Poslanec SL L. Voleník: Je to nedopatření.
Je to "a". V první alternativě, která
měla obdobné ustanovení, jsem uváděl
spojku "a".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Tým je to vysvetlené. Ďakujem
kolegovi Voleníkovi.
Teraz vystúpi v rozprave pán poslanec Lédl,
pripraví sa pán poslanec Molnár.
Poslanec SN L. Lédl: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se jménem
klubu levicových poslanců vyjádřil
k projednávanému návrhu zákona, resp.
v tomto případě jsme se dohodli, že
se budu držet tisku 1208.
Předně považujeme za pozitivní, že
tento zákon byl poměrně dlouho připravován
a že všechny kluby měly možnost se v různých
fázích jeho přípravy k jednotlivým
návrhům postupně vyjádřit.
Oceňujeme také skutečnost, že návrh
vychází z principu proporcionálního
volebního systému. Takovýto systém
podle našeho názoru odpovídá československým
tradicím a takovýto systém také celkem
objektivně odráží mínění
voličů a jejich sympatie k jednotlivým politickým
tendencím, programům i osobnostem.
Současně dává takovýto systém
i určité záruky, že budoucí vládní
koalice bude muset chtě nechtě vyjadřovat
mínění většiny občanů,
zatím co u většinového systému
tomu tak velmi často nebývá.
Aby nedocházelo k přílišné politické
roztříštěnosti, podporujeme zachování
tzv. uzavírací klauzule, kterou zakotvuje §
42 odst. 2, domníváme se však, že by měla
být snížena z pěti na tři, případně
čtyři procenta. Například v České
republice znamenají čtyři procenta voličů
zhruba 300 tisíc hlasů a je samozřejmě
otázkou, zda názor tak významné části
elektorátu má být ingnorován.
Při minulých volbách tak propadlo např.
18 % hlasů, přičemž z toho 16 %, tedy
naprostá většina hlasů, bylo odevzdáno
stranám, které lze označit za strany středu
nebo levého středu a jejichž absence ve Federálním
shromáždění bezesporu vedla k posunu
rovnováhy v parlamentu v rozporu s názory voličů.
Doporučujeme také ponechat v textu odst. 2 v §
10 stávajícího zákona volebního,
samozřejmě po jazykových úpravách,
které vyplývají ze změn ve struktuře
státních orgánů, anebo alespoň
jeho první větu. Jde o povinnost obecního
zastupitelstva vyložit seznam voličů v domech,
v obcích, v nichž je více než 5 tisíc
osob zapsaných do seznamu voličů.
Cílem tohoto návrhu je umožnit co největšímu
počtu obyvatel seznámit se se seznamy voličů
a případné rozpory nebo nejasnosti odstranit
ještě před volbami. Podle našeho názoru
by to také přispělo k tomu, aby voliči
byli o přípravách voleb dobře informováni
a co nejvíce z nich mohlo využít svého
volebního práva.
K dalšímu bodu bych chtěl říci
následující: Podle zákona o politických
stranách lze činnost politické strany rozhodnutím
soudu pozastavit. Přitom řízení v
takové věci je poměrně dlouhý
proces, ve kterém může rozhodovat řada
institucí jako např. Nejvyšší soud
republiky, Ústavní soud a od ratifikace Evropské
úmluvy o lidských právech a svobodách
i některé evropské instituce.
Domníváme se proto, že ustanovení §
20a) a 21a) vytváří určitý
nežádoucí prostor, aby se často nekompetentní
spekulace o ústavnosti či neústavnosti libovolné
politické strany mohly stát nástrojem a předmětem
předvolebního boje. Máme také v živé
paměti nepříliš korektní aféru
kolem jedné nelevicové strany v období těsně
před volbami minulými.
Proto navrhujeme v navrhovaném § 20 a) v tisku 1208
vypustit odst. 2 a 3 a celý nově navrhovaný
§ 21 a) vzhledem k tomu, že podle našeho názoru
plně postačuje navrhované znění
§ 49 odst. 3 a 4.
Pokud by tento pozměňovací návrh nebyl
přijat, navrhujeme nový § 49 a) v tomto znění:
Jestliže rozhodnutí o pozastavení politické
strany, které mělo za následek zrušení
její registrace podle § 20 a) odst. 2 a při
rozdělování mandátu se k takovéto
politické straně nepřihlíželo,
bylo k tomu kompetentními orgány prohlášeno
za neplatné a zrušeno, musí být předsednictvem
Federálního shromáždění
ČSFR vyhlášeny nové volby do 90 dnů
po přijetí takového rozhodnutí.
Klub levicových poslanců podporuje i navrhované
posílení institutu preferenčního hlasování.
Jsme toho názoru, že navrhovaná úprava
vhodně doplňuje poměrný systém
s kandidátními listinami politických stran
o možnost korekce pořadí na kandidátkách
a upřednostnění té které osobnosti
přímo voliči příslušné
strany, i když samozřejmě může
být otázka, zda je lepší koncepce tisku
1074 nebo 1208. Obě tyto varianty jsou pro náš
klub přijatelné.
Obdobně, jako tomu bylo v období před minulými
volbami do Federálního shromáždění,
předpokládáme, že budeme svědky
celé řady sporů a stížností
týkajících se průběhu volební
kampaně ve státních sdělovacích
prostředcích, přístupu k nim apod.
Proto doporučujeme za nově navrhovaný odst.
4 § 27, tisku 1208, zařadit nový odst. 5 tohoto
znění:
Spory a stížnosti týkající se
průběhu volební kampaně ve státních
sdělovacích prostředcích řeší
ústřední volební komise. Její
rozhodnutí jsou závazná. Chtěl bych
podotknout, že v předvolební kampani před
minulými volbami se to prakticky takovýmto způsobem
řešilo a bylo to celkem - řekl bych - funkční.
Domníváme se také, že navrhované
ustanovení § 42 odst. 4 má spíše
hypotetický charakter a pokud by byl přijat návrh
na snížení uzavírací klauzule
na tři, resp. čtyři procenta, bylo by možné
tento odstavec zcela vyřadit.
Závěrem mi dovolte potvrdit, že celkovou koncepci
zákona, jak je představena tiskem 1208, náš
klub bude podporovat a bude s ní souhlasit. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem Lumobíru Ledlovi. Teraz prosím
pána poslanca Juraja Molnára, aby predniesol svoje
vystúpenie v rozprave. pripraví sa poslanec Ivan
Laluha za klub HZDS.
Poslanec SN J. Molnár: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, v krátkosti vás zoznámim
so stanoviskom klubu poslancov SNS a s pozmeňujúcimi
návrhmi k tlači 1208.
Navrhujeme z § 18 vypustiť ods. 3 a ostatné odseky
citovaného paragrafu prečíslovať. Uvedenú
zmenu navrhujeme s cieľom vytvoriť rovnaké podmienky
všetkým politickým stranám alebo hnutiam,
ktoré sa zúčastnia§ volieb.
Z § 42 rovnako navrhujeme vypustiť ods. 3 a tiež
ostatné odseky citovaného paragrafu prečíslovať.
Podľa nášho názoru uvedený ods.
3 § 42 do zákona môže zmeniť prejavenú
voľbu voličov v jednej z republík.
Nasledovnom § 27 ods. 2 navrhujeme v predposlednej vete vypustiť
slovo "podstatne", ktoré považujeme za zavádzajúce.
Toľko naše pozmeňujúce návrhy.
V prílohe jedna navrhujeme variant I. a budeme ho podporovať.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pán poslanec, odovzdajte svoje
návrhy písomne.
Pán poslanec Laluha nie je prítomný. V rozprave
vystúpi pán poslanec Ivan Fišera za klub Sociálno-demokratickej
orientácie. Pripraví sa poslanec Savčinský.
Poslanec Fišera je posledným prihláseným
za poslanecký klub.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, naše stanovisko je v
principu stručné. Perspektivně jsme pro ten
směr volebního zákona, který ukázal
návrh pana prezidenta. Za dané situace, z důvodů,
které byly mnohokráte zde uvedeny, jsme pro řešení,
které je obsaženo v návrhu poslaneckém.
Také jsme se ve výborech snažili, aby oba návrhy
byly řádně projednány, ale v průběhu
jednání jsme jednoznačně dospěli
k závěru, že průchodný je poslanecký
návrh. Také jsme už nechtěli vnášet
do této věci zbytečné procedurální
vstupy.
Myslíme si také, že je důležité,
aby zákon současně umožnil určitou
stabilizaci federace a vytvořil podmínky pro to,
aby strany, které chtějí společně
zkusit vlastně uvnitř své vlastní
politické struktury modelovat problémy, které
jsou obsaženy ve federaci, takovou možnost měly.
To, co předkládá návrh ODS, by zřejmě
do značné míry komplikovalo tuto možnost.
Abychom se ujistili, že výklad zákona je jasný
a že v principu dnes, jak je navrhován, tyto vztahy
umožňuje, dáváme jeden pozměňovací
návrh, který by případně dával
šanci, aby i jakýmsi gentlemanským způsobem
jedna strana - ať už na Slovensku, nebo v Čechách
- podle toho, jaký by měla výsledek, umožnila
vstoupit dalšímu poslanci ze Slovenské nebo
České republiky na politickou scénu, abychom
se mohli přibližovat modelování běžné
politiky v rámci federace.
Znamenalo by to, že by se v § 3 odst. 2 vypustila slova
"příslušné republiky", což
by znamenalo, že by to případně na základě
tohoto volného rozhodnutí - byť to není
jednoduchá věc, je to netradiční -
umožňovalo, aby opravdu určitá strana
sebou vytáhla ještě při menším
výsledku i poslance ze Slovenské nebo z České
republiky. To je všechno. Myslíme si, že by strany
měly v budoucnosti hrát tu roli, že by také
měly vytvářet základ pro stabilizaci
naší federace. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem Ivanovi Fišerovi. Teraz vystúpi
poslanec Vladimír Savčinský. Ospravedlňujem
sa, on tiež vystúpi za klub ODÚ-VPN. Po ňom
je do rozpravy prihlásený pán poslanec Tomáš
Kopřiva.
Poslanec SL V. Savčinský: Vážený
pán predsedajúci, dámy a páni, dovoľte
mi, aby som sa menom poslaneckého klubu ODÚ-VPN
vyjadril k prerokúvanej problematike.
Naše stanovisko bolo v podstate od začiatku zrejmé
z toho, že zástupca nášho poslaneckého
klubu sa aktívne zúčastňoval na príprave
poslaneckej verzie. Ešte vlastne predtým, než
so svojimi iniciatívami prišiel do Federálneho
zhromaždenia pán prezident.
Vzhľadom k tomu, že návrh pána prezidenta,
ktorý momentálne nie je prerokovávaným
bodom, vniesol novú situáciu - vzhľadom k tomu,
že mnohé inštitúty, ktoré zavádzajú
návrh pána prezidenta boli pre nás veľmi
zaujímavé a inšpirujúce, snažili
sme sa pristupovať aj k jeho návrhu veľmi pozitívne
a veľmi konštruktívne. Výsledkom týchto
dvoch iniciatív bolo naše stanovisko, ktoré
vzhľadom k tomu, ako sme sa rozhodli dnes, zrejme nebude
aktuálne, že náš poslanecký klub
by považoval za veľ,i rozumné, aby sa volili
dva rôzne volebné systémy do rôznych
komôr. Náš pohľad súvisel s otázkou
pohľadu na novú štruktúru parlamentu.
to znamená, že sa týkal novely ústavného
zákona, ktorý sa týka nových štruktúr
v parlamente.
Považovali sme za veľmi vhodné a užitočné,
aby okrem iných aspektov jednou z rozdielností medzi
úlohou a váhou Senátu a Poslaneckej snemovne
bolo zvýraznenie aj rozdielnym volebným systémom.
Vzhľadom k tomu, že otázka novely ústavného
zákona, ktorým sa menia tri hlavy nie je aktuálna
a vlastne bol odložený až na 17. február,
vrátili sme sa v podstate a akceptujeme rozhodnutie pléna,
akceptujeme v podstate to, že sa prerokuváva poslanecký
návrh.
Ako som už povedal na začiatku, vzhľadom k tomu,
že náš zástupca bol a je jedným
zo spolunavrhovateľom poslaneckého návrhu vlastne
tento návrh podporujeme s tým, že u sporných
bodov súhlasíme a budeme podporovať zníženie
dĺžky volebnej kampane a obdobie vysielacieho času
považujeme pôvodne navrhnutých 35 hodín
vo vysielacom čase za zbytočné zaťaženie,
ktoré môže mať skôr negatívne
hľadisko a to nie z hľadiska politického, ale
skôr z hľadiska psychologického. Je pravdepodobné,
že prílišnou volebnou kampaňou by sme
mohli skôr voličov odradiť.
Ďalej súhlasíme a budeme podporovať zvýraznenie
preferenčných hlasov. Jedným z dôvodov
prečo sme prijali pozitívne prezidentové
návrhy bola aj snaha, aby voliči mohli istým
spôsobom ovplyvniť výber osobností. Myslíme
si, že aj v poslaneckom návrhu je to možné
tým, že sa vlastne zvýrazní úloha
preferenčných hlasov a že aj volič môže
vlastne sám aktívne ovplyvniť a vybrať
si do parlamentu osobnosti za pomoci preferenčných
hlasov.
Názor nášho poslaneckého klubu o velikosti
volebného obvodu je ten, že pravdepodobne budeme podporovať
druhú variantu, to znamená, že sme pre to,
aby volebné obvody sa zmenšili. V podstate jedným
z hlavných dôvodov je to, že predpokladáme,
že sa tým znova zvýrazní úloha
osobností, hlavne osobností, ktoré sú
známe v jednotlivých regiónoch.
Dovoľte mi na záver zdôrazniť, že
poslanecký klub ODÚ-VPN bude podporovať poslanecký
návrh s prípadnými zmenami a doplnkami s
tým, že je pravdepodobné, že budeme podporovať
aj možný pozmeňujúci návrh, ktorý
vlastne umožní, aby návrh pána prezidenta
s istými modifikáciami bol použitý aj
do inej poslaneckej snemovne. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Savčinskému.
Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Ivan
Laluha, prepáčte pán poslanec Kopřiva
- za Klub HZDS, po ňom pán poslanec Kopřiva.
Ďalej sú prihlásení pán poslanec
Uhl, Világi a Hubálek.
Poslanec SL I. Laluha: Vážený pán predsedajúci,
kolegyne, kolegovia, poslanci a poslankyne, i keď rokovanie
o návrhu zákona, ktorý má rozhodnúť
do akých orgánov na strechovej úrovni máme
voliť bolo odložené, dnes začíname
rokovať o spôsobe, akým budeme voliť. Vyvoláva
to určité problémy, ale v danej situácii
to ponechávame bokom.
V priebehu prerokovávania spôsobu voľby sa v
podstate stretli dve rôzne koncepcie: Koncepcia väčšinová
a koncepcia pomerného zastúpenia. Hneď v úvode
budem konštatovať že klub Hnutia za demokratické
SLovensko od samého začiatku podporuje systém
pomerného zastúpenia tak, ako je obsiahnutý
v návrhu skupiny poslancov - tlač 1074 - a to s
tým, že nevylučujeme dielčie pozmeňujúce
návrhy ako vyplynú z priebehu rozpravy.
Pre každý prípad väčšinový
volebný princíp je pre naše pomery predčasný.
Nebojíme sa toho ako sme často podozrievaní,
že by sme sa vystavili priameho tlaku voličov aj osobností,
ktoré by sme museli dať do množstva malých
obvodov, by sme mali dostatok. Domnievame sa však, že
väčšinový systém utvára
priestor pre regionálnych partikulárnych záujmov
a nedoceňuje makropohľady a prístupy. Vytvára
riziko, že osobnosti môžu veľmi rýchlo
zabudnúť na svoje predvolebné sľuby a
zmeniť postoje. Tiež väčšinový
volebný systém nie je vhodný pre národnostno
- zmiešané regióny.
Ešte stále vzhľadom k tomu, že totalitu
s jednou stranou sme odvrhli, nie tak dávno na našej
politickej scéne prevažuje proces prirodzenej diferenciácie
záujmov a potrieb. Ich uvádzanie do súladu
a hľadanie koncenzu nie je podľa nášho názoru
predovšetkým vecou nejakých absolútne
dokonalých osobností, ale politických strán
a hnutí, ktoré prostredníctvom svojich kandidátov
a programov (to zdôrazňujem) sa budú uchádzať
o dôveru občana a voliča.
Domnievame sa, že v našich súčasných
pomeroch praxe tak vzniká postupná prirodzená
integrácia na bázi koncenzu. zachovajme prirodzený
vzťah medzi diferenciáciou a integráciou životných
hodnôt a životného štýlu občanov,
nebuďme nervózni a nevnucujme im to, k čomu
eventuálne ešte nedozreli podmienky. Toľko k
celkovému zdôvodneniu filozofie nášho
prístupu k preferencii pomerného volebného
sstému.
Pokiaľ sa jedná o konkrétne pozmeňujúce
návhry, máme zatiaľ len dva. Prvý súvisí
s ambíciami niektorých politických strán,
preniesť svoju činnosť z jednej republiky do
druhej. Máme pozmeňujúci návrh v tom
zmysle, aby sa § 42 ods. 3 - tlač 1074 a 1208 vypustil
a nahradil formuláciou:"V prípade, že
strana alebo vládna koalícia podá kandidátne
listiny v oboch republikách, postupuje do prvého
skrutínia len v jednej republike a to v tej, v ktorej získa
5 % z celkového počtu platných hlasov."
Druhý pozmeňujúci návrh sa týka
problematiky skracovania dĺžky volebného obdobia
a počtu vysielacích hodín. Je evidentné
že toto skracovanie je v prospech strán a hnutí
volebnej koalície, ktorá má de facto možnosť
aj tzv. nepriamej volebnej agitácii pri vystúpeniach
svojich predstaviteľov v oznamovacích prostriedkoch
k vecným problémom a činnosti vládnych
orgánov. Navrhujeme preto zachovať dĺžku
volebnej kampane tak, ako je obsiahnutá v zákone
o voľbách do Federálneho zhromaždenia
v § 27 ods. 1 a nie ako je to v tlači 1208 v spoločnej
správe ústavnoprávnych výborov.
Pozmeňujúce návrhy dávame písomne.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Laluhovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Kopřiva. Pripraví sa poslanec
Petr Uhl.
Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající,
milé kolegyně, vážení kolegové,
vážení hosté, kolem návrhu volebního
zákona, respektive návrhu jeho novely, se v minulých
dnech a týdnech vedlo podle mého názoru mnoho
polemik s výsledkem velmi blízkým názvu
jedné Shakespearovy hry.
Poslancům zastupujícím určité
politické strany a hnutí byly kladeny otázky
typu "jste buď pro většinový systém
nebo jste pro systém poměrného zastoupení?"
a nebyla jim dána jiná, třetí,možnost,
která by zahrnovala i určité kombinace, jinou
možnost odpovědi. Zároveň mnohé
sdělovací prostředky vytrhovaly určité
názory vyslovené v debatách ve výborech
nebo pozměňovací návrhy politických
stran a hnutí z kontextu celého zákona a
dělaly z velmi složité problematiky velmi jednoduché
závěry.
Chtěl bych se nyní pokusit poukázat na složitost
výběru volebního systému, na ty aspekty,
které jsme byli nuceni brát v úvahu při
výběru volebního systému, na ty aspekty,
které nás nutily zaujímat stanovisko, které
nebylo ani černé, ani bílé.
Výběr volebního systému a jeho aplikace
se v prvé řadě musí dít se
znalostí země, ve které se budou volby konat,
a doby a politické situace, ve které volby proběhnou.
V našem případě se tedy jedná
o Československo v roce 1992, tedy dva roky po společenské
změně, v situaci, která by nám měla
být všeobecně známa, ale kterou mnozí
z nás ne dost dobře analyzují.
Jedním z faktorů, který ovlivňuje
poslance v jejich rozhodování, je to, zda volební
systém přináší zisk pro politickou
stranu, kterou zastupují, nebo pro politickou stranu spřátelenou,
a tomuto cíli mnozí podřizují své
hlasování. Samozřejmě vysvětlují
své chování druhým faktorem, který
stojí v opozici, čili ziskem pro občany.
Politická strana potom obvykle zdůvodní svůj
postoj nejlépe nějakým vyšším
zájmem. Zisk pro občany, jednoduchost volebního
systému, průhlednost jeho výsledků
je pak zastírána a občan je do určité
míry manipulován.
Dalším faktorem je úloha politických
stran versus úloha takzvaných nezávislých
jednotlivců.
Přiklonění se k jedné nebo druhé
krajní mezi je obvykle motivováno demokratickou
stabilitou a důvěrou či nedůvěrou
v chování politických stran a hnutí.
V rozvinutých demokraciích je úloha politických
stran velmi zdůrazněna a nezávislými
kandidáty se mohou stát pouze výjimeční
jedinci. Určitou roli hraje také to, že politická
strana si nesplnění svých volebních
slibů odnáší nejenom z parlamentních
voleb do vztahu k vládě, do vztahu k poslancům,
ale tato důvěra či nedůvěra
v plnění či neplnění předvolebních
slibů se pak přenáší i na regionální
samosprávy a naopak.
Naproti tomu takzvaný nezávislý kandidát
nebo nezávislý poslanec je odpovědný
pouze velmi malé skupině voličů či
dokonce pouze sám sobě a v podstatě jeho
chování není možné nějakým
způsobem penalizovat.