Pátek 20. prosince 1991

(Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, jsou-li čísla tajná, neříkejte nám je.)

Ale ano. Já čísla nebudu uvádět, jenom chci poukázat na skutečnost, že v armádním rozpočtu je věnováno na mobilizační přípravu v miliónech částka jednotková - v řádu jednotek, kdežto devizové výdaje na styk se zahraničím, reprezentační výdaje a korunové výdaje na styk se zahraničím je 65x větší než tato částka, a to v řádech stovek miliónů.

Mohl bych uvádět další příklady. Já jsem jednal v myšlence napomoci správné věci tak, jak jsem se snažil celý život. Vaše reakce se projeví hlasováním. Vaší povinností je tyto věci znát. Proto se s tím obracím také na poslance Wagnera.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Osobně mám za to, že všichni poslanci, kteří vystupují, mají za to, že jednají v zájmu dobré věci. Prosím poslankyni Šormovou.

Poslankyně SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Mám velmi krátké vystoupení. Pokud jde o novelu zákona o sociálním zabezpečení, ráda bych jenom plénum upozornila, i vzhledem k vystoupení pana ministra Millera, že zřejmě došlo k omylu. Menší zvýšení daňových sazeb, než je uvedeno ve společné zprávě, kdy by se například sazba daně ze mzdy u pracujících důchodců zvýšila jenom o 70 % a ne o 100 %, jak je to navrhováno ve společné zprávě - tu variantu menšího zvýšení nikdo nenavrhl. Takovýto návrh nebyl podán. A já si myslím, že bychom se měli přiklonit k variantě vyššího navýšení, buď tak, jak je navrženo ve společné zprávě, nebo k ještě tvrdší variantě, jak ji navrhl kolega Prokop. Myslím, že bychom tím vyřešili i problém státního vyrovnávacího příspěvku u důchodců, kteří vedle pobírání důchodu mají ještě příjem z výdělečné činnosti. A větším navýšením daňové sazby by v rámci daně vlastně státní vyrovnávací příspěvek odvedli zpět státu.

Druhá poznámka se týká novely zákona o dani z příjmů obyvatelstva. Mám pozměňovací návrh, který je vlastně drobnou modifikací návrhu kolegy poslance Šedivého. Kolega poslanec Šedivý navrhl v § 4 písm. a) a v § 12 odst. 1 v písm. e) dikci, která mluví o tom, že vedle starobních důchodců se úprava dotýká také invalidních důchodců starších 60 let. Já myslím, že rozumím tomu proč to navrhl, ale zároveň by došlo k nepřehledné situaci, kdy by se to vztahovalo pouze na invalidní důchodce - zemědělce, zatímco nezemědělců by se to netýkalo.

Takže můj pozměňovací návrh je ve většině totožný s návrhem poslance Šedivého, pouze se netýká invalidních důchodců. Navrhuji tedy, aby v § 4 písm. a) zákona o dani z příjmu obyvatelstva byla na konci doplněna slova "s výjimkou pracovních příjmů členů za období, ve kterém jsou poživateli starobního důchodu ze sociálního zabezpečení".

K tomu se vztahuje i můj druhý drobný návrh - v § 12 odst. 1 se doplňuje písm. e), které zní "poskytovaných zemědělskými družstvy členům, kteří jsou poživateli starobních důchodů." Věcně ta změna spočívá pouze v tom, že se vypouští zmínka o invalidních důchodcích. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Paní poslankyně Šormová byla poslední přihlášená do diskuse. Ptám se poslanců, zda si ještě někdo přeje vystoupit v rozpravě? Hlásí se poslanec Tomis. Dávám mu slovo.

Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, obdržel jsem tak jako všichni návrh státního rozpočtu na rok 1992. Podle mého názoru - a myslím, že nejen podle mého názoru - je opět zahalen do tajuplného hávu. Ať mi to prominou kolegové ze Slovenska, ale jsem přesvědčen, že průhlednost tohoto rozpočtu by skutečně prospěla nám všem.

Při schvalování rozpočtu na rok 1991 jsme jednoznačně žádali vládu a zejména ministra financí, aby jsme rok 1992 ve spolupráci se statistikou zprůhlednil rozpočty tak, abychom věděli, kde, na co a odkud se která čísla berou.

Jistě nejen mně vadí to, že nedostáváme ona čísla, o nichž tady hovořil ministr Klaus v tom smyslu, jako že je všichni dobře známe a že není třeba o nich hovořit (například o výdajích na jednoho občana v České republice a na jednoho občana ve Slovenské republice). Myslím, že je chybou, že tato čísla nedostáváme, ne proto, abychom se na sebe špatně dívali, ale proto, abychom si objasnili řeči, které se vedou v kuloárech.

Stejně tak neznáme, jak se oněch 35 % do federálního rozpočtu naplňuje z České republiky a jak z Republiky slovenské. Stále jsou na to dotazy nejen od občanů, ale i od různých svazů a politických neparlamentních organizací.

Protože federální rozpočet převzal některé problémy sociálního zabezpečení a bude moci být schvalován teprve až budou provedeny tyto škrty v sociální oblasti, je třeba, abychom se i nad tím zamysleli. Jestliže se uvažuje o tom, že před schválením rozpočtu bude novelizováno oněch 9 zákonů ze sociální oblasti, pak je třeba, abychom znali názory občanů. Já vím, že v tomto směru máme problémy, protože se s občany málo stýkáme. Pokud však známe názory jejich, názory odborů nebo svazu důchodců, pak dospíváme k závěru, že návrh vlády je naprosto nesprávný a asociální.

Vláda měla nejen podle mého názoru nejdříve vyčerpat letošní plán finančních prostředků na ty věci, které by naší společnosti pomohly. Podle federálního ministerstva kontroly se zjistilo, že na strukturální změny z částky 3 mld. Kčs bylo čerpáno jen 383 mil. Kčs, což je 12 %. Nechce se mi věřit, že by naše podniky tyto finance nepotřebovaly. Poslanci hospodářských výborů navštívili různé slovenské podniky, takže víme, že už v únoru, březnu a dubnu podniky uplatňovaly tyto požadavky. Přitom jsou tady peníze nechány na skládce.

Na podporu investiční poptávky je vynaloženo z ročního objemu 600 mil. Kčs jen 60 mil. (8,3 %), a přitom stavební firmy odcházejí, rozpouštějí se, nemá kdo pracovat, nemá kdo stavět, a jsou nezaměstnaní.

Na podporu inovačního procesu nebylo čerpáno z plánovaných 400 mil. Kčs vůbec nic. Proč? Já se ptám, proč federální ministerstvo financí sedí na těchto penězích a čeká možná, že se tímto sezením peníze rozmnoží.

Stejně tak pro příští rok se měly nejdříve naplánovat finanční prostředky na rozvoj výroby, na rozvoj inovace a na rozvoj exportní politiky a teprve pak provádět škrty.

Vážené kolegyně a kolegové, pokud hovoříte s občany tak jako s nimi hovořím já, víte, že dnes skutečně jejich mzdy, a to u téměř 50 % obyvatel, vůbec nestačí na to, aby pokrývali své požadavky.

Zpravodaj tady správně řekl, že na sociální problematiku bude 1,1 mld. Kčs, ale o 60 % se zvýšily životní náklady. Jak tedy chceme vytvářet předpoklady pro to, aby tito lidé se nedostali do propasti bídy a živoření, jak se údajně naše hospodářství propadne podle názoru pana ministra Klause?

Já myslím, že nemůžeme schvalovat tyto sociální škrty z toho důvodu, že vláda - bylo nám to tu v průběhu roku několikrát řečeno - jednoznačně počítala s vyrovnávacím příspěvkem jako se součástí mzdy, jako součásti toho, když počítala, jak málo rostou životní náklady, protože tady máme vyrovnávací příspěvek. Najednou obratem ruky začne hovořit o tom, že vlastně není potřebný, že to stačí jen dát důchodcům a snad dětem. Nemohu s takovýmto názorem souhlasit a nesouhlasí s tím ani moji voliči.

Pokud hovoříme o důchodcích, nejde mi do hlavy, proč máme dvojí metr - tržní hospodářství ano, ale tržní nabídku pracovní síly ne. Tam už musíme hlídat kdo bude zaměstnán. Všichni jsme se ve výborech shodli na tom, že máme určitý počet lidí, kteří nepracovali, pracovat nebudou a podporu berou. Avšak je tu celá řada lidí, kteří pracovat chtějí a proto samozřejmě musí i zde být nabídka pracovní síly taková, aby každý podnikatel jak státní, tak soukromý, si mohl vybrat, koho bude chtít zaměstnat, tedy i důchodce. Jestliže souběh důchodů a zaměstnání důchodců chceme místo administrativní cestou řešit daněmi, jsem pro, ale samozřejmě v přiměřené míře, tak aby důchodce, který chce vydělat peníze na to, aby zaplatil nájem, na který by jinak neměl, nepracoval jen proto, aby to pak odvedl na daních. Každý důchodce to již má odpracované, za 40 let dal svůj podíl společnosti každý z nich.

Beru samozřejmě v úvahu i mladá manželství s dětmi a samoživitelky, kde je situace téměř nejhorší. Tady je třeba jak z jedné strany ponechat vyrovnávací příspěvek pro celou rodinu, tak samozřejmě je třeba zabezpečit i to, aby zůstala podpora po celou dobu, protože víme, že rodiny v produktivním věku do 30 let s malými dětmi - jestliže jeden z manželů nepracuje - se okamžitě dostávají pod hranici životního minima. Mnozí ještě stále nejsou ochotni žádat o sociální podporu. Připadá jim, jako, že si chodí pro to, nač mají nárok, ale připadá jim, že chodí žebrat, aby přežili do dalšího měsíce.

Domnívám se, že vláda by měla skutečně udělat všechno pro to, k čemu tady vláda je, to znamená podnítit rozvoj průmyslu, podnítit export a inovaci výroby. Každá cesta do zahraničí by měla přinést nové výrobní úkoly. Federální shromáždění by mělo být seznamováno s výsledky každé cesty, abychom věděli, že cesta stála například 100 tisíc, ale přivezlo se za několik desítek miliónů nabídek na práci.

Nemohu souhlasit s názorem místopředsedy vlády Klause, že není třeba dělat žádné korektury, žádné revalvace, protože všechno je v nejlepším pořádku. Vážení, my víme dobře, že export nemáme takový, jaký bychom očekávali a každý dovoz nás vlivem devalvací stojí ohromné peníze a platíme to skutečně západním zemím, které nám mají pomáhat na úkor nás všech.

Měli bychom najít kompromis v hospodářské a finanční politice mezi slovy pana Komárka a slovy pana ministra Klause nebo poslance Zemana a najít nějakou interpolaci, najít optimum naší měny, abychom se nestali rozvojovou zemí. Já osobně jsem teď byl ve styku s několika soukromými podnikateli, kteří dostali nabídky z Německa na výrobu z jejich materiálů u nás za směšné ceny. Řekli jim: To jsou u vás běžné ceny a mzdy. My vám dáváme o 0,30 Kčs za kus více, než byste dostali u vás. Proč ne? Do takového světla nás dostala vláda devalvace a průměrnou mzdou, která je již neúnosná.

Chtěli by přesunout tuto výrobu z jiných oblastí k nám, kde už dnes ve třetích zemích nechtějí za tyto ceny dělat. Děláme skutečně za ceny bídné, měli bychom si to uvědomit a vláda by měla pro to všechno udělat. Myslím, že stále platí ústava, která hovoří, že vláda má dbát o zvyšování životní úrovně a ne tlačit do propasti nejen naše hospodářství, ale také všechen lid. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou se přihlásil poslanec Šolc, po něm vystoupí poslanec Roman.

Poslanec SN J. Šolc: Jenom dvěma větami k polemickému vystoupení poslance Hubálka. Vůbec jsem neměl snahu stavět ho divného světla. Skutečně svou připomínku vyslovil na zářijovém setkání výborů při řešení Mošnova a nepoužil proporce 2/3, ale čísla snížit armádu na stav 45 tis. mužů, což je ve skutečnosti o dvě třetiny. Doufám, že to je k této polemice definitivní tečka.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Roman. Přeje si ještě někdo slovo?

Poslanec SN L. Roman (slovensky): Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, ako vieme, návrh zákona, ktorý prerokovávame je súhrn príjmov a výdajov federácie, ktorý vyjadruje finančné vzťahy súvisejúce s jeho funkciou.

Úloha štátneho rozpočtu, jeho štruktúra príjmov, zdrojov a výdajov, závisí na ekonomických a sociálnych podmienkach štátu. Z mnohých vystúpení, ktoré tu odzneli, je zrejmé, že to tak nie je. Je to skôr zbožné želanie, ktoré má slúžiť k celkovej ekonomickej transformácii našej spoločnosti. Bohužiaľ, často na úkor najslabších vrstiev spoločnosti.

Rozpočet musí mať predovšetkým kontrolnú funkciu nad týmito hospodársko - finančnými vzťahmi. Štátny rozpočet federácie sa prijíma formou zákona Federálneho zhromaždenia, pri ktorom platí i zákaz majorizácie. Podľa § 12 a 13 zákona o rozpočtových pravidlách má právo tento rozpočet meniť časovo i vecne federálna vláda a federálny minister financií. Jeho bilancia sa schvaľuje formou štátneho záverečného účtu uznesením Federálneho zhromaždenia. Pýtam sa, kde je tu zabezpečená parlamentná kontrola, kde je možno hovoriť o rozpočtovej suverenite Federálneho zhromaždenia a či tu nie je znehodnotená celá naša práca?

Na štátnu správu sa predpokladajú výdaje vo výške 2 miliardy 079 miliónov Kčs. Z toho na mzdy v objeme 460 miliónov Kčs. Predpokladám, že federálna vláda, ako i Federálne zhromaždenie, má záujem o efektívnu štátnu správu. Je efektívna i dnes a zabezpečíme jej efektívnosť aj v r. 1992?

Aby sme to mohli objektívne posúdiť žiadam, aby v rozsahu tabuľky č. 2 nám pán minister financií predložil údaje o počte pracovníkov jednotlivých štátnych orgánov, ich priemernú mzdu, plánovanú a skutočnú valorizáciu k 30. novembru 1991. Veľa sa hovorí medzi občanmi aj poslancami o veľkej valorizácii miezd ministrov v r. 1991. V záujme zamedzenia klebiet a v záujme objektívnej pravdy žiadam, aby v rozsahu tabuľky č. 2 sme boli zoznámení s touto valorizáciou, a to u pána prezidenta, predsedu vlády, podpredsedov vlády ČSFR, jednotlivých federálnych ministrov a ďalších vedúcich ústredných orgánov štátnej správy, uvedených v tabuľke č. 2. Údaje žiadam uviesť v korunách.

Štátny rozpočet federácie sa pripravoval v spolupráci s príslušnými republikovými orgánmi. Pýtam sa čo urobí federálna vláda a Federálne ministerstvo financií, aby sa zamedzilo veľkým daňovým únikom, prečo štátny rozpočet nepočíta s konkrétnymi položkami na strane príjmov z titulu úspor v tejto oblasti?

V návrhu štátneho rozpočtu sa počíta s úsporami v r. 1992 oproti r. 1991, predovšetkým v oblasti výdajov na tzv. občiansku spolupatričnosť. V skutočnosti ide o úspory v oblasti výdajov na sociálne účely. Mám ďalšiu otázku, prečo navrhovateľ nepredložil alternatívu úspor výdajov v iných rozpočtových položkách?

Vychádzajúc z uvedeného, navrhujem preto vypustiť priame účelové financovanie konkrétnych investičných akcií, uvedených v časti tri, položka výdaje federálneho rozpočtu, verejné investície na str. 7.

V sociálnej oblasti, i keď som proti mnohým sociálnym úsporám, čo vyjadrím hlasovaním, navrhujem doplniť paragraf 98 zákona č. 100/88 Zb. a jeho nasledujúcich zmien o ďalší odsek v tomto znení:

"Invalidní a čiastočne invalidný dôchodok a nevypláca tým podnikateľom, ktorých predmet podnikania e v rozpore so zdravotným stavom, ktorý odôvodňuje nárok na invalidný a čiastočne invalidný dôchodok." Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance, aby své návrhy předal písemně.

Ptám se poslanců, zda si ještě někdo přeje vystoupit v diskusi? Konstatuji, že tomu tak není a prohlašuji rozpravu za skončenou.

Prosím poslance, kteří jsou v kuloárech, aby zaujali svá místa v jednací síni. Hlasovat sice nebudeme, ale jde o informace o dalším průběhu schůze a o některých akcích, které s jejich průběhem souvisí.

Vážení kolegové, původně jsme předpokládali, že by dnes schůze mohla pokračovat i po večeři za předpokladu, že byste s tím souhlasili. Ovšem zpravodajové k transformačnímu zákonu doporučují, aby ještě o věci jednaly kluby, takže dnešní jednání by skončilo s tím, že zítra bychom pokračovali v 9 hodin, a to jednáním o státním rozpočtu, tj. závěrečnou zprávou ministra a závěrečnými zprávami zpravodajů. Pak předpokládám, že přistoupíme k hlasování. Jako druhý bod by potom bylo projednávání transformačního zákona.

Klub ODS, jak mi bylo oznámeno, se nebude scházet. Pokud se chtějí dnes kluby sejít, jsou jim vyhrazeny tyto místnosti:

ODU VPN SN OH 274

KDH 209

Klub levicových poslanců 214 Strana demokratické levice 102 HSD X

SNS 534

Ostatní kluby v sekretariátech klubů. Pokud se chtějí kluby sejít, mohou tak učinit v době, kterou si stanoví. Klub OH se sejde v 19.00 hodin.

Dále zde mám oznámení, že stejně jako loni i letos bude ekumenická bohoslužba zítra v 7.45 hodin ve Sněmovně národů.

V 8.30 hodin by mělo být společné jednání klubů ODS, ODA, ODU VPN, KDH, MKDH, KDS, KDU, LDS, HSD-SNS I a nezávislí poslanci OF. To bylo tedy sdělení.

Prosím zítra v 9.00 hodin o dochvilnost. Myslím, že jsme si vědomi ceny času v této předvánoční době, přeji vám dobrou chuť a zítra v 9.00 hodin pokračujeme.

Pro zápis konstatuji, že v diskusi vystoupilo 44 poslanců.

(Jednání přerušeno v 18.23 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP