Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. To bol prvý podpredseda, pán poslanec
Jičínský.
Teraz pozývam k rečníckemu pultu poslanca
Petra Gandaloviča, môže sa pripraviť pán
poslanec Roman. Vedenie schôdze na chvíľu prevezme
pán podpredseda Stank.
Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
přestože z průběhu dnešní
diskuse a stanovisek představitelů jednotlivých
politických klubů pochybuji o smyslu svého
počínání, dovolte, abych ještě
krátce přispěl k diskusi poznámkou
o čl. 64.
Když jsem viděl variantní řešení
tohoto článku v tisku 1071A, zavádějící
institut státních tajemníků, domníval
jsem se, že se jedná o určitou úlitbu
národně orientovaným stranám a že
se toto nemůže do podkladů pro hlasování
dostat. Bohužel, situace je taková, že řádově
desítka poslanců ústavně právního
výboru vlastně rozhodne o podobě podkladů
k hlasování a tím pádem vlastně
zajistí průchodnost návrhu, který
by jinak nedostal ani nadpoloviční většinu,
natož potom třípětinovou.
Předřečník se zmínil o tříletém
demokratickém období Košické republiky
unitárního státu let 1945 - 1948. Již
dnes je přes obecně známé nedostatky
řízení některých resortů
velmi těžké vyslovit nedůvěru
některému z ministrů, právě
díky křehkým koaličním vztahům.
Jak bude toto těžké v případě
parity, zodpovědnosti za jeden resort u ministra a státního
tajemníka. I za současného stavu by bylo
velmi obtížné složit federální
vládu, neboť se zde kříží
požadavek politický a národní. Jestliže
budeme mít vládu složenou z třiceti
ministrů a státních tajemníků,
ustoupí požadavek kompetentnosti, který by
měl být jako první, do pozadí.
Poslední argument, že nevzrostou výdaje, neboť
se vlastně zruší funkce prvních náměstků,
také není pravdivý, neboť s výkonem
funkce člena vlády je spojena řada dalších
výdajů, než jenom jeho plat. Rád bych
se zeptal, co na to řeknou asi daňoví poplatníci.
Závěrem dovolte, abych se zeptal poslanců
těch stran, kteří na navrženém
znění tohoto článku trvají
jako na nevyhnutelné podmínce. Jste skutečně
přesvědčeni, že nemůžeme
vyjádřit rovnoprávnost obou republik jiným
způsobem a že vlastně z efektivní vlády
musíme udělat třicetičlenný
chural? Jak daleko ještě půjdeme ve stopách
našich úspěšných předchůdců,
tvůrců ústavy z roku 1968, vlastně
vytvořené na národním principu? Děkuji
za pozornost a připojuji se k návrhu ODS na vypuštění
odst. 3, čl. 64.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem Petrovi Gandalovičovi a ďalej
vystúpi pán poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené panie poslankyne a vážení
páni poslanci, po zvrhnutí totalitného systému
od novembra 1989 dochádza v našej spoločnosti
k politickým, hospodárskym, právnym a iným
spoločenským štrukturálnym zmenám.
Tieto základné spoločenské vzťahy
právne upravuje ústava. Preto každá
politická strana a politické hnutie sa snaží
tento zákon najvyššej právnej sily čo
najviac ovplyvniť.
Náhľady na predmetnú problematiku sa však
rôznia. Jedni chcú konštatovať federatívny
štát, iní konfederáciu alebo unitárny
štát a iní dve samostatné suverénne
republiky. Často sa stretávame aj s pseudotermínami,
alebo s politickou schizofréniou.Práce na príprave
ústavy sa krátko po voľbách začali
vo Federálnom zhromaždení a v Českej
a Slovenskej národnej rade. Vytvorili sa tri politické
komisie, štrnásťčlenná pre prípravu
ústavy spoločného štátu a dve
desaťčlenné komisie pre prípravu národných
ústav. Členom tejto štrnásťčlennej
komisie som aj ja. Práce komisií prebiehali spoločne
aj oddelene, jednania sú zložité a ťažké.
Po vypracovaní a schválení Listiny základných
práv a slobôd, zahájili komisie práce
na príprave ďalších ústavných
dokumentov. Mimo politických komisií pracujú
aj tri expertné komisie, zložené z odborníkov.
Pre zložitosť a nejednotnosť názorov sa
otázka kompetencií odsunula až na koniec. Zdá
sa však, že o to viac sa pozornosť zamerala na
iné hlavy ústavy. Formálne sa uprednostnil
národný princíp, začali jednania medzi
predsedníctvami národných rád o štátnej
zmluve, ktorých návrh predložilo KDH.
Takýto postup som si predstavoval aj ja už v júli
1990 a na prvom jednaní poslaneckej politickej komisii,
kde som žiadal zahájiť prácu najskôr
na štátnej zmluve a po jej uzatvorení pripravovať
ústavu spoločného štátu. Jednania
o spoločnej štátnej zmluve síce prebiehajú
do súčasnosti, ale neúspešne. Často
aj samotný navrhovateľ ústami niektorých
svojich činiteľov spochybňuje svoj návrh.
Zároveň bez čakania na uzatvorenie štátnej
zmluvy - psi štekajú, karavana ide ďalej - prebiehali
vo federálnej komisii práce na federálnej
ústave.
V auguste 1991 expertná komisia predložila poslaneckej
komisii návrh novej ústavy v rozsahu: moc zákonodarná,
moc výkonná, hlava štátu a súdy.
Návrh bol poslancami zamietnutý, pretože posilňuje
právomoc prezidenta a vlády a redukuje rozsah zákazu
majorizácie. Jednania predsedníctiev národných
rád sa obnovili. Ako vieme, skončili neúspechom.
Tento neúspech sa využil na to, aby ťažisko
riešenia veci prešlo na federálne orgány.
Aj federálna vláda sa postavila do role arbitra.
V októbri 1991 pán prezident oznámil, že
bude iniciovať zmeny ústavy. Narýchlo bola
zvolaná federálna poslanecká komisia, aby
sa podpísala pod návrh expertnej komisie z augusta
1991 mimo hlavy: súdy, a vyhlásila ho ako svoj iniciatívny
návrh. Tí, ktorí tento postup navrhli tvrdili,
že nás predsa nesmie predbehnúť pán
prezident, Federálne zhromaždenie musí byť
aktívne. A tiež verejnosť musí posúdiť,
že sme aktívni a nie pasívni.
Prepáčte, nehovorím presne, pretože
pán prezident si vzal ako svoj iniciatívny návrh
jednu alternatívu materiálu expertnej komisie z
augusta 1991, ktorá rieši spoločný zákonodarný
orgán so zriadením Federálnej rady. Pán
prezident nezabudol i na rozšírenie svojich právomocí.
Poslanci dostali za úlohu presadzovať druhú
alternatívu, spoločný parlament riešiť
ako poslaneckú snemovňu a Senát. Prezidentský
a poslanecký návrh majú spoločného
menovateľa. Maximálne v ústave znížiť
národný princíp. Keď dnes Snemovňa
ľudu a Snemovňa národov majú rovnaké
práva, mimo toho že na prijímanie niektorých
návrhov zákonov platí zákaz majorizácie,
v predloženom návrhu Senát má vlastné
kompetencie len dve, a to predkladať návrhy na kandidátov
sudcov Ústavného súdu a vyjadrovať sa
k menovaniu vyslancov a veľvyslancov, a tam, kde je potrebné
súhlasné uznesenie poslaneckej snemovne a Senátu,je
to oproti dnešnej právnej úprave obmedzené.
Mimo toho senátori už nemajú všeobecné
právo zákonodarnej iniciatívy, ale len v
rozsahu zákonov zákazu majorizácie.
Tu je treba zdôrazniť, že stočlenný
senát sa má voliť v jednotlivých republikách.
Dvestočlenná Poslanecká snemovňa sa
volí v celej ČSFR v pomere k počtu obyvateľov.
To, čo sa nepodarilo v minulom roku, je zakotvené
pri prijímaní zákonov v predloženom
návrhu, že zákony budú prijaté,
keď pre nich bude hlasovať nadpolovičná
väčšina prítomných poslancov poslaneckej
snemovne alebo nadpolovičná väčšina
prítomných senátorov. Následky si
domyslíte sami.
Vychádzajúc z uvedeného, pokúsim sa
napraviť to, čo podľa môjho názoru
je zmenené v prospech občianskeho princípu
na úkor princípu národného. Tvrdí
sa, že hlavný zámer je právne prispôsobiť
dnešnú a budúcu ústavu ústave
z roku 1920 a vspružiť prácu budúceho
parlamentu. Veď ale ústava z roku 1920 upravovala
právne vzťahy unitárneho štátu
a nie federácie, a od tej doby sa zvýšila aj
váha národného princípu a národné
povedomie občanov republík. Zo súčasnej
platnej právnej úpravy boli vylúčené
mnohé zákony, ktoré podliehajú zákazu
majorizácie v Snemovni národov. Preto navrhujem
doplniť ods. 2 v článku 47 o toto znenie: "Súhlasné
uznesenie poslaneckej snemovne a Senátu je potrebné
k prijatiu zákonov, ktoré upravujú federálny
fond národného majetku, zákonov, ktoré
upravujú vzťahy bánk, zákonov, ktoré
upravujú postavenie a ostatné pomery ozbrojených
bezpečnostných zborov a vnútorného
poriadku a bezpečnosti štátu, zákonov,ktoré
upravujú právne pomery existujúcich hospodárskych
organizácií a zákonov, ktoré upravujú
tlač a iné informačné prostriedky."
Doterajšia prax ukázala, že je potrebný
zákaz majorizácii i pri prijímaní
ďalších zákonov, ktoré dnes tomuto
zákazu nepodliehajú. Zadĺženosť
štátu sa zvyšuje. Devízová politika
bola riešená v minulosti proti národným
záujmom Slovenska. Preto navrhujem, aby ods. 2 článok
47 predloženého návrhu bol rozšírený
takto: "Súhlasné uznesenie poslaneckej snemovne
a Senátu je potrebné k prijatiu zákonov o
devízovej a úverovej politike a určovanie
rozsahu devízových rezerv a stanovenie ich správy."
Ako vieme, do kompetencie federácie patrí prijímanie
zákonov, ktoré vyžadujú jednotu právneho
poriadku a pri ktorých výkon patrí v plnom
rozsahu orgánom republík. Preto navrhujem doplniť
ods. 2 článok 47 o toto znenie: "Súhlasné
uznesenie poslaneckej snemovne a Senátu je potrebné
pri prijímaní týchto zákonov: občiansky
zákonník, občiansky súdny poriadok,
trestný zákon, trestný poriadok, obchodný
zákonník a zákon o rodine."
Predkladaný návrh zákona zvyšuje právomoci
hlavy štátu. Kolega Benda neviem s akým úmyslom
pri prejednávaní tohto návrhu v ústavnoprávnom
výbore žiadal obmedziť toto právo prezidenta
v prípade rozpustenia parlamentu vo vzťahu vyslovenia
nedôvery vláde. Pohotovo bol predložený
návrh alternatívy č. 2 článok
65 ods. 2, ktorý však do budúcnosti zabezpečí,
aby predseda vlády spoločného štátu
bol menovaný podľa výsledkov volieb, s prihliadnutím
k pomeru 2: 1. Zamyslite sa nad tým sami. Preto navrhujem
túto variantu citovaného článku vypustiť.
O každom z týchto návrhov žiadam hlasovať
zvlášť.
Na záver si dovoľujem zdôrazniť tú
skutočnosť, že v prípade, keď tento
návrh zákona bude schválená v predloženej
podobe, alebo bude ešte "vylepšený"
v prospech občianskeho princípu, tak snaha o ratifikáciu
budúcej ústavy spoločného štátu
národnými radami bude vyhovovať tým,
ktorí budú usilovať o zachovanie existujúceho
stavu, alebo sa budú snažiť o budovanie unitárneho
štátu.
Aj návrh, aby sídlom Senátu bola Bratislava
môže slúžiť ako manéver k ľahšiemu
prejednaniu a schváleniu tohto zákona. Na koniec
aj federálna vláda zaujíma k predloženému
návrhu v podstate záporné stanovisko.
Často sme počuli, že poslanci nedostali mandát
k rozbitiu štátu. Pýtam sa však spolu
s pánom redaktorom Svobodníkom, ktorý toto
vyslovil v redakcii Rádiožurnál v pondelok,
či dostali mandát k tomu, aby vystupovali proti
záujmom vlastného národa, ktorý ich
zvolil. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Romanovi. Faktickú poznámku
má poslanec Jičínský, potom poslanec
Világi.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
mám krátkou poznámku k tomu, co říkal
poslanec Roman. Když jsme předkládali iniciativní
návrh poslanců, nešlo nám o to, že
bychom se chtěli pouštět do nějakých
dostihů s panem prezidentem, kdo bude dříve
u cíle. Tady nejde o předstih, prostě šlo
o to, že v politickém grémiu i v poslanecké
skupině, resp. v její části, složené
z poslanců Federálního shromáždění,
se zjistilo, že většina je proti instituci Federální
rady. Bylo tedy třeba vytvořit návrh, který
by v souvislosti s projednáváním návrhů
na změnu konstrukce Federálního shromáždění
na jednokomorové a na vytvoření zvláštního
institutu Federální rady vytvořil i koncepci,
pro kterou byla většina politických klubů,
většina členů poslanecké komise.
Ten návrh, který byl předložen, vycházel
z práce poslanecké komise, v původní
verzi byly však obsaženy i varianty. Tam byla původně
zabudována Federální rada, většina
ale byla pro senát. Vypracovala se proto koncepce senátu.
To jen pro přesnost, protože je přece jen třeba
vycházet z toho, jak věci jsou.
Kromě toho kolega Roman dobře ví, že
záměrem autorů nebo navrhovatelů není
žádný návrat k ústavě
z r. 1920. My budujeme ústavu federálního
společného státu. Pokud ale některé
instituty parlamentní republiky jsou v ústavě
z r. 1920 obsaženy, tak myslím, že se k ní
můžeme vztáhnout. Nepovažuji to za žádnou
vadu. To nesouvisí s žádnou koncepcí
unitárního státu. Vzpomeňte např.
na to, co jsem říkal předtím o způsobu
volby prezidenta republiky, nemluvě o tom, že konstrukce
volby prezidenta republiky v navrženém dvoukomorovém
Federálním shromáždění
plně respektuje federální princip.
Když uvádíme kritiku návrhu, měli
bychom vycházet z jeho ustanovení, ne z toho, co
považujeme za úmysl autorů. Tento úmysl
není v těchto ustanoveních obsažen.
Za takovýchto okolností pak můžeme samozřejmě
tvrdit cokoliv. Měli bychom vycházet z toho, co
je přesně napsáno v těch či
oněch ustanoveních.
O návrzích pana poslance Romana na rozšíření
zákonodárné působnosti senátu
se v ústavně právních výborech
velmi podrobně diskutovalo. Řada jeho návrhů
byla přijata. I to by měl pan poslanec Roman říci.
Je normální součástí parlamentní
demokratické praxe, že poslanec může prosadit
jen něco a že neprosadí všechno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Hovorí pán poslanec Világi,
potom, pán poslanec Roman.
Poslanec SL O. Világi: Chcel by som reagovať na tvrdenia a na poslanca Romana, pretože si myslím, že sú zavádzajúce. Tvrdenie, že Senát má len dve kompetencie nie je pravdivé. Senát má kompetencie vo všetkých veciach, ako to obsahuje článok 47 ods. 2.
V tých kompetenciách Senát rozhoduje a navrhuje.
To znamená, že plní úlohy, ktoré
plní v tomto prípade aj Snemovňa národov.
Znamená to, že nedošlo v tomto prípade
ku zmene, ktorú prezentuje poslanec Roman a prezentoval
to aj v rozhlase.
Druhá vec, pokiaľ ide o zákonodarnú
iniciatívu senátorov. Zákonodarná
iniciatíva senátorov samozrejme vychádza
z toho, že môžu podávať návrhy
v tých intenciách, kde majú kompetencie podľa
článku 47 ods. 2, to znamená ohľadom
zákonov, ktoré oni prerokovávajú.
To je normálny ústavnoprávny princíp.
Prakticky to znamená aj to, že nemôžeme
vylúčiť nikoho z občanov Slovenska alebo
z tých poslancov, ktorí boli zvolení na území
Slovenska, aby podávali návrhy, pretože sa
predpokladá, že strana ktorá má zastúpenie
v Senáte, má automaticky zastúpenie aj poslaneckej
snemovni. V tomto prípade žiadna strana nie je vylúčená
z toho, aby podávala návrhy zákonov.
Ďalšia vec. Samozrejme pokiaľ si myslíte,
pán poslanec Roman, že tu musí byť určitým
spôsobom zachovaný tzv. národný princíp,
sú tu možnosti podávať návrhy zákonov
aj pre zákonodarné zbory republík, v tomto
prípade pre Slovenskú národnú rada
a Českú národnú radu. Myslím,
že princípy, po ktorých volá pán
poslanec Roman, sú v tomto prípade zachované.
Preto si myslím, že pokiaľ niekto niečo
tvrdí, mal by povedať všetky pravdy, ktoré
s tým súvisia. Pán poslanec Roman v tomto
prípade, myslím, všetky pravdy nepovedal. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci, nemienim polemizovať s pánom profesorom
Jičínským, ale je treba si len dôsledne
preštudovať predložený návrh a je
treba dobre počúvať, čo tu počujeme,
ako sa predkladajú pozmeňujúce návrhy.
Je tu vyslovene snaha o unitárny štát. Snaha
o vrátenie sa k ústave z roku 1920 bude vlastne
navonok motívom k tomu, aby sme sa k unitárnemu
štátu zmenou ústavy vrátili. To je jedna
vec.
Pokiaľ ide o to, že boli prijaté niektoré
moje pozmeňujúce návrhy, áno, boli
a dokonca sa stalo, že návrh, ktorý som dal
na to, aby platil zákaz majorizácie, pokiaľ
ide o vlastníctvo federácie prijatý nebol,
ale vzhľadom k tomu, že bola búrlivá debata
ešte po hlasovaní sa dodatočne do návrhu
dostal. Skutočne sa tak stalo. Boli niektoré prijaté,
ale mnohé zákony, kde platí dnes zákaz
majorizácie, tam dnes nie sú.
Myslím, že chronológia celého vývoja
- a bol by som rád keď niekto tvrdí opak, aby
to konkretizoval - bola skutočne taká, ako som predniesol
vo svojom diskusnom príspevku alebo vo svojom protinávrhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ešte sa hlási spravodajca
Világi.
Společný zpravodaj výborů SL O. Világi:
K faktom patrí aj to, že nedošlo podľa tvrdení
pána poslanca Romana len k vypadnutiu určitých
zákonov systémom zákazu majorizácie,
ale došlo aj k výraznému rozšíreniu
tohto systému, čo súčasná právna
úprava zatiaľ neobsahovala a teraz to v návrhu
ústavy je. Jedná sa o zákon, kde je zmocnenie
pre federálne orgány, aby vydávali nariadenia
alebo podzákonné normy. V tomto prípade vždy
rozhoduje aj Senát. To znamená, že ide o rozšírenie
zákonov na tie prípady, kde výkonnú
moc prevzala federálna vláda. Zatiaľ zákaz
majorizácie inštitút článok 42
súčasne platnej ústavy neobsahoval. Pokiaľ
ide o tie snahy, pán poslanec Roman, myslím, že
máte pravdu pokiaľ vidíte, že určité
snahy smerujú k unitárnemu štátu, ale
sú tu aj snahy, ktoré smerujú k tomu, aby
sa federácia rozpadla. Základom parlamentnej federácie
je to, že prejdú návrhy, ktoré majú
za sebou väčšinovú vôľu poslancov.
To bude ústavný zákon. Vyvodzovať z
toho následky alebo dôsledky a konečné
verzie, je unáhlené.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Poslanec Mečl a potom ešte raz pán
kolega Roman.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl:
Chtěl bych připomenout jednu skutečnost,
o které jsem již hovořil ve své zpravodajské
zprávě. Tento návrh, který byl parlamentu
předložen, je kombinací principů právního
státu a parlamentní republiky za situace, kdy tento
návrh má být částí ústavní
formy společného státu. To znamená
k těmto prvkům právního státu
a parlamentní republiky, ať již jsou vzaty z
Ústavy z r.1920 nebo z jiných demokratických
ústavních vzorů, je třeba přiřadit
jako dominantní prvek existenci společného
státu.
Chtěl bych poprosit kolegy - nyní to neříkám
jen na adresu kolegy Romana, ale všech kolegů - aby
zvážili, zda je rozumné a dobré dávat
do protikladu obecně demokratické, občanské
prvky a principy a prvky respektování národně
státních subjektů, které ve společném
státě jsou. Myslím, že je to do značné
míry omyl tvrdit, že tento návrh omezuje jednu
nebo druhou stranu téže mince, že respektováním
národně státních subjektů se
omezují obecně demokratické principy, občanské
a naopak. Musí to být určitá vyvážená
struktura, ale podle mého názoru národně
státní principy a prvky jsou, vážení
kolegové, stejně demokratické, mají
stejně demokratický charakter a stejnou demokratickou
platnost v naší jedinečné situaci dvoučlenného
společného státu jako obecně demokratické
a občanské principy právního státu.
Dávat je do nějaké kontrapozice, do nějakého
stavu, kdy jedno vylučuje druhé, je podle mého
názoru nedorozumění. Náš model,
naše ústavní úprava bude jedinečná,
ale bude jedinečná jedině tehdy, pokud nalezneme
skutečně rozumné východisko všech
principů a charakteristik v tomto návrhu.
Chtěl bych ukončit poznámku, na kterou mě
přivedl kolega Roman. Možná, že jste si
toho nevšimli. Proporce zákazu majorizace je poněkud
posunuta, ale nikoliv tím, že by se omezil zákaz
majorizace. V poslanecké sněmovně, tak jak
se navrhuje, je kvórum zjišťováno podle
přítomnosti obou částí poslanecké
sněmovny, jak zvolených v České republice,
tak zvolených ve Slovenské republice. To v dnešní
Sněmovně lidu není, což je výrazný
posun směrem, chcete-li, směrem k respektování
národně státních prvků, které
v naší federaci nebo společném státě
jsou.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: I keď sa hlásim k plnej štátnej
a národnej suverenite Slovenska, nestaviam do protikladu
tie demokratické princípy o ktorých tu hovoril
pán kolega Mečl, ale naopak si myslím, že
práve v návrhu, ktorý teraz prerokúvame
sa do protikladu tieto dva princípy, to je princíp
občiansky a národný, kladú, bohužiaľ,
na úkor národného princípu v prospech
občianskeho princípu.
Ešte pokiaľ tu bolo povedané, že sa rozširuje
zákaz majorizácie, chcel by som zdôrazniť,
že keď posilníme právomoc exekutívy,
posilníme právomoci prezidenta, tak mi povedzte,
čí je to prospech že sa rozšíri
zákaz majorizácie? Aby sa vyslovila nedôvera
vláde? Alebo aby bola vznesená žaloba na prezidenta?
Je to v prospech národného princípu.