Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Aniž bych se s kolegou Konečným domluvil, tak
já vystupuji s interpelací na téže téma,
ale na rozdíl od kolegy Ryndy bych zde svoji interpelaci
přednesl, protože v řadě případů
doplním údaje, které tu řekl kolega
Konečný.
Počátkem tohoto roku prošla denním tiskem
zpráva, podle které mají ČSD od 31.
května t.r. z důvodu špatné hospodářské
situace zastavit provoz asi na dvaceti tratích své
sítě a poté i nadále razantně
redukovat železniční provoz. To znamená,
že od tohoto termínu by byl zastaven provoz na těchto
tratích:
V obvodu Oblastního ředitelství Bratislava:
Piešťany - Vrbové - Hronec - Chvatimec.
V obvodu Oblastního ředitelství Olomouc:
Rohatec - Sudoměřice nad Moravou - Vranovice - Pohořelice
- Velká Kraš - Vidnava, Litovel předměstí
- Senice, Petrov nad Desnou - Sobotín.
V obvodu Oblastního ředitelství Praha: Heřmanův
Městec - Chrudim město, Kralupy nad Vltavou předměstí
- Velvary, Lysá nad Labem - Milovice, Zlonice - Roudnice
nad Labem, Hracholusky, Bakov nad Jizerou -Detěnice, Krupá
- Kolešovice, Vraňany - Lužec, Dubí -
Moldava v Krušných horách.
A konečně v obvodu Oblastního ředitelství
Plzeň: Jindřichův Hradec - Nová Bystřice,
Protivec - Bochov, Dívčice - Netolice, Rakovník
- Mladotice, Nýřany - Heřmanova Huť.
Zastavme se nejprve u tratí, které byly jako nerentabilní
pro zastavení provozu vybrány. Jak už jsem
zde četl, objevila se mezi nimi např. trať
Dubí - Moldava v Krušných horách, kterou
dnes využívají obyvatelé nejvíce
postižené oblasti našeho státu k cestám
za krátkodobou rekreací na hřebeny Krušných
hor, která se v nedávné době stala
součástí vznikajícího dopravního
systému "cest za zdravím" pro občany
Teplic v Čechách a okolí.
Dále má být zrušena dráha do
Milovic, do města, které by snad v budoucnosti mohl
čekat veselejší život, než v minulých
více jak dvaceti letech. Čs. státní
dráhy mu mu proto nyní do vínku likvidaci
železničního spojení, a to těsně
před zahájením nepochybně rozsáhlých
investic v bývalém vojenském prostoru.
Dále se v seznamu objevuje romantická, úzkorozchodná
dráha z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice
na hranicích s Rakouskem, která vede turisticky
hojně navštěvovanou krajinou. Podle mých
informací se železničáři z Jindřichova
Hradce pro letošní rok snažili vyjít turistickému
ruchu vstříc velmi lákavou nabídkou
- zprovozněním téměř sto let
staré parní lokomotivy s dobově odpovídající
soupravou a dalšími zajímavostmi. Jak dále
uvidíme, prokázali tím rozhodně více
obchodního talentu a vztahu k práci, než jejich
nadřízení na Oblastním ředitelství
v Plzni nebo na Ústředním ředitelství
v Praze. Zastaven provoz má být do městečka
Heřmanova Huť, odkud jezdí jen několikrát
denně autobus do Plzně, a to navíc jen ve
všední dny. V seznamu je dále trať z Dívčic
do Netolic, kde byly v roce 1987 nově položeny koleje,
totéž se týká dráhy Rakovník
- Mladotice, která má nový kolejový
svršek na části svého úseku z
roku 1989.
Při této příležitosti bych rád
upozornil, že např. v Rakovníku již teď
vydal uzlový stávkový výbor leták,
který rozšiřuje všem cestujícím
v oblasti dráhy Rakovník, kde upozorňují
na to, že se připravují na stávku v
případě, že bude trať Rakovník
- Mladotice zrušena. Myslím si, že to je první
signál toho, o čem zde již hovořil kolega
Konečný, že skutečně sociální
nepokoje jsou v rámci ČSD velmi pravděpodobné.
Řešení negativní ekonomické situace
ČSD tímto způsobem, tedy výhradně
z úzkých podnikových hledisek, je podle mého
názoru neodborné a zásadně chybné.
K tomuto závěru lze dospět po posouzení
následujících poznatků:
- Zatím vůbec není ustálena přepravní
poptávka v nákladní dopravě z důvodu
probíhající restrukturalizace čs.
průmyslu a nelze tedy v současné době
nijak exaktně stanovit přepravní požadavky
vůči té které trati. Obdobná
situace je i v dopravě osobní, kde zcela novou situaci
přinese privatizace podniků ČSAD.
- Převedení dopravy kolejové na silniční
samozřejmě zvyšuje energetickou náročnost
každé konkrétní přepravy. Zvýší
se tím mimo jiné i množství exhalací,
které dále zatíží již tak
špatnou situaci životního prostředí
v naší zemi.
- Řada, drah vybraných k likvidaci vede příhraničními
a hraničními regiony naší vlasti, tedy
oblastmi, které byly v minulých desetiletích
mnohdy i záměrně znevýhodňovány
ve srovnání s vnitrozemím. Život zde
byl většinou těžší nižšími
výdělky, problematickým zásobováním
a horšími službami. Nyní, kdy přichází
celkové oživení a přísliby vzniku
živých regionálních hospodářských
styků se sousedními státy, hodlá železnice
tato místa opustit. Pro řadu takto postižených
oblastí to může znamenat doslova "ekonomickou
smrt."
Naštěstí nejsme sami, koho trápí
tato problematika. Objevila se iniciativa, která s názvem
"Společnost městské dopravy" rozeslala
starostům obcí všech postižených
traťových úseků obsáhlý
dopis, v němž informuje starosty jednotlivých
obcí o tom, co vlastně bude provedení tohoto
záměru pro jejich obce znamenat.
Chtěl bych v této souvislosti říci,
že když jsem si podle seznamu, zatím (tedy neoficiálního)
tratí, které jsou určeny k zastavení
provozu v první etapě a potom v druhé etapě,
když jsem si tyto tratě zakreslil do mapy tratí
ČSD, tak se teprve v plné nahotě odhalila
obludnost tohoto záměru. Já bych vám
rád poslal tuto mapu kolovat, protože teprve po grafickém
znázornění a nahlédnutí do
mapy zjistíte, jaký rozsah má zrušení
provozu mít.
Na celý problém se můžeme podívat
i z jiného pohledu. Například z pohledu vládního
dokumentu, kterým jsou Zásady státní
dopravní politiky, přijaté federální
vládou v loňském roce. Na několika
místech těchto Zásad je konstatována
- mimo jiné z důvodu ochrany životního
prostředí - nutnost preferovat kolejové dopravní
systémy před dopravou silniční a tyto
kolejové systémy pak dále rozvíjet.
Necelý půlrok po přijetí těchto
zásad tedy postupuje resort dopravy k přesnému
opaku. Připomínám jen, že navíc,
v době narůstající nehodovosti na
silnicích a chronických problémů na
hraničních přechodech s kamióny. O
rušení tratí není v tomto dokumentu
ani slovo. Jak už jsem řekl, spíše naopak.
Skutečnost, že ČSD špatně hospodaří
se svým majetkem, je vcelku známá. Nyní
k tomuto faktu však přistupuje očividný
diletantismus, nezájem o poskytování služeb
pro které byla organizace zřízena a absence
jakéhokoli obchodního ducha a organizačního
talentu.
Vraťme se ale ještě k hlediskům ekologickým.
Přínos železnice spočívá
především v relativně nejnižších
energetických nákladech na měrnou jednotku
výkonu a to konec konců bez ohledu na druh použitého
hnacího vozidla. Dalšími velice zajímavými
faktory je nízké množství vyprodukovaného
hluku na váhovou jednotku přepravovaného
zboží a poměrně nízké
nároky na prostor ve srovnání s nekolejovou
dopravní cestou.
Existenci současné železniční
sítě musíme považovat za národní
bohatství a nikoli za přítěž
dalšího rozvoje naší země. Za národní
bohatství proto, že se jedná o kolejový
systém kvalitně pokrývající
území celého státu a umožňující
provést prakticky jakoukoli přepravu s nízkým
vkladem neobnovitelných zdrojů energie. Její
existence umožní i našim nástupcům
provádět rozumnou a kvalitní dopravní
politiku s možností přijímat různé
varianty harmonizace přepravy, provádět integraci
dopravních systémů, zohledňovat regionální
potřeby a odlištnosti apod. Je demagogií tvrdit,
že nejde o fyzickou likvidaci tratí, na kterých
má být zrušen provoz, jak se objevilo v našem
tisku. Je jasné, že bez pečlivé ostrahy
a údržby budou během jednoho až dvou let
kolejové svršky, provozní objekty, zabezpečovací
a signalizační systémy v takovém stavu,
který neumožní opětovné zprovoznění.
Vůči ministru dopravy vznáším
proto v rámci této interpelace následující
dotazy:
1. Proč resort dopravy zásadním způsobem
porušuje schválenou státní dopravní
politiku?
2. Proč se ČSD navenek stále nijak nesnaží
aktivizovat své jistě početné rezervy?
Zejména mám na mysli - důsledně propagovat
svoje služby včetně služeb doplňkových.
- Optimalizovat jízdní řády a zkracovat
mnohdy nadbytečné, zbytečně dlouhé
jízdní doby. (Tady bych chtěl podotknout,
že grafikony se v podstatě přepisují
z roku na rok a často vám nepochopitelně
dlouhé zastávky elektrických či dieselelektrických
vlaků v některých stanicích jsou způsobeny
tím, že podle grafikonů, platných před
několika desítkami let, tam byla časová
rezerva na nabrání vody a uhlí.)
- Integrovat dopravu s ostatními dopravci v hustě
osídlených aglomeracích.
- Zatraktivňovat dopravu pro turistický ruch.
Dopravního odborníka nepochybně napadnou
četné další možnosti oživení
kolejové dopravy.
3. Dále se táži, jakým způsobem
bude ministerstvo postupovat vůči osobám,
které dokázaly navrhnout takto neodborné
řešení vzniklé situace. Prokázaly
podle mého soudu jen jediné. Neschopnost řídit
železniční dopravu v naší zemi.
Závěrem si dovoluji říci, že
na mne osobně působí záměr
likvidace značné části naší
železniční sítě dojmem gigantické
sabotáže, jejímž smyslem má být
destrukce dopravní infrastruktury státu. To vyvolá
obrovskou vlnu nespokojenosti a sociálních výbuchů
nejen u tisíců železničářů,
postižených ztrátou zaměstnání,
ale zejména u statisíců občanů
existenčně vázaných na stávající
železniční tratě, které jsou
v řadě případů dnes jejich
jediným pojítkem s "civilizovanějšími"
oblastmi státu. Jak by se zrušení prvních
dvaceti tratí k 31. 5. t.r. - tedy několik dní
před volbami promítlo do volebních výsledků,
není těžké uhodnout. I to však
může být záměrem autorů
projektu.
Jsem přesvědčen, že v situaci, kdy si
ještě stále můžeme dovolit utápět
miliardy korun v megalomanských projektech s velmi diskutabilními
pozitivními efekty, nemělo by být neřešitelným
problémem zajistit finanční prostředky,
nutné pro přežití železniční
sítě ČSD v dnešním rozsahu. Byly
by rozhodně investovány účelněji,
s mnohem větším společenským
efektem, než budou-li např. zabetonovány v
Gabčíkovu. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Má ešte niekto
nejakú interpeláciu k ministrovi dopravy? Prosím.
Poslanec SN Z. Brůžek: Pane předsedající,
jen velmi krátce. Připojuji se ke kolegovi Konečnému.
Protože tady kolega Huml jmenoval jednu trať, o kterou
se také zajímám, řekl bych přece
jen pár slov. Touto otázkou žije okres již
několik měsíců. Od pondělka
jsem v denním kontaktu s okresním úřadem
a dalšími institucemi a přicházím
na takovou základní věc. Lidé mají
eminentní zájem o to, aby ty tratě byly zachráněny
(podniky, zemědělci atd.). Ovšem jediný,
kdo nemá zájem, je oblastní ředitelství,
které nemyslí právě ekonomicky a řeže
si vlastně větev samo pod sebou. Pokud jde o stávkovou
pohotovost, určitě tam je, ale podařilo se
mi to rozmluvit, neboť se mi podařilo s nimi společně
jednat a společně myslet. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďalšia faktická poznámka
pána poslanca Mlynárika.
Poslanec SN J. Mlynárik: Pán predsedajúci,
kolegovia a kolegyne, uvedomujem si, že sú ekonomické
problémy so stratovosťou našich železníc
ktoré viedli k projektu o ktorom sme počuli, ale
myslím, že tento projekt z hľadiska budúcnosti,
z hľadiska ekonomického rozvoja regiónov, predovšetkým
potom z hľadiska ekologického nebol domyslený.
Moji voliči v Novohrade sú veľmi znepokojení
s tým, že sa majú rušiť lokálne
trate v Ipeľskej doline, 40 km trať Lučenec -
Skokava nad Rimavicou a pripojené trate napríklad
Poltár - Rimavská Sobota. Občania poukazujú
na to, že zrušením trate by sa musela opäť
znásobiť súčasná automobilová
doprava, ktorá by ekologicky pomerne ešte neporušené
regióny veľmi zaťažila. Sťažila
by vôbec celkové dopravné systémy tohto
regiónu.
Pripájam sa teda k predrečníkom s tým,
aby projekty na rušenie tratí, ktoré tu existujú,
napríklad táto existuje už 90 rokov, aby boli
veľmi pozorne zvažované, aby sa neprikračovalo
k činom, ktoré by boli neodčiniteľné.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Mlynárikovi.
Prosím poslanca Magyara.
Poslanec SL F. Magyar: Chcel by som poďakovať kolegovi
Humlovi že obrátil poradie a nemusel som hovoriť
ako prvý, pretože teraz stačí, keď
požiadam predrečníkov, aby mi dovolili podpísať
sa pod ich interpeláciu. Toto bol tiež môj zámer
ako prvý vzhľadom k pánovi ministrovi Nezvalovi.
Chcel by som dodať len tak na osvieženie pamäti,
že v roku 1948 sa za ohromný výdobytok považovala
trať mládeže. Teraz ju ideme zase rušiť.
Ďakujem. (Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pani poslankyňa Adriánová
má ešte k tejto problematike.)
Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som
sa obrátila na federálnu vládu vzhľadom
k tomu, že návrh zákona o železničnej
polícii vláda neprijala a situácia v železničnej
doprave je čím ďalej vážnejšia.
Stúpa vykrádanie vo vlakom, naši občania
ale aj zahraniční sú okrádaní
čo nerobí dobré meno našej republike.
Je nutné čo najskôr prijať zákon
ČSD alebo novelizovať zákon č. 51 z
roku 1964 Zb. o dráhach v znení zákona č.
104 z roku 1974 Zb. Nie je možné ďalej tolerovať
také veci, že aj keď chytily páchateľa,
ktorý ukradol 50.000.Kčs, železničná
polícia spíše záznam a pustí
páchateľa von. Za dve hodiny už pokračuje
vo vykrádaní ďalšieho vlaku. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem.Má ešte niekto
k tejto problematike nejakú otázku, alebo interpeláciu:
Prosím pán poslanec.
Poslanec SN P. Gandalovič: Pane předsedající,
obdržel jsem teď písemnou odpověď
pana ministra Nezvala na svoji interpelaci v téže
věci. Interpelace ještě nebyla rozmnožena,
to znamená, že odpověď ještě
není oficiálně jako tisk, ale vzhledem k
tomu, že se problematika bude projednávat, chtěl
bych vyjádřit nesouhlas s touto odpovědí.
Chtěl bych říci, že namísto nějakého
jasnějšího ekonomického přehledu
jsem dostal odpověď zhruba v intencích novinového
článku. Navíc v odpovědi byly nesprávné
údaje, neboť bylo řečeno, že zavírání
tratí bylo projednáno s místními regionálními
orgány.
Jsem ve styku s přednostou okresu Teplice, kterého
se týká zastavení dvou tratí. Toto
jim bylo pouze písemně ředitelstvím
ČSD oznámeno a s dotčenými obcemi
na trase nebylo projednáváno vůbec nic. To
bych chtěl před vystoupením ke zřejmé
odpovědi pana ministra ještě říci.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, má k tejto problematike
ešte niekto nejakú otázku alebo interpeláciu?
Vidím že nie. Ďakujem. Pýtam sa interpelovaného
pána ministra, či chce odpovedať ústne.
Áno.
Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, chtěl
bych vám poděkovat za vaše interpelace, za
projev zájmu o železnici. Budu odpovídat každému
z vás písemně, ale dovolte mi, protože
tady byla řada podnětů obecné platnosti,
abych alespoň stručně uvedl některá
základní fakta, některé základní
skutečnosti.
Na síti ČSD je podle měřítek
Mezinárodní železniční unie UIC
skutečně 141 neefektivních tratí v
celkové délce 3 068 km, to je zhruba 23 % železniční
sítě. Roční ztráta z těchto
neefektivních tratí činí více
než 2 miliardy korun.
V této souvislosti bych vás rád seznámil
s ekonomickou situací ČSD. Některá
čísla, která budu uvádět, jsou
čísla z loňského roku, protože
tam už je relativně přesný výsledek.
Vstupy do ČSD se v důsledku liberalizace cen zvýšily
o více než 8 miliard korun. V důsledku poklesu
nákladní dopravy se zmenšily tržby o 7
miliard korun. To je částka zhruba 15 miliard korun,
a přitom výstupy, tj. tarify nákladní
dopravy a ceny jízdného, zůstaly beze změny.
To je situace, kterou není možno řešit
pouze tím, že 15 miliard se utlumí v rámci
ČSD. Samozřejmě ČSD musí hledat
rezervy a úspory. V loňském roce to činilo
více než 5 miliard korun.
Situace na letošní rok byla taková, že
na základě materiálu, který vláda
schválila - materiál se jmenuje Zásady hospodaření
ČSD s účastí státu, byl to
jeden z prvních materiálů, který resort
do vlády předložil - by měl stát
ČSD pokrývat výkony ve veřejném
zájmu, tj. sociální jízdné
a měl by se podílet na údržbě
a budování dopravní infrastruktury.
Pro letošní rok výkony ve veřejném
zájmu představovaly pro ČSD ztrátu
5 miliard 900 miliónů korun. Ze státního
rozpočtu bylo poskytnuto do této oblasti 4 miliardy
500 miliónů korun, tzn. zůstala nepokryta
částka 1 miliarda 400 miliónů korun.
Pokud se jedná o dopravní infrastrukturu, v uplynulém
režimu, kdy bezesporu železnice jako služba byla
výrazně podceňována, na budování
infrastruktury se ročně ze státního
rozpočtu vyčleňovaly zhruba 2 miliardy korun.
Po liberalizaci cen to představuje částku
mezi 3 miliardami 600 milióny korun až 4 miliardami
korun.
Na letošní rok ve státním rozpočtu
je určena pro tyto účely částka
1 miliarda 410 miliónů korun. Tato částka
nestačí ani k tomu, aby mohly pokračovat
rozestavěné akce. Částka na pokračování
rozestavěných akcí činí 1 miliardu
576 miliónů korun. Žádná nová
akce nemůže být zahájena.
O situaci a o důsledcích, které to bude mít,
jsem informoval vládu při sestavování
rozpočtu, informoval jsem také hospodářské
výbory při projednávání návrhu
rozpočtu. Rozpočet v těchto částkách
pro kapitolu dopravy byl schválen. Proto ČSD musí
uvažovat o tom, jak dál. Řešení
jsou v podstatě tři, spíš jejich kombinace.
To znamená snižování vlastních
nákladů, zvyšování tržeb
a samozřejmě dotace.
Ve snižování vlastních nákladů
se ČSD musí kromě jiného zabývat
také svými neefektivními činnostmi.
Mezi neefektivní činnosti patří bezesporu
i neefektivní tratě. Přitom jsme si vědomi
toho, že to není problém, který má
pouze dimenzi ekonomickou. I když budeme pohlížet
na to jen z hlediska ekonomického, je jasné, že
pokud se provoz na některé trati zastaví,
nedojde ke zrušení přepravních potřeb
v tomto regionu, pouze se dosáhne toho, že doprava
ze železnice se převede na silnici, která je
jednoznačně ekologicky, energeticky daleko méně
výhodnější.
Problém má řadu dalších dimenzí.
Vy jste na některé z nich tady upozornili. Je to
dimenze ekologická, sociální a možná
i politická.
Všech těchto dimenzí si musí být
vědom stát jako takový. Pokud mluvím
o státu, mám na mysli jak federaci, tak republiky
a dokonce i regiony, a to podstatně víc než
ČSD. ČSD se neefektivními tratěmi
zabývá dost důkladně. Možná,
že toho neproniklo tolik na veřejnost, není
toho tolik známo, ale nespokojily se s hledisky Mezinárodní
železniční organizace, která jsou hrubá,
nejsou výstižná a nemohou odpovídat
konkrétní situaci na konkrétní trati.
Bylo zadáno zpracování metodik pro přesný
výpočet, pokud možno co nejpřesnější,
protože přesný výpočet neexistuje
nikde na světě, výpočet tržeb
a nákladů ve všech souvislostech na jednotlivých
tratích. Metodiky, které byly zpracovány,
byly prozkoumány, byla vybrána nejlepší
a na základě ní všechny neefektivní
tratě a prakticky všechny tratě ČSD
byly spočítány, aby se efekty mohly posoudit.
To byl první krok.
Druhý krok byl, že na každou neefektivní
trať byl zpracován racionalizační projekt.
To znamená, existuje 141 racionalizačních
projektů, které se zabývají každý
určitou tratí, jejich technickým stavem,
technickými parametry, technickým zhodnocením,
to je analytická část, a dále je tam
syntetická část, která se pokouší
situaci řešit.
Jsou tam úsporná opatření ze strany
ČSD, která je možno provést, počínaje
snižováním počtu zaměstnanců,
dopravním klidem, dopravní výlukou, zaváděním
smíšeného provozu, to znamená, že
by jezdily za jednou lokomotivou - když to zjednoduším
- nákladní i osobní vozy, sezónní
vlaky, určité příplatky atd. Je tam
také seznam kroků, které je třeba
udělat, než by se dospělo k závěru,
a tím by byl návrh na zastavení provozu na
určité trati. Těch kroků je celá
řada. Patří mezi ně jednání
s regiony, jednání s podniky v regionech o možnosti
spoluúčasti na udržování provozu
té trati. Jsou posuzovány možnosti eventuální
privatizace těchto tratí a teprve jako poslední
krok, když by byly vyčerpány všechny možnosti,
se uvažuje o omezení nebo zastavení provozu.
Přitom chci říci, že o zastavení
provozu nemůže rozhodovat ČSD. O zastavení
provozu rozhoduje jako orgán státní správy
federální ministerstvo dopravy a to sdělilo
písemně jasně ČSD, že pokud neprokáže
prokazatelnou formou, že vyčerpalo všechny možnosti
řešení, nedá federální
ministerstvo dopravy souhlas k zastavení provozu na jakékoli
trati.
Čili problémů, o kterých jste tady
hovořili, jsme si velice dobře vědomi, ale
je třeba skutečně najít prostředky
na udržení provozu. Nikdo nechce méně
než federální ministerstvo dopravy, a domnívám
se, i ČSD zastavovat provoz na nějakých tratích.
Tady již zaznělo, když rezort dělal zásady
státní dopravní politiky, že zdůraznil
důležitost železniční dopravy jako
ekologicky a energeticky nejvýhodnější.
Předložili jsme řadu dalších materiálů,
které jdou ve směru podpory tohoto druhu dopravy.
Ale situace zatím je taková, že ČSD
jako jediné mají ve svých nákladech
náklady na údržbu dopravní cesty. Žádný
jiný druh dopravy tyto náklady v sobě nenese.
Tím je železnice vlastně znevýhodněna
v rámci konkurence např. se silniční
dopravou.
Je připravena řada opatření na harmonizaci
podmínek, to znamená vytvoření stejných
podmínek pro jednotlivé druhy doprav, ale je to
otázka daňového systému a ten vstoupí
v platnost až od roku 1993. Čili tento rok 1992 je
nejkritičtější a hledáme cesty
jak situaci vyřešit. To jsem chtěl říci
jen k tomu, abyste si nemysleli, že tyto věci bereme
na lehkou váhu nebo že nezvažujeme všechny
varianty. Detailně odpovím písemně
každému a poprosil bych vás o podporu v regionech
kolem tratí, o kterých se jedná. Objevují
se již první vlaštovky, první podniky.
První regiony už se domlouvají na způsobu
spolupráce, na podpoře vedlejších tratí.
Přitom ta podpora nemusí být vždycky
finanční. Stačí, když třeba
podniky, které jsou v tom regionu, se rozhodnou, že
část dopravy převedou ze silnice na železnici.
Železnice bude mít vyšší tržby
a trať, která byla neefektivní, se může
stát tratí bezztrátovou nebo tratí
efektivní. Hodně je toho v rukou regionů
a myslím, že tam bychom se měli snažit
působit společně, abychom ke grafikonu mohli
říci, že není třeba zastavovat
provoz ani na jedné trati.
K železniční policii snad jenom stručně:
Tady, ve Federálním shromáždění
je zpracován návrh zákona o federální
železniční policii. Byl by ideálním
řešením. Nevím, kdy ho Federální
shromáždění dá na pořad
jednání. (Potlesk.)