Vraťme se zpět k uvedeným statistikám.
Pan místopředseda vlády na straně
25 své zprávy uvádí, že, cituji:
"Statistiky, analýza, syntéza a také
interpretace romské kriminality jako zvláštního
druhu kriminality, i jejich využití, je protiprávní
a má ve smyslu Listiny lidských práv i řady
mezinárodních dohod zřetelnou povahu rasově
diskriminujícího společenského jevu."
Konec citátu. Celá zpráva pana generálního
prokurátora je pak postavena na zvláštních
statistikách kriminality romské populace. Dochází
tak k zajímavému rozporu a já vyzývám
z tohoto místa, aby oba jmenovaní pánové,
kteří jsou zde přítomni, se laskavě
ráčili dohodnout, kdo z nich porušuje lidská
práva, ochránce zákona či ochránce
práv.
K osvětlení stanoviska Romské občanské
iniciativy k této záležitosti si dovolím
připomenout svoji rozpravu s panem generálním
prokurátorem Gasparovičem z 10. července
1991, kdy na moji otázku, jak rozlišuje, zda je pachatel
Rom nebo ne, v rozpravě odpověděl takto.
Cituji: "Pokud jde o statistiku a o to, jak se zjišťují
Romové, mohu říci jen to, že prokurátor
to zřejmě nezjišťuje. Zjišťuje
to vyšetřovatel nebo vyhledávající
orgán, a to zřejmě prostřednictvím
jejich diskuse nebo prostřednictvím karet a výpisu
z registru trestů, což je prokazatelné."
Konec citátu.
Pane generální prokurátore, není to
prokazatelné a já svým jménem i jménem
své strany tvrdím, že jste to vy, kdo porušuje
lidská práva a na základě pofidérně
zjištěných údajů vytváříte
kategorické soudy. Váš přístup
dobře charakterizuje i to, co uvádíte na
straně 4 své zprávy v souvislosti s hnutím
skinheads, které sám charakterizujete jako stoupence
ideologie fašistického typu a přesto uvádíte,
že, cituji: Uvedené problémy nelze řešit
výlučně pomocí trestní represe
a roli trestní represe nelze přeceňovat.
Přehánění represe by mohlo vést
k vytvoření konspirativních sítí,
k přechodu části rasisticky podbarvených
hnutí do ilegality a k přerušení dialogu.
Konec citátu.
Byl byste tak laskav, pane nejvyšší strážce
zákonnosti, a podal nám rovněž zprávu
o vašich dialozích s vyznavači ideologie fašistického
typu? Připadá vám vhodné vést
takovýto dialog z vaší pozice? Rómské
občanské iniciativě to totiž vhodné
nepřipadá a jelikož nemůže pochybovat
o informacích podávaných přímo
vámi, vřele vám doporučuje, abyste
podobné dialogy vedl z jiných postů než
je ten, který právě zastáváte.
Doufám však, že ještě z moci své
funkce nám poskytnete potřebnou informaci o trestním
stíhání proti vydavatelství Agres
Praha, stíhaného podle ustanovení §
260 odst. 1 a 2 a) trestního zákoníku, za
trestný či podpory a propagace fašismu, spáchaného
vydáním knihy "Kniežatá zloby",
resp. "Protokoly sionských mudrcov", knihy volně
v Bratislavě prodávané i přesto, že
byl vydavatel vyzván k odevzdání zbytku nákladu.
Obávám se, že zpráva pana generálního
prokurátora je spíš sama o sobě porušením
lidských práv než zprávou o jejich dodržování.
Proto si dovolím alespoň ještě v jednom
bodu se vrátit ke zprávě pana místopředsedy
Mikloška.
Jedná se mi o kapitolu nazvanou Ochrana života před
narozením a v ní především o
právnický nonsens, kterého se pan místopředseda
vlády usilovně drží. Tvrdí, že,
cituji: "Současný československý
právní řád je opravdu paradoxní.
Přiznává počatému dítěti
právo na majetek, nepřiznává mu však
právo na život." Konec citátu.
Československý právní řád
není paradoxní. Vychází z koncepce
římského institutu nascitura, kterému,
pokud se narodí živý, jsou rezervována
určitá práva, jsoucí v jeho prospěch,
jako je dědické právo, právo na zabezpečení
výživy, výchovy atd. I náš současný
platný občanský zákoník uvádí
v § 7, že způsobilost fyzické osoby mít
práva a povinnosti vzniká narozením. Tuto
způsobilost má i počaté dítě,
narodí-li se živé. Povšimněte si,
prosím, oné podmínky živého narození,
která vysvětluje to, čím vlastně
práva nenarozeného dítěte jsou. Jsou
právem na stavění lhůty do doby, než
dojde k případnému vzniku právní
subjektivity a nikoliv právem nenarozeného dítěte
na majetek, jak je to zcela mylně interpretováno
panem místopředsedou vlády.
Vůbec otázka interpretace celého problému
se mi zdá značně zavádějící
svou neúplností. Ta zřejmě zcela úmyslně
přehlíží i jeho druhou stránku,
totiž práva žen. O těch pan místopředseda
ve své zprávě cudně mlčí,
stejně jako o tom, že problém nechtěného
těhotenství není výsledkem zarputilé
touhy ženy po interrupci, ale, máme-li zároveň
na paměti pouze ono jediné neposkvrněné
početí, výsledkem něčeho zcela
jiného. Vina ženy je maximálně padesátiprocentní,
a přesto je jen a pouze na ni poukazováno jako na
vražednici a vyvrhele společnosti.
Je nepochybné, že existence interrupce, a zvláště
v nynějším rozsahu, je výrazně
negativní výpovědí o naší
společnosti. Navrhovaný zákaz interrupcí
či jejich zpoplatnění tak, aby se staly nepřístupné
právě sociálně nejslabším
a zároveň nejpotřebnějším
vrstvám žen, situaci naprosto neřeší.
Řešení musí být pozitivního
charakteru a na tomto místě je třeba říci,
že vláda v této oblasti zůstává
trestuhodně pasívní. Ač slibováno
od počátku volebního období, do dnešního
dne není předložen návrh novely zákona
o rodině, který by řešil i problém
adopcí a předložený návrh zákona,
resp. jeho novely o pěstounské péči,
je v podstatě pouze návrhem na valorizaci pěstounských
dávek.
Abych se odchýlila od čistě legislativních
hříchů vlády, musím ještě
poukázat na stálou nemožnost anonymních
porodů u nás, které by mohly být umožněny
pouze administrativním příkazem a které
by ušetřily život těch zhruba 10 dětí
ročně, které jsou svými matkami po
porodu usmrceny a pak jsou nacházeny v různých
popelnicích.
Zcela se ztotožňuji s panem místopředsedou
vlády v tom, že proti interrupci je nutno bojovat.
Způsob boje, který však je zde navrhován,
vede ke vzniku dalších protiprávních
vztahů, a proto nemohu než s ním naprosto nesouhlasit.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, moje hodnocení zprávy pana ministra
Langoše by bylo značně podobné tomu,
co jsem řekla o zprávě pana generálního
prokurátora, a proto mi dovolte celou zprávu hodnotit
komplexně. Nenacházím možnost charakterizovat
ji jinak, než jako tragédii o třech dějstvích,
a to jak co do formy, tak do obsahu, tak i co do úrovně
jejích předkladatelů. Dovolím si však
k těmto třem dějstvím tragédie
doplnit ještě dějství čtvrté.
Je jím fakt, že přes všechny výhrady,
které tu už odezněly a možná ještě
odezní, nám nezbývá, než tuto
zprávu vzít na vědomí, přijmout
ji a doufat, že ta příští nebude
jen na nesrovnatelně vyšší úrovni
a bude obsahovat i zprávu o dodržování
lidských práv v ČSFR i z hlediska mezinárodně
právního, ale že i chmurný obsah dnešní
zprávy se přece jen prosvětlí jasnými
body svědčícími o zlepšení
stavu lidských práv v naší zemi. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Niedoba, pripraví sa pani poslankyňa Nováková.
Poslanec SL V. Niedoba: Pane předsedající,
dámy a pánové, hodnotíme dnes zprávu
o dodržování lidských práv v
ČSFR, nebudu proto využívat svého práva
a dále budu mluvit česky, ale chtěl jsem
tím jen připomenout, že v tomto parlamentě
nezasedají pouze Češi a Slováci, ale
také poslanci jiných národností.
Problematika, která se dnes projednává, je
také základem činnosti Výboru pro
lidská práva, jehož jsem členem. Výbor
pro lidská práva je samostatným, iniciativním
občanským sdružením sledujícím
plnění mezinárodních smluv a československých
právních předpisů v oblasti lidských
práv.
Dovolte mi tlumočit názory, kterými se náš
výbor dlouhodobě zabývá, a proto bych
chtěl upozornit na některé otázky,
které mohou mít širší, a to i mezinárodní
souvislosti.
Zpráva, kterou přednesl místopředseda
vlády pan Mikloško, se zabývá mimo jiné
i problematikou Romů. Výbor pro lidská práva
při projednávání postavení
romského etnika v Československu se setkal se signály
naznačujícími porušení právních
předpisů při sterilizaci romských
žen. Členové výboru se obrátili
na obě národní prokuratury a požádali
je o prošetření výpovědí
přibližně devadesáti romských
žen v České republice a přibližně
sedmdesáti romských žen v Slovenské
republice. Generální prokuratura Slovenské
republiky postoupila náš podnět nižším
prokuraturám. Žádná prokuratura v Slovenské
republice však ani po stížnostech Výborem
pro lidská práva neshledala porušení
zákona. Generální prokuratura České
republiky dosud zprávu o výsledku vyšetření
podnětu nepředala. V současné době
však Výbor dostává informace o jiných
způsobech omezování porodnosti romských
žen.
V souvislosti s událostmi v Leopoldově se objevují
některé názory na řešení
vězeňské situace v Československu,
které se neshodují zcela se stanoviskem Výboru
pro lidská práva k této problematice. Na
Výbor se po celou dobu jeho činnosti obracejí
odsouzení ve výkonu trestu s různými
podněty. Vždy jsme zachovávali stanovisko,
že žádné občanské sdružení
si nemůže osvojovat právo přímé
kontroly výkonu trestu odnětí svobody. Nicméně
- a to bych chtěl zdůraznit - se domnívám,
že občanská sdružení mohou plnit
významnou funkci při zprostředkovávání
informací mezi odsouzenými a nejvyššími
orgány Správy nápravné výchovy,
které považujeme za jediné kompetentní
přijímat jakákoli rozhodnutí. V tom
smyslu Výbor také spolupracuje s oběma ministerstvy
spravedlnosti.
Federální shromáždění
přijalo řadu zákonů, kterými
napravilo většinu křivd způsobených
jednotlivým občanům v uplynulém období.
Shodujeme se se stanoviskem, že v restitučním
procesu nelze překročit obecnou hranici roku 1948.
Existují však taková porušení lidských
práv, která byla způsobena porušením
zákonů, které platily do roku 1948. Konkrétně
se jedná o porušení zákonnosti v souvislosti
s konfiskací majetku podle příslušných
prezidentských dekretů z té doby.
Doporučujeme proto, aby byl přijat zákon
umožňující v jednotlivých případech
přezkoumat nesprávná rozhodnutí vydaná
v rozporu s tehdejšími předpisy.
Nedůsledně se v Československu uplatňují
práva etnických a národních menšin
tak, jak je upravují mezinárodní dokumenty.
Listina základních práv a svobod garantuje
a předvídá přijetí zákona
o právech národních a etnických menšin.
Skutečnost, že zákon dosud nebyl přijat,
brání v uplatňování práv
garantovaných Listinou základních práv
a svobod v praxi, neboť při rozhodování
ve státní správě dochází
k porušování práv příslušníků
národních menšin. Jako příklad
mohu uvést zápis jmen do matrik a na ně navazujících
dokladů.
Vážené Federální shromáždění,
od přijetí uvozovacího ústavního
zákona číslo 23/1991 k Listině základních
práv a svobod mají, jak známo, ratifikované
a vyhlášené mezinárodní smlouvy
o lidských právech a svobodách přednost
před zákonem. To ovšem nevylučuje závazek
našeho státu promítnout příslušná
ustanovení mezinárodních smluv do vnitrostátního
práva. Splnění tohoto požadavku má
mimořádný význam pro rozhodování
soudů a jiných státních orgánů,
ale také pro právní jistotu občanů,
a já se domnívám, že Federální
shromáždění by se mělo touto
otázkou co nejrychleji zabývat. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. SLovo dávam pani poslankyni
Novákovej, pripraví sa pán poslanec Motyčka.
Poslankyně SL E. Nováková: Vážený
pane předsedající, vážení
páni poslanci, paní poslankyně, dovolte,
abych v souvislosti s projednáváním zprávy
o dodržování lidských práv upozornila
na závažné problémy týkající
se plnění práv dětí.
Dovoluji si připomenout, že Úmluva o právech
dítěte nás zavazuje poskytovat dětem
zvláštní péči a záruky
včetně právní ochrany před
narozením a po něm. Dále, že veškerá
rozhodnutí musí plně brát v úvahu
nejlepší zájem dítěte. Stát
má dítěti poskytovat ochranu a péči
v případě, kdy k tomu rodiče nebo
jiná oprávněná osoba nejsou způsobilí.
V tomto smyslu si dovoluji upozornit na dvě skupiny dětí,
které jsou zvláště ohrožené
a vyžadují naší účinné
legislativní pomoci.
Nejohroženější skupinou jsou nesporně
děti vyrůstající v nevhodném
rodinném prostředí. Zkušenosti ukazují,
že většina takto zanedbaných dětí
se dříve či později dostane do konfliktu
se zákonem. Neochota nebo neschopnost státu jim
rychle a účinně pomáhat vede k nenapravitelným
škodám. Trpí jejich vývoj psychický
a často jsou těžce poškozeny i tělesně.
Že dochází vskutku k nenapravitelným
škodám, dokazuje i padesát dětí,
které průměrně ročně
umírají na následky týrání
svými rodiči. Padesát dětí
takto umírá v České republice. Bohužel,
ze Slovenské republiky se mně nepodařilo
získat tyto početní údaje. Přitom
trestná činnost týrání dítěte
je naším trestním zákonem hodnocena
shodně jako odcizení věcí v hodnotě
4800 korun. Je smutnou skutečností, že ochrana
majetku je pod přísnější trestní
ochranou než zdraví a životy dětí.
K této problematice nepochybně patří
i legislativně nedořešená ochrana dětí
po rozvodových bojích svých rodičů.
Jak vleklé spory traumatizují tyto děti,
není třeba zvlášť zdůrazňovat.
Druhou skupinou dětí, na které bych ráda
upozornila, jsou děti umístěné v domovech
a ústavech. Tyto děti pro legislativní nedostatky
a administrativní bariéry jsou zcela zbytečně
drženy v těchto zařízeních. Přitom
je všeobecně známé těžké
citové strádání v ústavní
péči. Odborníci odhadují, že
jen deset až dvacet procent dětí vyrůstajících
v ústavech je schopno se dobře adaptovat v dalším
samotném životě. Jediným vhodným
řešením a nezřídka záchranou
je pro tyto děti náhradní rodinná
péče. Zásadní význam pro tyto
děti má co nejčasnější
umístění do takovéto péče.
Čím déle dítě žije v ústavu,
tím déle trvá náprava jeho poškození.
Čím mladší dítě, tím
větší důležitost u každého
měsíce pro jeho zdravý, zvláště
psychický vývoj. I tyto děti touží,
aby někomu patřily a někdo patřil
jim.
Vážení kolegové a kolegyně, proč
upozorňuji na tyto děti? Oběma skupinám
dětí bychom velmi pomohli urychleným přijetím
novely zákona o pěstounské péči
a novelizací zákona o rodině.
Navrhuji proto, aby v usnesení k této zprávě
bylo stanoveno, že novela zákona o pěstounské
péči bude předložena k projednání
na nejbližším plenárním zasedání.
Tato novela je totiž již připravena a iniciativní
skupina poslanců ve spolupráci s odborníky
vypracovala doplňující návrhy.
Rovněž navrhuji, aby novela zákona o rodině,
opakovaně slibovaná vládou, byla v co nejkratší
době vypracována.
V oblasti zákonodárné jsme plně odpovědni
za osud těchto dětí. Naše váhavost
by se mohla stát i naší vinou. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má poslanec
Motyčka. Pripraví sa poslanec Kvasnička.
Ešte upozorňujem poslancov, ktorí vystupovali
a mali pozmeňujúce návrhy k uzneseniu, aby
svoje návrhy predložili písomne
Poslanec SN L. Motyčka: Dámy a pánové,
dovolte mi, abych ve stručnosti obrátil vaši
pozornost k té části zprávy generálního
prokurátora ČSFR, která se na straně
5 a 6 zabývá antisemitismem. Ve zprávě
generálního prokurátora se konstatuje, že
mimo jiné lze spatřovat příčiny
antisemitismu ve stupni religiosity a náboženského
cítění.Jistě je pravdivé, že
stupeň religiosity na Slovensku je vyšší
než v českých zemích. Jistě je
pravdivé, že náboženské cítění
v českých zemích je vlažnější
než na Slovensku. Vyvozovat z této skutečnosti
příčinnou souvislost s hrubými projevy
antisemitismu je nejen subjektivním názorem, ale
je nesprávné a je nepřímým
obviněním věřících občanů.
Předkladateli zprávy při tomto tvrzení
vůbec nevadí, že žádného
pachatele se nepodařilo zjistit, jak sám uvádí.
Nevadí mu ani v těchto souvislostech, že kniha
"Kniežatá zloby", která měla
přispět ke zvýšení projevů
antisemitismu, je iniciována občanem České
republiky, jak sám ve zprávě uvádí.
Proto proti tomuto nepodloženému tvrzení zprávy
protestuji. Tímto způsobem jsou nepřímo
obviňováni věřící občané
našeho státu ze skutků, které jsou jim
cizí.
Navrhuji proto do usnesení dát: "Sněmovna
lidu a Sněmovna národů Federálního
shromáždění odmítají nepřímé
obvinění věřících občanů
z antisemitismu.". Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. S technickou poznámkou
sa hlási poslanec Šamalík.
Poslanec SN F. Šamalík: Já samozřejmě
souhlasím s tím, že odkaz na větší
religiozitu na Slovensku je nedostatečný, neboť
problémy antisemitismu souvisí také s tím,
že Židé na Slovensku podléhali radikálně
maďarizaci, zatímco u nás se spíše
"čechizovali". Chtěl bych ale upozornit
na to, že jestliže existuje modlitba Jana XXIII., v
níž se obrací k Židům za to, co
církev způsobila pro jejich utrpení, pak
se domnívám, že nemůžeme tak jednoznačně
tento návrh přijmout.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Kcasnička, pripraví sa poslanec Batta.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
chcel by som prehovoriť za tých, ktorí sami
prehovoriť nemôžu. Nerobím to po prvýkrát.
Šahko sa môžu dožadovať ľudských
práv tí, ktorí sa ich dožadovať
môžu, ale je veľká skupina jedincov, ktorí
nemôžu prehovoriť. Sú to predovšetkým
nenarodené deti.
Je chvályhodné, že toto Federálne zhromaždenie
zakotvilo do Listiny základných práv a slobôd
aj právo ochrany ľudského života už
pred narodením. Iniciátorom tohto humánneho
požiadavku vol pán podpredseda vlády, doktor
Mikloško, ako aj niektoré kolegyne a kolegovia z tohto
parlamentu. Toto právo na život nenarodených
by bolo úplne iluzórne, keby zostalo aj naďalej
v platnosti tzv. potratový zákon.
Preto odporúčam prijať uznesenie Federálneho
zhromaždenia, ktoré by zaväzovalo vládu
vypracovať novelu potratového zákona. Som presvedčený,
že vy pán podpredseda, ako človek - humanista
- budete aj naďalej vyvíjať potrebnú iniciatívu
v tomto smere.
Tohto základného ľudského práva,
teda práva narodiť sa sa dožadujú všetky
deti, ktoré by to určite radi povedali, ktoré
sa chcú pozrieť do očí svojich matiek.
V tejto súvislosti sa nemôžem aspoň v
krátkosti nezastaviť pri tom, čo povedala doktorka
Samková. Ona obhajuje právo matky na potrat. Ja
obhajuje právo dieťaťa na život. Myslím,
že toto právo má väčšiu váhu.
Sme zásadne proti trestu smrti, ale pokiaľ ide o deti,
tu sa trest smrti vykonáva vo veľkom. Nechcem to rozvádzať
do podrobností. Určite by sa o tom všetkom
dalo hovoriť dlho z rôznych hľadísk.
Verím, že poslanci tohto zákonodarného
orgánu budú podporovať takýto návrh
novely aspoň tak intenzívne a tak vehementne a nežne,
ako bojovali za právo na ochranu zvierat, na ochranu psov.
Aspoň tak by sme sa mali k tomu postaviť.
Druhá oblasť, ktorú mám na mysli keď
hovorím o deťoch, ktorí nemôžu prehovoriť
sú deti ťažko poškodené, deti mentálne
retardované, alebo akýmkoľvek spôsobom
zmyslovo chybné. Skutočne zodpovedne ako lekár,
ktorý celý svoj život venoval starostlivosti
o deti môžem zodpovedne vyhlásiť, že
nikde nie sú tak pošliapavané ľudské
práva ako v našich ústavoch sociálnej
starostlivosti. Ide predovšetkým o ústavy s
trvalým pobytom, kde je odopierané dieťaťu
právo na matku, právo na rodinu, dokonca právo
na normálne ošetrovanie, na výchovu, právo
na riadnu zdravotnícku starostlivosť. Nechcem to podrobne
rozvádzať, pretože čas je pokročilý.
Len takto v krátkosti som chcel načrtnúť
tieto dva okruhy problémov, ktoré sa veľmi
vážne dotýkajú ľudských
práv. Dúfam, že sa nad tým všetci
zamyslíme.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Batta. Najskôr sa však s technickou poznámkou
hlási poslanec Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedající,
dámy a pánové, nedá mi to, abych se
nevrátil k diskusi, která tu vznikla před
tímto vystoupením ohledně antisemitismu.
Já se domnívám, že problém té
části zprávy, která byla kritizována,
je v tom, že nebere v úvahu, že antisemitismus
není projev náboženské, nýbrž
rasové nesnášenlivosti. Pokud vím, u
nás se neprovozuje žádné náboženství,
které by bylo postaveno na rasovém základě,
tudíž souvislost mezi nějakou omluvou papeže
Jana XXIII. a touto kritikou já nechápu.
Poslanec SN L. Motyčka: Já bych jen chtěl
vyslovit politování nad konstatováním
poslance Šamalíka, který zúžil
pojem věřící na katolíky. Takto
věřící nechápeme. Dále
bych chtěl konstatovat, že věřící
se nikdy nepovažovali za bezchybné tvory.