Středa 22. ledna 1992

Poslanec SL Z. Jičínský: Vážení kolegové, v této věci hovořil již zpravodaj poslanec Mečl a i když chápu motivaci poslance Kanise, mám pochybnosti v tomto případě o postupu, který byl navrhován včera a který se včera bez problémů mohl uplatnit při hlasování o ústavním zákonu o referendu, kdy opravdu jednotlivé instituce v tomto směru byly samostatné, nebyly na sebe vázány a vypuštění jedné neznamenalo, že ty ostatní nemohou samostatně existovat. Myslím, že v tomto případě tomu tak není. Já sám jsem také uvažoval o tom, nejde-li navrhnout projednávání hlavy III, jak to učinit i ústavně právní výbor ve Slovenské národní radě, ale v tomto případě vazby k hlavě o prezidentovi a o vládě jsou natolik systémově propojeny, že dost dobře nelze přijmout jenom hlavu o Federálním shromáždění. Pokud by měla být přijata izolovaně, bylo by třeba do ní promítnout řadu vazeb, které jsou nyní obsaženy v ustanovení o prezidentovi a o vládě, z hlavy IV. a V., ale tuto logickou vazbu by nám rozdělený postup hlasování neumožnil.

I když bych rád souhlasil s jakýmkoli řešením, které by nám umožnilo přijmout ústavně právní změnu, z důvodů, o kterých se zde hovořilo a o kterých jsem i já mluvil, tak se mi zdá, že v tomto případě tento postup není použitelný.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. V každom prípade spravodajcovia navrhnú zajtra spôsob hlasovania. Pán poslanec Mlynárik sa hlási s faktickou poznámkou.

Poslanec SN J. Mlynárik: Pán poslanec Kanis ma obvinil, že som hlasoval proti referendu. Šlo o dielčie hlasovanie o istom návrhu, náš klub nemal v tejto veci jednotný názor. Pokiaľ však šlo o základné zákony na minulej schôdzi aj na tejto schôdzi včera, vždy náš klub jednomyseľne a ja s ním hlasoval za zákony o prijatí referenda. Takže, túto demagógiu od pána poslanca Kanisa by som si vyprosil. Myslím, že to boli jeho kamaráti z horných lavíc, ktorí zmarili pozitívne návrhy pana prezidenta na referendum.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vyhnime sa takýmto slovám. Prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, stojíme opět nad zákonem, který je konfrontační snad více než všechny tímto Federálním shromážděním dosud schválené zákony. Nelze se proto divit ani počtu řečníků, ani délce jejich projevů, či souboru pozměňovacích návrhů delších než je sám návrh zákona. Jde samozřejmě většinou o návrhy dobré a navíc - to snad ve všech případech - také dobře míněné. Mohlo by se dokonce říci, že pejsek s kočičkou dělají dort a na dobrých nápadech nešetří.

Na druhé straně však určitě nemusíme čekat, až nás jednou přejde smích. Ten už nás totiž několikrát přešel i dnes. Jenže jak už je to u smíchu zvykem, ten zase přijde a definitivně asi neodejde nikdy.

Potíž s dobrou vůlí všemi diskutujícími tak horlivě projevovanou je v tom, že jde o dobrou vůli k návrhům vlastním a nikoliv o dobrou vůli k návrhům přednášeným jinými poslanci. Až na výjimky jsou to monology a nevěcná výměna věcných poznámek k lepšímu výsledku nevede.

Bohužel, i pozměňovací návrhy vycházejí většinou z předpokladu chtít maximum, aby měli případně potom navrhující z čeho slevit. Jen někteří se však o ochotě slevit zmiňovali.

Eskalace požadavků, pokud je navíc očividně posilována potřebou mluvčích profilovat se před nadcházejícími volbami, je nepřekonatelnou překážkou přijetí tohoto zákona. Paradoxně je překážkou jeho přijetí i okolnost nízké pravděpodobnosti zvolení některých poslanců, kteří se pak neohlížejí zřejmě na nic. To vše vyúsťuje do závěru, že veškerá dnešní zákonodárná snaha tohoto shromáždění bude asi marná. Pravděpodobně se jistě vyskytne další řečník, který mne pokárá za pesimismus či za malou snahu. Podle mého názoru jde sice o realismus, ale budiž. Kritika hluboce upřímného státoprávního optimisty mne může jen potěšit.

Vzpomínám si, jak zde jedna strana přednesla návrh, aby se hlasovací funkčnost Sněmovny národů zlepšila odstraněním ustanovení o potřebě souhlasu tří pětin ze všech zvolených poslanců a zavedením kritéria tří pětin poslanců přítomných. Nyní tedy návrh vylepšujeme a údajně stabilizujeme politickou situaci nejen zachováním počtem ještě menší Sněmovny národů nazývané senátem, ale navíc zavádíme ve sněmovně poslanců, tj. v nynější Sněmovně lidu, nutnost přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců zvolených v každé z republik. A aby rozhodování bylo ještě pružnější, tak senát umístíme do jiného - pokud možno nejvzdálenějšího - města. A rozhodnutí Federálního shromáždění mají být navíc ratifikována ještě národními radami.

Daný návrh zákona prostě přijal za svůj základ tvrzení, že poslanci zvolení do Federálního shromáždění jakýmsi způsobem přestávají reprezentovat zájmy republik a musí být kontrolováni národními radami. Z tohoto falešného předpokladu nelze vybudovat dobrý základní zákon a natožpak jednotný stát.

Jestliže za takových okolností má být politická a hospodářská situace našeho státu napříště stabilní, tak to bude situace stabilní jen tím, že se stabilně nic základního nerozhodne.

To, co říkám, neříkám v naději, že se v našich názorech zde něco změní, ale spíše v naději, že uděláme jen to, co je pro náš stát nezbytně nutné a nikoliv to, co je zřejmě neúčelné.

Mám dále za to, že skutečné řešení odsouváme na politicky i hospodářsky určitě zcela horší dobu. A to je ten problém. Říkám to také proto, že reálná interpretace předloženého návrhu zákona zde měla zaznít a měla by být také lépe uvážena. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako posledný podal svoju prihlášku do diskusie poslanec Kroupa. Má slovo.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající, milé dámy, vážení pánové. Předložený návrh ústavního zákona vychází z reálné politické situace, jaká v naší zemi je; bere ohled na jednání o státoprávním uspořádání, bere ohled na politickou strukturu země. Položme si otázku: Jsou takovéto ohledy skutečně nezbytné při přípravě zákona, který má řešit ne tuto situaci, ale pokud možno i situace budoucí? Jak víte, ústava USA obstála v rozmanitých situacích po více než 200 let. Na jak dlouho my připravujeme svou ústavu?

Náš poslanecký klub se proto rozhodl předložit návrh, který nebude brát ohledy na stávající situaci a který se pokusí řešit rozdělení moci a pravomocí mezi zákonodárnou a výkonnou moc bez ohledu na stávající situaci, ale s přihlédnutím k tomu, jak by ústava vypadat měla vůbec.

Jaké hledisko je třeba v takovém případě vzít v úvahu? Je třeba vycházet především z toho, aby ústava pokud možno udržela demokracii v této zemi. Čím je demokracie ohrožována v zemích, které mají ústavu? Je pozoruhodný jev, že totalitní režimy se neuhnízdily v zemích, které mají precedenční systém práva, v zemích anglosaských, ale naopak v zemích kontinentálních, v zemích, kde převládá právní pozitivismus, představa, že politické síly, které zvítězí ve volbách, mohou svévolně a pohotově měnit zákony.

Z tohoto hlediska byly podány různé návrhy, jak by měly vypadat ústavy států, aby byla demokracie a svoboda v zemi stabilní. Jedním z nejpozoruhodnějších návrhů je návrh Friedricha von Hayeka v knize "Právo, zákonodárství, svoboda". Hayek doporučuje pokud možno odlišení práva soukromého a veřejného, a to tím způsobem, že zákonodárství v oblasti práva soukromého by mělo být svěřeno senátu, který není zmítán každodenními politickými bouřemi, a naopak zákonodárství v oblasti práva veřejného je třeba svěřit parlamentu, který je volen podle politických hledisek tak, aby se v něm uplatnily politické konflikty a spory. Obojí má mít své místo. Svoboda je totiž garantována dvojím způsobem: jednou garancí je stabilní zákonodárství, zákony, které nejsou měněny podle potřeb okamžiku, druhou garancí je demokratická volba.

Domníváme se, že připravujeme-li ústavu ne na příští týdny, měsíce či roky, ale na desetiletí, měli bychom tento podnět vzít v úvahu.

Takové řešení se nabízí v případě dvoukomorového parlamentu. Náš návrh, který jsme předložili, předpokládá, že podaří-li se udržet rovnoprávné postavení obou sněmoven při projednávání zákonů a budou-li obě sněmovny od sebe vzdáleny, může nastat přirozeným způsobem jev, že vláda zákony, které bude potřebovat k rychlému projednání, předloží poslanecké

sněmovně, která jí bude blíže a zákony, které mají dlouhodobější trvalý charakter a nejsou tak otázkou politických konfliktů okamžiku by předkládala Senátu v Bratislavě. Z tohoto hlediska jsme předložili svůj pozměňovací návrh.

Druhé hledisko, z něhož jsme vycházeli při vypracování řekněme naší představy ideální ústavy, bylo řešení, jak zachovat parlamentní demokracii, aniž by to nutně znamenalo nestabilní vládu. Takové řešení se nám ukázalo být spojeno s volbou premiéra. Volba premiéra neznamená, že bychom vládu chtěli příliš těsně spojit s parlamentem, že bychom chtěli narušit onen známý systém brzd a protivah. Domníváme se, že volený premiér by požíval daleko větší autoritu a měl by daleko stabilnější postavení než premiér jmenovaný, který se musí teprve ucházet o podporu parlamentní většiny a kterého může destabilizovat parlamentní menšina. Je to systém, který se osvědčil v SRN.

A konečně třetí prvek naší představy ideální ústavy pro naše země se týká postavení prezidenta. Naše ústavní tradice předpokládá prezidenta voleného parlamentem, ale vybaveného poměrně širokými pravomocemi, které spíše odpovídají systému prezidentskému, systému s přímo voleným prezidentem. Domníváme se, že řešením je rozlišení úloh ve výkonné moci. Ty úlohy každodenní, krátkodobé, by řešila spíše vláda. Prezident v zemi by měl fungovat jako dlouhodobý stabilizující činitel, který vstupuje či vykonává své pravomoci pouze v situacích krize, v situacích, kdy se ústavní mechanismus zadrhne.

Myslím, že proti našemu návrhu neobstojí námitka, že přímo volený premiér neodpovídá československé ústavní tradici. Té neodpovídá především federativní uspořádání. Jestliže máme federaci a počítáme s tím, že federaci chceme uchovat, znamená to, že politické spektrum v Československu bude vždy roztříštěno do mnoha politických stran, nejméně dvou slovenských a dvou českých, nejspíše však do 10 politických stran. Znamená to tedy počítat s velmi nestabilním politickým spektrem, s neustále se přeskupujícími vládními koalicemi, které mohou destabilizovat jmenovanou vládu. Řešením se nám jeví jen vláda odvozená od přímo voleného premiéra, jemuž lze vyjádřit nedůvěru pouze volbou nového premiéra. Takové řešení totiž předpokládá, že vláda se bude moci vždy opírat o parlamentní většinu a tedy efektivně vládnout. Domníváme se, že takový systém je vyvážený, že odpovídá podmínkám Československa a že by nebyl určen jen na dobu měsíců, ale přinejmenším desetiletí.

Jsme si vědomi, že náš návrh má jen malou naději, aby v nynější politické situaci byl přijat. Přesto jej podáváme proto, aby stál před očima jako určitý model, k němuž se ústavní vývoj může blížit či k němuž může být tlačen okolnostmi. Věříme, že okolnosti budou příznivé a že se Československo zachová jako demokratická federace. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán poslanec Kroupa. Vážení kolegovia, zvolal som vás signálom, ktorým vás zvolávame k hlasovaniu. Hlasovať sa však nebude. Ešte sa nebude hlasovať. Mám tu ešte jednu prihlášku do rozpravy od poslanca Zelenaya. Pýtam sa však, či ešte niekto chce vystúpiť v rozprave s takýmto prejavom, v ktorom budú obsiahnuté pozmeňujúce návrhy? (Ne.) Nezdá sa, že by niekto ešte hodlal s takýmto prejavom vystúpiť s výnimkou pána poslanca Zelenaya, ktorý ma ubezpečil, že áno. Teraz by som ešte dal slovo pánu poslancovi Zelenayovi a potom by som diskusiu neuzatvoril ale len prerušil do zajtra. Dnes, hodinu po ukončení by sa stretli ústavnoprávne výbory a tie by prejednali pozmeňujúce návrhy, ktoré tu zazneli, zaujali by k nim stanovisko a vo forme odporúčaní by stanovisko dali k dispozícii spravodajcom. Tiež by ústavnoprávne výbory prejednali stanoviská národných rád a federálnej vlády a tiež by vo forme nejakého výroku a odporučení ho dali k dispozícii spravodajcom.

Výbory ústavnoprávne by sa stretli hodinu po skončení dnešného rokovania, ako som povedal, v miestnosti 274. Poslanecké kluby, ktoré by mali dnes pracovať s látkou, ktorá bola predmetom dnešného jednania sa môžu stretnúť v miestnostiach, na záver prečítam v ktorých. Zajtra by sme začali plenárnu schôdzu až o 13.00 hodine. Zajtra dopoludnia by ústavnoprávne výbory pokračovali v práci, spracovali by materiál a zároveň by zasadali výbory branno-bezpečnostné o 10.00 hodine v čísle 214, kde by prejednali tlač 1038. Tam ide o vojenské obranné spravodajstvo ako viete. Teda zajtra by sme sa v pléne stretli až o 13.00 hodine a o 10.00 hodine by zasadlo politické grémium v miestnosti 545, ako ma tu upozorňuje pán profesor Jičínský.

Takže teraz pozývam k rečníckemu pultu pána poslanca Zelenaya. On bude posledný, ktorý dnes vystúpi. Potom bude schôdza prerušená, aj rozprava bude prerušená. Keď zo zhodnotenia ústavnoprávnych výborov vzniknú také podnety, ktoré bude treba predložiť, zajtra to bude umožnené tým, že rozprava bude pokračovať o 13.00 hodine a bezprostredne po tom začneme hlasovať. Prosím pána poslanca Zelenaya.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, kolegyne a kolegovia, nie často sa mi stáva, aby som súhlasil s kolegom Kroupom, ale teraz sa mi to stalo.

Chcel by som začať tým, čím on vlastne skončil. Viem, že tento návrh má veľmi malú šancu na úspech, ale aj tak ho predkladám, aby stál pred nami ako cieľ ku ktorému sa snažíme blížiť. Dovoľte, aby som predložil komplex pozmeňujúcich návrhov za skupinu poslancov, za pána poslanca Šimka, pána poslanca Kapustu, pána poslanca Vrabca, pána poslanca Hrivíka a za mňa.

Veľmi dobre vieme, že máme dvojročné skúsenosti z nového fungovania Federálneho zhromaždenia. Nariekame niekedy nad jeho nefunkčnosťou, kritizujeme jeho nedostatky, na druhej strane hájime jeho prácu, ktorá je skutočne veľká. Sme si vedomí, že nie je dokonalý, hľadajú sa mechanizmy, ktoré by zlepšili jeho prácu. Len máme rozdielne prístupy. Niekto sa pozerá na otázku veľmi pragmaticky a neberie do úvahy existenciu dvoch republík, niekto sa na to pozerá z úplne opačnej strany a občania nás kritizujú, keby sme zastávali jeden či druhý názor prakticky rovnako.

Padlo tu veľa návrhov, mali sme možnosť si veľa návrhov prečítať ako by budúci zákonodarný zbor Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky mal vyzerať, ako by pracoval najlepšie, ako by bol najefektívnejší. Dovoľte, aby som vám predložil návrh zákonodarného zboru, ktorý by vyzeral trochu inak, ktorý by bol úspornejší o 300 poslancov, ktorý by prakticky riešil to, čo rieši jedna z našich snemovní. Preto mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh.

Článok 29 ods. 1: "Najvyšším orgánom štátnej moci a jediným zákonodarným zborom ČSFR je zložený parlamentný zbor."

Odsek 2: "Zložený parlamentný zbor tvorí Slovenská národná rada a Česká národná rada. Oba parlamenty sú rovnoprávne."

Odsek 3: "Na platné uznesenie zloženého parlamentného zboru je potrebné súhlasné uznesenie oboch národných rád. Keď tento ústavný zákon neustavuje niečo iného, alebo keď sa nejedná o vnútorné veci jednej republiky."

V ďalšom texte všade tam, kde je napísané "Federálne zhromaždenie" sa nahradzuje slovami "Zložený parlamentný zbor" slová "Snemovňa národov a Snemovňa ľudu" sa nahradia slovami "Slovenská národná rada a Česká národná rada", slová "Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia" sa nahradia slovami "Predsedníctvo Slovenskej národnej rady a predsedníctvo Českej národnej rady", slová "Predseda a podpredsedovia Federálneho zhromaždenia" slovami "Predseda a podpredsedovia Slovenskej národnej rady a predseda a podpredsedovia Českej národnej rady".

Článok 30 ods. 1: "Počet poslancov Slovenskej národnej rady stanoví zákon Slovenskej národnej rady, počet poslancov Českej národnej rady stanoví zákon Českej národnej rady."

Odsek 2: "Poslanec Slovenskej národnej rady nemôže byť zároveň poslancom Českej národnej rady a naopak."

Odsek 3: Dĺžka volebného obdobia je 4 roky. Článok 31 vypustiť.

Článok 32 ods. 1: "Spôsob zasadnutia a jednania určí zákon Slovenskej národnej rady, resp. Českej národnej rady."

Odsek 2: "Na základe návrhu prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky môžu zasadnutia Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady alebo oboch národných rád zvolať predsedovia príslušnej národnej rady."

Článok 33: "Zvolávanie zasadnutia stanoví zákon príslušnej národnej rady."

Článok 34 ods. 2: Vypustiť slová "Voľbu predsedu a podpredsedov Federálneho zhromaždenia" a doplniť na konci vety "Striedavo v mieste pôsobenia Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady."

Článok 37, 38 a 40 vypustiť.

Nové znenie článku 41 ods. 1: "Na prijatí spoločnej ústavy spoločného ústavného zákona a ich zmenu ako aj na voľbu prezidenta ČSFR a na uznesenie na vypovedanie vojny je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov zvolených v Slovenskej národnej rade a trojpätinový súhlas väčšiny všetkých poslancov zvolených v Českej národnej rade."

Odsek 2: "Pri schvaľovaní zákona o uznesení sa vyžaduje ich prijatie a súhlas kvalifikovanej väčšiny poslancov v oboch národných radách."

Odsek 1 sa potom prečísluje na odsek 2.

Článok 43 ods. 2: "K vysloveniu nedôvery vláde ČSFR je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov Českej národnej rady alebo nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov Slovenskej národnej rady."

Článok 44 - zrušiť odsek 5.

Článok 45 ods. 1: "Návrhy zákonov zloženého parlamentného zboru môžu podávať poslanci Slovenskej národnej rady, Českej národnej rady, prezident ČSFR a vláda ČSFR."

Odsek 2: "Spoločné zákony podpisuje prezident ČSFR, predseda Slovenskej národnej rady, predseda Českej národnej rady a predseda vlády ČSFR."

Ods. 3: Nahradiť poslednú vetu novým znením: "Zákony zloženého zákonodarného zboru vyhlasujú spoločne predsedníctva Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady po ich schválení".

Článok 46: Zmeniť posledný odsek po slová "A navonok" a nahradiť vetou "A náležitosti poslancov Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady. Vznik a zánik poslaneckého mandátu poslanca Slovenskej národnej rady alebo Českej národnej rady upraví zákon príslušnej národnej rady."

Článok 47 ods. 1: Vypustiť slová " Z výkonom poslaneckého mandátu národnej rady."

Odsek 2: Doplniť vetu "Sľub príslušnej republike upraví zákon Slovenskej národnej rady, resp. Českej národnej rady." V alternatíve za slová "Českej a Slovenskej Federatívnej Republike" doplniť "A Slovenskej, resp. Českej republike."

Článok 56 a 57 vypustiť.

Ako ste si mohli dobre všimnúť, ide o kuriálny systém. Ušetrilo by sa 300 poslancov, niekoľko stoviek miliónov korún a prakticky by prebiehali diskusie tak ako prebiehajú v súčasnej dobe v Snemovni národov. Nikto by nikoho už nemohol obviňovať z majorizácie, z dominantnosti väčšieho nad menším, silnejšieho nad slabším. Prestalo by podozrievanie a konečne by mohla zavládnuť vecná diskusia, ktorá veľmi často chýba.

Takýto návrh ani neobmedzuje počet poslancov, ktorý by si zvolili jednotlivé národné rady. Bolo by to internou vecou voličov tej ktorej republiky.

Musím končiť tým, čím som aj začal. Je to cieľ, ku ktorému budeme smerovať. je myslený dobre, nie je myslený proti nikomu, je myslený pre dobrú vec. Som rád, že v tomto parlamente je že možnosť predniesť i iný názor, aj názor, s ktorými môže iný súhlasiť alebo nesúhlasiť. myslím si, že to je jeden z veľkých výdobytkov toho, čo sa tu stalo za posledné dva roky. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Mal som názor, že o pozmeňujúcich návrhoch pána poslanca Šedoviča bude treba jednať. Ale najskôr bude treba rokovať o týchto pozmeňujúcich návrhoch. Dovoľte, aby som vás ešte zoznámil s oznámením, ktoré mi odovzdal predseda výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne národov. Prial by si, aby sa výbory sociálne a kultúrne stretli v piatok o 11.00 hodine v miestnosti X, aby prejednali zákon o dovolenke vojakov v činné službe, je to tlač 1114.1 Vyzerá to tak, že je to mienené v priebehu interpelácií. Vlastne by sme o tom nemali oficiálne nič vedieť.

Prerušujem rokovanie druhého dňa 20. schôdze, ale ešte sa dodatočne prihlásil profesor Jičínský s krátkou poznámkou.

Výbory ústavnoprávne sa stretnú o 18.45 hodine v miestnosti 274 a Občianske hnutie v miestnosti 545.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, prosím, aby se kluby dnes sešly a zaujaly svá stanoviska k zásadním otázkám, abychom zítra na grémiu mohli zjistit stanoviska klubů. Bylo by dobře, kdyby zástupci klubů mezi sebou do 10. hodiny spolu jednali, aby si ujasnili svá stanoviska, abychom na grémiu mohli dospět k určitým závěrům, které by mohly být směrodatné pro další jednání jak v této věci, tak i pokud jde o další průběh schůze. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. ODÚ si praje stretnúť sa vo svojom klube o 11.00 hodine.

Tým končím dnešný deň rokovania. Rozprava nie je uzatvorená, len je prerušená na zajtra. Prajem vám dobrú noc.

(Jednání přerušeno v 17.50 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP