Pátek 20. prosince 1991

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v dosavadní rozpravě zaznělo už mnohé z aspektů problému, o němž je řeč. Domnívám se, že zde nezazněl jeden aspekt, který by mohl mít význam podstatný. Každý stát by se měl především starat o racionalizaci své správy nejen z hlediska, aby to daňové poplatníky příliš nestálo, ale též z hlediska, aby to mohlo, skutečně mohlo přiměřeně fungovat.

Domnívám se, že i v této rozpravě se objevily problémy, které souvisí s tím, co nutně brání - a musí bránit - ve své nedokonalosti řádnému hospodaření. Je zcela jedno daňovému poplatníkovi, občanu České či Slovenské republiky, jestli jeho peníze špatně utrácí česká vláda, slovenská vláda nebo federální vláda.

To, co hodlám kritizovat, nekritizuje samozřejmě ani jednu z těchto vlád, ale systém, který je nutí fungovat tak, jak fungují. Systém je v kompetencích, které jsme před rokem přijali.

I v této debatě se objevily kritické poznámky na to, že postupujeme způsobem nevídaným a měníme zákonem nižší právní normy, žel jsme v situaci, ve které jsme. Kdyby to mělo jen tento legislativní důsledek, situace by nebyla tak špatná. Ale důsledků je mnohem víc. Např.: Protože jsme ještě nepřijali zákon o daňové soustavě, nemohou republiky - prozatím - upravit např. zákonem otázku silniční daně, která je v jejich kompetenci. Takovýchto detailů by se našlo mnoho. Tyto detaily mohou mít velké a významné rozpočtové důsledky. Je zcela jedno daňovému poplatníkovi, jestli jsou to důsledky takové, že se promítají v rozpočtu federace nebo v rozpočtu republiky, tentokrát nerealizovanými příjmy.

Např. u silniční daně, pokud by byla připravena a schválena tak, aby platila od 1.1. příštího roku, její výnos jen v té části, která je výnosem od cizích státních příslušníků, od cizích subjektů, by se dal odhadovat přes miliardu korun. To se samozřejmě nedá uskutečnit v nějaké krátké době, ale přesto doporučuji, aby v usnesení provázejícím schválení rozpočtu, byla žádost federální vládě, aby se příslušný návrh zákona neprodleně předložil k projednání. Mám na mysli návrh zákona o daňové soustavě, který by otevřel tuto možnost republikám.

Samozřejmě zde zazněly různé aspekty problémů v pojetí různých politických názorů, které mají různý přístup k projednávané problematice. Každé řešení, které bychom byli akceptovali, by mělo své plusy i své minusy. Akceptované řešení má vady i plusy, ty které má. My jsme upozorňovali už při vládním programu a samozřejmě při scénáři reformy, že předpokládaným pravděpodobným důsledkem lze vidět snížení zisku podniků. Samozřejmě snížení zisku podniku se všemi důsledky dovedené až do příjmové části rozpočtu. Nyní jsme v té situaci. Opět se dá tento problém ideologizovat a vykládat, že je to důsledek té či oné uskutečněné varianty. To je možné, ale je to též důsledek nedůslednosti. Bylo docela dobře možné, a v tom je, domnívám se, i část viny FS, abychom v procesu deetatizace a privatizace nepřipouštěli takové zpoždění, které vedlo k destabilizaci podnikové sféry a demotivaci podnikových vedení. To u státních podniků je bezesporu tak. Samozřejmě tím nechci omlouvat to, co kritizuji trvale, že postrádám u vlády trvalou jednoznačnou srozumitelnou koncepci hospodářské politiky, která by podnikům vytvořila prostor, v němž by mohly realizovat i v přechodném období všechny dobré úmysly dobrého podnikání. Jenže těm podnikům, domnívám se, tentokrát z jistých politických pozic bylo zcela úmyslně vytvářeno prostředí, v němž se chovaly tak, jak se chovaly a nelze si stěžovat na jejich chování, ale na příčinu toho chování, to je na absenci hospodářské politiky. Pokud stát má státní podniky, je povinen se chovat jako vlastník. Domnívám se, že vláda v tomto směru příslušné chování nezajistila.

Pokud jde o konstrukci rozpočtu, nepovažuji za příliš podstatné debatovat o tom, co ve které rozpočtové kapitole schází nebo přebývá. Když vezmeme časovou řadu jednotlivých rozpočtových kapitol, zjistíme, že v podstatě rozpočty vycházejí z výdajů i příjmů uplatňovaných i minulým režimem, že v podstatě se nic velkého v této sféře nezměnilo. Domnívám se, že by se změnit mělo, a to i ve státní správě federace. Např. se ptám, kdy budeme uvažovat o řešení otázek souvisejících se zahraničním obchodem, kdy přijde ta chvíle, kdy se budou snižovat podstatně výdaje na ministerstvo zahraničního obchodu, kdy se z jeho působnosti převede celní správa do působnosti ministerstva financí a kdy konečně zanikne ministerstvo zahraničního obchodu.

Rovněž lze položit otázku, i když federální vláda ve svém úřadě nečerpá tolik prostředků, aby to bylo významné o tom mluvit, kdy se přestanou suplovat práce jednotlivých ministerstev Úřadem vlády. Domnívám se, že to je též pozůstatek minulého režimu, zbytnělý Úřad předsednictva vlády. Tyto věci volají po řešení a je potřeba je v rozpočtové debatě zmínit.

Snad by bylo dobré se zmínit ještě o jedné věci, a byl bych velmi rád, kdyby se stala jakýmkoli způsobem součástí usnesení FS, ne-li dnes, tedy při jiné příležitosti. Mám za to, že otázka, která se tady prezentuje jako otázka špinavých či čistých peněz, by měla být prezentována jinak, jako otázka zdaněných či nezdaněných peněz, a bylo by na místě, aby se v této věci vyslovila jednoznačná koncepce vlády, k čemuž bych si dovolil vládu požádat, aby se touto záležitostí vážně zabývala a alespoň svůj názor vyslovila.

Před časem jsem někde četl tato slova: "Zloději všeho druhu se budou snažit vydělat rychle peníze a zmizet. Nomenklaturní kádry budou využívat svých kontaktů know-how, přístupu k výrobním prostředkům. Většinou to bude nechutné, ale zbavme se sentimentu, jiný způsob není." Domnívám se, že jiný způsob je. Neměli bychom brát jako fakt, že bukanýrské manýry jsou manýry legální.

Dovolte ještě jednu zmínku k záležitostem výdajů na bezpečnostní složky státu. Považuji za naprosto neúnosné dále snižovat tyto výdaje a i s ohledem na mezinárodně politické postavení země v této době a na vše, co se kolem Československa odehrává a odehrávat může. To za prvé.

Za druhé považuji za nezbytné, abychom si uvědomili, že nejen v těchto kapitolách rozpočtu, ale v celém rozpočtu musí být nutně důsledek toho, že ta koruna má v podstatě poloviční hodnotu než ji měla před rokem. Pokud nikde podstatně nezvyšujeme, pokud naopak suma výdajů je menší, pak jen lze položit otázku: To v těch časových řadách ten režim hospodařil tak katastroficky špatně, že nám bude stačit polovina anebo skutečně, jak bylo vyjádření ministrů, se může stát, že jim peníze budou scházet?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Hlavička, potom poslanec Petr Miller.

Poslanec SN B. Hlavička: Vážené Federální shromáždění, dnes zde bylo řečeno tolik moudra, že se myslím nic nestane, když něco řeknu i já.

V prvé řadě bych se chtěl vyjádřit k tomu, že podporuji úsilí vlády za vyrovnaný rozpočet. Chtěl bych jít hned k jádru věci. Podporuji ji proto, že filosofie vyrovnaného rozpočtu je podstatně jiná než filosofie rozpočtu schodkového. Ve vyrovnaném rozpočtu totiž jde o snahu o boj o určitou pevnou metu, v našem případě o nulu, kdežto ve schodkovém rozpočtu se dostáváme vlastně do oblasti dluhů, která může mít velmi různé rozmezí. Kdybych to převedl do oblasti sportu, dá se to vyjádřit tak, že vlastně první příklad je boj o udržení v určité soutěži, kdežto příklad druhý nastane tehdy, kdy se řekne, že se nic nestane, když z té soutěže vypadneme.

V našem případě musíme zohlednit to, že výdaje jsou celkem perfektně spočítány, a dá se předpokládat, že se také perfektně dodrží, resp. spíš budou větší než menší. Problematická otázka, zejména vzhledem k tomu, jak naše hospodářství vypadá, je zejména v příjmové oblasti, kde to není upřesněno. To byla první část mého vystoupení.

Teď bych prosil, abyste druhou část nebrali tak dočista vážně. Vidím vaše tváře, a vidím, co se ve vás děje. Tak bych vás chtěl upozornit, že se neblíží jen konec rozpravy, konec hlasování, ale také vánoce. A vánoce jsou svátky míru a porozumění a já bych se hrozně přimlouval za to, abychom i v tomto výjimečném případě vyjádřili porozumění s naší vládou a odhlasovali tento rozpočet. Vláda naopak bude mít porozumění k nám, když vytvoří prostředí, že u nás budou nejenom světové ceny ve výrobcích a službách, ale potom postupně také za přičinění nás všech i světové mzdy a platy.

A kdybychom chtěli mít světovou výplatu - tady už přichází můj geniální nápad - tak musíme mít i světové peníze. A já jsem vymyslel, jak by měly vypadat federální peníze v současnosti. Musí být federální, tedy musí mít českou, moravskoslezskou a slovenskou stranu. Česká strana by vypadala tak, že by na ní byl zobrazen ministr financí, jak vyhlíží Blanické rytíře. Jestli někdo nezná české dějiny, tak ti by měli přijít vždycky, když je českému národu nejhůř. Slovenská strana by vypadala tak, že by na ní byl slovenský nezaměstnaný s klackem a vyhlížel by ministra financí. Pod tím by byl moravskoslezský nápis, kde by stálo: Ale ledi, deť je to obrovské nedorozumění! (Bouřlivý potlesk a smích v sále.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Miller, připraví se poslanec Mornár.

Poslanec SL P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, garanční výbory Federálního shromáždění i federální vláda navrhují přijmout v rámci dílčích opatření k zajištění vyrovnanosti státního rozpočtu uplatnění zvýšení daně z pracovního příjmu důchodců.

Proti původnímu vládnímu návrhu, který počítá s úsporou přibližně 1 miliardy, tento návrh počítá se zvýšením rozpočtových příjmů zhruba ve stejné výši. Nelze však přehlédnout, že si toto daňové zvýšení vyžádá zvýšené výdaje v sociální oblasti, takže celkový finanční efekt takového zvýšení nebude větší.

Jedinou výhodou, kterou vidíme v daňovém zvýšení, je, že může být uplatněno na všechny typy pracovního zapojení důchodců. Aby tomu tak skutečně bylo, je nutno přijmout v příslušné daňové úpravě tato opatření:

Zajistit odnětí státního vyrovnávacího příspěvku důchodcům za dobu jejich pracovní činnosti. Vycházíme ze skutečnosti, že od počátku příštího roku nebude žádnému pracujícímu tato částka vyplácena, zato všechny pracovní příjmy důchodců musí být podrobeny zvýšené dani ve stejném rozsahu. Mám tím na mysli, že zvýšení daně musí být uplatněno nejen u důchodců v pracovním poměru nebo soukromě podnikajících, ale také u členů zemědělského družstva a u činností vykonávaných na základě dohod o pracovní činnosti a i u umělců.

Sazba zvýšení daně musí být taková, aby nedošlo k dalšímu zvýhodnění důchodců v pracovní oblasti a zvýšení jejich zainteresovanosti na další pracovní činnosti.

Zachovat současné podmínky v poskytování mimořádného starobního důchodu při dalším zaměstnání. Jde o tzv. předčasný starobní důchod přiznávaný 2, popř. 5 let před dosažením obecné věkové hranice u pracovníků uvolňovaných při organizačních změnách z důvodů, že pro ně není možné zajistit vhodné pracovní uplatnění. Počet těchto důchodců se zvýšil ze 3 tisíc v roce 1990 na 50 tisíc v současné době. A bude se dále zvyšovat, takže odhaduji, že na výplatu těchto důchodů bude potřeba v roce 1992 přibližně 2 miliardy korun.

Navíc dobře víte, že jsme vystaveni velkému tlaku na další rozšíření tohoto institutu např. ze strany železnice, zemědělství, textilního průmyslu a dalších odvětví, kde se požaduje možnost odchodu do důchodu o 5 let dříve, u mužů v 55 letech a u žen dokonce v 50 letech. Toto rozšíření by znamenalo další ohromný nárůst výdajů na důchody.

Pokud předčasný důchod má pomoci řešit situaci na trhu práce, je nezbytné omezit těmto důchodcům možnost souběhu důchodu s výdělkem. Nelze motivovat občany k předčasnému odchodu s bezprostředním dopadem velmi negativním - jak na státní rozpočty, tak na situaci v zaměstnanosti.

Proto musím trvat na odchylném řešení možného souběhu předčasného důchodu s výdělkem, byť ho někdo bude nazývat administrativním. V opačném případě by namísto pochybného přínosu pro státní rozpočty došlo naopak ke zvýšeným výdajům, pro které nejsou v rozpočtech zajištěny potřebné prostředky.

A nyní mi dovolte vrátit se k průběhu diskuse k návrhu zákona o státním rozpočtu. Dnes zde bylo navrženo zvýšené daňové zatížení ve výši 70 %, nebo 100 % daně vyměřené pracujícím důchodcům s tím, že by nebyl odebírán státní vyrovnávací příspěvek. Počítejte se mnou:

Průměrný čistý výdělek pracujícího důchodce dnes činí zhruba 2 000 měsíčně. Tomu odpovídá hrubá mzda přibližně 2 500 korun. Pokud by byla zvýšena daň pouze o 70 %, znamenalo by to, že průměrný pracující důchodce bude mít daň nikoliv 500, ale 800 korun, avšak dostane 220 korun vyrovnávacího příspěvku. To by byla zřejmá motivace pro pracující důchodce přesně opačná, než naše společnost potřebuje. Varianta sociálního a kulturního výboru by znamenala zvýšení daňového zatížení u důchodců v průměru o 700 korun a to považuji za minimální.

Navrhuji tedy určité změny v části 3 strana 6 (tisk 1153), tj. návrh výboru pro plán a rozpočet. Zde se navrhuje novelizovat nařízení vlády č. 118/88 Sb., o mimořádném poskytování starobního důchodu, a to tak, že se vypouští § 3, odst. 1 až 4. V těchto ustanoveních je založeno krácení důchodu pro souběh přímé výdělečné činnosti. Vypuštěním těchto ustanovení dojde k tomu, že poživatelé mimořádného starobního důchodu mohou být zaměstnáni s jakkoli vysokým výdělkem, který po vyšším zdanění může spolu s důchodem přesáhnout dřívější výdělek. Takže poživatelé mimořádného starobního důchodu by na tom byli dokonce lépe než podle dřívější úpravy. Přitom je třeba mít na mysli, že mimořádný starobní důchod je přiznáván právě v těch případech, kdy Úřad práce nemůže zabezpečit občanu vhodné zaměstnání.

Tedy návrh: § 3 nařízení vlády č. 118 z roku 1988 Sb. formulovat takto:

"§ 3 zní: Poživateli starobního důchodu přiznaného podle § 2 se do dovršení věku potřebného pro nárok na starobní důchod podle zákona o sociálním zabezpečení starobní důchod při dalším zaměstnávání nevyplácí a nezvyšuje."

Co to znamená? Znamená to, že odejde-li občan do důchodu předčasně, před dovršením důchodového věku, pak při eventuálním zaměstnání by se mu důchod po dovršení obecného důchodového věku podle zákona o sociálním zabezpečení nevyplácel a po dovršení tohoto věku by se důchod vyplácel s vyšší daní ze mzdy.

Upozorňuji, že již dnes po dobu výkonu zaměstnání se mimořádný starobní důchod nevyplácí. To platí už dnes. Není to novinka. Je to nařízení vlády č. 558 z roku 1990 Sb., o mimořádném poskytování starobního důchodu některým horníkům.

Domnívám se tedy, že za této situace je správné neposkytnout důchod při zaměstnání, když podmínkou pro přiznání důchodu je, že občan není zaměstnán. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Mornár, připraví se poslanec Rynda.

Poslanec SL F. Mornár: Vážený pán predsedajúci, kolegovia a kolegyne, unavení poslanci. Mám tri návrhy, z toho jeden je reálnejší a dva sú také imaginárne a týkajú sa všetky rozpočtu.

Ten prvý je - na rozdiel od kolegu Hubálka - znížiť rozpočet na federálnom ministerstve obrany ale len o 1,3 % a tie druhé dva znejú asi takto - ten prvý imaginárny je: ušetriť tieto peniaze v rámci federálneho ministerstva obrany na administratíve tohto ministerstvá, resp. na administratíve armády. A ten druhý je ešte imaginárnejší, aby naši kolegovia ministri porozmýšľali o tom, či ich ministerstvá nemajú príliš rozbujelú administratívu. Ako dôkaz uvediem jedno nemenované ministerstvo, ktorého šéf nám sľuboval, že bude mať asi 30 až 50, resp. 60 zamestnancov. Dnes sa tento počet blíži k 200 a nedávno sa mu podarilo založiť federálny výbor, ktorý mal fungovať už pred rokom. Nemusím ani hovoriť o tom, že podobné dve ministerstvá fungujú v republikách. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslance Ryndu, potom se znovu přihlásil poslanec Hubálek.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. Proti očekávání se nebudu podrobněji šířit o problematice Gabčíkovo-Nagymáros, protože se skutečně nejedná o problém týkající se státního rozpočtu. Omezím se jen na konstatování, že není důležitá výsledná podoba tohoto vodního díla, ale způsob a režim, jakým bude provozováno. Bude-li provozován skutečně ekologicky, je představa, že se do 10 let toto vodní dílo zaplatí, naprosto iluzorní.

Nyní už k návrhu rozpočtu na rok 1992. Kapitola rozpočtu pro federální výbor pro životní prostředí obsahovala původní požadavek na 500 miliónů korun. Pro srovnání - v minulém roce se jednalo o 300 miliónů korun prostředků, které byly vesměs velmi účelným způsobem využity. Tlumočím zde stanovisko výborů pro životní prostředí, které ve svém usnesení č. 131 z 20.11.1991 v bodu 2 odstavci b) doporučují sněmovnám Federálního shromáždění schválit návrh rozpočtu kapitoly FVŽP na rok 1992 s tím, že položka ve skupině 4 - společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo, oddíl 47,§ 09 ochrana životního prostředí bude zvýšena z 256 miliónů korun - návrh federálního ministerstva financí, na 406 miliónů korun, tedy o 150 miliónů korun. Tato částka je nezbytná pro realizaci státního programu Péče o životní prostředí.

Jako zdůvodnění svého požadavku, tedy zvýšení návrhu federálního ministerstva financí ve výši 256 miliónů korun, který nebyl nijak věcně zdůvodňován, prostě pouze oznámen, uvádím: federální výbor pro životní prostředí se zabývá především v oblasti projektů se zahraniční účastí dojednáváním investic pro československé životní prostředí. Zahraniční účastníci vyžadují určitý finanční podíl Československa, a to ve výši zhruba 5 %. Docílíme-li zvýšení federálního rozpočtu o 150 miliónů korun, jedná se při 5 % podílu ČSFR o investici do Československa, o investici, kterou nebudeme muset hradit, o investici ze zahraničí ve výši - znova opakuji - 3 miliardy korun. Myslím si, že tato částka není zanedbatelná a že stojí za to z rozpočtu na rok 1992 těchto 150 miliónů korun nalézt. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslance Hubálka, připraví se poslankyně Šormová.

Poslanec SL B. Hubálek: Já mám věcnou poznámku k projevu kolegy Šolce. V říjnu jsem nikdy v bezpečnostním výboru nebyl, přesně si pamatuji, bylo to v září, a nikdy bych nežádal takovou věc, jako snížení rozpočtu o dvě třetiny. V tom se kolega Šolc hrubě mýlil a postavil mě do divného světla.

Pro vaši informaci - jistě jste si všimli reakce, kterou tuto příspěvek vyvolal. Chci jenom poukázat na věc, kterou jsem tehdy nejmenoval, protože ta čísla jsou tajná. Ale ano, budu to říkat, přestože ta čísla jsou tajná...


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP