Sobota 21. prosince 1991

Společný zpravodaj výborů SN M. Zeman: Ukončili jsme hlasování o všech pozměňovacích návrzích. Můžeme přistoupit k hlasování o zákonu jako celku, a pokud nebudeme vyrušováni úvahami o tom, kdo by měl kde sedět, můžeme hlasovat velmi rychle.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Kostya. Má slovo.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, vysvětlení paní Šimečkové není korektní. Protože bylo cílem zjistit, o čem jsme hlasovali a jestli jsme hlasovali správně. Bylo nám vysvětleno, na čem se zpravodajové dohodli, jak to chápou, ale neslyšeli jsme jednoznačně, jak byla položena otázka, o čem jsme hlasovali.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, při tom, když jsme hlasovali o pozměňovacích návrzích pana kolegy Prokopa, jednalo se o pozměňovací návrhy k § 10 a 11. U § 10 - jestli si vzpomínáte, byl zmatek u určení první a druhé části pozměňovacích návrhů kolegy Prokopa. První část byla definována jako navýšení daně a vypuštění slov "220 korun", jakožto vyrovnávacího příspěvku. Takto byla definována první část pozměňovacího návrhu.

V té samé logice a v té samé filozofii jsme hlasovali u jednotlivých následujících pozměňovacích návrhů o první části, tzn. navýšení daně plus součet státního vyrovnávacího příspěvku a vypuštění absolutní klauzule, která tam byla a kterou pan kolega Prokop stáhl.

V této logice jsme tedy hlasovali o první a druhé části pozměňovacích návrhů pana kolegy Prokopa a v tom případě se nedomnívám, že by došlo k jakémukoliv obejití nebo k jakékoliv procedurální pochybnosti nebo chybě.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se ještě pana poslance Prokopa, protože on vyvolal tuto komplikaci v našem jednání, zda se chce k tomu vyslovit.

Poslanec SN M. Prokop: Ještě jednou se omlouvám, že jsem vnesl tento zmatek do jednání. Souhlasím s tím tak, jak to řekl kolega Senjuk. Tak jsem také v první části svého vystoupení formuloval dvě části. Přiznávám, že u druhých dvou došlo k určité nejasnosti. Ptám se sněmoven, jestli souhlasí s touto logikou věci, protože i vyjádření legislativy, se kterou jsme teď seděli, je, že se jedná o legislativně technickou úpravu, nikoli věcnou.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že po tomto vysvětlení je věc jasná. Pan poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, jestli není chuť přečíst stenozáznam, žádám, aby nám ověřovatelé ne na této schůzi, ale na příští, dali přesnou zprávu o tom, zda naše hlasování odpovídalo položené otázce. Od toho ověřovatelé jsou.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Paní poslankyně Šimečková přečte stenozáznam.

Společná zpravodajka výborů SN I. Šimečková: Stenozáznam je takový. V. část říká: "Pokud se budeme věnovat dalšímu návrhu poslance Prokopa, poř. č. 16 § 11 na str. 6, zůstává tam první část". "108 %" nahradit slovy "132 %". Druhá věta, slova "a o 2 640, nejvýše o 32 640" vypustit.

Tento návrh poslanec Prokop stáhl. To byla moje chyba. Nebylo to správně řečeno. Hlasujeme pouze o tom, nahradit "o 108 %" slovy "o 132 %".

Abychom vyhověli všem, doporučuji - protože to bylo moje přeřeknutí, že tento návrh stáhl, což nebyla pravda, protože on tuto částku 2 640 nestáhl - doporučuji o tom hlasovat, protože jsou ve sněmovně námitky. Hlasovali jsme o tom, že i ve druhé větě se vypouští slova "a o 2 640, nejvýše o 32 640".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, hlasování jsme ještě neskončili. Jestliže jsou tu určité pochybnosti o tom, co jsme odhlasovali, prosím, aby poslanec Prokop přesně uvedl svůj návrh, aby byl konfrontován s tím, co jsme odhlasovali. Znovu zdůrazňuji, že hlasování ještě neskončilo. Případnou chybu můžeme během hlasování korigovat.

Kolegové, prosím, zaujměte svá místa. Pan poslanec Konečný ať zanechá svého filmování, je tady z jiných důvodů. Pan poslanec Haško ať zaujme své místo v lavici!

Poslanec SN M. Prokop: Abychom se dostali k tomu, co bylo smyslem mého pozměňovacího návrhu v čl. 7 na str. 8 (tisk 1153).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, já bych vás opravil, budeme projednávat všechny vaše pozměňovací návrhy. Začíná to na str. 5, poř. č. 16, § 10.

Poslanec SN M. Prokop: Ten je v pořádku, o tom nemusíme hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Má slovo poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, omlouvám se vám i pánům zpravodajům. Budu citovat přesně stenografický záznam z projednávání § 10, kdy pan Prokop říkal. Cituji:

"Ano, souhlasím s tím, stahuji část, která se týká stropů, a to ve všech třech paragrafech, jak paní zpravodajka četla. V první části je ale třeba hlasovat o každé zvlášť. Proto navrhuji jinou procentní sazbu, čili tam bych na hlasování trval".

Stačí tato definice pro plénum? (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Stačí to i panu poslanci Kostyovi? (Poslanec Kostya krčí rameny.) Musí. Dobře. Dostal jsem tu nápovědu.

Prosím, aby zpravodajové zaujali svá místa v lavici, jejich zpravodajská funkce skončila, kromě poslanců Borguľi a Zemana, kteří jsou hlavními zpravodaji a mají své místo u zpravodajského stolu. Zpravodajové si vezmou sebou i své hlasovací zařízení. Jinak jim za jejich funkci děkuji.

Prosím členy vlády, aby zaujali svá normální místa, zpravodajové je o ně nechtěli připravit, uvedl jsem to jenom jako součást jednání, že zasedají na těchto místech pouze při tomto bodu.

Pokud jsou ještě někteří poslanci v kuloárech, žádám je, aby se urychleně vrátili do jednací síně. Přistoupíme k celkovému hlasování o vládním návrhu zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992, tisk 1118 ve znění usnesení tisk 1153 a pozměňujících a doplňujících návrhů a podle doporučení sněmovního zpravodaje. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

(Hlasuje se.) (12.02 hodin)

SN ČR - 53, proti 2, 13 se zdrželo hlasování.

SN SR - 41, proti 1, 18 se zdrželo hlasování.

SL - 98, proti 5, 29 se zdrželo hlasování.

Mohu tedy konstatovat, že obě sněmovny souhlasným usnesením tento návrh zákona schválily. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č.258, SN č.427, SL č.404)

Chci ještě sdělit důležité usnesení Sněmovny národů Sněmovně lidu. Sněmovna národů včera na zvláštní schůzi projednávala návrh zákona o Státní bance československé a návrh zákona o bankách. Při opětovném projednání oba tyto zákony schválila, takže je zde shodné usnesení obou sněmoven.

Vzhledem ale k tomu, že při projednávání těchto dvou zákonů došlo k časovému rozdílu v jejich schvalování v obou sněmovnách, doporučuji vám - byť to není zcela obvyklé, ale je to i v dohodě s navrhovatelem - abychom, protože nyní je již příliš pozdní doba, než aby tento zákon mohl nabýt účinnosti, který je v tisku a který schválily obě sněmovny, tj. 1. leden, souhlasným usnesením sněmoven, pro které platí normální pravidla zákazu majorizace ve Sněmovně národů, schválili změnu účinnosti na 1. únor 1992.

Myslím, že to je věc o které není třeba vést rozpravu, není to můj osobní názor, konzultoval jsem to s řadou právníků, poslanců i s pracovníky legislativního odboru. Je to v zájmu věci, aby se nám neobjevovaly takové jevy, že ve Sbírce jsou zákony, které mají účinnost dřív než nabyly platnosti, což samozřejmě není žádoucí.

Nechávám o tomto návrhu na usnesení hlasovat. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.) (12.05 hodin)

SN ČR - 63, proti 1, 4 se hlasování zdrželi. SN SR - 48, proti nikdo, 9 se hlasování zdrželo. SL - 109, nikdo proti, 14 se hlasování zdrželo. Obě sněmovny tento návrh schválily.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, je 12.05 hodin, přerušuji tuto schůzi. Odpoledne začneme ve 13.30 hodin.

(Schůze opět zahájena ve 14.07 hod.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, milí hosté, budeme pokračovat v odpoledním jednání. Na programu máme:

25

vládní návrh zákona o úpravě a vypořádání majetkových vztahů v družstvech (tisk 1047) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1144).

Jak víte, rozprava už byla ukončena. Na pořadu k tomuto bodu programu budou teď závěrečná vystoupení zástupce federální vlády a obou zpravodajů.

Žádám zpravodaje pana poslance Tyla a pana poslance Šterna, aby zaujali svá místa.

Než přistoupíme k tomuto bodu programu, poprosil bych ještě předsedu volební komise pana poslance Kříže, aby přednesl resp. seznámil sněmovny s výsledky voleb na místopředsedu federálního fondu národního majetku.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, kolegyně, zápis o volbě místopředsedy federálního fondu národního majetku - komise poslanců FS, kterou SL a SN zvolila pro tajnou volbu předsedy, místopředsedy, členů prezídia a členů dozorčí rady federálního fondu národního majetku ČSFR zjistila, že pro volbu místopředsedy prezídia federálního fondu národního majetku poslanců SL bylo odevzdáno 105 hlasovacích lístků. Poslancům SN bylo odevzdáno 104 hlasovacích lístků. Po skončení hlasování komise zjistila: Hlasování se zúčastnilo 95 poslanců SL, 90 poslanců SN. Hlasování se zdrželo 10 poslanců SL, 14 poslanců SN. Odevzdáno bylo celkem v SL 88 platných hlasovacích lístků, v SN 88 platných hlasovacích lístků. Neplatných hlasovacích lístků bylo v SL 2 a ve Sněmovně národů 2.

Volební komise zjistila, že pro ing. Jana Klacka bylo odevzdáno 36 hlasů V SL, 35 v SN. Pro ing. Josefa Kučeráka bylo odevzdáno 40 hlasů v SL, 36 hlasů v SN. Pro dr. Lastoveckou bylo odevzdáno 8 hlasů v SL, 16 hlasů v SN.

Volební komise konstatuje, že nikdo nebyl zvolen nadpoloviční většinou přítomných poslanců v SL a nadpoloviční většinou poslanců v SN a neobdržel největší počet platných hlasů v součtu obou sněmoven.

V souladu s usnesením FS číslo 236, čl. 3, odst. 3 pro volbu členů prezídia, předsedy a místopředsedy a členů dozorčí rady federálního fondu národního majetku, vláda navrhne nového kandidáta a volby se budou opakovat. V Praze dne 19. prosince 1991. Podepsán předseda komise a členové komise.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Na Federální shromáždění se obrátilo několik mladších spoluobčanů. Jedna paní poslankyně a jeden pan poslanec nám o tom chtějí něco krátce říci. Prosím.

Poslanec SN K. Stome: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, chtěl bych využít této možnosti, neboť jsme prostřednictvím svého kolegy exposlance Michaela Kocába dostali všichni jako poslanci FS pozdrav od dětí ze zotavovny v Harrachově, s přáním úsměvné nálady. Dovolte, abychom tuto úsměvnou náladu mohli vám zprostředkovat tak, že moje kolegyně paní dr. Čejková by vám přečetla příslušné pasáže z onoho dopisu a naši pracovníci by vám potom rozdali odznáčky, které mají tuto dobrou náladu navodit. Já vám velmi děkuji.

Poslankyně SL M. Čejková: Takže, nyní z toho dopisu:

"Jsme děti, které tráví 2 měsíce v dětské ozdravovně v Harrachově. Stále slyšíme o složité práci ve Federálním shromáždění. Víme, že rozhodnutí se budou týkat nás, budoucí generace. Rozhodly jsme se, že poslance v práci povzbudíme. Vyrobily jsme pro ně panďuláky. Z jedné strany se usmívají a z druhé se mračí. Až je budou mít připnuté na klopě, aby poslanci i ti panďuláci měli stále úsměv na tváři. 24 chlapců a jedna dívka. Sestřičky Jindra a Jarka z dětské ozdravovny U Krakonoše v Harrachově." (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dámy a pánové, nedovedu si představit nic povzbudivějšího pro naše nastávající jednání.

Dovolte tedy, abychom přešli k vlastnímu tématu odpoledního zasedání. Jde o projednávání pokračování v bodu vládního návrhu zákona o úpravě a vypořádání majetkových vztahů v družstvech. Víte, že jsme rozpravu skončili a měla by zaznít závěrečná slova. Prosím zástupce federální vlády, pana ministra Dlouhého, aby se ujal slova.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Nevím, zda toho "panďuláka" mám nastavit tak, jak se usmívá, nebo jak se mračí, nebo zda ho mám během hlasování otáčet.

Pane předsedající, dámy a pánové, budu velmi stručný. Jak je vám asi známo, na zasedání federální vlády předevčírem večer jsem informoval o průběhu projednávání zákona, který máme dnes na pořadu jednání, s tím výsledkem, že federální vláda vzala na vědomí a aprobovala můj postup, když jsem informoval o bodech společné zprávy hospodářských výborů, se kterými federální vláda nesouhlasí. Současně tím tedy federální vláda aprobovala můj postup, když jsem vyjádřil souhlas s ostatními skutečnostmi. Znamená to tedy, že platí nadále nesouhlas federální vlády ohledně tzv. otázky váhy hlasu, ohledně § 6 odst. 5 písm. g) týkající se skutečnosti, že součástí transformačního projektu bude i rozhodnutí o další existenci družstva, a konečně s § 24 odst. 2.

S ostatními věcmi, které souvisejí se společnou zprávou hospodářských výborů vláda souhlasí. Myslím, že je zbytečné, abych opakoval argumenty, které zde z mé strany, ze strany zpravodajů i v diskusi zazněly.

Chtěl bych se zmínit pouze o jedné skutečnosti. Domnívám se, že váha hlasu je skutečnost, která bude podléhat jednoznačně hlasování. Chtěl bych však v souladu s tím, že jsem vždy razil myšlenku, že hledání konečného tvaru tohoto zákona, který by byl přijatelný pro naši sněmovnu a který by byl samozřejmě - neboť to je jeho hlavním cílem - přijatelný pro zemědělskou veřejnost, je to neustálé hledání kompromisu. V této souvislosti bych chtěl ještě jednou připomenout souvislosti spojené s § 6 odst. 5 písm. g) a některými pozměňujícími návrhy, které zazněly zde v diskusi.

Chtěl bych vás velmi důrazně požádat, abyste propojenosti těchto skutečností věnovali ve svém hlasování maximální pozornost. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane ministře. Poprosil bych nyní zpravodaje v pořadí, o jakém se snad dohodnou. Slovo má pan poslanec Štern.

Zpravodaj SN J. Štern: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nerad bych zdržoval. Myslím si, že čím dříve přistoupíme k hlasování, tím lépe. Jen bych chtěl upozornit na to, že neustále probíhala jednání politických stran o konečné podobě zákona, v jaké by byl přijatelný pro to, aby zákon byl průchodný a aby získal dostatečný počet hlasů v parlamentě.

V této souvislosti zástupci politických stran - OH, ODS, ODA, KDH, KDU a ODU-VPN - dospěli k názoru, že v bodech, s nimiž vláda nesouhlasila, je potřeba hledat určitý kompromis, určité kompromisní znění, které umožní přijetí zákona jako celku. Tyto body víceméně tvoří logický celek. To znamená, že váhu hlasu nelze odtrhnout od toho, jestli mohou nečlenové, oprávněné osoby hlasovat o budoucím osudu družstva, nebo ne. To jsou spojité nádoby a z tohoto důvodu by bylo užitečné zahájit hlasování o tomto zákonu právě hlasováním o těchto bodech, a sice v určité posloupnosti tak, jak to má logickou věcnou souvislost, o které jsem hovořil.

Z toho důvodu bych navrhoval postup, že by se nejprve hlasovalo o § 12a, což je vlastně návrh hospodářských výborů. To je návrh usnesení hospodářských výborů, který hospodářské výbory odsouhlasily, avšak vláda s nimi nevyslovila souhlas. Tudíž procedurálně se staly prvním procedurálním návrhem k příslušnému paragrafu. Navrhuji zahájit hlasování o tomto pozměňujícím návrhu hospodářských výborů a poté - aspoň tak činí dohoda - pokud by tento návrh prošel, navrhuji, aby se hlasovalo o návrhu poslance Világiho k § 12a, který určitým způsobem váhu hlasu upravuje.

Potom by bylo vhodné hlasovat o návrhu hospodářských výborů k § 6 odst. 5g), tj. opět to, s čím vláda vyslovila nesouhlas. Stalo se to vlastně pozměňovacím návrhem, ale v souvislosti s návrhem poslance Fišery, a mělo by se hlasovat o těchto návrzích najednou. Když tak, ať mě pan poslanec Fišera poradí, kde je jeho návrh. Je to § 7 str. 9. Čili aby se hlasovalo najednou o návrhu hospodářských výborů, který máte v tisku 1144 na str. 7, je to písmeno g), a aby to tam tedy zůstalo proti stanovisku vlády, ale současně aby se upravil v logické souvislosti s tím § 7 odst. 3, aby to bylo složitější, podle druhé části návrhu pana poslance Fišery, čili podle té části, "jestliže pro návrh podle § 6 odst. 5g) hlasovala nadpoloviční většina přítomných členů družstva". Samozřejmě při hlasování všechno podrobně vysvětlíme, jenom to uvádím jako záležitost, která kdyby dostala určitou podobu, tak zákon bude parlamentem průchodný. Politická účelovost samozřejmě není hlavní důvod, ale věcně formálně je důvodem to, že se zde jedná o určitou logickou konstrukci toho, jak se bude rozhodovat o budoucnosti družstva a jakými formálními prostředky budou disponovat jednotliví členové a oprávněné osoby. To vše v jedné vazbě, v určité logické konstrukci. Čili proto navrhuji tento postup.

Potom by se normálně přešlo po absolvování tohoto komplikovaného postupu na pozměňovací návrhy, jak jdou od § 1 dál. Čili to je můj návrh, který je podepřen stanoviskem mnoha politických klubů.

Dále bych se chtěl vyjádřit k panu ministrovi Dlouhému, že totiž vláda nesouhlasila ještě v § 5 odst. 2 s tím dodatkem o 10 % čistého jmění, které se odečítá na rezervu pro restituce. Toto se také stalo pozměňovacím návrhem. Připomínám to jen pro pořádek. Dále vláda nesouhlasila s § 24 odst. 2, který se také stává pozměňovacím návrhem. Čili abychom věděli, co z té zprávy nebo návrhu usnesení hospodářských výborů v tisku 1144 se stává pozměňovacími návrhy.

Pozměňovacími návrhy se stávají ty čtyři vládou odmítnuté věci. To znamená váha hlasů, § 6 odst. 5g), tj. to rozčlenění družstev atd. § 5 odst. 2a), ta věta "k této částce se připočítá další částka" atd., tj. také pozměňovací návrh, a potom § 24 odst. 2, tj. také pouze pozměňovací návrh.

My to takto máme připravené, ale navrhuji tento poněkud netradiční, ovšem pro průchodnost zákona myslím nezbytný postup hlasování ve sněmovně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji Šternovi. Nyní prosím pana zpravodaje poslance Tyla.

Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, k tomu, co říkal kolega Štern, je třeba pouze dodat, že pokud jde o § 12a), je tam více pozměňovacích návrhů, tam budeme muset rozhodnout mezi více pozměňovacími návrhy, to by bylo porušení jednacího řádu. Ale v zásadě souhlasím s tím, abychom pro logiku věci, kterou dost intenzivně nezdůraznil, postupovali od § 5, pak 6, § 12 a § 24 a pak budeme mít kostru toho, k čemu můžeme přijímat pozměňovací návrhy. Řekl bych, že pokud to takto bude upraveno, řada pozměňovacích návrhů ztratí význam a budeme postupovat rychleji. To je v podstatě všechno.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Předpokládám, že proti takto logicky zdůvodněnému postupu nejsou námitky. Prosím o vaši soustředěnost a trpělivost, abychom mohli zahájit hlasování. Hlásí se pan poslanec Fišera. Prosím.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, je to sice velmi lákavá konstrukce, ale já jsem předpokládal, že bude hlasováno v pořadí, jak byly návrhy předloženy. To, co mi navrhujete, je příliš ostré proti postupu, který by dával šanci, aby zákon vypadal případně výhodněji podle představ, které mám já a které odpovídají původní představě vlády. Bohužel nemohu za sebe s rozdělením návrhů v této fázi jednání parlamentu souhlasit. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, prosím, aby sme si ujasnili, čo je základný materiál a k čomu je čo pozmeňujúci návrh. To je dosť podstatné. Pán minister Dlouhý tu uvádzal materiál, vládny návrh, to je tlač 1047. Je tu potom návrh 1144, ktorý je návrhom hospodárskych výborov, ktorý sme chápali ako pracovný. Je veľký rozdiel, keď budeme pozmeňujúci návrh považovať voči vládnemu návrhu alebo voči tomu, ktorý je hospodárskych výborov. Ujasnime si to tým viac, pán predsedajúci, že keď na začiatku k tomu bola diskusia, kedy sme chceli vedieť, čo je základom, tak ste povedal - a je to zachytené v zázname, že posudzujeme a diskutujeme obidva návrhy. Ale k obidvom návrhom asi nebudeme môcť hlasovať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Bylo by jistě obtížné hlasovat k oběma návrhům. Prosím, zpravodaj Štern.

Společný zpravodaj výborů SN J. Štern: Skutečně se pamatuji, že pan předsedající to takto řekl a předpokládám, že se nějak uřekl nebo měl na mysli, že jsou tu k dispozici dva návrhy. Předmětem jednání pochopitelně podle jednacího řádu nemůže být nic jiného než vládní návrh ve znění návrhu usnesení hospodářských výborů. S výjimkou bodů, kde vláda nesouhlasí, ty se stávají prvními pozměňovacími návrhy k danému paragrafu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP