(Jednání zahájeno v 9.25 hodin.)
Přítomno: | 137 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bartončík, Dienstbier
J. st., Gebas, Kavan, Kňažko, Petrovič, Sahligerová,
Sedlák, Šidík, Vrchovský, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Arnošt, Ovčačíková, Pernica Fr.,
Valtr, Váňa
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Gémesi, Hrivík, Kováč Marián,
Mečiar, Mináč, Mišura, Pánis,
Roman, Slota, Vicen, Glosíková
(Jednání znovu zahájeno v 9.25 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
kolegyně a kolegové, zaujměte svá
místa v sále, budeme pokračovat v přerušené
schůzi. Protože je třeba o jednom procedurálním
návrhu rozhodnout, prosím, abyste si sedli na svá
místa, abychom mohli hlasovat.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, znovu vás žádám, abyste v
zájmu klidného a pozitivního průběhu
schůze zaujali svá místa. Budeme pokračovat
v přerušené 19. schůzi obou sněmoven.
Na počátku máme jeden procedurální
návrh. Pan ministr Klaus požádal o souhlas,
aby při projednávání návrhu
rozpočtu mohl s ním být jeho náměstek
pan Kočárník. Dávám o tomto
návrhu hlasovat.
(Hlasuje se.) (9.27 hodin)
Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(SN - 92, SL - 79) Děkuji.
Kdo je proti? (SN - 1, SL - 1)
Kdo se zdržel hlasování? (SN - 2, SL - 2) Děkuji.
Návrh bych schválen. Prosím pana náměstka,
aby zaujal své místo po boku svého ministra.
Prosím pana zpravodaje Senjuka, aby zaujal své zpravodajské
místo po boku ostatních zpravodajů.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, včera jsme ukončili rozpravu k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1992 - tisk 1118 - a projednali jsme i návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
- tisk 1153. Nyní uděluji závěrečné
slovo, nejprve za navrhovatele, ministru financí a místopředsedovi
federální vlády Václavu Klausovi.
S technickou poznámkou se ještě hlásí
poslanec Niedoba.
Poslanec SL V. Niedoba: Vážené Federální
shromáždění, v úvodu mého
včerejšího vystoupení jsem vás
oslovil jménem klubu Koexistence-soužití. Nedopatřením
se mi z této věty vytratilo slovo MKDH. Tato věta
měla znít: Jménem poslaneckého klubu
MKDS Koexistence-soužití. Ještě jednou
se omlouvám členům našeho klubu, poslancům
za MKDH.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkujeme. Slovo má
pan ministr.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte
mi, abych snad naposledy letos promluvil v předvánočním
čase ke státnímu rozpočtu.
Za prvé bych vám chtěl opravdu velmi poděkovat
za váš seriózní přístup,
za vaši spoustu pozměňovacích návrhů
a za velmi podrobné studium této velmi složité
problematiky. Myslím, že tím byl vyjádřen
náš společný zájem o to, abychom
byli schopni dnes předložit co nejracionálnější
státní rozpočet.
Přesto si nemohu odpustit poznámku k některým
vystoupením - a jmenoval bych zejména vystoupení
poslance Ransdorfa. Mám pocit, že kdyby přišel
včera na naši schůzi návštěvník
z Marsu, který nevěděl nic o našem posledním
čtyřicetiletém hospodaření,
musel by nabýt dojmu, že jsme zde žili v idylickém,
velmi produktivním, efektivním a fungujícím
světě, který se nějakým záhadným
způsobem v posledních dvou letech změnil
v něco strašně špatného. (Potlesk.)
Myslím, že tento přístup by nás
asi moc daleko nedovedl.
Chtěl bych říci opravdu spíše
obecné věci, protože stanoviska vlády
k jednotlivým pozměňovacím návrhům
jsme v hodinách a hodinách nesmírně
pracných příprav, za které děkuji
všem zpravodajům, sdělili a zpravodajové
budou znát stanoviska vlády k jednotlivým
bodům. Pokud by někdy došlo v nějaké
chvíli ve složitém projednávání
k nějakým nejasnostem, stanovisko doplníme
v průběhu dalšího jednání.
Chtěl bych tedy říci několik obecnějších
poznámek. V několika vystoupeních zde bylo
požadováno, aby záměrně a vědomě
vznikl deficit státního rozpočtu. Chtěl
bych říci - a bylo to také v mém včerejším
úvodním vystoupení - že nesdílíme
tento názor. Vysvětloval jsem podrobně důvody,
proč tento názor nesdílíme. Neuměl
bych je teď zopakovat lépe, než jsem říkal
včera, ale argumentuji tím, že vyrovnaný
rozpočet, nedeficitní rozpočet je výzvou
k rozpočtové kázni, že má význam
pro mezigenerační posuny. Je velmi sporné,
jaký by měl deficitní rozpočet vlastní
ekonomický efekt na veličiny, jako je výroba,
zaměstnanost, dovoz a ceny. Konečně jsem
uváděl pátý důvod, který
je ekonomicky možná složitější,
a to, že deficit státního rozpočtu v
ekonomice, jaká je naše, při neexistenci rozvinutých
finančních, peněžních, kapitálových
trhů, při neexistenci volného ladem ležícího
kapitálu, který jen čeká na své
použití a nechce ho dát nikam jinam a dá
ho do kvalitních - řekněme - neriskantních
státních obligací, toto u nás není
platné.
Deficit státního rozpočtu by s výjimkou
čirého vytisknutí peněz vedl k tzv.
vytěsňování, vytlačování
jiného použití našich existujících
finančních prostředků, takže
sumární efekt by byl spíše záporný
než kladný. Tento složitější
ekonomický argument bych chtěl zdůraznit,
aby bylo zřejmé, co mám na mysli. Čili
vláda nadále opravdu nechce žít s deficitním
rozpočtem a já musím říci i
v pokusu o obranu sama před sebou, i v pokusu o obranu,
aby nehrozilo uvolňování rozpočtové
kázně a sklouzávání do deficitu
hlubšího a hlubšího. Myslím, že
tento názor a postoj by měli poslanci s vládou
sdílet, protože v tom jsme na stejné lodi.
Diskutovalo se zde v řadě diskusních příspěvků
o reálnosti či nereálnosti vyrovnanosti rozpočtu,
zejména ve vazbě na reálnost a nereálnost
příjmů. Chtěl bych nejdříve
poprosit o nějakou dohodu o terminologii. Moc bych prosil,
abychom nepoužívali slova skrytý deficit, nominální,
vyrovnaný, reálný, nevyrovnaný apod.
Vláda i já přijímáme slovo
"napjatý". My přijímáme
slovo napjatý, my přijímáme slovo
rozpočet pohybující se na ostří
nože, rozpočet, který díky tomu pohybu
na ostří nože může sklouznout na
tu či onu stranu. V tomto smyslu ano. V tomto smyslu všechny
naše ekonomické odhady příjmových
a výdajových položek jsou samozřejmě
odhady, nejsou to diktáty, nejsou to plánové
direktivy a tyto odhady jsme dělali tak, jak jsme uměli.
Každá ekonomická veličina má
svou míru pravděpodobnosti. Dovedeme vypočítat
směrodatnou odchylku, standardní chybu, ve které
se bude používat. Velmi mě včera potěšil
pan poslanec Sokol, matematik, tím, když říkal,
že ve složitých technických systémech,
kde není chování 15 miliónů
ekonomických subjektů, kteří se mohou
svobodně rozhodnout, jestli udělají to či
ono, tak i ve složitých ekonomických systémech
2 % chyba odhadu výsledků je považována
za zcela přijatelnou. V tomto smyslu všechny naše
odhady se pohybují v tomto rozpětí pravděpodobnostních
možností.
Rád přijímám všechny úvahy
o napjatosti, o úsilí, aby to takto dopadlo apod.
Ale skutečně nepoužívejme termín
skrytý rozpočet, nominálně vyrovnaný,
reálně nevyrovnaný apod. To není pravda,
protože skrytý deficit, to bychom vědomě
opomněli položku tu či onu v našem rozpočtu,
nenapsali ji vůbec do těchto knížek,
věděli, že ji stejně musíme udělat
a zakryli to před parlamentem a naší veřejností.
Takže bych prosil debatu o tom, jestli rozpočet dopadne
přesně tímto způsobem, jak je zde
napsáno, nebo nedopadne v těchto velmi neklidných
vodách naší ekonomické transformace,
to samozřejmě respektuji. Ale žádná
skrytá vědomá deficitnost, kterou by vláda
vědomě do rozpočtu zabudovala, tak prohlašuji,
že nic takového tam není.
Na několika místech se za skrytý deficit
- nevím přesně, kdo to řekl - považuje
to, že nějaký výdaj neprovedu. To přece
není deficit. Jestli mám vyrovnaný svůj
rodinný rozpočet a nekoupím si ještě
v tomto roce televizi, neznamená to, že mám
skrytý deficit. Nemám na to, koupit televizi, a
já si ji prostě nekupuji. V tomto smyslu některé
výdajové položky se do rozpočtu nedostaly.
Rozpočet s nimi nepočítá, ale není
to skrytým deficitem, jak se tady v několika případech
ozvalo.
Myslím, že není důvod kritizovat ani
- jak říkal pan poslanec Borguľa - ani vysokou
míru aktivizace příjmů z minulosti.
To je termín, který jste použil. Nevidím
důvod, proč bychom nemohli ty příjmy,
kterých ještě máme málo z minulosti,
si šetřit nějakým jiným způsobem.
My máme v Sovětském svazu podle mého
názoru pohledávky zcela nedobytné ve výši
blížící se 5 miliard dolarů.
Všichni víme, že 5 miliard dolarů přepočítáno
na koruny by bylo 150 miliard korun, což je více než
celý federální rozpočet, který
my tady složitě schvalujeme a diskutujeme o něm.
Kdybychom jakoukoli položku, jakoukoli část
z těchto 5 miliard dolarů mohli použít,
nevidím důvod ke kritice vysoké míry
aktivizace příjmů nebo aktiv jakýmkoli
způsobem v minulosti vzniklých.
Nevidím důvod (náměty pana poslance
Zemana) vyčerpávat aktiva. Svým způsobem,
kdyby chtěl parlament přitlačit vládu
ke "zdi", doporučí vyčerpání
aktiv, aby se jakýkoli manévrovací prostor
snížil.
K odložení splátek: Každý dlužník
se pokouší vyjasňovat podmínky splacení
svého dluhu. Pokud se podaří toto udělat
se Státní bankou československou, opět
bych v tom neviděl skrytost deficitu. Viděl bych
v tom pokus tímto způsobem vyrovnat státní
rozpočet.
To je k problematice reálnosti a nereálnosti, napjatosti
a nenapjatosti rozpočtu.
Řekl jsem ve svém úvodním projevu,
že opravdu mezi zákonitostmi, které objevujeme,
je zákonitost, že v druhém poliberalizačním
roce dochází k velkým rozpočtovým
problémům v každé ekonomice, která
to udělala. My bohužel s nimi také počítáme.
Další bod, o kterém bych se chtěl zmínit,
je problém, kterého se dotkl poslanec Kincl, ale
pokračovalo to v řadě dalších
příspěvků, které zde nebudu
teď vypočítávat. Objevily se zde a objevují
se požadavky na věcnou politiku. Doufám, že
to nejsou požadavky na plánování. Já
jsem řekl v úvodu, že vláda je schopna
dělat takovou politiku, na kterou má. Dnešní
politika vlády už není politikou příkazů,
rad, návodů, ale je prostě politikou vládních
výdajů, do určitých konkrétních
oblastí. Prohlašujeme, že i když v rozpočtech
narůstá podíl výdajů jiného
typu, narůstá nezbytně nutně prostor
pro věcnou politiku státu. V daném případě
a na této půdě hovoříme o věcné
politice federální vlády. Prostě prostor
je takový, jaký je. Kolik je v miliardách
pro exportní program, kolik je v miliardách na konverzi,
kolik je v miliardách tohoto typu. Čili my žádnou
další věcnou politiku, ale zejména na
úrovni federální vlády, v našich
kompetencích nejsme v podstatě schopni dělat.
S tím souvisí i názor poslance Kučery
na to, že by chtěl injekci 30 miliard korun na podporu
výroby nebo čeho. Prohlašuji, že vláda
těchto 30 miliard nevlastní. Kdyby je vlastnila,
nemáme žádný problém s vyrovnaností
tohoto rozpočtu a naše jednání nejen
zde v těchto dvou, třech dnech by bylo daleko snazší.
K iluzím o možnosti použít prostředků
z fondu národního majetku: Už teď bylo
de facto rozhodnuto o použití 50 miliard z těchto
fondů, které však tyto fondy dnes v žádném
případě ještě nevlastní.
Kdyby tyto fondy měly nějaké prostředky,
dalo by se o jejich širším užití
eventuálně uvažovat. Až budou ustaveny
všechny orgány fondů mohly by někam
dávat injekce, mohly by po dohodě s vámi
rozhodovat o tom, zda chtějí dávat injekce
na podporu výroby, do podpory existence zadlužených
podniků, nebo jestli chtějí raději
dávat injekce na ekologii, injekce na zdravotnictví,
školství a podobně. Existuje mnoho konkurenčních
položek. Takže injekce 30 miliard korun na podporu výroby
je skutečně injekcí, na kterou nemáme
a tudíž ji bohužel nejsme schopni poskytnout
naší ekonomice.
Myšlenka, že by vláda měla do měsíce
připravit plán strukturální adaptace
ekonomiky, se mi zdá zcela nerealistická. Opakuji
problém kompetencí tří vlád.
Federální vláda tuto kompetenci opravdu nemá
- teď z důvodů kompetenčních
- ale ona nemá tu kompetenci už proto, že více
a více privatizované ekonomiky už ne zcela
přijímá jakýkoli vládní
adaptační plán.
Na druhé straně připomínky, vedoucí
ke zvýšení adresnosti sociální
sítě, které zazněly nejen od poslance
Kučery, ale od řady z vás, naopak vláda
považuje za nezbytnou věc. V posledních týdnech
a měsících na svých zasedáních
je si této více a více vědoma a veškeré
úsilí vlády směřuje k jejímu
řešení. Ovšem nemůžeme dnes
slíbit, že do měsíce nebo nějaké
doby dáme konkrétní návrh zvýšení
adresnosti sociální sítě. Nemyslím,
že by to bylo možné dnes bezpečně
slíbit, ale zabýváme se tím, chceme
se tím zabývat a víc a víc jsme si
toho vědomi. To v každém případě.
Nechtěl bych se zde pouštět do analýzy
jednotlivých položek, do jednotlivých rozpočtových
kapitol. Protože tady se pohybujeme na velmi kluzkém
ledě. Opravdu od září probíhají
nepřetržitá jednání o výši
rozpočtových kapitol. Všechny tyto kapitoly
se dostávaly do mnoha vzájemně konkurenčních
diskusí a debat a mám pocit, že takové
rychlé pokusy ubrat půl miliardy zde, jednu miliardu
jinde, většinou nevedou k zracionálnění
naší veškeré činnosti.
Pan poslanec Wagner vyslovil názor na přebujelé
aparáty vlády a vlád. Skutečně
se snažíme aparáty snižovat, každé
naše ministerstvo výrazně snižuje počet
zaměstnanců. Můžeme vás ubezpečit,
že naše personální oddělení
mají příkaz kdykoli to jde ubírat
počet zaměstnanců. V letošním
roce vláda snižuje jako celek počet zaměstnanců
o 10 % a plně věřím, že tento
předpoklad - věřím tomu osobně
- bude v realitě proti tomuto záměru překonán.
Tím bych skončil své závěrečné
slovo. Vláda jasně řekla vašim zpravodajům
k pozměňovacím návrhům své
stanovisko. Prosil bych vás, abyste vlastní hlasování
prováděli kromě svého nejlepšího
svědomí i na základě těch argumentů,
které jsem teď zde uváděl.
Ještě jednou bych chtěl poděkovat vám
všem a zejména těm, kteří seděli
několik posledních dnů dlouho do noci a připravovali
toto zasedání. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji místopředsedovi
vlády ministru financí Václavu Klausovi za
jeho závěrečné slovo. Nyní
prosím zpravodaje v pořadí, které
si sami určili, aby zaujali svá místa u řečnického
stolu a podali své závěrečné
zprávy.
Poslanec SL M. Borguľa: Vážené kolegyne
a kolegovia, myslím, že diskusia zodpovedala tomu,
čo som povedal vo svojej spravodajskej správe. Sú
dva názory, ktoré na jednej strane pramenia z akéhosi
politického názoru. Ale nestaval by som to len do
politickej roviny, ale aj do odbornej ekonomickej roviny.
Jedna časť poslancov hovorila v diskusii o rozpočte,
ktorý je vyrovnaný, druhá časť
- väčšina - hovorila o tom, že rozpočet
je skryto alebo otvorene nevyrovnaný. V tomto zmysle konkrétne
návrhy nepadli, okrem dvoch. Jeden je zapracovaný
v uznesení o pláne a rozpočte, ktorý
by mal meniť charakter vyrovnaného rozpočtu
na nevyrovnaný, druhý návrh podal kolega
Zeman na úpravy, ktoré by tiež znamenali nerovnosť
rozpočtu. Ja som tiež toho názoru, že
rozpočet je vnútorne nevyrovnaný. Túto
vec by bolo treba aj priznať a na základe toho vyvodiť
opatrenia. Odporúčam, aby boli tieto názory
premietnuté aj do záverečného uznesenia
a aby bol takto rozpočet prijatý.
Pokiaľ sa jedná o konkrétne návrhy,
chcel by som len k trom z nich zaujať stanovisko. Jedná
sa o návrhy v oblasti sociálnych opatrení.
Objavili sa v diskusii návrhy na to, aby príspevok
140 Kčs dostali nezamestnaní, pretože sú
to síce vekovo činní ľudia, ale svojím
charakterom, tým, že sú nezamestnaní,
sú vlastne ekonomicky nečinní. Mali by sme
ich preto medzi ekonomicky nečinných zaradiť,
ako sú tam zaradené deti a dôchodcovia.
Prijatie tohto návrhu podporujem. Znamenalo by to pri súčasnej
dĺžke nezamestnanosti asi 300 - 400-miliónový
dopad, čo by samozrejme neznamenalo vytvorenie precedensu
pre nevyrovnanosť rozpočtu, pokiaľ neprijmeme
návrhy kolegu Zemana a ďalších. Bolo by
možné tento výdaj vyrovnať mobilizáciou
zdrojov.
Podobný bol zámer smerujúci k tomu, aby z
časti tentokrát už ekonomicky činných
občanov sme priznali vyrovnávací príspevok
pre tých, ktorí sú v sociálne najslabších
kategóriách. Tento návrh je konkrétne
sformulovaný do podoby, že by to mali byť občania,
ktorí majú príjem do 3 000 Kčs a ako
bolo dnes upresnené, brutto.
Aj tento návrh podporujem, pretože tým by sme
náraz, ktorý zapríčiňujeme
odobratím tohto príspevku, skutočne diferencovane
preniesli len na tie skupiny, ktoré sú ekonomicky
silnejšie. Myslím si, že tento príspevok
je rovnako nesystémového charakteru, že ho
bude treba postupne odstrániť, ale toto odstraňovanie
by mal tento parlament svojím politickým rozhodnutím
zvážiť. Podporujem, aby aj v tomto prípade
sme vyhoveli, aj keď by to malo rozpočtový
dopad, ktorý by sa však dodatočnou mobilizáciou
zdrojov, trebárs, ako hovoril pán minister, deblokáciou
niektorých iných našich požiadavkov dal
v rozpočte dobehnúť a neznamenal by a priori
jeho nevyrovnanosť.
Posledná vec, ku ktorej by som vystúpil, je otázka
predĺženia podpory v nezamestnanosti. De facto pôjde
o skrátenie. Momentálne je podpora v nezamestnanosti
12 mesiacov, vo vládnom návrhu je navrhnutých
6 mesiacov. V diskusii sa objavil názor, aby bola 12 mesiacov
brutto, tzn. 10 mesiacov plus 2 mesiace povinného, takže
fakticky by sa jednalo o skrátenie z 12 na 10, ale oproti
vládnemu návrhu o predĺženie zo 6 na
10 mesiacov. Z hľadiska rozpočtového by takéto
opatrenie nemalo žiadny dopad na rozpočet, pretože
priemerná doba čerpania podpory v nezamestnanosti
je momentálne 4 mesiace. Keď by vznikli horšie
ekonomické podmienky a získať zamestnanie by
bolo obtiažnejšie, je predpoklad, že by stúpla
na 6 - 8 mesiacov, čím by sme stále boli
v tolerancii, ktorá sa tu navrhuje, t.j. do 10 mesiacov.
Nepredpokladá sa teda, že by to malo dodatočné
nároky na rozpočet, aj podľa vyjadrenia zástupcu
vlády, s ktorým sme to včera konzultovali,
by bola táto operácia z ekonomického hľadiska
čistá.
Toľko vyjadrenie aspoň k časti pozmeňujúcich
návrhov. K návrhom, ktoré budem neskôr
predkladať, by som sa potom ešte zvlášť
vyjadril. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím druhého
zpravodaje pana poslance Zemana.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
budu velice stručný, protože každý
ze zpravodajů, jenž bude uvádět jednotlivé
pozměňující návrhy, případně
řekne jednu, dvě věty jako komentář.
Zde bych se soustředil pouze na úvodní obecnější
poznámky.
Především bych chtěl za gesční
výbory velice poděkovat všem, kteří
zde včera vystupovali, za věcnou a klidnou diskusi
a za to, že jsme si alespoň jednou v roce uvědomili,
že vedle věcí, které nás rozdělují,
jsou také věci, které nás spojují,
a že jednou z nich je právě státní
rozpočet.
Za druhé, aby to neznělo tak úplně
smířlivě, chtěl bych důrazně
požádat vládu, aby se již nikdy nepokoušela
předložit nám v rámci jednoho zákonného
bodu deset zákonů. Samozřejmě, nasadili
jsme na to dva výbory, nasadili jsme na to šest zpravodajů,
jsme na pokraji svých fyzických i duševních
sil, pokud jsme kdy jaké měli, a nemáme zájem
odcházet do penze nebo spíše do invalidního
důchodu. Z tohoto důvodu se domnívám,
že poučení, které si z tohoto maratónu
odnášíme, by mělo být oboustranné
a vláda by v zájmu zachování přízně
parlamentu tyto pokusy neměla napříště
riskovat.
Za třetí bych chtěl předem blahopřát
všem těm, jejichž pozměňovací
návrhy budou přijaty, a naopak poprosit ty, jejichž
návrhy přijaty nebyly, aby zvážili,
zda toto nepřijetí je skutečně dostatečným
důvodem, aby nehlasovali pro návrh tohoto rozpočtu.
Poznámka předposlední. Všichni poslanci
měli možnost navštívit jak specializované
výbory, které projednávaly jednotlivé
rozpočtové kapitoly, tak výbor pro plán
a rozpočet, který se zabýval souhrnnou gescí.
Měli bychom zvážit, zda je vždy efektivní
a nikoliv pouze efektní vystupovat na plénu, aniž
bychom se pokusili své názory předem na těchto
výborech argumentovat, a navrhovat změny, jejichž
důsledky mohou být daleko hlubší, než
si plénum na první pohled uvědomuje. Myslím,
že tuto chybu kdysi udělala Česká národní
rada a našla odvahu ji napravit. My bychom měli mít
schopnost tuto chybu vůbec neudělat.
Dovolte mi skončit poznámkou poslední. Zdá
se mi, že v tomto parlamentu zapomínáme na
ty, jejichž neviditelná práce je daleko důležitější,
než se na první pohled zdá - na pracovníky
legislativního odboru Kanceláře FS, kteří
s námi a samozřejmě i s navrhovateli i zpravodaji
všech dalších desítek zákonů
sedávali dlouho do noci, a kterým zatím,
pokud vím, ještě nikdo nepoděkoval.
Takže dovolte, abych to udělal dnes. (Potlesk.)