrhovatelů se k nim přiklonila a předložila
je jako své vlastní. Proto bych chtěl pouze
tento zákon předložený skupinou poslanců
podpořit jako zákon, který zvyšuje integraci
politického spektra, vede ke stabilizaci politického
života a je přehledný a snadno pochopitelný
pro voliče. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kopřivovi.
Odovzdávam slovo poslancovi Petrovi Uhlovi, pripraví
sa poslanec Jan Sokol.
Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedající, paní
a pánové, své pozměňovací
a doplňovací návrhy k projednávanému
zákonu podle tisku 1208 předkládám
i přes to, že pro zákon samozřejmě
jako celek hlasovat nebudu. Nevidím totiž v tomto
návrhu, jak je nyní podáván, velké
zlepšení oproti stávající úpravě,
oproti stávajícímu zákonu. Naopak
se rozhodně stavím za návrh volebního
zákona, který předložil prezident republiky.
Domnívám se totiž, že kombinace většinového
a poměrného systému, tak jak je v prezidentově
návrhu koncipována, lépe vyhovuje naší
situaci, kdy voliči na rozdíl od FS mají
oprávněnou nedůvěru v politické
strany a v každý politický systém, v
němž vedení několika politických
stran, které ve volbách zvítězily,
rozhodují v následujících několika
letech o politice, ekonomice i kultuře celé země
a v němž poslanci zákonodárných
sborů těchto stran jsou vázáni stranickou
disciplínou, kterou určuje vedení stran.
Proto jednoznačně podpořím návrh
prezidenta republiky, který umožňuje voličům
přece jen volit kandidáty spíš podle
jejich osobnostních kritérií než podle
jejich stranické příslušnosti.
Nyní tedy moje pozměňovací návrhy
k tisku, který projednáváme. První
můj návrh se týká článku
1 bodu 2 tisku 1208, kde navrhuji vypustit písmeno b) v
§ 2 odst. 3, takže text by zněl: "§
2 odst. 3. Překážkou ve výkonu volebního
práva je zákonem stanovené omezení
osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu."
A legislativní odkaz. Tato dikce je totožná
s dikcí stávající úpravy zákona
č. 47/90 Sb. a přijetí tohoto mého
pozměňovacího návrhu by byl legislativní
důsledek , a sice ten, že v § 7 odst. 5 by byla
zachována stávající dikce, t.j. slova
"anebo trest odnětí svobody". Vysvětlím
tento návrh. Jde v podstatě o to, aby voleb se mohli
účastnit i vězni ve výkonu trestu
odnětí svobody, tak jak je tomu dosud.
Vím, že tento návrh není populární,
vzhledem k nedávným událostem, vzhledem k
situaci ve vězeňství, ale chtěl bych
upozornit na to, že takto předkládaný
návrh je protiústavní, protože zákon
o výkonu trestu odnětím svobody jasně
vymezuje, co je trestem odnětí svobody, že
je to tedy izolace pachatele, aby nemohl dále konat trestnou
činnost, a zároveň snaha o jeho systematickou
převýchovu, aby se mohl zase zařadit mezi
normální občany. V žádném
případě není trest odnětí
svobody trestem odnětí občanských
práv. V zákonu o odnětí svobody se
uvádí, že odsouzený může
ve výkonu trestu odnětí svobody uplatnit
veškerá práva, která tam uplatnit může,
tedy technicky může. A volby, jak ukázaly volby
z roku 1990, ve výkonu trestu odnětí svobody,
pro odsouzené zorganizovat lze. Proto navrhuji jako pozměňující
návrh, abychom se přidrželi dosavadní
úpravy.
Naopak moje dva další návrhy nejsou pozměňující,
ale spíše doplňující a budou-li
přijaty, doplní stávající zákon
č. 47/90 Sb., o jehož novelu navrhovatelé usilují.
Oba dva tyto doplňující návrhy se
týkají § 27, a sice předvolební
kampaně, konkrétně odstavce 4. a sice zákazu
agitace pro politické strany posledních 48 hodin
před volbami. Chtěl bych zdůraznit, že
u nás, v branně bezpečnostních výborech,
jsme tento zákon podle tisku 1208 vůbec neprojednávali,
protože jsme se přiklonili k návrhu prezidenta
republiky. Nicméně dva návrhy, které
teď přednesu já, byly schváleny jako
pozměňovací návrhy k návrhu
prezidenta republiky. Já je samozřejmě přednesu
upravené tak, aby se hodily na tento zákon.
V prvním případě jde o to, že
v § 27, odstavec 4 by mělo být vypuštěno
slovo "státních", čili by zůstalo
pouze "ve veřejných sdělovacích
prostředcích". Zatímco předcházející
odstavce nařizují státním sdělovacím
prostředkům, že musejí poskytnout vysílací
čas pro předvolební kampaň, a to je
jistě správné, že to nenařizují
všem sdělovacím prostředkům,
protože nestátním sdělovacím
prostředkům něco takového nařídit
prostě nelze, domnívám se, ve shodě
se svými kolegy z branných a bezpečnostních
výborů, že stát má právo
zakázat ne pouze státním, ale všem sdělovacím
prostředkům, aby se 48 hodin před zahájením
volebního aktu zdržely jakékoliv kampaně.
A druhý pozměňující návrh,
který se týká téhož ustanovení,
zní takto: mezi slova "pro politické strany"
a mezi slova "slovem, písmem, zvukem a obrazem"
by byla vložena tato slova "je zakázáno
zveřejňování údajů,
které by mohly poškodit politickou stranu nebo kandidáta,
a to...". Dále by pokračovala stávající
dikce. Domnívám se, že to je mezera současného
volebního zákona, který zakazuje pouze agitaci
pro nějakou stranu a nepomýšlí na to,
že i zveřejněním údajů
negativních o jediném kandidátovi nebo o
politické straně je vlastně činěna
politická agitace pro všechny ostatní nebo
alespoň pro silnější politické
strany, které vstupují do volebního boje,
nebo které byly ve volebním boji.
Vede mne k tomu smutná zkušenost s případem,
kde jsem sám sehrál roli, za kterou se nyní
trochu stydím po dvouletém působení
v tomto parlamentu a poté, co jsem poznal do větší
hloubky tuto problematiku, kdy - byť z dobré vůle
- několik lidí tenkrát postupovalo tak, jak
postupovalo. Podle mého názoru došlo k nepřímému
porušení volebního zákona a k poškození
jednoho kandidáta, který tenkrát kandidoval
a stal se poslancem tohoto Federálního shromáždění.
Chtěl bych se z tohoto místa svému kolegovi
Bartončíkovi za to omluvit. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Uhlovi. Teraz vystúpi
v rozprave poslanec Sokol, pripraví sa poslanec Világi.
Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté. Mé vystoupení
nebude příliš souvislé a bude se skládat
ze dvou částí.
Předně bych rád reagoval na vystoupení
kolegů Voleníka a Kopřivy. Některé
z pozměňujících návrhů,
které kolega Voleník navrhl, mi připadají
velmi rozumné a doporučuji, abychom jim věnovali
větší pozornost. Také s kolegou Kopřivou
souhlasím v tom, že podobně jako on jsem nebyl
veden v této otázce k nějakým černobílým
rozlišováním dobrých a špatných
volebních systémů, což jsem ostatně
i vícekrát publikoval a byl jsem za to ovšem
v tisku kritizován. Myslím, že toto je velmi
důležité.
Na druhé straně nevím, odkud kolega Kopřiva
vzal své přesvědčení, že
při této otázce někdo něco
předstírá, zastírá a někým
manipuluje. I kdyby takové přesvědčení
měl, rád bych ho ujistil, že všichni,
kdo by se o něco takového pokusili, budou nutně
zklamáni. Odhady o tom, jak, jaký a který
volební systém může poškodit nebo
prospět té které politické straně
považuji za naivní, zavádějící
a klamné. Zdá se mi téměř vyloučené,
aby v této chvíli někdo mohl pozitivně
zhodnotit skutečný dopad jednotlivých opatření
volebního zákona.
A druhá výhrada - výklad kolegy Kopřivy
zcela zamlčel nejpodstatnější rys návrhu
volebního zákona prezidentova, a tím je možnost
druhého hlasu.
Vážení kolegové - k druhé části.
Zúčastnil jsem se s řadou z vás, se
zástupci parlamentních poslaneckých klubů
porady v Čs. televizi, která se týkala technického
zajištění volební kampaně a některých
problémů, na které přitom televize
naráží. Výsledek této porady
zde měl přednést kolega Prokop, který
ovšem onemocněl. A tak jsem slíbil, že
se toho ujmu za něho. Za účasti ředitelů
České, Slovenské i Federální
televize a jejich právních zástupců
jsme byli seznámeni s některými problémy
a starostmi, které televizi s blížící
se volební kampaní trápí.
Především je to délka volební kampaně a počet vysílacích hodin. Už v předcházejícím semináři k tomuto tématu byli poslanci, bohužel nečetní, seznámeni s praxí v evropských zemích. Ukázalo se, že vysílací časy pro volební kampaň se pohybují do 10 hodin. Je běžné, že celá volební kampaň zabírá 4 nebo 6 vysílacích hodin. Z tohoto hlediska je v textu stojících 35 hodin noční můrou, ne ani tak pro ředitele televize, ale příšernou hrozbou pro naše občany, kteří naštěstí ještě nevědí, co by je mohlo potkat. Ze zkušenosti volební kampaně roku 1990 lze bezpečně dokázat, jak divácký zájem o volební kampaň s přibývajícími dny a týdny opadá a všichni zúčastnění se shodli na tom, že je velmi účelné zkrátit jak délku volební kampaně, tak i počet vysílacích hodin. Navrhované číslo 21 nebo 23 hodin, které nyní navrhujeme představuje již maximum.
I těch navrhovaných 21 hodin je na horní
hranici únosnosti průměrného čs.
diváka, pokud si uvědomíme, že to znamená
hodinu denně po dobu tří týdnů.
Paralelně s tím probíhá volební
kampaň do ČNR a SNR. Obě tyto kampaně
budou spolu soutěžit v nápaditosti a divácké
přitažlivosti. O tom jistě nemusím nikoho
přesvědčovat. Prosím tedy, abyste
tyto okolnosti vzali v úvahu. Znovu prosím i nepřítomného
kolegu Kopřivu, aby mi v tom věřil. Není
to projevem nějakého předstírání,
zastírání nebo manipulování,
ale upřímné starosti o to, aby se vůbec
někdo na volební kampaň koukal, a po jejím
skončení šel tedy případně
volit.
Další věc se týká § 27,
kde podle názoru právních zástupců
televize je určitá mezera. Mají zkušenost
z kampaně v r. 1990, kdy byli prokurátorsky poháněni
za to, že strana přátel piva prováděla
v televizi reklamu na alkoholické nápoje. Jelikož
právní odpovědnost za obsah kampaňových
šotů není přesně stanovena, dostala
se tím i televize do jistých nesnází.
Proto doporučujeme, a účastníci včerejší
porady se na tom shodli, v § 27 odst. 2 za slova: "termíny
vysílacích časů se rozdělí
losem", vložit tuto větu: "Plnou odpovědnost
za obsah těchto vysílacích časů,
který nesmí být v rozporu se zákonem
o rozhlasovém a televizním vysílání,
mají politické strany."
Naopak, podle názorů televizních právníků
je v § 27 v navrhovaném odst. 3 nadbytečná
formulace v závěru odstavce, která říká
- "nebo využívat rozhlasové a televizní
reklamy k volební agitaci", vzhledem k tomu, že
tento zákaz je již obsažen v zákonu o
rozhlasovém a televizním vysílání.
Vážení kolegové, vážené
kolegyně, prosím, abyste toto upozornění
a tuto prosbu vzali vážně. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi, teraz vystúpi
v rozprave pán poslanec Világi. Pripraví
sa poslanec Hubálek.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie, myslím, keď rokujeme o volebnom
zákone, musí parlament prijať určité
politické rozhodnutie. Volebný zákon nie
je na rozdiel od ostatných zákonov typicky právnickou
otázkou. Myslím, že volebný zákon
musí riešiť problematiku politicko-mocenskú
a v týchto intenciách všetky parlamenty sveta
prijímajú svoje rozhodnutia, kedy samozrejme väčšinová
vôľa parlamentu vytvára určitú
politickú situáciu, ktorá bude pre strany,
pre väčšinu parlamentu prijateľnejšia,
než iná. K tomu, aby tento cieľ dosiahol, konštruuje
svoj volebný zákon.
Keď prerokúvame tento náš návrh
zákona, musíme klásť otázku,
či náš politický systém, náš
pluralizmus od posledných volieb sa nezmenil vôbec
v ničom, pretože sú také dôvody,
ktoré by mali presadzovať nový volebný
systém než ten, ktorý sme použili vtedy,
keď sme volili do parlamentu. myslím, že dôvody
nie sú také, ktoré by nám dali právo,
pretože väčšina tohto parlamentu nebude
mať kľúč k tomu, vytvoriť tu čistý
volebný systém väčšinový.
Prečo? Asi preto, že sú toho názoru,
ako aj ja, že parlament predovšetkým v dobe kedy
na vládu a politické subjekty je vyvíjaný
silný tlak zo strany verejnosti, kedy môžeme
očakávať v pretváraní ekonomiky
silné sociálne rozpory, kedy musí vláda
prijímať nepopulárne rozhodnutia, ktoré
musí realizovať, musí mať za sebou väčšinou
vôľu parlamentu. Pokiaľ ju nemá, nemôže
vláda tieto programové ciele realizovať.
Preto som toho názoru, že by sme sa nemali prikláňať
k tomu, aby to bol väčšinový volebný
systém. Samozrejme u určitej časti verejnosti
existuje určitá túžba. Túžba
o tom, že budú silné osobnosti, ktoré
budú mať silné volebné programy a budú
sľubovať, že volebné programy splnia. Ešte
k tomu dodajú, že ich počínanie v parlamente
bude môcť občan každodenne kontrolovať,
po prípade korigovať. Som toho názoru, pokiaľ
by sa tieto sľuby prijali a pokiaľ by to aj poslanci
naplnili svojimi skutkami, parlament by bol diskusným klubom
silných intelektuálov, alebo silných osobností.
Samozrejme, programové ciele vlády a strán,
ktoré tu sedia v parlamente by nemohla naplniť žiadna
vláda.
Preto si myslím, že od posledných volieb ani
politická vôľa ani politické istoty neboli
vytvárané také, ktoré by nám
odôvodnili, aby sme prikročili k väčšinovému
volebnému systému. Musíme na druhej strane
samozrejme akceptovať vôľu voličov, aby
za heslami alebo programovými cieľmi stany sa neskrývali
osobnosti, ktoré po určitej dobe programové
ciele nesplnia, alebo od toho odstupujú. Bolo príkladom
napríklad obdobie posledných dvoch rokov, že
niektoré nové subjekty vznikali, necítili
sa byť viazanými volebným programom.
Volič právom žiada určité záruky.
Ja ani v tomto volebnom zákone, ani v inom čo sme
mohli teraz preštudovať, takéto páky,
takéto garancie som nenašiel. Znamená to, že
musíme povedať voličom, že takéto
garancie nebudú.
Na druhej strane som presvedčený, že v rámci
volebných kandidátnych listín existuje určitá
možnosť prinútiť strany, aby akceptovali
osobnosti, vôľu voličov - mať v parlamente
také osobnosti, ktoré sú pre určité
percento voličov veľmi prijateľné. Na
druhej strane môžeme stranícke vedenie alebo
rozhnodnutie straníckeho orgánu z určitých
dôvodov, možno aj oprávnených mám
za to, že tento kandidát sa môže dostať
do parlamentu až potom, keď tam budú aj iné
osobnosti. Znamená to, že dá toho kandidáta
na desiate, na posledné miesto.
Prečítal som tento návrh zákona spoločne
so správou a uznesením ústavnoprávnych
výborov. Zľakol som sa. Zľakol som sa preto,
že som prečítal časť, ktorá
upravuje problém preferencie hlasov. To čo prijali
ústavnoprávne výbory (ja som tam vtedy nebol,
nebol som ani pri hlasovaní) som presvedčený,
že systém preferenčných hlasov je pre
väčšinu tu sediacich politických strán
absolútne neprijateľný. Poviem prečo.
Systém, ktorý navrhli ústavnoprávne
výbory vôbec neumožňuje vznik volebných
koalícií. Tým že sa znížil
počet preferenčných hlasov a percentuálne
vyjadrenie koľko je potrebných preferenčných
hlasov k tomu, aby kandidát postupoval, aby postúpil
na prvé miesto priečky, je to samozrejme strašne
malé percento.
Volebné koalície, ktoré môžu vznikať
kvôli tomu, aby nejaké menšie politické
strany alebo menej silné politické strany sa dostali
do parlamentu, tak toto neumožňuje. Samozrejme to
platí aj opačne. Pokiaľ malá strana
má silné osobnosti, tak aj cez to že veľká
strana vynaloží veľké finančné
prostriedky na predvolebnú kampaň bude prekvapená,
že do parlamentu sa dostali kandidáti, ktorí
boli na poslednom mieste ale mali silnú preferenciu voličov.
Nemusia mať ani silnú preferenciu voličov,
pretože taká kvóta je veľmi malá.
Nepopieram tento princíp. Ja popieram tento spôsob
ako to uvádza uznesenie ústavnoprávnych výborov,
to znamená, že sa jedná o tri percentá
preferenčných hlasov. Myslím, že to
je strašne malé percento.
Na druhej strane musíme dať podľa môjho
názoru možnosť voličovi, aby sa vyjadril
ohľadom kandidátov. Preto predkladám pozmeňujúce
návrhy, ktoré sa týkajú práve
tej často tohto návrhu, ktorá sa zaoberá
preferenčnými hlasmi.
Moje pozmeňujúce návrhy vychádzajú
z toho princípu, aby bola doplnená ešte jedna
kandidátna listina, že by volič dostal kandidátnu
listinu, kde by boli uvedení všetci kandidáti
strany a podľa výberu strany, samozrejme to môže
byť v abecednom poradí, ale môže strana
určiť aj iné poradie. Táto volebná
kandidátna listina by bola pre potrebu voličov a
preto, aby volič tam mohol vyznačiť preferenčné
hlasy. Poradie na tejto kandidátnej listine by vôbec
nebolo záväzné.
Pokiaľ by jeden z kandidátov získal dvadsať
alebo alternatívne dvadsaťpäť preferenčných
hlasov a pokiaľ strana získala mandát, tak
postupuje do parlamentu. Pokiaľ strana získala menej
mandátov než je takých kandidátov, ktorý
prekročili túto hranicu, tak samozrejme postupuje
ten, kto dostal najväčšie percento takýchto
preferenčných hlasov.
Pokiaľ by strana získala viac mandátov než
je takýchto kandidátov, tam je môj pozmeňujúci
návrh proti tomu, čo sme zatiaľ prejednali
a to v tom smere, že strana by bola povinná odovzdať
krajskej volebnej komisii aj takzvanú kandidátnu
listinu strany pre prvé skrutínium. Na tejto listine
by boli kandidáti vyznačení v poradí
ako strana preferuje týchto kandidátov, aby sa dostali
do parlamentu. To znamená, pokiaľ by strana získala
viac mandátov, než je takých voličov,
ktorí získajú dvadsať, alternatívne
dvadsaťpäť percent preferenčných
hlasov v takom prípade by bolo platné poradie ako
to určuje kandidátna listina strany pre druhé
skrutínium.
Tretia kandidátna listina, ktorá je v súčasnom
znení zákona druhá, to znamená, že
kandidátna listina pre druhé skrutínium by
bola týmto postupom nedotknutá. Znamená to,
že by to zostalo naďalej. Pokiaľ by nastala situácia,
že jeden z voličov by nikoho nepreferoval na svojej
volebnej kandidátke, nič by sa nestalo, tento jeho
hlas by sa pripočítal v prospech strany a zvýšil
by počet odovzdaných hlasov pre stranu v prvom skrutíniu.
Moje pozmeňujúce návrhy smerujú k
tomu, aby voliči mali pocit že rozhodujú o
silných osobnostiach, na druhej strane by získala
určitá aktivita medzi kandidátmi, ktorí
sú uvedení na tej istej kandidátnej listine,
pretože by mal každý šancu na to, pokiaľ
presvedčí 20 % voličov aby sa mohol dostať
do parlamentu. Keď si to zaslúži, môžu
ho preferovať.
Ako tretí argument uvádzam, že pokiaľ
by sa prijal súčasný systém preferenčný,
je pravdepodobné, že by nikto nepreferoval tých,
ktorí sú prvý. Každý si bude
myslieť, že kandidát, ktorí stojí
na kandidátnej listine sa dostane do parlamentu. Ale tým,
že sme znížili percentuálne systém
preferenčných hlasov a ich percentuálne vyjadrenie,
môže nastať situácia, že celý
volebný blok sa rozpadne a ako si väčšina
voličov myslí, že ten, ktorý je uvedený
ako prvý sa do parlamentu dostane, tak sa do parlamentu
nedostane, pretože nikto ho nebude preferovať, budú
preferovať tých, ktorí sú vzadu. Môj
návrh by v tomto prípade túto problematiku
vyriešil.
Tým by som nepopieral nijak možnosť veľkých
koalícií na jednej strane, na druhej strane by som
dal možnosť silným osobnostiam, ktoré
získajú v predvolebnom boji dôveru občanov,
aby sa dostali do parlamentu.
Môj pozmeňujúci návrh nijakým
spôsobom nekomplikuje súčasný volebný
systém, práve naopak.
Som toho názoru, že volič by kandidátnu
listinu pre druhé skrutínium nedostal do ruky, ale
je možné túto listinu uverejniť v novinách,
v rozhlase, v televízii aj na plagátoch, to znamená,
že voliči by vedeli pokiaľ nebudú preferovať
niekoho, akých ľudí chce strana dostať
do parlamentu. To je obsah mojich pozmeňujúcich
návrhov. Na prvý pohľad sa to môže
zdať dosť nejasné, možno nie celkom jasné,
ale pokiaľ to preštudujeme, myslím, že dávajú
šancu, aby získali väčšinu vašich
hlasov tu prítomných aj ostatných kolegov.
Ďakujem za pozornosť.