Úterý 21. ledna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Chcem vám povedať, že tento návrh zákona bol dodatočne predložený aj výborom sociálnym a kultúrnym a existuje úvaha, ktorá odznela v politickom grémiu, že by bolo vhodné tento návrh zákona spojiť s iným analogickým návrhom zákona, ktorý sa týka Federálnej bezpečnostnej a informačnej služby, kde podstata veci je tá istá. V tejto chvíli legislatívny odbor pracuje na zlúčení týchto dvoch zákonov do jediného textu a akonáhle to bude hotové, výbory sociálne a kultúrne sa tým budú zaoberať. Dúfam, že pán predseda výboru Prokop alebo pán Laluha o tejto záležitosti vedia a môžu nám potvrdiť, že je to tak, ako o tom hovorím. Vec teda bude zaradená, akonáhle bude vo výboroch hotová. Obávam sa však, že táto schôdza na to neposkytuje dostatočný časový limit. V každom prípade dám o veci hlasovať.

Ešte sa hlási pán poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Mám procedurální poznámku k návrhu pana kolegy Vilda k předřazení prezidentského návrhu volebního zákona před návrh poslanecký. Tento prezidentský návrh nebyl meritorně projednán ve většině výborů a pokud vím, neexistuje k němu zpravodajská zpráva a zpravodajové. Kdyby mělo být vyhověno návrhu kolegy Vilda, musely by se v průběhu zasedání pléna sejít alespoň gesční výbory ústavně právní a učinit návrh způsobilý k projednávání v plénu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Obávam sa, že je to tak, ako o tom hovoríte. Ďalej hovorí pán poslanec Prokop.

Poslanec SN M. Prokop: K návrhu kolegy Jégla bych doporučoval, abychom ještě nyní nehlasovali o zařazení, protože nám není zatím známa definitivní forma návrhu, který bychom měli projednávat. Kolega Laluha ani já nemáme dosud přehled, do jaké míry byl návrh projednáván národními radami. Přestože uznávám nutnost co nejrychleji tento návrh projednat, doporučoval bych ještě nechat otevřenou možnost rozšířit program této schůze eventuálně v průběhu dvou týdnů, až budeme informovanější o tom, jak to s návrhem v této chvíli vypadá.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Aj keď k tomuto bodu programu rozprava nemá byť, robím výnimku, pretože mám dojem, že na vyjasnení situácie bude závisieť, či sa zaradí alebo nezaradí.

Poslanec SL P. Jégl: Připomínku jsem akceptoval a svůj návrh stahuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Praje si ešte niekto podať doplňujúci návrh k programu? Nie je tomu tak. Budeme postupne hlasovať o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch, najskôr vás žiadam, aby sme schválili overovateľov, a to za Snemovňu národov Františka Houšku a poslanca Michala Kurťáka. Pýtam sa, či sú prítomní? (Jsou přitomni.) Za Snemovňu ľudu je navrhnutý poslanec Pohanka a poslanec Magyar. Pýtam sa, či sú prítomní? (Jsou přitomni.) Obidve snemovne budú hlasovať naraz, každá však bude hlasovať za svojich overovateľov, to znamená, Snemovňa národov za poslancov Houšku a za poslanca Kurťáka a Snemovňa ľudu za poslancov Pohanku a Magyara.

(13.42 hodin)

Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné. Pýtam sa poslancov, či súhlasia s tým, aby menovaní poslanci robili overovateľov zápisu. Kto

súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.)

Ďakujem. (SN 112, SL 103)

Kto je proti? (SN 0, SL 3)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 2, SL 1) Overovatelia boli schválení.

(Poznámka redakce: usnesení SN č.429, SL č.406) Teraz budeme hlasovať o doplňujúcich návrhoch k programu. Ako prvý podal svoj návrh poslanec Hubálek. Návrh sa týkal tajomstva. Pán poslanec Hubálek súhlasí s tým, aby táto problematika bola prerokúvaná v agende interpelácie. Pán poslanec Hubálek svoj návrh odovzdá v piatok v dobe prerokúvania interpelácií a bude zrejme žiadať skrátenú lehotu na odpoveď. O tomto bode nebudeme hlasovať.

Pán poslanec Blažek predkladá rezolúciu Federálneho zhromaždenia k situácii v Kubánskej republike. Jedná sa o reakciu Federálneho zhromaždenia na situáciu v Kubánskej republike, ako sa vyvinula po niektorých rozsudkoch smrti, ktoré tam boli vynesené.

(13.45 hodin)

Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia, či sa chcú zaoberať návrhom takého uznesenia alebo nie? Kto súhlasí s tým, aby sme prijímali akékoľvek uznesenie k situácii v Kubánskej republike, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.)

Ďakujem.(SN 44, SL 36)

Kto je proti? (SN 5, SL 5)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 29, SL 51) Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni.

Poslanec Zeman požadoval, aby vláda predložila

správu o hospodárení v IV. štvrťroku. Zapamätal som si to dobre, pán poslanec Zeman? Prosím, zopakujte svoj návrh.

Poslanec SN M. Zeman: Pan předsedající, protože vláda toto nemá zařazeno v programu, musíme ji o to požádat usnesením. Návrh zní, aby Federální shromáždění požádalo svým usnesením vládu o předložení plnění státního rozpočtu za IV. čtvrtletí na březnové schůzi s tím, že toto usnesení navrhuji zařadit jako jeden ze stručných bodů našeho programu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, správa má odznieť v marci, ale naše uznesenie k tejto veci by sme mali prijať na tejto schôdzi.

(13.46 hodin)

Kto súhlasí s návrhom poslanca Zemana na takéto uznesenie, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.)

Ďakujem. (SN 84, SL 78)

Kto je proti? (0)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 30, SL 37)

V Snemovni národov 84 za, nikto proti, 30 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni ľudu 78 za, nikto proti a 37 sa zdržalo hlasovania. Návrh poslanca Zemana bol schválený.

Pán poslanec Zeman, buďte taký láskavý a ujmite sa formulovania tohto uznesenia a predložte ho v mene svojho výboru snemovniam na schválenie.

Pán poslanec Fišera odôvodňoval, prečo istý bod nemá byť zaradený v tejto chvíli. Poslanec Benda žiadal zaradiť novelu zákona o utečencoch (tlač 959) na program tejto spoločnej schôdze snemovní. Informoval, že branné a bezpečnostné výbory doteraz nemajú spracovanú príslušnú správu a že na nej pracujú. Jeho návrh na zaradenie tejto novely podporil poslanec Lis. Uvádzam to pre kompletnosť.

(Hlasuje se.)

(13.48 hodin)

Pýtam sa, kto súhlasí so zaradením tejto novely, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Ďakujem. (SN 54, SL 26)

Kto je proti? (SN 4, SL 3)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 55, SL 84)

Pán poslanec, váš návrh bol v snemovniach zamietnutý.

Poslanec Šilhán navrhuje, aby sa ešte na tejto schôdzi ustanovila spoločná parlamentná komisia pre sledovanie a dohľad nad procesom privatizácie v ČSFR. Dôvodovú správu k tomu nepredložil. Oznamujem, že to urobí v priebehu zasadnutia. Musím dať hlasovať o návrhu tak, ako ho predložil.

(Hlasuje se.)

(13.48 hodin)

Kto súhlasí s ustanovením takejto zrejme dočasnej komisie, ako to požaduje poslanec Šilhán, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Ďakujem. (SN 51, SL 52)

Kto je proti? (SN 3, SL 11)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 64, SL 50)

V Snemovni národov 51 za, 3 proti a 64 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni ľudu 52 za, 11 proti a 50 sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý.

Pán poslanec Senjuk žiada, aby táto spoločná schôdza bola informovaná o súčasnom stave, priebehu a technickom zaistení kupónovej privatizácie, a že túto správu nám má podať vláda. Vaša žiadosť, pán poslanec Senjuk, by sa dala snáď tiež vyriešiť interpeláciou na predsedu vlády alebo na ministra financií. Pýtam sa vás, či tento variant nie je pre vás prijateľnejší. (Ne.) Nie.

(Hlasuje se.)

neuviedli, údaj nebude.....................

Kto súhlasí so žiadosťou pána poslanca Senjuka na zaradenie tohto bodu do programu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Ďakujem. (SN 105, SL 88)

Kto je proti? (0)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 13, SL 26)

Ďakujem. Snemovňa národov 105 za, nikto proti, 13 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa ľudu 88 za, nikto proti, 26 sa zdržalo hlasovania. Návrh bol prijatý v obidvoch snemovniach.

Žiadame teda vládu, aby ešte do ukončenia tejto schôdze predložila správu v tom zmysle, ako to žiadal pán poslanec Senjuk, totiž správu o súčasnom stave, priebehu a technickom stave kupónovej privatizácie.

Pán poslanec Vild žiadal, jednoducho povedané, tlač 1125 a predtlač 1074. Tlač 1125 je návrh zákona o voľbách do FZ, je to návrh prezidenta republiky a tlač 1074 je novela volebného zákona, ktorú predložila skupina poslancov. Pán poslanec Vild si vypočul námietku pána poslanca Bendu. Chcem sa ho opýtať, či ju akceptuje a či nechce stiahnuť svoju žiadosť. (Ne.) Nie.

Budeme hlasovať o žiadosti pána poslanca Vilda, aby prezidentský návrh zákona o voľbách bol prerokovaný ešte pred návrhom novely zákona, ako ho predložil pán poslanec.

(Hlasuje se.)

Kto súhlasí s takým postupom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Ďakujem. (SN 29, SL 37)

Kto je proti? (SN 31, SL 21)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 55, SL 57)

Ďakujem. Snemovňa národov 29 za, 31 proti, 55 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa ľudu 37 za, 21 proti a 57 sa zdržalo hlasovania. Návrh bol zamietnutý.

Pán poslanec Suchánek požadoval... (Poslanec Suchánek návrh sťahuje). Ďakujem. Pán poslanec Jégl svoj návrh tiež stiahol. Domnievam sa, že tým sme schválili alebo odmietli všetky pozmeňujúce a doplňujúce návrhy tejto spoločnej schôdze snemovní.

Dám teraz hlasovať o tlači 1209, ktorá je návrhom programu a postupu rokovania 20. spoločnej schôdze snemovní, konanej v dňoch 21. - 31. januára s tými niekoľkými doplnkami, ktoré sme už tu schválili.

(Hlasuje se.)

(13.55 hodin)

Pýtam sa vás, či súhlasíte s navrhnutým programom, ako je v tlači 1209? Keď áno, zdvihnite ruku a stlačte tlačidlo!

Ďakujem. (SN 117, SL 113)

Kto je proti? (SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 2, SL 1)

Ďakujem. Snemovňa národov 117 za, nikto proti a 2 sa zdržali hlasovania, Snemovňa ľudu 113 za, nikto proti a jeden sa zdržal hlasovania.

Konštatujem, že návrh programu a postupu rokovania 20. spoločnej schôdze snemovní bol schválený.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 260, SN č. 430, SL č. 407)

Chcem vás oboznámiť s listom, ktorý bol doručený predsedovi Federálneho zhromaždenia z Kancelárie prezidenta republiky: "Prezident ČSFR v Prahe 21. januára 1992. Splnomocňujem pána JUDr. Otakara Motejla, predsedu Najvyššieho súdu ČSFR, na zastupovanie pri prerokúvaní mojich návrhov ústavných zákonov a zákonov na 20. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov FZ konanej v dňoch 21. - 31. januára 1992. Václav Havel, vlastnou rukou."

Vážení kolegovia, za mojím chrbtom sedí asistentka predsedajúceho. Je to pracovníčka sekretariátu predsedníctva Snemovne národov pani doktorka Machová. Striedať ju bude jej kolegyňa zo Snemovne ľudu.

Teraz pristúpime k prerokúvaniu

1

vládneho návrhu, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu FZ Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd prijatý v Ríme dňa 4. 11. 1950 v znení protokolov č. 3, 5, 8 a 9 a protokolov na Dohovor č. 1, 2, 4, 6 a 7 (tlač 1176).

Vládny návrh odôvodní za vládu ČSFR podpredseda vlády pán Pavel Rychetský. Prosím, aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, vláda ČSFR v souladu se svým usnesením z 23. prosince 1991 předkládá Federálnímu shromáždění k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů 3, 5 a 8, jakož i protokolů č. 1, 2, 4, 6, 7, 9 a 10.

Evropskou Úmluvu o lidských právech ve znění zmíněných protokolů a příslušné dodatkové protokoly jménem ČSFR podepsal místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Jiří Dienstbier 21. února 1991 v Madridu u příležitosti přijetí naší země do Rady Evropy. Dodatkový protokol č. 9 bude podepsán v krátké době a protokol č. 10 bude vládou ČSFR podepsán ihned po 25. květnu 1992, kdy bude oficiálně otevřen k podpisu.

Dovolte mi konstatovat, že Úmluva, přestože ještě pro ČSFR nevstoupila v platnost, už měla významný vliv na náš právní řád. Např. řada ustanovení ústavní Listiny základních práv a svobod byla inspirována Úmluvou nebo je z ní přímo doslovně převzata. Po nabytí platnosti se Úmluva stane součástí československého právního řádu a bude mít v souladu... (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kolegovia, prosím, utíšte sa.) ...v souladu s § 2 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod, přednost před našimi zákony.

Přestože pro to nejsou žádná psaná pravidla, očekává se, že každý nový člen Rady Evropy bude ratifikovat Úmluvu přibližně do 1 roku po podpisu. Tento termín je již, možno říci, za dveřmi.

Z hlediska postavení našeho státu v Evropě je velmi důležité, že se podaří tuto lhůtu dodržet, neboť oddalování ratifikace by nebylo evropskou ani naší veřejností přijato s pochopením. Mohlo by vést k oslabování důvěry v proces budování demokratického právního státu v ČSFR.

Na druhé straně soudím, že k aktu ratifikace nebylo možno přistoupit dříve. Právě zde na půdě Federálního shromáždění bylo nutno přijmout řadu nových zákonů nebo dosavadní novelizovat tak, aby byly v souladu s evropskou Umluvou.

Vážené dámy a pánové, předkládaný návrh obsahuje také prohlášení, jímž ČSFR uznává veškeré kontrolní mechanismy, které úmluva zřídila. Státy, které přistupují odpovědně k zajišťování lidských práv na svém území, považují činnost mezinárodních kontrolních mechanismů za potřebnou a nezbytnou složku plnění mezinárodních závazků. Ani nejvyspělejší demokracie světa nebo Evropy se neubrání vzniku individuálních porušení práv jednotlivců nebo skupin osob. Jsou si však také náležitě vědomy skutečnosti, že k pochybení dochází většinou vlivem subjektivního faktoru, a tedy porušování práv občanů není výrazem nedbalosti nebo dokonce zlé vůle nebo politiky státu. Schválením Listiny základních práv a svobod, ústavního zákona o Ústavním soudu a nedávných novel základních kodexů a právních norem byly vytvořeny předpoklady pro to, aby ČSFR mohla úmluvu ratifikovat, aniž by se vystavila nebezpečí, že nebude schopna závazkům z úmluvy dostát.

Tento názor zastávají všechny ústřední orgány státní správy federace a republik. V současné době jsou stížnostní procedury Rady Evropy do určité míry zahlceny množstvím stížností. Týká se to zejména Evropského soudu pro lidská práva, který má zhruba tříleté zpoždění v projednávání případů, které mu byly předloženy. Teoreticky se tedy mohou očekávat první rozhodnutí soudu týkající se ČSFR nejdříve v této lhůtě, pokud ovšem takové případy nastanou.

Rada Evropy se pokouší najít řešení této nepříznivé situace, zejména pokud jde o Výbor ministrů a Evropskou komisi pro lidská práva. Proto byl dne 6. ledna 1992 Výborem ministrů přijat protokol č. 10 k úmluvě, jehož smyslem je vytvořit předpoklady pro pružnější nacházení řešení. Vláda ČSFR vítá, že se podařilo projednat na zasedání příslušných výborů všechny dokumenty, které Úmluvu doplňují nebo pozměňují, včetně tohoto dokumentu.

ČSFR má tak šanci stát se jedním z prvních států, které budou vázány Úmluvou v její nejaktuálnější podobě. Vláda ČSFR schválila také pravidla pro řešení individuálních případů před Evropskou komisí pro lidská práva a před Evropským soudem pro lidská práva. Ministr zahraničních věcí bude jmenovat jednotlivé zástupce pro zastupování ČSFR v řízení před Komisí a Soudem. Bude při tom postupovat v úzké součinnosti s místopředsedou vlády Jozefem Mikloškem a příslušnými republikovými ministry. Bude vyslovovat souhlas s uzavřením smíru po dohodě s vedoucím ústřední státní správy. Jestliže řízení v jednotlivém případě skončí v neprospěch ČSFR, předloží příslušnému československému orgánu návrh na provedení tohoto rozhodnutí. Vláda dále stanovila, že náklady řízení, finančního odškodnění poškozeného a další výdaje řízení před komisí a Evropským soudem budou hrazeny z rozpočtu ČSFR, České republiky nebo Slovenské republiky, podle toho, který státní orgán porušil úmluvu svým rozhodnutím nebo postupem. Výdaje řízení před Výbory ministrů budou hrazeny z rozpočtu federálního ministerstva zahraničních věcí.

Vláda ČSFR uložila ministru zahraničních věcí, aby informoval o stížnostech podaných proti ČSFR na Komisi nebo Soudu. Domnívám se, že by bylo účelné, aby obdobná informace byla poskytována zejména stálé Komisi Federálního shromáždění pro lidská práva a menšiny. Na základě požadavků ministra obrany vláda ČSFR navrhuje učinit výhrady k ustanovení článku 5 a 6 Úmluvy v tom smyslu, že nebrání ukládání kázeňských trestů vězení vojákům v souladu s příslušným zákonem. Podle vyjádření federálního ministerstva obrany je zachování kázeňského trestu vězení nezbytné pro udržení kázně v jednotkách, zejména v nynějším období, kdy došlo k uvolnění společenské kázně a respektování právního řádu obecně. Ostatně obdobnou výhradu uplatnily i jiné státy, např. Francie a Spolková republika Německo.

Vážené Federální shromáždění, ratifikace úmluvy bude jedním z nejvýznamnějších zahraničně politických kroků ČSFR po 17. listopadu 1989. Bude výrazem odpovědného a otevřeného přístupu k těm normám, které se staly základem svobodné a prosperující společnosti v té části Evropy, s níž se znovu hodláme co nejtěsněji spojit. Evropská Úmluva o lidských právech a instituce Rady Evropy, které její plnění napomáhají prosazovat a kontrolovat, nám k tomuto spojení napomohou. Současně - a také jednoznačně a nekompromisně - dají najevo, pokud se od evropských norem odchýlíme, že o tom vědí a nemohou to tolerovat.

Dámy a pánové poslanci, ratifikace evropské Úmluvy o lidských právech, po níž v brzké době by měla následovat ratifikace sociální charty, která se připravuje, uvítá naše i evropská veřejnost. Vláda ČSFR je přesvědčena o správnosti tohoto kroku a proto navrhuje, aby Federální shromáždění vyslovilo s předloženým návrhem souhlas. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP