Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo udeľujem pani
poslankyni Rút Šormovej za klub Občianskeho
hnutia, pripraví sa poslanec Danihel.
Poslankyně SL R. Šormová: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte, abych vás seznámila se stanoviskem poslaneckého
klubu Občanského hnutí k předloženým
a projednávaným zprávám o dodržování
lidských práv v ČSFR.
Může se zdát, že význam lidských
práv není třeba znovu zdůrazňovat.
Československá společnost přijala
po listopadu 1989 koncepci právního státu,
k němuž zajisté dodržování
mezinárodně uznávaných standardů
v oblasti lidských práv neodmyslitelně patří.
Přijali jsme ústavní Listinu základních
práv a svobod, čímž jsme lidská
práva právně zakotvili.
Zdaleka ne vše je ale v pořádku. Některé
výzkumy ukazují, že značná část
veřejnosti by přivítala posílení
jistot a pořádku i za cenu podstatného omezení
občanských práv a svobod. Objevují
se názory, že lidská práva sice ano,
ale hovořit a hájit je - to smějí
jen někteří, respektive někteří
na to právo nemají. Uznáváme obecně,
že lidská práva jsou nedělitelná
a že neznají hranice, ale mnohé z nás
příliš nevyvádí z míry,
jsou-li flagrantním způsobem porušována
za hranicemi našeho státu.
V podobných příkladech by se jistě
dalo pokračovat, ale takový výčet
by neměl být samoúčelný. Měl
by naopak vést především k uvědomění
si skutečnosti, že oblast lidských práv
je pro mnohé občany velkou neznámou, že
výchova k lidským právům je dlouholetý
proces, který teprve začíná, že
tato země zdědila kromě jiného z let
minulých i absenci vědomí, že svoboda
jednoho končí tam, kde začíná
svoboda druhého, a že se nám toto zděděné
nevědomí odkrývá dnes v nejrůznějších
a často netušených podobách.
Místopředseda federální vlády,
pan Mikloško, se podle našeho názoru ve své
zprávě snaží analyzovat i popsat stávající
situaci. Konstatuje fakta, ovšem nám chybí
podstatnější zmínky o konkrétních
návrzích řešení. Také
postrádáme zprávu o stavu lidských
práv zdravotně postižených občanů
a o situaci uprchlíků.
Ráda bych se zmínila i o některých
našich konkrétních výhradách
k některým částem textu předložené
zprávy, např. k poslednímu odstavci kapitoly
"Práva národnostních menšin"
na str. 19 zprávy pana místopředsedy Mikloška,
v němž se podle našeho názoru nemístně
součást obecně platných občanských
práv vydává za výsadu, užívají-li
jich příslušníci národnostních
a etnických menšin.
Za velmi nešťastné zjednodušení a
především podcenění problému
považujeme, pokud se zpráva v závěru
kapitoly k rasové nesnášenlivosti a antisemitismu
snaží vyrovnat se nebezpečným fenoménem,
jakým antisemitismus bezpochyby je, konstatováním
domněnky, že protože "většina
občanů pokládá antisemitismus za obecně
zápornou hodnotu," nemusíme se ho zase až
tak moc bát.
Především ve srovnání se dvěma
následujícími zprávami však oceňujeme
principy, z jakých zpráv a o hodnocení problémů,
s nimiž se potýkáme, v textu místopředsedy
vlády pana Mikloška vychází.
Zpráva generálního prokurátora ČSFR
JUDr. Gašparoviče se poslancům Občanského
hnutí jeví daleko problematičtější.
Hned na začátku a pak i na několika v dalších
místech nás zaráží způsob,
jakým se pan prokurátor snaží interpretovat
kriminalitu Romů a hlavně, jak se pokouší
analyzovat její příčiny.
Některá tvrzení a vývody pak zásadně
odmítáme. Např. na str. 3 se píše
- cituji:... "o pocitu sociálního ohrožení
bílých obyvatel vzhledem k početnosti i kriminalitě
romských obyvatel a jejich dosavadnímu určitému
sociálnímu zvýhodnění."
O několik řádek dále se píše
o - zase citát - "obavách z přílivu
uprchlíků, kteří jsou na rozdíl
od ostatních občanů sociálně
zabezpečeni. Nemůžeme souhlasit s tím,
aby se neopodstatněná domněnka, že se
bílí obyvatelé bojí Romů, že
se cítí sociálně ohroženi proto,
že je Romů hodně, nebo aby nepravdivé
tvrzení, že jen uprchlíci jsou v Československu
sociálně zabezpečeni, aby se tyto domněnky
vydávaly za fakt, který navíc má být
jedním z důvodů vzniku hnutí skinheads.
V tomto kontextu se zmíněné citáty
objevují.
Zaráží nás i to, že zmíněná
pasáž je doslova ve stejném znění
obsažena i ve zprávě federálního
ministra vnitra pana Langoše, přičemž
to není jediný případ, kdy je text
těchto dvou zpráv totožný.
O problematice hnutí skinheads se zde už mluvilo a
zmínila jsem se o tom před chvílí.
Rádi bychom však znali přesněji a podrobněji
názory a přístupy Generální
prokuratury k tomuto problému. Zdá se totiž,
že zpráva obsahuje v této části
poměrně obsáhlá a závažná
konstatování, ale bez náležitých
právních a trestně právních
konsekvencí. Rádi bychom tedy slyšeli, jaká
je koncepce postupu vůči skupinám, u nichž
je prokázáno, jak zpráva uvádí,
že jsou vedeny ideologií fašistického
typu.
Zásadní nesouhlas musíme vyslovit i s nevydařeným
pokusem o analýzu příčin většího
výskytu projevů antisemitismu na Slovensku než
v českých zemích. Tvrzení o tom, že
snášenlivost je podmíněna náboženskou
vlastností a přímé spojování
religiozity s antisemitismem považujeme za absurdní
a domníváme se, že do zprávy generálního
prokurátora podobné úvahy už vůbec
nepatří.
Za podobně nevydařené považujeme i závěry,
které se snaží trestnou činnost s rasovým,
národnostním a náboženským podtextem
vydávat za jakýsi náhradní ventil
v situaci sociálního ohrožení velkých
skupin obyvatelstva.
Jako o potenciálním nebezpečí se ve
zprávě hovoří o obou krajních
polohách politického spektra. Zpráva se však
konkrétně zmiňuje pouze o jedné z
nich, lze-li za to považovat zmínku o Sdružení
pro republiku - Republikánské straně Československa
a s ním spojeným hnutí skinheads. Informace
o druhé krajní poloze, jíž má
prokurátor na mysli, však chybí a rádi
bychom ji znali. Napříště bychom tedy,
pokud jde o zprávu generálního prokurátora,
dávali přednost konkrétním a věcným
informacím před hypotézami a před
pokusy o analýzy, které jsou přinejmenším
problematické.
Závěrečná zpráva federálního
ministra vnitra pana Langoše se nám ve svém
celkovém pojetí zdá být poněkud
bezradná. Připouštíme, že to může
být, a zřejmě je, i vinou nevhodného
zadání Federálního shromáždění.
Bylo by však dobré to otevřeně říci,
jinak se z podobné zprávy stane formalita. V té
souvislosti je třeba upozornit znovu na to, že některé
pasáže této zprávy federálního
ministra vnitra jsou doslovným přepisem zprávy
generálního prokurátora nebo naopak. A to
včetně té, o které jsem se před
chvílí kriticky vyjádřila. Domníváme
se, že ministerstvo vnitra by mělo podat podrobnější
informaci o situaci uprchlíků z pohledu stavu dodržování
lidských práv. Je jistě možné
konstatovat, že všem cizincům v uprchlických
táborech jsou zaručena stejná práva,
ovšem nejrůznější známky
a nakonec i některé části zprávy
naznačují, že situace není ani zdaleka
tak bezproblémová, jak by se ze zprávy mohlo
zdát. Považovali bychom tedy za potřebné
dostat i informace o průběhu integrace přistěhovalců
do společnosti, o problémech, které tuto
integraci provázejí a především
o možnostech a koncepcích řešení.
Závěrem dovolte, abych jménem poslanců
Občanského hnutí i přes všechny
uvedené výhrady vyjádřila uspokojení
nad tím, že se Federální shromáždění
touto bilancí zabývá a že se na této
půdě o lidských právech mluví.
Budeme rádi, když se tato první zpráva
nestane zprávou poslední, ani výjimečnou
a stane se základem tradic do budoucna.
Všichni jste dostali do lavic návrh poslaneckého
klubu Občanského hnutí na usnesení
obou sněmoven - tisku 1111. Dovolte mi jen několik
poznámek ke komentáři, kterým tento
návrh usnesení doprovodil pan poslanec Pohanka.
Předloženou zprávou o lidských právech
se zabývaly výbory sociální a kulturní
a branně bezpečnostní. Na půdě
sociálních a kulturních výborů,
kde se projednávala jako první, se objevila řada
podnětů a připomínek. Vzhledem k zastoupení
poslaneckého klubu, mnohé z nich byly náměty
poslanců Občanského hnutí. Mnohé
z těchto bodů, které se do usnesení
sociálního a kulturního výboru dostaly,
zařadil do svého usnesení i výbor
branně bezpečnostní, takže se stalo,
že usnesení těchto dvou výborů
jsou ve většině bodů stejná.
Když jsme návrh jak klub vypracovávali, tak
jsme byli vedeni snahou ulehčit práci, nikoliv opisovat
cizí návrhy. Domníváme se, že
naopak je to práce, kterou měly učinit ústavně
právní výbory. Je pro nás nedostatečné,
abychom se s touto první, a pro nás důležitou
zprávou vypořádali tím, že ji
pouze vezmeme na vědomí a přiložíme
dvě téměř totožná usnesení.
Snažili jsem se vybrat to, co je podstatné. K tomu
konkrétnímu bodu, o kterém se pan poslanec
Pohanka zmínil, totiž o tiskovém zákonu,
bych jenom ráda podotkla, že i podle návrhů
ústavně právních výborů,
se předpokládalo, že usnesení branně
bezpečnostních výborů i sociálně
kulturních výborů budou přiložena.
Tak se vlastně v tomto návrhu předpokládalo,
že vláda bude požádána o to, aby
tiskový zákon předložila. Vzhledem k
diskusi, která ve výborech nad zprávou proběhla,
považujeme tento bod za zásadní a z hlediska
ochrany lidských práv v současné situaci
za podstatný, zvláště v období
před volbami.
Budeme rádi, když náš návrh usnesení
vezmete za základ, budete mu věnovat pozornost a
samozřejmě, když bude doplněn o body,
které v něm obsaženy nejsou, a které
předložila komise pro lidská práva a
menšiny Federálního shromáždění.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pani Rút Šormovej.
Slovo má poslanec Danihel.
Poslanec SL V. Danihel: Vážený pán predsedajúci,
vážení kolegovia, vážené
kolegovia. Uvedomujem si, že situácia Romov v Českej
a Slovenskej Federatívnej republike nepatrí k témam,
ktoré pútajú všeobecnú pozornosť
a dovoľujem si tvrdiť, že väčšina
ľudí o problémoch tejto najdiskriminovanejšej
menšiny prakticky nič nevie. Minulosť zanechala
početnú skupinu Romov, ktorá sa bude len
s veľkými ťažkosťami vyrovnávať
so životom v demokratickej spoločnosti. Mnohí
žijú na nízkej sociálnej úrovni,
úplne neporovnateľnej so životnou úrovňou
ostatného obyvateľstva. Politický systém,
ktorý nikomu nedovolil pestovať svoju identitu ako
základ sebavedomého a slobodného života
sa aj k problémom Rómov zachoval rovnako falošne
a pokrytecky. Romovia sa nemohli vyjadriť k tomu, v čom
videli svoj pokrok. Často sa o nich rozhodovalo takmer
ako o dobytku - toľko a toľko chatrčí
sa zbúra a do tej doby toľko sa toľko ľudí
sa presťahuje tam a tam.
Pre súčasné obdobie je charakteristický
značný stupeň sociálnej neistoty,
národnostného napätia a netolerancie. Obyvatelia
sami pociťujú značné obavy z rozšírenia
rasovej a náboženskej neznášanlivosti,
predovšetkým sa prejavuje vysoká averzia medzi
rómskym a ostatným obyvateľstvom. Okrem toho
vystupuje do popredia obava chmúrnych perspektív
sociálne slabého rómskeho obyvateľstva.
Znižovanie sociálnej stability spoločnosti,
strata ekonomických istôt pre mnohých ich
členov povedie vo svojom dôsledku k polarizácii
spoločnosti na obäte a vinníkov. Túto
situáciu môžu využívať aj rôzne
politické sily k vytváraniu spoločenských
konfliktov. A medzi konflikty, ktoré sú najľahšie
vyvolateľné a sú výrazne destabilizujúce,
patria konflikty národnosté. Ich predmetom budú
vedľa Čechov, Slovákov, Maďarov, Židov
a ďalších predovšetkým Romovia -
nepriateľ spoločný všetkým, nie
úplne bez viny, slabý a bez ochrany silného
národa.
V prípade, že sa nevytvorí urýchlene
nový spoločenský program riešenia tohto
problému, bude naďalej rásť dištancovanie
voči Rómom a dôvodov k tomu bude dostatok
- od zjavného rasizmu, predsudkov cez úplnú
neznalosť Rómov a obáv z nich až po skutočný
pocit ohrozenia z kriminality a ich brutality, využívajúci
a podporujúci pocit strachu. V takýchto podmienkach
sa môžu uplatniť snahy vziať zákon
do svojich rúk. Ani v jednom národe nie sú
len dobrý a zlý. Že niektorí Romovia
kradnú, že ich deti nechodia do školy, že
ich niektoré dievčatá sa na diaľniciach
predávajú, to všetko vidíme. Len to
nevidíme, že sú to predovšetkým
ľudia a že rovnakých priestupkov sa dopúšťajú
aj iní. Zámerne sa niekedy ponúka jednostranný
pohľad na tento problém, ktorý potom môže
poslúžiť ako názorný príklad
skresľovania verejnej mienky. Postoj verejnosti k Rómov
kolíše medzi ľahostajnosťou a rasizmom.
prejavy rasizmu a segregácie sa množia a budú
množiť. Romovia sa najbezprávnejšou skupinou
obyvateľstva v ČSFR,vo všeobecných predstavách
o obetiam nezákonnosti však nepatria, to je naopak
výsadou slušných ľudí. Je pozoruhodné,
že k problémom Romovia - skinhead stále všetci
len mlčky prihliadame. Veď história nás
už v mnohom poučila, že to, čo sa dnes
môže javiť ako okrajová záležitosť,
už zajtra môže prerásť v akútnu
hrozbu. Väčšina ľudí sa inokedy a
v iných súvislostiach rozhodne hlásiť
k princípom demokracie, avšak keď prenasledujú
celú skupinu obyvateľstva fašizujúce elementy,
tvária sa ako by o nič mimoriadneho nešlo,
možno s tým potichu súhlasia. Každý
si zrejme dokáže reálne predstaviť, aké
následky pre našu spoločnosť môže
mať neriešenie tohto problému. Kam až môže
siahať deformovanie práva v tomto smere a v tomto
štáte, ktoré dovolí, aby v Tepliciach
predstavitelia Mestského úradu vzali pod ochranu
skinheadov a ich poverili kontrolovaním a riešením
kriminality, ktorú údajne páchajú
Romovia.
V správe sa často pripomína kriminalita,
ktorú údajne páchajú Romovia. Dovoľte
mi stručne k tejto problematike niekoľko slov.
Žiadna solídna analýza problémov sa
nezaobíde bez štatistických údajov.
To je nesporný fakt. Faktom je aj to, že so štatistickými
údajmi sa dá pracovať rôzne. Konečný
efekt sa v podstate rovná tomu, do akých súvislostí
čísla vsadíme. Podľa štatistických
údajov by mal byť každý druhý alebo
tretí Rom zločincom. Ale podľa analýzy
Generálnej prokuratúry z minulého roku sa
z 255 000 Romov podieľa na trestnej činnosti len 3,
1 %. Príčinou takého skresľovania skutočností
je vysoká recidíva. Je predsa rozdiel, či
sa vo výkaze označí, že bol raz päťkrát
trestaný Rom alebo sa do štatistiky namiesto toho
dostane 5 Romov, aj keď z toho štyria ani neexistujú.
Akokoľvek je významný pokrok, ktorého
sa dosiahlo v relatívne krátkom časovom období
v oblasti ochrany a dodržiavania ľudských práv
a slobôd, nedá sa v žiadnom prípade hovoriť
len o jeho úspešnosti. Prvé skúsenosti
z konfrontácie deklarovanej filozofie dané Listinou
s realitou musia viesť k zodpovednejšiemu hodnoteniu
a vyvodzovaniu záverov. Uvedomujeme si, že je to prvý
materiál tohto druhu na pôde parlamentu a že
ďalšie budú konkrétnejšie a komplexnejšie.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Danihelovi.
Hovoriť bude poslankyňa Samková. Pripraví
sa poslanec Niedoba.
Poslankyně SN K. Samková: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se zapojila
do diskuse k předkládané zprávě
o dodržování lidských práv v
ČSFR a seznámila vás se stanoviskem nejenom
svým, ale i ROI, jejímž členem stále
jsem (navzdory tomu, že mě naše hromadné
sdělovací prostředky zařazují
ke všem politickým stranám, ODS počínaje
a KSČM konče).
Můj vztah k předkládané zprávě
je zcela rozpolcený. Na jedné straně pociťuji
jako mimořádný pokrok, že takováto
zpráva je vůbec předkládána.
Na druhé straně musím ovšem vyjádřit
hluboké znepokojení. Jednak nad její nedokonalostí,
nesystematičností, tendenčností a
neúplností, dále pak nad skutečnostmi,
které jsou v ní obsaženy.
Vraťme se ale ještě na chvilku k těm kladným
stránkám. Zpráva nejenomže je, ale i
z jejího obsahu se dá usoudit, že naši
vládu už přešla ona chimericko-naivní
představa, že dodržování lidských
práv je výlučně záležitostí
legislativy, případně možná ještě
záležitostí mezinárodněprávního
odboru MZV. Zdá se, že i mezi členy naší
vlády začíná nesměle probleskovat
názor, že lidská práva, jejich ochrana,
dohled nad nimi a výchova k nim, je rovněž
záležitostí exekutivního orgánu
vlády vybaveného značnými pravomocemi.
Aby takový úřad byl však funkční,
považuji jeho vybavení pouze kontrolními iniciativami
a koordinační funkcí, jak se o tom zmiňuje
zpráva místopředsedy vlády na str.
9, za zcela nedostatečné.
ROI plně podporuje ustanovení ombudsmana pro lidská
práva, ale zároveň se domnívá,
že bychom se měli důkladně poučit
z desetiletí vývoje tohoto institutu v Evropě
i Americe a vyvarovat se chyb, k nimž bezpochyby náleží
i ona jen tzv. koordinační funkce. Domníváme
se, že východiskem by měla být spíše
zásada obsažená v proponovaných zásadách
vlády ČSFR k národním a etnickým
menšinám, stavící na institucionálním
zabezpečení ve smyslu faktické exekutivy.
Sdílím rovněž naděje pana místopředsedy
vlády Mikloška, že tato zpráva je první
z pravidelných výročních zpráv
o stavu lidských práv v této zemi. Bohužel,
tato naděje je zhruba všechno, co s panem místopředsedou
Mikloškem i oběma dalšími předkladateli
sdílím. Hned v úvodu své zprávy
pan místopředseda uvádí (cituji),
že: "odpověď na otázku, jaký
je stav dodržování lidských práv
je především věcí úhlu,
ze kterého se na celý problém pohlíží."
Konec citátu.
Dle mého názoru je úhel pouze jeden. Tím
je faktický vztah lidských práv a jejich
dodržování v této zemi. Ať se pohlíží
na tuto otázku ze kteréhokoli úhlu, jeví
se mi tento stejně jako jeho výsledek jen a pouze
levě.
Troufám si tvrdit, že Listina lidských práv
a svobod, kterou jsme přijali před rokem, je papíru
jen pouhý cár. Práva v ní jsou v momentě,
kdy jen trochu odporují zaběhanému pseudostandardu
minulých let, naprosto nevymožitelná, a tudíž
ve svých důsledcích jen podkladem pro snahu
několika idealistických vytrvalců, která
dochází jenom minimálního naplnění.
Dovolte mi demonstrovat svoje tvrzení několika příklady.
Na str. 6 zprávy pana místopředsedy vlády
Mikloška je uvedeno, že (cituji) "poměrně
často lze slyšet, že v legislativní oblasti
se už podařilo spíše zabezpečit
ochranu kolektivních lidských práv, avšak
jejich aplikace do individuálních případů
probíhá zatím s obtížemi."
Dle pana místopředsedy, reálné hodnocení
stavu ochrany a dodržování lidských
práv leží kdesi mezi těmito stanovisky.
Ke kolektivním lidským právům, na
kterých se shodují snad všichni teoretikové
i praktičtí legislativci, patří taková
práva jako je právo na udržení identity
skupiny a právo být odlišný, podpořené
právem i nad zvláštní míru, byť
dočasnou, potřebnou k přetrvání
identity skupiny, právo na vzdělání
a na přijímání informaci ve vlastním
jazyku a právo na sebeurčení, a to až
do odtržení.
Jak je tedy možné, že stále přetrvává
zcela katastrofální stav ve všech národnostních
školstvích, o existenci školství pro Romy
už vůbec nemluvě. A jak to, že se nikdo
na úrovni federace není ochoten zabývat požadavkem
národa, o jehož existenci sice já z hlediska
etnického silně pochybuji, ale k němuž
se ve sčítáni lidu hlásí 1
milión 365 tisíc obyvatel naší země,
totiž požadavkem národa moravského na
ustanovení zemského zřízení.
Jak jinak to charakterizovat, než odpíráním
autonomie, odpírání práva na sebeurčení,
odpírání lidských práv, za
jejichž dodržování je federace odpovědná.
Jak to, že i řádky v předkládané
zprávě se vlní hrůzou, jestliže
by měly charakterizovat Romy jako národ, a raději
to opisují různými etniky. Jako příslušník
českého etnika roku moravského se k tomu
musím jednoznačně ohradit.
Ráda bych se zastavila u kapitoly práv národnostních
a etnických menšin, zejména u oslavovaných
zásad politiky vlády k romské menšině,
která byla přijata 3. října 1991 -
tedy více než rok poté, co právě
ROI předložila vládě svůj návrh
na řešení tohoto problému.
V tisku a ve všech ostatních sdělovacích
prostředcích jsou nám neustále předkládány
vzdechy nejrůznějších členů
nejrůzných vlád a abych stále nespílala
pouze naší vládě federální,
musím spravedlivě říci, že členové
vlády české ji v tomto berou o délku
koně, že Romové jsou neaktivní, neschopní,
nemají zájem na zlepšení své
situace.
V uplynulém roce ROI koncipovala řadu materiálů
a rozesílala je na všechny možné orgány
všech vlád co jich tu máme. Těžko
však spolupracovat s těmi, z nichž mnozí
vás považují za možná sice snaživé,
leč mírně retardované. Přičemž
stýkat se s útvary jako ROI je, vzhledem k nadcházejícím
volbám, krajně netaktické. Nač popudit
našeho malého občánka a případně
tak riskovat cenné hlasy voličů.
Za této situace se těžko spolupracuje. Pokud
nezmizí ze všech našich vládních
orgánů, a to nejenom ve vztahu k romské menšině,
onen přístup blahosklonné kurátorské
péče, která jako milost uděluje práva
svým ne zcela poslušným dětem, je šance
celé této země na vybudování
prosperující občanské společnosti,
trvale problematická.
Zvláště podrobně se chci dotknout tzv.
romské kriminality. Už sám o sobě je
tento termín nesmysl, protože neexistuje žádný
trestný čin, kterého by se dopouštěli
pouze Romové a který by byl specificky romský.
Určitá část romské populace
se dopouští trestných činů, a
to víc než vyplývá z počtu Romů
vzhledem k neromské části společnosti.
Upozorňuji přitom na výraznou chybu, která
se táhne všemi statistikami v této oblasti
a které se dotkl i můj předřečník.
Kriminalita části Romů je vztahována
k celé romské populaci, přičemž
paradoxní je, že její velikost není
známa, pouze odhadována. Avšak zcela je opomíjen
fakt recidivity, která - je-li zohledněna - rozdělí
romskou populaci zcela jinak, totiž na naprostou většinu
Romů bez kriminální zkušenosti a nepoměrně
menší skupinu recidivistů z této vrstvy
obyvatelstva.
Využiji této příležitosti a znovu
objasním stanovisko Romské občanské
iniciativy k problematice kriminality. Kterýkoliv pachatel
trestného činu zaslouží bez ohledu na
svůj původ spravedlivý trest. Ten Rom, který
se dopustí jakéhokoliv trestného činu,
se morálně dopouští ještě
trestného činu hanobení vlastního
národa, přičemž trest neodpykává
jen on, ale i jeho děti a všem jeho bližním
se i za něj dostává pohrdání
neromské společnosti. Rom, páchající
trestnou činnost, je obzvlášť zodpovědný
za bídu svého lidu a zaslouží jeho pohrdání.