Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, já přímo
navážu na argumenty a zdůvodnění
v obecné rovině, které zde přednesl
kolega Dr. Vosček. Doplním je spíše
jednotlivými argumenty technického charakteru a
potom bych se zabýval konkrétními problémy
předkládaného znění návrhu
zákona, jak ještě vyvstaly v posledních
dnech při poradě jak navrhovatelů, tak ústavně
právních výborů a jejich zpravodajů.
K obecným záležitostem zákona chci říci,
že ke konservativnímu postoji, který vychází
z již vyzkoušeného volebního zákona
z minulého volebního období - a mimochodem
z volebního zákona, který je dalekosáhle
identický s volebním zákonem užívaným
po celé období první Československé
republiky - nás kromě předností nebo
kromě představy o tom, že poměrný
systém je za daných okolností nejvhodnější
a rozhodně nejspravedlivější, vedly
také skutečnosti čistě časově
technického rázu. K tomu, aby mohly být v
řádném termínu vypsány nebo
aby se mohly v řádném termínu konat
volby, je zapotřebí, aby byly vypsány 90
dnů před oním kritickým 8. červnem,
t.j. do 8. března. Jestliže ještě zvážíme
potřebné lhůty k tomu, aby zákon,
byť byl dnes schválen, nabyl účinnosti,
je jasné, že náš termín se krátí
a že nemáme žádné velké
časové rezervy.
Z tohoto hlediska se zásadně jiné volební
systémy jeví jako technicky málo reálné
už prostě z té příčiny,
že vytyčit v takto krátké době
spravedlivé jednomandátové obvody, a to zvláště
s přihlédnutím ke stavu volebních
seznamů, jak se osvědčily, resp. neosvědčily
při volbách minulých, je úkol patrně
jen velmi obtížně realizovatelný a přitom
je ještě třeba připomenout, že
vzhledem ke struktuře našich zákonodárných
sborů se ve stejné době konají volby
ne do jednoho, ale do tří zákonodárných
sborů v každé republice a že by tedy jednomandátový
systém znamenal vytyčování tří
různých obvodů pro každého občana.
Bylo by to velmi nepřehledné a technicky velmi náročné.
Navíc jsme přesvědčeni o tom, že
již tak obtížná spolupráce mezi
národními radami a FS a mezi Sněmovnou lidu
a Sněmovnou národů ve FS a její komplikované
mechanismy by byla ještě zkomplikována a ztížena,
jestliže by radikálně odlišené
volební systémy přinesly politicky jinak
barevné jednotlivé sněmovny. Jestliže
by se politické složení jednotlivých
zákonodárných sborů výrazně
lišilo, a to v důsledku různých volebních
zákonů může nastat, podle našeho
názoru by to spolupráci ještě jen tragicky
zkomplikovalo.
Tím tedy všechny technické obtíže,
o kterých jsem se zmiňoval, se ještě
rozšiřují o otázku, že národní
rady mají své již platné nebo novelizované
volební zákony, které jsou plně kompatibilní,
dalekosáhle identické s tím zákonem,
který vám navrhujeme, nebo s tou novelou, kterou
navrhujeme. Naopak by tedy dávalo patrně odlišné
politické výsledky, kdyby FS přistoupilo
na nějakou dramatickou změnu volebního systému.
Já tedy už přikročuji ke konkrétním
bodům a poznámkám, jaké jsou výsledky
posledního kola jednání. Pravděpodobně
bude základem, alespoň pracovním základem,
pro dnešní projednávání tisk
1208, který zahrnuje stanovisko ústavně právních
výborů a který byl současně
konzultován se skupinou navrhovatelů a byl ve svých
hlavních rysech akceptován.
Já bych teď vypočítal body, ve kterých
skupina navrhovatelů buď neakceptuje přesně
návrh ústavně právních výborů,
resp. ve kterých navrhuje ještě určitá
zpřesnění vesměs legislativního
rázu. Současně při této příležitosti
si dovolím upozornit, které partie zákona
by bylo nutno uzpůsobit, dodatečně novelizovat
v případě, že bychom 17. nebo 18. února
přijali ony tři nové hlavy ústavy
a že by se tedy měnila povaha sborů, do kterých
bychom volili. V té podobě, v jaké vám
zákon předkládáme, se vztahuje k té
podobě FS, jaká existuje podle dnešní
ústavy, to znamená k volbám do Sněmovny
lidu a Sněmovny národů.
Listujeme-li tedy tiskem 1208, na první závažnější
neshodu nebo problém narazíme na straně 3.
Ústavně právní výbory se tam
přiklonily k pozměňovacím návrhům,
které směřují k tomu, aby dosavadní
volební kraje byly zmenšeny a měněny.
To se nepromítlo přímo v tisku 1208, ale
promítalo by se to potom v případných
přílohách. Tam v § 5 - volební
kraje - máte odkaz na přílohu č. 1
a v příloze č. 1 by se musely definovat volební
kraje. Navrhovatelé projednali se zpravodaji tento návrh
a dospěli k jednomyslnému závěru,
že ho nedoporučují. Doporučují
setrvat při dosavadním systému volebních
krajů, a to z následujících důvodů:
Návrh byl motivován především
záměrem užšího spojení voličů
a poslanců, motivován dojmem, že když
budou menší volební kraje, že se to bude
více podobat jednomandátovým obvodům,
že bude bezprostřednější kontakt
mezi poslanci a voliči. Ve skutečnosti pokud nerozbouráme
radikálně celou strukturu tohoto zákona -
a bez změny volebního systému vůbec
by to asi ani nešlo - by mělo přijetí
tohoto návrhu přesně opačný
účinek. Radikálně by totiž zvýšilo
počet mandátů obsazovaných ve druhém
skrutiniu, tzn. obsazovaných v podstatě vedeními
politických stran, nikoliv voliči daného
kraje. Je pochopitelné, že kdyby místo osmi
krajů bylo krajů např. čtrnáct
v České republice, jak je navrhováno, tak
se průměrný počet mandátů
ze čtyř obsazovaných ve druhém skrutiniu
do jedné sněmovny zvýší na sedm.
Takto by to platilo při každém zmenšení
krajů.
Čili domníváme se, že účinek
by byl přesně opačný, že by to
vedlo k omezení vlivu voličů daného
kraje na konkrétní kandidáty, kteří
budou zvoleni. Navíc - nechci zde podrobně probírat
matematickotechnickou stránku voleb - ale celý tento
systém je udělán tak, aby spolehlivě
a spravedlivě fungoval v podstatě při velikosti
volebních obvodů od 10 do 30 mandátů.
Pokud bychom dále zmenšili volební kraje, tak
zvláště do Sněmovny národů,
event. do Senátu, pokud budou přijaty ty tři
hlavy ústavy, by počet mandátů z daného
kraje poklesl hluboko pod 10, a to by mělo prakticky ten
výsledek, že by se téměř anulovaly
mandáty volené přímo v kraji a všechno
by zůstávalo jenom na republikové listině,
kterou ústředně sestavuje vedení stran.
Proto jsme se rozhodli toto řešení nedoporučit
přijmout také s tím, že je výhrada
k dalším technickým obtížím
při vytyčování těchto krajů
přijmout ty volební kraje, jak byly ve volbách
minulých, včetně disproporce, které
jsme si vědomi, že zvláště Jihočeský
kraj je velmi malý, naopak moravské kraje jsou přibližně
třikrát větší než Jihočeský
kraj. Tuto disproporci jsme již chtěli odstranit před
volbami minulými, nakonec narazily tyto návrhy na
nechuť a neporozumění zvláště
obyvatel Jihočeského kraje a domníváme
se, že je třeba dát přednost jejich
vůli a jestliže jim nevadí, že jejich
kraj je menší a že obsazují méně
míst, tak není třeba jim násilím
vnucovat nějaké rozdělení kraje. Čili
v tomto případě, a pokud cituji správně,
tak i zpravodajové se přiklonili k tomuto mínění
- v tomto případě navrhovatelé nedoporučují
akceptovat změny jak vzešly z hlasování
ústavně právních výborů.
Listujme tedy dále. Běží vesměs
o změny volebního zákona, které jsou
vyvolány důsledkem změn dosavadní
administrativy, dosavadních názvů jednotlivých
orgánů. Celkem tam není podstatných
věcných změn. Zastavíme se na straně
7, kde pod bodem 26 novely navrhovatelé doporučují,
aby první věta byla ukončena čtvrtým
řádkem. Tam, kde je dnes středník,
aby tam byla tečka a aby byla vynechána druhá
část věty "jestliže je však
taková politická strana zastoupena v obecním
zastupitelstvu obce, § 7 odstavec 1, má povinnost
tak učinit". Vysvětlení tohoto našeho
návrhu, který podáme případně
jako pozměňovací, nebo který jsem
pověřen podat navrhovatelům jako pozměňovací,
bude-li to třeba: Návrh ÚPV byl veden logickou
snahou, aby pokud možno politické strany nejen mohly,
ale i musely obsadit jednotlivé okrskové komise
svými dobrovolníky. Problém je však
v tom, že v komunálních volbách kandidovalo,
jestli se pamatuji správně, 1.076 různých
politických stran, koalic, seskupení a dalších
politických subjektů v naprosto různých
strukturách vesnici od vesnice, město od města.
Je proto, podle našeho názoru, téměř
nemožné přesně ze zákona vydefinovat,
jaké která strana má nebo dokonce ještě
má - protože od komunálních voleb došlo
k rozpadu, ke změnám, k posunům mezi jednotlivými
politickými stranami - jaké skutečně
má zastoupení v obecním zastupitelstvu a
jestli má nebo nemá tuto povinnost. Navrhujeme proto
ponechat to jako právo politické strany, aby tam
vyslala (do okrskové komise) svého zástupce,
ale neukládat to jako povinnost, protože vymahatelnost
nebo možnost sankce by byla, jak jsem již řekl,
v naprosto nepřehledné situaci prakticky nulová
a zákon nemá ukládat povinnosti, které
není schopen vynutit a sankcionovat.
Takže toto je jeden z našich pozměňovacích
návrhů.
Obrátíte-li na stranu 8, tam pod bodem 3 jsme právě
z podobných motivů, jaké jsem teď uváděl,
vzhledem k politickým stranám a jejich novosti a
proměnlivosti a z důvodů, abychom zabránili,
a to i do budoucna, eventuálním předvolebním
spekulacím, eventuálnímu zneužívání
např. nezávislých poslanců nebo lákání
a podplácení nezávislých poslanců,
aby pokryli příslušné straně
nebo straničce její účast ve volbách,
navrhujeme změnu znění první věty
následujícím způsobem: "Splnění
podmínky uvedené v odstavci 1, písmeno a)
nebo b) se nevztahuje na politické strany" a teď
začíná změna "které byly
zastoupeny ve Federálním shromáždění
šedesát dnů přede dnem vyhlášení
voleb". Vážeme to na skutečnost jaká
byla, abychom zamezili eventuálním machinacím
přímo ve volebním obvodu. Toto je další
jednomyslný pozměňující návrh
skupiny navrhovatelů.
Na straně 9 jenom upozorňuji, že právě
ta osmička hned nahoře, na vrcholu stránky
je jedním z mála míst, které by bylo
potřeba modifikovat, kdyby byly nově přijaty
ty tři hlavy ústavy.
K straně 11 probíhaly, jak mezi navrhovateli, tak
v ústavně právních výborech,
četné diskuse o jednak délce volební
kampaně, jednak o počtu povinných vysílacích
hodin ve sdělovacích prostředcích.
Navrhovatelé zase spolu se zpravodaji nakonec dospěli
k závěru, že jedno je potřebné
a nezbytné - aby tento problém byl řešen
současně jako problém komplexní, že
je absurdní, aby prošla, já nevím, např.
čtyřicetidenní volební kampaň
s 10 hodinami ve sdělovacích prostředcích,
či ještě hůře naopak čtrnáctidenní
volební kampaň se 40 hodinami ve sdělovacích
prostředcích, protože by to technicky samozřejmě
sdělovací prostředky naprosto zahltilo a
bylo by to několikahodinové vysílání
denně. Čili my doporučujeme Federálnímu
shromáždění, aby o všech event.
pozměňujících návrzích
zásadně hlasovalo současně, aby návrhy
byly vzájemně provázány, abychom vyloučili
situaci, že dojde ke změně v jednom směru
a ve druhém směru nikoliv. Většinovým
rozhodnutím skupiny navrhovatelů, a na základě
výsledků hlasování v ústavně
právních výborech, doporučujeme vzít
za základ v bodě 42 číslovku 23 místo
30.
V bodu 43, 4. řádek zdola - číslovku
21 místo 35. Je to přibližně střední
délka kampaně i vysílacích časů
mezi navrhovanými. Číslovka 23 není
"vycucaná z prstu", je třeba odpočítat
48 hodin moratoria před volbami. De facto je toto lhůta
zahájení kampaně. De facto to znamená
21denní kampaň, což při rozdělení
na týdny a při různém významu
vysílání jednotlivých dnů v
týdnu je lépe, aby délka kampaně odpovídala
jistému počtu týdnů. Tomu koresponduje
21 hodin ve sdělovacích prostředcích.
Čili hodina denně.
V tomto případě žádáme
Federální shromáždění,
aby tento návrh bralo za základ pro příští
jednání. Případné další
změny, ať už směrem dolů nebo nahoru,
by se projednávaly jako pozměňovací
návrhy.
Tímto jsem skončil probírání
kontradiktorických bodů definitivního znění
návrhu novely zákona. Rád bych ještě
upozornil na dvě věci. O jedné již tady
byla řeč. Je to otázka event. korespondenčního
systému. Zdůrazňuji, že valná
většina stran a navrhovatelů byla pro to, umožnit
našim spoluobčanům v zahraničí
účast na volbách pomocí nějakého
systému, při kterém by nemuseli přijíždět
do Československa. Nicméně, při závěrečném
projednávání jsme se rozhodli nedoporučit
variantu korespondenčního systému, protože
předpokládá minimálně 120 dnů
před volbami (má ještě další
nevýhody), aby byly zahájeny příslušné
operace, aby bylo celou korespondenční akci možno
uskutečnit. 120 dnů před volbami je tedy
osmého příštího měsíce.
Není v technických možnostech tohoto státu,
aby zákon do té doby nabyl účinnosti
(i kdybychom přimhouřili oko a začali opatření
jaksi za zády zákona. lze to pokládat za
velmi problematické).
Do příštích voleb je legislativě
uloženo vymyslet lepší, dokonalejší
systém, který by umožňoval účast
našich zahraničních spoluobčanů.
S těžkým srdcem jsme se tedy rozhodli k tomu
navrhnout, aby v těchto volbách nebyla jim účast
umožněna.
Druhá poznámka, protože padly mnohé
kritiky a úvahy nad tímto zákonem, dovoluji
si upozornit, že vlastně obsahuje jenom jedinou opravdu
závažnou, byť na první pohled zdánlivě
nepatrnou změnu, a to, prosím, na str. 15, bod 61.
Tato změna, kde tedy povinný počet preferenčních
hlasů potřebných k tomu, aby se tomu kterému
kandidátovi započítávaly, se váže
na celkový počet hlasů odevzdaných
straně, nikoli na počet použitých preferencí.
Tato změna ve skutečnosti pronikavým způsobem
zvyšuje účinnost preferenčních
hlasů. Výrazným způsobem ovlivňuje
dosavadní systém poměrného zastoupení
ve směru k dosažení vůle voličů
proti vůli politické strany.
Dosavadní systém totiž fungoval přibližně
stejně jako nově navrhovaný, jestliže
byli voliči s pořadím dané strany
spokojeni, jestliže jen malá část z
nich, těch povinných 10 nebo 15 %, použila
preferenční hlasy, pak to vyšlo přibližně
nastejno.
Paradox je, že dosavadní systém fungoval tak,
že čím nespokojenější byli
voliči s pořadím strany, čím
větší část jich odevzdala preferenční
hlasy, tím menší byl jejich faktický
účinek, tím snáze byli vyřazeni.
Dosavadní systém garantoval, že v případě
stoprocentního použití preferenčních
hlasů, kdyby ho použili všichni voliči,
měli možnost posunout jen tři z celkového
počtu mandátů v jejich pořadí.
Tento nový systém dovoluje voličům
při hojném užití preferenčních
hlasů prakticky libovolně změnit pořadí
na kandidátce strany. Je třeba na to upozornit,
protože zazněly i veřejné výtky,
že nezvýrazňujeme systém preferencí,
že zákon nepřihlíží k vůli
voličů. Není to pravda. Ten minulý
přihlížel k vůli voličů
nedostatečně. Tady jsme se snažili maximálním
způsobem vůli voličů zohlednit. To
je všechno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem druhému navrhovateľovi.
Zatiaľ spravodajcovia nehovorili z iniciatívnej skupiny
poslancov.
Máme tu, ako som už v úvode informoval a ako
bolo schválené v programe, tiež druhý
návrh. Návrh pána prezidenta.
Výklad k tomuto návrhu prednesie O. Motejl z poverenia
prezidenta republiky. Prosím, aby sa ujal slova.
Předseda Nejvyššího soudu ČSFR
O. Motejl: Pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
tento můj úvodní projev přednáším
menší části Federálního
shromáždění. V situaci, kdy před
vámi leží dva návrhy zákonů
upravujících volby do nejvyššího
zastupitelského orgánu tohoto státu.
Rozhodli jste se, že oba dva tyto návrhy projednáváte
společně. Každý z těchto návrhů
je založen na jiném principu a je svým způsobem
nešťastnou shodou okolností, že každý
z nich předpokládal svým původním
zaměřením jinou ústavněprávní
situaci resp. oba původně předpokládaly,
že v tomto okamžiku, kdy jsou projednávány,
bude ústavně jasné nejen jak se bude volit,
ale jaké orgány čs. federace jimi budou voleny.
Přesto z pověření prezidenta republiky
předkládám k projednání návrh
volebního zákona (tisk 1125).
V dosavadním systému poměrného zastoupení
nevidí prezident republiky ve složité současné
situaci záruku reálného solidního
procesu demokratické stabilizace politické struktury,
ale naopak nebezpečí dalšího tříštění
politických sil a rostoucí polarizace ve společnosti.
Polské zkušenosti se systémem poměrného
zastoupení by měly být varovným signálem.
Z důvodů, které jsou blíže uvedeny
v důvodové zprávě k tomuto návrhu
zákona, pokládá pan prezident za nejvýhodnější
takový volební systém, který by povzbudil
občany k větší účasti
na volbách širšími a novými možnostmi
jejich rozhodování, zavedením dvou hlasů
kombinací výběru strany s volbou osobnosti
a vlivem voličů na určení pořadí
kandidátů jednotlivých stran v republikovém
skrutiniu. Také spor o rozsah uplatnění poměrného
zastoupení nebo většinové soustavy by
byl rozhodnut voliči samými, kteří
by způsobem svého hlasování vlastně
ověřili, ve kterém obvodu jsou a kde nejsou
předpoklady pro většinovou volbu. Úhelným
kamenem celého návrhu je zavedení dvou hlasů
pro každého voliče. Nejde přitom jen
o to, že druhý hlas jaksi předsune druhé
kolo hlasování, aniž by voliči museli
jít k urnám. Význam dvou hlasů je
mnohem podstatnější. Místo dosavadního
statického hlasování umožňuje
současné použití dvou hlasů situační
hlasování voličů.
Úvaha a představa voličů při
výběru jejich kandidáta přednostního
a kandidáta přijatelného jsou dvěma
hlasy realizovány jako možný impuls ke kooperaci,
resp. integraci politických sil, a to na pevnějším
základu, než jsou pouhé volebně taktické
dohody stran.
V současném stadiu legislativního vývoje
v úvahu přichází dvě řešení.
Buď by zákon tak, jak je navržen v tisku 1125
byl použit za daného ústavního stavu
pouze k volbě jedné sněmovny Federálního
shromáždění, zde by v úvahu přicházela
především Sněmovna lidu s tím,
že do Sněmovny národů by byla provedena
volba podle stávajícího zákona č.
47/1990 Sb. ve znění novely, navržené
v tisku 1074, o kterém máte dnes rozhodovat, nebo
druhá alternativa, spočívající
v tom, že by zákon o volbách Federálního
shromáždění, navržený panem
prezidentem, byl použit pro volby do obou sněmoven
nejvyššího zákonodárného
sboru.
Myšlenka, aby každá ze sněmoven byla volena
odlišným způsobem, by měla být
vážena především. Ať se již
podaří přijmout ústavní změnu
navrženou v projednávaném a dosud nepřijatém
návrhu, tisk 1017a), nebo v případě,
že dosavadní ústavní stav, provedený
ústavním zákonem č. 143/68 Sb. zůstane
zachován, je velmi lákavá, neboť volba
Sněmovny lidu, event. poslanecké sněmovny,
založená na systému většinového
zastoupení a Sněmovny národů, resp.
event. Senátu, založená na systému poměrného
zastoupení, by dovolila odlišit i tímto významným
směrem charakter těchto dvou rovnoprávných
zákonodárných orgánů, a dala
by především občanům - voličům
možnost jiného přístupu a jiného
hodnocení kvality a složení těchto komor
tak, jak to odpovídá těmto odlišnostem
ať už upraveným nebo k úpravě navrženým.
Není třeba se obávat, že by dvojí
systém znamenal znepřehlednění nebo
větší složitost volebního mechanismu,
neboť se přímo nabízí představa,
že vycházím-li ze současného
ústavního stavu, by pro volby do Sněmovny
národů byly vytvořeny dva volební
obvody, teritoriálně shodné s územím
České, resp. Slovenské republiky. Za tohoto
předpokladu by potom aplikace novelizovaného zákona
47/90 pro tento účel byla bez zásadních
potíží.
Návrh volebního zákona, předložený
panem prezidentem, založený na převládajícím
systému většinového zastoupení
byl od jeho předložení předmětem
rozsáhlých diskusí a předpokládám,
že jeho podstata je dostatečně známa,
objasněná i v přiložené důvodové
zprávě.
Navržený zákon rozhodně není
namířen proti autoritě politických
stran. Jeho smyslem není oddělit kandidáty
od jejich stranické příslušnosti a stranického
zázemí, je naopak vyváženým systémem
převládajícího principu většinového
zastoupení s možností volby na zásadách
poměrného zastoupení, přičemž
rozhodnutí zda a v jakém rozsahu ten či onen
systém bude uplatněn, ponechává na
samotném voliči. Měl by rozhodně vyloučit
především event. negativní důsledky,
které sebou, tak jak nás současná
historie poučuje, nesou systémy poměrného
zastoupení.
Současný stav nabízí ovšem i
druhé řešení, které by pan prezident
z pochopitelných důvodů rovněž
přivítal. Spočívá v tom, že
jím navržený, přiměřené
modifikovaný volební zákon by byl použit
pro volbu obou sněmoven. Ze strany navrhovatele o výhodách
tohoto řešení není sebemenších
pochybností, neboť, a to musím zvláště
zdůraznit, je přesvědčen, že
jím navržený systém odpovídá
zásadám naší demokracie, odpovídá
i současnému stavu naší společnosti.
Takto chápán je potom soupis pozměňovacích
návrhů Občanského hnutí v podstatě
vyjádřením těch zásad a myšlenek,
tento soupis vám byl předložen do lavic, který
je způsobilý k projednání v tomto
směru.
Byly zde vzneseny námitky zejména ze strany představitelů
skupiny navrhovatelů, že prezidentův návrh
je předčasný, příliš složitý
a že vlastně znamená odchýlení
se od tradice a od osvědčených systémů
z předcházejícího období. Poukaz
na výhodnost a osvědčení předcházejících
úprav jako by nereflektoval na skutečnosti společenských
změn, jako by nereflektoval na skutečnosti, že
jimi byly voleny zastupitelské sbory, jinak fungující,
založené na jiných principech, anebo dokonce
i sbory téměř nefunkční, jako
tomu bylo v uplynulých 40 letech.
Nedomnívám se ani, že důvodem, pro který
by bylo možno vážně odmítnout návrhy
pana prezidenta, by měly být některé
technické nebo zdánlivě složité
situace, z přípravy a organizace voleb vyplývající.
Zdůraznil jsem, že problematika realizace obou zákonů
je zhruba stejná a rozhodně nelze z tohoto hlediska
kvalifikovat jeden z návrhů za výhodnější
než druhý, když především
a zásadně by měl být sledován
cíl a smysl zákona, nikoli snad otázky interpretované
pouze skrze podmínky jeho realizace.
Obracím se proto na vás jménem předkladatele
tohoto zákona se žádostí, abyste s plným
vědomím odpovědnosti téměř
historické se ještě jednou zamysleli nad tím,
jakým způsobem budou provedeny volby zastupitelského
sboru, který v dalším volebním období,
které rozhodně nebude obdobím lehkým,
bude určovat osudy tohoto státu. Děkuji vám.
(Potlesk.)