Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem JUDr. Motejlovi. Teraz dáme slovo
povereným spravodajcom. Pripomínam, že oba
návrhy boli prikázané všetkým
výborom snemovní, okrem výborov mandátových
a imunitných a výboru iniciatívneho a petičného.
Zhrnutím výsledku rokovania boli poverené
výbory ústavnoprávne oboch snemovní,
ktoré predložili písomný návrh
uznesenia (tlač 1208) vrátane troch príloh.
Prosím najskôr spravodajcu k parlamentnej tlače
1074, ktorými sú pán poslanec Konečný
a pán poslanec Horský, aby predniesli spravodajské
správy a po nich k tlači 1125 vystúpia spravodajcovia
Ernest Valko a Jan Vild.
Slovo má poslanec Konečný.
Společný zpravodaj výborů SL P. Konečný:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, dovoluji si
vám jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu předložit zprávu k návrhu
zákona (tisk 1074), kterým se mění
a doplňuje zákon 47/1990 Sb., ve znění
usnesení výborů ústavně právních
tisk č. 1208.
Tento návrh zákona je pro náš parlament
zákonem trochu zvláštním. Federální
shromáždění tím určitým
způsobem předznamenává konec svého
volebního období a stanoví podmínky
pro vznik svého nástupce, nového parlamentu,
nového Federálního shromáždění.
Návrh zákona projednaly všechny výbory
Federálního shromáždění
a výbory České národní rady,
Slovenské národní rady, své stanovisko
zaslala i federální vláda.
Co se týče stanovisek jednotlivých výborů
Federálního shromáždění,
tak výbory branné a bezpečnostní a
výbor životního prostředí Sněmovny
lidu doporučily sněmovnám k přijetí
návrh prezidentský. Ostatní výbory
a výbor životního prostředí Sněmovny
národů doporučily sněmovnám
k přijetí návrh poslanecký (tisk 1074).
Co se týče stanovisek jednotlivých výborů,
co se k nim jenom zhruba vyjádřím, přikláněly
se víc k alternativě č. II, korespondenční,
co se týče jednotlivých tří
variant, protože ve třech případech
byl návrh zpracován variantně, větší
podpora byla pro aktivní volební právo ve
výkonu trestu a větší podpora byla také
pro to, aby politické strany zastoupené ve Federálním
shromáždění neměly povinnost
předkládat prohlášení o počtu
členů a petici, a přikláněly
se také k rovnosti v přístupu k sdělovacím
prostředkům při volební kampani, to
znamená, aby politické strany, které mají
zastoupení ve Federálním shromáždění,
nebyly zvýhodněny.
Dále se tam jevil znatelný sklon ke zkrácení
volebního období i ke zkrácení hodin,
co se týče vysílání ve veřejných
sdělovacích prostředcích, ve zvýraznění
vlivu preferenčních hlasů a zpřesnění
podmínek pro požádání o lustraci
svých kandidátů.
Všechny výbory Federálního shromáždění,
které jsem jmenoval, kromě jednoho výboru
Sněmovny národů a Sněmovny lidu, branně
bezpečnostního a životního prostředí
Sněmovny lidu doporučily k projednání
poslanecký návrh.
Co se týče výborů České
národní rady, všechny výbory, které
se vyjádřily, doporučily také, pokud
se vyjádřily zcela jasně, k přijetí
poslanecký návrh.
Stanovisko federální vlády: Federální
vláda vzala oba návrhy volebního zákona
na vědomí s tím, že konečné
rozhodnutí přísluší nejvyššímu
zákonodárnému sboru, Federálnímu
shromáždění, pouze tam výbory
ústavně právní doporučily spolupráci
s Federálním statistickým úřadem,
což se stalo.
Co se týče pověřeného výboru
ústavně právního, tak výbor
ústavně právní zvolil alternativu
č. I, to znamená nekorespondenční,
z podobných důvodů, o kterých tady
mluvil pan dr. Benda za navrhovatele. Zvolil variantu I, to znamená
aktivní volební právo ve výkonu trestu
ne.
Doporučil v příloze volební kraje
rozdělit zhruba na poloviční velikost. Padl
tam také návrh, který byl schválen
pouze ve Sněmovně národů, kde bylo
navrženo, aby nebyla možnost v průběhu
ode dne vyhlášení voleb a v průběhu
volební kampaně zakázat nebo pozastavit činnost
nějaké politické straně. Pro to hlasoval
výbor Sněmovny národů. Ve výboru
Sněmovny lidu to nezískalo ani minoritní
vótum.
Co se týče délky volební kampaně,
byl přijat nakonec návrh změny délky
volební kampaně ze 40 dní na 30 dní.
Padly tam i další návrhy, co se týče
snížení počtu hodin ve veřejných
sdělovacích prostředcích, a to z 35
na 20 hodin. Toto prošlo ve Sněmovně lidu a
bylo minoritní vótum ve Sněmovně národů.
Tento návrh nebyl přijat. Dále z 35 hodin
snížit na 15 hodin, toto opět prošlo ve
Sněmovně lidu a nikoliv ve Sněmovně
národů. Nebylo zde ani minoritní vótum.
Co se týče zvýhodnění parlamentních
politických stran v délce volební kampaně
a v přístupu k veřejným sdělovacím
prostředkům: výbory se přiklonily
k rovnosti rozdělování vyhrazeného
času ve veřejných sdělovacích
prostředcích.
Co se týče možnosti, aby politická strana
mohla požádat o lustrace, výbory ústavně
právní doplnily do zákona nutnost zveřejnit
tyto výsledky, pokud politická strana požádala
o lustrace svých kandidátů.
Zpravodajové vytvořili tento tisk č. 1208
s patřičnými legislativně technickými
úpravami. Navíc jsem zakomponoval tyto pozměňovací
návrhy včetně legislativně technických
úprav už do celkového znění zákona,
tento pomocný tisk mají všichni navrhovatelé.
Dále bych si dovolil upozornit na doporučení,
aby bylo pomýšleno na to, aby tato novela zákona
vyšla následně ve Sbírce v úplném
znění.
A také bych chtěl upozornit na problém přijetí
kratičké novely, resp. bude-li přijat ústavní
zákon tak, jak tady mluvili zástupci navrhovatele,
ohledně tří hlav ústavy, potom je
třeba minimálně změnit přílohu
tři plus možná některé další
legislativně technické úpravy, které
možná přesáhnou ještě ten
rámec.
Co se týče pozměňovacích návrhů,
prosil bych navrhovatele, aby předali svůj návrh
písemně. Doporučil bych určitým
způsobem zvážit také variantu, která
by snad v pozměňovacích návrzích
zazněla, možnost volit v zahraničí,
např. na půdě velvyslanectví, ale
to ponechám na zvážení jednotlivým
poslancům.
V závěru své zpravodajské zprávy
bych doporučil tento návrh zákona k přijetí.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Konečnému. Za
Snemovňu národov prednesie spravodajskú správu
pán poslanec Horský.
Společný zpravodaj výborů SN M. Horský:
Vážený pán predsedajúci, vážené
panie poslankyne, vážení páni poslanci,
ctení hostia. Ako poverený spravodajca ústavnoprávneho
výboru Snemovne národov sa vo svojej spravodajskej
správe zameriam na tri okruhy problémov, ktoré
súvisia s predloženým návrhom.
Predovšetkým vás chcem zoznámiť
so stanoviskami výborov Slovenskej národnej rady
k návrhu poslancov Federálneho zhromaždenia
na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 47/1990 Zb. o voľbách do Federálneho
zhromaždenia, v znení zákonného opatrenia
predsedníctva Federálneho zhromaždenia č.
208/1990 Zb.
Po druhé by som chcel vašu pozornosť zamerať
k predloženému návrhu ústavnoprávnych
výborov, predovšetkým s ohľadom na to,
akým spôsobom sa líši od pôvodne
predloženej tlače, t.j. tlače 1074, navrhovateľov
ako aj akým spôsobom v rámci pomerného
volebného systému sa v maximálnej možnej
miere usiluje vychádzať v ústrety ústrednej
myšlienke návrhu pán prezidenta, zvýšiť
vôľu voličov pri výbere osobností
za budúcich poslancov, ako sú vyjadrené v
tlači 1125.
Na záver by som chcel porovnať niektoré historické
paralely a analógie s dnešným stavom, s dnešnou
argumentáciou, ktoré sa objavili vo všetkých
stanoviskách troch parlamentov k predloženému
návrhu.
V Slovenskej národnej rade sa v predchádzajúcich
týždňoch, za živého ohlasu všetkých
politických subjektov, prerokovávalo návrh
poslaneckej novely osem výborov. Len jeden jediný
výbor a to výbor pre sociálnu politiku, zdravotníctvo
a sociálne vzťahy nezamietol, ale neprijal uznesenie
k návrhu. K návrhu sa vyjadrili pozitívne
výbor pre štátnu správu a územnú
správu, samosprávu, pre národnosti a etnické
skupiny a pre ľudské práva, zahraničný
výbor, branno-bezpečnostný výbor,
národohospodársky a rozpočtový výbor,
výbor pre vzdelanie, vedu, kultúru a šport,
ako aj výbor ústavnoprávny s tým,
že podľa ich stanoviska sa jednoznačne prikláňajú
k volebnému systému pomerného zastúpenia,
s ktorým - ako sa uvázda - vyslovila súhlas
prevažná väčšina parlamentných
strán a hnutí zastúpených v Slovneskej
národnej rade.
V stanovisku je tiež jednoznačná podpora návrhu
alternatívy jedna, obsiahnutá v tlači 1074,
ktorá sa aj stala podkladom predloženého návrhu
výborov ústavnoprávnych - tlač 1208
- ktorý máte v laviciach.
Za ústretové kroky požiadavku zvýšiť
vôľu voličov pri výbere osobností
za poslancov možno považovať doplňujúci
návrh predkladateľov - úpravu § 43 ods.
3 - ako aj návrh na zmenu pôvodných volebných
krajov znovelizovaného zákona. V úprave §
43 ods. 3 sa zavádza účinnejší
systém využitia preferenčného hlasu
voliča, podrobnejšie o ňom hovoril dr. Benda.
Na rozidel od doteraz platnej úpravy nie je už požadované,
aby kandidát získal nadpolovičnú väčšinu
hlasov voličov politickej strany, ktorá využila
práva prednostného hlasu, ale postačí
získanie 3 % preverencií z celkového počtu
platných hlasov odovzdaných pre politickú
stranu. Toto je reálne číslo, ktoré
sa - na rozdiel od predchádzajúcich kritérií
- dá dosiahnuť a je plne v rukách aktivity
poslanca. Nepochybne prinúti kandidátov, aby sa
v oveľa väčšej miere ako doteraz uchádzali
o priazeň občana - voliča a nie sekretariátov
politických strán a hnutí.
Rovnako aj návrh ústavnoprávnych výborov
- príloha 1, 3, variant II. - podstatným zmenšením
volebných krajov môže prispieť k väčšiemu
priblíženiu kandidátov - poslancov s voličmi
- občanmi.
Na záver jedno zhrnutie konštatovanie či vysvetlenie.
Slovenská politická scéna v tomto prípade
mimoriadne jednoznačne sa priklonila ku stanovisku zachovať
pomerný volebný systém, rovnako ako česká.
Je to tak aj preto, že za dnešnej úrovni politickej
kultúry veľké aj malé strany si prajú
podstúpiť svoju prvú skúšku obnovenej
parlamentnej demokracie v duchu Mirabeuovej myšlienky - parlament
musí byť obrazom ľudu tak, ako je mapa obrazom
sveta.
Celá vec je však ešte o niečo zložitejšia.
Možno že je tomu aj preto, ako sa v sporoch a polemikách
o prijatie volebného poriadku do parlamentu v roku 1920
vyjadril Ferdinant Peroutka. Dovoľte, aby som to citoval
česky: "Zůstane tedy asi volání
po většině vlivu voličů na výběr
poslanců jedním z téměř věčných
požadavků, jež inteligence pro svou povahu bude
klást na politiku a jež politika rovněž
pro svou povahu bude odmítat."
Pre to, ktorý návrh vyberiete ako predlohu pre rokovanie
o zákone úplne ponechávam na vašom rozhodnutí.
Chcem iba pripomenúť, že v roku 1920 sa vtedajšie
Národné zhromaždenie rozhodlo jednomyseľne
pre pomerný volebný systém. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Michalovi Horskému.
Teraz prosím spravodajcov k parlamentnej tlači 1125,
ktorými sú - ako som už uviedol - poslanec
Ernest Valko a Jan Vild. Udeľujem slovo Ernestovi Valkovi.
Společný zpravodaj výborů SL E. Valko:
Vážený pán predsedajúci, vážené
dámy, vážení páni, dovoľte,
aby som veľmi stručne ako spravodajca Snemovne ľudu
zaujal stanovisko k návrhu prezidenta republiky - tlač
1125.
Ako je zrejmé z uznesenia ústavnoprávnych
výborov - ide o uznesenie č. 246 - ústavnoprávne
výbory po svojom obsiahlom prerokovaní nakoniec
vyslovili nesúhlas s predloženým návrhom.
Odporučili, aby snemovne nesúhlasili s týmto
prezidentovým návrhom.
Po tom, čo pán predseda Motejl veľmi pregnantne
uviedol prezidentov návrh v čom spočívajú
jeho výhody, dovoľte, aby som uviedol ešte pár
pripomienok. Je zrejmé, že aj niektoré výbory
- ako to bližšie rozvedie kolega poslanec Vild - pristúpili
k prerokovaniu tohto návrhu a dokonca tri výbory
Federálneho zhromaždenia odporučili prerokovať
tento návrh. Kolega Vild vám ozrejmí tieto
skutočnosti, ktoré ich viedli k tomuto riešeniu.
Dovoľte mi, ako spravodajcovi, aby som vás upozornil
na tú skutočnosť, pretože to je mojou
povinnosťou - že pozmeňujúce návrhy
ako vyšli z týchto troch výborov spracoval
klub Občianskeho hnutia, ktorý vám predložil
v tlači aj tieto pozmeňujúce návrhy.
Ide o tlač 51 z 28. 1. 1992. Domnievam sa, že je v
súlade s Rokovacím poriadkom, aby sme rešpektovali
tieto názory jednotlivých výborov a prerokovali
túto tlač tak, ako to navrhuje Občianske
hnutie.
Záverom vážení kolegovia a vážené kolegyne mi dovoľte, aby som osobne - už nie ako spravodajca ale ako poslanec - vyjadril svoj názor k predloženému návrhu prezidenta republiky.
Spravodajcom k tomuto prezidentovmu návrhu som sa mienil
stať výlučne z toho dôvodu, že som
ho považoval za veľmi zaujímavý v tom
zmysle, že vnáša celý rad nových
prvkov do volebných systémov. Je nesporné,
že návrh pána prezidenta preferuje predovšetkým
vôľu voličov. To chcem zdôrazniť.
V tomto zmysle je potrebné brať aj celý prezidentov
návrh. Som totiž toho názoru, že voliči
vedia, v prípade akokoľvek komplikovaného volebného
systému, koho majú voliť a ako majú
voliť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Valkovi, slovo má
spravodajca za výbory Snemovne národov, poslanec
Jan Vild.
Společný zpravodaj výborů SN J. Vild:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, seznámím vás
ve stručnosti s tím, jak probíhalo projednávání
návrhu volebního zákona, předloženého
panem prezidentem v obou národních radách
a ve Federálním shromáždění.
Ve Slovenské národní radě tento návrh
volebního zákona neschválil žádný
z výborů.
V České národní radě také
nezískal podporu většiny výborů,
kromě výboru církevního a humanitárního,
který doporučil Federálnímu shromáždění
návrh pana prezidenta schválit.
Ve Federálním shromáždění
výbory sociální a kulturní návrh
prezidenta republiky nedoporučily, stejně jako výbory
zahraniční, výbory pro plán a rozpočet
a výbory ústavně právní. Výbory
hospodářské doporučily návrh
poslanecký a pouze tehdy, jestliže se sněmovny
rozhodnou přiklonit se k projednávání
prezidentova návrhu, doporučily některé
změny. Výbory branné a bezpečnostní
doporučily prezidentův návrh, a to s celou
řadou změn, výbory pro životní
prostředí se rozhodly každý jinak. Výbor
pro životní prostředí Sněmovny
lidu doporučil návrh prezidenta republiky s některými
změnami, zatímco výbor pro životní
prostředí Sněmovny národů doporučil
poslanecký návrh. Výbory ústavně
právní, které byly výbory gesčními,
projednaly pouze obecně návrh pana prezidenta na
nový volební zákon. Proto poslanecký
klub Občanského hnutí předložil
soubor pozměňovacích návrhů,
které vzešly z těch připomínek,
které adresovaly plénu FS jednotlivé výbory.
Připojuji se k tomu, co říkal pan poslanec
Valko. Musím říci, že jako zpravodaj
nechávám vám ke zvážení,
pro který návrh volebního zákona se
rozhodnete. Jako poslanec vám doporučuji návrh
pana prezidenta. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Vystúpili všetci poverení
spravodajcovia. Z ich vystúpení vyplýva odporúčanie
výborov ústavnoprávnych, aby snemovne vzali
za základ ďalšieho prerokúvania návrh
novely volebného zákona, tlač 1074 a 1208.
Hlási sa k tomu poslanec Ševčík. Pán
poslanec Ševčík má zrejme iný
názor.
Poslanec SN V. Ševčík: Pane předsedající,
paní a pánové, dovolte mi, abych vznesl procedurální
návrh a abych tento návrh stručně
odůvodnil. Návrh vznáším jménem
poslaneckého klubu Občanského hnutí.
Vyznívá v tom smyslu, aby základem našeho
projednávání byl návrh pana prezidenta,
tedy tisk 1125 spolu s pozměňovacími návrhy
Občanského hnutí, jak jsou obsaženy
v tisku, který vám byl rozdán do lavic.
Občanské hnutí k tomuto návrhu vedlo
několik skutečností. Aniž bych se chtěl
zabývat meritem věci, myslím, že mohu
velice stručně poukázat na to, co zde bylo
řečeno zástupcem pana prezidenta ve všech
oblastech a souvislostech, jak se nám to v této
kritické (a bylo to nazváno téměř
historické) chvíli jeví.
Pozměňovací návrhy Občanského
hnutí zohledňují - a to bych chtěl
zdůraznit a podtrhnout - všechny pozměňovací
návrhy, jak přicházely z výborů,
zejména v těch částech, kde se tyto
výbory ztotožňovaly s prezidentovým
návrhem. Komplex těchto otázek, tedy návrh
pana prezidenta spolu s pozměňovacími návrhy
v podstatě tvoří jeden jednolitý legislativně
zcela čistý a domyšlený právní
celek.
Dovolte mi, abych v této souvislosti ještě
připomněl důrazné obavy pana prezidenta
z destabilizace našeho politického života a abych
zdůraznil, že naše odpovědnost ke společnosti
a spoluobčanům a koneckonců myslím,
že i naše svědomí nám velí,
abychom se zabývali těmito stanovisky pana prezidenta,
nejen proto, že jde o stanovisko hlavy státu, ale
i proto, že jde o stanovisko člověka, který
požívá neobyčejné důvěry
a hluboké morální autority.
Ve zpravodajských zprávách zazněly
také poukazy na obavy z polského politického
života. Dovolte mi, abych v této souvislosti připomněl
také naše vlastní zkušenosti, a to z předválečného
života našeho státu, kdy právě
politická rozdrobenost a roztříštěnost
jako jedna ze spoluurčujících podmínek
vedla k tomu, co se tomuto státu v neblahých letech
třicátých přihodilo. Myslím,
že i to je okolnost, kterou bychom měli mít
na paměti.
A konečně je tady ještě druhá
zkušenost z doby zcela nedávné. Není
dobré ani pro stát ani pro sněmovny, jestliže
je sněmovnám vytýkán nerespekt k občanům
a pohrdání vůlí občanskou,
jak je to alespoň v části tisku nazváno.
Zajisté víte, co mám na mysli. Jde o zkušenosti
s nedávným referendem.
Právě návrh pana prezidenta spolu s pozměňovacími
návrhy Občanského hnutí se snaží
poslance přiblížit více k občanům
a učinit je součástí politického
života.
Poslední věta na závěr. V klenotnici
kultury a právní kultury zejména od doby
starého Říma platilo vox populi, vox dei
apelatur. Dovolte mi, abych vám to připomněl
a prosím, abyste tomuto procedurálnímu návrhu
vyhověli. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ševčíkovi,
máme pred sebou minimálne dva návrhy. Jeden
predniesol v zastúpení prezidenta republiky pán
doktor Motejl, v ktorom navrhuje, aby boli použité
oba volebné systémy pre tieto voľby, to znamená,
pre jednu komoru väčšinový a pre druhú
komoru pomerný. O tom by sme mali rozhodnúť.
Prezident republiky taký návrh Federálnemu
zhromaždenie môže predniesť a predniesol.
Druhý návrh bol, aby sa prerokoval návrh
prezidenta republiky. Výbory ústavnoprávne,
resp. prevažná väčšina výborov
Federálneho zhromaždenia a výbory národných
rád odporúčajú, aby sa prerokovával
návrh poslanecký.
Takže si myslím, že k tomu by sme mali hlasovaním
vyjadriť svoju vôľu. Hlási sa pán
poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, jen z procedurálního
hlediska ... Domnívám se, že je správné,
aby bylo rozhodnuto, byť o jakémsi poněkud
nezvyklém poloprocedurálním návrhu
pana prezidenta, ale je třeba o něm rozhodnout,
jestli budeme projednávat pro každou sněmovnu
jiný volební systém. To je v pořádku,
ale rozhodovat o druhém návrhu, který zde
pronesl kolega Ševčík, aby se začalo
s projednáváním návrhu pana prezidenta,
je podle mého názoru zcela bezpředmětné.Tento
procedurální návrh padl při projednávání
návrhu. Padl návrh, aby projednávání
návrhu pana prezidenta bylo předsunuto před
projednávání návrhu poslaneckého
a tento návrh drtivou většinou hlasů
neprošel. To znamená, že bychom opakovali hlasování
v podstatě o témže procedurálním
postupu, který už jsme jednou nepřijali.
Doporučuji předsedajícímu, aby nechal
hlasovat o ostatních návrzích, ale tady by
se muselo napřed FS usnést, že je připraveno
revokovat své minulé rozhodnutí a teprve
potom se dá o něčem jednat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja som chápal inák návrh pána
poslanca Ševčíka. Spravodajcovia na základe
rozhodnutia výborov odporučili - inak ani nemohli
jednať - v podstate prerokovávať poslanecký
návrh. K tomuto návrhu vystúpil pán
poslanec Ševčík za klub Občianskeho
hnutia a navrhuje prerokovávať prezidentov návrh,
to znamená, aby sme za základ nášho
rokovania vzali návrh prezidenta republiky. Myslím,
že som povinný o tomto návrhu nechť hlasovať.
Vidím, že je v tom zhoda alebo nie sú námietky
pred hlasovaním. (Hlasy ze sálu: Jsou námitky.)
Ešte sa prihlásil s faktickou poznámkou pán
poslanec Bratinka. Skrátka je tu chvíľa, kedy
musíme rozhodnúť, aký návrh budeme
podporovať.
Poslanec SN P. Bratinka: Není to faktická poznámka,
ale třetí návrh, jak se z této situace
dostat. Uvědomme si , že 17. února budeme projednávat
ty tři hlavy ústavy, kde se v podstatě sice
zachovává to, že budou dva zákonodárné
sbory, ale vzájemný poměr jejich pravomocí
bude jiný, než je dnes mezi Sněmovnou lidu
a Sněmovnou národů. Tudíž abychom
si zachovali možnost - znovu zvážit možnost
volit do těchto zákonodárných sborů
odlišným způsobem, navrhuji, aby se prezidentův
návrh volebního zákona, jeho projednávání,
odložilo na termín po 17. únoru. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Mne je to jasné o čom mám nechať
hlasovať, ale samozrejme to by sme mohli urobiť len
vtedy, keď sa rozhodneme, alebo pripustíme ako Federálne
zhromaždenie, že do jednej snemovni sa môže
voliť podľa jedného systému a do druhej
podľa druhého. Keď nebudeme tohto názoru,
tak jednoducho takáto alternatéva alebo odklad by
nič neznamenal. To znamená, že dnes schválime
jeden návrh, a ten bude platiť. Pán poslanec
Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající,
ještě k té proceduře. Myslím,
že kolega Ševčík jasně řekl
ten postup.Kolega Benda dnes zřejmě nemá
nejlepší formu, protože by si měl připomenout,
že jsme sice hlasovali, ale hlasovali jsme o pořadí.
Pořadí bylo dodrženo. Měl také
první slovo jako předkladatel.
Ještě k návrhu kolegy Bratinky. Myslím,
že kolega Konečný tady jednoznačně
upozornil na to a kolega Benda předtím také,
že volební zákon bude platit vlastně
s malou změnou, ať se rozhodneme 18.února tak
či onak, protože pouze § 18 by se měnil,
a to v tom smyslu, že by se měnily přílohy
k tomuto zákonu. Počet poslanců totiž
je stanoven zákonem ústavním, nikoliv tedy
volebním.